Napi érdekes - 355

2020. október 25. JTom

1917_wwi_a_gigantic_shell_crater_75_yards_in_circumference_ypres_belgium.jpg

1917. Hatalmas bombakráter az első világháborúban a belgiumi Ypres-nél

1916_battle_of_jutland_hms_queen_mary_explodes_after_being_hit_by_sms_seydlitz_and_sms_derfflinger_1_266_crewmen_killed_18_surv.jpg

1916. A jütlandi vagy más néven skagerraki csata. A HMS Queen Mary brit hadihajó lőszerraktárai találatot kapnak a német SMS Seydlitz csatacirkálótól. A Queen Mary elsüllyedt, az 1284 tagú legénységéből mindössze tizennyolcan élték túl. Az első világháború legnagyobb tengeri csatája, az egyetlen nagyszabású ilyen jellegű ütközet a konfliktus során, továbbá a hadtörténet legnagyobb tengeri csatájának nevezik, melyet csatahajók vívtak meg

1918_a_rovid_eletu_gruz_dk_alakulo_ulese.jpg

1918. A rövid életű Grúz Demokratikus Köztársaság alakuló ülése Tifliszben (ma Tbiliszi).

Az orosz/szovjet érdekszférába tartozó kaukázusi terület a cári rendszer összeomlása után próbált függetlenedni. A mai Grúzia alig egyhatodán létesült önálló állam azonnal területének növelésébe kezdett, igyekezett a grúzok lakta területeket egyesíteni, ezt természetesen a többi ott élő nemzetiség nem nézte jó szemmel. A kialakuló fegyveres harcokba a már bolsevik Oroszország avatkozott bele és egy évvel később a megalakuló Szovjetunió egyik köztársaságává tette és csaknem hetven éven át tartotta kordában a nemzetiségeket, amik a Nagy Testvér megszűnése után azonnal újra torzsalkodásba kezdtek.

 

1918_austro-hungarian_pows_in_italy.jpg

1918. Osztrák-magyar hadifoglyok Olaszországban

1919_early_food_truck_model_t_sandwich_vendor_in_washington_dc_2.jpg

1919. Korai Ford T-Modellel dolgozó szendvicsárus Washingtonban

1943_the_mayor_of_st_louis_sits_alongside_other_politicians_before_a_fatal_test_flight_on_a_military_glider.jpg

1943. William Dee Becker St. Louis polgármestere (bal oldali sorban legtávolabb) foglal helyet több helyi notabilitással egy új, helyi fejlesztésű vitorlázógép fedélzetén. A felszállás után 2000 méter magasan a gép egyik szárnya hirtelen letörött és az irányíthatatlan vitorlázó a hosszú másodpercekig tartó zuhanás után a bámészkodók szeme láttára csapódott a földbe. A fedélzeten mindenki életét vesztette. A városatya a felszállás előtt még viccelődött is az újságírókkal a halálról... További fotó a zuhanásról ITT

1943_uj-zelandi_katona_a_brit_hadsereg_ellatasi_bazisan_1943_olaszorszag.jpeg

1943. Új-zélandi katona a brit hadsereg ellátási bázisán egy marmonkanna-tenger tetején 1943, Olaszország

1945_majus_8_streaming_live_from_times_square_ve-day.png

1945. május 8. A II. világháború európai frontján véget érő harcoknak örvendő New York-iak a Times Square-en és az erről élőben tudósító NBC televízió operatőrje

1947_a_housing_project_under_construction_in_hiroshima_after_being_destroyed_by_the_u_s_atomic_bomb_dropped_on_the_city.jpg

1947. Az amerikai segítséggel létrehozott lakhatási projekt házai készülnek Hirosimában, miután a város jelentős részét megsemmisítette az atombomba

1950_olasz_hadifoglyok_egy_csoportja_a_szovjetuniobol_hazaterve_becs.jpeg

1950. Olasz hadifoglyok egy csoportja a Szovjetunióból hazatérve, átutazóban Bécsben. Az osztrák főváros szovjet megszállási övezetéből kísérték át őket a brit zónába

1956_general_motors_engineers_in_1956_before_autocad_or_anything_of_the_sort.png

1956. A General Motors mérnökei dolgoznak, amikor még semmilyen számítógép sem segítette a munkájukat

1957_l_alex_wilson_reporter_for_the_tri-state_defender_memphis_attacked_by_a_white_mob_near_central_high_school_little_rock_arkansas.jpg

1957. L. Alex Wilsont, a memphisi Tri-State Defender című újság színesbőrű riporterét inzultálja a fehérekből álló tömeg az arkansasi Little Rockban

1958_dolgozok_mentik_a_festmenyeket_a_new_york-i_modern_muveszeti_muzeumbol_ahol_egy_villanyszerelo_cigarettaja_okozott_tuzet_a_balesetben_1ember_meghalt_tobb_festmeny_mellett_egy_c_monet_alkotas_is_elegett.jpg

1958. Dolgozók mentik a festményeket a New York-i Modern Művészeti Múzeumból, ahol egy villanyszerelő cigarettája okozott tüzet. A balesetben egy ember meghalt, több festmény mellett egy Monet alkotás is elégett

1975_south_vietnamese_combat_police_advancing_on_a_burning_building_during_fighting_against_vietcong_forces_saigon.jpg

1975. Dél-Vietnami katona egy égő épület közelében, Saigon külvárosában harcol a betörő kommunista Vietkong erőkkel szemben

1977_granville_train_disaster_sydney_train_crashes_into_bridge_following_its_collapse_onto_2_of_the_carriages_83_deaths_and_213_injured.jpg

