Napi érdekes - 468

2023. május 07. JTom

1920_a_ku_klux_klan_autoversenyzo_csapata_kansas.jpeg

1920. A Ku Klux Klan csapata egy kansasi autóversenyen

1921_coca-cola_delivery_truck.jpg

1921. Coca-Cola teherautó

1922_a_kaliforniai_argonaut_banyaban_jackson_1400_meter_melyen_csapdaba_esett_47_banyasz_utolso_uzenetete_3_ora_jon_a_gaz_alatta_meg_egy_3_ora_huszkor.jpeg

1922. A kaliforniai Argonaut bányában (Jackson) 1400 méter mélyen csapdába esett 47 bányász utolsó üzenete: "3 óra, a gáz erősödik", alatta még egy utolsó felirat "3:20". Néhány perccel később mind meghaltak

1928_lady_enjoys_meal_on_paris_to_berlin_zeppelin.jpg

1928. A Párizs-Berlin léghajójárat reklámfotója

1929_passengers_boarding_the_british_r_101_airship_from_a_mooring_mast.jpg

1929. Utasok szállnak be a brit - később szerencsétlenül járt -  R101-es léghajóba a kikötőárbóc tetején

1931_george_bernard_shaw_szorffel_fokvaros_del-afrika.jpeg

1931. A 75 éves George Bernard Shaw, ír drámaíró, szörffel Fokvárosban, Dél-Afrikában

1944_brit_lancaster_mkii_pancelozott_jarmuvek_elefantnak_alcazva_burmaban_a_masodik_vilaghaboru_alatt.jpeg

1944. Brit Lanchester MKII páncélozott járművek elefántnak álcázva, Burmában a második világháború alatt

1952. Egy elfelejtett bécsi kiállítás szovjet pavilonja

 

1958_majus_1_szovjet_ejtoernyos_szakosztaly_oszlopa_a_voros_teren.jpeg

1958. május 1. Szovjet ejtőernyős szakosztály felvonulása a Vörös téren

1987_a_cat_and_trained_german_shepherds_the_final_exam_for_police_service_dogs_germany.jpg

1987. A kiképzés vége. Végzős rendőrségi német juhászok utolsó tesztje egy macskával

1987_supporters_of_s_s_c_napoli_celebrate_the_first_scudetto_won_by_the_football_team.jpg

1987. Az S.S.C. Napoli futballcsapatának szurkolói ünneplik csapatuk bajnoki győzelmét

1988_a_buran_szovjet_ursiklo_kilovese_elott.jpeg

1988. A Buran szovjet űrsikló, felbocsátása előtt. Korábbi bejegyzésünk róla ITT érhető el

1998_az_1552-ben_epult_manchesteri_old_wellington_pub_koltoztetese_100_meterrel_arrebb.jpeg

1998. Az 1552-ben épült, manchesteri Old Wellington pub költöztetése 100 méterrel arrébb

1998_on_the_set_of_the_movie_godzilla.jpg

1998. Utolsó simítások a Godzilla című film forgatási makettdíszletében

2003_delta_force_operator_kevin_holland_after_capturing_saddam_hussein.jpg

2003. Delta Force egység tagja az elfogott Szaddám Husszeinnel

2004_collin_farrell_a_nagy_sandor_a_hodito_alexander_forgatasi_szuneteben.jpeg

2004. Collin Farrell a Nagy Sándor, a hódító (Alexander) című film forgatási szünetében

 

A bejegyzés trackback címe:

https://ritkanlathatotortenelem.blog.hu/api/trackback/id/tr4018118244

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

KVadász 2023.05.07. 12:34:57

Lancaster helyett Lanchester 6x4 MkII. A Lanchester Motor Company gyártotta őket, innen a név. A Lancaster pedig egy nehézbombázó volt, amit az Avro gyártott, pár nagyságrenddel nagyobb mennyiségben. :)

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2023.05.07. 13:20:29

A macskás kutyás képre tényleg ezt dobja fel a kereső is, de biztosan nem UL? 2004 táján ez a kép színesben terjedt. Itt most mitől fekete-fehér? Bár minőségileg jobb, mint az átlag mémes változata, de hát azt n+1-szer tömöríthették szar képszerkesztővel is.

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2023.05.07. 13:33:19

@KVadász: köszönöm, javítom
@molnibalage: minden lehet, sőt az ellenkezője is, egy nagyjából biztos: a kép Európában készült

Galaric 2023.05.07. 15:05:39

Minden napi érdekes bejegyzést láttam és olvastam a kammentszekciót, néha még hozzá is szóltam. :)
Megkockáztatom, hogy a mai az egyik legjobb a blog történetében számomra.
Szinte ki sem tudok emelni egyetlen képet sem, mindegyik kiváltott bennem valamilyen érzelmi reakciót.
Szóval ez egy nagyon király válogatás a számomra! ::)
Sokszor megköszöntem már a munkádat és most ismét megteszem, remélem soha nem unod meg a blog készítését és hosszú éveken át élvezhetjük még ezeket a válogatásokat.

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2023.05.07. 17:48:54

@Galaric: nagyon köszönöm, az ilyen kommentek segítenek benne hogy ne unjam meg, de ENNEK is örülnék ;):

www.paypal.com/donate?token=TV4gbWijHPZYzyq_wZCEPWc1TcwO_EHjevWRjXN4Qi2nZrYcoFcTcg9zWR9JD0piBSfJ6U7KgovlHZU2

Maga Lenin 2023.05.07. 18:50:37

Szerintem egy linkelést a Buran képe alá megérne a blog külön bejáratú posztja a szovjet tudomány és technika egyik kiemelkedő eszközéről. Ha már korábban készült ilyen poszt :)

Madár Fokker 2023.05.07. 19:18:13

A bécsi kiállítás szovjet pavilonjáról berakott első kép az a rátótiak pavilonja is lehetne: Bélák! Bélák mindenhol!

