A McDonald's bárka

2014. február 19. JTom

McBarge-11-584x382.jpg

Az 1986-os vancouveri világkiállítás egyik érdekessége volt Robert Allan Ltd. - Kanada legpatinásabb hajózási tervezőirodája - által a nyolcvanas évek formavilágában megálmodott McDonald's bárka, a McBarge. Nem is bárka, inkább egy uszály, mivel az éttermet egy folyami uszályra építették. A 'barge' szó egyaránt jelenthet bárkát, uszályt, úszó csónakházat. Az eredetileg Friendship 500 névre keresztelt hajó kialakítása látványos. Az étterem vendégei számára nagy üvegfelületeken át nyílt kilátás az öbölre és a városra.

Az EXPO után továbbra is úszó étteremként hasznosította volna a McDonald's, ám Vancouverben nem találtak megfelelő helyszínt ahol engedélyezték volna az elhelyezését. Ahol a város szerette volna látni, ott az étteremlánc nem látta benne a fantáziát (mármint a dollárokat). Később az Egyesült Államokban is tervezték, hogy újra üzembe állítják. Először Seattle, majd Portland és legvégül Los Angeles is számításba jött. A kis merülésű, magas építésű, labilis uszályt azonban senki sem vállalta, hogy biztonságosan leszállítja. 1991-ben az egykori EXPO területének új tulajdonosa kényszerítette az étteremláncot, hogy szállítsa el az uszályt a partról. 

mcbarge002.jpg

A McDonald's and a Barge Merge (1).jpg

A McDonald's and a Barge Merge (2).jpg

A McDonald's and a Barge Merge (3).jpg

mcbarge-01.JPG

mcbarge-02.jpg

A McDonald's and a Barge Merge (4).jpg

A McDonald's and a Barge Merge (5).jpg

A McDonald's and a Barge Merge (6).jpg

A McDonald's and a Barge Merge (7).jpg

mcbarge-03.jpg

mcbarge-09.jpg

Ekkor elvontatták beljebb az öbölbe, ahol a lehorgonyzott, őrizetlen "épület" szép lassan az enyészeté lett. A kiránduló hajósok, vizisportolók előszeretettel kötöttek ki az objektumnál. Az ajtókat feltörték és azóta szabadon bejárható az egykori étterem. A konyhában még a teljes rozsdamentes acél konyhagépek is láthatók.

Jelenleg elég rossz állapotban várja jobb sorsát...

A McDonald's and a Barge Merge (8).jpg

mcbarge003.jpg

mcbarge001.jpg

A McDonald's and a Barge Merge (9).jpg

A McDonald's and a Barge Merge (10).jpg

A McDonald's and a Barge Merge (11).jpg

A McDonald's and a Barge Merge (12).jpg

A McDonald's and a Barge Merge (13).jpg

mcbarge005.jpg

mcbarge006.jpg

mcbarge007.jpg

mcbarge222-584x438.jpg

A McDonald's and a Barge Merge (14).jpg

McBarge-9-584x394.jpg

A kétezres évek óta egy brit befektető tulajdonolja és a legutóbbi tervek szerint (2010) egy jacht- és hidroplánkikötőbe integrálnák, mint különleges éttermet. Remélhetőleg ez a különleges építészeti emlék nem lesz végleg az enyészeté.

100825-McBarge2.jpg

Sok forrás szerint a McBarge volt a McDonald's első és egyetlen úszó étterme, ez azonban téves. 2012-ig működött St.Louis-ban a Mississippin, közvetlenül a Gateway Arch emlékmű előtt horgonyozva egy régi lapátkerekes gőzhajón kialakított étterem.

Mivel az Államokban a gyorséttermek bevételének jelentős százalékát - folyamatosan emelkedően - a drive-in eladások teszi ki és ezzel a hajó értelemszerűen nem tudott versenyezni, ezért 2012-ben bezárták. Búcsúzul egy fotó róla is, még fénykorából:

Floating_McDonalds.jpg1999. St. Louis Floating McDonald's - by 48states

(via,  via, az 1986-os képeket W. Pavlinec készítette)

A bejegyzés trackback címe:

https://ritkanlathatotortenelem.blog.hu/api/trackback/id/tr605816994

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

stoppos76 2014.02.19. 09:28:21

Elég bumszli szegény, de mindig szomorú látni, amikor valami így az enyészeté lesz.

Kovács Ferenc 14 2014.02.19. 14:49:59

A bárka elég béna, de a gőzös zsír.
Amúgy tudtátok, hogy ezeken az amerikai folyami gőzösökön muzsika is volt? Gőzorgonával szórakoztatták az utazóközönséget, miközben tetűlassan fölfele evickéltek a folyón. Egy épen maradt darab:
www.youtube.com/watch?v=X2hMk6lRqkw

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2014.02.19. 15:41:30

@Kovács Ferenc 14: ez jó! és ezt valaki játszotta, vagy mint a gépzongora lyukkártyás (vagy hogy hívják?) volt?

Kovács Ferenc 14 2014.02.19. 18:59:29

@JTom: Ha beletekersz, ott van a videon a koma is, ahogy a klaviatúrán kalimpál. Ezek a folyami gőzösök a mechanikus hangszereknél fél évszázaddal korábban, a nagy vasútépítések előtt élték a fénykorukat. De -hogy kérdésedre válaszoljak- a Titanic testvérhajóján, a Britanicon volt egy hatalmas, Welte gyártmányú lyukszalaggal is működtethető ochestrion... de még mielőtt a hajó menetrendbe állt volna, valamiért kiszerelték, és elraktározták, és csodálatosképp máig megmaradt, most a svájci Museum of Music Automatons Seewen épületében áll, működőképes állapotba hozva. De ez megérne egy külön cikket... ;-)

Globetrotter2014 2014.02.19. 22:55:32

Ez az expo dolog nem nagyon szokott bejönni :)

Megépítik a városnak aztán még a város szívózik velük?

gigabursch 2017.01.30. 18:19:31

Tegyük tisztába!

Muszáj! mert az uszály =/= bárka.*
Uszály: Önálló mozgásra képtelen (tehát külső géperőt igénylő) vizijármű, amely RENDELKEZIK kormányzási lehetőséggel

Bárka: Önálló mozgásra képtelen (tehát külső géperőt igénylő) vizijármű, amely NEM RENDELKEZIK kormányzási lehetőséggel

Magyarán:
A vontatóhajók mögött uszályok voltak, amiket a vontatókötél végén logó úszójűrművenként kormányoztak az uszálykormányosok. Ennek folyományaként egyébként egész jól tudtak ívet hajózni a hajlatokban (mert ugye a vizen hajlat van, amin a hajó fordul, de nem kanyarodik)..
A tolóhaók előtt lévő, önálló kormányzűsra képtelen bárkák ellenben merev köteléket, azaz hajókaravánt alkotnak. Tehát a tolt kötelék messzemenően nem egy flexibilis a folyó áramlási viszonyaihoz.
Mindezek ellenére a tolt kötelék gyorsabb és kevesebb élőerőt igényel.

Természetesen a definíción lehet finomítani**, da lényeg mindenki számára világos.

Noé bárkáján sem volt kormányzási lehetőség, tehát bárka, és helyesen is mondják.

________
* Ha valaki nekem megmutatná a j és az ly közötti különbséget ezen a két szón hangalakilag, annak igen hálás lennék.
**vö: Fejsze tudományos definíciója: Ékhatáson alapuló sújtással működtetett kézi nyeles szerszám
(Rumpf J. Erdőhasználattan I., Sopron, Erdészeti és Faipari Egyetem, jegyzet)
süti beállítások módosítása