Az MTI Fotóarchívumából ma régi - nagyrészt a szocialista Magyarország idejéből származó - balesetek fotóit válogattam csokorba. Meglehetősen sok, a témába vágó képet találhatunk főleg úgy hogy nemcsak autó-, hanem vasúti, sőt még repülőbaleset is szóba jöhetett. Témáik persze természetüknél fogva meglehetősen komorak, ám az embereket, járműveket figyelve is ismét egy remek korrajz.
1963. november 26. Rendőrök helyszínelnek a III. kerületi Szentendrei úton történt balesetnél, egy motorkerékpár összeütközött egy teherautóval. A baleset következtében a motorkerékpár vezetője súlyos sérüléseket szenvedett, ezért a Koltói Anna kórházba szállították. MTI Fotó: Tormai Andor
1962. április 9. Kíváncsiskodó járókelők nézik azt az összetört Zastava 750 típusú személyautót, amely előzőleg felszaladt a járdára és fának ütközött a Tanács körút és Dohány utca kereszteződésében, az Ady mozi előtt. A kocsi vezetője egy 64 éves nyugdíjas a baleset során elhunyt, azonban azt majd orvosi vizsgálat fogja megállapítani, hogy az ütközés következtében, vagy már előtte meghalt az idős férfi. MTI Fotó: Bojár Sándor
1964. február 27. Rendőr intézkedik annak a balesetnek a helyszínén, amely a Rákóczi út 38 számú ház előtt történt. Előzőleg a Tanács körút felé közlekedő Skoda személygépkocsi féltengely törése miatt a Teherfuvarozási Vállalat (TEFU) az út szélén várakozó teherautójába vágódott. A baleset következtében személyi sérülés nem történt. MTI Fotó: Bojár Sándor
1970. november 14. Nézelődők kísérik figyelemmel, ahogyan a daru kiemeli a Lánchíd és az Erzsébet híd közötti budai partszakaszon Dunába esett Trabantot. A sofőr könnyebb sérülést szenvedett. MTI Fotó: Benkő Imre
1969. január 31. Érdeklődők nézik az összeroncsolódott vasúti kocsikat, mozdonyokat a herendi vasútállomáson, ahol előzőleg a szombathelyi gyorsvonat helytelen váltóállítás következtében belerohant az állomáson indulásra váró katonai szerelvénybe. MTI Fotó: Kovács Sándor
A rendkívül súlyos vasúti balesetről bővebben a Wikipédia szócikke tájékoztat:
1969. január 31-én reggel 7:57 perckor Herend állomáson a IV. sz. vágányon álló 1866/a. sz. katonai szerelvénybe, melyet az 520 054. sz. gőzmozdony továbbított, beleütközött az M40 217. sz. gyorsvonat. A katonai szerelvényen 8 fő és a vonatvezető azonnal meghalt, 28 katona súlyos és életveszélyes sérüléseket szerzett, 16 fő könnyebben sérült.
A gyorsvonaton 5 fő súlyos sérüléseket szenvedett, 17 ember könnyebben sérült. A gyorsvonat mozdony- és vonatvezetője súlyos, a jegyvizsgálók könnyebb sérüléseket szenvedtek.
A gyorsvonat vonat- és mozdonyvezetője kb. 60 méterre a váltótól észlelte annak helytelen állását, a mozdonyvezető gyorsfékezést alkalmazott, és kb. 70 km/óra sebességgel ütköztek a katonavonat végébe.
A balesetet hibás váltóállítás okozta. A bíróság a szolgálatban lévő egyik váltóőrt 8, váltóőr társát 3 évi letöltendő szabadságvesztésre ítélte nem jogerősen. A Veszprém Megyei Bíróság által megállapított büntetési tételeket a Legfelsőbb Bíróság 1969. október 28-án kelt ítéletében helybenhagyta.
