Napi érdekes - 332

2020. április 26. JTom

A mai válogatásba két képpel is "belenyúltam". A kezdőképet a járvány "tiszteletére" illesztettem be, valamint a napokban jutottam hozzá egy remek bankrablós fotóhoz, amit máris meg akartam osztani veletek, így ez is belekerült a maiba. Nézzétek!

1919_australian_nurses_ready_to_battle_the_influenza_pandemic_in_surrey_hills_sydney.jpg

1919. Auszrália. A sydney-i Surrey Hills kórház nővérei és orvosai arcmaszkban a spanyolnátha-járvány idején (utólag színezett fotó)

1858_remains_of_the_temple_of_olympian_zeus_in_athens_captured_what_is_believed_to_have_been_the_hut_or_dwelling_place_of_a_stylite_monk_built_cr.jpg

1858. Az athéni Zeusz templomának maradványai, a tetején egy oszlopos szerzetes lakhelyével. Sztilita vagy magyarosabban oszlopos szerzetes nevet viselik azok az aszkéták, akik életük egy jelentős részét valamilyen oszlopon vezekelve töltötték.

1903_mexikoi_madararus_1.jpg

1903. Mexikói énekesmadár-árus

1910-es_evek_a_kaszpi-tengerben_fogott_1152_kilos_viza.jpg

1910-es évek. A Kaszpi-tengerben fogott 1152 kilós viza

1936_a_birodalmi_autopalya_epitesen_hitler_beszedet_mond_az_1000_kilometer_megnyitasanal_breslauban_ma_wroclaw.jpeg

1936. A birodalmi autópálya építésén Hitler beszédet mond az 1000. kilométer megnyitásakor Breslauban (ma Wroclaw, Lengyelország)

1937_gobbels_hilde_es_helga_a_karacsonyi_vasaron.jpg

1937. Joseph Goebbels birodalmi propagandaminiszter és lányai (Hilde és Helga, a mikulás jobb kezénél) egy berlini karácsonyi vásáron

1941_italian_troops_inspecting_captured_artillery_and_equipment_after_the_invasion_of_yugoslavia.jpg

1941. Olasz katonák szemlélik meg a jugoszláviai inváziójuk alatt zsákmányolt fegyvereket és szállítójárműveket

1945_bronze_statue_of_desiderius_erasmus_excavated_after_ww2_in_rotterdam_the_netherlands_the_statue_was_buried_by_the_citizens_of_rotterdam_cr.jpg

1945. Rotterdami Erasmus bronzszobrának kiemelése a második világháború után Hollandiában. A műalkotást a rotterdami múzeum dolgozói ásták el, nehogy a németek elvigyék

1949_betty_fox_jumping_rope_daredevil_over_chicago_streets.jpg

1949. Betty Fox amerikai artista és kaszkadőr ugrókötelezik a magasban, Chicagóban 

1967_a_1st_cavalry_platoon_being_dropped_into_vietnam.jpg

1967. Amerikai csapatok érkezése a harctérre helikopterrel, Vietnamban

19703_grocery_shoppers_usa.jpg

1973. Amerikai háziasszonyok egy helyi szupermarketben, Kaliforniában

1975_a_bank_robber_aiming_at_a_security_camera_cleveland.jpg

1975. Egy bankrabló lő a biztonsági kamerába egy clevelandi rablás során

1980_emberek_tolakodnak_egy_konyvesbolt_elott_bulgaria_plovdiv.jpg

1980. Tumultus egy könyvesbolt előtt. Bulgária, Plovdiv

1980_olaszorszag_jelenlegi_elnoke_sergio_mattarella_karjaban_tartja_megsebesult_testveret_szicilia_kormanyzojat_palermo.jpeg

1980. január 6. Olaszország jelenlegi elnöke, Sergio Mattarella karjában tartja halott bátyját, Szicília akkori kormányzóját, Palermóban. Piersanti Mattarellát a maffia emberei gyilkolták meg, mert a kormányzó több korrupt - a maffiának is dolgozó - politikust készült meneszteni

1982_stephen_hawking.jpg

1982. Stephen Hawking feleségével és három gyermekével házuk kertjében

1983_lo-fogorvos_betegevel_usa.jpeg

1983. Ló-fogorvos, betegével, USA

1991_the_kirki_an_oil_tanker_had_its_bow_break_off_in_a_fire_caused_by_a_storm_on_21_july_1991_spilling_almost_11_million_litres_of_crude_oil_the_crew_was_rescued.jpg

1991. A görög Kirki olajtanker balesete a nyugat-ausztrál partok közelében. A szerencsétlenül járt hajó orrában tűz ütött ki, aminek következtében a tanker eleje leszakadt, és 11 millió liter nyersolaj ömlött az óceánba

2000_oktobere_benzin_ertekesitese_az_utcan_groznijban.jpg

2000. októbere. Benzin értékesítése az utcán Groznijban, a második csecsen háború alatt

A bejegyzés trackback címe:

https://ritkanlathatotortenelem.blog.hu/api/trackback/id/tr7015640406

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bioLarzen 2020.04.27. 00:07:00

@Galaric: Hopp, bocs, most látom az életkorodat. Kb. egy generációval vagy alattam.

bioLarzen 2020.04.27. 00:07:50

@David Bowman: Na, látom, ezt is megírtad már előttem... Ma kicsit utóreflexes vagyok...

