Napi érdekes - 512

Magyarország 100 éve

2024. március 17. JTom

Ismét tematikus válogatás jutott mára. Magyarország 100 éve, két tucat fotón!

1897_vasuti_hid_epitese_alsokubinnal.jpg

1897. Vasúti híd építése Alsókubinnál

1916_austro-hungarian_honved_hussars_on_horseback_on_the_way_to_virpazar_in_montenegro_during_the_first_world_war.jpg

1916. Az osztrák-magyar hadsereg huszárai a montenegrói Virpazarban, az első világháborúban

1918_amerikai_katonak_fiumeben_fortepan_national_archives.jpg

1918. Amerikai katonák Fiuméban. Forrás: Fortepan/National Archives 

1920_ferfi_hudson_motorkerekparon_fortepan_bokor_andras.jpg

1920. Férfi Hudson motorkerékpáron. Forrás: Fortepan/Bokor András

1920_hungarian_delegates_leave_the_palace_in_versailles.jpg

1920. A trianoni békediktátum magyar aláírói: Benárd Ágost küldöttségvezető (balra, cilinderrel a kezében) és Drasche-Lázár Alfréd rendkívüli követ, államtitkár (jobbra, fedetlen fővel) távoznak az aláírás után. Benárd Ágost állva, pár másodperc alatt írta alá a hazánkra kényszerített dokumentumot egy rozsdás, régi tollal, elutasítva a felajánlottat, majd azonnal távozott a magyar küldöttség, nem várva meg a hivatalos lezárást. Az ajtóban állók is csak döbbenten nézik az eseményeket.

1931_csepel_weiss_manfred_gyar_repulotere_graf_zeppelin_leghajo_fortepan_laborcz_gyorgy.jpg

1931. Csepel, Weiss Manfréd gyár repülőtere. Graf Zeppelin léghajó. Forrás: Fortepan/Laborcz György

1939_view_on_the_determined_hungarian_pavilion_for_the_new_york_world_exhibition_taken_on_the_day_of_its_ceremonial_opening.jpg

1939. A New York-i világkiállítás magyar pavilonja a megnyitó napján

1940_vereckei-szoros_beszkidi_hago_magyarorszag_szovjet_hatara_az_ezredeves_emlekmuvel.jpg

1940. Vereckei-szoros Beszkidi hágó. Magyarország szovjet határa az ezredéves emlékművel

1942_gyorsvonat_es_tehervonat_utkozese_martonvasarnal_fortepan_ladinek_viktor.jpg

1942. Gyorsvonat és tehervonat ütközése Martonvásárnál. Forrás: Fortepan/Ladinek Viktor

1942_the_propaganda_exhibition_das_sowjetparadies_the_soviet_paradise_in_berlin_with_sztojay.jpg

1942. A "Szovjetparadicsom" című antipropaganda-kiállítás Berlinben, középen bottal a résztvevők között Sztójay Döme (született Dimitrije Sztojakovics) berlini magyar nagykövet, későbbi miniszterelnök. 1946-ban háborús bűnökért golyó általi halálra ítélték és kivégezték

1946_nyomor_a_fovarosban_fortepan_bauer_sandor.jpg

1946. Nyomor a fővárosban. Forrás: Fortepan/Bauer Sándor

1953_duna-part_a_felvetel_a_rakoczi_hadnagya_cimu_film_forgatasakor_keszult_fortepan_horvath_jozsef.jpg

1953. Duna-part, a felvétel a Rákóczi hadnagya című film forgatásakor készült. Forrás: Fortepan/Horváth József

1958_hev_metro_tram_travelling_to_szentendre_from_budapest.jpg

1958. 1966 körül. HÉV jön Budapest felől, Szentendre irányába. Köszönöm az olvasóknak a pontosítást!

1960_teeszagitatorok_es_parasztok_cr.jpg

1960. Téeszagitátorok és parasztok

A saját földjükön gazdálkodó parasztok tulajdonuktól való megfosztásának és termelőszövetkezetekbe tömörítésüknek a folyamata. A kollektivizálás, azaz a téeszesítés első hulláma már 1948-ban elkezdődött, ám 1956-ig a parasztoknak csak töredékét, s főleg a szegényeket sikerült belépésre bírni. Az utolsó, 1959-ben kezdődött harmadik hullám volt a legsikeresebb. 

