A nyolcvanas évek magyar valósága

2016. december 22. JTom

Néhány napja leltem néhány képre Chris Niedenthal fotós gyűjteményében, aki a nyolcvanas évek jellegzetes kelet-európai mindennapjait is megörökítette. Rengeteg fényképet találhatunk tőle Lengyelországról, de van nála Csehszlovákia, Szovjetunió, Románia, és szerencsére Magyarország is. Ma ezt hoztam nektek, fogadjátok szeretettel.

01.jpg

1988. A szódás ember

 

02.jpg

1986. Commodore klub, valószínűleg egy társasház pincéjében

 

03.jpg

1980-as évek. Hazafelé

 

04.jpg

1986. A MÁV-szimfonikusok egy hölgytagja

 

05.jpg

1983. Gellért-fürdő

 

06.jpg

1985. MÁV-járműjavító (?)

 

07.jpg

1986. Kocsma

 

08.jpg

1988. Nyugdíjas pár

 

09.jpg

1985. Az első Toalett Szalon és büszke tulajdonosa

 

10.jpg

1986. Szüreti ebéd

 

11.jpg

1985. Dacia Kombi a Merkurnál

 

12.jpg

1986. Palatinus strand

 

12_1.jpg

1986. Budapest-közeli strand

 

13.jpg

1988. A budapesti Kati's Dance Bar

 

14.jpg

1985. Budapesti utcakép

 

>>> Tetszett? Olvasd el a mai posztunkat is! <<<

Napi érdekes - 193

 

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://ritkanlathatotortenelem.blog.hu/api/trackback/id/tr3012063407

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

adg 2016.12.22. 03:29:18

A Gellert furdos kep hattereben kimaszo pasi meztelen?
Viszont a palatinuszos kepet igen nagy hiba lett volna kihagyni. Ah, bezzeg a mi idonkben, regen minden jobb volt, még anyag volt benne.

Koszi, jo sorozat volt.

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2016.12.22. 07:00:13

Kegyetlen jó válogatás.
Nekem nyilván a c64 a legjobb :)

Mad Mind 2016.12.22. 08:53:50

@adg:
Ahogy mindenki más is a medencében. Az ilyen volt. Tán még most is ilyen a férfi napokon.

aaaaaaaaaaaaaaaa 2016.12.22. 08:59:14

A Gellért fürdősben nekem is az tűnt fel, hogy mintha nem lenne rajta ruha a háttérben.
de a C-64-es és a kocsmás kép nagyon komoly!!! :)
köszi érte

Gézabá 2016.12.22. 09:00:55

Istenem, az ifjúságom:-)) nagyon jó képek, köszönöm!

adg 2016.12.22. 09:04:18

@Mad Mind: hm, koszi. Nem tudtam róla, vidéki vagyok. :)

2016.12.22. 09:20:07

Vártam, mikor bukkan fel Linda. :)

pannonfunk 2016.12.22. 10:38:25

besza-behu :) JTom for president :)

soarvány 2016.12.22. 11:19:01

@adg: Igen ott lehet. Van a közös rész és van a különválasztott része a fürdőnek.

Namely 2016.12.22. 11:24:00

@enpera: @__...ooo...__:
mennyi volt egy ilyen gép akkoriban?

Esetleg valaki más nem tudja?????

JTom: még-még-még-még-még-még-még-még-még ilyet, és köszönöm!!!!!

aaaaaaaaaaaaaaaa 2016.12.22. 11:28:22

@Namely: nem akarok hülyeséget mondani, meg apam hozatta be az NSZK-bol, olyan '87 kornyeken. olyan 20 ezer HUF korul lehetett, de magnoval, a floppy joval kesobb jott...talan addigra mar NSZK sem volt :)

Namely 2016.12.22. 11:35:57

@__...ooo...__:
közben megtaláltam egy blogon, ott egy volt bizományis azt írta, hogy 40e körül volt az ára:

iddqd.blog.hu/2012/09/07/heti_retro_commodore

bandigyerek 2016.12.22. 13:25:03

A csaj a palatinuson istennő-kategória...

Skywatcher 2016.12.22. 14:10:39

A gellértes képen az nem Göncz Árpi bácsi?? - amaz a fószer meg nyilván meztelen, pedig nem látom, hogy allowed there :)
A C64-es nekem is szívmelengető, kíváncsi lennék az algoritmusra, ami előállította azt a képet, ilyenekkel szórakoztam énis :) (nekem 84-ben lett Bécsből trabant ülésalatt hazalopott gépem, előbb datasettel, aztán floppival. Épp ma töltöttem le az Időrégészt androidra!)
A palatinusos csaj ma is menő lenne, de a mellette álló feneke nekem jobban bejön :P
A macskás képen az "apus" arckifejezése priceless :D
Mi az a Toalett szalon?

David Bowman 2016.12.22. 14:26:10

@Namely: Huszonezer forint. Egy mérnök három havi fizetése. + monitor, + kazetta esetleg Flopy olvasó. Darabonként 3-5E Ft.
79ben a Texas programozható zsebszámológépünk többe került, mint a Zsigulink. 78E vs.72E.

Harrison Bergeron 2016.12.22. 14:57:17

Dübörög a blog, hála :)))

sajt · http://sajt.tumblr.com 2016.12.22. 16:24:31

Az a "Szalon" még mindig megvan.

