Cári orosz vasútépítés - 1892

2016. május 13. JTom

Konrad Brandel, a lengyel fényképezés pionírja készítette az alábbi kézzel színezett, technikatörténeti fotókat a III. Sándor cár által elrendelt, fehérorosz területen fekvő Pinszk-Lunyinec közötti vasútvonal építőiről.

Brandel nem volt kispályás fotós, már az 1860-as évek óta légifelvételeket is készített ballonról, elsősorban Lengyelországról.

Lássuk milyen körülmények között és milyen eszközökkel épült 1892-ben az orosz vasút a terület feltárásától a kész pályáig! Külön érdekesség, hogy a Pripjaty folyón épült vasúti híd is látható. A Pripjaty folyó mentén - már Ukrajna területén - épült 78 évvel később a mára szellemvárossá lett és róla elnevezett panelváros, ahol a csernobili atomerőmű dolgozói laktak.

0_b8e79_c52a31e1_orig.jpg

0_b8e77_a41bbe73_orig.jpg

0_b8e78_b692fef9_orig.jpg

0_b8e7a_8f92684d_orig.jpg

0_b8e7b_1906483d_orig.jpg

0_b8e7c_41cc5227_orig.jpg

0_b8e7d_7bb0d196_orig.jpg

0_b8e7e_3fd8e008_orig.jpg

via

A bejegyzés trackback címe:

https://ritkanlathatotortenelem.blog.hu/api/trackback/id/tr38712424

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kugi · http://kugi.blog.hu 2016.05.13. 08:47:15

Azta, ezek szenzációs képek!
És ez a Brandel már az 1860-as években készített légifotókat? Ez nem semmi! Tényleg úttörő volt!

notC 2016.05.13. 09:05:37

Ezek eszméletlenül jó fotók!!!!
Azért nem semmi lehet az az elszántság, amivel egy ilyen mocsaras területen neki kezdenek egy ekkora építkezésnek. Mindezt úgy, hogy ezen a pályán nem hiszem, hogy az akkori gőzmozdonyok olyan nagyon száguldoztak volna. Így a (személy és áru) szállítás valós hozadéka nem sokkal lehetett nagyobb, mintha szekéren, csónakon vitték volna faluról falura a terményt. Egy-egy közösség meg amúgy is elsősorban önellátó módra volt berendezkedve.

bioLarzen 2016.05.13. 10:48:07

@notC: Ez nem feltétlen annyira elszántság volt, mint inkább az, hogy a cár atyuska elrendelte, hogy ott márpedig legyen vasút - tehát oda kellett építeni, és kész ;)

pitcairn2 2016.05.13. 11:01:55

@bioLarzen:

tényleg volt politikai vonatkozása a vasútépítésnek, de az 1880-as évekig az összes orosz vasútvonal magánvállalkozás volt

utána is csak a csődközelbe kerülteket vette át az állam

az orosz vasútvonalak egyébként akkoriban világviszonylatban a legprofitábilisabbak közé tartoztak

en.wikipedia.org/wiki/History_of_rail_transport_in_Russia#Economic_history

pitcairn2 2016.05.13. 11:15:50

@notC:

kb. annyi volt a hozadéka, hogy pl. 1910-re a Oroszország lett a number 1 gabonaexportőr a világon...

"By 1910, Russian wheat constituted 36.4% of the total world export of wheat. "
en.wikipedia.org/wiki/Agriculture_in_the_Russian_Empire#Exports

konrada 2016.05.13. 11:45:00

@notC:
A szekér, és ladik mocsárvidéken messze nem olyan biztos szállítási eszköz, mint a vasút, mert az nem feneklik meg, kereke nem sűlyed meg.
Persze az altalaj minősége miatt gyors nem lehetett, de az acélsín rugalmassága miatt folyamatosan haladhatott akár 100 szekérnyinél nagyobb súllyal is.

BircaHang Média szerkesztősége · http://bircahang.org 2016.05.13. 12:13:05

@bioLarzen:

Bezzega demokratikus nyugaton a munkások arra építették a vasútat, melyre éppen kedvük volt aznap!

gaszton42 2016.05.13. 13:04:50

@BircaHang Média szerkesztősége: Ez most mi volt? Most tényleg azt várod hogy valaki megcáfolja ezt a hülyeséget? Tervezésről, ingatlanfelvásárlásról, nyomvonaltervezésről, földmérő munkáról nem hallottál még? Ami azt illeti ilyen terepen más országban nem nagyon építkeztek, inkább lecsapolták a mocsarat előtte. Az oroszok legendásan rossz terepekre építettek vasutat. Persze főleg a szovjet időkben, szibériai bányák kiszolgálására.

