Az olasz vasút 1944-es pusztulása

2014. február 14. JTom

Csaknem 70 éve, 1944 nyarán a szövetségesek már mélyen Olaszországban jártak. Fontos feladatuk közé tartozott a vasúthálózat elpusztítása, hogy minél jobban akadályozzák a német hadianyag utánpótlásának frontra jutását. Ebben a feladatban a bombázók mellett fontos feladat jutott a partizánoknak is. Az itt látható nagyon jó minőségű színes képeket - a vasút megszállottja -, a német Walter Hollnagel készítette. Az ő kései (1959) német vasút képei már megjelentek egyszer a blogon. Hollnagel végigkísérte a szövetséges csapatok megérkezése előtti utolsó hónapokat és nemcsak pusztítást, de a sziszifuszi helyreállítási munkálatokat is.

A firenzei pályaudvarokat 1944 júliusában és augusztusában is súlyos bombatámadás érte:

Firenze 44_07 01.jpg

Firenze 44_07 02.jpg

Firenze 44_07 03.jpg

Firenze 44_07 04.jpg

Firenze 44_07 05.jpg

Firenze 44_07 06.jpg

Firenze 44_08 01.jpg

Firenze 44_08 02.jpg

Firenze 44_08 03.jpg

Firenze 44_08 04.jpg

Firenze 44_08 05.jpg

Firenze 44_08 06.jpg

Firenze 44_08 07.jpg

Firenze 44_08 09.jpg

Firenze 44_08 11.jpg

Firenze 44_08 12.jpg

Firenze helyreállítás 44 02.jpg

A veronai pályaudvart augusztusban bombázták porig:

Verona 44_08 01.jpg

Verona 44_08 02.jpg

Verona 44_08 03.jpg

Verona 44_08 04.jpg

Verona 44_08 05.jpg

Verona 44_08 06.jpg

Olasz és német vasutasok eligazítása

Verona 44_08 07 lekvár.jpg

Két vonatvezető ebédszünete. Hús helyett, már csak lekvár.

Verona 44_08 07.jpg

Helyreállítási munkák a Tunnel Monzuno-nál:

Tunnel Monzuno 44_08 01.jpg

Ancona-t szintén augusztusban bombázták:

Ancona 44 01.jpg

Ancona 44 02.jpg

Ancona 44 03.jpg

Ancona 44 04.jpg

Ancona 44 05.jpg

Ancona 44 06.jpg

Ancona 44 07.jpg

Ancona 44 08.jpg

Ancona 44_08 09.jpg

Ancona 44_08 10.jpg

Ismeretlen állomás romokban:

Ismeretlen 44_07 01.jpg

Valahol Észak-Olaszországban:

Ismeretlen 44_08 01.jpg

A milánói pályaudvart ekkor még nem érte légitámadás:

Milano 44_08 01.jpg

Milano 44_08 02.jpg

La Spezia állomás:

La Spezia 44_08 01.jpg

La Spezia 44_08 02.jpg

A légitámadás veszélye idején a vonat az alagútban maradt. Az utasok pedig a szabad levegőn várták a fejleményeket:

Észak-Olaszország 44 01.jpg

Partizánok által felrobbantott híd Bologna közelében:

Bologna Partizán 44_08.jpg

Egy másik bologna-közeli hídon ideiglenesen helyreállított pályán folyik a szállítás:

Bologna-Prato 44_08 01.jpg

Ostiglia közelében is partizánok robbantották fel a pályát, a helyreállítás zajlik:

Ostiglia 44_08 01.jpg

Ostiglia 44_08 02.jpg

Itt pedig Rioveggio-nál rongálták meg a pályákat:

Rioveggio 44_08 01.jpg

Rioveggio partizán 44_08.jpg

Tanúkihallgatás a partizántámadások után:

Kihallgatás pertizántámadás 44 01.jpg

Firenze helyreállítás 44 03.jpg

 Az alábbi képeket már nem Hollnagel készítette, némelyiken szövetséges katonák is feltűnnek.