1977. A granvillei vasúti szerencsétlenség, Sydney, Ausztrália. A kisikló személyvonat egy hídpillérnek ütközött, amit kiütött és így a szerkezet két, utasokkal teli kocsira omlott. 83-an haltak meg a balesetben és további 213 volt a sérültek száma. Később a közúti keresztezést egyetlen áthidalással építették újra, így nem volt szükség pillére nehogy megismétlődjön a baleset

Az alábbi felvétel a szerencsétlenség pillanatairól az 1998-as Day of the Roses című ausztrál tévéfilmből származik, amelyik a balesetet dolgozza fel:

 

1984_mexiko_ebed_a_conan_a_pusztito_forgatasan.jpeg

1984. Mexikó. Ebéd a Conan a pusztító forgatásán

1993_az_amerikai_raptor_response_aircraft_program_for_the_theatre_operations_raketavedelmi_program_elso_dron-prototipusait_a_teszteken_elkiserte_egy_pilota_is_hogy_az_esetleges_uzemzavart_elharitsa.jpeg

1993. Az amerikai RAPTOR (Response Aircraft Program for the Theatre Operations) rakétavédelmi program első drón-prototípusait a teszteken elkísérte egy pilóta is hogy az esetleges üzemzavart elhárítsa

2011_aftermath_of_an_85-car_pileup_caused_by_a_sudden_sandstorm_on_the_a19_autobahn_near_kavelsdorf_germany_on_april_8th_2011_8_people_were_killed_130_others_were_injured.jpg

2011. A német A19-es autópályán Kavelstorf közelében a hirtelen jött porviharban összeütköző 85 autó vezetői és utasai közül nyolcan meghaltak, 130-an megsérültek

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://ritkanlathatotortenelem.blog.hu/api/trackback/id/tr8116256450

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

hátramozdító 2020.10.25. 12:15:54

Nagyon szépen köszönjük! Egyértelműen a drónt meglovagló pilóta a legnagyobb király, a menősége fokozhatatlan, nem is értem, miért nem készült még erről film Rodeó az égen címmel.

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2020.10.25. 12:51:28

És akkor Conan a pusztító mindent elpusztított, amit a tányérján talált.

bioLarzen 2020.10.25. 15:30:42

Ismét remek kör!
Valamiért nekem is a fenti kettő: a meglovagolt drón és Conan az éhes a kedvenceim.

bioLarzen 2020.10.25. 15:40:04

Kis érdekesség a "marmonkannákkal" kapcsolatban: a képen látható típust angolul jerrycannek hívják - ebből a "jerry" nem egy személyre utal, hanem a "german" beceneve - ugyanis ez a típus német dizájn, még a villágháború idejéből, és nagyon, de nagyon vadásztak rájuk a szövetségesek, ugyanis sokkal jobb volt, mint amiket ők használtak. Azt hinné az ember, hogy egy szoimpla benzinkannán nem nagyon van mit ügyeskedni - pedig dehogynem... Ki godolná például (már azok közül, akik nem ismerik behatóbban ezt a cuccot), hogy a kanna oldalán található, négyágú csillag-alakú horony két célt is szolgált: egyrészt stabilitást adott a kanna falának, így pl. vékonyabb lemezből lehetett gyártani, ami nem kevés nyersanyagot takarított meg (az angol benzinkannák pl. tulképp egyszerű fémdobozok voltak - vastagabb volt a faluk mint ezé a német típusé, mégis kevésbé volt tartásuk, ezért könnyebben sérültek, törtek, szakadtak), másrészt, így akanna falának megnőtt a felülete, ami a hőtágulés miatt volt hasznos.

Kvízkérdés (a neten rá lehet találni a válaszra, de vajon ki tudja fejből): miért volt ennek a kannatípusnak ilyen háromágú fogója a tetején?

fareszjó 2020.10.25. 16:00:49

1916. A jütlandi vagy más néven skagerraki csata. A HMS Queen Mary brit hadihajó lőszerraktárai találatot kapnak a német SMS Seydlitz csatacirkálótól. Ugyanúgy járt mint a következő háborúban a Hood?
1950. Olasz hadifoglyok egy csoportja a Szovjetunióból hazatérve: Nagyjából ugyanilyen pufajkaszerűséget kaptunk a katonaságom alatt 2001-ben.
1956. A General Motors mérnökei dolgoznak, amikor még semmilyen számítógép sem segítette a munkájukat. Mit tervezhettek? Nem nagyon látom a műszaki rajzokon.
1957. L. Alex Wilsont, a memphisi Tri-State Defender című újság színesbőrű riporterét inzultálja a fehérekből álló tömeg: Elsőre azt hittem, hogy a cipőjét próbálja megcsókolni.....
1958. Dolgozók mentik a festményeket a New York-i Modern Művészeti Múzeumból, ahol egy villanyszerelő cigarettája okozott tüzet. A lépcsőn Hitchcock ül?

ZON 2020.10.25. 16:50:33

Az első képhez : Ha bombának a levegőből ledobott robbanóeszközt tartjuk, akkor kétlem , hogy az I. vh.-ban létezett volna ilyen erejű. Városi környezetben meg nem igen ástak alagutat aláaknázáshoz.
Nem tudom, mekkora tüzérségi lövedék volt képes akkoriban ennyi földet "átmozgatni".

