A Keleti pályaudvar egy napja - 1948

2021. június 10. JTom

Már az 1868-ban tartott országgyűlésen döntés született egy központi pályaudvar létesítéséről, amit először a Rákóczi és a Nagykörút találkozásánál képzeltek el. Sok minden közbejött, amire végül 1881-ben elkezdték építeni, és végül 1884-ben csendben, minden felhajtás nélkül egy meleg augusztusi napon átadták a Központi pályaudvarnak nevezett épületet.

frath19482942058.jpg

A Keleti pályaudvar homlokzata 1948-ban. A főbejárat feletti erkélysorról hiányoznak a gazdasági élet allegóriáit ábrázoló szobrok. A Nehézipar, Könnyűipar, Mezőgazdaság és Kereskedelem alakjait megrongálta a pesti, kormos (a Keleti környékén különösen kormos) levegő, ezért 1935-ben elszállítoták, aztán a második világháború után már nem találták meg. A szobrokat Janzer Frigyes és Gyurcsek Ferenc faragta újra az eredeti rajzok és korabeli fényképek alapján.

A mai bejegyzés ismét az MTI Fotóarchívumának segítségével készült. Ahogy mindig, úgy most szívesen látjuk a hozzászólásaitokat, szóljon az egykori élményekről vagy legyen kiigazítás, ne fogjátok vissza magatokat. Ha hibát észleltek vagy pontosítanátok a képek aláírását, úgy azt a fotókra kattintva azok linkjein megtehetitek, az MTI-s szerkesztők örömmel fogadják a hozzáértők javításait.

Ne feledjétek hogy akár ezekből a képekből, de akár az archívum csaknem háromszázezer fotója közül bármelyikből is rendelhettek nagy méretű, vászonra nyomott faliképet kereten, otthonotokba vagy esetleg ajándékba az MTI Fotóarchívumából!

Ezen a néven hat évig működött, majd 1892-ben változtatták nevét Keletire. Ennek oka teljesen egyszerű, a forgalmát az ország keleti irányába bonyolította le és addigra a MÁV bekebelezte az Osztrák-Magyar Vasúttársaságot, amelynek főépülete a Nyugati volt. A Rochlitz Gyula főmérnök által tervezett épület hatásaiban sok rokonságot mutat a berlini Lehrter pályaudvarral, lévén a mérnök úr ott járt tanulmányúton. Persze ez egyáltalán nem tett rosszat neki, a Feketeházy János hídépítő mérnök által megálmodott vasszerkezet és a belsőt díszítő Than Mór és Lotz Károly festmények és freskók európai színvonalú építményt eredményeztek, amelynek csodájára járt a korabeli sajtó. Impozáns 16 800 négyzetméteres területe, 180 méter hosszú, 42 méter széles fedett csarnoka - amelynek magassága 31,4 méter -, megnyitáskor napi 52 vonat forgalmának lebonyolítására volt alkalmas. Az első szerelvény Miskolc felé gördült ki 1884. augusztus 16-án.

adt_keleti.jpg

A "Központi Indóház" rajza a Vasárnapi Újság 1884. augusztus 31-i számából - Forrás: arcanum

Az első évtizedekben nem sok változtatás történt a pályaudvaron, az első világháború után forgalma az elcsatolt területek hiányában megcsappant és majd 15 év kellett hogy elérje forgalmának csúcspontját a harmincas évek második felére. 1940 december 17-én történt a pályaudvar történetének talán legemlékezetesebb balesete, ekkor egy csarnokba betolató szerelvény fékhiba miatt nem tudott megállni és a bakot kiütve a bejárati kapun keresztül kigurult a Baross térre, ahol a bejárati lépcsősoron állt meg. Csodával határos módon senki sem sérült meg.

A II. világháborút követően történtek a jelentősebb bővítések és átalakítások, először a károk helyreállítása során, hiszen komoly háborús károk érték az épületet. Romokban hevertek a várótermek és csarnokok, teljesen kiégett az érkezési oldal. Az évekig tartó munkálatok során építették többek között a mai nemzetközi jegypénztárakat.

A háborús sebeket sokáig javítgatták, a Keleti egészen a hetvenes évekig kénytelen volt erőn felüli utasforgalmat bonyolítani. Az ismert órát a hatvanas években illesztették a homlokzatba. A 2-es metró érkezésekor azt aluljárórendszerrel kötötték össze a pályaudvarral.

A csarnokban eredetileg meglévő öt vágányt az 1980-as évekbeli tervszerűsítésnél négyre csökkentették az időközben műemléki védettség alá helyezett épületben. 2004-re végeztek a teljes födémszerkezet-cserével és a tető felújításával, 2008-ra pedig belső felújításon is átesett a Keleti. A 4-es metró építése alatt épülethomlokzati felújítást is végeztek, a zöld metróvonal állomásának átadására 2014. március 28-án került sor.