Arezzo 1944 augusztusában:

Arezzo 01.jpg

Arezzo 02.jpg

Arezzo 03.jpg

Arezzo 04.jpg

Arezzo 05.jpg

Arezzo 06.jpg

Arezzo 07.jpg

Arezzo 08.jpg

Arezzo 09.jpg

A foggia-i állomást már hónapokkal előbb lebombázták:

Foggia 44 01.jpg

A visszavonuló német csapatok a vasútvonalakat ezzel a "szerszámmal" tették tönkre:

z_horog01.jpg

A mozdony által húzott szerkezet kampója a talpfát összetörve a sínszálakat is kissé megcsavarva teszi végleg használhatatlanná a vágányt. Ezzel a módszerrel csaknem háromszáz kilométer vasutat tettek tönkre Olaszországban.

z_horog02.jpg

z_horog03.jpg

z_horog04.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://ritkanlathatotortenelem.blog.hu/api/trackback/id/tr395775239

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kovács Ferenc 14 2014.02.14. 19:37:50

Innen szép nyerni...
Nézem ezeket a képeket, és érzem a bénító tehetetlenséget.

gojjjo 2014.02.14. 19:57:20

Nem semmi.. Jó kis összeállítás. Nagyon élethűek a képek.

GOLAZ111 2014.02.15. 22:09:57

Az első kép biztos, hogy Firenzeben készült, de aztán a veronai felvételek elött vannak bolognai képek is.

Grgabácsi 2014.02.16. 10:57:02

Sínfarkasnak hívják azt a kampós borzalmat és úgy tudom, hogy nálunk is használták :(

gradilaci 2014.02.16. 12:54:08

Nagyon jó összeállítás, gratulálok hozzá!

HgGina 2014.02.16. 13:23:08

A partizánok miért is mindig azzal voltak elfoglalva, hogy a saját hazájukat tegyék tönkre? Hídrobbantás helyett miért nem szedték fel a síneket? Ja... mert azzal munka is lett volna, így meg pár dinamitrúddal az egészet el lehetett intézni.
Miért nem az ellenség katonáit fogdosták össze?

Fhmen 2014.02.16. 13:37:45

@HgGina: Ahhoz hoy valaki partizán lehessen, kellett egy megszálló hatalom amelyik azzal volt elfoglalva, hogy tönkre tegye az adott országot. Ez a hatalom általában üldözte a partizánokat, és nem hagyta nekik , hogy szép nyugodtan felszedjék a síneket,hazavigyék,elpakolják a kamrába, hogy aztán a megszállás után csak símán visszapakolják.
Na jó, tudom a nemzeti jobboldalon nem a gondolkodásra buzdítják a népet, de azért hátha sikerül ezt neked felfogni.

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2014.02.16. 13:41:15

A partizánok hazaárulók voltak.

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2014.02.16. 13:42:28

@Fhmen: hát persze. Oszt Olaszországban ki volt a megszálló hatalom?

Szerintem a szövetségesek, akik szarrá bombázták őket előtte.

Szúnyog 2014.02.16. 13:45:48

@Fhmen: a gondolkodó ember mindig kommunista, vagy libi. Ez csak természetes.
Ahogy az is, hogy a magadfajta mindenhová odaköp.

Jók a képek, jó a blog. Megfigyelhető, mennyire sok villanymozdony van a képeken. Az olasz vasút akkor is nagyon fejlett volt. Némelyik hasonlít egyes, még a 90-es években is dolgozó villanymozdony típusra.

sanyix 2014.02.16. 13:54:19

@Szúnyog: igen mert egyes akkori mozdonyokat a 90-es évekig használták. Amúgy annyira nem fejlett, egyenáramű hálózat, egyenáramú mozdonyokkal. Macerás, és drága a fenntartása, sérülékeny is, és nem túl hatékony.

Stenonis 2014.02.16. 14:13:17

@HgGina:
Gondolkozz :)
Néha nem árt.

Mennyi idő felszedni a síneket?
Mennyi idő odarohanni és felrobbantani?