Arnoldról meg azt hittem, van egy harmadik, szexbomba melle is, aztán láttam, hogy az a jobb muszklija.

kugi · http://kugi.blog.hu 2020.10.25. 17:40:38

A drónt lovagló pilóta képe tényleg nagyon menő, de nekem az 1919-es Ford T-modelles szendvicsárus képe tetszik a legjobban ebből a mai remek válogatásból. :)

A grúzoknak nem volt szerencséjük (és sok más népnek se)... Ráadásul közülük jött Sztálin...

¿Qué tapas hay? 2020.10.25. 17:52:55

1919: Ez a szendvicsárus igazán példamutató adófizető volt, két helyen is fizetett adót az autója után.
Marmonkanna: Honnan tudni, hogy a kannák tetején álló fickó katona?
Olasz hadifoglyok: Egy hasonló kép már volt korábban. Ez is ugyanabból a propaganda-sorozatból való. Hadifoglyok vadonatúj vattakabátban, szőrmesapkában, jó cipőben, jóltápláltan.
GM: A Gm akkoriban már használt mérnöki számításokhoz számítógépet, de a CAD-rendszerek (nem sokkal) későbbi fejlesztések, amit épp a GM használt először a világon. Amúgy alig hiszem, hogy a képen látható fickók mind mérnökök. A papírrajzok korában egy tervező mérnököt több segédtervező, szerkesztő, rajzoló és kihúzó szolgált ki, akik az aprómunkákat csinálták, ezek nem szükségszerűen mind mérnökök voltak.

Generic Jingle 2020.10.25. 18:18:56

@bioLarzen: Ketten is tudták cipelni: középen a kanna, a bal oldalán lévő ember jobb kézzel, a jobb oldalán lévő meg bal kézzel cipelhette.

bioLarzen 2020.10.25. 20:09:26

@Generic Jingle: Így van!
Sőt: egy ember egy kézben kettőt is stabilan meg tud markolni így - tehát egy erős ember egyszerre akár négy kannát is biztonsaágosan és viszonylag kényelmesen tud cipelni - ezt se nagyon lehetett megcsinálni akkoriban a másféle kannákkal.

bioLarzen 2020.10.25. 20:14:42

"több festmény mellett egy Monet alkotás is elégett"

A Monet nem festmény volt?

MIG-31 2020.10.25. 20:18:25

@bioLarzen: rá nem jöttem volna minek van 3 nyele a marmonkannának, nem kerestem rá, de már látom leírták. A 10 literesnek amúgy csak 1 van. A merevítést az oldalán természetesen tudtam.

bioLarzen 2020.10.25. 20:39:41

@MIG-31: Ma egy ilyen dizájn bezsebelné az év összes szakmai díját - azokban az időkben tán ért egy vállveregetést :)

(A 10 literes amúgy nem későbbi változat egyébként?)

bioLarzen 2020.10.25. 20:51:10

@¿Qué tapas hay?: "Honnan tudni, hogy a kannák tetején álló fickó katona?"
Gondolom, erről az eredeti képaláírás szerzőjét lenne érdemes megkérdezni...

MIG-31 2020.10.25. 20:53:19

@bioLarzen: Ilyenkor is látszik, hogy laikusok számra látszólag jelentéktelen dolgoknak is mekkora jelentősége van, ha a dolgok mögé nézünk. Én magam műszaki ember vagyok, de egyszerűen nem foglalkoztam azzal, hogy vajon miért ilyen egy marmonkanna. Pedig a mai napig egy 10 literesben hozom a kútról a benzint, ha kell az itthoni fűnyíróba meg kapagépbe. Egyszer a melóhelyen a kollégák meglátták a csomagtartóban, aztán valamelyik értetlenül kérdezte "mi ez, minek ez?" Ami nekem van az későbbi gyártmány. Volt itthon kisebb is, az 5 literes lehet, annak fejből nemtudom milyen nyele van, az valami horpadt meg lyukas, sose használtuk.

Az a legenda megvan, mikor a szovjet kiskatona adta el a benzint a laktanyából a magyar vevőnek, rendesen a megbeszélt időre ki volt készítve a kerítés adott pontjához a 10 vagy 20 db marmonkanna. Emberünk rendben elviszi, majd a következő alkalommal (rendes ember lévén, rend a lelke mindennek) vitte az üres kannákat. Ekkor a kiskatona hirtelen idegesen nyúlt a fegyveréhez, hogy akárhova de takarítsa el az üres kannákat marha gyorsan a vevő.

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2020.10.25. 23:01:07

@¿Qué tapas hay?: "Honnan tudni, hogy a kannák tetején álló fickó katona?"
ez volt a képalá, lehet hogy az expedgatyából? vagy saját katonai archívumi a kép eredetileg.

ZON 2020.10.25. 23:54:25

@bioLarzen: Nem. Neves festőművész.
Dózsa sem volt zsidó. ("Metszette Derkovits Gyula")

heki 2020.10.26. 09:44:10

Gratulálok! Szerintem ez az egyetlen igazán értelmes blog a magyar kibertérben, nagyon jó itt, és indulat nélküli értelmes hozzászólások, kiegészítő megjegyzések vannak, gyöngyszem ez a blog! Köszönet a működtetőinek.
Mivel nem műszaki, hanem bőccsész ember vagyok, soha nem gondolkodtam el mondjuk a marmonkannáról, de akkor ma is sokat tanultam, el is szégyelltem magam.
És azt lehet itt tanulni igazából, hogy mennyi mindent nem tudhatunk.

A William Dee Becker St. Louis polgármestere-vitorlázórepülőgép balesete kapcsán, kérdezlek titeket, (tudom, hogy tanultam elvileg, de ne haragudjatok rám) a 2000 méterről való zuhanás hány másodperc volt?
Mennyi lehetett ebből az időből a veszély felismerése, a halálfélelem ideje és a becsapódás?

