Napi érdekes - Észbontó cári Oroszország 1.

2014. december 01. JTom

A mai különleges válogatásban a cári Oroszország érdekes képeiből válogattam 1870-től 1917-ig.

1900. Harkovi lovassági tiszti iskola összejövetele.jpg

1900. A harkovi lovassági, tisztiiskola laza, kötetlen összejövetele

1870. Karabahi néger. Mikronépcsoport volt Grúzia hegyvidékein. Az elmélet szerint az ókori Kolkhisz birodalom afrikai rabszolgáiból fennmaradt etnikum..jpg

1870. Karabahi néger. Mikronépcsoport volt Grúzia hegyvidékein. Az elmélet szerint az ókori Kolkhisz birodalom afrikai rabszolgáiból fennmaradt etnikum, ám a legvalószínűbb, hogy az egykori Oszmán Birodalomból származnak, ahol szintén rabszolgaként, vagy katonaként éltek és letelepedtek a Fekete-tenger mentén. Mára teljesen eltűnhettek, legalábbis én nem találtam nyomukat a szakirodalomban

1875. Orenburgi kozákok.jpg

1875. Orenburgi kozákok

 

1883. A moszkvai Ljunljanka tér..jpg

1883. A moszkvai Ljubljanka tér

 

1888. III. Sándor cár vonata kisiklott Persotravnyeve település közelében. 21 halott és 70 sérült, de a cár és családja sértetéen maradt. A szerencsétlenség oka a pályatest túlterhelése..jpg

1888. III. Sándor cár kisiklott vonata Persotravnyeve település közelében.

A balesetnek 21 halottja és 70 sérültje volt, de a cár és családja sértetlen maradt. A szerencsétlenség oka a pályatest túlterhelése. A cár néhány hónap múlva fájdalmakra panaszkodott és a következő hat évet betegen élte le haláláig, amikor is mindössze 49 éves volt. Bár a hivatalos diagnózis veseelégtelenséget állapított meg a halála okaként, orvosai szerint valószínűleg köze lehetett a vonatbalesetnek is az állapota hirtelen romlásához.

1890. Donyecki bányász.jpg

1890. Donyecki bányász. Elképesztő

 

1890. Gőztramway, azaz kötöttpályás gőzhajtású szerelvény Moszkvában..jpg

1890. Gőztramway, azaz kötöttpályás gőzhajtású szerelvény Moszkvában

 

1890. Közkút a Ljubljanka téren Moszkvában..jpg

1890. Közkút a Ljubljanka téren Moszkvában

 

1891. A transzszibériai vasút építése..jpg

1891. A transzszibériai vasút építése

 

1892. Nyercsinszk, Bajkálontúli terület. Asszonyok hordják a városba - ahol semmilyen vízvezeték rendszer nem volt még kiépítve - a Nyercsa folyó vizét..jpg

1892. Nyercsinszk (érdemes rákeresni merre van), Bajkálon-túli terület. Asszonyok hordják a városba - ahol semmilyen vízvezeték rendszer nem volt még kiépítve - a Nyercsa folyó vizét

 

1895. körül. Orosz zsandárok és egy érdekes sínbicikli..jpg

1895 körül. Orosz zsandárok és egy érdekes síntricikli

 

1895. Szentpétervári hullámvasút. A hullámvasút orosz találmány. Már az 1700-as években építettek jéghegyek segítségével a kikötőben 20 méternél is magasabb, fa oldaltámastékkal ellátott hullámzó csúszdákat..jpg

1895. Szentpétervári hullámvasút. A hullámvasút orosz találmány. Már az 1700-as években építettek jéghegyek segítségével a kikötőben 20 méternél is magasabb, fa oldaltámasztékkal ellátott hullámzó pályájú csúszdákat. Sok nyelvben (francia, olasz, portugál, spanyol) a hullámvasút neve "orosz hegyek". Magyarországon az első hullámvasút csak 27 év múlva 1922-ben épült fel a Vidám Parkban (akkori Vurstliban)