BircaHang Média szerkesztősége · http://bircahang.org 2016.05.13. 13:11:17

@gaszton42:

Az oroszok fontos ipari objektumokhoz építettek vasútat??? Hogy tehettek ilyet? Bezzeg a demokratikus nyugaton csakis lakatlan szigeteken építenek vasútat!

pitcairn2 2016.05.13. 13:12:02

@gaszton42:

speciel a liberális Angliában is parlamenti engedély (méghozzá törvényi szintű engedély...) kellett a magánalapon megvalósított vasútépítéshez...

"It reached its zenith in 1846, when no fewer than 272 Acts of Parliament were passed, setting up new railway companies, and the proposed routes totalled 9,500 miles (15,300 km) of new railway. "

Railway Mania
en.wikipedia.org/wiki/Railway_Mania

pitcairn2 2016.05.13. 13:23:50

@gaszton42:

speciel a világ legnagyobb mocsárvidékét is keresztülszeli egy vasútvonal...

Trem do Pantanal
pt.wikipedia.org/wiki/Trem_do_Pantanal

igaz a brazilok nem voltak olyan gyorsak mint az oroszok 36 évig építgették a vasutat...

butus, a Magyar Köztársaság állampolgára 2016.05.13. 13:28:27

@kugi: Légi fotók? Hol vannak? Ezekből bármelyiket a földről, vagy maximum egy fáról el lehetett készíteni.

kugi · http://kugi.blog.hu 2016.05.13. 13:40:50

@butus, a Magyar Köztársaság állampolgára: Ha nemcsak a képeket néznéd meg, hanem a szöveget is elolvasnád, akkor kiderülne számodra, mire utaltam. Rögtön a bevezető 2. mondatában.

gaszton42 2016.05.13. 13:48:19

@BircaHang Média szerkesztősége: Megmondanád mi a bajod? Miért kötekedsz? Rajtad kívul senki az égadta világon nem állította, hogy nem így lenne, kérlek idézd már konkrétan azt ahol azt állítottam hogy

Tojglitojas 2016.05.13. 13:50:06

@butus, a Magyar Köztársaság állampolgára:
>Brandel nem volt kispályás fotós, már az 1860-as évek óta légifelvételeket is készített ballonról, elsősorban Lengyelországról.

Lengyelországról készítette főleg, m-r 1860 óta és érdekességként írták. Így érthető? ;)
Tehát nem a vasútra vonatkozott, sima szövegértés 2. osztály. Általánosban.

HgGina 2016.05.13. 14:23:51

@bioLarzen: "... a cár atyuska elrendelte, hogy ott márpedig legyen vasút - tehát oda kellett építeni, és kész."
Csak ma már nem egy sima kis lengyel fényképészt hívnak dokumentálni.

ostvan2 2016.05.13. 14:24:10

Tényleg a cár döntötte el, hogy akkoriban merre menjen a vasút. Ennek - szerintem - legvadabb példája a Szentpétervár-Moszkva vonal, amelynek a nyomvonalát Sándor (?) cár úgy jelölte ki, hogy a térképen vonalzóval összekötötte a két várost. Érdekesség (aki még készített műszaki rajzokat papírra, vonalzóval-ceruzával, az megérti), hogy ennek a vonalnak a meghúzásánál a cár hibázott és a körme kilógott a vonalzó mellé, így az egyenesnek tervezett vonalba került egy kanyar. Ezt a kanyart aztán úgy építették meg (számomra, európai gondolkodású emberként elképzelhetetlen, hogy senki nem mert szólni a cárnak, hogy azt tényleg úgy akarta?). Ezt a kanyart a közelmúltban, talán 1997-ben egyenesítették ki (Moszkva mellett volt). Ennek a kanyarnak neve is volt: "a cár körme".

pitcairn2 2016.05.13. 14:30:52

@ostvan2:

az USA transzkontinentális vasutak meg azért kanyarogtak jobba balra, mivel kilométerre kapták a szubvenciót a szövetségi kormánytól...

