Napi érdekes - 321

2020. február 16. JTom

1894_flogging_stand_in_govan_police_station_scotland.jpg

1894. Korbácsolóoszlop a govani (ma Glasgow része) rendőrörsön, Skóciában

1897_firefighters_in_sweden.jpg

1897. Svéd tűzoltók

1898_morris_and_salom_electrobats_in_front_of_the_old_metropolitan_opera_house_on_manhattan_s_39th_street_the_electrobats_are_electric_battery-powered_cars_that_served_as_early_taxis_in_nyc.jpg

1898. Morris and Salom elektromos taxik a New York-i Old Metropolitan Operaház szolgálatában. A járművek 35-40 kilométert tudtak megtenni egy feltöltéssel, 10-15 km/h-s sebességgel

1900_korul.jpg

1900 körül. Fritz Duquesne a búr hadseregben. Az úriember életrajza elég "sűrű". Számos alkalommal volt fogoly és hadifogoly, öt alkalommal szökött meg különböző brit és portugál "műintézményekből". Afrika mellett Dél-Amerikában és Európában is folytatott fedett tevékenységeket, sőt az Egyesült Államokban is. Hajókat süllyesztett el, merényleteket követett el, kémkedett. Az Államokban az első világháború alatt felállított német kémhálózatát teljes mértékben csak 1941-re sikerült felszámolni. Egy ízben két évig színlelte hogy egyik lába béna, hogy elkerülje a kiadatását a briteknek. A második világháború alatt a német hírszerző-hálózatát felszámolva tartóztatta le az FBI. 18 évet kapott, ebből 14-et leült, de már súlyos betegen szabadult, néhány évvel később 1956-ban halt meg

1902_az_angol_okkultista_iro_es_kolto_aleister_crowley_jeges_toban_furdik_a_k2-es_expedicio_soran_a_himalajai_tersegben.jpg

1902. Az angol okkultista, író és költő, Aleister Crowley jeges tóban fürdik a K2-es expedíció során a Himalájai térségben

1905_land_auction_upon_founding_of_las_vegas.jpg

1905. május. Földárverés Las Vegas alapításakor

1917_unveiling_of_the_monument_to_archduke_franz_ferdinand_and_his_wife_on_the_place_whey_they_were_shot_sarajevo.jpg

1917. Ferenc Ferdinánd osztrák-magyar trónörökös szobrának leleplezése a merénylet helyszínén Szarajevóban

1940_bride_in_blitz_london.jpg

1940. Semmi sem ronthatja el az esküvőt. Boldog menyasszony a londoni Blitz (német bombázások) idején

1941_december_egy_nemet_parancsnok_vegzese_a_kannibalizmus_tilalmarol_uritsk_a_leningradi_tersegnek_a_nemet_eszaki_hadsereg_altal_elfoglalt_terulete.jpg

1941. december. Egy német parancsnok végzése a kannibalizmus tilalmáról a szovjet Urick-vidéken (Leningrád-környéke), a német északi hadsereg által elfoglalt térségben

1941_disney_workers_went_on_strike_here_they_are_threatening_walt_on_his_birthday.jpg

1941. A Walt Disney Company dolgozóinak sztrájkja

1943_the_harbour_of_naples_littered_with_wrecks_of_sunken_ships.jpg

1943. A nápolyi öböl hajóroncsokkal a szövetséges bombázások után

1949_a_mother_reads_to_her_6_year_old_child_through_a_basement_window_during_a_1949_polio_epidemic_quarantine_cr.jpg

1949. Egy amerikai anya mesét olvas fel a pinceablakon át a gyermekbénulás-járvány idején házi karanténban tartott 6 éves gyermekének. Azt csak remélem hogy egy felnőtt is volt lent vele, és nem egyedül vészelte át a lurkó a "szobafogságot"

1956_fegyverhasznalat_oktatasa_egy_indianai_altalanos_iskolaban_usa.jpg

1956. Fegyverhasználat oktatása egy indianai általános iskolában, USA

1961_women_phone_operators_on_wall_street.jpeg

1961. A Wall Street-i tőzsde telefonos kisasszonyai. Érdemes megfigyelni, ahogyan a szűkös térben kinyújthatták a lábaikat

1975_a_passerby_comforts_an_elderly_woman_who_was_knocked_over_in_the_ensuing_panic_after_a_shot_was_fired_at_president_gerald_ford_in_san_francisco.jpg

1975. Egy járókelő tartja a lelket egy megrémült asszonyban, aki többedmagával tanúja volt a Gerald Ford elnök elleni sikertelen merényletnek San Franciscóban

1987_quentin_tarantino_working_at_a_video_rental_store_in_california.png

1987. Amikor Quentin Tarantino még egy videókazetta-kölcsönzőben dolgozott Kaliforniában. Még ebben az évben megírja a Született gyilkosok és a Tiszta románc című film forgatókönyvét. A Született gyilkosokért kapott ötvenezer dollárból elkezdhette első filmjét, a Kutyaszorítóban-t forgatni

1989_julius_nikolai_skuridin_ezredes_mig-23-asa_belgium.jpg

1989. július. A szovjet Nyikolaj Szkurigyin ezredes Belgiumban lezuhant MiG-23-asa

A csaknem fegyvertelen gép pilótája hajtóműhibát észlelve 150 méteren katapultált lengyelországi gyakorlórepülése közben. Azonban a repülő magához tért, az automata vezérlés stabilizálta a repülését, és 12 ezer méterre emelve tovább haladt nyugat felé. Zavartalanul repült át az NDK-n, ám a nyugatnémet légtérbe érve amerikai gépek kezdték el követni, akik meglepődve látták hogy sem pilóta nincs a gépen, sem kabintető. A terv szerint az Északi-tenger fölé érve tervezték lelőni, ám a szovjet repülő üzemanyaga elfogyott, és Belgiumban, Kortrijk város egyik lakóházára zuhant, ahol egy egyedül otthon tartózkodó 18 éves fiú halálát okozta. A nyugati diplomácia jegyzékben tiltakozott a Szovjetunió eljárása ellen, miszerint a NATO-nak nem küldtek figyelmeztetést az érvényben lévő egyezségek szerint az elszabadult repülőről. A halott fiú családjának végül 685 ezer dollár kártérítést fizettek a szovjetek.

