Londoni földalatti építése - 1861

2014. február 19. JTom

A túlzsúfolt viktoriánus város gondjait megoldandó a brit honatyák úgy döntöttek, megépítik a világ első földalatti vasútját. Az építkezés során három fontos vasúti csomópontot – Paddington Stationt, King's Crosst és a Farringdon Streetet – kötöttek össze. Az építés az úgynevezett "cut & cover" technikával történt, vagyis az alagutakat nem fúrták, hanem a földbe ásták, majd befedték (csakúgy, mint az alig harmincöt évvel későbbi - a világon harmadikként megépített - budapesti földalatti vasút építésénél). A hat kilométeres alagútban gőzmozdony továbbította a szerelvényt, így a nem első osztályon, azaz nem zárt kocsiban utazók arcára könnyen koromréteg rakódott. Az első londoni utasok 1863. január 10-én próbálhatták ki először a világújdonságot. 

zz_kings-cross-construction.gifAz építkezés a King's Cross-nál. Korabeli újságillusztráció az Illustrated London News-ból.

Construction of the Metropolitan Railway, circa 1861 (3).jpg

Construction of the Metropolitan Railway, circa 1861 (1).jpg

Construction of the Metropolitan Railway, circa 1861 (2).jpg

Construction of the Metropolitan Railway, circa 1861 (4).jpg

Construction of the Metropolitan Railway, circa 1861 (5).jpg

Construction of the Metropolitan Railway, circa 1861 (6).jpg

Construction of the Metropolitan Railway, circa 1861 (7).jpg

Construction of the Metropolitan Railway, circa 1861 (8).jpg

Construction of the Metropolitan Railway, circa 1861 (9).jpg

Construction of the Metropolitan Railway, circa 1861 (10).jpg

Construction of the Metropolitan Railway, circa 1861 (11).jpg

Construction of the Metropolitan Railway, circa 1861 (12).jpg

Construction of the Metropolitan Railway, circa 1861 (13).jpg

Construction of the Metropolitan Railway, circa 1861 (14).jpg

Construction of the Metropolitan Railway, circa 1861 (15).jpg

Construction of the Metropolitan Railway, circa 1861 (16).jpg

Construction of the Metropolitan Railway, circa 1861 (17).jpg

Construction of the Metropolitan Railway, circa 1861 (18).jpg

z_tube 1862.jpg

A pénzügyminisztérium kancellárja, William Ewart Gladstone (a legközelebbi sorban jobbra, fekete cilinderben) mérnökök és igazgatók társaságában tett látogatást tett a világ első földalatti vonalán, 1862. május 24-én.

(Forrás: Henry Flather, National Railway Museum London)

A bejegyzés trackback címe:

https://ritkanlathatotortenelem.blog.hu/api/trackback/id/tr195751999

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kovács Ferenc 14 2014.02.20. 21:10:41

Az angolok tényleg olyan balfaszok voltak, hogy levittek egy szénnel tüzelt gőzöst az alagútba? Hát ez hihetetlen! Jobb helyeken a bányavasutak úgy működtek, hogy a gőzkazán kint volt a felszínen, a mozdonyon csak egy nagy nyomástartó edény volt, amit kint jól felnyomtak, és aztán oda-vissza megjárta vele a fejtést. De egy olyan népről, amelyik melegítve issza a sört, még azt is el tudom képzelni, hogy tüzet rakjon az alagútban. :)

white wizard 2014.02.20. 21:20:46

@Kovács Ferenc 14: Hát a négyes metro után magyarként inkább kussolnék.

Rollende Landstrasse 2014.02.21. 11:28:31

@Kovács Ferenc 14: Tavaly január 13-án és 20-án ismét levittek gőzmozdonyt a 150 éves jubileum alkalmából és befűtve, saját erőből vontatták a nosztalgiaszerelvényt.

Gery.Greyhound · http://greyhound.blog.hu 2014.02.22. 12:22:44

Van vajon arról adat, hogy hányan haltak meg tüdőrákban az utasok közül?

Affeneegyemeg 2014.07.07. 09:27:07

@white wizard: Nekem a négyes metró nagyon is tetszik! És ezzel nem vagyok egyedül! Azt is írhattam volna, hogy akinek nincs ízlése, kussoljon, de akkor pont olyan lennék mint te!

Andrassy Gabor (törölt) 2014.07.07. 11:53:58

@// Gery Greyhound: Végülis lehet, hogy gondoskodtak megfelelő elszívó rendszerről is... bár nem túl valószínű.

ZuluDelta 2014.08.09. 16:32:09

@Kovács Ferenc 14: Zárt rendszerű gőzösöket használtak a napi forgalomban, amelyek egy tartályba vezették az égésterméket. Egyes pályaszakaszok felül nyitottak voltak, itt engedték ki a felgyülemlett füstöt. A londoni hálózaton utazva még ma is látni ilyen helyeket.

Andrassy Gabor (törölt) 2014.08.09. 18:02:13

@ZuluDelta: Na jó, de akkor mitől lett a kéménynek huzata? Volt valami nagy kapacitású, fokozottan hőálló kompresszorféle is a tűztér és a tartály között? Én ilyen megoldásról még nem is hallottam!

Albu 2015.03.08. 15:51:59

Volt olyan megoldás is, hogy gőzgép a felszínen, és a kötélhajtás vitte le mozgási energiát.

De a budapesti mégiscsak az első volt, ami villamos motorkocsiüzemre épült. 77 évig üzemelt, évtizedeket a most már természetessé válni kezdő energiavisszatápláló fékezéssel (igen, az eredeti járművekről van szó).
süti beállítások módosítása