Az alábbi képsorok a Keleti egy napját mutatják be 1948 májusában. Köszönet jár a szakmai kiegészítésekért Porpáczy Richard szerzőtársunknak!

frath19482942054.jpg

A Baross tér aluljáró nélkül, Baross Gábor szobra még az eredeti helyén áll. A szobrot a metró és a hozzá vezető aluljáró építésekor a Keleti pályaudvar indulási oldala mellé rakták át. A 4-es metróhoz kapcsolódó építési munkák után visszakerült a pályaudvar elé 2014-ben.

fmafi19485696003.jpg

A Magyar Államvasutak (MÁV) Konzum Szövetkezet gomba árudája a Keleti pályaudvar előtt. MTI Fotó/Magyar Fotó: Kozacsek Elek
1883-ban jött létre a MÁV alkalmazottainak fogyasztási szövetkezete, a MÁV Konzum. 1948-ban ebből hozták létre az Utasellátó Nemzeti Vállalatot.

frath19482942053.jpg

Utasok és vonatok a csarnokban. MTI Fotó/Magyar Képszolgálat: Valner

frath19482942023.jpg

Munkások dolgoznak a Keleti pályaudvar tetőszerkezetén. MTI Fotó/Magyar Képszolgálat: Valner

frath19482942048.jpg

Utasok isznak egy mozgóbüfénél a Keleti pályaudvar peronján. MTI Fotó/Magyar Képszolgálat: Valner 

frath19482942049.jpg

Újságárus a peronon a Keleti pályaudvar csarnokában. MTI Fotó/Magyar Képszolgálat: Valner

frath19482942051.jpg

Utasok a peronon. A 3. kocsiosztályt csak 1951-ben szüntette meg a MÁV

frath19482942045.jpg

Poggyászkezelés. Az elektromos targoncát állva vezették, a kormányzás a padló elbillentésével történt

frath19482942001.jpg

Kocsirendező a tolatást végző szerelvény végén.

frath19482942043.jpg

A mozdonyvezető átveszi a menetokmányokat egy 328 sorozatú gyorsvonati mozdonyon

frath19482942026.jpg

424 sorozatú mozdony felkészítése és utolsó ellenőrzése a peron mellett. A fűtő olajat tölt a hajtórudazat csapágyainak olajozó szelencéibe. Ez minden indulás előtt és hosszabb tartózkodás alatt ismételni kellett, ami a fűtő feladata volt. A mozdonyvezető a gép elejénél valószínűleg a légsűrítőt vizsgálja.

frath19482942041.jpg

1948. május 28. Munkások tisztítják egy vasúti kocsi ablakait a Keleti pályaudvaron. MTI Fotó/Magyar Képszolgálat: Valner

frath19482942046.jpg

A fűtő feladata volt a mozdony ablakainak tisztítása is

frath19482942057.jpg

Vasúti kocsik cserélhető viszonylatjelző táblái a jegyvizsgálók jelentkezési helye, a „vezénylet” mellett.

fmafi19485227011.jpg

Görög gyerekek várakoznak a Keleti pályaudvar folyosóján, akik 840 társuk mellett a "segítséget a görög népnek országos bizottság" vendégeként érkeztek Magyarországra. A gyerekeket a görög segélybizottság, a Nemzeti Segély és a Vöröskereszt fogadta. (A görög polgárháború alatt és leverése után több mint kétezer görög menekült érkezett Magyarországra.) Magyar Fotó: Rózsa László

frath19482942035.jpg

A Keleti pályaudvar központi csarnoka. MTI Fotó/Magyar Képszolgálat: Valner

 

Köszönet az MTI Fotóarchívumának a képekért. Ahogyan az állandó olvasók már tudhatják, az archívum fotói falra akasztható vászonképként, nagy méretekben is megrendelhetők!

Az archívumról bővebben:

Az elmúlt években nagyszabású digitalizáció kezdődött az MTI Fotóarchívumában, aminek eredményeképpen több százezer fotót szkenneltek be és láttak el a készítés körülményeiről szóló metaadatokkal. 2018 nyarára egy online felülettel készül a Fotóarchívum, hogy közgyűjteményként jelenjen meg a kibertérben, ahol nem csak fotók, de múltszázad elejéről származó régi hírek mellett hanganyagok, kották is megjelennek majd, mindehhez pedig egy közös kereső felület is társul. Ebbe a nagy munkába enged most betekintést a mai poszt. 