1975-ben dél-vietnami katonának lenni asszem már nem volt menő, ugye 73-ban vonult ki az USA.

BálintFerenc · http://nagyhaboru.blog.hu 2020.10.26. 09:47:31

@bioLarzen: No és az megvan, hogy mifelénk miért hívják marmonkannának? :)

fifibá55 2020.10.26. 10:02:11

@MIG-31: ...így volt nekünk a végén 27 marmonkannánk...

Alick 2020.10.26. 10:23:01

A drónpilótáról eszembe jutott Kong őrnagy :)
www.youtube.com/watch?v=ueuauKKjPZI

ZX 2020.10.26. 10:34:19

@fareszjó: "1916. A jütlandi vagy más néven skagerraki csata. A HMS Queen Mary brit hadihajó lőszerraktárai találatot kapnak a német SMS Seydlitz csatacirkálótól. Ugyanúgy járt mint a következő háborúban a Hood?"

Igen, a Hood is csatacirkáló mint a Queen Mary és még több másik hajó amelyek osztoztak ebben a sorsban. Az angol csatacirkálók nagyon gyenge páncélzattal rendelkeztek, hogy növeljék a sebességet. A páncélzat helyett a sebességnek kellett volna megvédenie őket. Nem jött be. A németek is fejlesztettek csatacirkálókat, de azok jóval több páncélborítást kaptak.

Rollende Landstrasse 2020.10.26. 11:01:18

A szendvicsárus "food truck" Ford nem korai, hanem már módosított T-modell. Ennek már lekerekített hűtője és elektormos világitása van, tehát 1915 utáni gyártás. Sőt, van benne elektromos önindító is, ami pedig az 1908-ban indult gyártástól 1915-ig elérhetetlen volt, és utána is sokan nem kérték, hiszen a T-modellt a legszegényebb autótulajdonosok vásárolták.

Az önindító létére a lökhárító utal. Eltakarja a kurblit, de egyebként is a csak kézzel indítható T-modellekre soha nem szereltek lökhárítót. A T-modellnek nagyon egyszerű, lábbal kapcsolható, kétfokozatú sebességváltója volt, kézi tengelykapcsolóval. Tehát üresben sose volt. Ügyelni kellett indítás előtt a nyitott kuplungra, mert jól beállított előgyújtással a T-modell motorja már egy erős rántásra beindult. Zárt tengelykapcsolónál megugrik az autó és a garázs falának nyomja a sofőrt. Ezért vannak a tengelyek az alváz első gerendájához rögzítve, és ezért nincs rajta lökhárító. Az autó és a fal között marad egy félkerék szélességű hely a sofőr lábának.

papierusz 2020.10.26. 11:04:45

@bioLarzen: hogy három irányba lehessen könnyebben önteni belőle?

konrada 2020.10.26. 11:36:35

@¿Qué tapas hay?:
Nem feltétlen volt propaganda a jól tartott olasz hadifoglyok.
Olaszország 1950 körül az egyedüli olyan nyugati ország volt, amely hadat is viselt az oroszokkal, meg ahol a kommunisták komoly erőt képviseltek a parlamentben.
Ezért az olasz hadifoglyok különlegesebb bánásmódot kaptak, mint akár a gyűlölt németek, illetve egyéb megszállt - azaz már zsebben lévő - országok állampolgárai.
(Ti. nem akarták az oroszok, hogy a hazatérők elijesszék a kommunistáknak még hívő tömegeket. …de még így is sikerült!;))

pqty 2020.10.26. 11:49:10

@BálintFerenc: Mert a Wehrmacht-Einheitskanistert nehéz lenne kimondani? :)

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2020.10.26. 11:50:49

@BálintFerenc: engem is és mindenkit szerintem érdekel :) miért?
@konrada: @Rollende Landstrasse: @ZX: @bioLarzen: @Generic Jingle: köszönöm az értékes kiegészítéseket és koponyatágításokat! ezért járok ide ;)
@heki: köszönöm a lelkesítő szavakat, ahogy minden héten @hátramozdító: -nak is :)

gigabursch 2020.10.26. 12:20:23

@bioLarzen:
Mert két ember is foghatta, jobbról barról ÉS(!) mert így üresen rögtön egy ember 4-et tudott vinni, azaz kettőt-kettőt összefogva.

Viszont a hűtágulásos ismeret és megoldás annyira kézenfekvő és mégis sosem hallottam róla. Köszi!

gigabursch 2020.10.26. 12:26:12

@ZON:
Jájjj....
:-)
Igen, őt nem keresztelték késsel.

gigabursch 2020.10.26. 12:29:07

@ZX:
Önmagában nem a páncélzatuk volt gyenge, hanem egyrészt hülye volt a kialakításuk, másrészt hülye volt a belső anyagrendezésük, tárolásuk. S ráadásul mindebből még az eset után is hülye következtetéseket vontak le.

Ajánlom figyelmedbe a htenger.blog.hu oldal összes írását.

BálintFerenc · http://nagyhaboru.blog.hu 2020.10.26. 12:29:21

@JTom: @pqty: A Honvédség kölni Ford gyárban készült, hátsókerék meghajtású teherautóit a Weiss Manfrédban, az amerikai Marmon-Herrington féle szabadalom alapján alakítottak át összkerékmeghajtásúvá és terepkapcsolós sebességváltót is kaptak.

