Napi érdekes - 565

Észbontó cári Oroszország 5.

2025. április 06. JTom

Ígértem nektek, hogy az Észbontó Szovjetunió folytatása után a cári Oroszországról sem feledkezem meg. A réges-régen kezdett sorozat most feltámadt, és mindjárt dupla adag jut nektek belőle!

1911_a_szentpetervari_nagy_peter_csaszar_hid_avatasa.jpg

1911. A szentpétervári Nagy Péter cár híd avatása 

1879_az_urali_banyaszati_es_kohaszati_vasut_uj_lunyevszkij-agan_eloszor_halad_at_vonat.jpg

1879. Az uráli bányászati ​​és kohászati ​​vasút új, Lunyevszkij-ágán először halad át vonat

1896_a_car-harang_a_kremlben.jpg

1896. A Cár-harang a Kremlben

A több mint 200 tonna tömegű, 6 méter magas harangot Anna cárnő rendelte meg 1733-ban. Öntés utáni tűzvészben az oltásra használt hideg oltóvíztől egy 11 tonnás darab kitört belőle. Egészen 1836-ig az öntőgödörben maradt, ekkor emelték ki és állították ki a Kremlben.

 

1896_asatas_a_krimben_a_boszporuszi_kiralysag_idejebol_szarmazo_marvanyoroszlan_ami_most_az_ermitazsban_lathato_kiallitva_cr.jpg

1896. Ásatás a Krímben, a Boszporoszi Királyság idejéből származó márványoroszlán, ami most az Ermitázsban látható kiállítva

1901-1907_kozott_pyotr_koshka_az_elso_orosz_elektromos_tengeralattjaro.jpg

1901-1907 között. Pyotr Koshka (Péter cica?), az első orosz elektromos tengeralattjáró

1901_motorfahrzeug-_und_motorenfabrik_berlin_teherautojanak_tesztje_szentpetervaron_cr.jpg

1901. Motorfahrzeug- und Motorenfabrik Berlin (MMB) teherautójának tesztje Szentpéterváron. A rövid életű német céget egy - a Daimlertől távozó - mérnök hívta életre, aki az előző munkahelyéről "elhozott" tervekkel kísérelte meg a gépkocsigyártást. A gyenge minőségű járművek sorra leszerepeltek, és a vállalkozás hamar csődbe ment

1902_a_kaszimovi_muszaki_iskola_sportpalyaja_kaszimov_kisvaros_moszkvatol_300_km-re_keletre_a_rjazanyi_regioban_talalhato.jpg

1902. A kaszimovi Műszaki Iskola sportpályája. Kaszimov kisváros, Moszkvától 300 km-re keletre, a rjazanyi régióban található

1902_aranymosok_szahalinon.jpg

1902. Aranymosók Szahalinon. A cár megbízásából kerestek aranyat az orosz távol-keleten

1903_ket_vandor_a_tambovi_regioban_csonkolt_labu_ember_kotelen_vezeti_a_vakot.jpg

1903. Két vándor a tambovi régióban. Csonkolt lábú ember kötélen vezeti a vakot

1904_levagott_kinaiak_fejei_egy_ketrecben_az_ut_menten_az_orosz-japan_haboru_idejen_cr.jpg

1904. Levágott kínaiak fejei egy ketrecben az út mentén az orosz-japán háború idején

1904_tuzoltok_dolgoznak_moszkvaban.jpg

1904. Tűzoltók dolgoznak Moszkvában

1904_tuzoltokepzes.jpg

1904. Tűzoltóképzés

1905. A moszkvai felkelés utáni állapotok. 

A forradalom a japán-orosz háború miatti elégedetlenség és országos nélkülözés miatt bontakozott ki. A vereséggel végződő háború tovább rontott Oroszország amúgy is gyenge gazdasági helyzetén, s a cár tekintélye is megingott befolyásolhatósága miatt. A hatalmas, soknemzetiségű birodalomban súlyos etnikai problémák is voltak. A felkelést vérbe fojtották a cári erők.

 

1905_a_szentpetervari_ogurme_csemegearuhaz_zoldseg-gyumolcs_reszlege_cr.jpg

1905. A szentpétervári Ogurme csemegeáruház zöldség-gyümölcs részlege

1905_hipnoziskezeles_cr.jpg

1905. Hipnóziskezelés

1906-10_kozott_az_ezredparancsnoki_ebedlo_a_lovasezred_laktanyajaban_szentpetervarott_cr.jpg

1906-10 között. Az ezredparancsnoki ebédlő a lovasezred laktanyájában, Szentpétervárott

1906-10_kozott_tulterhelt_gozhajo_jekatyerinoszlavnal_ma_dnyipro_ukrajna_cr.jpg

1906-10 között. Túlterhelt gőzhajó Jekatyerinoszlavnál (ma Dnyipro, Ukrajna)

1906_a_milanoi_vilagkiallitas_orosz_pavilonja.jpg

1906. A milánói világkiállítás orosz pavilonja

1906_pjotr_sztolipin_miniszterelnok_dacsaja_a_robbanas_utan_szentpetervaron.jpg

1906. Pjotr ​​Sztolipin miniszterelnök dácsája a robbanás után, Szentpéterváron

A merényletet három anarchista követte el Sztolipin fogadóóráján. A merénylőkkel együtt huszonnégyen lelték halálukat a detonációban. Sztolipint 5 évvel később egy lövéssel sikeresen likvidálták ellenfelei.