1965. június 5. Egy, ismeretlen okból az Istenhegyi úton, az Ügyész utca találkozásánál felborult keletnémet Wartburg 311 típusú személyautó. Az autó vezetője és utasa kisebb sérülésekkel megúszta a balesetet a teljesen összetört járműben. MTI Fotó: Friedmann Endre
1965. július 22. Összeroncsolódott szovjet gyártmányú Moszkvics 407-es típusú személygépkocsi egy Ikarus 55-ös típusú autóbusz alatt a Szarvas térnél. Eddig tisztázatlan okból ütközött a Magyar Államvasutak Közúti Gépkocsiüzeme (MÁVAUT) busza és az autó. A személygépkocsi vezetőjét egy orvost és három utasát a mentők súlyos, életveszélyes sérülésekkel szállították kórházba. MTI Fotó: Friedmann Endre
1964. január 3. Rendőr helyszínel egy balesetnél, ahol a gépkocsivezető az állami rendszámú Moszkvics típusú gépkocsival a csúszós úttestről fékezés közben lesodródott, és az út menti kiserdőben állt meg. Az úton gyerekek szaladtak át, emiatt fékezett az autó. A balesetben személyi sérülés nem történt. MTI Fotó: Bara István
1965. július 5. Az Országos Mentőszolgálat esetkocsijának személyzete ellátja W. A.-nét, aki előzőleg gyalogosként szabálytalanul akart áthaladni az úttesten a Népköztársaság útján, aminek következtében a szabályosan közlekedő Volkswagen Bogár személygépkocsi elgázolta. A nő a baleset következtében súlyosan megsérült, eszméletét vesztette, de a három és fél percen belül a helyszínre kiérkező mentők ellátás után kórházba szállították. MTI Fotó: Bara István
1973. január 30. Műszaki mentők dolgoznak a 9. számú Volán Vállalat Kecskemét-Helvécia vonalon közlekedő autóbuszának roncsánál, mely január 30-án délután a korhánközi vasúti átjáróban összeütközött egy Fülöpszállás és Kecskemét között közlekedő személyvonattal. A szerencsétlenségnek összesen 37 halálos áldozata volt. MTI Fotó: Karáth Imre
A magyarországi vasúti átjáróban történt közúti balesetek közül a korhánközi tragédia járt a legtöbb halálos áldozattal, szám szerint 37-tel. Aznap borús időben a Kecskemétről Helvéciára tartó helyközi autóbusz 58 utassal haladt át a Fülöpszállás–Kecskemét-vasútvonal Korhánközi úti biztosítás nélküli vasúti átjárójában. Az autóbusz-vezető a rossz látási viszonyok miatt a kedvezőtlenül kialakított, beláthatatlan átjáróban nem észlelte a Kecskemét alsó állomás felé haladó szerelvényt, és ráhajtott a sínekre. Az érkező vonat kettészakította a buszt, a roncsokat 40–50 méter hosszan tolta maga előtt. Az ütközés során az autóbusz 24 utasa azonnal, 13 utasa a kórházba szállítás közben vagy a kórházban életét vesztette. 11-en súlyosan, 9-en könnyebben sérültek meg. Az autóbusz-vezető kizárólagos felelősségét állapították meg. A vizsgálatot követően az átjárót átépítették, a közút nyomvonalát módosították. Wikipédia.
1965. május 15. Baleset a Kerepesi út és a Keresztúri út sarkán, ahol a 31-es autóbusz és a rákosszentmihályi HÉV szerelvénye összeütközött. A baleset következtében hat személyt kórházba szállítottak. MTI Fotó: Kovács Gyula
1970. október 22. A megroncsolódott, a sínekről leborult vasúti kocsik Kelenföldnél, ahol október 22-én 10 óra 50 perckor súlyos vasúti baleset történt. A szerencsétlenségnek több súlyos sebesültje van. MTI Fotó: Kácsor László
1964. március 7. Összetört járművek a behavazott csúszós, lejtős Naphegy utcában a Krisztina városrészben, ahol előzőleg egy teherautó és egy Skoda Octavia típusú gépkocsi ütközött. A havazás számos közlekedési balesetet okozott a fővárosban. Az előbbi balesethez közel egy másik teherautó is kidöntött egy közlekedési jelzőtáblát. MTI Fotó: Mikó László
1962. október 7. Október 7-én délelőtt egy magánautó utasai Gyöngyös közelében rövid pihenőre kiszálltak a nemrég vásárolt járműből. Néhány perc múlva egy sebesen közeledő autó - egy hirtelen felbukkanó gyalogost kerülve - belerohant a szabályosan parkoló autóba, és felborította. A karambolozó kocsi utasai sérülésekkel mentőautón, a "szerencsésen" pihenők pedig autóbuszon távozva fejezték be a kirándulást. A képen: a felborított autó. MTI Fotó: Lajos György