Sigismundus · https://csakugyirkalok.blogspot.com/ 2016.12.22. 16:48:04

Heheh, ez igen, retró, nyolcvanas évek , az aranyozott kor, tetszik ! :-) Jöhet ettől a Chris Niedenthaltól más ország is.

pannonfunk 2016.12.22. 16:55:13

20 ezer Ft volt egy C+4 magnóval, használtan, 1987-ben. Kb. kéthavi fizetés volt. Jött át a szomszéd gyerek, hogy "akkor ez most azt is ki tudja számolni, hogy milyen lesz a feleségem?" :P

@Skywatcher: Szerintem nem nagy durranás, csak egy for ciklusban kellett vonalakat rajzolni. C64-en viszont a basic-ben nem volt grafika (ha jól emlékszem), de bizonyára volt lehetőség grafikus képernyőre. Ilyen programokhoz a grafikus képernyőkészletet használták, a játékprogramokhoz viszont a karakterkészlet átdefiniálását :) Nomeg C64-en voltak még sprite-ok is, azokkal könnyű volt mozgó képeket csinálni.

SLes 2016.12.22. 17:44:23

Szuper válogatás! Látom a strandos hölgy sok mindenkinek tetszik, megértem. Viszont az a napszemüveges fószer mögötte, na az se semmi. A szépség és a ... nem is tudom. A nagyon menő. :)

Ata1981 2016.12.22. 17:52:15

A Palatinusos kép a cicuskával mindent visz....hiába, akkor is voltak szépségek....<3

Tejinashi 2016.12.22. 18:01:37

@__...ooo...__: Én akkor kezdtem a Gellért szaunájába járni, akkor még nem kellett fürdőnadrágot vinni, mert adtak egy előkét, amit az ember maga elé köthetett. Akkor még külön volt a férfi és női szauna. Ma már nem így van, ma már kötelező a fürdőnadrág, mert nőket is beengednek a férfi szaunába, pl. ha a párok együtt akarnak izzadni ( :) )

Tejinashi 2016.12.22. 18:06:01

Ja és akkor nagyon sok homokos volt a Gellért szaunájában, iszonyatos sokan jártak oda egyébként is, volt olyan, hogy már nem kaptam kabint, mert mind foglalt volt. Igyekeztem reggel menni, 6-kor nyitottak, de akkor még viszonylag kevesen voltak.

von Stirlitz · http://skodabusz.blog.hu 2016.12.22. 18:12:08

A topless-tábla ebben a formában a Római strand kabinsora mögött jelezte a tetthely határát.

Józsi bácsi, a frappáns visszavágások nagymestere 2016.12.22. 18:39:24

@Skywatcher: az hagyján, hogy mi az a toalett szalon, de miért nyitotta az ifjú Áder János? :D

NGA 2016.12.22. 18:45:08

1985-ben a c64 30e Ft volt a bizomanyiban, ahol dolgoztam. A flippy is annyi volt. 10 BASF lemez 5000 Ft volt

kugi · http://kugi.blog.hu 2016.12.22. 20:31:31

Remek sorozat! :)
C64-esem nekem is volt...Tkp. ma is megvan.
Otthonkás nénik a szüreti ebéden. :)

Ditpet 2016.12.22. 21:03:26

Toalett szalon...és mögötte a Parlament. :) Építészetileg nem toalett (köznapi nevén WC), de a tartalma tagadhatatlanul egy nagy kupac ....

Mikorka Kálmán okleveles duguláselhárító kisiparos 2016.12.22. 22:04:32

@Józsi bácsi, a frappáns visszavágások nagymestere: Szerintem az Antal Imre álbajusszal.

A Topless Engedélyezett részt sokan úgy értelmezték, hogy nudi engedélyezett és mindent levettek. Legalábbis a Csillaghegyi Strandon így volt.

¿Qué tapas hay? 2016.12.22. 22:58:13

@David Bowman: Érdekes számok ezek, számológép vs. Zsiguli. Bár az autó olcsónak tűnik, a legolcsóbb Zsiguli a 2101-es volt, emlékeim szerint épp' '78-ban emelték fel az árát 80-ról 88 eFt-ra. A számológép gondolom valamelyik nagyobb (TI 58 vagy 59) lehetett, én TI-57-est 5000,- Ft-ért vettem '80-ban a Tanács körúton. Mondjuk az is egy jó havi fizetés volt.

ZON 2016.12.22. 23:04:53

A disznóval korzózó férfi egy úgynevezett zugkantartó lehet. Sikerülhetett az akció, mert mindketten elégedett képet vágnak - persze nyilván más okból... :)

¿Qué tapas hay? 2016.12.22. 23:49:05

Más: a MÁV-járműjavítós kép nagy valószínűséggel az Északi Járműjavító VIB (XII) osztályi csarnokában készült. Jobbról és balról egy-egy V63 (630H) sorozatú villanymozdony.

Alexease 2016.12.23. 00:55:20

A Daciat akkoriban a kolegam 180.000Ft-ert vette, ujonan;D Ha jol emlekszem. Talan 4000Ft-ot kerestunk havonta.

A C64 arara mar nem emlekszem, de en is Osztrakoknal vettem, gep + floppy + magno + C64 EGA monitor(!), a mai napig megvan az osszes cucc! :P

pokolmegjoszandek 2016.12.23. 00:58:51

Mi az a toalett szalon? Wc-ket arult?

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2016.12.23. 01:25:53

Nem látja senki sem a lényeget, a legjobb fotót: A szódás ember mindent visz! Az igazi '80-as évek: a kiskőrösi bukósisak, meg a kézzel töltött szódák, háttérben némi városmag, utcával meg Zsigulival. Mindezt körberagyogja a bajuszos MOSOLY!
Ebben még a medencés muff is benne van, csak meg kell találni. ;)

ATS 2016.12.23. 05:24:34

@bandigyerek Keress rá fészbúkon, szerintem most már simán felszedhető =)

Frank Goodman 2016.12.23. 06:00:48

A Palatinus Strandos képen a szemüveges férfi a Hajdú Péter. :-)

Balt 2016.12.23. 07:41:51

@Namely: Pontosan nem tudom, talán 30-40e (akkori) Ft volt a C64 megjelenése idején (600 USD!), de már akkor is gyorsan vesztett az értékéből. Mindenképpen többhavi átlagkereset, talán egy évnyi is. Ja, a floppy még 1x ugyanannyi.