 

1994_2pac_showing_the_middle_finger_after_getting_shot_5times_on_november_30th_1994_in_nyc.jpg

1994. november 30. Tupac Shakurt azaz művésznevén 2Pac amerikai rappert emelik a mentőbe - miközben bemutat a fotósoknak -, első gyilkossági kísérlete után amikor öt lövés érte testét. Felépült a merényletből, de két évvel később már nem volt ilyen szerencsés

Ez volt még a "Magyar Néphadsereg" tematikus héten:

A jó édes laktanyátok! - Princ, a katona (1966)

Honvédségi propaganda szórakoztatóan

f_ev19660714033.jpg

 

és

Újíts a honvédelemnek!

Laktanyai használatra készített diasor

001.jpg

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://ritkanlathatotortenelem.blog.hu/api/trackback/id/tr7915475826

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

jamboox 2020.02.16. 13:11:38

Több száz vagy 1000 km, országokon átívelő, önálló repülés után miért is ne pont egy házra zuhant volna az a vadászgép?

bratya 2020.02.16. 13:14:29

Király az összeállítás. Érdekes az elszabadult repülő sztorija. 2Pac meg bunkó volt.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2020.02.16. 13:18:39

@jamboox: A lakott területek aránya megdöbbentően csekély Európában egyes területeket leszámítva. Sokkal nagyobb volt az esélye annak, hogy egy mezőre, erődre vagy bárhova zuhan. Sajnos a Benelux államok területe talán pont nem ilyen.

¿Qué tapas hay? 2020.02.16. 13:38:48

"Holttestek kihantolása és azok elfogyasztása halállal büntettetik"

Végülis a nekrofágia a kannibalizmus egy sajátos esete.

fareszjó 2020.02.16. 13:55:11

1940. Semmi sem ronthatja el az esküvőt: A menyasszony kicsit hasonlít II. Erzsébet brit királynőre, nem? A mellette levő tag a kitüntetései alapján egy mini háborús hős lehetett.
1941. december. Egy német parancsnok végzése a kannibalizmus tilalmáról: mindezt egy kottáról letépett papírra írva?
1941. A Walt Disney Company dolgozóinak sztrájkja: miért voltak csuklyában, lehet nem engedélyezett volt a tüntetés? Vagy ez egy fordított KKK happening lenne?:)
1956. Fegyverhasználat oktatása egy indianai általános iskolában, USA: van egy gyerek a háttérben, aki nagyon fogja a fejét, lehet előre látja a bajt?
1989. július. A szovjet Nyikolaj Szkurigyin ezredes Belgiumban lezuhant MiG-23-asa: 150 méteren katapultálni sem lehet egy életbiztosítás. Az NDK radarosok mit csinálhattak, lehet mindenki egyszerre ment el ebédelni. Az durva, hogy nem volt semmi kommunikáció az NSZK felé, ilyenért akár háború is kirobbanhatna. Az amerikai gépek itt meg először lőj és utána kérdezz elvet félredobták.

bioLarzen 2020.02.16. 14:06:35

Ismét remek összeállíítás!

Jól látom, hogy az 1897-es svéd tűzoltóknak az oltást max. egy kisebb hordónyi vízből kellett megoldaniuk? Kihívás lehetett... ennyi vízzel egy égő szekrényt nehéz eloltani, nemhogy egy házat...

bioLarzen 2020.02.16. 14:07:11

@fareszjó: Nekem is egyből az ugrott be, hogy mintha ez a királynő lenne...

napocskin9 2020.02.16. 14:31:05

@fareszjó: Én is azt hittem ekőször, hogy az Erzsébet. Bár a kontextus elég furcsa lett volna. :-)
Szuper összeállítás. A szovjet repülős sztori elég vérfagyasztó.

Sunsetjoy · http://retemu.blog.hu 2020.02.16. 14:42:56

Az 1975-ös járókelő hirtelen engem Javier Bardemre emlékeztetett :D Persze nem ő, hiszen eleve akkor még csak 6,5 éves volt:)

hátramozdító 2020.02.16. 16:01:17

Jó kör volt, köszönet s hála!

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2020.02.16. 16:21:07

@fareszjó: A NATO készültség és a nyugati világ nem így működött. A szovjettel tetszik keverni...

Munro 2020.02.16. 17:28:51

1898 -as elektromos taxival mekkora királyság lenne manapság hazamenni az operából vagy szinházból

gigabursch 2020.02.16. 18:39:53

V1- eket elbillentettek oldalra, megszétlőtték lakott területektől távol.
Erre még itt akkora ipari balfácánok voltak.
Simán a felelősség a felismert helyzetet követően már nem a ruszkiké.
Mindenesetre az amcsi pilcsik fejét megnéztem volna...

kugi · http://kugi.blog.hu 2020.02.16. 20:05:20

Azok az elektromos taxik nagyon menők!
A fegyverhasználatot tanuló kissrácról elsőre - még a képaláírás elolvasása előtt, főleg a frizurája alapján - azt hittem, hogy az ifjú Donald Trump. :)
Jó kör volt ismét!

bioLarzen 2020.02.16. 21:26:09

@kugi: Valahogy van egy gyanúm, hogy Trump eggyel jómódúbb iskolába járt :)

mr valaki 2020.02.16. 21:31:54

@fareszjó: Ha már a veszélyes katapultálás szóba került... www.youtube.com/watch?v=swpUZ6D6rdw

nevergone 2020.02.16. 23:45:35

Aleister Crowley-nek jó vastag combja volt!

MostKomolyan??? 2020.02.17. 00:50:14

Szerintem meg a legdurvább az 1905-ös földárverés.
Gondolom kabátgombokért dobálták a hektárokat - persze angolszászul :) - most meg négyzetcentije egy lottó 5ös....

