Kihalt autómárkák 2 - AMC

2014. április 16. JTom

Szóval ott tartottunk, hogy 1954. január 4-én a Nash Corporation és a Hudson Motor Car Company cégek, az amerikai vállalattörténelem addigi legnagyobb értékű vállalategyesítésével létrejött az AMC

1975AMC-Matador-07.jpg

Mason a Nash vezére az egyesülés kitalálója, szilárdan hitt abban, hogy az Egyesült Államok még megmaradt független autógyártóinak a túlélése azon múlik, hogy sikerül-e egy nagy, sok márkát gyártó vállalattá egyesülniük, amely vállalat már egyenlő félként lenne képes felvenni a versenyt a három naggyal, a General Motorsszal, a Forddal, és a Chryslerrel. Ki gondolt akkor még olyan válságra, ami a nagy hármakat is szinte romba döntötte később? 
De vissza a kezdetekhez. Az American Motors a Nash és a Hudson termékfejlesztési vonalait egyetlen közös gyártási stratégiája alá rendelte 1955-ben azáltal, hogy a Hudsonokat újratervezték a Nash karosszériastílusának megfelelően, valamint a Nash és Hudson autók gyártását is összevonták. A márkaspecifikus viszonteladói hálózatokat viszont továbbra is fenntartották. A sikeres Rambler modellt pedig mind Nash, mind pedig Hudson márkanév alatt értékesítették tovább. Ezek a Ramblerek, hasonlóan a szintén különböző márkanév alatt futó Metropolitanek-hez, a dísztárcsáktól, márkajelzésektől és egyéb apró részletektől eltekintve teljesen megegyeztek egymással. A Nash korábbi nagykategóriás, azaz amerikai besorolás szerint full-size modelljeit szintén megtartották az AMC-ben. 

1957_Rambler_Rebel_hardtop_.jpg

1957. Rambler Rebel hardtop

Az 1958-as modellévtől a Nash és Hudson márkanevek megszűntek. A Rambler önálló márkanévvé vált és az új cég zászlóshajója lett. A brit gyártmányú Nash Metropolitan szintén önálló márkaként maradt a piacon a gyártás 1962-es megszűnéséig. A Nash Ambassador / Hudson Hornet 1958-as prototípusát az utolsó pillanatban átnevezték Ambassador by Rambler névre.
A 60-as évek és a 70-es évek a hullámhegyek és -völgyek évtizedei voltak az AMC-nél. Némely újonnan fejlesztett izomautóiknál minőségi problémák léptek fel, és állandó pletykák tárgya volt a cég átvétele is a hullámzó pénzügyi helyzet miatt. A hatvanas évek végére fejcserés támadással új vezetés került a cég élére a Hudson tulajdonosának fia személyében, akinek első döntése az volt, hogy a Rambler árát 200 dollárral a Volkswagen Bogár ára alá csökkentette. Innovatív marketingmegoldásai közé tartozott a légkondicionáló alapfelszereltséggé tétele az összes 1968-as Ambassador modellben. Ezzel az AMC lett az első autógyártó, amely szériatartozékként kínálta légkondicionálót egy teljes típuspalettán, kiütve ezzel olyan luxusautókat is versenyből, mint a Lincoln, Chrysler Imperial és Cadillac.

1958_Ambassador_4-d_hardtop_wagon_1.JPG

1958. Ambassador Hardtop Wagon

1958_Rambler_sedan_.jpg

1958. Rambler Sedan

1964_Rambler_440H-2door-HT_.JPG

1964. Rambler 440H

1964_Rambler_American_440_convertible-red_NJ.JPG

1964. Rambler Convertible

1964_Rambler_Classic_770_wagon-green.jpg

1964. Rambler Classic 770

1965_Marlin_aqua_white_md-rr.jpg

1965. Marlin. Kicsit görgessünk vissza az 1958-as Rambler Sedan-ig! Alig hét év telt el és mekkorát változott az AMC formavilága.