Balt 2016.12.23. 07:45:14

@bandigyerek: Kicsit deszka, de legalább jól úszik. XD Azért el tudnám képzelni ebihalakkal. ;)

2016.12.23. 07:45:34

Felkerestem a fotós weboldalát ésvazt kell mondanom, hogy piszok jó képeket csinált más szocialista országokban is.
Ő tényleg tud fotózni, van szeme a témához, trükkök nélkül is nagyon hatásosak a képei, ami sok fotósról sajnos nem mondható el.

Érdemes megnézni a többi albumát is.

Balt 2016.12.23. 07:47:33

@Skywatcher: A macska se piskóta, Isten nyugosztalja. :)

ricamaca 2016.12.23. 07:52:24

@bestpixel: Hát az a kép kissé kilóg a sorból, olyan mintha 10-20 évvel korábban készült volna...

nyelv-ész 2016.12.23. 07:53:48

'87-ben 5000 forint egy jó átlagfizetés volt. Persze volt, akinek 10 ezres is leesett, ha elég sok oskolája volt hozzá. A C64-et kb. 17 ezresért lehetett megvenni és csempészni Bécsből, Bizományi a valuta kiviteli papír felmutatása után minden szó nélkül 25-ért megvette, majd 30-ért árulta. Vették, mint a cukrot, bármennyit el lehetett belőle adni. A valuta kivitelit meg többször is el lehetett sütni, ha az embernek közben volt feketén vett schillingje.

ricamaca 2016.12.23. 07:54:27

@ricamaca: javítom, mivel Zsigulik vanak a háttérben, inkább a hetvenes évek fillingje...

Balt 2016.12.23. 07:55:38

@ZON: :))) Mindenképpen szocio- kategória (az egész sorozat tkp.), de ez a "séta a malaccal" tényleg az egyik legjobb darabja. :) A miértekről nem volt sejtelmem, kösz a megvilágosítást!

2016.12.23. 07:56:41

@pokolmegjoszandek: nyilvános WC, keress rá gugliban a képek közt, állítólag ma is van ott kint egy tábla, ha nem is ez

A tulajdonos menedzser öltönyéből és büszke mosolyából valami nagyszabásúbb bizniszre gondoltam volna (olasz import szaniteráru és márvány vagy ilyesmi), de ez csak egy nyilvános WC. Hugyolda.

www.lol.hu/pic/c46e15af/

Balt 2016.12.23. 08:03:38

@ATS: :))

@bestpixel: @ricamaca: Pont mondani akartam én is: az a szódás már akkor isnagyon retró volt. Bte: én még emlékszem pár évről korábbról ('70-es 3vek eleje), hogy nálunk a kertvárosban is járt szódás, meglehet nem motorral, hanem a közmondásos 'lovával', mi pedig kikészítettük az üres és cserélendő palackokat a kapu elé, a nyomófejre alufóliázva a tételenkénti 20 fillért, ha jól emlékszem.

Balt 2016.12.23. 08:11:48

Megvannak ezek a képek a Fortepanon? Kezdeményezhetné valaki a jogtulajdonos hozzájárulása után. Akárhogy is: 1 darabka történelem, archívumban a helye.

2016.12.23. 08:22:35

@ZON: miért kellett a kant zugtartani? Komolyan kérdezem, annyira városi gyerekként nőttem fel, hogy számomra a kukoricacímerezés tényleges jelentése is csak akkor került derült ki, amikor egyetemistaként diákmunkásként csináltam.

maxval bircaman BircaHang szerk · http://bircahang.org 2016.12.23. 08:31:31

@Namely:

Én akkor vettem Spectrum ZX+-t, az akkor kb, 400 márka volt.

maxval bircaman BircaHang szerk · http://bircahang.org 2016.12.23. 08:34:55

@nyelv-ész:

Állami politika volt, hogy a bizományi bármit megvett, eredetigazolás nélkül. Ez segítette ugyanis az árukínálatot. Az aranyra pedig még külön felárat is adtak.

Skywatcher 2016.12.23. 08:41:17

@pannonfunk: Jól mondod! Volt egy GraphicsBasic nevü kiegészitő program/os (?), amiben jóval egyszerűbb volt grafikus dolgokat programozni. Mitöbb, 1-2 utasítás volt spriteokat mozgatni, vonalat rajzolni, fillezni, stb. Mig sima basicben azt hiszem csak memóriapumpálással (DATA...) lehetett. Jó sokáig nyúztuk a GRbasicet, aztán rájöttünk, hogyha komolyabb dolgot akarunk (pl kocka forgatás, vektorgrafika, sprite-os játékok, stb), akkor át kell térni gépikódra. Na az volt a nagy móka! Demo scenék, zenelopás ($1000-töl), stb :) Ejh...

@Józsi bácsi, a frappáns visszavágások nagymestere: Nebax, az tényleg az Áder?
Nade a Gellértes képen az meg az Árpibácsi, nem reagáltatok!

FILTOL · http://hulyekkimeljenek.blog.hu/ 2016.12.23. 08:43:41

@karandash: Volt egy faluban , telepulesen papiros-hivatalosan trnyeszallatnak regisztrált es elismert- tenyeszkan.elvben csak azzal lehetett szaporítani.