Ugye most már sejted, hogy miért a robbantást preferálták az ellenállók ;)

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2014.02.16. 14:35:59

@enpera: csak zárójelben mondom, hogy ne keverjük az olasz partizánokat például a jugoszlávokkal. ahogy a németellenesség sem egyenlő a szovjetpártisággal. hihetetlen milyen agymosottak vagytok. az elmúlt évek piros + narancs szarságai megtették a hatásukat.
miért kell valakit mindig imádni és valakit mindig gyűlölni?? nácik-zsidók, kammunizmus-kapitalizmus katolikus-protestáns...
nem látjátok, hogy mindig ez a lemez megy?
az aktuálpolitikai szarságokat hagyjátok. menjetek a politikai blogokra, ott ezt szeretik...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2014.02.16. 14:59:01

@HgGina: Látom kegyed műszaki antitálentum. Egy megfelelően nagy kárt okozó robbanóanyag súlya néhány kb. Egy sínszál tömege hány kg...? Gratulálok...

Ezen felül egy szétszedett vágányszakaszt szerintem mennyi idő pótolni egy olyan esettel szemben, ahol az alapozást is gyengíti a robbanás.

Essen már le, hogy világháború volt...

McKinney 2014.02.16. 16:20:09

a vágány romboló "szerszám" neve: schienenwolf. Ha látták az utolsó vagon után kötve, nem vettek retúrjegyet.
szegény Thomas, üdv a valóságban, ez jut eszembe a képekről.

McKinney 2014.02.16. 16:23:51

Eine Insel mit zwei Bergen, und im tiefen weiten Meer, mit viel Tunnels und Geleisen und dem Eisenbahnverkehr...

replikátor · http://reszegekistene.blog.hu/ 2014.02.16. 17:19:49

igazából a németek által használt "sínfarkas" rombolásán kívül a bombázás, csak maximum látványos károkat okozott, ugyanis a pár száz méteres sínkárosodásokat aránylag könnyen javítani lehetett, a hidak kicsit tovább tartottak, de nagy hátrány nem okoztak...

Fhmen 2014.02.16. 17:49:09

@enpera: Attól mert tudatlan tapló vagy, még nincs igazad. Fogsz egy töri könyvet, kinyitod, elolvasod (na jó, lehet neked a megértés akadály, szal kérj segítséget)és majd rájössz az olaszok mikor léptek ki a háborúból, és a németek mit léptek erre.

Fhmen 2014.02.16. 17:53:27

Nagymamám abban az időben Bécsben épített betonbunkereket (nem önszántából persze).Mesélte, hogy mikor bombázták az állomást, a sínek feltekeredtek mint a dugóhúzó. Az is megmaradt benne mikor egy vonat találatot kapott amelyik margarint és lúdtollat szállított,és a cucc összekeveredve terített be mindent maga körül. Durva dolgok ezek.

HToma 2014.02.16. 18:05:48

Valahol azt olvastam, ha a szövetségesek szétbombáztak egy olasz vasútvonalat azt a németek néhány nap múlva újjáépítették. Ez igaz?

Akitlosz · http://honunk.blog.hu/ 2014.02.16. 18:32:39

@HgGina:

Ilyenek ezek a partizánok.

Annyi idejük nincsen egy akcióra, hogy dolgozgassanak a sínek felszedésén. Az nem kicsit gyanús lenne és veszélyes.

A robbantás gyorsabb és biztonságosabb, nem kell sok időt a sínek közelében tölteniük.

@Fhmen:

Olaszország és Németország szövetségesek voltak, így megszállásról szó sem lehet. A németek segíteni mentek oda védeni az országot.
Az olaszok már 1941-benb sem voltak képesek önállóan tartania frontjaikat, Afrikában és Görögországban sem.
Olaszországban az amerikaiak ellen pedig főleg nem.

Nem mentek volna a németek Olaszországba, s persze Magyarországra sem, ha kedvezőbben alakult volna a háború.

Mozartkugel · http://baronesregni.blogspot.hu/ 2014.02.16. 18:34:37

@HToma:

Ha van anyag, nem nagy kunszt újraépíteni a vonalat. Ráadásul a bombázások sokszor inkább a környezetben (ellátóépületek, váltók) tettek kárt, mintsem a konkrét sínekben.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2014.02.16. 18:40:20

@Akitlosz: A németek a duce bukása után kvázi megszállva tartották az országot.