1967_Ambassador_990_.jpg

1967. Ambassador 990

1968_AMX.jpg

1968. AMX

1969-AMC_SC-Rambler_rear_B-paint_trim_2.jpg

1969. Scrambler

1969_AMC_Javelin_BBO_Big_Bad_Orange-NJ.jpg

1969. Javelin BBO

1970_AMC_Javelin_SST_in_bitter_sweet_orange.jpg

1970. Javelin STT

1970_AMC_rebel.JPG

 1970. Rebel

A 71-ben bevezetett Matador a NASCAR-ban is szép eredményeket ért el és még mai szemmel is felveszi a versenyt a Ford Mustang-gal szemben. Sajnos a hetvenes évek eleje, közepe, az elhúzódó olajválság az izomautók hanyatlását okozta. Az AMC előállt a spórolós Pacer, később pedig a Gremlin modellekkel, ami az átlagvásárlót egyenesen megbotránkoztatta. Rossz hírüket a későbbiekben néhány szerencsétlen tűzeset is keltette, miszerint az autók ütközéskor könnyen kigyulladhattak. A Gremlin és Pacer akkoriban a kispénzű, hippikorszakból kinőtt, polgárpukkasztáshoz szokott vásárlóréteg kedvelt autója lett. Emlékezhettek rá a Wayne világa című filmből, ebben éneklik a Queen Bohemian Rhapsody-áját a főszereplők.

A hetvenes évek végére az olajválság lecsengett, a munka gyümölcse beérni látszott. 1979-ben 3.1 milliárd dolláros forgalom mellett, 84 milliós profitot termelt az autógyártó szekció. Emellett a külön gyártott Jeep és busz üzletág is nyereséges volt.

1971_AMC_Ambassador_2-door_hardtop_coupe.JPG

1971. Ambassador 2door

1974_AMC_Ambassador_Brougham_4-door_sedan_beige.JPG

1974. Ambassador Brougham

1974_Hornet.jpg

1974. Hornet

1974_HornetJB.jpg

1974. Hornet a James Bond filmben. Melyikben is? És ki volt akkor James Bond? ;) A leggyorsabb megfejtő a holnapi posztot is elolvashatja :D

1975_AMC_Pacer_base_model_frontrightside.jpg

1975. Pacer

1975AMC-Matador-07.jpg

1975. Matador Coupe

1975_amc-matador-coupe-photo-305353-s-1280x782.jpg

1975. Matador Coupe

1976_AMC_Hornet_Sportabout.jpg

1976. Hornet Sportabout

1977_AMC_Gremlin_X.jpg

1977. Gremlin

1977_AMC_Jeep_Cherokee_SJ_Chief_S_f.jpg

1977. Jeep Cherokee Chief

1977_Jeep_Grand_Wagoneer_white_NC_f.jpg

1978. Jeep Grand Wagoner

1977_Jeep_Grand_Wagoneer_white_NC_r.jpg

1978. Jeep Grand Wagoner

1978_AMC_Concord_DL.jpg

1978. Concord

1979_AM_General_bus.jpg

1979. AM General busz

1979_AMC_Spirit_GT_V8_Russet_FR.jpg

1979. Spirit GT V8

1979_AMC_Spirit_liftback_.jpg

1979. Spirit GT

Ám a siker nem tartott sokáig, az eladások a nyolcvanas évek elejére csökkenni kezdtek. Míg a három nagy amerikai autógyártó egyre nagyobb autókat vezetett be a piacra az AMC George W. Romney vezetésével a kompakt kategóriájú, gazdaságosabb üzemanyag felhasználású autókra koncentrált már 20 évvel azelőtt, hogy ezekre valós igény lett volna a piacon.
A csökkenő eladások és a növekvő verseny arra kényszerítették a AMC-t is, hogy – mint egykor a Nasht - stratégiai szövetségest keressen, és ennek eredményeképpen a francia Renault-val jött létre egy szövetség, amely egészen 1987-ig tartott amikorra a Renault szintén válságba jutott, korszerűtlen motorjaival és divatjamúlt formavilágával. A bajt tetézte, hogy 1986 novemberében Georges Besse Renault vezért a kommunista-anarchista szervezet az Action Directe meggyilkolta.

18+ kép itt...

A Renault kényszerhelyzetben a részvények további esését meggátolandó 59.000 embert bocsátott el, ami az európai autógyártásban példátlan döntés volt. Ekkor a Chrysler Corporation mentőövet dobott a vergődő AMC-nek, akiben az elmúlt évtizedekben komoly ellenfelet látott és néhány heti tárgyalás után felvásárolta az AMC-t. Ezzel a felvásárlással az AMC és Renault márkanevek megszűntek az amerikai piacon, a Jeep márkanév viszont használatban maradt, és az Eagle, az AMC modellje önálló márkává vált, ha nem is hosszú időre.