ZON 2016.12.23. 08:52:30

@karandash: ne szabadkozz, tőlem a főiskolán - egy amúgy igen értelmes - csaj megkérdezte, hogy a BOLTI tej miből készül. Merthogy a HÁZI tej jön a tehénből....
Szóval akkoriban (hivatalosan) sertést termékenyíttetni csak állami tulajdonban lévő, törzskönyvezett kantól származó spermával lehetett. A termékenyítő állomás dolgozói (inszeminátor=nyakkendős bika) a kiosztott településeket körbejárták, ahol kiakasztott sárga rongyot láttak (legalábbis az én ismerősömnél ez volt a hívójel) ott megálltak. Ha a koca tűrte, hogy a szakember a hátára üljön, jött az akció. De mivel a magyar ember nem szereti a kötöttséget, sem az állami sarcokat , mindenfelé akadtak elvetemült zugkantartók, akik okosba megoldották a kérdést. Állatorvos rokonomnál saját szememmel láttam egy névsort : "Nyíregyháza és környéke zugkantartói." :)

Köny 2016.12.23. 08:57:21

A Merkur autószalon a Martinelli téren, mennyit jártunk oda apukámmal, megcsodálni az akkor itthon kapható vasakat. Imádtam! Most is imádnám. Kár, hogy a háttérben álló piros Skodáról nincs fotó.

Hollandexxonvaldez 2016.12.23. 09:15:10

C64 1983. még általános iskolás voltam,a várpalotai Skála műszaki osztályán 63ezer Ft-ért volt kirakva.ekkortájt egy 1200-as Lada 138ezer Ft volt újonnan.
A fizetések is 4-5ezer Ft környékén voltak,legalábbis apám anyám ennyit keresett(meg is van jópár akkori bérszalag)

bontottcsirke 2016.12.23. 09:22:05

de jó, hogy vége ennek a korszaknak

Skywatcher 2016.12.23. 09:58:47

@Hollandexxonvaldez: Döbbenet, milyen ára volt a szám.gépeknek akkoriban. Meg is kérdezem jóapámat, mennyiért capcarázta a C64-et bécsből '84-ben. De ha jól értem, akkor kb többhavi fizetéséséből... ezen most kicsit ledöbbentem. Nem tudom, én ma képes lennék-e többhavi fizetésemet a gyerekre költeni 1 számítógép vagy akármi kedvéért. Mondjuk remélem mostanában nem fájdul meg a foga egy ferrarira vagy aston martinra :)

FPéter 2016.12.23. 10:01:49

Áder 1985-ben toalett szalont nyitott?

bobbafet 2016.12.23. 10:12:31

@bontottcsirke: Nincs vege, most epul ujra.

vino-et-veritas 2016.12.23. 10:12:47

@pokolmegjoszandek: Ja, a nyilvános WC-ket is kiadták "magánvállalkozóknak". Ezzel, egy már akkoriban nagyon hiányzó szolgáltatást próbáltak meg életben tartani ...

vino-et-veritas 2016.12.23. 10:15:38

@bestpixel: Ekkoriban a világháborús motorok (szinte alap volt) mellett még néhány "Kübelwagen" is szolgálta őket itt-ott. Vidéken talán még lovaskocsik is.

midnight coder 2016.12.23. 10:16:40

@pannonfunk: A Commodore 64-ben lévő VIC chipnek volt grafikus üzemmódja, és voltak programok, mint Pl. a Simon's Basic amik kibővítették a jó öreg CBM Basic V2-t a szükséges grafikus utasításokkal. Ugyancsak lehetett ebből Pl. spriteokat kezelni, vagy hangokat kicsiholni a C64-ből.

Nekem az első gépem anno a kistestvér Commodore VC20 volt, na az ő grafikus chipje sajna közel sem volt annyira okos mint a C64-é, így ott tényleg csak úgy tudtam rajzolni, hogy megnyújtottam a karaktereket 8 pixel helyett 16 pixelesre, aztán szépen sorba rajzoltam képernyőre a betűket egymás után, végül átállítottam a karaktermemória kezdőcímét a RAM-ba. Onnantól kezdve már csak azt kellett kiszámolni, hogy az adott x y koordinátára rajzoláshoz a képernyőn melyik karakter melyik pixelét kell bekapcsolni. Persze mindezt gépi kódban, mert assembly fordítóm nem volt amíg nem írtam magamnak: ennek a gépnek nem csak a hardvere volt sokkal szerényebb, de a programellátása sem volt megoldott: rajtam kívül az egész környéken csak egy VC20 tulaj volt. Viszont jó sokat megtanultam rajta a programozásról... Akkoriban C64-et csak akkor láttam, ha apám hazahozta egyszer vagy kétszer egy évben a céges C64-et amin akkoriban az ügyvitelnek kellett volna mennie, ha valaki ír rá programot. Amit aztán végül én írtam meg, és egy ideig használták is, míg oda is meg nem érkeztek a PC-k.

vino-et-veritas 2016.12.23. 10:18:09

@Skywatcher: A macska is szélesen mosolyog. Boldog nyugdíjasok...

midnight coder 2016.12.23. 10:22:04

@Skywatcher: Jó fizud lehet, ha pár havi fizetésedből kijön egy Ferrari :-)

A szüleimnek is 20 ezerbe fájt anno a VIC20-am - ami nem volt annyira jó vétel, mert akkoriban annyiért 16 kilobyte-os ZX-Spectrumot is vehettünk volna, csak akkoriban én még nem nagyon voltam tisztában a VC20 árnyoldalaival, és tetszett, hogy sokkal masszívabbnak tűnt a gép mint az a kis szappantartó a gumi billentyűivel. Amúgy abban igazam volt, hogy a billentyűzet aztán tényleg gyenge pontja volt a Spectrumnak. Ugyanakkor azt hiszem, jó befektetés volt - ma is programozásból élek.

Hóhér az utolsó barátod · http://internetszemete.blog.hu 2016.12.23. 10:25:04

@Skywatcher: az első itthon kapható C64-ek úgy 100ezer körüli áron kerültek a használtcikk kereskedőkhöz. Akkor ha jól emlékszem, olyan 3-4000Ft volt a havi fizetésem.

