Megint eltelt egy év, és újra eljött a visszatekintés pillanata. Nemcsak a blogon, hanem Facebookon is aktívak voltunk, igyekeztünk sok érdekes tartalmat megosztani veletek. Számos gondolatébresztő és ritkán látott fénykép került ki az idővonalra a 12 hónap alatt. idén már ez a negyedik szériája a Retrospektív sorozatnak, amikor is a Facebookon közétett képekből készül egy-egy összeállítás.
A legkedveltebb fényképekből válogattam.
A 18 éves Bartók Béla érettségi fényképe (1899. szeptember. 9)
Ady Endre fényképes vasúti bérlete (1912)
Az 1912. évre szóló kedvezményes árú bérlet a költőt a Nyugat folyóirat munkatársaként a vasút I. osztályának igénybevételére jogosítja. A borjúbőrbe kötött igazolvány bal oldalán látható albumin fénykép részlete annak a felvételnek, melyet Székely Aladár 1908-ban készített a költőről, akivel baráti kapcsolatban állt, és akiről az évek során legalább negyven különböző felvételt készített műtermében.
Forrás: https://pim.hu/hu/muzeum/
Hidroplánállomás a Dunán (Budapest, 1923-26 között)
József Attila párizsi indexképe (1926 vége)
Forrás: PIM
Léghajó a Palotaszálló felett (Lillafüred, 1930-as évek)
Fotó: Maksay László
Lepsény-Mementó (1935)
Fotó: Höfler Tibor
Olvasónk Pataki Gábor megosztotta velünk információt a kép kapcsán:
"Néhány évvel ezelőtt találkoztam először ezzel a képpel, és egészen rabul ejtett. Kiszíneztem, és mert a homályos képrészletek ellenére törekedtem a történelmi (vagy inkább műszaki) hűségre, közben "kutattam" egy keveset:
Gróf Andrássy Mihály, a valamikori Autómobil Club tagjaként 1928-ban állíttatta pillérre autómobilját*, figyelmeztetésül a balatoni műút utazóinak: nem érdemes sietni, mert könnyen nagy baj lehet a vége. Lepsénynél, az azóta megszűnt enyingi elágazás “halálkanyarában” intett lassításra ez a kétsebességes Ford-T-modell, és állítólag ennek köszönhető, hogy akkoriban csökkent a balatoni műúton történt balesetek száma. A kép 1933-35 között készülhetett, a srácok alatt pedig - ha nem tévedek - egy Puch 250 T figyel. Az “emlékmű” az évek során szép lassan elfogyott, egy 1957-es cikk egyik képén már csak az autó alváza látható a kb. 5 méter magas pillér tetején.
Amint azt akkoriban megtudtam, a motoron hátul ülő srác állítólag az ifjú Höfler Tibor maga."
További információk és a színezett kép itt található.
Illy Ferenc, az Illy kávé atyja
"1935-ben Illetta névvel levédte találmányát, a világ első automata eszpresszó kávégépét, ami egy forró gőzzel működő kávéautomata volt. Az Illetta a mai korszerű presszógépek elődjének tekinthető, mellyel az olasz presszókávét készítik. A mai napig is a harmadik generációs leszármazottainak kezében van az Illy cég." Forrás: Wikipédia
Aratás (1937)
Fotó: Vadas Ernő
A Gyilkos-tó a Kis-Cohárdról az 1940-es évek végén.
Fotó: Szakáts István (Marosvásárhely)
Puskács Öcsi akcióban (1965)
1965. A Real Madrid Rotterdamban játszott a Feyenoord ellen, és Puskás gólja ellenére 2-1-re kikapott. A mérkőzés után elszabadult indulatokban Öcsi is kivette részét. A képen egy Feyenoord drukkert készül megrúgni (FORRÁS: Nemzeti Sport)
A fotó színezését Mércse Máté végezte.
Schirilla György futás közben (1969)
1957-től kezdve 37 éven keresztül évente legalább egyszer átúszta telente a jeges Dunát. 1967-ben 32 nap alatt futotta le a Budapest és Moszkva közötti 2216 kilométeres távolságot.
Forrás: https://
Bálint gazda egy Škoda 1000 MB-vel az Országháznál (Budapest, 1970)
Zsiguli combi hirdetés (1974)
Traubisoda - A népszerű ital reklámja Pintér Marival (1979)
Forrás: Retroplakát blog
Köszönjük, hogy egész évben követtétek a blogot, 2019-ben is tartsatok velünk!
Boldog és sikeres új évet kívánunk!
A Ritkán látható történelem szerkesztői
Facebook oldalunkat itt érhetitek el.
A Retrospektív sorozat korábbi magyar vonatkozású posztjait pedig itt tudjátok visszanézni:
Retrospektív 2015 - Magyar szekció
Retrospektív 2016 - Magyar szekció
Retrospektív 2017 - Magyar szekció