Napi érdekes - 569

1919!

2025. május 04. JTom

A mai különkiadásom egy különleges évről szól. 1919!

1919_fegyveres_military_bemutato_es_verseny_a_londoni_hyde_parkban_az_egyesult_kiralysagban.jpg

1919. Fegyveres military bemutató és verseny a londoni Hyde Parkban, az Egyesült Királyságban

1919_ujev_az_ausztraliai_tengerparton.jpg

1919. Újév az ausztrál tengerparton, Bondi Beach-nél

1919_a_bostoni_melaszarviz.jpg

1919. A bostoni melaszárvíz. A sűrű cukorszirup egy szétrepedt, 100 ezer hektoliteres tartályból ömlött, több méter magasan az utcákra. A katasztrófa 21 ember halálát okozta, miközben továbbá 150 ember sérült meg

1919_a_brit_r33_leghajo_elso_repulesere_keszul_a_barlow_repuloteren_yorkshire-ben_az_egyesult_kiralysagban.jpg

1919. A brit R33 léghajó első repülésére készül a Barlow repülőtéren, Yorkshire-ben, az Egyesült Királyságban

1919_a_lincoln-emlekmu_epitese_washingtonban.jpg

1919. A Lincoln-emlékmű építése Washingtonban

1919_a_tarrant_haromfedelu_repulogep_tesztrepulese_farnborough-ban_angliaban_a_repules_katasztrofalisan_vegzodott_a_gep_lezuhant_mindket_pilota_eletet_vesztette.jpg

1919. A Tarrant Tabor  háromfedelű repülőgép tesztrepülése Farnborough-ban, Angliában. A repülés katasztrofálisan végződött, a gép lezuhant, mindkét pilóta életét vesztette

1919_a_uss_arkansas_csendes-oceani_flotta_hajoja_athalad_a_panama-csatornan.jpg

1919. A USS Arkansas, a csendes-óceáni flotta hajója halad át a Panama-csatornán

1919_about_100_destroyers_in_mothballs_at_the_philadelphia_navy_yard.jpg

1919. Közel 100 darab elhagyott romboló a philadelphiai haditengerészeti kikötőben

1919_asatasok_es_rekonstrukcio_soran_a_stonehenge-ben_egyesult_kiralysag.jpg

1919. Ásatások és rekonstrukció Stonehenge-ben, Egyesült Királyság

1919_az_albert-on-somme-i_szekesegyhaz_romjai_az_elso_vilaghaboru_alatti_heves_harcok_helyszine.jpg

1919. Az Albert-on-Somme-i székesegyház romjai, az első világháború alatti heves harcok helyszíne volt Franciaországban

1919_egy_belgiumi_ut_az_elso_vilaghaboru_vegen.jpg

1919. Egy belgiumi út, az első világháború végén

1919_egy_no_oldalkocsis_motoron_pozol_az_utcan_parizsban_franciaorszagban.jpg

1919. Egy nő oldalkocsis amerikai Indian motoron. Párizs, Franciaország

1919_hajok_a_gyongy-folyon_kantonban_kina.jpg

1919. Hajók a Gyöngy-folyón Kantonban, Kína

1919_juhok_legelesznek_a_feher_haz_gyepen_washingtonban.jpg

1919. Juhok a Fehér Ház gyepén Washingtonban. Természetes fűnyíróként használták őket

1919_katonai_parade_az_otodik_sugaruton_new_york_allamban_az_elso_vilaghaborus_gyozelem_tiszteletere.jpg

1919. Katonai parádé az Ötödik sugárúton, New York államban, az első világháborús győzelem tiszteletére

1919_nemzeti_kerekparosok_szovetsege_altal_szervezett_kerekparverseny_a_londoni_herne_hillen.jpg

1919. Nemzeti Kerékpárosok Szövetsége által szervezett velocipéd-verseny a londoni Herne Hillen

1919_rio_de_janeiro_brazilia_es_a_cukorsuveg-hegy_latkepe_a_guanabara-obolben1.jpg

1919. Rio de Janeiro, Brazília és a Cukorsüveg-hegy látképe a Guanabara-öbölben 

A bejegyzés trackback címe:

https://ritkanlathatotortenelem.blog.hu/api/trackback/id/tr6618850676

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ZON 2025.05.04. 14:17:06

" Közel 100 darab elhagyott romboló " - nagy ország , nagy " talált tárgyak osztálya " : )

fkv.119 2025.05.04. 17:07:52

"A mai különkiadásom egy különleges évről szól. 1919!"