1896. Harangkiállítás és vásár a Vörös téren. A vidéki templomok kész harangokat vásárolhattak a vásáron..jpg

1896. Harangkiállítás és vásár a Vörös téren. A vidéki templomok kész harangokat vásárolhattak a vásáron

 

1896. XVI.  Össz-orosz ipari és képzőművészeti kiállítás bányászati pavilonja. Nyizsnyij Novgorod..jpg

1896. XVI. Össz-orosz ipari és képzőművészeti kiállítás bányászati pavilonja, Nyizsnyij Novgorod

 

1896. Árvíz Nyizsnij-Novgorodban..jpg

1896. Árvíz Nyizsnij-Novgorodban

 

1899. Nehézbúvárok víz alatti munkán a krasznojarszki Jenyiszej-híd építése során.jpg

1899. Nehézbúvárok víz alatti munkán a krasznojarszki Jenyiszej-híd építése során

 

1903. Bajkál jégtörő komp. Az 1900-ban átadott, télen is közlekedő gőzkomp vonalán Irkutszkból a Bajkál túloldalára szállították az utasokat és a vasúti szerelvényeket. Később megépült a Bajkált megker..jpg

1903. Bajkál jégtörő komp

Az 1900-ban átadott - az angol Armstrong Withworth által gyártott és Irkutszkban összeszerelt -, télen is közlekedő jégtörő gőzkomp vonalán Irkutszkból a Bajkál túloldalára szállították az utasokat és a vasúti szerelvényeket. Később megépült a Bajkált megkerülő vasútvonal, így nem volt szükség többé a kompra, amit 1918-ban a bolsevikok is ágyúztak a partról. A kiégett kompot a húszas években bontották le, a hajótest fenékrészét az Angara-folyóba süllyesztették. A komp adatai: tömege 4200 tonna, 88,4 méter hosszú, 17,5 m széles, három gőzgépe 3750 lóerőre leadására volt képes. Maximális sebessége 12 csomó. 300 főt és 27 vasúti kocsit tudott szállítani.

1905 körül. Állatkerti elefánt, mint mezőgazdasági munkás..jpg

1905 körül. Elefánt mint mezőgazdasági munkás. A helyszín sajnos ismeretlen

Tahó Sandokan szerint:

...az elefántos kép Bulgáriában készült, ez volt az első elefánt Bulgáriában.

1905. Az Amur jegén ideiglenesen lefektetett sinpálya és a vele együtt beszakadt szerelvény Habarovszk közelében..jpg

1905. Az Amur jegén ideiglenesen lefektetett vasúti pálya és a vele együtt beszakadt szerelvény Habarovszk közelében

 

1908. A Moszkva-Szentpétervár közötti nemzetközi autóverseny résztvevői._cr.jpg

1908. A Moszkva-Szentpétervár nemzetközi autóverseny résztvevői

 

1909. Kozák lovasok bátorságpróbája.jpg

1909. Kozák lovasok hardcore akadályversenye

 

1914. A Nyikoláj Lebegyenko űltal épített Cár tank. A kísérletek során bebizonyosodott alkalmatlansága éles helyzetben..jpg

1914. A Nyikoláj Lebegyenko által épített Cár tank. A kísérletek során bebizonyosodott alkalmatlansága háborús helyzetben

 

1914. Pályabejáró sinautó az Amur közelében a transzszibériai vasúton..jpg

1914. Pályabejáró sínautó az Amur közelében a transzszibériai vasúton

 

1914. Szentpétervári tűzvész idején dolgozó tűzoltók.jpg

1914. Szentpétervári tűzvész idején dolgozó tűzoltók

 

1916. Beljana, minden idők legnagyobb fából készült hajója.jpg

1916. Beljana, minden idők legnagyobb fából készült hajója. Tulajdonképp fát szállított, mintegy 18 ezer tonnát egyszerre. Amit látunk az a megrakott állapot

Trónkövetelő szerint:

A Beljana biztos, hogy nem a valaha épített legnagyobb fából készült hajó, már az ókorban építettek bőven nagyobbakat, a jól dokumentáltak között is csak a nyolcadik, illetve vannak olyanok, amik szinte biztosan nagyobbak voltak nála ezeken kívül is, csak a pontos adataik elvesztek (pl. Cseng-Ho Kincses flottájában úszkált nem egy nagyobb jószág, csak a pontos paramétereik elvesztek):
en.wikipedia.org/wiki/List_of_longest_wooden_ships