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2014.02.16. 19:46:55

@JTom: értelek én, de úgy unbloc a partizánok általaban a saját országukban ügyködtek, a saját polgári lakosságuknak is ártva,

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2014.02.16. 19:48:18

@Fhmen: és akkor teremtek hirtelen elő az addig nem létező partizánok. Értem. Látom te is még a kádárista történelmet tanultad, ami nem gond, mert sajna én is, de azért mostanában már lehet máshonnan is tanulni.

Nick Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekbe 2014.02.16. 19:54:47

valahol azt olvastam hogy azt a lekvarnak kinezo targyat a magyarok hitler-szalonnanak hivtak

Fhmen 2014.02.16. 20:34:34

@enpera: Nem szoktam a magadfajtákra pocsékolni az időmet, de most mégis megteszem, hátha mások is okulnak belőle.
Szóval itt ez a kádárista Rubicon magazin cikke a témáról: www.rubicon.hu/magyar/oldalak/1943_julius_25_iii_viktor_emnauel_levaltja_mussolinit/
"Olaszország 1943. szeptember 3-án átállt a brit–amerikai erők oldalára, ezt követően pedig a nácik – a Tengely- vagy más néven Alarik-hadművelet során – megszállták Közép- és Észak-Itáliát és Róma városát is."

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2014.02.17. 10:28:57

@enpera: Tehát de... Talán írd már be a keresőbe azt, hogy italy german occupation 1943 és megtalálod amit kell..

Amoxx 2014.02.20. 11:51:35

@enpera:
wiki-ről a kedvedért: A partizánok irreguláris katonai alakulat tagjai, akik egy adott területen a fennálló diktatórikus hatalom vagy a megszálló idegen hadsereg ellen harcolnak. Napjainkban alapvetően a náci megszállás ellen a második világháborúban küzdő, főként kommunista ellenállók megjelölésére szolgáló kifejezés. A kormányon lévő vagy megszálló hatalom gyakran titulálta a partizánokat gerilláknak vagy terroristáknak, a semleges szóhasználat azonban különbséget tesz ezek között. A partizánok – ha nem is legális, de – koherens ideológia mentén szerveződő félkatonai alakulat tagjai, akik nemzetük, hazájuk felszabadulása érdekében harcolnak. ... Többnyire csak hazájuk területén harcolnak, de ismertek kivételek is (spanyol polgárháború, Tito partizánjai).
Inkább légy büszke a partizánokra, mert a hazafiságot jelképezik a komcsis felhangod ellenére is...

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2014.02.20. 13:06:36

@Amoxx: egyetértek.
a partizán szóra mindenki a kommunistákra asszociál, pedig ez kb. olyan, mintha az étel szóra kizárólag a tejbegríz jutna az eszükbe.

LeslieBear 2014.04.07. 14:51:25

Helyesen Schienenwolf, csak a rend kedvéért ha már német...

gigabursch 2016.04.04. 12:25:52

Bemutatkozott a demokrácia.
Bombákkal.
Így szokta azóta is.

showtimes 2017.06.05. 17:42:06

A sínfarkast mindenütt alkalmazták, ahol volt rá lehetőségük és idejük, mivel az ellenség logisztikáját nehezítették ezzel (főleg keleten volt hatékony, ahol a fő szállítás a vasúton ment, nyugaton már akkor is sokkal jobb volt a közúthálózat és nagyobb az aránya a szállításon belül, különösen a szövik esetében, akiknél a teherautó volt a fő szállítási eszköz (németeknél, oroszoknál a vasút). A stratégiai bombázások csak pályaudvarok, hidak ellen vetették be, nyílt pálya ellen nem, mivel 8-10 ezer méterről a nulla felé tendált az esélye, hogy eltaláljanak 1 vagy 2 vágányt (a nyílt pályán haladó szerelvényeket mélyrepülésben támadó vadászok, vadászbombázók, csatarepülők támadták). A Miskolc elleni 1944 jún. 2-ai bombázás is jórészt elcsúszott és a bombázás a vasútban alig okozott kárt, a szomszédos lakótelepeket viszont porig rombolta... A látvány persze csúnya, de valójában a rendezőkön, ahol volt 4-6-8 vágány könnyű volt 1-2-t "összedrótozni", még a magyar vasútépítő századok is általában max. 48 óra alatt járhatóvá tették az amcsik által lebombázott pályaudvarokat.

showtimes 2017.06.05. 17:45:36

Ez az összedrótozás azt jelentette, hogy ide-oda kapcsolgattak a megmaradt részek közt a váltókkal, illetve ahol kénytelenek voltak javítani, ott törmelékkel feltöltötték a bombatölcsért, majd ideiglenes vágányt helyeztek rá. Az instabilitás miatt ezeken a szerelvények csak 10-15-el, "lépésben" haladhattak. Az érdemi javítás heteket vett igénybe.

dr. mesterséges színezék 2017.06.05. 19:00:29

@molnibalage: Nem csak kvázi.