AngeI 2020.04.27. 00:08:09

@gintonic.azigazi: Első magyar űrhajósnak nyilván a rendszer szempontjából megfelelő pedigréjű ember kellett. Ha teszem azt lett volna a pilóták között grófi származék, ő egész biztosan nem került volna be a magyar űrprogramba.

gintonic.azigazi 2020.04.27. 00:11:25

@/\ngel: en arrol beszeltem hogy Csanyi a Jászsagbol meg tudta csinalni amit megcsinalt ( ez jo rossz, torvenyes vagy sem arrol mindenkinek megvan a velemenye, az en velemenyem hogy ezert evben szamolt bortonevek jarnanak de ez mindegy most )
En ugy lattam hogy a rendszer azt segitette aki szorgalmas volt es joeszu. Az eljutott “messzire”. Koller Jozsef dandartabornok gyerekkori baratom, 1985 ben elkerte az Elso Emelet kazettamat azota sem hozta vissza. Egyidosek vagyunk, szekszardi szuletesuek vagyunk de o teveli gyerek volt. Egy szorgalmas, nagyon okos, ambiciozus fiu volt. Olaszul angolul oroszul beszel, amugy vitorlazo repulo, MHSz s idokbol az ocsenyi sportrepuloteren. Ma az egyik legmagasabb rangu katona Magyarorszagon. Senki nem segitette, senki nem nyult a hona ala, sajat erejebol van ott ahol van, mondom, ismerem 40 eve. Ma ez lehetetlen.

bioLarzen 2020.04.27. 00:11:43

@Galaric: "A játékboltok viszont fantasztikusak voltak. Itthon soha nem látott csodák álltak halomban a polcokon. :)"
A szocialista tömb mindegyik országának "központilag" meg volt határozva, miben lesz "kirakat". Nekünk az öttusa meg a bor jutott ;)

bioLarzen 2020.04.27. 00:13:48

@fareszjó: "azt utólag építették hozzá? Hogyan jött le vagy ment a szerzetes?"
Igen, azt utólag építette hozzá ő maga - és nemigen jött le onnan - pont ez volt a dolog lényege ;)
(Hogy miként ment föl oda... biztos volt egy bazi hosszú létrája :D)

AngeI 2020.04.27. 00:15:33

@gintonic.azigazi: "de hogy ( meltatlanul ) ismeretlent is emlitsek Bay Zoltan Gyulavaribol a foldes padlos lelkeszi hazbol a radartechnologia csucsara jutott, az oregapja jobbagy volt, o pedig megalkotta a radarcsillagaszatot mint tudomanyagat,"

Ez inkább a Horthy rendszer oktatáspolitikájának köszönhető. Bay egyébként ösztöndíjasként Szabó Lőrinc gimnáziumi osztálytársa volt Debrecenben. Már tudósként a magyar honvédég radarfejlesztési programjában is részt vett a háború alatt.De Gombás Pál későbbi műegyetemi professzor is a klebelsbergi iskolarendszerben lett fizikus paraszti származásúként.

gintonic.azigazi 2020.04.27. 00:16:02

@/\ngel: ertem mit irsz, de ott kellett legyen hogy ra essen a valasztas, el kellett addig jutni. Ram vagy Rad ( most vakon ugy itelem meg hogy nem vagy kikepzett urhajos :D ) nem eshetett volna a valasztas. ( en egyszer egyedul telehanytam egy Cessna Caravant, a takaritok azt mondtak ez szemre harom ember lehetett :D )

AngeI 2020.04.27. 00:17:07

@gintonic.azigazi: igen ez igaz. Ingyenes volt a felsőoktatás, de komoly felvételivel lehetett bekerülni. Vissza kellene ezt hozni.

AngeI 2020.04.27. 00:18:18

@gintonic.azigazi: Persze, hisz vadászgép pilóták közöl választották ki őket tudtommal.

bioLarzen 2020.04.27. 00:20:06

@Namely: "ki írta a háttérzenét?"
Azt gyanítom, hogy ezt direkt ehhez yrták - vagy az eredeti riporthoz, vagy a Magyar Rtróhoz. Gyanúsan stimmel a szövege a filmhez...

A Magyar Retro-k egyébként örök kedvencek... Akárcsak a Budapest Retro-k és a Balaton Retro. Kár, hogy nem lett folytatásuk.

bioLarzen 2020.04.27. 00:21:54

@Célkereszt: Az én egyik régi kedvenc könyvesboltom előtt előfordul.
Igaz, vagy jó 15 éve pizzázó lett belőle.

gintonic.azigazi 2020.04.27. 00:23:12

@bioLarzen: emlekszem erre:D salgotarjanban egy - mint kiderult - negyutemu wartburg kulcsat talaltak meg, valami ugyvedfele :D

@geegee:

www.banknoteworld.com/russia-100-rubles-banknote-2018-p-new-unc-polymer-fifa-world-cup-soccer.html

Az uj szazrubeles is tok jo, en szeretem a focit

bioLarzen 2020.04.27. 00:23:42

@geegee: Mi burzsujok voltunk - nálunk már 95-ben volt telefon ;)

bioLarzen 2020.04.27. 00:25:08

@fareszjó: Ez túl magas labda... "Aha, szóval csak akkor tetszem, ha ki vagyok öltözve???" ;)

bioLarzen 2020.04.27. 00:27:06

@/\ngel: "Pl. nem engedtek be minden hülyét a felsőoktatásba"
... viszont egy csomó okost sem, mondván osztályidegenek... és helyettük mehettek egy csomóna olyanok, akik hülyébbek voltak, és sokszor nem is akartak egyetemre menni...

