TEGNAPELŐTTI HÍRADÓ: A Hindenburg katasztrófája - 1937

2014. május 06. JTom

77 éve, 1937. május 6-án történt a Hindenburg katasztrófája. Az eredeti filmfelvétellel ezt a tragikus eseményt idézzük most fel.

hindenburg-wide.jpg

A következő képek a Hindenburg (2011) című filmből valók. A film olyan jó közepes, számomra kissé erőltetett fikció, de az akciójelenetek és CGI egészen jók. A film a német RTL csatorna által valósult meg, magyar szinkronnal is elérhető. 

01.jpg

02.jpg

03.jpg

A németül tudóknak ajánlom a német RTL oldalán 99 centért megtekinthető "Die letzten Stunden der Hindenburg" című dokut, amelyben egykori önmagukkal is szembesítik a javarészt német, a katasztrófát túlélt - utasokat. A vágóképek egy része a fent említett filmből való.

A bejegyzés trackback címe:

https://ritkanlathatotortenelem.blog.hu/api/trackback/id/tr555727543

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kovács Ferenc 14 2014.05.06. 07:39:37

A katasztrófa nagyon látványos, de ennek ellenére a 97 utasból 62 túlélte kisebb-nagyobb sérülésekkel.
Megjegyzem az eredeti tervek szerint a léghajó a nem gyúlékony hélium gázzal lett volna feltölve, de ezt akkoriban csak amerikából tudták volna beszerezni, jó drágán, ha nem lett volna az 1927-es embargo. Így hát jobb híján töltötték fel a tudottan veszélyes hidrogénnel.
Egyébként ekkoriban egészen komolyan gondolták a léghajózást, a Deutsche Zeppelin Reederei több menetrendszeű járatot működtetett. De miután a fenti híradófilm bejárta a világot, az érdeklődés erősen lecsökkent a léghajóutazás iránt. Kb. a zérusra.

Ditpet 2014.05.06. 11:39:16

@Kovács Ferenc 14: Sőt az Empire State Building tetejére is terveztek léghajó-dokkot. De veszélyes volt az erős szél miatt a ki és beszállás.

Kovács Ferenc 14 2014.05.06. 13:19:44

@Ditpet: Ja, 8-10 éve Budaörsön is totál gallyra ment egy reklám-léghajó az erős szél miatt. :-(

Egyébként ha már léghajó, mindenképpen említendő Umberto Nobile, a neves léghajókonstruktőr. Ő pedig arról nevezetes, hogy amíg mások kutyaszánokkal balfaszkodtak, addig ő egy léghajó fűtött gondolájában utazott az Északi Sarkra, közben szólt a gramofon, és vidáman poharazgattak a barátaival. Amikor megérkeztek. le se szálltak, csak lekúrták az olasz zászlót, és mentek is vissza... de a nagy szellemek megharagudott ekkora tiszteletlenség láttán, és hazafele léghajótörést szenvedtek, aztán ott ültek másfél hónapig a jégtáblán, amíg nagy nehezen megtalálták őket. A történetből 1968-ban egy szovjet filmet forgattak A jégsziget foglyai címmel.

ZON 2014.05.06. 15:10:36

"Sehol egy hamuzó ? Elnyomom a falon !"

J.László 2014.05.06. 17:42:34

A Hindenburgon vajon lehetett dohányozni?

Kovács Ferenc 14 2014.05.06. 17:54:25

@J.László: Lehetett. De nyilt láng használata tilos volt. A dohányzó szalonokban az autók szivargyújtójához hasonló elektromos készségekkel lehetett rágyújtani.
Nem mintha sokat számított volna egy hidrogén-szivárgásnál...

Kovács Ferenc 14 2014.05.06. 18:09:47

@krferi: Megjegyzendő, hogy Amudsen Nobile keresése közben tűnt el. Valamint hogy a szerencsétlenül járt expediciót egy szovjet jégtörő szabadította ki. És valószínűleg erre a mentőexpedicióra hivatkozva tett Sztálin "visszautasíthatatlan ajánlatot" Nobile-nek, hogy költözzön ki egy időre léghajókat terverni a Szovjetúnióba. Bár ez Nobile-nek sem volt ellenére, mert nyugaton Lindberg rpülése után már nem nagyon láttak a léghajózásban jövőt, Nobile körül érezhetően fogyott a levegő. Főleg, hogy Mussolinivel sem volt éppen felhőtlen a viszonya...

Guzzista 2014.05.06. 19:04:57

Én úgy tudom, hogy Nobile körül azért fogyott el a levegő, mert őt mentették ki először megtalálásukkor. Márpedig mint parancsnok, nem hagyhatta volna hátra a társait.

Kovács Ferenc 14 2014.05.06. 20:05:45

@Guzzista: Hát ezt nem tudjuk... zavaros történet ez, még emberevéssel is megvádolták őket... Annyi viszont bizonyos, hogy Nobile katona volt, katonai megbízásból katonai léghajókat tervezett, és bizony a harmincas évekre már a leghülyébbeknek is nyilvánvaló volt, hogy soha többé nem fogja senki Londont léghajóról bombázni, mert a Spitfire-ok megeszik reggelire még a csatorna fölött, nem csoda hát, ha Nobile kis birodalmát leépítette az olasz hadvezetés, épp úgy, ahogy leépítettek oly sok más, a technika fejlődésével értelmetlenné vált fegyvernemet is akkoriban (pl. könnyűlovasság). Nobile ezt személyes támadásként élte meg - de nem biztos, hogy ez nem egyszerű félreértés volt a részéről.

Zombi elvtárs · http://www.zombielvtars.blog.hu 2015.06.04. 20:47:01

Ez volt az első közvetített katasztrófa, azt hiszem. Médiatörténeti mérföldkő.

pitcairn (törölt) 2015.06.05. 00:01:12

@Kovács Ferenc 14:

+ felettébb drága is volt, egy egyirányú transzatlanti út 400 USD, azaz több mint 11 uncia arany volt

(mai árfolyamon ez cirka 4 __millió__ forint, oda vissza pedig 8 __millió__ forint ... ami igen tekintélyes összeg egy efféle életveszélyes kalandért...)

en.wikipedia.org/wiki/LZ_129_Hindenburg
süti beállítások módosítása