Nem dől tovább?

2013. december 13. JTom

A pisai ferde torony rekonstrukciós munkái

A fehér márványból készült harangtorony első szintjének építése 1173. augusztus 9-én kezdődött, Toszkána jólétének és katonai sikereinek korszakában. Miután a harmadik emelet is megépült 1178-ban, a torony a talaj gyengesége miatt süllyedni kezdett. 

02_cr.jpg

1920 körül, a torony mellett már akkor is valamilyen munka folyt

01_1_1880.jpg

A Katedrális és a torony 1880 körül

Építése száz évig szünetelt, mivel a pisaiak folyton hadban álltak Genovával, Luccával és Firenzével. Ezalatt az idő alatt a talaj némiképpen tömörödött. 1272-ben az építkezés újraindult. További négy emeletet építettek rá, olyan szögben, hogy kiegyensúlyozza az alsó szintek elhajlását. Az utolsó emeletet 1372-ben fejezték be, és ekkor állították fel a harangokat is. A lassú dőlés az évszázadok alatt folytatódott.

0_f3df8_c42b5427_XXL.jpg

1838-ban Alessandro Della Gherardesca építész kiásatott egy utat a torony körül, hogy a torony alapja ismét láthatóvá váljon; ez ismét növelte az elhajlást. Benito Mussolini elrendelte, hogy a tornyot ki kell egyenesíteni, ezért betont öntöttek az alapozásába. A szakszerűtlen tervezés és kivitelezés miatt a torony tovább süllyedt a lágy talajba.

A második világháború alatt az amerikai hadsereg hadászati okokból majdnem minden pisai tornyot lerombolt. Tervezték a ferde torony felrobbantását is, de egy az utolsó pillanatban érkezett parancs megelőzte a rombolást.

terv1.png

1964-ben az olasz kormány segítséget kért, hogy megelőzzék a torony leomlását. Egy nemzetközi csoport (mérnökök, matematikusok és történészek) állt össze, hogy megbeszéljék a stabilizálás módszereit. A mérések eredményei azt mutatták, hogy különleges figyelemmel és gondossággal kell eljárniuk a szakembereknek. A dőléstől ugyanis olyan feszültségek keletkeztek az épületben, amelyek még csillapított talajmozgás esetén is a torony leomlását okozhatták volna. Húsz évnyi mérnöki tervezőmunka után, 1990 januárjában a tornyot lezárták a nagyközönség elől. Biztonsági okokból azért a torony körüli házakat kiürítették. A  torony harangjait elszállították és a harmadik szintről kábelekkel "lehorgonyozták" az építményt. A tartókábelek önmagukban is elképesztő súlyúak, méterenként kb. 55 kilogrammosak voltak. Így a tartószerkezetet üzembe helyezve eltávolíthatták azt a 900 tonna ólmot, amit a helyreállítás kezdetén (1970) állítottak az épület mellé, hogy azonnali ellenszerként megállítsák a veszélyes mértékben felgyorsult dőlést. 

05_cr.jpg

Ekkor jött képbe a kulcsszerepet játszó londoni Imperial College of Science professzora, John Burland által kidolgozott talajeltávolító fúrási technika. A képen jobbra a talajfúrási teszteket láthatjuk egy "dummy" toronnyal. A munkák eredménye az volt, hogy ugyan korlátozott számban, de újra látogathatták turisták a már egy évtizede zárva tartott tornyot. A brit talajmechanikai kutató annak a 14 fős bizottságnak a tagjaként dolgozta ki eljárását, amelyet az olasz kormány állított fel 1990-ben a híres toszkán épület megmentésére.

A megoldás során a torony északi oldalán hat méter mélységig fúrtak le úgy, hogy az eredeti alapozást nem sértették meg. A furatokon keresztül nagyjából 30 tonna üledékes talajt távolítottak el, majd egy méternyit felemelték a fúróeszközt. Ezt követően hagyták, hogy a torony - az alatta lévő laza szerkezetű talaj saját mozgása miatt kialakult üreg hatására - elkezdhessen fokozatosan visszamozdulni függőleges irányba. Ez a lassú folyamat azóta is tart.

 A képeken a fúrási munkák és az épület belső állványzata látható

A következő lépés az épület alapos megtisztítása volt. A nagynyomású vizes mosás után, mikrovéséses, majd lézeres tisztításnak vetették alá a 600 és 800 éves köveket.

10_tiszt01_cr.jpgVízes tisztítás

10_tiszt02_cr.jpgMikrovéséses tisztítás

10_tiszt03_cr.jpgLézeres tisztítás

xx_cr.jpgA képen egy oszlopköz már megtisztítva. Látványos a különbség.

Tizenegy évnyi restaurálás után 2001. december 15-én a tornyot ismét megnyitották a látogatók számára. A nyilatkozatok szerint a torony 4,4 centimétert mozdult vissza és további legalább 300 évig stabil marad.

01.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://ritkanlathatotortenelem.blog.hu/api/trackback/id/tr375681960

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.12.14. 23:38:21

Az utolsó kép mikor készült?

Furcsa, hogy nincs egy teremtett lélek sem körülötte.

mrbloodbunny · http://mrbloodbunny.blog.hu/ 2013.12.16. 12:32:08

megint fain írást kaptunk. köszönjük

protézisesh 2015.01.23. 13:25:48

"A tartókábelek önmagukban is elképesztő súlyúak, méterenként kb. 55 kilogrammosak" A vasúti sín métere "csak" 48kg, csak az arányok érzékeltetése végett mondom.

jó az írás!

gigabursch 2015.02.12. 17:09:27

@protézisesh:
a TGV-é olyan 98 kg.

De a Bp-hegyeshalom szakaszon asszem 64 kg/m

gigabursch 2015.02.13. 10:13:34

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:
Akkor meg kell azt nézni közelebbről.
160+-os pálya 54-en nem fut.

vuella 2016.05.24. 19:28:57

Igazán varázslatos volt a bágyadt délutáni napsütésben Pisába érkezni. Helyes darab a tornyocska de rám a Székesegyház mélyebb benyomást tett.

Szaban 2016.05.25. 04:49:50

A torony stabilizálásának pikantériája az, hogy nem akarták függőlegesbe állítani, hiszen akkor elveszti turisztikai vonzerejét. A stabilizálást úgy kellett megoldani, hogy a torony ferde maradjon, a 4,4 cm egy vállalható kompromisszum volt, nem láttam a csalódott turistákat, akiknek feltűnt a 4,4 cm. Ezzel együtt komoly mérnöki feladat, és nincs vége.
süti beállítások módosítása