Érdekes dolog ez a nézőpont nevű úri huncutság...

bioLarzen 2020.04.27. 00:35:48

@JTom: nem tudom, a te infód honnan van, én - elég megbízhatónak ismert - forrásból úgy tudom, hogy az mIII-at eleve azért vették ki a tévés kínálatrból, mert mindenki azt nézte (meg még a Dunát / Duna Worldot), az MTV többi csatornáját kutya se...
(Ismert marketinges trükk ez, hogy ha egy termékskála egyik tagja túlságosan sikeres a többi rovására, akkor kiveszik, hogy a többire is rákapjanak a fogyasztók - jó 10 éve a Danone kókuszos joghurtja is így tűnt el a kínálatból... az mindig alig volt a boltokban, a többi ízesítésből meg dosztig... mert mindenki a kókuszost vette... Ki kellett vonni a forgalomból, hogy vegyék a többit.)

Ugyanez a helyzet az mIII-mal, és tudtommal pont ezért eszük ágában sincs visszahozni.

Amúgy, arcpirítóan pofátlan dolog volt az indoklás, miszerint a mai igényeknek megfelelőbb az online sugárzás...
- a csatorna áltagos nézőközönsége pont azokból a korosztályokból jött jellemzően, akik sosem fognak a neten tévézni, mert nem szokták meg;
- az, hogy streamelik, nem indokolja, hogy a tévéadást megszüntessék;
- ha tényleg azért tették át a netre, mert úgy gondolták, hogy így hatékonyabb, akkor pl az mI és az mII miért maradt a tévében? azoknál smafu a korszerűség stb?

Amikor már egy tisztességes kamuindokot is lusták kitalálni...

gintonic.azigazi 2020.04.27. 00:36:04

@JTom: ket eve a szilvesztert Colomboban toltottem, Sri Lankan ( vagy Ceylon, ahogy tetszik ) ott meg nyomjak ezt a szocialista dolgot, tobb kevesebb sikerrel. A Grand Hyatt Colombo medencejebol mukodonek tunt a dolog, olyan kinai szeru szocializmus van arrafele, lehet venni Porschet dollalert de meg sokan utaznak a busz tetejen - volt egy teaszedeses videki tura, mint megtudtam a tea level szedo nok szazhusz dollar korul keresnek ( ez szakmunkanak szamit ) onnantol ereztem magam a kadar korszakban mikor megtudtam hogy a liftes fiu fizet azert hogy ott dolgozzon - o a borravalobol el. Vietnam is meg papiron szocialista ugy tudom.

gintonic.azigazi 2020.04.27. 00:38:42

@bioLarzen: en orulok hogy online special mert igy tudom nezni de ez politika, abba meg nem mennek bele.

_Neville 2020.04.27. 01:41:37

@bioLarzen: Kötve hinném, hogy az M3 volt a legnépszerűbb. Az adatok alapján inkább az M4Sport tűnik annak. Persze nem most, mikor megállt a sportvilág. :)

ComLo 2020.04.27. 03:55:35

Nem okoskodni akarok, de Sydney-ben nincs Surrey Hills. Van egy Surry Hills nevű kerület, közvetlen a belváros mellett, ami most nagyon felkapott, és a müvész/meleg közösség központja. Egyébként most már nincs ott korház.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2020.04.27. 04:36:10

@gintonic.azigazi: Tényleg jól néz ki.
Hanem itt van egy másik combos valuta, hogy nem fogy ki a festék a nyomtatóból a nullák száma miatt:
Akkor már inkább írják rá, 10 hatványaival, hogy 6x10-a-23.-on dollár, nem?
:-))))
www.banknoteworld.com/zimbabwe-100-trillion-dollars-2008-p-91-unc-tap-authenticated.html

chrisred 2020.04.27. 04:37:01

@gintonic.azigazi: Az 1933-as választásokon az NSDAP 17 millió szavazatot kapott a 44 millióból, tehát még abszolút többségük sem volt.

chrisred 2020.04.27. 04:44:44

@Borogy: Hét az a hat év, és keretösszegek kialakításáról van szó, hogy hosszabb kifutású projektek is beleférjenek. Mondjuk a négyes metró, ha valami normális politikai kultúrájú országban tervezik.

gintonic.azigazi 2020.04.27. 05:06:38

@geegee: atyavilag.... :D ellenben ilyen helyeken mindenki jo matekos lesz! :)

@chrisred: Oke, de erre megsem lehet azt mondani hogy Hitler atverekedte az akaratat... 17 millio ember csak naci volt.

gigabursch 2020.04.27. 06:28:43

@JTom:
Tárihi Üngürüszre ettől nagyobb sor állt és másfél nap alatt elment mind a 3000 példány.

gigabursch 2020.04.27. 06:43:15

@kewcheg:
Szívemből beszélsz.
Az apától a termék a 80-as években elvették az útlevelet, mert csak.
Ez az aljas ttt mindent megölt.