 

1910_korul_ego_olajkutak_bakuban.jpg

1910 körül. Égő olajkutak Bakuban. Fogalmam sincsen, régen hogyan oltották el ezeket

1911_a_volzsszko-kamski_kereskedelmi_bank_szefterme_szentpetervaron.jpg

1911. A Volzsszko-Kamszkij Kereskedelmi Bank széfterme Szentpéterváron

1911_sved_tidaholm_busz_a_petervari_vlagyimirszkij_proszpekten_cr.jpg

1911. Svéd 'Tidaholms' busz a pétervári Vlagyimirszkij proszpekten. A svéd gépgyártó cég 1935-ben szűnt meg

1912_a_21_eves_szergej_prokofjev_zeneszerzo_mokas_fotoja_egy_lepcso_korlatjan_cr.jpg

1912. A 21 éves Szergej Prokofjev zeneszerző mókás fotója egy lépcső korlátján

1912_napfogyatkozast_nezok.jpg

1912. Napfogyatkozást figyelők

1912_tuzoltok_emelik_ki_konsztantyin_gartong_istallomester_autojat_a_petervari_mojka_folyobol.jpg

1912. Tűzoltók emelik ki Konsztantyin Gartong cári főlovászmester autóját a pétervári Mojka folyóból. A helyszínre is ráleltem, MOSTANSÁG ÍGY NÉZ KI A KÖRNYÉK

1912_ujsagterjesztes_tehermotorkerekparokkal.jpg

1912. Újságterjesztés teher-motorkerékpárokkal

1913_a_szentpetervari_pobeda_kereskedohaz_alkalmazottai_es_az_elso_vevoje_az_uj_indian_gyartmanyu_amerikai_motorkerekpanak.jpg

1913. A szentpétervári Pobeda kereskedőház alkalmazottai és az első vevője az új Indian gyártmányú, amerikai motorkerékpárnak

1913_katonai_leggomb_felengedese_az_oszman_hatarvideken.jpg

1913. Katonai léghajő felengedése az oszmán-török határvidéken

1913_telefonvonal_telepitese_kosztroma_tartomanyban_moszkvatol_300_km-re_eszakkeletre.jpg

1913. Telefonvonal telepítése Kosztroma tartományban, Moszkvától 300 km-re északkeletre

1914_postai_kuldemenyek_valogatasa_az_ut_soran.jpg

1914. Postai küldemények válogatása az út során a postavagonban

1914_tuz_az_epulo_volga-hidon_szimbirszknel_ma_uljanovszk_cr.jpg

1914. Tűz az épülő Volga-hídon Szimbirszknél (ma Uljanovszk)

1917_a_letartoztatott_ii_miklos_car_csaladjaval_orizetben_carszkoje_szelo-ban.jpg

1917. A letartóztatott II. Miklós cár családjával, őrizetben Carszkoje Szelóban 

 

A régi részek egyben ITT!

A bejegyzés trackback címe:

https://ritkanlathatotortenelem.blog.hu/api/trackback/id/tr7118830028

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Elsőszámú Közellenség 2025.04.06. 12:11:47

"1911. A szentpétervári Nagy Péter császár híd avatása"
Császár?

Galaric 2025.04.06. 12:15:05

Ütös sorozat lett ismét! Köszi a válogatást!

amundsen 2025.04.06. 12:53:33

Az égő olajkutakat -Szurovy Géza geológus, kőolajkutató könyveiből tudhatjuk- dinamittal berobbantották Istenkísértő, vagy tetszés szerint ördöggel cimboráló, gyakran rövid életű "mesterek". Dinamit meg volt, az egyik legnagyobb kőolajkitermelő cég a Nobel Brothers' Partnership, a Nobel testvérek vállakozása volt. Egy időben a világon kitermelt olaj 9%-át ők termelték ki, itt a környéken. A mai Nobel díj alapítványának nem kis része innen származik.