Mindig is szerettük volna, hogy minél több magyar vonatkozású képet publikáljunk, így amikor - még ebben a hónapban - elindul majd a bárki számára hozzáférhető és szabadon böngészhető MTI Fotóarchívuma, a Ritkán Látható Történelem blogon lesznek láthatóak a legérdekesebb képek, aktualitások, tematikus válogatások, segítve ezzel, hogy minél szélesebb körben ismerhessük meg ritkán látható történelmünket.

 

Az MTI Fotóarchívumról:

Közép-Európa egyik legnagyobb fotótára, amely alapvetően az MTI (Magyar Távirati Iroda) és jogelődjei által készített és gyűjtött közel 13 millió fotónegatívot őriz. Az archívum két részből áll: a film tárból (negatív és diapozitívok), valamint a papírképek tárából. Ez utóbbiban mintegy 4 millió nézőkép található, melyek az elkészült riportokból kiszerkesztett nagyítások. Ezenkívül az archívum része a 781 db, a fotóriportok leírását tartalmazó eredeti szövegeket őrző szövegkönyv és a 131 db, csupán a riportok címét rögzítő, úgynevezett negatív beíró könyv is.

A gyűjtemény 1993 óta védett muzeális érték, ezért a kifejezetten az erre a célra átalakított mélypincében tároljuk, állandó hőmérsékleten 18 Celsius-fokon és 60%-os relatív páratartalom mellett. Külön speciális biztonsági helyiséget kaptak a tűz- és robbanásveszélyes, az ’50-es évek végéig használatban lévő nitrocellulóz-alapú filmek. Az archívumot 24 órás ipari kamerás megfigyelés is védi.

A gyűjtemény még a Magyar Televízió egykori, mintegy 1 millió darabos fotógyűjteményével is gyarapodott!

A digitális fényképezésre áttéréssel egy időben elkezdődött a negatív felvételek értékmentő, retrospektív feldolgozása, a szabadszavas visszakeresést biztosító digitális adatbázisba rendezése. Digitális fotóarchívumunk, a Fotóbank jelenleg már csaknem kétmillió digitális fotót tartalmaz.

A bejegyzés trackback címe:

https://ritkanlathatotortenelem.blog.hu/api/trackback/id/tr616585372

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Örömhernyó 2021.06.10. 07:00:23

A görög gyerekek képe a legmeglepőbb. Miért vagy az a rengeteg cipő a földön?
És a pad szélén ülő fiú (és a tavolabb ülő egyik lány) miért meztelen? Miért csak egy bőr öv van a derekán?

Rollende Landstrasse 2021.06.10. 10:52:13

@Örömhernyó: Szerintem orvosi vizsgálatra várnak.

bioLarzen 2021.06.10. 14:17:52

"A mozdonyvezető átveszi a menetokmányokat egy 328 sorozatú gyorsvonati mozdonyon"

Kíváncsi vagyok, hogy direkt a legalacsonyabb szakival adatták-e fel oda a magasba a papírokat :D

bioLarzen 2021.06.10. 14:21:31

"Munkások tisztítják egy vasúti kocsi ablakait a Keleti pályaudvaron."

Nem lehet, hogy ez valamiféle oktatás/betanítás gyakorlati része? Nyilván valamennyire beálított kép, de ezzel együtt sem tűnik spontánnak - a "munkások" gyanúsan fiatalok, a mögöttük álló szaki meg gyanúsan "tanár úr" :)

bioLarzen 2021.06.10. 14:23:35

Ha már a témánál tartunk - kicsit off, de nincs meg véletlenül valakinek a Moldova-féle Akit a mozdony füstje megcsapott… hangoiskönyvben? 97-ben megjelent ilyen formátumban, tehát létezik - de sehol nem találom...

GrofZero 2021.06.10. 22:09:03

Enkóron fenn van Galamb Zoltán előadásában

gigabursch 2021.06.10. 22:12:25

Annodacu Ráday nagyon keresett képet, amin a főhomlokzat két táblájának eredeti szövege olvasható.
Esetleg valaki?

Azóta vagyok én is kíváncsi a megfejtésre.

bioLarzen 2021.06.10. 22:21:40

@GrofZero: sajna én nem vagyok fenn ott ::)
Köszi az infót!

¿Qué tapas hay? 2021.06.11. 00:10:03

Szép képösszeállítás abból az időből, amikor a magyar vasutak háború óta tartó gazdasági-műszaki-erkölcsi züllése még nem volt igazán látható.