Nem azzal volt baj, hogy hitelt vett fel az állam, hanem hogy felélték.

gigabursch 2020.04.27. 07:06:03

@gigabursch:
Mármint apámtól a tetvek.

gigabursch 2020.04.27. 07:12:44

@pamutpamlag:
Ismereteim szerint csak nyomtatva.
Írva viszont ö betűvel írta.

Metálvörös 2020.04.27. 08:29:39

@Célkereszt: Leiner Laura új könyve megjelenésénél még most is van sor, én is beálltam, hogy a lányaimnak vegyek :)

duplasuzy 2020.04.27. 08:50:49

@Namely: A hozzászólások között ír vki a Gerilla együttesről, de nem biztos benne.

Célkereszt 2020.04.27. 09:07:40

@gigabursch: Slágerkönyvekre biztos van sorállás.

Célkereszt 2020.04.27. 09:12:00

@kewcheg: szabad utazás: agyelszívás, erős valuta: erős gazdaság nélkül nincs, szabad egyház: ha szabadok, akkor hatalomra törnek,

spinat 2020.04.27. 09:14:28

Ha jól olvasom, a vizára beluga van írva, ami ugye delfin. A viza meg hal.

spinat 2020.04.27. 09:14:29

Ha jól olvasom, a vizára beluga van írva, ami ugye delfin. A viza meg hal.

kewcheg 2020.04.27. 09:35:42

@Célkereszt: van igazsága amit irsz, ebből jelenleg latjuk az agyelszivást, de ez normalis, még Kalifornia is elszivja az agyat orszagon belül, az egyház pedig sehol nem tör hatalomra, sőt ahol a legszabadabb, ott visszaszorulóban van /ny. Europa bezárt templomai.../

Célkereszt 2020.04.27. 09:46:04

@kewcheg: Ha nem is tör hatalomra, de az illiberális rendszerek szövetségese, haszonélvezője. A trón és egyház szövetsége.

kewcheg 2020.04.27. 09:48:16

@/\ngel: igen valoban Klebelsberggel elkezdődött valami, de nem volt elég, nem volt gyors.Tény és való: '45ig a cselédlányokkal vitézkedő szarházi tekintetesurak országa voltunk, sokmillionyi középkori korülmények között élö zsellérrel.Csehszlovákia fényévekkel előttünk, ezért sem volt fehőtlen az öröm amikor a Felvidék visszatért.Aki ezt a kort sirja vissza, annak elmentek otthonról.Plusz: az úri Magyarország urai annyira ostobák és korlátoltak voltak, hogy azt se látták, nagyarányú földreformmal, szociális törvényekkel kifoghatták volna a szelet a tetves kommancsok vitorlájából.Egyenes következmény: uri Magyarországot váltotta a komcsi Magyarország.Ha nem tudnám, azt gondolnám ezek ketten szövetségesek voltak, szövetkeztek egy élhető, normális , jó értelemben vett "nemzeti" szociális Magyarország ellen....

kewcheg 2020.04.27. 09:51:05

@Célkereszt: igen, mint katolikus én se értem a jelenlegi egyház hallgatását, kollaborálását.Lenne egy Mindszenty biborosunk, ő megmondaná jobbra és balra is a magáét.De ő meg Neked túl radikalis lenne....

_Neville 2020.04.27. 10:24:01

@kewcheg: "Plusz: az úri Magyarország urai annyira ostobák és korlátoltak voltak, hogy azt se látták, nagyarányú földreformmal, szociális törvényekkel kifoghatták volna a szelet a tetves kommancsok vitorlájából.Egyenes következmény: uri Magyarországot váltotta a komcsi Magyarország" A kettőnek nem sok köze volt egymáshoz. Nem azért lett kommancs Magyarország, mert a magyarok annyira akarták, hanem mert a megszálló szovjetek eldöntötték. Még az elcsalt 47-es választást is épphogy sikerült megnyerniük. Aztán az első alkalommal, hogy lehetett, el is lettek küldve a vérbe.

Segna 2020.04.27. 10:30:54

Mindig megtippelem a kommentek elolvasása előtt, hogy melyik képre fog a legtöbb észrevétel érkezni. Most a legrégebbi görög oszlopos képre tippeltem, és a Hitler Wroclaw ig építi az autópályát képre tippeltem - és milyen nagyot tévedtem!
Bár a bulgár könyvesboltnál nekem is eszembe jutott, h vajon milyen könyvvért tolonghattak anno így?
Ismét klassz válogatás lett!
A bankrablós kép szerintem csak azért nem lett nagyobb szenzáció, mert annyit ülünk mostanság a TV előtt, hogy már száz ilyen - igaz beállított képet - láttunk. De a maga nemében igazi ritkaság.

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2020.04.27. 10:34:34

@_Neville: "Aztán az első alkalommal, hogy lehetett, el is lettek küldve a vérbe."

hogy aztán megint ránk húzzák őket 94-ben a 3,60-as kenyér bűvöletében élő szerencsétlenek...