PS. talán nem véletlen, hogy az orosz vasutak a legprofitábilisebbek között voltak az 1917 előtti világban:)

adg 2016.05.13. 14:37:14

@ostvan2: a tortenet jol hangzik, de nem igaz. :) Elobb egyenesen epult, kesobb toldottak bele a kanyart, mert a mozdonyok nagyon nehezen birtak az emelkedot. Addigra Miklos car mar halott volt par eve.

ostvan2 2016.05.13. 14:39:23

@adg: Természetesen, elhiszem neked. Viszont az tény, hogy '97 körül kiegyenesítették a nyomvonalat (nyilván, manapság erősebbek a mozdonyok).

adg 2016.05.13. 14:41:53

@ostvan2: en is csak most olvastam utana, mert megtetszett a tortenet, szoval koszi.

Csokis · http://csokis.blog.hu 2016.05.13. 14:42:33

@ostvan2: Ezt a történetet már gyerekkoromban sem értettem, mert ha az ember felcsap egy atlaszt, akkor jól látszik, hogy a Moszkva-Szentpétervár vonal nem egy egyenes. Nem is lehet az, mert van közte egy-két kisebb falu (pl. Tver 400 000 lakossal), amit szintén érinteni kéne.

Vittore. 2016.05.13. 14:46:10

@ostvan2: A Moszkva-Szentpétervár vonal eredetileg egyébként a kanyar nélkül épült meg, és csak 26 évvel később, 1877-ben építették meg a ”cár ujját” (I. Miklós 1855-ben halt meg). A Verebinszki kitérővel egy meredek részt akartak kikerülni, ami komoly gondot okozott az akkori gőzmozdonyoknak. A Pétervár felé igyekvő vonatok úgy begyorsultak az ottani lejtőn, hogy nem tudtak megállni a következő megállónál, visszafelé pedig több mozdonyra volt szükség az emelkedő legyűréséhez.

www.urbanlegends.hu/2012/11/a-car-ujja-sztalin-alairasa-es-kavescseszeje/

butus, a Magyar Köztársaság állampolgára 2016.05.13. 15:02:05

@kugi: Igazad van, a szöveget valóban nem olvastam el.

butus, a Magyar Köztársaság állampolgára 2016.05.13. 15:05:31

@Tojglitojas: Tudod, elég nehéz azt a szöveget megérteni, amit nem olvas el az ember.

Pootj 2016.05.13. 20:42:07

Visszatérve a szekerekhez: Az állati erővel vont szekér "motorjának" pihennie is kell. Ezért voltak az Alföldön is a csárdák max. 20-25 km-re egymástól. Ennyit bírt megtenni a csorda / szekér egy nap alatt. Egy korabeli gőzmozdony hiába nem volt sokkal gyorsabb, mint egy ló, mégis a pihenők kiesése miatt egy nap alatt sokkal nagyobb távot tett meg.

advocate1 2016.05.14. 08:08:38

Milyen elviselhetetlenul sok szunyog gyotorhette a melosokat egy ilyen ingovanyos susnyas teruleten,

Károly Antal 2016.05.14. 22:53:45

Az a bizonyos " cár körme " kanyar nem ezen a vonalon volt hanem a transz szibériai vasútvonalon.

¿Qué tapas hay? 2016.05.15. 10:48:22

@Vittore.: Lényegtelen apróság, a cár ujjának pontos neve "verebjei elkerülő" (обход Веребьинского подъёма), a nevét a mellette fekvő Verebje faluról kapta.

lezlidzsi84 2016.05.15. 10:54:44

Nem semmi, küzdhettek rendesen. Ezen a mocsárvidéken igen hosszú ideig ez volt az egyetlen normális közlekedési eszköz - a két világháború közti Lengyelország egyik nagy prodzsektje épp az volt, hogy végre egy szilárd burkolatú utat is tudjanak mellé építeni.

bioLarzen 2016.05.17. 13:06:57

@pitcairn2: Aha. Ma is tanultam valamit.

Kösz az infót!

Hartyáni Ferenc 2016.05.17. 17:56:21

@advocate1: az orosz muzsikok tudták, hogy milyen növényt kell magunknál tartani, amitől elriadnak a szúnyogok. ha invázió volt belőlük, akkor szó szerint nyakláncot fontak belőle.....az átlag európai utazó meg beledöglött a csípésekbe..... :-)

gigabursch 2016.05.18. 10:14:50

Barátaim:

Az Urban Legend magyar megfelelője a mende-monda, csak az utóbbi pár évben néhány szótárképtelen ember nagyjából addig a szintig jutott el, mint amikor anno a Metallica slágerét lefordították: Homokember belépő (Enter Sandman) címmel.
Ha lehet kérnem, figyeljetek rá oda.
Köszi.

S köszönöm a sok adalékot a Cár Ujja/Körme kérdéskörben mindenkinek.
süti beállítások módosítása