A másik a Ferenc Ferdinánd szobra. Vajon meddig állhatott .... ?

ZON 2020.02.17. 08:55:27

Az elektromos taxik sofőrjei eleganciában verik az utasaikat. :)

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2020.02.17. 09:59:27

@gigabursch: Ne haragudj, de te mi a búbánatról beszélsz? Hogy a jenkik hibája, hogy a szovjet MiG-23 a házra esett?
Az ugye megvan, hogy a MiG-23 robotpilótája sokkal jobb, mint egy szutyok V-1-esé? Senki nem lett volna annyira ostoba, hogy nekiálljon a gépével billegetni egy másikét. Annak valószínű kimenetele eléggé sokesélyes.

A felelősség áthárítás része kommentnek simán nevetséges. Ez kb. olyan, mintha a telkemen hagyott buldózer a lejtőn a rögzítőfék miatt elszabadulna, letarolja szomszéd házat, de a felelősség a szomszédé a kerítésen túl, hogy nem állította meg azt.

Ne haragudj, de szavakat nem találok erre...

paveway 2020.02.17. 12:00:23

@molnibalage: már csak azért is, mert a kártérítés tényéből és mértékéből egyértelmű, hogy a ruszkik elismerték a felelősségüket.

kewcheg 2020.02.17. 12:39:32

@bioLarzen: igen, plusz Indiana az USA-n belül kb. ugyanaz mint nekünk Taktaharkály BAZ-ban.....

Etniez 2020.02.17. 12:40:16

@molnibalage: Vadászrepülőkben is van autopilóta?
Gondolom a repülős ment a gulágra, haditechnikát "adott" át az ellenségnek.

hogyéáadja 2020.02.17. 12:40:36

@gigabursch: Miért, mit kellett volna csinálniuk? Elkezdeni lakott területek felett lövöldözni? Hátha a gép széthulló darabkái pont úgy esnek, hogy nem sérül meg senki?

Etniez 2020.02.17. 12:40:58

@kewcheg: Maláj utasszállítónál nem voltak ilyen gálánsak.

Etniez 2020.02.17. 12:43:59

@nevergone: a feje meg szarrá égve :D

gigabursch 2020.02.17. 12:58:32

@molnibalage:
Kicsit bővebben:
Alsó hangon repült az a gép NSZK, majd Belgium felett 400 km-t.
Ez azt jelenti, hogy - sebességtől függően - volt idő intézkedni ne. 10 perc
(radar felismerés, "elfogás", pilótátlanság felismerése, diplomáciai katyvasz, döntéshozás => intézkedés).
Ez kellően sok idő ahhoz, hogy kilőjék, vagy valamit kezdjenek vele.

Sokmindent elhiszek, de azt, hogy nincs kéznél egy ember, aki tisztában legyen azzal, hogy átlag(!) esetben ezekben a repcsikben mondjuk csak 40 percre (ez most erős hasraütés, de nyilván érthető a dolog) van csak üzemanyag (azaz, azaz nem fog átérni a madár a tenger fölé - nos azt nem hiszem el.

Felelősség:
Nem vagyok jogi tótumfaktum (sem), de van benne az az eset, hogy a strandon felismeri a szabadságos doki, hogy darázscsípés kapcsán gégemetszést kell csinálnia a másik strandolón, mert majd' megfullad.
Ha megteszi, ha nem, már belelépett a felelősségi körbe.
Remélem érthető.

S bár maximálisan laikus vagyok a repülési kérdésekben - veled ellentétben - meggyőződésem, hogy lehetett volna ettől más vége is a történetnek.
Pl. rosszabb esetben 1-2 km-vel arrébb fogy ki a nafta és eltalál egy kórházat, bezuhan egy gyárba, iskolába)

Ruszkik felelősség elismerése:
Nyilván nem elintézhető csuklóból. Ilyenkor kultúrállamokban szokták mérlegelni azt, hogy megoszlik-e a felelősség? A ruszkik nem cicóztak, elismerték 100%-ban. Ttegyük a szívünkre a kezünket. Hasonló esetben az AEÁ 100%-ban elismerte volna a felelősségét? Kétlem!

hogyéáadja 2020.02.17. 13:11:25

@gigabursch: És akkor hova esne a gép? Az esetleg tévesen kilőtt rakéta? Hány darabba esik szét egy lőszerrel teli vadászgép, ha szétlövik?
Igen, szerintem is lehetett volna ettől más vége is a történetnek, például ha lakott terüólet felett lelövik.

"Nem vagyok jogi tótumfaktum (sem), de van benne az az eset, hogy a strandon felismeri a szabadságos doki, hogy darázscsípés kapcsán gégemetszést kell csinálnia a másik strandolón, mert majd' megfullad.
Ha megteszi, ha nem, már belelépett a felelősségi körbe.
Remélem érthető. "

nem. Sajnos teljesen értelmezhetetlen a sztori mind önmagában, mind a repülős esetre vonatkoztatva.

Örömhernyó 2020.02.17. 13:56:09

@gigabursch: Az oroszok veszélyes üzeme (repülő) okozott kárt. Kárenyhítési kötelezettségének eleget tett-e a NATO parancsnokság? Szerintem igen. Kísérték, amíg le nem zuhant.
Hogy ma elismerné-e a felelősségét egy nagyhatalom, azt kétlem. Az oroszok megtanultak körömszakadtáig tagadni, elszabotálni a vizsgálatot, mellébeszélni. Az amerikaiam meg olyan szerződésekbe kényszerítik bele a csatlós államokat, amik minden amerikai katonát kivesznek a csatlós államok joghatósága alól. Tehát ha egy amerikai katona végiggéppuskáz egy esküvői menetet, majd megerőszakol egy hároméves kislányt, akkor se a csatlósállam hatóságai vonják felelősségre. Ez pedig leggyakrabban az ügy eltussolásához vezet. Lásd nemrég amikor Donald Trump is megkegyelmezett valami amerikai haderőben szolgált, aljas bűncselekmények miatt amerikai bíróság által elítélt ex-katonáknak.
Az oroszok is pont így csinálnák ma. Akkoriban még fizettek, mert mégis csak Belgiumban történt az eset, egy fejlett államban, ma már minden nagyhatalom collateral damage-ként leírja a civileket, főleg egy harmadik világbeli országban történik valami mocsokság.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2020.02.17. 14:07:06