Segna 2020.04.27. 10:43:04

@/\ngel: "Egyébként a rendszer segítette is az alacsony származásúakat, adott esetben a polgári származásúak rovására, de ez idővel egyre kevéssé volt jelentős." Nem tudom. Én 1989-ben érettségiztem, és a kedves osztályfőnökömnek még jellemeznie kellett, és ott volt a felvételi lapomon, hogy egyéb származású. (apai ágon tetves földbirtokos meg kereskedők voltak a felmenőim -értsd alatta, hogy 1945-ben 100 holdat vettek el a dédapámtól a másik meg gyógyszerész volt, a nagyapám meg bíró) Az nem érdekelte őket, hogy anyám első generációs parasztértelmiségi volt, apám meg dettó agrárszakember... nem felejtettek az elvtársak. Ezt a jellemzést még elolvasták a szóbeli felvételi előtt. Annyi volt a különbség, hogy én 1989-ben már tudhattam a tartalmát. Nem nyomasztott egy kicsit sem.

Zsalapa 2020.04.27. 10:47:12

@spinat:

A tokhalfélék összefoglaló orosz neve a beluga. De valóban a fehér delfin is beluga - magyarul.

hvg.hu/gazdasag/20161223_beluga_kaviar_veszto_ikra_tokhal_commissium_holding_szevruga_oszetra

Inner Circle 2020.04.27. 10:47:58

@/\ngel: "Mozartról beszélget Antal Imrével... innen jutottunk el oda, hogy a jó nép VV Évit nézi a klotyón ülve.."

Valamelyik TV-s személyiség leírta egy rövid novellában, hogyan forgattak annak idején Rómeó és Júlia-jelenetet. Hogyan vacakolt a hang, hisztizett "Júlia" hogy közelit kapjon, mesélgetett vicceket Rómeó stb., végül sok-sok ember hosszú munkája árán elkészült a jelenet. Az utolsó bekezdés arról szólt, hogy lement az adás, nagyonkevés százalék nézte, míg a másik csatornán nagy sikerrel ment a kabaréjelenet, a legnagyobb szám az volt, amikor a főszereplő színésznek lecsúszott a gatyája és látszott, hogy térdig érő csíkos alsót visel... szóval a tömeget akkor sem Mozart érdekelte, igaz hogy a kommersz alternatíva még mindig sokkal minőségibb volt.

pamutpamlag 2020.04.27. 10:49:17

@gigabursch:
Szerintem kézírással is oe, nem csak nyomtatásban. Ha rákeresel az aláírására, akkor megnézheted. Bár a kézírás gyakran olvasható nehezen, számomra úgy tűnik, hogy a kérdéses helyen két betű van és nincs ékezet.

Zsalapa 2020.04.27. 10:50:12

@Zsalapa: bár ahogy mélyebbre ástam, lehet, hogy csak az egyik tok a sok közül a beluga... a drágábbik ikrájú. :D

Von Hermanitz 2020.04.27. 11:46:44

Az athéni Zeusz templom oszlopai 18 méter körüliek (a kép alapján), mint egy hat emeletes ház. Elképesztő, hogyan készíthették el. És fent szerzetes él? Az is érdekes, hogyan látták el? (Élelem, WC?)

gigabursch 2020.04.27. 12:46:07

@spinat:
A beluga erősen nem így néz ki, ráadásul szerintem a Kaszpi-tengerben nem is él.
Alighanem az lehet a megoldás, hogy a hajó neve lett rá felfestve.

gigabursch 2020.04.27. 12:50:49

@Zsalapa:
Ez nekem új volt. Köszi!

J.László 2020.04.27. 12:58:53

Bár ma is így állnának sorban egy könyvesbolt előtt.

J.László 2020.04.27. 13:04:23

Nekem tetszik a Huey helikopterből bevetésre induló katonák és a következő képen a hajcsavarós bevásárló hölgyek együttes látványa. Feministák kedvéért.

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2020.04.27. 13:09:10

@gigabursch: a beluga szó oroszul vizát jelent. nekünk a beluga az egy delfinfajtát jelent. de ugye a beluga kaviárt sem a delfinből "fejik", hanem ebből a fajta vizából :)

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2020.04.27. 13:10:47

@J.László: ugráltak volna ők is ki a kopterből pergőtűzben, de hát el voltak nyomva arra kényszerítve hogy házimunkát végezzenek, fodrászhoz és bevásárolni járjanak. ennyike. :)

Lobo Marunga 2020.04.27. 13:46:53

@spinat: A Kaszpi-tengerben élő vizát belugának is hívják, illetve azt is hívják belugának. Belőle származik az egyik legmenőbb kaviár is.

gigabursch 2020.04.27. 14:39:41

@JTom:
Igen, láttam feljebb, hogy ezt írtad.

:-)

gigabursch 2020.04.27. 15:05:25

@pamutpamlag:
Rákerestem: Goebbels unterschrift.

Háááát..., alighanem igazad van, de ez olyan tipikus vemhes/nem vemhes kategória.
Olyan orvosos/jogászos.

Von Hermanitz 2020.04.27. 15:25:55

@Kopi1978: Csak azt mondom: valakinek el kellett látnia napi szinten ezeket az oszlopokon élő szerzeteseket. Enni nekik is kellett valamit.

szega85 2020.04.27. 15:38:14

@geegee: ha jól emlékszem, a modern világgazdaságban a magyar pengő inflációját csak a fentebb idézett zimbabwei volt képes felül/alul múlni ...

