A lovaknak sem volt könnyű akkoriban.
A bejegyzés trackback címe:
https://ritkanlathatotortenelem.blog.hu/api/trackback/id/tr206065908
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
tjunior 2014.05.18. 09:11:59
Ha egy ilyen szán egy havas lejtőn megindult,gondolom az isten se állította meg, nem hiszem, hogy hosszú életűek voltak ezek a pacik.
Kovács Ferenc 14 2014.05.18. 10:19:06
@tjunior: Hah, attól tartok, hogy egy ilyen szán nem indul meg csak úgy magától. Nem véletlen van 4-6 lóerő eléjük fogva. :)
Egyébként Magyarországon is volt rönkhúzás, a ritkításkor csak lóval tudták elhúzni a rönköket az erdei vasútig. Sokan még ma is tartják a hagyományt, évente egyszer dzsembori is szokott lenni a Börzsönyben, egyszer én is voltam ott néző.
Egyébként Magyarországon is volt rönkhúzás, a ritkításkor csak lóval tudták elhúzni a rönköket az erdei vasútig. Sokan még ma is tartják a hagyományt, évente egyszer dzsembori is szokott lenni a Börzsönyben, egyszer én is voltam ott néző.
DOGMAN · http://kutyasagok.blogspot.com 2014.05.18. 10:32:02
@tjunior: A rúd a lovak közt azért (is) van, hogy annálfogva fékezzenek...
Ahol nincs rúd ott valóban nem tud a ló fékezni a "szerelvényen".
Ahol nincs rúd ott valóban nem tud a ló fékezni a "szerelvényen".
Rollende Landstrasse 2014.05.18. 11:43:07
A második képen a lovak egy magas házak oltásához használt fecskendőt húznak. A fotó valószínűleg San Franciscóban készült. (A sínek között látszik a kábelvontatású városi vasút kábelcsatornája. De ilyen volt máshol is Amerikában, ezért csak valószínűsíthető a friscói helyszín.)
Kovács Ferenc 14 2014.05.18. 12:10:57
@DOGMAN: hja, jobban megnézve majdnem az összes képen ott van a farhám a lovak seggén, hogy a terüt megfékezhessék.
@Rollende Landstrasse: Jé! Én meg villanypóznának véltem! De tüzetesebben megszemlélve valóban fecskendő van a fölső végén.
Gondolom, valami ilyesminek volt a kiegészítő tartozéka:
youtu.be/vwaNjasNh-8?t=45m18s
@Rollende Landstrasse: Jé! Én meg villanypóznának véltem! De tüzetesebben megszemlélve valóban fecskendő van a fölső végén.
Gondolom, valami ilyesminek volt a kiegészítő tartozéka:
youtu.be/vwaNjasNh-8?t=45m18s
Az evolúció megfordítója... vissza a fára! (törölt 2014.05.18. 12:52:10
igen, a második képen egy tűzoltó szerkocsi látható
a hajtó mellett is van két vízágyúra hajazó fecskendő meg az előrenyúló szer elején is a magasban oltáshoz
a hajtó mellett is van két vízágyúra hajazó fecskendő meg az előrenyúló szer elején is a magasban oltáshoz
Matus Krisztián 2014.05.18. 12:53:25
Hogyan rakták fel a fát olyan magasra?
Dzsala elnök 2014.05.18. 14:10:21
@Matus Krisztián: az nem volt nehéz, mivel ők is tudták, hogy nehéz lenne ilyen nagy kupac tetejére tenni, először azt rakták fel. De hogy tették oda a legalsót? :)
szus 2014.05.18. 15:58:44
@tjunior: Apám elbeszéléséből hallottam, hogy ő bizony lejött a hegyről (18 éves volt, nem sok halálfélelemmel) farhám nélkül. Idősebb bátyja, akire rá volt bízva, amikor meglátta, olyan lett mint a meszelt fal. Na megkapta jól a magáét. Többet nem virtuskodott. Szegény lónak minden porcikája remegett.
Egyúttal köszönet az oldalért, minden nap megnézem.
Egyúttal köszönet az oldalért, minden nap megnézem.