Elsőszámú Közellenség 2025.04.06. 13:13:53

@JTom: Az erősen fújó szél és a napfolttevékenység mint magyarázat, részemről elfogadva. :) Errare humanum est.

amundsen 2025.04.06. 22:46:40

Az Aranymosók Szahalinon képről jut eszembe, (Szahalin ugyan nem Szibéria, hanem egy sziget) de a ma birtokolt óriási Szibériához úgy jutottak hozzá az oroszok, hogy úgy -mivel nem volt ott senki- tulajdonképpen csak úgy begyalogolódtak. Ez nagyjából tény, viszont amit nem tudok: ez most múlt idejű szenvedő, vagy visszaható ige-e ? Szerintem visszaható.

amundsen 2025.04.06. 23:12:52

A cár és a császár teljesen mindegy: a Ceaserból ered, a Kaiser is. Mindegyik helyes. Ha már nyelvtannácizunk, akkor a Japán császár-cár- (Tenno), kínai császár-cár(Huángdi), meg Etióp császár-cár (Negus) elnevezés is kifogásolható, nem is beszélve Napoleonról, aki szintén nem volt császár, cár, csak Empereur, .. A diplomácia i elegancia csúcsának tartott franciák is csak mozáhrr-t mondanak mócárt helyett, de ez hosszú. Nem beszéltem angolul -általános iskola második osztályában ez elnézhető. Montágh Imre és Grécsi László bácsi olvastattak fel velem szöveget közönség előtt, és az Ivanhoe nevet ivánhónak olvastam. Mindenki röhögött, csak ők nem. Teljesen helyes, ha idegen nevet saját nyelvünkön olvasva ejtünk ki.

békaapu 2025.04.06. 23:23:04

@Elsőszámú Közellenség:
Egyetértek, tetszenek az indokok - szerintem ezek miatt nem jó pillanatnyilag a szórend a "Kínaiak levágott fejei.." kezdetű képaláírásban..

Tejinashi 2025.04.07. 04:18:59

"1904. Tűzoltók dolgoznak Moszkvában"

Ha hinni lehet ennek a leírásnak, akkor nem 1904-ben, hanem 1914-ben (egész pontosan 1914. július 3.-án) és nem Moszkvában, hanem Szentpéterváron. A hír egyébként igaz ?: cs.m.wikipedia.org/wiki/Soubor:Bulla_Apraksin_Fire.jpg

Apraksin Dvor (Апраксин двор) Szentpéterváron van: https://www.google.hu/maps/place/Apraksin+Yard/@59.9297038,30.328697,274m/data=!3m1!1e3!4m6!3m5!1s0x46963106dc176571:0x80a8ff4e21b7b312!8m2!3d59.9297057!4d30.3295072!16s%2Fg%2F11f5q7c7fs?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI1MDQwMi4xIKXMDSoASAFQAw%3D%3D

MIG-31 2025.04.07. 10:15:25

Szinte mindenkin tényérsapka van. Olvastam anno egy tanulmányt, a cári időkből visszatérő szimbólumokról a II. világháborúban, kitért az egyenruhák szerepére. Az valami ilyesmit írt, hogy az orosz polgárokat végigkísérte az egyenruha, egyenruhás nővérek, orvosok segítették a világra, a végén a koporsót is egyenruhások vitték, temették el.

Ha valakit érdekel, a pontos címe:
Békési László: Cári időkből visszatérő patrióta, nacionalista elemek és
szimbólumok a Nagy Honvédő Háború idején

Maga Lenin 2025.04.07. 10:35:31

A Volga-hídon az az eszméletlen hirtelen emelkedő és meredek vasúti szakasz az csak az ideiglenes építési forgalomnak volt?
A hajó még nagyon durva, hogy nem borult fel...

gigabursch 2025.04.07. 11:26:03

@Maga Lenin:
Na az az a hajóhelyzet, amiről a saját blogján @savanyőjóska többször írt, amikor egy hajó kibillen oldalra és ezáltal felvesz egy másodlagosan stabil helyzetet, amit az ún. metacentrikus magasság nevezetű fogalom takar. (egy egyszerűbb oldal: hu.wikipedia.org/wiki/Felhajt%C3%B3er%C5%91_(hidrosztatika) )
(Egyébiránt a Pajtásnak is ez volt a fő gondja a magasítást követően, majd innen jött a tragédia egy felütődéssel és túl gyors átbillenéssel, amit a féloldalas utasterhelés csak fokozott)

gigabursch 2025.04.07. 11:29:05

@amundsen:
Erről szól a Félelem Bére is, hogy le kell szállítani ehhez a dinamitot.
Aztán később jöttek a turbojet-es megoldások, amiben a hazai tűzoltóink is jeleskedtek pl Kuvaitban.

gigabursch 2025.04.07. 11:36:08

Egy picitt jobbrább pontosabb az utcakép:

https://www.google.com/maps/@59.9368986,30.3194407,3a,43.4y,66.24h,92.26t/data=!3m7!1e1!3m5!1sffaLYWEpVKBPCensg63slw!2e0!6shttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1%2Fthumbnail%3Fcb_client%3Dmaps_sv.tactile%26w%3D900%26h%3D600%26pitch%3D-2.2574405291098003%26panoid%3DffaLYWEpVKBPCensg63slw%26yaw%3D66.24412880185648!7i16384!8i8192?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI1MDQwMi4xIKXMDSoJLDEwMjExNDU1SAFQAw%3D%3D

Cserny mster 2025.04.07. 12:00:53

@gigabursch: A "Félelem bére" c. filmben nitroglicerint fuvaroztak. (Eleinte két, később egy teherautóval...:-)
süti beállítások módosítása