 

1967_a_budapesti_nemzetkozi_vasar_nyugatnemet_kiallitasan_az_uj_bmw_02-esek_fortepan_artfokusz.jpg

1967. A Budapesti Nemzetközi Vásár nyugatnémet kiállításán az új BMW-k Forrás: Fortepan/Artfókusz

1972_kiserleti_berepules_kozben_a_budaorsi_peruloteren_lezuhant_z-37a_melak_tipusu_egymotoros_mezogazdasagi_repulogep_roncsai_fortepan_budapest_fovaros_leveltara_brfk_helyszinelesi_fenykepei.jpg

1972. Kísérleti berepülés közben a budaörsi perülőtéren lezuhant Z-37A Čmelák típusú egymotoros mezőgazdasági repülőgép roncsai. Forrás: Fortepan/Budapest Főváros Levéltára/BRFK helyszínelési fényképei

1979_cellovolde_fortepan_monoki_miklos.jpg

1979. Céllövölde. Forrás:  Fortepan/Monoki Miklós

1980_hungarian_enterprise_produces_directional_signs_for_the_olympic_games_in_moscow.jpg

1980. Magyar gyártású útbaigazító-táblák készülnek a moszkvai olimpiára

1980_margitsziget_palatinus_strandfurdo_fortepan_magyar_rendor.jpg

1980. Margitsziget, Palatinus strandfürdő Forrás: Fortepan/Magyar Rendőr

1981_a_budapest_sportcsarnok_epitese_fortepan_bertalan_agnes.jpg

1981. A Budapest Sportcsarnok építése. 17 évvel később egy karácsonyi vásár során leégett. Forrás: Fortepan/Bertalan Ágnes

1982_razzia_fortepan_urban_tamas.jpg

1982. Razzia egy étteremben. További képek a kor rendőri intézkedéseiről korábbi bejegyzésünkben. Forrás: Fortepan/Urbán Tamás

1983_gypsy_roma_women_selling_textiles_in_a_budapest_underground_cr.jpg

1983. Határon túli magyar asszonyok ruhákat árulnak illegálisan egy budapesti aluljáróban

1987_marianosztrai_fegyhaz_es_borton_etelosztas_fortepan_urban_tamas.jpg

1987. Márianosztrai Fegyház és Börtön, ételosztáskor. Forrás: Fortepan/Urbán Tamás

1987_mento_az_uzsoki_utcai_korhaz_elott_87_telen_fortepan_urban_tamas.jpg

1987. Mentő az Uzsoki utcai Kórház előtt '87 telén. Forrás: Fortepan/Urbán Tamás

  

Köszönöm az eddigi támogatóknak a felajánlásaikat!!! Kérlek benneteket továbbra is, hogyha megtehetitek támogassátok a blogot PayPalon keresztül, Patreonon, vagy a DONABLY-n

Ritkán Látható Történelem, 10 éve Veletek.

Ajánlom figyelmetekbe régebbi bejegyzésünket is:

 

R-csoport a vetkőztetők réme

A bejegyzés trackback címe:

https://ritkanlathatotortenelem.blog.hu/api/trackback/id/tr5118355771

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2024.03.17. 12:21:19

1958. HÉV jön Budapest felől Szentendrére
És még most is jár egy ilyen a csepelin....

Galaric 2024.03.17. 12:42:54

A mai kedvencem Palatinus strandos kép.

Snake 2024.03.17. 12:43:26

@molnibalage: Biztosan nem 1958-as kép, az M IX-esek prototípusa 1962-ben készült el.
A képen a 853-as psz.-ú kocsi van, ezt 1966.01.31-én vették állományba és még napjainkban is forgalomban van.

Generic Jingle 2024.03.17. 13:20:26

Szerintem Szentendre felől érkezik a HÉV Pomázra.

amundsen 2024.03.17. 13:38:11

A Graf Zeppelin még ma is óriási tömegeket vonzana az impozáns megjelenésével, valószínüleg a blog olvasói közül is jó néhányan elmentek volna leesett állal megbámulni a hatalmas óriást. Az a nevezetes március 29-i nap is vasárnap volt, a tehetős utasok aznap a következő ebédet kapták: Áttört szárnyas leves; lazac-pisztráng főve, vajjal leöntve, pirított burgonya szeletekkel; borjúborda vadasan nudlival, zöldborsó, friss paradicsom és zöldsaláta körítéssel; karamella krém.

lezlidzsi84 2024.03.17. 13:38:22

@Snake: Plusz szemből mintha egy ZIL-130-as jönne, amit 1962-től gyártottak, és ekkortájt kezdett elterjedni Magyarországon.