A 69 mégkülönlegesebb év, abból hozzál fotókat! :D

amundsen 2025.05.04. 21:28:20

A bostoni melaszáradásnak ( alkoholhoz erjesztési alapanyag, ebből készül a rum) több oka is volt: első, hogy másnap fogadták el a hírhedt alkohol tilalmi törvényt, amely egy év múlva lépett hatályba, bespejzolt mindenki. A másodiik-fő ok-, hogy a tartály 15 m magas és 27 m átmérőjű volt, viszont a tervező nem tudott tervezni, hozzá a kivitelező pedig tervet olvasni. Készítettek egy nagyjából városi gáz tárolására szükséges tartályt a víznél 1,4-szer sűrűbb folyadékhoz. Ami, ha sűrű is, de folyadékként viselkedik ( mint a zsaluba öntött beton, ezért szoktak a zsaluk is szétszakadni), hatalmas nyomással nehezedett a tartály falának, az meg egyszer csak elengedett.

IamTwo 2025.05.04. 23:11:28

100 db elhagyott romboló - What???

Galaric 2025.05.05. 06:14:39

@IamTwo: ezek a háború végén leállított és tartalékba helyezett hajók voltak. Nem volt már szükség rájuk.

Watchdog 2025.05.05. 10:39:08

É-Korea mostanra építette meg az első rombolóját. Van nagy öröm arrafelé...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2025.05.05. 12:06:42

@IamTwo: Csak a szokásos, az ipar zakatolt, a háború meg végetért. Mentek a bontóba. A II. vh után is ezres nagyságrendben ment a levesben 0 órás bombázók, vadászgépek, mert nem volt rá már igény, csak szerződések miatt a leszállítások mentek. A repülőgép-hordozó építési programot asszem már 1944 közepén befékezték, mert látszott, hogy nem kell több.

A II. vh után a hajókat lekonzerválták, mert azok nagy értéke és átépítéssel több még a hh. végét is megélte az utolsó nagy Essex és a Midway osztályból. A többi egy része kuka / tartalék flotta. A repcsiknél látszott, hogy olyan sebességgel avulnak el, hogy nem tartották meg őket.

gigabursch 2025.05.05. 12:29:38

@Watchdog:
...s a sokadik ICBM atomrakétájánál tart...

Amúgy egy mai ÉK-i hadihajó a száz évvel korábbi AEÁ flottában komoly pulykavadászatot tarthatott volna...
Pont ahogy negyven éve a II. VH-s Home Fleetet egy szem Kirov kb egy hét alatt a tenger fenekére küldhette volna.
Azóta még eltelt még negyven év...

A jelenkor nagy hajói és az úszó drónos megoldások nagyban változtatják a stratégiai viszonyokat és az optimális méret szempontokat.

Fogash 2025.05.05. 12:32:20

Azon a katonai parádén majdnem annyi öröm látszik a győztesek arcán, mint Armstrong-ékén a holdraszállás utáni sajtótájékoztatón...

Az a sok hajó mehet a vasba, egy hadihajónak kb 95%a vas-acél, nem sokat kell vacakolni a szelektálással.

A melasz meg a mindenféle (nád/répa/stb) cukorgyártásnak az egyik köztes terméke. Persze lehet belőle alkoholt is erjeszteni, de azt mindenből lehet, ami cukrot tartalmaz. (vö: "amiből lekvárt lehet, abból pálinkát is...")