@Etniez: Persze, hogy van. A mai szemmel kőkorszaki szovjet vadászgépekben is volt, különféle funkciókkal. A MiG-21Bisz AP változata megfelelő földi műszerezéssel a pályavégig tudta már vinni a gépet asszem, de meg kellene néznem a manualját.. A MiG-23 is minimum tudta ezt. A nyugati 4. gen gépeken meg aztán van minden.

gall travis 2020.02.17. 14:27:39

A hölgyet támogató járókelő,férfi hasonlít a Déry Jánosra.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2020.02.17. 14:30:13

@gigabursch:
Igen, a készültségi gépek hamar el is fogták. Aztán viszont az a döntés született a gép pályája miatt, hogy nem lőhetik le. Ez volt a döntés. Volt intézkedés. A tengert majdnem elérte a gép. A gép belsejébe nem láttak be.

Szóval tök mókás, hogy te hasraütsz, de elvárod azt, hogy egy szovjet gép várható üzemanyag kifogyását kb. centrie tudják, amikor azt sem tudták, hogy mennyivel szállt fel és a gép pontos paramétereit nem ismerték.

A gép kicsit irányt is váltott, ezért nem érte el a tengert. Ha az nem történt volna meg, akkor a tengerbe csapódott volna. 39 ezer láb magasságban volt. A találat után a jóég tudja, hogy a sérült gép hol ért volna földet. Európa legsűrűbben lakott rész felett repült a gép.

Tessék, térkép itt az esetről.
www.warhistoryonline.com/war-articles/the-mig-23-that-flew-for-900km-without-pilot-thencrashed-in-a-farm-killing-a-boy.html

Hát ne is haragudj, de ez kezd kabaréba átmenni. Igen, látszik, hogy laikus vagy. Talán ezért kellene előtte picit körülnézni...

Azt ugye vágod, hogy volt olyan is, hogy civil gépnél elvesztették eszméletüket a pilóták és majdnem 100 kör leírása után ott is inkább megvárták, hogy a tengerbe csapódjon a gép, de nem lőtték le? Most nem találom az esetet, de tudom, hogy volt ilyen.

Ezt sem lőtték le.
en.wikipedia.org/wiki/1999_South_Dakota_Learjet_crash

A kommented legvége a legszebb, ahol sikerült átmenni, fúj fúj USA köpködése.
Hallod, kemény ez a hét, pedig még csak hétfő van...

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2020.02.17. 14:45:32

A korbácsolóoszlop milyen szép, műbútoros igényű eszköz volt már! Még szépen politúrozták is. ;)

Club Sandwich 2020.02.17. 14:50:33

A bal also telefonos kisasszony mutatos :)

Nils Holgersonné · http://eloretolthelyorseg.blog.hu 2020.02.17. 15:15:40

a járdaszélen pihegő néninek milyen fiatalosan csinos lába van. Még a telefonos kisasszonyok is megirigyelnék.

gigabursch 2020.02.17. 15:37:09

@molnibalage:
Molni!

Kérlek lassíts!

1.) Biztos gyenge vagyok matekból, meg nem értek a térképhez (ez a kettő egyébként nem igaz), de ahhoz, hogy ezen a pályán kifusson a tengerre a gép kb +15% üzemanyag kellett volna.
Bár elnézegetve a pályamódosulást, amit Mikroeletroniková Szergejevná végrehajtott önhatalmúlag robotpilóta(nő*)ként, egyáltalán nem kódolt, hogy továbbra is egyenesen ment volna, ergo, simán befordulhatott volna még jobban a kontinens felé. Tehát az eredeti terv bukott.

2) Legjobb ismereteim szerint nem csak rakéta van, hanem gépágyú is.
Robbanószerkezet nem volt a MiG-en.
Nem látom be, hogy gépágyúval ne lehetett volna úgy kaszabolni rajta, hogy az ott essen le, ahol szép nagy erdők vannak. mert volt az útján olyan is.

3.) Az usákok csak példa volt. de aki már csak egyszer találkozott akár élőben, akár filmen a drága jó usákok jogi gondolkodásával, az érti a problémafelvetést és nem hőzöng. Ha nem akarod érteni, azt tudomásul veszem és mégis kérlek: Ne hőzöngj!

4) S ha már felelősség!
A Született Gyilkosok óta ismerheti mindenki a médiát, hogy mire alkalmas vagy mire nem.
Hazai szinten tudnék egy aug. 20-at említeni, amikor egy kitörő durva vihar előtt 30 perccel még egy baromarcú extaxis üvöltözött, hogy redbull repcsik így meg úgy. De be nem mondták volna, hogy fél órán belül csúnya világ lesz, ami miatt hárman meghaltak. Mert senki nem szólt nekik, hogy mondják be.
Szóval: Egyáltalán bemondták, hogy errefele legyenek nyitott szemmel, mert jön egy elszabadult MiG? Nem??? Akkor mégiscsak a nagy demokratikus seregek, akik tudták, hogy qrva nagy baj is lehet nem felelősek? Európa legsűrűbb lakosságú területe felett? Ülnek a radarjaik felett, nyugodtan hallgatnak és kussolnak, hogy hátha megússzák? S nincs felelősségük? Hát egy fenéket!
Félreértés ne essék! Nem sok dolog van amiért áldani tudom a ruszkikat, de ebben nincsenek egyedül. Pontosan ugyanolyan görény vezetésük van, mint a rohadt nagy demokratáknak. Csak szarabb a sajtójuk. Ennyi.

Épp ezért van/lett volna helye a felelősségmegosztásnak.

S most olvasd el az egészet még egyszer és higgadtan! Kérlek!