Egyébként "Olasz történelem" címmel volt jegyezve ez a vicc egy hajdani gyűjteményben.

Göring "rohan" Hitlerhez.
- Führerem! Olaszország belépett a háborúba!
- Sag schon, küldj ellenük egy hadosztályt!
- De Führerem, Olaszország mellettünk lépett hadba...
- Mein Gott! Akkor küldj oda két hadosztályt!

dr. mesterséges színezék 2017.06.05. 19:02:10

@gigabursch: Mán csak nem érdemes ott háborút kezdeni, ahol visszalőhetnek.
Kemény a zélet.

dr. mesterséges színezék 2017.06.05. 19:05:42

@Akitlosz: "Nem mentek volna a németek Olaszországba, s persze Magyarországra sem, ha kedvezőbben alakult volna a háború."

Sőt, ha már az első világháborút megnyerik, nem kezdték volna el a másodikat.
De ha a középkor végén, újkor kezdetén nem egymás kardélre hányásával vannak elfoglalva, hanem a tengerentúlon hódítgatnak, akkor már az elsőt sem indították volna.
A körülmények ártatlan áldozatai voltak.

dr. mesterséges színezék 2017.06.05. 19:09:17

@enpera: Azt nem tudom, mi az az unbloc, de azt úgy látszik te nem, hogy a háború, mint a pusztítás és megóvás dialektikája: merő matek, abból se a bonyolultabb fajta, mert csupa kisebb- és nagyobbjelből áll.

dr. mesterséges színezék 2017.06.05. 19:13:18

@Nick Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekbe: Nem is annyira múlt időben: nem is hallottam más néven említeni, amíg rendszeresen megjelent a pultban. Nem tudom, létezik-e még, de ilyen neveket nehezel lehet kiirtani, hiába gyümölcsízezi le valami tábla.

2017.06.06. 16:06:41

@Akitlosz: Oszt ki támadta meg az olaszokat. Csak nem az etióp császár? Jújj!

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2017.06.06. 16:54:29

@dr. mesterséges színezék: sőt, ha az első vh után direkt nem úgy alakítják a békeszerződést, lehet nincs is második.

pitcairn2 2017.06.06. 22:43:11

@pityókabor sommelier:

az 1930-as években általánossá váló protekcionista gazdaságpolitika egyenes úton vezetett a háború felé elvégre a (későbbi) tengelyhatalmak (Németország, Olaszország, Japán) jóformán nem rendelkeztek gyarmatokkal, míg pl. a Brit Birodalom egymaga 36 millió km2 fölött regnált...

az általad említett Etiópia különben meglehetősen cifra történet, elvégre a németek és a japánok az olaszokkal szemben kezdetben még az etiópokat támogatták

en.wikipedia.org/wiki/Second_Italo-Ethiopian_War

ami különösen a náci vezetés részéről volt figyelemre méltó teljesítmény elvégre egy csapat színes bőrűt támogattak akiknek az élén a zsidó múltra büszke Salamon dinasztia állt akiknek még az uralkodói címere kellős közepén is egy Dávid csillag díszelgett:)

upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/ef/Imperial_coat_of_arms_of_Ethiopia_%28Haile_Selassie%29.svg

Hartyáni Ferenc 2017.06.10. 16:17:26

@HToma: elég gyorsan ment az újjáépítés...sokan meg is kérdőjelezik az egésznek a hasznát....a Szovjetunióban egy - egy ilyen robbantás után a megszálló (német - magyar - olasz) megszállók egész falvakat irtottak ki...és pár nap múlva a vonat ismét vígan pöfögött.....
süti beállítások módosítása