Aloha 243 - A megskalpolt repülő

2013. december 16. JTom

01.jpg

Az Aloha Airlines 243-as járata  egy Boeing 737-200 típusú repülőgép, Hawaii-on - Hilo és Honolulu között - 1988. április 28-án járt szerencsétlenül nem mindennapi módon. 

13:48 körül, amikor a repülő elérte 7 300 méteren az utazómagasságot, a gép tetejének a bal oldaláról egy kisebb darab levált. Ekkor 43 km-nyire voltak Kahuluitól. A sérülés robbanásos dekompressziót idézett elő, ami a tető pilótafülkétől a szárnyak elejéig tartó részének teljes leszakadásához vezetett. 

A dekompresszió létrejöttekor Clarabelle C. B. Lansing vezető utaskísérő az első osztály folyosóján, az 5. sor mellett állt. Az utasok beszámolója szerint Lansingot a hirtelen kiáramló levegő kirántotta a géptörzs bal oldalán keletkezett lyukon keresztül. Michelle Honda utskísérő a 15. sor közelében állt a katasztrófa idején, őt a földhöz csapta a hirtelen nyomáskülönbség. Sérülései ellenére azonban sikerült a folyosón végigkúsznia, hogy segítse és megnyugtassa az utasokat. Jane Sato-Tomina utaskísérőt a gép elejében érte a dekompresszió. Ő is súlyos sérüléseket szenvedett a röpködő törmelékek miatt, de az utasoknak sikerült kézzel megtartani őt a leszállásig.

Madeline "Mimi" Tompkins másodpilóta fejét a hirtelen nyomáscsökkenés hátrarántotta és látta, amint a kabin szigetelését leszaggatja a szél. Robert Schornstheimer kapitány hátranézett, és a kék eget pillantotta meg ott, ahol az első osztály tetejének kellett volna lennie. Tompkins azonnal felvette a kapcsolatot a Kahului repülőtér irányítótornyával és vészhelyzetet jelentett. Az irányítást Schornstheimer kapitány átvette tőle, szükségállapot esetén általában a kapitány vezeti a gépet.

02_2.jpg

A 737-esek úgy vannak kialakítva, hogy a nyomás hatására bekövetkezett károk ellenére is bizonyos szintig működjön a gép. Ezért biztonsági szakaszokat alakítanak ki a géptörzsön. Ha az egyik szakaszon keletkezik egy kisebb repedés, ez a szakaszolás megakadályozza, hogy a sérülés gyors dekompressziót okozzon. A repülő kora és a géptörzs állapota (korrodálódott és a szegecsek a határértéküknél nagyobb igénybevételnek voltak kitéve) miatt azonban ez a kialakítás csak rontott a helyzeten. Amikor az egyik biztonsági zóna tönkrement, a kis repedések teóriája szerint az események gyors folytatódása miatt meghibásodási sorozat jött létre.

02.jpg

03.jpg

A hirtelen nyomáskülönbség súlyos károkat okozott a gép orrfutómű és pilótafülke közötti vezetékeiben. Emiatt a futómű kiengedését jelző fények nem működtek a műszerfalon és a pilóták a későbbi leszállás közben nem tudták, hogy a futómű teljesen kiengedett-e.

04.jpg

05.jpg

Mivel az incidens a tenger felett történt, és a pilóták nem tudták, hogy elérik-e a legközelebbi repülőteret, az utasoknak fel kellett venniük a mentőmellényt.

A személyzet sikeres kényszerleszállást hajtott végre a Kahului repülőtér 2-es kifutópályáján 13:58-kor. Landolás után az utasokat gyorsan evakuálták. A szerencsétlenségben 65-en sérültek meg, ebből 8-an súlyosan. Mivel Maui akkoriban nem volt felkészülve az ilyen mértékű katasztrófára, a sebesülteket turistabuszokkal szállították kórházba. A szigetnek csupán néhány mentőautója volt. A buszokat biztosító cég két sofőrje korábban orvostanhallgatók voltak, és prioritási sorrendet állítottak föl a kifutópályán. A repülőt ért károkat helyrehozhatatlannak minősítették, a gépet leselejtezték, használható alkatrészeit eladták.

06.jpg

07.jpg

A Nemzeti Közlekedés Biztonsági Felügyelet (angolul National Transportation Safety Board, NTSB) megállapította, hogy a katasztrófát a fém fáradása okozta, és korrózió miatt létrejött rések súlyosbították a problémát (a gép a tenger közelében üzemelt, így több sónak és párának volt kitéve). A korróziót kiváltó ok egy poliepoxi ragasztó volt, amivel az alumíniumlemezeket rögzítették egymáshoz a gép gyártásakor. A víz bejutott a réseken keresztül, ahol a ragasztó nem tudta rendesen egymáshoz tapasztani a fémlemezeket, és így megkezdődött a fém korróziója.