Ez volt a 39. M. Ford-Marmon 2,5 tonnás terepjáró tehergépkocsi, de jobbára csak Ford-Marmonként, vagy Marmonként emlegették. Ezeket pedig a német gyárban ilyen kannákkal szerelték fel :)

BálintFerenc · http://nagyhaboru.blog.hu 2020.10.26. 12:48:12

@gigabursch: Ez vicces, a vezess.hu-n kritizált kommentet én írtam, jó 15 éve. Nem teljesen értem a cikkíró okfejtését, hogy a Kölnben gyártott Fordok miért ne lehettek volna ilyennel felszerelve.

Az információ ősforrása egyébként Dr. Martin Kornél egykori m. kir. honvédtiszt. Egy lábjegyzetben írta le ehhez a cikkhez: Nagy Árpád m. kir. ejtőernyős főhadnagy háborús jegyzetei. Hadtörténelmi Közlemények, 1999/1, pp. 142-182

Serény Vélemény 2020.10.26. 13:08:24

@bioLarzen: Üresen. Ha tele van, akkor kb 20-22 l benzin van egyben, viszont kizárt, hogy valaki kényelmesen nyolcvan liter folyadékot tudjon cipelni... :) Van valahol egyébként net szerte egy user manual, a tigris tank user manuálja, na, annak az üzatartálya 530 liter, (ezzel már kemény 140 km-t tudott megtenni).
Szóval 27 ilyen marmonkannányi üzemanyagot kellett bele a személyzetnek beletölteni, ami nekem elég nagy izommunkának tűnik...

gigabursch 2020.10.26. 13:40:42

@Serény Vélemény:
Üzemanyag nem csak tankba kellett.
Motorok, csapatszállítók, stb.

apro_marosan_petergabor 2020.10.26. 14:57:10

@Serény Vélemény: Azon tünődöm, hogy Új-Zélandon, az angol bázison vajon hány Tigris tankot kellett a szegény katonáknak marmonkannával megtölteni...?

Vagabond Lord 2020.10.26. 15:01:48

A vitorlázó repülős képen, jobb oldal 2. fazon. Ő tudta, hogy baj lesz...

bioLarzen 2020.10.26. 15:51:04

@BálintFerenc: Hú, valami teherautós vagy terepjárós név dereng, de csak nagyon halványan...

bioLarzen 2020.10.26. 15:52:39

@papierusz: na, ezt speciel nem hallottam még - de nem lennék meglepődve, ha ez is szempont lett volna... mindenesetre ötletnek 10 pontos.

bioLarzen 2020.10.26. 15:53:39

@pqty: Pont ezérrt nem hívja teljes nevén a Moszkvics-slusszkulcsot se :D

bioLarzen 2020.10.26. 15:54:20

@JTom: "ezért járok ide ;)"
Mi is :D
Na jó, a képek se rosszak ;)

bioLarzen 2020.10.26. 15:54:50

@gigabursch: Megszavazom a teljes pontot ;)

bioLarzen 2020.10.26. 15:55:37

@ZON: Én Réz Ádámmal ismertem :)

bioLarzen 2020.10.26. 15:56:48

@BálintFerenc: Na, jól van, legalább nem mondtam totál hülyeséget :) De most már legalább pontosan tudom - kösz az infót!

Bunkóné Barom Ildikó 2020.10.26. 17:05:14

Sose értettem, hogy miért kell egyetlen autó megtervezéséhez ennyi mérnök.

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2020.10.26. 18:16:17

@Serény Vélemény: ...kizárt, hogy valaki kényelmesen nyolcvan liter folyadékot tudjon cipelni... " De! Itt van fent Conan, ő a két mellével biztosan elbír 80 kg naftát! ;)

"...az üzatartálya 530 liter, (ezzel már kemény 140 km-t tudott megtenni)": Tisztára, mintha a mai villanyautók teljesítmény hatásfokát néznénk... ;)

@Bunkóné Barom Ildikó: Hát, végülis egy ember is elég lehet, csak akkor sokkal több ideig tart a munka. ;)

MIG-31 2020.10.26. 19:37:38

@pqty: a kaniszter (sőt szerintem kanniszter-ként mondva is hallottam) elnevezést én is hallottam, de azt boros kannára.

MIG-31 2020.10.26. 19:39:09

@Fotósképző: a 8 kanna jobban az üres állapotra vonatkozhat, mint már írta is valaki.

MIG-31 2020.10.26. 19:56:50

@Serény Vélemény:
Jó számolsz a Tigris tank feltöltésével, bár nem néztem utána, mekkora a tüzelőanyagtartálya. De. Alapból egy tank üzemeltetésénél nem a 20 littyós marmonkannából való feltöltéssel terveztek, persze a szükség törvényt bont.
A nagy fogyasztású járművekhez voltak rendszeresítve tartálykocsik, ha nem volt tartálykocsi, akkor 200 literes hordó (lásd. Halál 50 órája című film.) Ha már itt tartályozunk: létezett olyan 200 literes hordó, legalábbis az idősebbek emlegetik, ami olyan erős volt, hogy kibírta azt is ha benzinnel tele repülőről ledobták. Nekünk is van itthon több ilyen is, csak már kilyukadtak, vagy 30 évig víz volt bennük kerti öntözéshez. 4-6 mm vastag lemezből van (nem mértem meg soha pontosan), a 2 végén jó erős acél abroncsok, meg középtájon is 2. Bezzeg a mai hordók szinte egyutasak, persze ezeket arra csinálják hogy kiszállítják a felhasználónak a motorolajat, az elhasználja belőle, aztán szemét.