1964. február 12. Rendőr tereli el a forgalmat az Arany János és Akadémia utca kereszteződésében, ahol előzőleg egy szovjet gyártmányú Gaz 23, Volga típusú személyautó és egy olasz gyártmányú Fiat 500-as kisautó ütközött össze. A balesetben csak a járművek sérültek meg. MTI Fotó: Lajos György
1965. június 25. Érdeklődők nézik a villamossíneken veszteglő, a 18-as villamos haladását akadályozó, összetört szovjet gyártmányú állami GAZ–M–20 Pobeda személyautót, amely előzőleg tisztázatlan okból ütközött a 44-es járatszámú villamossal, a Krisztina körúton. A baleset következtében a személygépkocsi vezetője és egyik utasa megsérült. A háttérben a budai Várpalota. MTI Fotó: Szebellédy Géza
1963. április 13. Kíváncsiskodók vizsgálják a baleset következtében a Pécs felé vezető 6-os főútról lecsúszott, összetört német rendszámú Opel típusú autót. A felvétel készítésének pontos helye ismeretlen. MTI Fotó: Bajkor József
1964. november 4. Az összetört Moszkvics típusú gépkocsi a 8-as műúton, Hajmáskér közelében. Az előzetes információk szerint a bérautó előzés közben leszorult a betonútról, és rászaladt egy nagyobb kőre, ami megdobta és felborította. A balesetet az utasok, valamint a gépkocsi vezetője kisebb zúzódásokkal megúszták. MTI Fotó: Bajkor József
1969. augusztus 26. Tűzoltók, rendőrők mentik a Dunából azt a honvédségi autóbuszt, amely előzőleg a folyóba zuhant a Szépvölgyi út és az Árpád fejedelem útja kereszteződésénél. A balesetben ketten súlyos, nem életveszélyes, nyolcan könnyebb sérülést szenvedtek. MTI Fotó: Bajkor József
1965. február 23. Összetört autóbuszok a Lánchíd pesti hídfőjénél, miután a Fővárosi Autóbusz Üzem 56-os járatszámú autóbusza eddig tisztázatlan körülmények között a hídra történő felkanyarodás közben a járdaszegélynek és a hídszerkezetnek ütközött, majd ennek következtében a Magyar Államvasutak Közúti Gépkocsi Üzemének (MÁVAUT) szembe érkező távolsági autóbuszába vágódott. Az 56-os busz vezetőjét súlyos, de nem életveszélyesen sérülésekkel kórházba szállították, az utasok közül pedig heten szenvedtek kisebb sérüléseket. A baleset okának megállapítása folyamatban van. MTI Fotó: Petrovits László
1962. október 24. A budapesti székhelyű 13. számú Autóközlekedési Vállalat összetört teherautója fekszik a Szeged-Hódmezővásárhely közötti országút mellett lévő árokban, az algyői hídfeljárónál. A jármű előzőleg a nagy sebessége miatt a kanyarban áttörte az út védőkorlátját, és a töltésről a mélybe zuhant. A balesetben a gépkocsi vezető mellett ülő mindszenti lakos életét vesztette, továbbá a sofőr és még egy ember súlyosan megsérült. Az előzetes vizsgálat szerint a tragédiát a gépkocsivezető ittassága okozta. MTI Fotó: Tóth Béla
1980. július 1. A balesetet szenvedett autóbusz roncsai a vasúti töltés mellett. Június 30-án este 20 óra 55 perckor Siófok és Sóstó között a siófoki VOLÁN 2-es számú autóbusza egy fénysorompónál haladt át, miközben egy szerelvények nélkül közlekedő mozdony derékba kapta a járművet. Az összeütközés tömegszerencsétlenséget okozott. MTI Fotó: Branstetter Sándor
A súlyos, 19 áldozattal járó szerencsétlenséget most már az "első"-ként nevezik a siófokiak, hiszen 23 évvel később ugyanott, pontosan ugyanúgy egy elbambult buszsofőr hajtott az akkor még mindig sorompó nélküli - a nyári hónapokban nagyon forgalmas - átkelőbe, és a német nyugdíjascsoportból, akik a járművön utaztak, 33-an lelték halálukat. Feleségem a közeli szálloda hetedik emeletén dolgozva az irodájából jól hallotta a borzalmas csattanást, és az első másodpercektől végignézte a tragédiát a lépcsőházi ablakból, és többedmagával elsőként értesítette a hatóságokat.
A Darnay térre az 1980-as áldozatok emlékére épített katolikus templomban már a 2003-as baleset halottaira is emlékezhetnek. 2004-től végre félsorompóval szerelték fel az átjárót. Az 1980-as baleset Wikipédia szócikke.