1917. Kápolna-kocsi_cr.jpg

1917. Első világháborús mozgó vasúti kápolna

 

1917. Orosz tengeralattjáró.jpg

1917. Orosz tengeralattjáró

A bejegyzés trackback címe:

https://ritkanlathatotortenelem.blog.hu/api/trackback/id/tr306901093

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

HarrisonBergeron 2014.12.01. 01:07:02

Hát ez megint oda lett rakosgatva jól... A jégtörőt megreklamálom a techstoryn, a tengeralattjárócskát a lemilen a folytatást meg itt :)

focvis 2014.12.01. 02:00:10

Az a sínbicikli három kerekű, tehát tricikli. (Törölhető hsz.)
Nagyon jó a blog!

Kulminaator 2014.12.01. 04:57:03

Az egyik legjobb blog!!!

Rollende Landstrasse 2014.12.01. 06:21:47

A moszkvai harangkiállításhoz: Kijevben, a Lavra kolostor emlékboltja ma is úgy működik, hogy a turistáktól a vidéki pópáig mindenki be tud vásárolni. Bent hűtőmágnesek, ikonok meg komplett szárnyasoltárok kaphatók, a bejárat előtt meg harangok és aranyozott, festett hagymakupolák sorakoznak.

Kíváncsi vagyok, milyen minimális sebesség volt előírva a jégre fektetett vasúton? A mozdony melege miatt megállásról természetesen szó sem lehetett, egy tűzledobásról meg főleg nem.

Bikli néni 2014.12.01. 09:06:08

Köszi, nagyon jó lett ismét!

Disznó Úr 2014.12.01. 09:42:26

Az igáselefántot nem lehetett olcsó abrakoltatni. Hacsak át nem állították őt is vodkára.

kugi · http://kugi.blog.hu 2014.12.01. 10:04:19

Szenzációsak a képek! A karabahi néger, a hardcore lóverseny, a befogott elefánt, a Cár tank... Igaz a mondás: Oroszországot ésszel nem lehet felfogni!

J.László 2014.12.01. 11:09:36

Leszaladok a Vörös térre, veszek egy harangot.

m_and_m 2014.12.01. 11:28:43

"Sok nyelvben (francia, olasz, portugál, spanyol) a hullámvasút neve "orosz hegyek" "
A Google Translate szerint az orosz nyelvben viszont, американские горки (amerikanskiye gorki) vagyis amerikai hegyek. Ez szerfelet érdekes.

2014.12.01. 14:16:49

@Rollende Landstrasse: ide vág a régi vicc: "kalauz, miért álltunk meg?" - "mozdonyt cserélünk." - "mire?" - "vodkára!"

Trónkövetelő 2014.12.01. 19:17:45

A Beljana biztos, hogy nem a valaha épített legnagyobb fából készült hajó, már az ókorban építettek bőven nagyobbakat, a jól dokumentáltak között is csak a nyolcadik, illetve vannak olyanok, amik szinte biztosan nagyobbak voltak nála ezeken kívül is, csak a pontos adataik elvesztek (pl Cseng-Ho Kincses flottájában úszkált nem egy nagyobb jószág, csak a pontos paramétereik elvesztek):
en.wikipedia.org/wiki/List_of_longest_wooden_ships

A megvalósult amerikai ólom.. 2014.12.01. 19:38:37

A második kép valójában Hendrix. Ő hordott ilyesmi felsőket. Az pedig nem kucsma a fején, hanem csak a haja..:))))

Cny 2014.12.01. 20:03:55

A négykézláb szenet vonszoló bányászt láttam anno "Az orosz csoda" NDK-s propagandafilmben, illusztrálni hivatott az a nyomort, amit 1917-ben a "Nagy Októberi Szocialista Forradalom" úgymond megszüntetett.

teddybear01 2014.12.01. 22:23:54

@Cny: Mindenütt így bányásztak régen, amikor még nem voltak bányagépek, sőt néhol még mindig így bányásznak.