Itt egy kép harckocsik tankolásáról, az MN idejéből, a kép az MN facebook oldalról van. Olyan mint a mobil öntözőcsövek, csak itt a végén tartálykocsik vannak, a leágazásokon meg tömlők, amin nyomják át a naftát. Harc esetén egy egész szakasz (vagy valamilyen kötelék, nem vagyok katona, bocs) hk állt volna ki tankolni, minél előbb telelökték őket, aztán mehettek vissza a harcvonalba.
www.kepfeltoltes.eu/view.php?filename=476Tankol_s.jpg

David Bowman 2020.10.26. 21:52:56

@ZX: Mert nem menekültek el. Micsoda marhaság: menekülésre tervezni egy ÓRIÁSI hadihajót, de aztán elvárni a hősies helytállást.

szita szita péntek 2020.10.26. 21:59:48

A lezuhant vitorlázó gépes képhez: Jól látom, hogy az utasok ejtőernyőn ülnek? Be vannak kötve a gépbe valami biztonsági övvel (vastagabb, sötétebb öv), de az alatt bizony amolyan "beülős" heveder is van rajtuk és amin ülnek... szerintem az ejtőernyő. Akkor viszont elvi esélyük lett volna túlélni - csak a gyakorlatban nem sikerült, aminek ezer oka lehetett (gyakorlatlanság, túl gyorsan pörgő repülő, nem níló öv/ajtó).

David Bowman 2020.10.26. 22:02:03

@MIG-31: Mindenféle hordó van ma is. 200 literesben a 27 kilóstól a 80 kilósig.

David Bowman 2020.10.26. 22:06:36

@Bunkóné Barom Ildikó: Hogy azután jó legyen. A 33 éves mercim világítás kapcsolója bonyolultabb, mint egy T modell, és még sose romlott el. Ellenben az ablaktörlője tízszer egyszerűbb, mint a Moszkvicsomé, viszont hússzor jobb. És az se romlott el soha.

David Bowman 2020.10.26. 22:07:53

Sosem értettem az amerikaiak kerek benzinkannáit. Nem a pótkerékbe illőt.

David Bowman 2020.10.26. 22:09:55

Engem úgy húsz éve a rendőrök porvihar miatt nem engedtek tovább. Várpalotáról akartam Tapolca felé menni, de elhajtottak.

szita szita péntek 2020.10.26. 22:12:07

@David Bowman: Ezt nem értem. Nyilván nem menekülésre tervezték a hajót - hanem (relatíve) gyorsnak. A tengeri ütközetekben elég messziről lövöldöztek egymásra (emlékeim szerint 20 km is lehetett - de lehet tévedek, akkor bocs). A lövedéknek idő kell míg odaér így kalkulálni kell a célzásnál ezzel is. Ekkor még ugye számítógépes rásegítés nem volt, szal' mindenféle mechanikus bizgerével számolták az elé tartást (nemtom mi erre a szakszó, bocsi), ahol is a löveg és a számítást végző csoport közti kommunikációhoz kellett idő, illetve magához a kalkulációhoz is. Talán nem percek, de komoly másodpercek. Legyen monnyuk csak 10... Egy gyors - és ebből adódóan gyorsabban manőverezni képes hajó ez idő alatt könnyebben máshová kerülhet, mint ahova jósolták.

David Bowman 2020.10.26. 22:14:34

A drónon lovagló pilóta.
Azért erre volt már példa. A Fi-103as robot repülőgépet (V-1) egy nő repülte be.

David Bowman 2020.10.26. 22:20:35

@szita szita péntek: Az a célzógép egy számítógép. Csak nem bináris elektronikus, hanem analóg, mechanikus.
A csatacirkállók, ( és általában a cirkálók) arra lettek tervezve, hogy a kisebbekkel vitézkedjenek, de a csatahajókkal ne párbajozzanak, hanem húzzanak el a vérbe. De ha az óriási Hood ezt megtette volna (miután a britek körbe büszkélkedték vele a világot), közröhej tárgyává vált volna.

ZON 2020.10.26. 22:22:46

@David Bowman: róla nem ismerek Derkovits-féle linómetszetet. Mert a póén (ha az) ott rejtőzik.

David Bowman 2020.10.26. 22:23:40

@omron: A nagyon drága autók mindig rosszak. Túl kicsi darabszám, túl kicsi nyereség, túl kevés tesztkilóméter.

David Bowman 2020.10.26. 22:24:31

@ZON: Na de ő írta, hogy "Dózsa György unokája vagyok én"

gintonic.azigazi 2020.10.26. 23:40:31

Hm, hm, erdekes hogy a fekete ujsagirot ahogy epp fejen rugjak az nem uti at az ingerkuszobot... hm.

bioLarzen 2020.10.27. 01:49:19

@gintonic.azigazi: ... vagy csak nem akarja az ember, hogy megint idejöjjön az összes zsebnáci megmagyarázni, miért volt az egész a négerek hibája...
A kép magáért beszél.

gintonic.azigazi 2020.10.27. 03:50:48

@David Bowman: a Nem Potkerekbe Valo is potkerekbe valo csak regebbi autohoz. Marmon kannaban nem is tudtam hogy van tiz literes, az eredetileg husz literes nem? a US Army valtozat meg 5 gallon - kb 19 liter, na az tenyleg nem jo semmire max ha Jeep ed van es hatulra felteszed. A legpraktikusabb a toyotakhoz van a lapos, egymasba tudod rakni es mehet a kocsira ( japanok mindig gondolkodnak )
Ady Endrenek ha hinni lehet akkor Dozsa Gyorgy fiai voltak Gog es Magog, mivel irja "Dózsa György unokája vagyok én, Népért síró, bús, bocskoros nemes"mashol pedig imigyen ir irofejedelmunk sajat csaladjarol: "Góg és Magóg fia vagyok én, Hiába döngetek kaput, falat...." tehat Dozsa Gyorgy fiai Gog es Magog : )