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2020.04.27. 15:54:58

@Persevant: aszkéta életet éltek, elképesztően keveset ettek-ittak, volt hogy ezen felül 40 napos böjtöt tartottak.
ifjabb Oszlopos Simeon pl. 71 évéből hatvanat töltött oszlopokon, a közelében élő szerzetesek tartották el étellel, itallal, amit egyszerűen egy kötélen húzott fel. a WC-kérdés lényegtelen volt számára, az oszlop tetejéről simán levizelt és nagydolgát is így végezte. az egyik kb. 16 méteres oszlop, amin csaknem negyven évig dekkolt, alig méterszer méteres volt, még lefeküdni sem tudott rajta.

bioLarzen 2020.04.27. 16:19:49

@_Neville: OK, jogos - úgy értettem, hogy a "normál" csatornák közül :)

bioLarzen 2020.04.27. 16:22:10

@gintonic.azigazi: Nem az a gond, hogy online is elérhető - ez azért 2020-ban már csak ne legyen gond :D -, hanem az, hogy normál csatornaként már nem. Azt nehéz (valódi érvekkel) megmagyarázni. Az, hogy streamkén is nyomják, nem kellett volna, hogy azt jelentse, hogy tévében nem.

bioLarzen 2020.04.27. 16:24:00

@gigabursch: Na jó, azért az mégiscsak Tárihi Üngürüsz... Aki tud olvasni, van otthon minimum egy Tárihi Üngürüsze...

bioLarzen 2020.04.27. 16:26:04

@duplasuzy: Hát, a Gerilla fullba tolta a polbeat-et... valahogy nehezen képzelném el róluk.
De, persze, láttunk már karón varjúnét...

bioLarzen 2020.04.27. 16:29:09

@JTom: "de ugye a beluga kaviárt sem a delfinből "fejik", hanem ebből a fajta vizából :)"

Jobbik esetben :D

bioLarzen 2020.04.27. 16:31:43

@Persevant: Nem. Az aszkéta az már csak olyan, hogy direkt szenved. Például éhezik. Ez a lényege. A környékbeliektől kapott néha kaját meg vizet, de amúgy, ha épp nem jött a háziteszkós kiszállítás, akkor éhezett. Mivel egyébként nemigen csinált semmit ott fent, nem volt akkora gond, hogy nem nagyon volt ereje meg izmai.
Mondom: az aszkéták már csak ilyenek. Ettől aszkéták ;)

bioLarzen 2020.04.27. 16:33:52

@gintonic.azigazi: Én úgy hallottam anno, hogy a végére teljesen elszemtelenedtek, és sima szoba- meg lakatkulcsokat raktak bele, még csak nem is újat, illetve nem ezt a lapos, elzett-félét, hanem a vaskosat :)

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2020.04.27. 17:03:38

@szega85: igen, volt valami ilyesmi, én is emléxem.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2020.04.27. 17:06:03

@JTom: "az oszlop tetejéről simán levizelt és nagydolgát is így végezte."
Én is ilyesmire gondoltam, de nem mertem beírni.Új értelmet nyerhetett a lefosott kilométerkő fogalma...atya úr isten, milyen higiéniai körülmények uralkodhattak a pózna tövében...
:-)))))

pamutpamlag 2020.04.27. 17:20:52

@gigabursch:
Csak elképzelésem van, mit érthetsz vemhes/nem vemhes, orvosos/jogászos alatt. Gondolom azt, hogy a dolog véleményes.
Az első témabeli hozzászólásod alapján Te úgy gondolod, hogy Goebbels neve helyesírása más kézírással és más nyomtatásban, pontosabban hogy ő maga ö betűvel írta.

Szerintem a helyesírás nem függ az írás módszerétől, de persze ettől ő maga írhatta akárhogy.

Itt a német wikipédián Goebbels aláírása:
de.wikipedia.org/wiki/Joseph_Goebbels
de.wikipedia.org/wiki/Joseph_Goebbels#/media/Datei:Joseph_Goebbels_Signature.svg
Vagy itt van ez:
www.sjsmilitaria.com/photos-autographs/signature-of-dr-josef-goebbels/
Vagy ez:
www.trialrun.com/nazi_leader_profiles/josef_goebbels.html

Hol van az ékezet, a két pont?
Mi az a tollvonás az o betű és az első b betű között, ha nem egy e betű? Ugyanúgy néz ki, mint az l előtti betű.

De itt van a felesége, Magda aláírása, ez is elég egyértelmű:
www.autographauctions.eu/catalogue_images/230416/xlarge/297.jpg

Persze ettől még maga a miniszter írhatta ö-vel úgy általában, mint bizonyos időszakokban. Szóval én meggyőzhető vagyok, csak kell hozzá hitelt érdemlő forrás.
Tudsz ilyet mutatni?

LvT · http://onomastikion.blog.hu/ 2020.04.27. 18:22:51

@spinat: A fehér delfin nemzetközi "beluga" neve valamelyik északi orosz nyelvjárásból eredet, mert a köznyelvi (és tudományos) orosz neve белуха (beluha). A белуга (beluga) a köznyelvben (és a tudományos nyelvben) a vizát jelöli, vö. belugakaviár.