A Keleti már az építésekor egy olcsó kompromisszum volt, a körútig emelt szinten bevezetett vasút helyett a Kerepesi út végi mocsaras gödörben, a várostól messze megépített állomás képében. Az épület maga szép, de maga az állomás már az építésekor sem volt egy acélosan nagyteljesítményű (40000 utas/nap), a képek időszakáig meg végképp korszerűtlenné vált. A háború után sem pénz, sem szándék nem volt egy korszerűbb állomás megépítésére. Ezt az egész létesítményt a MÁV és klnf. oldalhajtásai azóta sem tudják sem lenyelni, sem kiköpni. Az épület szükségtelenül hatalmas, az utaskiszolgáló és technológiai létesítményei célszerűtlenek, zsúfoltak, az épület ennek ellenére tele van kihasználatlan és kihasználhatatlan terekkel, cserében lehet százmétereket gyalogolni a városi közlekedési kapcsolatokig.

Rollende Landstrasse 2021.06.11. 13:31:25

@bioLarzen: Ma jobban kell nyújtözkodni a mozdony mellett. :) A vezetőállások magasabban vannak, a forgalmi személyzet meg ugyanolyan magas, mint régen. :) Egyébként ki is nyithatta volna a mozdonyvezető a feljáróajtót, de akkor nem lett volna ilyen méltóságteljes a kompozízió.

3uy 2021.06.14. 05:45:13

@¿Qué tapas hay?: A háború után sem pénz, sem szándék nem volt egy korszerűbb állomás megépítésére.

Ez azért különösen szomorú, mert mindkét metróvonal építésekor lett volna lehetőség új, metrókapcsolattal rendelkező, sokvágányos, átmenő főpályalyudvar építésére. A metró a körvasutat a Népstadion és a Pillangó utca között félúton és a Népliget és az Ecseri út között félúton is keresztezi, és mindkét helyen rendelkezésre állt hely is bőven. Ennek ellenére egyiknél sincs se metró-, se vasúti megállóhely, hogy legalább a személyvonatokról át lehessen szállni.

petegabi77 2021.06.14. 18:42:45

@gigabursch: Pont itt ezek között a képek között van egy olyan, ahol látszik, hogy valami hosszabb szöveg van a táblán. A nagyfelbontású, így valószínűleg olvasható szövegű kép nekem nem ér meg 2000Ft-ot.

¿Qué tapas hay? 2021.06.14. 22:46:52

@petegabi77: A nekünk jobb oldali tábla első sora I. Ferencz József, alatta három sor szöveg, de nem olvasható. A nekünk bal oldali táblát nem tudom kiolvasni, de a kor szokásai szerint Tisza Kálmán nevének kéne ott lenni. Mondjuk furcsa, mert a protokoll szerint a jobb (szemből bal) oldali tábla a magasabb rangú.

gigabursch 2021.06.14. 22:50:37

@petegabi77: @¿Qué tapas hay?:
Köszönöm Mindkettőtöknek!
Ezt a jobb és bal oldalt eddig sose hallottam, de majd megfigyelem!
A miértnek is van valami oka biztosan. Erről esetleg hol lehet olvasni?

¿Qué tapas hay? 2021.06.14. 23:51:30

@gigabursch: Tessék parancsolni: kti.uni-nke.hu/document/vtkk-uni-nke-hu/K%C3%B6zszolg%C3%A1lati%20protokoll%20III.%20k%C3%B6nyv.pdf II. és III. fejezet.
Dióhéjban: vendégek ültetésénél, zászlók, névtáblák, emléktáblák elhelyezésénél van egy közmegegyezéssel elfogadott protokoll-rangsorrend. Ez függ a személyek/elemek számától (mennyiség, páros-páratlan). Két személy esetén mindig a magasabb rangú van jobb oldalon, tehát szemből nézve baloldalt.

gigabursch 2021.06.16. 21:21:45

@¿Qué tapas hay?:
Köszönöm!
Ez tanulságos volt.

queenagi 2021.06.22. 16:33:06

Ezt a bakkitörős, lépcsősoron megállós történetet a Nyugatiban is előadták. Ott a villamossínekig ment a szerelvény:)

¿Qué tapas hay? 2021.06.22. 22:53:21

@queenagi: Magára valamit is adó fejállomás nem létezhet túlfutásos baleset nélkül. Ebben kétségkívül a Déli a csúcstartó, ott sikerült a leglátványosabb balesetet összehozni 1948. IX. 18-án, valamint az egyetlen XXI. szd-i ilyen baleset (2004. VII. 29.) is ott történt. A Nyugatinál azért a villamossínig nem jutott a kocsi, csak az útpálya külső sávjáig, de szerintem ez sem rossz teljesítmény. archivum.mtva.hu/photobank/item/MTI-FOTO-M1BrNGdqNnNhYlRoZ0hNc3hkSm5LQT09

joakos 2023.09.10. 09:30:50

@¿Qué tapas hay?: 2009-ben is volt a Nyugatiban túlfutásos baleset.
süti beállítások módosítása