Hóhér az utolsó barátod · http://internetszemete.blog.hu 2016.12.23. 10:26:10

@midnight coder: Spectrumnak a hang és a grafika volt a nagy hátránya. A procija sokkal jobb volt, mint a Comcsiké :D

vino-et-veritas 2016.12.23. 10:27:21

@midnight coder: Az egyetemen a "számítástechnikát" teremnyi méretű R20-sal kezdtük (persze csak a programozás elveit próbálták tanítani - nem sok sikerrel -, fizikailag hozzá sem érhettünk a rendszerhez). Aztán már volt C64 is és '88-ban a diplomamunkám statisztikai számításait már alapvetően PC-n (+korabeli Lotus) végeztem.
Mint agráros, azóta sem értek hozzá (csak mint felhasználó), de akkoriban ez volt a "csoda"...

midnight coder 2016.12.23. 10:29:30

@Hóhér az utolsó barátod: Igen, akkoriban kevésbé lehetett utcára kerülni, voltak munkásszállók. Az oktatás valóban nem volt még elcseszve - bár az is igaz, hogy Orbánék strukturálisan pont azt állították vissza amilyen akkor volt. De az igazi baj az oktatással nem is az iskola, hanem a szülők és a gyerekek hozzáállása, ami az elmúlt 30 év elcseszésének az eredménye. Az egészségügyi rendszer pedig akkor is pont olyan szar volt mint most, csak akkoriban a bacik még nem voltak annyira rezisztensek az antibiotikumokra mint manapság. Teccettek volna az elmúlt 30 évben érdemi kutatásra fordítani azokat a milliárdokat amik a gyógyszerkasszába áramlottak.

midnight coder 2016.12.23. 10:38:02

@Hóhér az utolsó barátod: Igen, ez pontosan így van. Viszont a Spectrum billentyűzete vicc volt, két fólia között egy harmadik amin lyukak voltak, a két fólián pedig nyomtatott vezetékek. Az egész fölött pedig egy gumiharang, amire ha rányomtál, akkor összenyomta a lyukak fölött a két fóliára nyomott vezetékeket. A dolognak két gyenge pontja volt: egy idő után a fólia anyaga elfáradt és tört, a másik pedig hogy a gumiharang elkopott, és lejött róla az írás. Később volt Spectrum + (nekem már ez volt), ez jobban nézett ki, de csak annyit csináltak, hogy a gumiharang fölé tettek egy műanyag billentyűzetet. Te a műanyagot nyomtad, az a gumiharangot, az pedig a fóliát. Érzésre amúgy nem volt rossz, csak a fólia döglött ugyanúgy mint a régi Spectrumon. Amúgy van valahol egy ZX-81-em, azt már használtan vettem pár ezer forintért, neki hasonló billentyűzete van (és hasonló problémai is), csak ott még gumiharang sem volt.

midnight coder 2016.12.23. 10:44:23

@vino-et-veritas: Az R20-hoz amúgy sem nagyon férhettél volna hozzá, az még lyukkáryával ment. Én az ESZR gépeknek csak az utolsó generációjával találkoztam, na ott már volt terminál. Bár inkább ne lett volna... Azt, hogy most nem túl jó a szemem, leginkább az ESZR termináloknak, illetve a magyar Videoton termináloknak tudom be, bár lehet hogy belejátszott pár év mindenféle noname CGA monitor előtti szoftverfejlesztés is. Gyanítom, ezeknél a cuccoknál annyira nem sokat foglalkoztak a monitor okozta sugárzással - bár a Videotonból még kinézem hogy igen.

Skywatcher 2016.12.23. 11:41:30

@midnight coder: Ez érdekes kérdés. Én kb 6 éves korom óta ülök monitorba dugott fejjel napi több órát. Előbb ugye rendes tévé (videoton, junoszty), később Ega, Cga, VGA, SvGA monitorok, végül az első tft-k. Gyerekkoromat végigaggódták összes felmenőim, hogy kisfiam, gyere már el a képernyő elől, hát felnőtt korodra nem fogsz látni! Ne menj már olyan közel! (de hogy lehet sprite-ot szerkesztni 3 méterről??), vedd fel legalább a narancssárga védőszemüveget, amit vettünk!
Aztán tessék, itt vagyok lassan 40, a legutóbbi kötelező szem.vizsgálaton a legalsó sort is elolvastam a dokinőnek, aki hitetlenkedve nézett rám, és aszonta 120%-os a szemem.
Más meg (párom) akik életében annyit ült gépnél amennyit infó órán kötelező volt, 16 éves kora óta szemüveges.

midnight coder 2016.12.23. 12:21:03

@Skywatcher: Biztos, hogy belejátszik a genetika is. De ha láttad volna azokat a jó kis orosz monitorokat... Szerintem ha mögé tettek volna egy filmlemezt, röntgenezni lehetett volna velük :-)

Robur 2016.12.23. 13:00:47

A Gellért fürdőnél ez nyílván a férfi szakasz. Azért lehet meztelenül lenni.

Hóhér az utolsó barátod · http://internetszemete.blog.hu 2016.12.23. 13:28:22

@midnight coder: nekem is + volt. :) Valóban, a billentyűzet sem volt épp csúcs. Ettől függetlenül, a spektrumot a kazettás baszakodás ellenére is tudtam szeretni, a C64-től mindig tartottam a két lépés távolságot.

Hóhér az utolsó barátod · http://internetszemete.blog.hu 2016.12.23. 13:29:24

@midnight coder: ruszki monitort te hol láttál? Én kizárólag lengyel (RC3600 termináljai) és magyar (Videoton) terminálokkal találkoztam az IBM-eken kívül.