Kovács Ferenc 14 2014.05.18. 16:00:53
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Ha jól emlékszem, ősszel vagy kora tavasszal. A lovasok.hu programnaptárjában meg szokott jelenni hetekkel előbb.
T mint T 2014.05.18. 21:26:56
Allatkinzas es erdoirtas! Bravo, emberiseg!
Don Tejbegríz a féllábú matrac · http://konyvespolc.webnode.hu 2014.05.18. 22:18:20
@T mint T:
Megfogtad a lényeget.
Megfogtad a lényeget.
protézisesh 2014.05.22. 15:43:43
szerintem ezen fotók többsége (1-5-6, stb) afféle show-fotó, aminek a fák szállításához semmi köze.
Ez (www.students.tut.fi/~lainiot/kuvia/raskas/2005_8_16_Scania_124-470_Humppila.jpg ) egy 60 tonnás szerelvény, amit egy 470 lóerős Scania vonszol. Az autó 20t, a rakománya 40t. Ez kb 2,5x3x15m "erdei" térfogatú fát jelent. A lovas képeken ennél sokkal több (és gyakran nagyobb átmérőjű, tehát kevésbé "levegősen" rakható) fa van egy-egy szánon.
Ismerve a lovamat, vagy a belga hidegvérűek (www.hidegverulo.hu/kep_fetch.php?tk_id=187) megtapasztalt vonóerejét képtelenségnek tartom, hogy az a 2 ló azt a famennyiséget megmozdítsa...
Ez (www.students.tut.fi/~lainiot/kuvia/raskas/2005_8_16_Scania_124-470_Humppila.jpg ) egy 60 tonnás szerelvény, amit egy 470 lóerős Scania vonszol. Az autó 20t, a rakománya 40t. Ez kb 2,5x3x15m "erdei" térfogatú fát jelent. A lovas képeken ennél sokkal több (és gyakran nagyobb átmérőjű, tehát kevésbé "levegősen" rakható) fa van egy-egy szánon.
Ismerve a lovamat, vagy a belga hidegvérűek (www.hidegverulo.hu/kep_fetch.php?tk_id=187) megtapasztalt vonóerejét képtelenségnek tartom, hogy az a 2 ló azt a famennyiséget megmozdítsa...
Skywatcher 2017.01.09. 12:25:54
@protézisesh: Nekem is végig ez motoszkált a fejemben a képeket látva. Fával tüzelek, látom nap mint nap a faszállító (hehe) kamionokat, erdőt járva tudom milyen súlya van még egy kisebb rönknek is, stb... A több méter magasra megrakott, méteres átmérőjű rönköknek olyan súlya lehet, hogy nem a képen látható 4-6 ló, de még 40-60 sem igazán tudná megmozdítani. Esetleg sineken, enyhén lejtős terepen...
Persze lehet, hogy csak hitetlen vagyok...
Persze lehet, hogy csak hitetlen vagyok...
szita szita péntek 2017.01.13. 10:15:29
Sem a ló hajtásához, sem a fa kivágásához nem értek. De... Nézzük pld az első képet! Durván 6 méter magas, 4 méter széles, 5 méter hosszú, kb háromszög átmetszetű hasáb, azaz 60m3. Hengerekből van összeállítva, szal' inkább 42m3 körül. Mennyi lehet a fa tömege? Nyilván függ a szárazságától, én megtippelek neki köbméterenként 700 kg-t. Ennek megfelelően az a rakomány durván 30 tonna. Egy igásló (azt olvasom) durván 600kg, és kettő van a rönkök elé fogva, azaz a lovak durván 25x akkora terhet vontatnak, mint a saját tömegük? Ez olyan, mintha egy átlagos (80 kg) férfinak kellene elhúznia egyenetlen (bár havas) talajon egy két tonnás szánt. Hmm... Lehet a ló vonóereje nincs ilyen közvetlen arányban az emberével, de olyan nagy különbség szerintem nincs. (Azt olvasom egy ember hosszabb távon kb 0.1 lóerő leadására képes) Nos én rövid távon sík felületű, jó minőségű úton képes vagyok megtolni egy durván egy tonnás autót - ami szerintem könnyebb, mint egy egy tonnás szánt. Nem hiszem, hogy boldogulnék két tonnával is, pláne egyenetlen terepen.