Ez még istenes, mert felnőtt csinálja. Láttam már olyan fényképet, ahol gyerekek vájták ki az ércet/szenet a vékonyabb erekből, mert ők szűkebb helyekre is be tudtak mászni. És csak remélem, hogy egyre kevesebb helyen csinálják így.

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2014.12.01. 22:28:05

@Cny: Ó, igen! Pont ezért léptem be: az a fotó egy akkora kamu, mint a Himalája (vagy a Kaukázus, hogy témánál maradjunk). Az biztos, hogy ha valaki négykézláb dolgozik egész nap a földön, kövek között, akkor egy óra múlva:
- a gatyája rongyokban fog lógni,
- a térdéből folyamatosan folyik a vér,
- ugyanez érvényes a tenyerére is.
Itt meg a kedves munkás szép, ép munkásruhában díszeleg a fotósnak.
Ja, igen, már akkor is létezett hazug propaganda.

gigabursch 2014.12.01. 22:34:11

Néhai mostohanagyapám mesélt arról, hogy így bányásztak szenet másfél évi az Ural másik oldalán.
Mire hazaért alig 46 kg-ot nyomott, a tulajdon édesapja sem ismerte fel.

sZoMy · http://www.digivilag.hu 2014.12.01. 22:35:32

@bestpixel: Az a fotó nem kamu, ugyanakkor semmi "elképesztő" nincs rajta. A bányászok kb mindenhol így dolgoztak. Lehet, hogy neked furcsa, de sok esetben nemhogy négykézláb, hanem kúszva haladtak előre... illetve sok helyen ma is így van ez, és nem azért mert elmaradottak, hanem mert nincs más megoldás ;) A föld alatt kemény helyzetek alakulnak ki.

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2014.12.01. 22:50:30

@sZoMy: Igen, a bányászat nehéz meló (főleg régebben volt az), de az meg is látszik a ruházaton és a munkáson is. Erre értettem.

teddybear01 2014.12.02. 09:32:38

@bestpixel: Na igen. Kerestek a "nagyságos fényképész úrnak" egy még tiszta, rendes ruhában pompázó bányászt, vagy éppen a munka kezdetén van még csak, és nem koszolta be magát annyira. Az arca és keze sem kormos eléggé. Azért hogy nézne ki, ha a hölgyek a magazinban egy toprongyos, félmeztelen, koszos bányászt látnának!
Viszont amit itt összecirkuszoltál, az tényleg fájdalmas....

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2014.12.02. 10:06:11

@teddybear01: @bestpixel: igen, nos én sem értem ki és mit "hazug propagált" volna a képpel. 1890-ben járunk a cári oroszországban. a komcsik még a kanyarban sem.
valószínű úgy van ahogy mondod, kerestek egy tisztább embert, vagy ráadták a ruhát a fotós kedvéért, de afelől kétségem sincs, hogy a bizonyos tárnákban guggolva fejtettek és négykézláb húzták ki. tucatnál több képet dobott ki a kereső idegen nyelveken ha rákerestem a térdelő bányászokra. még mai képek is vannak köztük a harmadik világból! térdvédőt is vásárolhatnak ami biztos nem véletlen, mert rengeteg az ilyen jellegű hirdetés is, kimondottan bányászoknak.

GERI87 2014.12.02. 10:32:22

A képek tanúsága szerint is orosznak lenni egyszerre nyűg, szenvedés és nagyon kemény dolog:)
Elefánttal szántani se semmi:)

Kaukázusi négerek:
Montenegróban (Ulcinj) is vannak/voltak négerek, akik talán rabszolgaként kerültek oda, de állítólag magyarok is alpítottak ott telepet: vagy török elhurcoltként kerültek oda, vagy a kettős adóztatás elől menekülő hódoltsági parasztok.

mrbloodbunny · http://mrbloodbunny.blog.hu/ 2014.12.02. 11:17:51

Ez ismét egy döbenetes válogatásra sikeredett! Hála és köszönet érte.

totelcamp 2014.12.02. 14:06:10

Lehet, hogy hulye kerdes de jobboldalt a szamlalonal az EU az melyik orszag?