____________
*mivel nem logikus döntés az az iránymódosítás => biztos, hogy nő van a dologban...
:-)

artifex · http://www.amywinehouse.co.uk/ 2020.02.17. 15:48:43

@gall travis: nekem anthony kiedis ugrott be rola... :-)

@Club Sandwich: igen, igen. :-)

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2020.02.17. 16:13:30

@gigabursch: Ne, kérlek, ne. Ez már fáj...

A gép akkor váltott irányt emlékeim szerint, amikor kifogyott az üzemanyag és a robotpilóta így kikapcsolt. A jellemző szélirány kb. ezt okozta. Ha éppen más szél van csak több keró van benne, akkor a tengert eléri. De ezt nem tudhatták. Nem volt varázsgömbjük.

A gép fegyvertelenül szállt fel gyakorlórepülésre, tudtommal gépágyú lőszer sem volt betöltve.

Annál a pontnál már komolyan a fejemet fogom, hogy szerinted a gépágyú az:

1. lézerszike pontosságú...

2. még ha az is lenne, szerinted egy pilóta hogyan határozná meg, hogy ha mondjuk a gép seggét lövi, akkor milyen sérülése lesz és attól a sérült gép merre zuhanna...?

Pont azért nem lőtték le, mert bakker egy szimmetrikus bomba szórása 39 ezer lábról ledobva km-es nagyságrendben van. Akkor szerinted egy random sérülő gép, ami utána teljesen random módon bukdácsolna hogy a búbánata mondaná meg bárki, hogy hova zuhan le úgy, hogy akkor még égne is, mert van benne keró...?

Így néz ki egy heli. Te megjósolnád, hogy hol fog becsapódni...?
twitter.com/mohmad_rasheed/status/1227172658258829312?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1227172658258829312&ref_url=https%3A%2F%2Fs9e.github.io%2Fiframe%2Ftwitter.min.html%231227172658258829312

Vagy pl. egy repülő. Erről te megjósolod, hogy hol ér majd földet? Ez alig 1-2 km magasság volt. Na képzeld el 10 km+ magasságnál. A hulló falevél effektus után...
youtu.be/OqcnzEnPD2Y

Nem láttam a filmet, de nem hiszem, hogy egy hollywoodi mozfilm bármire is érve lenne...

A másik meg, hogy te melyik univerzumban élsz? Ha MA elszabadulna egy gép itt Mo. felett, akkor te hogyan értesítenéd az egész országot értelmezhető időn belül? Pedig meg Internet van és 0-24 online emberek. Ehhez képest a szájabert YT és gmail együttesen nem képes sokszor 15 perc késés alatt értesíteni, hogy egy YT csatornán live strem kezdődött. Nem 1989, 2020-ban.

Akkor meg volt rádió. És csá. Amit vagy hallgattak, vagy nem. Ja, és 3 ország felett repült át a gép.

De, ha még sikerülne is. Akkor is mi a frászt csinálnál? Tegyük fel, hogy mondjuk ma elszabadulna egy Gripen és felszállás után Kecsóról ráállna 290 fokos irányra. Székesfehérvár, Pápa és Sopron közelében is elrepül a gép. Mit tudnának csinálni úgy kb. 15-25 perc alatt...? Kiürítik a teljes várost? Hogyan. Vagy mi....?

Na, akkor kérlek nézd meg azt, hogy Mo-hoz képest Hollandia és Belgium sűrűn lakott. Mi van, ha azonnal minden lakos nem létező okostelóján 1989-ben megjelent volna egy vörös vonal? Mit tudtak volna csinálni. Segítek.

SEMMIT.

Ne haragudj, de te valami fantázia univerzumban élsz, ahol végtelen sebességgel terjed az információ, lézerszike a gépágyú és a pilóta az egy szuperszámítógép, ami kiszámolja egy sérült gép zuhanását. Bár arra egy szuperszámítógép sem lenne képes...

2020.02.17. 16:47:11

@napocskin9: ő később ment férjhez. Akkoriban mentőautó -vezetésel volt elfoglalva.

2020.02.17. 16:48:07

@Munro: üzleti lehetőség, magyarul market niche

2020.02.17. 16:51:06

@gigabursch: Belgium felett nem a jenkik járőröznek.

2020.02.17. 16:52:16

@gigabursch: szerintem flamand volt a pilóta, és remélte, hogy vallon házra zuhan a MiG, vagy fordítva.

2020.02.17. 16:55:02

@MostKomolyan???: Ferenc Ferdinánd. Pont erre lennék én is kíváncsi, Vajon megvárták a békeszerződést, vagy már bevonuláskor beolvasztották?

Alick 2020.02.17. 19:40:31

@nevergone: Crowley-ból és társaiból sokat kivett a magashegyi gleccseren eltöltött 68 nap - jó, hogy egyáltalán élve jöttek vissza.

altitudepakistan.blogspot.com/2012/11/k2-first-attempt-1902-expedition.html

Alick 2020.02.17. 20:07:08

Az a korbácsolóoszlop hasznos lenne ma is olyan iskolákban, ahol a tanerőt verbálisan vagy fizikailag atrocitálják a neblók.

szánmonoxid 2020.02.17. 20:35:34

" az automata vezérlés stabilizálta a repülését"
Én aszondanám erre az automata vezérlésre, hogy robotpilóta (SZAU, szisztyema avtomtyicseszkava upravlényija - szó szerint automatikus vezérlőrendszert jelent, de robotpilótának nevezték a műszakiak és a pilóták is).

szánmonoxid 2020.02.17. 23:12:57

"Egy német parancsnok végzése a kannibalizmus tilalmáról"
Szó szerint arról van szó, hogy a hullák kiásása és elfogyasztása halálbüntetéssel jár.
(Hogy a v pisu = írásban/pisilésben (a különbség a két jelentés közt attól függ, melyik szótag hangsúlyos, de írásban ezt nem jelölik) szó mit keres ott, az nem tiszta, de kissé megkopott már az orosztudásom. A hullák írásban/pisilésben való felhasználása, ami a másik jelentés lehetne, szintén nem túl értelmes.)