Munro 2024.03.17. 15:50:41

@Generic Jingle: Szerintem is ez Szentendre felől érkezik Pomázra, itt készülhetett a kép: https://www.google.com/maps/@47.6469886,19.0321767,3a,75y,119.65h,85.83t/data=!3m6!1e1!3m4!1sTgao0YR-opWjRSebVWJw0A!2e0!7i16384!8i8192?entry=ttu

slowmotion 2024.03.17. 16:17:37

@molnibalage: hasonló a színezése, igen.

lutria 2024.03.17. 17:40:57

@molnibalage: 4db ilyen van Csepelen,ebből 1db jelenleg balesetes.

5valve 2024.03.17. 18:25:09

Szerintem is Szentendre felől megy Budapest felé a Hév.

Yaesu 2024.03.17. 18:44:14

@molnibalage:

Ilyen MVIII biztos, hogy nem, kevered a MIX/MIXa motorvonattal.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2024.03.18. 08:25:31

@Yaesu: Akkor csak külsőleg hasonló. Lényeg a lényeg, kőkorszaki járművekkel megy HÉV. Vagy arra hajtunk, hogy megdöntse a Kisföldalatti 70 éves jármű rekordját?

nagyvili 2024.03.18. 10:31:32

Az 1972-es lezuhant Zlin Z-37-hez az avia-info.hu azt írja:
" 1972.03.31. Budaörsön lezuhant, Szijj Róbert†."
Moldova György Égi szekér című, a mezőgazdasági pilótákról szóló riportkönyvében ezt találtam:
"Fent Szabolcsban dolgozott egy fiatal pilóta Smelákon, egy alkalommal már kiszórta a vegyszert, repült visszafelé, és fentről észrevette, hogy lent a szántóföldön egy öntözőberendezés szórja a vízsugarakat. Arra gondolt, hogy lemossa a vízben a gép hasát, lejjebb ereszkedett, de ahogy a víz kopogni kezdett a sárkányon, megijedt és lezuhant. A Smelák összetört, de a pilótának olyan szerencséje volt, hogy életben maradt, sőt még arra is jutott ereje, hogy valami mentséget keressen magának. Azt találta ki, hogy szűkített fordulót végzett, a gép közben elvesztette a sebességét, és ettől „perecelt le”. Sz., a főpilótánk nem hitt neki, elhatározta, hogy fenn a budaörsi repülőtéren ő maga játssza le a helyzetet.

Épp valamilyen taggyűlést tartottak fenn a központban, összejöttünk legalább kétszázan, figyeltük, hogy mi történik. Sz. kért egy Smelákot, megrakatta annyi homokzsákkal, amennyi nagyjából megfelel a munkaterhelésnek, felszállt vele, és fent ötszáz méteren megcsinálta a szóban forgó szűkített fordulót. Ennyi elég is lett volna a bizonyításhoz, de Sz. meg akarta mutatni, hogy ötven méter magasságban is meg tudja oldani, ami szerintem lehetetlen, mert mínusz kétszáz méteren van a figura vége, vagyis csak akkor lehetne biztonságosan végrehajtani, ha egy kétszáz méter mély gödör lett volna alatta. Mikor ereszkedett lefelé, mind a kétszázan, akik néztük, éreztük, hogy Sz. meg fog halni. Így is történt, elvesztette az uralmát a gép fölött, a Smelák átfordult, és belecsapódott a földbe, Sz. meghalt. Újra mondom neked – ne kísértsd az Istent."

Grgabácsi 2024.03.18. 12:32:39

@Generic Jingle: simán lehet, hogy akkor még baljárat volt ott is, mint ahogy a gödöllőin ma is.
A BS nem inkább 1999 decemberében égett le, ami 1981-hez képest 18 év?

ZON 2024.03.18. 13:17:19

A két rendőr a "Lordok házában" razziázik a Móricz körtéren ?

Generic Jingle 2024.03.18. 21:48:36

@Grgabácsi: Ha baljárat volt, akkor a képen tolat a vezető, mert ott ül a fülkében. :-)

¿Qué tapas hay? 2024.03.18. 22:19:37

Azon gondolkodtam, hogy a '20-beli Hudson motorbiciklinek mi a magyar vonatkozása. Ez egy berlini motorbicikli, a háttér meg akárhol lehet.

@Yaesu: Most hogyan jön itt a képbe az MVIII motorkocsi?

8Lifeisamovie8 2024.03.18. 23:55:32

Klassz a Céllövöldés kép. Én bírnék egy ilyen színes-búcsús fényképcsokrot :)

Yaesu 2024.03.19. 12:07:43

@¿Qué tapas hay?: Úgy, hogy az van a képen, molnibalage kolléga összekeverte a csepelin most épp azt hiszem nem futó, mert fővizsgázó MIX/MIXa-kkal a régi festét miatt.