Hóhér az utolsó barátod · http://internetszemete.blog.hu 2016.12.23. 13:32:14

@midnight coder: nem volt ennyire szar az EÜ. Közel sem. Akkoriban a doki még tudott 10-15 percet foglalkozni velem, ha valami komolyabb volt, akkor többet is és válaszolt, tájékoztatott. Ma? Ha egyáltalán bejutok, kezembe bassza a receptet, esetleg beutalót, oszt jónapot... ha diabetológushoz betévedek... na azt már nem is részletezem.

kissiú 2016.12.23. 14:10:39

Az a szódás tényleg történelmi kép. Aki pedig olvasta Békés Páltól a Csikágó c. novelláskötetet, annak rögtön az ötvenes évekbeli VII. ker ugrik be.

David Bowman 2016.12.23. 14:13:09

A szódás ember valahol a belvárosban. Még 1990ben is egy világháborús BMW R75össel hordta szódát. El is zarándokoltam megnézni.

David Bowman 2016.12.23. 14:18:24

@pokolmegjoszandek: Az első nem ótvar lepukkant klotyó a városban.

huber66 2016.12.23. 14:23:33

@adg: Lehet, hogy meztelen, úgy tudom 1-2 fürdőben vannak "tematikus napok" férfi és női nap így szükségtelen a fürdőruha, bár nem tudom, hogy ez már a '80 években is így volt-e!

sZulamith 2016.12.23. 14:32:43

Angliából hoztam C64-et, mennyi volt az nem tudom. Ami biztos, hogy 800 forint vámot fizettem, és szép nagy dobozban volt.
A 80-as években már érezthető volt a változás szele, kezdtek ébredezni az addig meghunyászkodó, megélhetetési emerkék.

adg 2016.12.23. 14:48:09

@huber66: koszi, fentebb mar megvalaszoltak nekem, es az alapjan ugy tunik, hogy volt mar akkor is. En sose jartam ott, bar az ilyen "tematikus" nap erost frusztralna, egesz biztos kihagynam. :)

szepipiktor 2016.12.23. 15:07:37

Remek sorozat! Nekem, sajnos már a felnőtt korom.
Két dolog ragadott meg:
- a olvasótábor korára jellemző, hogy döntően a C64 fogta meg őket... Pedig a többi kép lényegesebb!
- én az életem elsőés eddig egyetlen tripperét a Palán szereztem be,,, Csajozni mentem ki - 1977 körül - és egy aképen látható minőségű leányzó akadt a horogra. Egy kis műsor a kihalt gyerekmedencében, aztán ki a szigetre a borkos részekhez... Majd nemsokára a Feketesas utcai gondozó... A csajt soha nem láttam többet, de a fix csajomnak gond volt elmagyarázni, hogy neki is el kell mennie...
Ja és a szódás!
1974-ben a haverom apja volt szódás, Ural moorral. A srác többször lenyulta és azzal mentünk bulizni.

bioLarzen 2016.12.23. 15:28:32

@pokolmegjoszandek: Sima public toilet - azért volt nagy szám, mert magánkézben volt, és - vélhetően pont ezért - az "állami" vécékben szokásos higiéniai állapotokhoz képest ez maga volt a nirvána.

bioLarzen 2016.12.23. 15:31:30

Hahh, a C64... Középiskolában az egyik standard szórakozásom volt az iskolai szünetekben, hogy eljártam egy osztálytársamhoz (BP másik végére, kb. 80 percet utaztam oda, aztán a végén vissza), akinek volt, meg volt hozzá millió játéka (természetesen kazettán), és egész nap nyomtuk. Hahh, azok a Summer Olympics-maratonok... meg Gremlins... meg tána legjobb, a Bruce Lee nevű játék...
Nosztalgia :D

hhh. 2016.12.23. 16:10:00

@bandigyerek: azért jobb, ha az istennőnek melle is van, nem?

huber66 2016.12.23. 17:15:37

@adg: Kösz, lehet, hogy nem a megfelelő szót használtam (tematikus), sok minden hall az ember s a kép is ezt sugallja, tehettek volna ide nőket ábrázoló fotót is "művészi" beállításban, a lényeget nem mutatva....
rendszeresen úszom hetente, de a meleg vizes dagonyákat nem kedvelem én sem, pláne ha ilyen hírük van...(:-o)

vino-et-veritas 2016.12.23. 17:23:34

@midnight coder: Pont ezért sem. Bár érdekes. hogy azt az országos szakmai adatbázist, amit ma is kezelek, valamikor a 80-as években kezdték építeni és már akkor "nagygépre" vitték. Ma is megvan valahol az első felmérések adatbázisa - lyukkártyán. Persze azóta már PC-n megy.
A számítástechnikát - szintén kívülről - akkor "láttuk" először, amikor a OKGT (ma kb. MOL) "számítástechnikus" KISZ-fiataljai patronáltak minket általánosban ('70-es évek közepe). "Leninposzter" széles leporellóra nyomtatva (csupa 0-ból), stb...

pannonfunk 2016.12.23. 17:28:57

@Skywatcher: Nekem Plus4-em volt, C64-en csak játszottam, meg 1-2-szer mentem egy barátomhoz programozni, egy sprite-ot akartam programozni, hogy véletlenszerűen mozogjon, csak arra nem jöttem rá, hogy ha kisebb számot adok meg, mint az aktuális, akkor a for ciklusban a STEP-et vagy mit be kellett volna állítani -1-re. De akkor arra nem jöttem rá, csak évekkel később :) Úgyhogy a sprite-om szépen bemászott az egyik sarokba, és nem akart kimoccanni onnan :) Plus4-en ment a gépi kód, meg a zenelopás :) de ahhoz volt programozói kézikönyvem is. Azért jó dolog volt általános iskolásan :)

huber66 2016.12.23. 17:29:04

Nálunk a faluban is volt egy szódás lovaskocsin hordta körbe a faluban a nehéz farekeszekben az ilyen üvegeket és kiabált az utcán, hogy "HELLO". Megjött a Hello mondta öreganyám és nekem szabadott szódát cserélnem, vittem az üreset, kaptam a telit, 5-7 éves lehettem, épphogy elbírtam 2 üveget... Gyerekkor, hol van már?

pannonfunk 2016.12.23. 17:42:11

@midnight coder: Lényegében minden Commodore-on úgy lehetett normális, gyors grafikát csinálni, hogy a karakterkészletet írni át pixelenként. És a gépi kód lényegesen gyorsabb volt, mint az interpretált basic.