1981_amc_eagle.jpg

1981. Eagle

1982_AMC_Eagle_Wagon.jpg

1982. Eagle Wagon

1983_Renault_alliance.jpg

1986. Alliance (Renault 11)

2008-ban a Hot Rod magazin néhány skiccet közölt a titokban feltámadni készülő legendás AMC-ről. A rajongók ujjongtak, az internetes oldalak forrni kezdtek, amikor valaki felfigyelt a cikk dátumára. Április 1.

2008_hotrod.jpg2008. Áprilisi tréfa a HOT ROD Magazinban


A következő részben - kb. egy hónap múlva - a BORGWARD-ról olvashattok.

A bejegyzés trackback címe:

https://ritkanlathatotortenelem.blog.hu/api/trackback/id/tr945749606

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nyiri 2014.04.16. 07:38:34

A Matador nagyon pöpec

Kovács Ferenc 14 2014.04.16. 07:57:10

Pont ilyen Jeep Grand Wagonerje volt Máté Péternek is. Hét évvel ezelőtt még forgalomban volt a kocsi, ültem is benne. Nagy ötlet, hogy a hátsó ajtó ablaka lehajtható, ami kitünő, huzatmentes szellőzést biztosít a kocsinak.

Jin_Ke (Fotelkommandó) · http://fotelkommando.blog.hu 2014.04.16. 08:39:03

Az a Hornet az Aranypisztolyos férfiben csinál éppen egy sideflippet Roger Moore-al a vezetőülésen :)

Az igazi Svarc Enegger · https://www.youtube.com/watch?v=Ik9qunsZZtY&index=21&list=RDJVoyWQSNr8I 2014.04.16. 09:44:42

A 71-es fekete Ambassador állati jól néz ki. Még mai szemmel sem elavult, inkább kortalan.

nandras01 2014.04.16. 13:06:34

francba, lekéstem a megfejtéssel!
akkor most már holnap nem is klikkelhetek ide?
és a kitiltás csak egy napig tart, vagy kapok emilt, hogy újra nézelődhetek errefelé?
:) :) :)

has 2014.04.16. 21:30:33

Nem szégyenlik ezek magukat! Leszerelik egy 466156479olga hűtőjét és felteszik egy Jeepre:)

Carradine a gardróbszekrényben 2014.04.16. 21:58:42

@has: Nekem is az első dolog, ami beugrott a 1977-es Jeep Cherokee Chief-ről, az a Volga hűtőrácsa!

Phteven 2014.04.16. 22:37:25

A 86-os Alliance borzalmasan néz ki. A többi gyönyörű! De kár, hogy már nem gyártanak ilyen szép autókat!

Cave Nick 2014.04.17. 02:16:43

Hihetetlen, hogy a >világgazdaság pénzbősége< milyen elképesztő mennyiségű karosszériaváltozatot engedett meg az amerikai autógyártásnak. A Pacer nagyon pöpec.

protézisesh 2014.04.17. 16:15:00

@Jin_Ke (mozivandal.blog.hu): megelőztél... :(

amúgy az AMC-ért nem kár, randák mint a dög.

victor vacendak 2014.04.22. 16:47:07

pedig a Nash és az AMC Matador is nyert futamot (igaz előbbi csak egyet, utóbbi pedig kettőt) a NASCAR-ban, ahol ugye tartotta a mondás: "win on Sunday, sell on Monday." És akkoriban még nagyjából azt vehették meg a szalonban, amit Curtis Turner vagy Bobby Allison vezetett a pályán.
A Gremlin viszont minden legszarabb autó választáson az USÁ-ban az első ötben szokott végezni.

victor vacendak 2014.04.22. 17:22:59

@victor vacendak: "A 71-ben bevezetett Matador a NASCAR-ban is szép eredményeket ért el"

Mondjuk épp ez a mondat - ez valahogy kimaradt, mikor először olvastam - nem állja meg a helyét, mert mint írtam, összvissz öt - rosszul írtam korábban - versenyt sikerült nyerniük, részben pl. az elsőként használt tárcsafékeknek. De 56 versenyen 22-szer műszaki hiba miatt estek ki (ennek túlnyomó többsége a motor volt). Aztán a Penske Mercuryra váltott 76-ban (a második futamtól), mert elege lett a megbízhatatlan motorokból és vége lett az AMC korszaknak. Viszont Penske számára megkezdődött a kis kitérővel 40 éve tartó Fordos kapcsolat.
süti beállítások módosítása