Pák Balázs 2020.02.17. 23:13:06

@Alick: es akkor civilzalt modon tudnak a tanarokat verni, nem mint az allatok. :)

szánmonoxid 2020.02.17. 23:57:09

@fareszjó:
Az NDK-soknak bejelzett a barátjelző (ami volt a MiG-23-asban), meg hát szovjet gép volt.
A MiG-23-as katapultja talán már 0/0-s volt, azaz földön állva is biztonságosan lehetett katapultálni belőle. Ha jól emlékszem, már a MiG-21-es utolsó sorozatai (96, 75) is ilyenekkel voltak felszerelve, bár fogadni nem mernék rá.

@molnibalage:
Nyilván nem, ott bárki röpködetett és röpködhet ma is, amerre akar.
Kissé el vagy borulva. Le kéne jönni a szerről, bármi legyen is.
A MiG-ek robotját illetően (is) butaságokat beszélsz, de már megszoktuk tőled.

"A gép belsejébe nem láttak be."
Igen, egy katapult által lerobbantott fülketető ezt minden bizonnyal baromira megnehezíti. A kabrió autókba is marha nehéz belátni, ha le van eresztve a tető.

"látszik, hogy laikus vagy"
De rajtad is.

"kifogyott az üzemanyag és a robotpilóta így kikapcsolt"
Azt hiszem, neked újdonság lesz, de a robotpilóta nem kerozinnal megy.
Nem-nem.
Árammal.

Ráadásul az irányváltás után még repült vagy 25 percet. Ami leállt hajtóművekkel 12 ezer méterről még egy utasszállítónak is becsületére válna, nem egy vadászgépnek, még akár nyitott szárnyakkal is. Lásd még: siklószám. Lapozd fel a szótárban.

A gépágyúnál egyébként az elfogó gépekre gondolt. Az értő olvasás sem megy? Gyakorolj!

Amúgy meg persze, az amcsik mindent jól csináltak, legalábbis egy olyan seggnyalójuk szempontjából, mint te.
(Németországban azért vannak olyan részek az útvonal mentén, amelyek nem sűrűn lakottak, meg nem is mezőgazdasági vagy ipari területek, és ahol emiatt simán le lehetett volna lőni a gépet.)
Ha a ruszkik csinálták volna ugyanezt, akkor persze te háborognál a legjobban, hogy miért nem tettek valamit, hogy ne ott és úgy zuhanjon le a gép, ahol és ahogy.
Végtelenül elfogult és ostoba vagy. Ennyi.

@Etniez:
Az nincs, de robotpilóta, az van.
Mondjuk a MiG-23-é nem volt azért túlbonyolítva.
1989-ben Gulag? Eltévedtél pár évtizeddel.

@gigabursch:
Nyugi, repülős kérdésekben ő is totál laikus, csak próbálja elhitetni a többi laikussal, hogy ért hozzá. De nem így van.
Gondolom, látta egyszer a Top Gun filmet, és azóta úgy érzi, ő a repülős szakértő. De balázska inkább csak röhejes. A szakkifejezéseket sem ismeri, csak hablatyol.

A MiG-23-ban azért vagy 1,5-2 óra repülésre elegendő nafta van, ha végig utazósebességen repül.

"Ne hőzöngj!"
Nem tud mást, csak hőzöngeni. A repüléshez nem ért, és ha erre rávilágítanak, akkor hőbörög.

@hogyéáadja:
Ha gyakorlórepülésre szállt fel, nemigen volt tele lőszerrel. Azt minden felszállás után le-, illetve kiszedik, ha volt is a gépen, és felszállás előtt töltik csak be/fel, ha kell a feladathoz.

szánmonoxid 2020.02.18. 00:06:00

@szánmonoxid: Mármint "(SZAU, szisztyéma avtomatyícseszkava upravlényija" - fentebb kimaradt egy a

Guillam 2020.02.18. 00:33:15

@szánmonoxid:
Szerintem nem olvastad @molnibalage haditechnikai írásait eddig. Ha olvastad volna akkor nem neveznéd laikusnak.
Szeretném ha megosztanád hogy te milyen műveket írtál eddig. Utána mindenki összehasonlítja az írásokat és levonja a tanulságot a szakértelmedről.

¿Qué tapas hay? 2020.02.18. 01:09:30

@szánmonoxid: пища -> étel, táplálék (то, что едят и пьют, что служит питанием)

¿Qué tapas hay? 2020.02.18. 01:19:49

@szánmonoxid: Mindazonáltal igazad van, a fentebb adott fordításom nem tökéletes. Helyesbítve: "Holttestek kihantolása és azok táplálékként való elfogyasztása halállal büntettetik"

Jadeite 2020.02.18. 01:29:02

@szánmonoxid: "Igen, egy katapult által lerobbantott fülketető ezt minden bizonnyal baromira megnehezíti. A kabrió autókba is marha nehéz belátni, ha le van eresztve a tető."

A kontextusból szerintem nyilvánvaló, hogy nem az üléskárpit színére gondolt, hanem például... nem is tudom, talán a szovjet gép pillanatnyi üzemanyagszintjére. Ezek után az értőolvasás szóba hozása óriási öngól.

gigabursch 2020.02.18. 08:24:36

@Guillam: @szánmonoxid:
Szakértőség.

Én tényleg nem vagyok szakértő. Legalábbis ezen a téren.
Van egy jó adag műszaki ismeretem (is).
Meg némi józan eszem (is). - Még ha ez nem is tűnik mindig egyformának

Mindemellett műkedvelő laikusként szeretek olvasni a haditechnikáról (is).
Ebből fakadóan vannak tök amatőr kérdéseim, kételyeim (is).

Természetesen nem sértődök meg, ha valaki felvilágosít - stílustól függetlenül
Ettől függetlenül fenntartom a jogot arra, hogy valamit ne értsek, ne fogjak fel, nem lássam be. Persze azzal is tisztában vagyok, hogy a hülyeség a legfontosabb alapjog, ami létezik - de nem mindig hülye az, aki látszólag hülyeséget beszél.