@bioLarzen: szerintem egyreszt en elek itt evtizedek ota es mashogy latom masreszt a magyar ember ( Illyes Gyula: Ki a magyar
mek.oszk.hu/01200/01228/01228.htm
ota tudjuk olyan nincs hogy tipikus magyar ) - es foleg a zsebnacik - nem lattak meg fekete embert, nem resze az eletuknek, nincs munkatarsuk/baratjuk/szomszeduk fekete ( felve irom: baratnojuk/feleseguk) szoval lehet itt van a megoldas valahol hogy egyszeruen tavoli a tema terben kulturaban

@BálintFerenc: azaz, Marmon-Herrington Ford, kooperacio, volt 7 szemelyes tol az 5 tonnasig, a fordnak az osszekerekhajtas miatt kellett a partner, 4x4 vagy All Wheel Drive vagy ahogy tetszik, az egyik Grand Canyon airporton ( Valle Airport ) kb huszonot eve ilyen volt a tuzoltoauto, Marmon kanna nem volt a hatuljan :)

@ZON: "Dózsa sem volt zsidó. ("Metszette Derkovits Gyula")" regi poen de jo : )

@heki: Saigon eleste 1975 april 30, mikor a nagykovetseg tetejerol szalltak fel a helikopterek meg loktek be a haditechnikat az anyahajorol a vizbe hogy meg tobb vietnamit vigyenek el magukkal mert a kollaboralokra halal vart
www.youtube.com/watch?v=vHLKFSWzImk

@¿Qué tapas hay?: nem fizet duplan adot, csupan minden districtben ahol arul ott fizet. Ma is a truckok amik hoznak arut mondjuk a Nevada / Califronia hataron levo Lake Tahoi boltokban van rajtuk CA es NV rendszam is - mivel visz arut mindket felere a bordernek igy fizet mindket allamban.

@Alick: a szovjet ejtoernyosok a masodik vilaghaboru alatt a hatorszagban gyorsitott kepzest kaptak, felultek vagy harmincan a repulo szarnyara es onnan ugrottak, szerintem itt a RITKAN.... is volt errol kep

gintonic.azigazi 2020.10.27. 04:18:15

a hirosimai ujjaepites olyan utemben ment hogy az atombomba hetfoi ledobasa utan szombaton mar hirosimabol jott hivas a guami tamaszpontra...
- Oke, de maga biztos Hirosimabol telefonal?
- Igen
- De hat oda ledobtuk az atomot!!!
- Igen, hetfon, de mar szombat van!
Es ez nem vicc. Japan, egy feudalis, szetbombazott es identitasaban megalazott ( az amerikaiak irtak a jelenlegi japan alkotmanyt a haboru utan, a csaszart a tenyleges hatalmatol megfosztottak ) orszag 35 ev alatt a masodik legnagyobb gazdasagga valt a vilagon az USA utan. Ezt csak ilyen mentalitassal lehetett.

Conan: Schwartzenegger volt a masodik Californiai kormanyzo aki elotte szinesz volt, Reagen lehetett elnok utanna Svarzi nem mert nem az USA ban szuletett. AMikor ment a kormanyzoi kampany finish akkor a FOX jatszotta a filmjeit a tobbi nem ( republikanus volt ) amugy 2 napja volt szivmutetje, mar 73 eves
sanfrancisco.cbslocal.com/2020/10/23/former-governor-arnold-schwarzenegger-feeling-fantastic-following-heart-surgery/

A nagy nemzetrobbanto Szovjet Oroszorszag ( 1919-1922 kozott ez volt a neve ) csak vitte tovabb a cari hagyomanyt, ezt a koztarsasagosdit 1918ban a gruzok sem gondoltak komolyan anno szerintem csak jobb poziciokat akartak kiharcolni majd ha veget er a polgarhaboru a nagy medve haza tajan. !922 re veget ert ( " ...es a Csendes Oceannal - veget ernek a csatak" Amuri Partizanok dala ) es a frissen megalakult Szovjetunio meg nagyobb elannal zuzta szet a kis allamok abrandjait az onallosagrol. Az oroszok mindig jogot fognak formalni belso azsiara, a kaukazusban zajlo folyamatokra es a baltikumi tortenesekre - ettol idegesek a lengyelek is. ( oket special haromszor szuntettek meg tortenelmuk soran, nem alaptalan a ruszofobia arrafele )

olasz kommunistak nyertek a demokratikus valasztason, csak szolok, a PCI helyeselte az 56-os orosz beavatkozast de mar a 68-as pragai tavaszt forradalomkent, az oda bevonulokat elnyomokent definialta, majd csak 1979-es afganisztani bevonulaskor szakitott a Szovjetunioval es tert ra az "eurokommunista" utra amit en azota sem ertek mi a fene lehet. ( en utalom a komcsikat amugy ) szoval a 2VH utan mashogy foglalkoztak az olasz kommunista testverekkel es mashogy a nemet csatlos magyarokkal

parabeer 2020.10.27. 10:07:54

A St.Louisi vitorlázó balesethez. A gép nem 2000m-ről, hanem 2000 lábról, azaz kb. 610m-ről zuhant le (más források 1500 lábat (kb. 500m-t emlegetnek). Egy Douglas C-47 cargo vontatta, a kioldás utáni pillanatban tört le a vitorla szárnya. Nyilván nem viselte a hirtelen fellépő dinamikus terhelést. Arról is vannak találgatások, hogy a vontatásra használt (igazi) nylon kötél pattant el. Szemtanúk szerint a másik szárny is kezdett leválni a törzsről. Amúgy 600m-ről kb. 11 másodperc alatt ér le egy test, de ez lehet kicsit több, ha a a test felületi ellenállása lassítja a zuhanás gyorsulását. Amúgy ez egy katonai szállító vitorlázó protó volt, amelyet a ROBERTSON Aircraft co. fejlesztett. A cég aviatikai úttörőnek számított, érdemes rájuk keresni, sok érdekesség lesz.