2016.12.23. 18:34:50

Nekem még megvan a szekrény alján a C64. Fillérekért nem volt szívem eladni. 1541-II floppy-val. Csak az már az új design-os lapos verzió. Emlékszem Bécsbe mentünk ki megvenni a még kétütemű de már botváltós újabb orrmaszkos waresszal. Load "$" ,8,1

midnight coder 2016.12.23. 19:04:41

@Hóhér az utolsó barátod: A Posta vett akkoriban egy Honeywell Bull DPS-8 és egy DPS-6-os számítógépet, és úgy kaptak rá engedélyt, hogy venni kellett mellé egy ESZR R-36-os gépet is. Na, ahhoz voltak ilyen terminálok. Sem azelőtt, sem azóta nem láttam hasonlót.

trollsalab 2016.12.23. 23:53:35

@Namely: 86-ban simán volt az 40 ropi.

trollsalab 2016.12.23. 23:56:15

@David Bowman: Érdekes 86-ban A Commodore monitor igencsak ritka jószág volt Magyarországon, és baromi drága.

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2016.12.24. 05:40:15

@Alexease: EGA monitort tuti nem c64-hez vettél

David Bowman 2016.12.25. 18:28:17

@midnight coder: A gumibillentyűsömet olyan tíz éve szedte szét a fiam.

kpetya 2016.12.27. 21:14:51

Hat nem tudom. En 84-87 között jártam az ELTE-re. A filmmúzeum mellett volt egy bizományi. Na most vagy az ABC80 vagy a C64 került 100e-be.
Én marha meg c128-t vettem pc helyett.

kpetya 2016.12.27. 21:22:32

@midnight coder:
én azért jártam a petőfi hid melletti számgép központba mert ott volt GUTS. Átirtam vmi magasabb jogosultsagi ficak inditó file-t, hogy magasabb prioritással indithassak jobot.

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2016.12.27. 22:07:50

@kpetya: jól tetted, a c128 fasza cucc, a pc meg egy halom szar :)

bandigyerek 2016.12.29. 10:50:47

@Balt: Jó, aki bolti csöcsökön szocializálódott, annak deszka...

bandigyerek 2016.12.29. 10:51:47

@hhh.: ha a melleken plasztik tőgyeket értesz akkor nem... szép természetes cicik vannak ott...

hhh. 2016.12.29. 11:08:15

@bandigyerek: nézem, nézem, de nem látom. Legalábbis ilyen széles csípőhöz arányosan nagyobb mell járna ;) mármint az istennő kategóriában. Persze ha mindeketten a fekete bikinis csajról beszélünk.
Amúgy meg izlések és pofonok. ;) szép napot!

Balt 2016.12.29. 13:18:46

@bandigyerek: Ááá, én pont a természeteset szeretem, még ha kicsit ereszkedett is. :Itt nincs minek ereszkedni, te nyertél. Amúgy helyes a lány, mi tagadás, ezt a kis tepsi hibát én is elnéztem volna neki akkoriban. :)

tükörfúró 2017.01.01. 13:31:35

Valaki egyszer összegyűjthetné a palatinuszos képeket ...valahogy.
Imádom azt a helyet, remélem most a felújítással nem fognak neki teljesen eltüntetni, tönkretenni.

Az a topless engedélyezett tábla, az is hatalmas, arrol meg az jut eszembe, már a rendszerváltás előtt bejött a németek miatt ez, majd úgy is maradt, rohadtul bírtuk, hogy a rendszerváltás után kb 2000re teljesen elszabadult ez a dolog, alig hordtak a nők fürdőruhafelsőt.

Ugyanakkor nagyon látszik az is, hogy a vidéki sőt sok tekintetben a hátköznapi valóság mennyire megrekedt 15-20 évvel korábban, budapest közepén az a szódásmotor, a koszlott oldalkocsival, a mocskosra és lekerekedettre kopott rekeszekkel, a megviselt szifonokkal, a tákolt szélvédelemmel, döbbenet.
Emlékszem gyerekkorom egyik olyan momentuma volt a szódásbácsi léte, amit egyszerűen nem értettem, nekünk volt szifonunk, itták a felnőttek a szódát, jó, ezt felfogtam már 5-6 évesen.
De minek egy motor, egy bácsi, azok a furcsa üvegszifonok ugyanehhez? Anyámék valamit mondtak rá ,hogy akad aki azt szereti, vagy nem is tudom, olcsóbb, vagy akármi, de én akkor sem bírtam teljesen felfogni a dolgot.

bandigyerek 2017.01.11. 19:58:45

@Balt: Jó, a véleményemhez hozzá kell számolni az akkoriban rajtam uralkodó "megbasznámakrumplitishaelnemgurulna"-faktort...

bandigyerek 2017.01.11. 20:01:39

@ATS: 45-50 körüli milf lehet, kiváncsi lennék rá...

Balt 2017.01.11. 21:16:38

@bandigyerek: Én is. Mondassuk be a hangosbeszélőn! ;)

Visceroid 2017.04.08. 12:55:28

Jajdeszörnyű kommunizmus volt akkor. Most mindenjobb.

svdkert 2017.04.08. 13:03:47

A szódás embert Harmosnak hívták és a házunkban - Eötvös u. 42. - lakott és dolgozott a testvérével aki a Tizdes meg a többiek című filmben motorozott.