Ebből kifolyólag kérlek titeket is és mindenkit, hogy értelmes vita és ne parázs veszekedés legyen a kérdésből.
Kioktatni és oktatni nem ugyanaz.
Pedig néha a szellemi végeredménye nem különbözik, pusztán csak az emberi végeredménye.

S félreértés ne essék. Sokat tanultam már @molni itt-ott lévő hozzászólásaiból, s alighanem így lesz ez később is. Akkor is, ha időnként "túlhevül".

gigabursch 2020.02.18. 08:30:30

@Pák Balázs:
Szerintem nem erre gondolt - és ezt te is tudod. Csak nem hagytad ki az iróniát.

fairlane 2020.02.18. 08:47:01

@gigabursch: Szerintem a hozzászólók közül senkinek fogalma sincs a 80-as évek NATO protokoljairól, amit légtérsértés esetén követniük kellett a pilótáknak. A tűzparancsot ilyen esetekben pedig nem a pilóta adta ki saját magának, hanem a valamely parancsnoka. Hogy mi volt a tűzparancs elmaradásának oka, azt nem tudjuk.
Az meg egyenesen nevetséges, hogy nemzetközi jogi kérdésekről, kártérítésről, felelősségről vitatkoztok a tények teljes körű ismeretének és a hozzáértés teljes hiányában.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2020.02.18. 08:52:29

@szánmonoxid: Valahol mulatságos, hogy személyeskedéssel tolod úgy, hogy égbekiáltó butaságokat írsz.

A K-36 volt a vadászgépekben az első "duplanullás" ülés, bár nem csak vadászokban alkalmazták.

A gép belsejébe be nem látás alatt azt értettem, hogy

ad.1 honnan a búbánatból tudták volna, hogy mennyi keró van benne...
ad.2 honnan a búbánatból tudták volna a fogyasztását is.

Téééééééééééényleg, árammal megy a robopilóta? És a generátort a segédberendezésházomn kersztült mi hajtja, te nagyon te?
A gépágyús részre is válaszoltam, akár félreértettem, akár nem. Nem lézerszike, de még ha az is lenne, az sem számít.

Egyébként megnézem van-e MiG-23 FM-em és akkor számolhathatunk hatótávot, ha ekkora a szád.

Tudod mire megnézték, hogy a gép micsoda, rádióztak meg döntöttek, az lehetett akár 10 perc is. A gép meg közben repült tovább. Nem úgy volt, hogy átlépte az NSZK határt és akkor már lelőjük Y/N gombot kellett megnyomni...

Az én referenciám ez, van ott egy 800 oldalas anyag is. Ha ekkora pofád van, akkor tessék azt megköpködni személyeskedés helyett.
htka.hu/author/molnibalage/

A kommented maradék része is személyeskedés és kettős mérce, meg más helyett nyilatkozol. Remélem, JTom ezért úgy vág ki, mint a makcsát szarni...

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2020.02.18. 09:11:21

@szánmonoxid: a kommentszabályok megsértése miatt egy hét kitiltás jár. A következő már a végleges lesz. Köszönöm a megértést és kérlek a jövőben vedd figyelembe a szabályokat.

Quentin vagyok Montargisból 2020.02.18. 16:01:54

@molnibalage:

Szakértőkém, a "hajtómű leáll" dolgot nem úgy kell elképzelni, hogy belevernek egy éket, aztán úgy marad. Nem dugattyús motor, hogy elfogy a nafta, aztán nem forog tovább, kész, megállt, vége.
Itt - talán hallottad már - ún. gázturbinás hajtóművekről van szó.
Ha elfogy a keró, attól a hajtóművet még forgatja a menetszél (ha van egy ventilátorod, fújjál rá, és talán megérted, miről beszélek), ami 800-900 km/h-nál elég jelentős, úgyhogy a hajtómű meg cserébe tovább forgatja a mindenféle kihajtásokat, emiatt a generátor továbbra is termeli az áramot, mert elfelejtettek neki üzenni a ruszkik, hogy balázska szerint ezt nem kéne.
Mellesleg ha beékelődne a hajtómű, még akkor is kapna áramot a robot, merthogy vannak olyan szerkezetek a gépben, mint a PO-750 meg a PT-1500, esetleg nézz utána, hogy mik ezek. Szóval amíg az aksiban van kakaó, addig bizony ezek tudnak működni.

(Tegyük hozzá, elég faék egyszerűségű robot, nagyjából tud vízszintesbe kivezetést, vízszintes helyzettartást, bólintási és dőlésszögtartást, és kb. ennyi. Ja, meg hazavezetést kb. 60 m magasságig, automatában és csak utasításokkal.)

Egyébként ha már ennyire nagy szakértő vagy sorold már a következőket:
- repülős szakirányú végzettség foka, iskolák
- repülős szakszolgálati engedély szintje, típusok, megszerzés időpontja
- repült órák száma pilótaként vagy fedélzeti mérnökként
- repülésben eltöltött idő (az, hogy a neten olvasgatsz róla, nem ilyen)

"Egyébként megnézem van-e MiG-23 FM-em"
Ja, hogy a tudásod abból áll, hogy innen-onnan szerzett, ki tudja, mennyire hiteles doksikat (MiG-23 angol nyelvű légi üzemeltetési utasítás? oroszra még azt mondanám, hogy csak-csak) lapozgatsz?

Egyébként tetszik a mentalitásod, a Rákosi-rendszerben kiváló házmester és önkéntes rendőr lehettél volna. Csak így tovább a lenini úton!

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2020.02.18. 16:23:25

@Quentin vagyok Montargisból:
Téééééééééééééééééényleg...? Nem mondod...
Igen, az F-15-nél is ki is használták, én írtam róla...
84. oldal.
htka.hu/2012/12/04/mcdonnell-douglas-f-15-eagle/

Olyan cuki, hogy ennyire hülyének nézel.

Első körben te is megnézhetted volna, hogy milyen szinten vagyok.
Csak ez nem általános megoldás a vadszógépek esetén. Első körben meg kellene nézni, hogy akkor a 23-as az ilyen volt-e.
A MiG-21 esetén pl. hidroakkumlátorokat alkalmaztak vész hidraulika rendszer részeként.