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2014.12.02. 14:06:39

@Trónkövetelő: Itt egy kis pontatlanság van. A hajóknál a nagyságot nem csak a hossz alapján mérik, hanem tömeg, BRT vagy más mutató alapján. a Fenti hajók közül melyik volt megrakodva 16k tonna vagy volt képes annyit szállítani? Szerintem egyik sem...

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2014.12.02. 15:09:26

@totelcamp: nem tudom. a számláló a supercounters.com oldalról linkelődik. minden működésével kapcsolatos kérdést nekik kell feltenni.

teddybear01 2014.12.02. 16:36:53

@JTom: Ami azt illeti, gyerekkoromban jártunk iskolai kirándulásként a Bányászmúzeumban Salgótarjánban. Hasonló diarámát láttam, csak a bányászbabán volt még bőr fenékkötény, illetve bőr térdvédő. Az öreg, nyugdíjas tárlatvezető hosszasan beszélt arról, hogy milyen nehéz munka volt a napi fejadagot kicsákányozni a vágatból, és hogy mennyire veszélyes volt a bányamunka.

Cny 2014.12.02. 21:27:34

@bestpixel: Egy dolog biztos, a bányászat igen nehéz meló és feltételezem 1917 után sem javult sokat a helyzet e téren. Azt én sem tartom kizártnak, hogy a fotó megrendezett volt finoman szólva, nem lehetett egyszerű megoldás a fotóapparátot, a világítástechnikát stb lejuttatni a tárna mélyére.

Trónkövetelő 2014.12.02. 22:33:16

@molnibalage:
Ha ennyire szőrözni akarunk, akkor meg azt mondom, hogy a Beljana nem is igazi hajó, csak egy vízen lebegő platform, egy hajó alakú tutaj, amire fákat raktak, aztán lecsorgott a folyón, vissza meg felvontatták [az éneklő volgai hajóvontatók :)]. Saját maga nem tudott haladni, mivel sem vitorlái, sem evezői nem voltak.

konrada 2014.12.06. 19:09:25

A villamosos képnél szvsz. 1883 téves lehet, akkoriban - ahol voltak egyáltalán - kezdetlegesebb típusok futottak.

Tahó Sandokan 2014.12.06. 21:07:50

Nem tudom írták-e, de az elefántos kép Bulgáriában készült, ez volt az első elefánt Bulgáriában.

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2014.12.06. 21:09:41

@Tahó Sandokan: szia, esetleg valami forrást tudnál küldeni?

Tahó Sandokan 2014.12.06. 21:09:59

@totelcamp: .eu domain, ha jól sejtem...

Tahó Sandokan 2014.12.06. 21:16:13

igazából a Google adta ki, rákeresel a képre, akkor szinte mind Bulgáriát ír, itt egy példa:
www.boredpanda.com/tag/historical-pictures/

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2014.12.06. 21:26:59

@Tahó Sandokan: szuper vagy!
sajnos nem illik így bele a képsorba... :(

Tahó Sandokan 2014.12.06. 21:28:41

@JTom: Majd egy balkáni összeállításba viszont simán :)

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2014.12.06. 21:30:34

@Tahó Sandokan: jövő szombaton: "A Balkán színesben - 1900" lesz, abba meg a fekete-fehérként nem fér bele :D

pitcairn (törölt) 2015.02.23. 22:20:27

@JTom:

a "karabahi négerek" kapcsán nekem az abház négerek jöttek ki:)

Abkhazians of African descent
en.wikipedia.org/wiki/Abkhazians_of_African_descent

és az jobban passzol a grúz Kaukázushoz is:

perszepolisz 2015.02.28. 21:50:09

A jégbe szakadt vonatszerelvény című képen zseniálisak a képen látható emberek, akik tulajdonképpen kómatikus nyugalommal konstatálják a helyzetet, miszerint beszakadt a vonatszervlényük tóba. ezt a fajta nyugalmat egyébként egy csomó archív felvételen tapasztalhatjuk. Akkor valahogy nem aggódtak annyit.
süti beállítások módosítása