Mind a kettő egyébként 'fehér (állat)' jelentésű, és mivel az élőhelyük nem fed át, a népnyelvben és a nyelvjárásokban nem különül el ez a két szóalak, és éppen azt az állatot jelöli, amelyik a környéken él. De az orosz nyelv teljes nyelvterületet lefedő változataiban a fenti különbségtétel létezik.

ru.wikipedia.org/wiki/%D0%91%D0%B5%D0%BB%D1%83%D0%B3%D0%B0
ru.wikipedia.org/wiki/%D0%91%D0%B5%D0%BB%D1%83%D1%85%D0%B0_(%D0%BC%D0%BB%D0%B5%D0%BA%D0%BE%D0%BF%D0%B8%D1%82%D0%B0%D1%8E%D1%89%D0%B5%D0%B5)

gintonic.azigazi 2020.04.27. 19:52:57

@geegee: az anyaszentegyhaz udveert tudtak engedni a higieniabol, oszlopos Simeon meg az elejen lemaszott a ketiranyu anyagcsere intezese celjabol, igaz, o csak egy sima oszlopon “elt”, profanul hangzik de ott intezni bizonyos dolgokat gondolom kicspta volna a biztositekot a legvallasosabb hivok kozott is :D

Aureliano Buendía 2020.04.27. 21:35:21

@Persevant: élelem kosárban, kis- és nagydolog a gravitáció útján. Ezért nem mászott le naponta többször is az oszlopáról.

¿Qué tapas hay? 2020.04.27. 21:49:35

@gintonic.azigazi: Faludy megközelítése szélsőségesen pesszimista. Szerintem Asimov életszerűbb ebben a kérdésben: "I am certain books will not be replaced in the future, because they have not been replaced in the past.
To be sure, many more people watch television than read books, but that is not new. Books were always a minority activity. Few people read books before television, and before radio, and before anything you care to name."
(The Ancient and the Ultimate, teljes terjedelemben itt: archive.org/stream/Fantasy_Science_Fiction_v044n01_1973-01/Fantasy__Science_Fiction_v044n01_1973-01_djvu.txt (119-130. old.)

David Bowman 2020.04.27. 22:38:19

@gintonic.azigazi: A kereszténység és a mohamedánizmus is az ész a megismerés és a kultúra ellensége. Felváltva gyújtogatták fel a könyvtárakat.
Minden benne van a bibliában, és azt is csak a papok olvashatják. A többi vagy eretnek, vagy fölösleges. Vagy a koránban.

David Bowman 2020.04.27. 22:41:35

@geegee: Na és. Az 500 rubelesen akasztott ember van.

David Bowman 2020.04.27. 22:43:49

@bioLarzen: Le már egy élet szarán hozták.

David Bowman 2020.04.27. 22:50:27

@gigabursch: Nekem van egy, és nem volt semmilyen sor. Hanem Gesta Hungarorumot nem lehetett kapni az Anonimus könyvesboltban.

AngeI 2020.04.27. 23:06:26

@Inner Circle: Azért oda is el kellett jutni, hogy legyen 2-es csatorna.,nem volt rögtön az elejétől. Másrészt azért egy színvonalas kabarét sem említenék egy lapon VVÉvi anyagcsere folyamataival. Persze nincsenek illúzióim: ha akkoriban lettek volna valóságshow-k, valszeg éppúgy tömegek nézték volna. Csakhogy, nem hagytak akármit megjelenni a televízióban.

AngeI 2020.04.27. 23:26:01

@kewcheg: Semmi sem fehér-fekete. A szegényparaszti tömegek egészség és társadalombiztosítása érdekében valóban nem sok történt, de a klebelsbergi népiskolai rendszer nagy jelentőségű volt. Biztosította, hogy tehetséges, szegény sorsú gyerekek kiugorhassanak. Szabó Lőrinc is baktergyerek volt, ő se abból a kifejezett polgári millióból jött.

"'45ig a cselédlányokkal vitézkedő szarházi tekintetesurak országa voltunk" A Kádár-rendszerben meg a párt és Kisz vezetők engedtek meg maguknak sok mindent ezen a téren (is). Erdős Péter bácsi viselt dolgai ismeretesek. Gátlástalanul kihasználta helyzetét a fiatal énekesnőkkel szemben. De az sem volt nagy titok, hogy hogyan lehetett egy ismeretlen fiatal nőnek mondjuk a Füles magazin címlapjára kerülni.

AngeI 2020.04.27. 23:37:23

@Segna: Valszeg, Ahogy haladunk előre az időben egyre kevéssé számított. Anyámat 1960-ban még nem nagyon akarták felvenni emiatt gimnáziumba se. Ők vidékre költözött pestiek voltak akkoriban(nem kitelepítés), ez is közrejátszhatott. Végül az volt a szerencse, hogy a helyi gimnáziumban épp akkor tanárhiány volt.,és nagyanyám azt szabta feltételül, hogy akkor vállalja el a tanári állást, hogyha a lányát felveszik. Így sikerült bekerülnie.
Vámos Miklósnak állítólag kerek-perec megmondták, hogyha fejre áll akkor sem fog bekerülni a bölcsészkarra nagypolgári származása miatt, inkább a joggal próbálkozzon.