¿Qué tapas hay? 2024.03.20. 19:30:43

@Yaesu: Hát, itt feljebb a 13. képen egy MIX-es van.
Ilyen: https://maps.app.go*o.gl/7PAJwjtN4Mou9nep8
Az MVIII egy négytengelyes, középbejáratú vontató motorkocsi volt, a kép készítésének idején a 251-264 pályaszámtartományban. ilyen: villamosok.hu/bhev/jarmuvek/mviii-pxv/m257.jpg

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2024.03.21. 00:19:06

BMW-k a BNV-n!
:D
Kábé ufóknak számíthattak a sok sz.@r keleti ócskaságok közt, el se hinném kép nélkül az egészet.És mit gondoltak vajon a németek, hogy majd lesz magyar vásárlóerő, úgy mint náluk, odahaza Dojcslandban, vagy hogy?
:-)
Mikor az embereknek kábé biciklire se nagyon volt pénzük...
:-(

kzb 2024.03.21. 02:01:29

Ezen a héten szerintem az agitátoros kép a mindent vivő! Az arcokról pontosan tudni vélem, hogy ki az agitátor, és ki a megfélemlített földműves. Szocializmus rulez! :)

káBell 2024.03.21. 11:59:00

@kzb: Szerintem nem teljesen egyértelmű. Első ránézésre a középső alakot mondtam volna agitátornak.
- Gyere, öcsém, csapja tenyerembe, aztán írd alá a belépési papírokat!
De jobban átgondolva, a ruházata alapján ő csak egy kedélyeskedő parasztbácsi és a baloldali, úriasabban öltözött két kucsmás alak lehet az agitátor.

¿Qué tapas hay? 2024.03.21. 21:22:16

@geegee: Az egy közkeletű tévedés, hogy kevés nyugati autó volt a kép készítésének idejében Magyarországon. 1968-ban a kb. százhatvanezres autóállomány fele nyugati típus volt, azon egyszerű okból, hogy a KGST akkor még nem volt képes nagy mennyiségben, megfizethető autót szállítani.
'74-ben, már a Zsiguli-korszak negyedik évében, a 490 ezres autóállományból 861 BMW volt, melyek közül a képen látható 1600-as 71, a 2500-as 32 darabbal képviseltette magát. (a 2500-asok jórészt állami autók voltak) Persze a legtöbb a BMW népautójából, a 700-asból futott.
A nyugati típusokra visszatérve, a vezető márka a Fiat volt, mely márka darabszáma a szoc. időkben végig megelőzte pl. a Volgák, vagy a Zaporozsecek számát. '74-ben 20465 volt belőlük.

SomiTomi · http://somitomi.blog.hu 2024.03.21. 23:44:23

"1942. január 17-én kb. 10 óra 24 perckor az egyenes állású 424,027 sz. mozdonnyal vontatott 1207. sz.... gyorsvonat Martonvásár állomás 2. sz. vágányon való áthaladás alkalmával a kijárati váltót a 3. sz. vágányról a kalauzkocsival a daruhoz átállni szándékozó 1275. sz. vonat mozdonyára szaladt. Az összeütközés következtében az 1275. sz. vonat 61 676 sz. D kocsija pozdorjává tört, a vonat egyenes állású 323,030 sz. mozdonya a szerkocsitól elvált és a pálya bal oldalára, az anyagárokba fordult, míg szerkocsija kisikolva a pályán maradt. A 424,027 összes tengelyeivel.... kisiklott." Ezen kívül még 3 kocsi siklott, több megsérült, a pálya 19-én 6.30-ig elzáródott.

[ forum.index.hu/Article/viewArticle?a=113991560&t=9121587 ]

PLarge 2024.03.27. 07:49:44

A héves képen valóban egy M/IX-es van. A szentendrei hév jelenlegi dolgozójaként én is a pomázi ívre tippelnék. A vonal a képen is jobbjáratú, halványan látszik is a járművezető. Egyébként tegnap érkezett a csepeli vonalról Szentendrére mérlegelésre egy M/IXa (az M/IXa. az M/IX. "továbbfejlesztése"), de nem a képen látható példány, hanem a 841-es pályaszámú.

Bandovics 2024.04.14. 21:39:28

1946. Nyomor a fővárosban. Az alsó sor középső dobozára mi van írva?
Cukor – Rizs – Kávé
Liszt – ??? – Dara

¿Qué tapas hay? 2024.04.15. 22:00:50

@ferry999: Morzsának ugyan morzsa, de ahogy nézem, azon az egy fiókon horvát felirat van: MRVICE
süti beállítások módosítása