1919 és sehol egy szó/kép a patkánylázadásról? Pedig 19ben szerintem az volt a legnagyobb esemény. Meg a NOSZF...

Cserny mster 2025.05.05. 18:18:49

Azok a velocipédes fiúk nemcsak a Herne Hillen tekertek, hanem egy (akkori) szabványos körpályán!

Munro 2025.05.05. 18:37:46

Mivel 2025 van, lehetne 1925-ről is válogatás

Rollende Landstrasse 2025.05.05. 20:28:48

Az oldalkocsis motor egészen pontosan: Indian Powerplus, 1000 köbcentis. Oldalkocsi nélkül 200 kg. A tankja alig 10 literes, ami a motorok akkori fogyasztását és a benzinkutak sűrűségét nézve azt jelentette, hogy minden útba eső benzinkútnál megállt. Érdekessége még, hogy elöl-hátul laprugós felfüggesztésű.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2025.05.06. 08:21:48

Hajó, hajólátom, a kínai folyón elég jó dugó van.
A velocipédnél vajon mire gondolhatott az agyatlan költő, mi a fütty kösnek kellett ekkora kerékátmérő?
Hogyan szálltak fel meg le a bringára-ról?
Egy taknyolás kész életveszély lehetett olyan magasról.
A repülőgépipari úttörőknek óriási respect.Gondolom, mindenki kihagyta volna a korai fejlesztéseket, tesztrepüléseket, hogy ne kelljen meghalni, csak hát úgy nehéz lett volna.Az mondjuk érdekes, hogy nem előzte meg a repüléseket az ejtőernyők fejlesztése...pedig logikus lett volna.

ZON 2025.05.06. 13:45:43

@geegee: Mivel a pedál direktben hajtotta a kereket ( nem volt a mai, láncos gyorsító áttétel ) ,kisebb kerékátmérő
alkalmazásával nagyon lassú lett volna a járgány. És talán a nagyobb átmérő a stabilitásra is jó hatással van.

Pui.de.Dac 2025.05.06. 18:57:17

@gigabursch: Erre talán nem a Kirov osztály a legjobb példa ......

Pui.de.Dac 2025.05.06. 19:09:10

A Tabor egy konstrukciós zsákutca volt, egy fakereskedő baklövése. A baleset felszállás közben történt, nem is sikerült elrugaszkodnia. Sajnos a ket pilota meghalt, az öt másik fedélzetén tartózkodó személy megúszta sérülésekkel.

Pui.de.Dac 2025.05.06. 19:15:14

@geegee: Az ejtőernyők fejlesztése igenis megelőzte a repülőgépeket. Már az 1700-as évek végén léteztek működőképes ejtőernyők.

gigabursch 2025.05.06. 20:52:31

@Pui.de.Dac:
Több variáció is lehetséges...

Carada 2025.05.06. 20:57:16

@geegee: Néhány hete Körmenden jártam, az ottani kastélymúzeumban van egy velocipéd replika, arra meg lehet próbálni felszállni. Stabil állványra van rakva, álló helyzetben csak úgy lehet felmászni rá, és még így is segítséget igényel. A felszállást segíti(a fényképen nem látszó) kis bütyök a hátsó kerék fölött, amire az egyik lábadat kell tenni. Itt egy komplett iskolakör vele: www.youtube.com/watch?v=e5scMsYiSrQ :-) Egyébként Mark Twain írt egy szkeccset a tapasztalatairől, Megszelidítem a kerékpárt címmel jelent meg az azonos című kötetben. Itt olvasható az egész könyv, ez az írás a 63. oldalon kezdődik: mek.oszk.hu/04200/04258/04258.pdf
A körmendi apropója a velocipédnek pedig az, hogy a két Udvary fivér 1889-ben itt alapította meg az ország első kerékpáros egyesületét, és még abban az évben velocipéddel elmentek a párizsi világkiállításra. Valami 17 nap alatt jutottak ki, hazafelé pedig beugrottak Torinóba és meglátogatták Kossuth Lajost.
süti beállítások módosítása