Az akkor 19 éves gép kora szintén kulcsfontosságúvá vált az okok vizsgálásakor: összesen 89 090 fel- és leszálláson volt túl, a statisztikák szerint így korában a második legtöbb repülést végrehajtott repülő volt. A gépet több, mint 75 000 utazásra tervezték, más repülőgépeknél (amik hasonló környezetben üzemeltek) azonban mégsem jelentkezett a hiba, ami itt katasztrófához vezetett. Az NTSB alapos vizsgálatnak vetette alá a légitársaságot, aminek eredményeként kiderült, hogy a legteljesebb és leghosszabb, egy ütemben zajló karbantartási ellenőrzést (ún. D check) hibásan végezték el: egy nagy, megszakítás nélküli teljes kivizsgálás helyett a repülőt csak sok, kora reggel elvégzett kisebb karbantartásokkal ellenőrizték, több részletben.

Az NTSB hivatalos közleménye szerint Gayle Yamamoto, a járat egyik utasa egy repedést vett észre a géptörzsön a beszálláskor, de senkinek nem szólt róla. A repedés az elülső ajtónál volt, és valószínűleg anyagfáradás miatt keletkezhetett.

08.jpg

09.jpg

Bob Schornstheimer kapitány 2005-ben ment nyugdíjba, Madeline Tompkins első tiszt (a kezdőképen a gép ajtajában) később a társaság első női kapitánya lett. Az Aloha légitársaság csődje után (2008) a Hawaiian Airlines pilótája lett. Ma is aktívan közreműködik különféle repülésbiztonsági programokban, szaktekintélye a traumatizált pilóták mentális egészségének helyreállításában. 2011-ben megkapta az ALPA kitüntetését (Légiforgalmi Pilóták Egyesülete).

 Forrás: Wiki

A bejegyzés trackback címe:

https://ritkanlathatotortenelem.blog.hu/api/trackback/id/tr95671776

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

hunGABE 2013.12.16. 10:14:37

Nem lettem volna a gépen. Nekem már az is gondot okoz ha megfájdul a fülem felszálláskor, ha egy ilyen élmény érne nem repülnék többet az biztos.

mindenannyi 2013.12.16. 18:28:15

Nagyon jó ez a blog, visszaolvastam az elejéig minden bejegyzést, tök érdekes témákat találsz.
De vagy a wikipedia másol rólad, vagy te másolsz a wikipediaról: hu.wikipedia.org/wiki/Az_Aloha_Airlines_243-as_j%C3%A1rat%C3%A1nak_katasztr%C3%B3f%C3%A1ja

Méghozzá annyira szó szerint, hogy még az elütéseket is. Ejnye, wikipedia! -.-

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2013.12.16. 19:11:23

@mindenannyi: semmi gond. igazából a blogon a KÉPEK a lényegesek. ezeket, - ha tudom - egészítem ki szöveggel. jelen esetben a wiki szócikke lényegretörő és rövid volt, ezért választottam.

hunGABE 2013.12.16. 21:40:49

A leírás legalább olyan fontos mint a képek maguk. Amúgy valami Szesztilalom idejéről szóló cikk nincs készülőben? Kíváncsi vagyok milyen képeid vannak arról.

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2013.12.16. 22:38:09

@hunGABE: húú, rengeteg szesztilalmis képem van. elég nagy téma, de ígérem belevágok nemsokára. most kb. februárig készen vannak a cikkek, időzítve várnak a megjelenésre. télen elég sok a munkám, ezért majd tavaszra ígérem a dolgot.
esetleg ha lenne valaki aki megírja, szívesen adom a képeket ;)

VT22 2013.12.19. 06:05:56

"Sérülései ellenére azonban sikerült a folyosón végigkúsznia, hogy segítse és megnyugtassa az utasokat."

Nagyon megnyugtató lehetett...

Teresia Hegedus 2015.11.19. 14:17:04

No akkor egy kis kiegészítés. Amikor a géptörzs teteje leszakadt, a pilótafülke és a gép eleje kb 2 fokban lefele meghajlott, és a megmaradt törzsburkolat meggyűrődött. ez látszik is a nyitóképen. Tulajdonképpen a repülő egész eleje a padlólemeen lógott. Már az is meglepő, hogy ilyen mértékű károsodást túlélt a gép (azaz irámyítható maradt), de hogy leszálltak vele az kész csoda. Clarabelle Lansing testét sohasem találták meg.

A baleset okait jól írja a Wiki, de a sorrend kissé tisztázásra szorul. A törzs lemezeit az említett epoxi ragasztóval ragasztják össze ÉS szegecselik. Mivel az Aloha csak Hawaii szigetei között repülte ezt a gépet, ezért rendkívül sok ciklust kellett teljesítenie, naponta akár 10 fel- és leszállást is. Ez az igénybevétel megviselte a szegecseket és a ragasztót. Először a ragasztás engedett, az apró hézagokon beszivárgó sós pára pedig elindította a korróziót. Ekkor azonban már csak szegecsek tartották egyben a géptörzs lemezeit, és a szegecsek furataitól anyagfáradásos hajszálrepedések indultak ki, a legnagyobb igénybevételnek kitett részeken pedig szabad szemmel is látható repedésekké szélesedtek. Ezeket a repedéseket mindenképpen észre kellett volna venniük a karbantartóknak, de a sok apró ellenőrzés miatt ez sajnos elkerülte a figyelmüket. A többit már tudjuk.
süti beállítások módosítása