queenagi 2020.10.27. 11:36:03

@apro_marosan_petergabor: gumicső is van a világon, minek emelgetni?

gigabursch 2020.10.27. 16:07:10

@szita szita péntek:
Ennek a kiküszöbölésére taláták ki a franciák a II. VH-ra, hogy ahány hajó, annyi színű füstbetét a "skulók"-hoz.
Aztán amikor az angolok jöttek szétlőni a 2/3-ad francia flottát É-Afrika partjaihoz, nem értették, hogy mitől lett körülöttük minden szivárványszínű.
Ellenben a francia lőelemképzők meg tudták, hogy:
- Piros? Az nem a mienk
- Kék? Az sem
- Zöld? Az sem
- Rózsaszín? Na még az sem
- Fehér? Ne az az épp alattunk lévő hajóból jött gránát.
Egyébiránt zseniális ötlet.
(bővebben a htenger.blog.hu-n)

gigabursch 2020.10.27. 16:13:49

@David Bowman:
Sőt!
Volt egy nem komolyan vehető, híres, mozikban is vetített amerikai, repülőgépes dokumentumfilm is, ahol egy katasztrófális repülés során a pilcsi hátracsúszott a függőleges vezérsíkra, majd megmagasodott hanggal előresétált a géptörzsön, hogy a lerepedt szárnyat kézzel megatartsa, miközben a társa bent az ülésében ülve fogta a lábát.
(gyk: Nagy Durranás)

J.László 2020.10.27. 17:18:29

@ZON:
A mozsár lövedéke is bomba. Sőt, eredetileg ezt jelentette a bomba szó.

MIG-31 2020.10.27. 18:21:16

@gintonic.azigazi: Tehát akkor Magyarországon végülis a Marmon-Herrington Ford teherautók miatt hívják marmonkannának? Csak mert már annyi információ elhangzott a benzineskannákról. :) :) :)
Amúgy egy korabeli második világháborús ilyen kannáért, rajta a "márkajelzéssel" elég szép pénzeket megadnak a gyűjtők. Mindig ez a rohadt pénz...:)

ZON 2020.10.27. 20:22:41

@J.László: És az okozhatott akkora tölcsért ?

¿Qué tapas hay? 2020.10.27. 22:27:07

@gintonic.azigazi: "az atombomba hetfoi ledobasa utan szombaton mar hirosimabol jott hivas a guami tamaszpontra... "

Hm. Megpróbáltam elképzelni hogy hogyan is történhetett ez. Valahogy így:
1945. augusztus 11., szombat délelőtt
"- Tiszteletreméltó hadnagy úr, kérek engedélyt jelenteni.
- Mondjad fiam!
- Találtuk itt a romok közt ezt a fémtokot, egy ejtőernyőhöz kötve. Valami idegen írás van rajta és mindenféle műszerek vannak benne.
- Mutasd fiam, tedd ide az asztalra.
- Hadnagy úr, kérek engedélyt kérdezni!
- Kérdezzél fiam!
- Mi lehet ez, és mi van ráírva?
- Ez fiam egy rádiós nyomástávadó. Az van ráírva "az Egyesült Államok Hadserege tulajdona" Látod, ezek a barbárok semmire nem tudnak vigyázni, ezt a drága szerkezetet is csak úgy elhagyták. Nálunk ez nem fordulhat elő. A mi dicsőséges országunkban megbecsüljük a drága dolgokat. Látod itt ez a telefon is, hétfőn porrá bombázták a városunkat, ma meg már a nemzetközi távhívás is működik. Fel is hívom ezeket a barbárokat rögvest. Lássuk itt a noteszomban néhány szám ... Guam, ez jó lesz. Tárcsázzál fiam: 0-1-0-1-6-7-1-3-6-6-4-2-0-2
- Légi hadtest, közkapcsolatok Guam, Alvarez őrmester vagyok, uram!
- Jó napot őrmester, Sigemicu hadnagy vagyok Hirosimából.
- Oké, de maga biztos Hirosimából telefonál?
- Igen.
- De hát oda ledobtuk az atomot!!!
- Igen, hétfőn, de már szombat van! Idefigyeljen őrmester, hétfőn itthagytak egy rádiós nyomástávadót. Nem fog az maguknál a leltárból hiányozni?
- Köszönöm, hogy szólt uram, de nem vagyok az ügyben illetékes, azt valószínűleg az 509-esek hagyták ott, ők nem Guamon vannak, hanem Tinianon. Próbálja meg a (670) 433-9294-et. Az a repülőtér, ott biztos tudnak segíteni.
- Idehalgasson őrmester, maguk széthagyják itt a holmijukat, én meg telefonáljam körbe miatta a Csendes-óceánt? Ha kell ez a holmi, akkor jöjjenek ide érte.
- Ott leszünk uram, három héten belül"

coloska1982 2020.11.21. 14:35:50

@bioLarzen: egyszerű. Azért, hogy két oldalról, két ember is tudja vinni
süti beállítások módosítása