Lehet, hogy számodra meglepő, de nem csak iskolában lehet tanulni dolgokat...
Persze ez neked láthatólag magas.

Az angol nyelvű változata a szovjet gépeknek meg az oroszból készültek. Tudom, mert elég pl. összehasonlítani a szerb és magyar MiG-21bisz manualokat. Csak azért mert valami angol, az nem fake, mert Indiában pl. inkább olvasnak angolul, mint oroszul...

Neked is gratulálok a személyeskedéshez...

bioLarzen 2020.02.19. 12:37:23

@gigabursch:
"S bár maximálisan laikus vagyok a repülési kérdésekben - veled ellentétben - meggyőződésem, hogy lehetett volna ettől más vége is a történetnek."

Már bocs, de, ha magad is elismered, hogy laikus vagy, mire alapozod a meggyőződésedet?

bioLarzen 2020.02.19. 12:46:44

@Guillam: Emlékeztet a dolog egy egyetemi esetemre: egy nyelvészet-órán vitába keveredtem az egyik diáktársammal (a később politikai pályára is lépett) Sándor Klára erdélyi magyar nyelvhasználatról írt tanulmánya kapcsán. Vitapartnerem nyilvánvalóan rosszul értelmezte az írást - de, mivel nő volt, nem akartam nagyon sarokba szorítani, mondván, aztért maradjunk úriemberek... A tanár a vita végén megkérte vitapartneremet, hogy azért mutatkozzon be, hogy tudjam, kivel vitatkoztam Sándor Klára tanulmányáról...

Sándor Klára.

Quentin vagyok Montargisból 2020.02.19. 17:01:39

@molnibalage:
Hú, te írtad? Aztaaa...!!!
Akkor már tényleg hiteles is, mi?

"Olyan cuki, hogy ennyire hülyének nézel."
Bocs, de a repülős témájú hozzászólásaid alapján nem tudlak másnak nézni. Láthatóan halvány segédfingod sincs az egészről.
Vagy más írta azokat helyetted?

"A MiG-21 esetén pl. hidroakkumlátorokat alkalmaztak vész hidraulika rendszer részeként."
És ki beszélt itt a hidraulikarendszerről? A generátorok meghajtásáról volt szó. Ami mechanikus, kihajtásokon és áttételházakon át történik.
Csapkodsz csak összevissza.
(A helyesírást hagyjuk is.)

"Lehet, hogy számodra meglepő, de nem csak iskolában lehet tanulni dolgokat."
Szóval mennyit is dolgoztál a repülésben? Milyen beosztásban? Nulla perc, semmi?
Bár nem a kérdésekre válaszoltál, de ez is felér egy vallomással: azaz bevallod, hogy abszolúte semmi közöd a repüléshez.
Én is ezt mondtam. Látszik minden hozzászólásaidon. Totál laikus vagy a témában, iszonyatos nagy arccal, amit arra alapozol, hogy a neten olvastál ezt-azt a repülésről (más kérdés, hogy megértetted-e vagy félre).

Személyeskedésről szó sem volt. Az akkor lett volna, ha lehülyézlek. De nem ez volt. A beírt butaságaidra világítottam rá.

lcka 2020.02.19. 17:15:33

a szakmai vita része tetszik a dolognak, csak az nem hogy így beszéltek egymással

gigabursch 2020.02.20. 12:20:34

@Quentin vagyok Montargisból:
Nem szerepem @molni-t megvédeni, megoldja maga, csak ennyit tennék hozzá a szakértőséget firtató kérdéshez:
Széchy Tamásról, aki versenyzői révén elég sok olimpiai és világbajnoki cím előkészítője volt és világszerte egyszerűen csak úszópápának hívták kimondhatjuk-e, hogy az úszás szakértője volt? Igen. Kimondhatjuk.
Ehhez képest egyszer elkövették azt - talán még a Wladár Sanyi érában -, hogy a nagy örömködés közben bedobták a vízbe. Ekkor derült ki, hogy Széchy Tamás gyakorlatilag nem tud úszni. Majdnem belefulladt a medencébe! S önmagán kívül mindenkit, aki a keze alá került fantasztikusan megtanított úszni.
Remélem érted mire célzok.
Egyébiránt tényleg nem érdemes acsarkodni.

@bioLarzen:
Miután az ellenkezőjéről nem lettem meggyőzve...
Indirekt módon meg vagyok arról győződve hogy,...
Remélem értesz.
Természetesen - ha kérhetem - ne jussunk el a teljes indukció szintjéig.
:-)

Amúgy a Sándor Klárás meccsedet szívesen megnéztem volna.
Nekem is volt egy hasonló élményem, de az istennek se tudom most pontosan felidézni. S legalább ilyen tanulságos volt. Ott is egy diák és egy szakmai nagyágyú állt egymással szemben. A diák én voltam, a szakmai nagyágyú nevét meg nem tudtam, vagyis nem tudtam, hogy ő áll előttem.

bioLarzen 2020.02.20. 20:45:41

@gigabursch: É aazért eggyel jobban szeretem a tényeken alapuló következtetéseket...

"Amúgy a Sándor Klárás meccsedet szívesen megnéztem volna."+
Nagyot küzdöttem ;)

fareszjó 2020.02.22. 11:06:46

@szánmonoxid: Tudom, hogy léteznek ilyen katapultok, de azt már nem, hogy ezek a valóságban és sérülésmentesen is le tudják hozni a földre a pilótát, van erre valami statisztika?

queenagi 2020.03.02. 13:21:15

Én is a királynőnek néztem. De furi, hogy háborúban ilyen fantasztikus ruhát tudtak kiállítani a menyasszonynak. Pont a kiránynő történetéből tudjuk, hogy úgy kellett jegyekből összekaparnia az esküvői ruhája anyagát. (nyilván a textilt is jegyre aták, nemcsak az élelmiszert). Lehet, hogy ekkor még volt textil pénzre is nemcsak jegyre?
süti beállítások módosítása