Burgermeister 2017.04.08. 13:19:45

szuper...régen minden job volt érzés átjön....:) Nemhiába van meg manapság a nosztalgia a régi rendszer után.
Hasonló klub volt nálunk. Először zx majd commodore...bizony, mi is Bécsből vettük.

FogarasiArpi 2017.04.08. 13:45:01

Hát a strandos lány az én korosztályom, és annó a barátnőm is egy ilyen fiatal, jól kézreálló csibe volt.
Aztán majd' 25 év után találkoztam vele ismét a fészbúkon, és mint kiderült 3 gyermek boldog édesanyja és ennyi idő meg igénybevétel után inkább csak az emlékekből élek én is.
Valószínűleg a palás lány esetében is jobb, ha megmaradunk 30 évvel ezelötti fotó szép álomvilágában és nem hánytorgatjuk fel azt, amit nem érdemes...

toncsi64 2017.04.08. 13:54:11

A szódás bácsiról volt egy "urban legend", miszerint a másik járműve - egy Kübelwagen - Rommel paripája volt Afrikában. A legenda szerint folyamatosan bombázta Őt a VW egy új Transporteres csereajánlattal de az Öreg nem állt kötélnek mondván olyat már látott az út szélén míg az övé csak teszi a dolgát :)
Igaz/nem igaz, nem tudom, de tény, hogy amikor az Öreg elhunyt a fia már nem ezeket használta ;)

sZulamith 2017.04.08. 14:09:15

Angliából hoztam Commodore 64- et, hogy mennyiért vettem, arra nem emlékszem, de a vám 800 Ft. volt. Budapesti utcakép az öltözetet tekintve, akár mai is lehetne.
Jó lenne ha jelentkezne némelyik személy mai arccal, aki a fotón látható:)

Cartman (ex Cartman) 2017.04.08. 14:22:56

Miccsoda nyugatmajmoló, sorosbérenc liberálkapitalista burzsujbanda jött itt össze! Igazi szittyamagyar rá se nézett ilyen c64-féle áfiumokra, inkább a hazai K+F remekét, a Primo B64-et püfölte. (Legalábbis utólag ezzel vígasztalom magam, mert nekem egy ilyen jutott anno... :) )

A képsorozat nagyon jó, egyébként!

iparterves 2017.04.08. 15:03:51

@Visceroid: Bizony, minden.
A csajok sem olyanok, mint az a nagyon szép lány a fekete bikinijében.

Anna King 2017.04.08. 15:28:31

Csini-csiniba-csinibaba

Jóska Pista 2017.04.08. 18:36:26

Anyám cége 200 ezer forintért vette '82-'83 körül a C64-et és ugyanennyiért a 1541-et is. Egyik hétvégén a számítástechnikus, másik hétvégén anyám hozta haza. '86-ban már "csak" 40 ezer volt az ára.
A suliban 84-ben már biztosan volt egy c64, és több HT-1080Z
Ugyanebben az időben volt a fekete bikinis alkatával egyező barátnőm, aztán inkább olyanokat választottam akik mellben erősebbek voltak. Viszont néhány éve találkoztam vele, két gyerek, de szinte semmit nem változott (jó, persze ráncai már neki is vannak, és nem feszes a bőre).
A disznós ember, a szüreti ebéd annyira jellemző, hogy szinte ismerem a szereplőket. A kocsma városi, mert falun, pont olyan fazonok voltak benne, mint a "kondás".

Ja, és gyerekkoromban nagyszüleimnél falun a hetvenes évek elején én még jártam a kútra (közkút az utcán) olyan fém korsóval?, mint ami a szüreti ebéd asztalán van.

AgentO 2017.04.09. 04:06:16

Az megvan, hogy Jobsék a Commodore-nál házaltak anno az Apple II-vel a tömeggyártás beindítása végett? De a cég a saját architektura mellett döntött/marad és fejlesztte a c64et. Mindenesetre volt rá elméleti esély, hogy ma ne Apple Iphone legyen a nyerő, hanem mondjuk ugyanez Commodore név alatt

¿Qué tapas hay? 2017.04.09. 09:19:58

@Jóska Pista: Az a bizonyos "fémkorsó" egy ceglédi kanna. No nem az eredeti alumínium, hanem egy zománcozott bádog változat. Legalább akkora hungarikum mint a Pick-szalámi.

kocsisj 2017.04.09. 10:48:43

Én a fiaimmal egy Atari 400-zal kezdtünk, majd nemsokára egy Atari 800-ra cseréltük. Ez ugyanannyit tudott mint a C-64 csak fele annyiba került. Inkább a programok beszerzése volt problémás (nem sok volt belőle M.-on). Két lehetőséget találtunk. Lengyelország, ahol több Atari volt, mint Commodore és a rákospalotai Atari klub (úgy emlékszem Vörösmarty utca), itt lehetett csereberélni. Mi a lengyel programjainkkal nagyon menők voltunk (Impossible mission, Dungeon maste stb, ha még emlékeztek ezekre)
Az Atari-t egyébként sok zenész használta mert a hanglehetőségei klasszisokkal jobbak voltak, mint a Commodornál.

Kinai cuccok blog · http://kinaicuccok.blog.hu 2017.04.09. 11:43:51

Szerencsére mára a műszaki cuccok ára arányaiban a töredékére esett.
Most hogy mindenki megveheti magának, nincsenek is olyan jó közösségek mint régen.

Mindeni náci, kivéve Elek Gábort (jotundert) 2017.04.09. 12:06:42

Nem reprezentálja az igazi hangulatot. Inkább csak a ruha és hajviselet különbségeit mutatja, ami felületes különbség.
süti beállítások módosítása