"Egykori sorozatunkban kihalt autómárkákat mutattam be, DDQ most néhány régebbi, kisebb, de mindenképpen kevésbé ismert gyártókat vett sorra a mai összeállításban" - Jtom
Az autógyártás története rendkívül változatos, tele van különlegességekkel, s szinte lehetetlen felsorolni, hány autótípus létezett. Kis autóépítő üzemek, patinás gyárak alakultak és szűntek meg, szinte nyom nélkül. A mostani cikkben felidézünk néhány, mára szinte teljesen elfeledett márkát. Szerencsére maradt néhány hírmondó, és sok elhivatott szakember kutatásának segítségével képet kaphatunk az elmúlt korok típusairól.
Lutzmann Pfeil
Lutzmann
Más autógyártók sikerein felbuzdulva, Friederich Lutzmann dessaui lakatosmester elkészítette első autómobilját. Valószínűleg sikeres lehetett a konstrukció, ugyanis az anhalti udvar hivatalos járműépítője lett. 1895-ben alapította meg az Anhaltische Motorwagen Fabrik céget, és Pfeil néven márkát alapított. 1897-ben létrehozója lett a német autóklubnak, majd részt vett az első Berlini autókiállítás megszervezésében. Az 1897-ben megnyitott kiállításon hét jármű szerepelt, valamint egy Kühlstein elektroautó is feltűnt. A kiállítás különlegessége volt még, hogy itt találkozott az Opel fivérekkel, akik ennek okán adták fejüket az autógyártásra.
Lutzmann Pfeil-4
Brennabor
A Brennabor művek, Branderburgi székhelyű cég volt, mely kezdetben játékhintót, játékbiciklit gyártott. A céget a Reichstein fivérek alapították 1870-ben. 1908-ban készítették az első, háromkerekűt, majd egy később jött az első négykerekű jármű. Megbízható túraautókat készítettek, melyek Magyarországon is megfordultak.
Brennabor A-1 , 1908
Brennabor C 420 1931
Mors
A francia autógyártás korai szakaszának képviselője a Mors márkanéven futó járművek voltak. A cég egy korábban művirágokat és különféle drótokat gyártó üzemből nőtt ki, melyet 1847-ben vett meg a Mors család. Első autójukat 1895-ben építették, később versenyzéssel szereztek hírnevet. V4-es motorokat alkalmaztak kezdetben, aztán váltottak és 1899-től soros motorokat gyártottak. Gépeiken mágneses gyújtást, méhsejt hűtőt, lánchajtást és sajtolt alvázakat használtak. 1908-as modelljükben már elektromos gyújtás volt. A gyár aztán nehéz pénzügyi helyzetbe került, aminek az lett a vége, hogy 1925-re bekebelezte a Citroën.
Mors 1913
Lorraine – Dietrich
A francia automobil és repülőgép motorgyár volt, 1896 és 1935 között. 1986-ban a cégvezető igazgatója megvette az Amédée Bollée fémjelezte járművek gyártási jogát. Az autók orrmotorosak voltak, soros kéthengeres erőművel, szíj hajtással. A világítást acetilénes lámpák szolgáltatták, s táblaüveg szélvédőt alkalmaztak. 1898-ban már négyhengeres motorral, független első felfüggesztéssel épített versenyautót. 1902-ben alkalmazták az akkor 21 éves Ettore Bugattit, aki megalkotta számukra a felülvezérelt, négyhengeres, négysebességes 24 lóerős járműveket. Később áttértek a kardántengelyes hajtásra. Az autógyártás mellett jelentős számú repülőgép motor típust is fejlesztettek, gyártottak. Tátra licenc alapján teherautót gyártottak a hadsereg részére, az autógyártás lassan kiszorult a palettáról. A De Dietrich vállalatbirodalom ma is működik, de autókat nem készítenek.
SLF Torpedo Spyder 1912
Wolseley
Az Ausztráliából visszatelepült York Wolseley és társa Herbert Autsin Birminghamban alapított gyárat. Az üzem kezdetben szerszámgépeket, valamint kerékpár alkatrészeket gyártott. Herbert Austin 1895-ben meglátogatta a Párizsi Autókiállítást, s ennek hatására több saját kísérleti járművet készített. 1901-ben megszerezte a Vickers támogatását, és beindult az autógyártás. 1975-ig volt termelés a gyárban, bár széles palettája volt a gyártott típusoknak, a bezárást nem kerülhette el.
Wolseley - Sideley 1907
WS 1909
Wolseley 6/80 Police Edition 1954
Peerless
Az Ohio állambeli Clevelandban székelő Peerless Motor Car Company 1900-ben kezdte működését, és 1931-ig volt aktív. Kezdetben a Motorette nevű kisautót gyártották, de nem vált be a konstrukció. A gyár mérnöke, Louis P. Mooers 1901 nyarán bemutatott egy saját tervezésű autómobilt. Lengőtengelyes hátsó felfüggesztés, sajtolt acélváz és állítható magasságú kormánykerék jellemezte. Az első autó kéthengeres volt, de később megjelentek a négyhengeres modellek is. Az ára igen borsos volt, az alapmodell 4000, a 60 lóerős Victoria 6250 dollárt kóstált. Az első 6 hengeres, 10 literes, 60 lóerős motor 1908-ban lépett színre. 1910-től elektromos világítás, 1913-tól elektromos indítás szerepelt a felszereltségi listán. 1915-ben mutatták be a V8-as motorral szerelt autójukat, majd gyártottak V16-os autót is. A gazdasági válság aztán elsöpörte a gyárat.
Peerless 45 Hp, Modell 32, 1911
Peerless Woodland 1931
Peerless V16, 1932
Lohner
Jacob Lohner bécsi hintóépítő mester, tovább akarta fejleszteni gyártmányait. Ezért megkeresett pár autóépítőt, együttműködési céllal. Kezdetben nem talált partnerre, ezért egymaga kísérletezett benzinmeghajtású járművekkel. Próbálkozásait nem tudta sikerre vinni, így az elektromos meghajtás felé fordult. Az elektromos autók alkatrészeit árusító cégnél állt alkalmazásban Ferdinand Porsche, akinek megtetszett az elgondolás. Nem sokára Lohner alkalmazottja lett, és egy benzin-elektromos járművet tervezett. Ez volt a világon az első hibrid autó, amelynek hajtását az első kerekre szerelt elektromotor is segítette. Építettek 2 és 4 kerék hajtású járműveket, 2 és 4 üléses változatban. Az 1900-ban megtartott párizsi kiállításon szereplő járműben felhasznált akkumulátorok súlya 1800 kg volt. Az akkumulátorok 44 cellások voltak, 80 voltot tudtak leadni, 270 Ah teljesítménnyel. Az előállított 56 lóerő kimagaslónak számított. A jármű teljes tömege 4 tonna körül volt. Porschét az első világháborúban besorozták, Ferenc Ferdinánd sofőrjeként szolgált.( "minekez" jelezte, itt téves információ van! Még a nagy háború előtt, 1902-ben egy hadgyakorlaton szolgált sofőrként. Itt találkozott Ferenc Ferdinánddal.) Lohner a szabadalmát 1909-ban eladta az Austro-Daimlernek, s ezzel véget is ért a különleges márka élete.
Lohner - Porsche 1899
Forrás: Négyesi Pál: Autó Enciklopédia; Wikipédia
A kihalt márkák korábbi részei (NASH, AMC, Borgward, Jensen, DeLorean és Facel Vega) ITT olvashatóak.