AngeI 2020.04.27. 23:41:44

@bioLarzen: Igen, ez inkább az első időszakban volt jellemző elsősorban. Én inkább a késő kádári időszakra értettem, amit írtam.

kewcheg 2020.04.28. 09:10:06

@/\ngel: igen, erre mondták hogy az urizáló elvtársak sok mindent átvettek az urak allűrjeiből.Vadåszat, jó italok, szexuális kicsapongás,vacak szoci autok helyett Mercedes.A 80 asokban pedig már megjentek a szalonkommunisták, akik cinikusan röhögtek az egész ideológián, de segitettek a fenntartásában, saját érdekükben....

bioLarzen 2020.04.28. 11:19:32

@/\ngel: Ez megint olyan dolog, hogy hol van az megírva, hogy a tévé feladata a "minőségi" vagy épp tartalmas szórakozás biztosítása? Mitől lesz attól lenézendő, hoigy sekélyes szórakozást kínál? Félreértés ne essék, én sem ezt a fajta műsorokat néztem, valóságshow-kból, ilyen (random keresztbév)-showkból és hasonló műsorokból (nevezzük "délutáni műsorsávnak") egy pillanatot nem néztem, mert számomra speciel nem ez a szórakozás - de értékítéletet mondani erről olyan, mint amikor az ultraszofisztikált kritikusok szarozzák a tömegfilmeket és ponyvaregényeket... aztán az általuk égbe emelt művészfilm meg széplíra milliomod annyi embert érdekel...

A valóságshow-kat és hasonlókat lenézni elitizmus - akárcsak a ponyvaregényeket és "tuctuc" zenéket. Csak azért, mert te vagy én mást találunk a figyelmünkre/érdeklődésünkre/időnkre méltónak, nem azt jelenti, hogy a msik alacsonyabb rendű.

bioLarzen 2020.04.28. 11:21:04

@/\ngel: Na ja, az már más világ volt.

AngeI 2020.04.28. 22:14:53

@bioLarzen: De, sztem azt jelenti. VV Évi vizelését nézni alacsonyabb rendű tevékenység, mint Mozart zenéjéről hallgatni egy nagy tudású zenészt.Ez az én értékítéletem, ha úgy tetszik.
A legérdekesebb az, hogy nem vagyok tipikus komolyzene fogyasztó. Általánosságban a zene nem tölt be túl nagy szerepet az életemben. Tkp, csak az autóban szoktam zenét hallgatni valamelyik tucatrádió műsorának keretén belül, de mondjuk nemigen szoktam a Bartókra hangolni az autórádiót. Valamiért mégis ott ragadtam ennél a műsornál, annyira érdekes , élvezetes volt az előadó stílusa, valamint az amit elmondott, és zongorajátékával illusztrált. Egyszerűen szórakoztató volt.Lehet, hogy akkoriban is voltak így ezzel páran?

gigabursch 2020.04.29. 02:59:12

@bioLarzen:
Az én szüleim lemaradtak róla.
S sokan voltak így.

gigabursch 2020.04.29. 03:04:49

@pamutpamlag:
Nem, félreértettél.
Arra gondoltam, hogy van egy rakás majdnem tök egyforma hurok egymás mögött, ami akár bármilyen betű lehet.
Egyébként adalék, hogy anno dazu réges-rég az iskolában nekem azt mondták, hogy azért Goebbels és nem Göbbels, mert a gót ábécé és annak írott verziója (van egyáltalán ilyen?) nem tudja kezelni az ö betűt. Márpedig ő akkora árja volt, hogy csak gótul tudott írni-olvasni.

Persze ezzel előrébb megint nem vagyok és természetesen megint csak nem tudom, hogy okosság volt-e emögött vagy tények.
No, majd esetleg valaki felvilágosít.

Pl: A rokonai hogyan írták a nevüket - az jó támpont lehetne.

gigabursch 2020.04.29. 03:07:42

@gintonic.azigazi:
Miért?
Egyrészt ezt megteheti éjszaka is, akkor max. a Hold látja.
Másrészt ott van a bölcsesség: "Azt tudjuk, hogy mindenki belehugyozik a medencébe, csak van aki a trambulinról".
:-)

¿Qué tapas hay? 2020.04.30. 00:04:42

@gigabursch: A frakturnak van kézírásos írásmódja, ez a kurrentschrift, Goebbels bizonyosan ezt tanulta még az iskolában. Mindazonáltal a kurrentben is jelölik az umlautot, kisbetűk fölé kettős hosszú ékezetet tesznek, vagy egy kis kurrent e-t írnak (látványban nincs nagy különbség). Az umlautos nagybetűket írja a kurrent Ae, Oe, Ue formában. Megjegyzem Goebbels aláírása valami átmeneti írásmód a kurrent és a kézírt antiqua között. (az "e" helyett pl. kurrent "c"-t ír)

bioLarzen 2020.04.30. 11:51:30

@/\ngel: "VV Évi vizelését nézni alacsonyabb rendű tevékenység, mint Mozart zenéjéről hallgatni egy nagy tudású zenészt."
Miért?

queenagi 2020.05.06. 13:23:15

@spulni: Én még olvastam olyan útmutatót háziasszonynak ebből a korszakból, hogy mire a férj hazaér, legyen rendben a frizura, smink, öltözzön át szép ruhába, legyen otthon rend, kész vacsora, ne menjen a mosógép, mosogatógép és kedvesnek kell lenni, mert a férj óriási gondokkal küszködik egész nap és otthon nyugalomra van szüksége!
Asszem levegőt vennie szabad volt a feleségnek.
süti beállítások módosítása