1972. július 12. A Budaörsi úti közúti felüljáróról lezuhant az utasokkal zsúfolt 140-es autóbusz. A mentők gyorsan a helyszínre érkeztek, a könnyebb sérülteket a helyszínen részesítették elsősegélyben, míg a súlyosabb sérülteket a kórházba szállították. A baleset okának kivizsgálására a szakemberek bevonásával megkezdődött a vizsgálat. MTI Fotó: Jászai Csaba
1990. április 20. Ajka. A lezuhant MIG-23-as vadászgép roncsai. A kiképzési feladat végrehajtása közben lezuhant a Magyar Honvédség pápai repülőalakulatának egy MIG-23-as repülőgépe. A repülőgép a 8-as út melletti székpusztai halastó közelében csapódott be, a pilóta katapultált és szerencsésen földet ért. MTI Fotó
1990. január 23. Tömeges baleset történt az M1-M7-es autópálya közös bevezető szakaszán, a 7-es és 12-es kilométerkő közötti szakaszon. A csúszós, nyálkás úton - amelyen a köd miatt 50-100 méterre csökkent a látótávolság - mintegy 200 személy- és teherautó, valamint kamion ütközött egymásnak. A balesetnek 1 halálos áldozata volt, 14-en súlyosan, 19-en könnyebben sérültek. 10 személyautó kiégett, az egymásba torlódott teher- és személyautók zöme pedig súlyosan megrongálódott. Az anyagi kár jelentős. MTI Fotó: Mónos Gábor
Nem volt még elég a roncsokból? Néhány hasonló, régebbi bejegyzést ajánlok a témában:
Roncsok szépsége
Bostoni vasúti balesetek 1917-1933
Bostoni balesetek 1930-1955
Magyar vasúti balesetek:
A magyar katonai repülés fekete krónikája 1-2.
Az MTI Archívumról bővebben:
Az elmúlt években nagyszabású digitalizáció kezdődött az MTI Fotóarchívumában, aminek eredményeképpen több százezer fotót szkenneltek be és láttak el a készítés körülményeiről szóló metaadatokkal. 2018 nyarára egy online felülettel készül a Fotóarchívum, hogy közgyűjteményként jelenjen meg a kibertérben, ahol nem csak fotók, de múltszázad elejéről származó régi hírek mellett hanganyagok, kották is megjelennek majd, mindehhez pedig egy közös kereső felület is társul. Ebbe a nagy munkába enged most betekintést a mai poszt.
Mindig is szerettük volna, hogy minél több magyar vonatkozású képet publikáljunk, így amikor - még ebben a hónapban - elindul majd a bárki számára hozzáférhető és szabadon böngészhető MTI Fotóarchívuma, a Ritkán Látható Történelem blogon lesznek láthatóak a legérdekesebb képek, aktualitások, tematikus válogatások, segítve ezzel, hogy minél szélesebb körben ismerhessük meg ritkán látható történelmünket.
Az MTI Fotóarchívumról:
Közép-Európa egyik legnagyobb fotótára, amely alapvetően az MTI (Magyar Távirati Iroda) és jogelődjei által készített és gyűjtött közel 13 millió fotónegatívot őriz. Az archívum két részből áll: a film tárból (negatív és diapozitívok), valamint a papírképek tárából. Ez utóbbiban mintegy 4 millió nézőkép található, melyek az elkészült riportokból kiszerkesztett nagyítások. Ezenkívül az archívum része a 781 db, a fotóriportok leírását tartalmazó eredeti szövegeket őrző szövegkönyv és a 131 db, csupán a riportok címét rögzítő, úgynevezett negatív beíró könyv is.
A gyűjtemény 1993 óta védett muzeális érték, ezért a kifejezetten az erre a célra átalakított mélypincében tároljuk, állandó hőmérsékleten 18 Celsius-fokon és 60%-os relatív páratartalom mellett. Külön speciális biztonsági helyiséget kaptak a tűz- és robbanásveszélyes, az ’50-es évek végéig használatban lévő nitrocellulóz-alapú filmek. Az archívumot 24 órás ipari kamerás megfigyelés is védi.
A gyűjtemény még a Magyar Televízió egykori, mintegy 1 millió darabos fotógyűjteményével is gyarapodott!
A digitális fényképezésre áttéréssel egy időben elkezdődött a negatív felvételek értékmentő, retrospektív feldolgozása, a szabadszavas visszakeresést biztosító digitális adatbázisba rendezése. Digitális fotóarchívumunk, a Fotóbank jelenleg már csaknem kétmillió digitális fotót tartalmaz.