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2023.05.07. 20:25:20

Átérzem Collin Farrell helyzetét: egyszer magam is egy hasonló római katonát játszottam egy hazai reklámfilm statisztájaként: saruban és szoknyában, mozdulatlanul a földön feküdve voltam az egyik hulla a harcmezőn – a pilisi hegyekben. Kb. 7-8 fok volt, de ennek ellenére nagyszerű alakítást nyújtottam. ;)

A Delta Force fotón meg akárki szerpelhet, lehet, hogy ott is csak egy statiszta fején van a zsák!? ;)

¿Qué tapas hay? 2023.05.07. 21:17:12

@molnibalage: Szerintem elfogadható, hogy ez a kestoni rendőrségi kutyakiképző-telep.
https://www.google.com/maps/@51.350991,0.0082474,60a,35y,175.37h,53.26t/data=!3m1!1e3
A kutyák az íves előtető előtti részen sorakoznak.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2023.05.07. 21:37:19

Na és miből állt a macskás teszt? Gondolom nem volt szabad reagalni a cicusra.

MIG-31 2023.05.07. 23:11:56

Ismét egy szuper válogatás!

Miért elfelejtett a bécsi kiállítás?

bioLarzen 2023.05.07. 23:21:38

Remek válogatás ismét!

bioLarzen 2023.05.07. 23:25:39

@molnibalage: @¿Qué tapas hay?: Na, jó végre megtudni, mit ábrázol ez a kép valójában - én is láttam az évek során mindenféle mémben. Köszi!

(Az igazi kérdés amúgy: vajh a macskát is idomítani kellett, hogy ne spurizzon egyből az első bokorba vagy kocsi alá ennyi kutya láttán? :D A macskák híresen flegmák - de azért nem hülyék :D)

MIG-31 2023.05.08. 00:12:37

Pont a minap, még ezen bejegyzés olvasása előtt dobott fel egy képet a facebook vagy az instagram, amin egy Bajkonurban árválkodó Enyergija rakéta porosodott egy hangárban.

Carada 2023.05.08. 05:19:51

@¿Qué tapas hay?: Le a kalappal előtted... Valóban az lehet: https://www.google.com/maps/@51.3511044,0.0086907,3a,15y,202.44h,91.35t/data=!3m7!1e1!3m5!1suSse9sSZWw307_S8O5NXeQ!2e0!5s20090301T000000!7i13312!8i6656

Carada 2023.05.08. 05:28:11

@JTom: A Paypal link hibás (legalábbis nekem az). De amúgy sincs Paypal-om. Donably accountod nincs véletlenül?

Kedélyes Paraszt 2023.05.08. 06:49:24

azert a macska jol osszehugyozta magat felelmeben :)

Öngerjesztő Erg 2023.05.08. 08:19:36

Macskás kép: szerintem ez véletlenül sikerült így. Valahol olvastam, hogy a macska ugyanolyan okos, mint a kutya és ugyanúgy érti mit szeretnének tőle és meg is tud mindent tanulni, de csak akkor csinál meg bármit, ha épp kedve van hozzá. Szóval be lehet idomítani ilyesmire mint a képen van, de hogy épp akkor megcsinálja-e, mikor a kutyák felsorakoztak, az kétesélyes..

Napoli: első pillantásra mintha itthon készült volna a kép. Piros-fehér-zöld színek, Samara, ezerkecske, Babetta, kispolszki. Még a világoskék csapatszín se árulkodó, lehet pl. MTK. Meg ahogy szegény 124-esből kabriót faragtak, az a legszebb magyar sufnituning ékes példája is lehetne. Persze semmi se az, aminek elsőre látszik. :)

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2023.05.08. 08:24:44

@MIG-31: "Miért elfelejtett a bécsi kiállítás?"
mert a kép forrása világkiállításként hivatkozik rá, de Bécsben akkor nem volt ilyen, sőt semmi más infót sem találtam róla, hogy kik voltak a résztvevők és mi volt az apropója

@Carada: nem értem, én ha rákattintok nekem működik. ott nem csak PP felhasználók tudnak adományozni, kártyával is lehet. Donablym sajnos nincs. érdemes?

konrada 2023.05.08. 09:08:28

...azt a ku-kluxos képet inkább nézném egy a Stan és Pan burleszk kockájának, annyira olyan fazon a csúcssisakos, mint Olivier Hardy, meg a jelenet is inkább odaillő...;))

Behemoth7408 2023.05.08. 09:18:33

Az Argonaut Mine egyébként aranybánya volt...
Ezt az aranylelőhelyet az 1850-es években fedezte fel két bányász, James Hager és William Tudor, mindketten felszabadított rabszolgák voltak...
1922. augusztus 27-én tűz ütött ki 1420 m mélyen....47 bányász, többnyire olasz, spanyol és szerb bevándorlók voltak.
Megállapították, hogy a bánya megszegte a biztonsági előírásokat, de a tulajdonosok megúszták a büntetést, mivel az Egyesült Államok Bányakapitányságának nem volt nagy végrehajtási jogköre. A tűz pontos okát soha nem határozták meg, de azt mondták, hogy "gyújtogatás" okozta....

kewcheg 2023.05.08. 09:46:04

@Öngerjesztő Erg: az a Samara inkabb egy I.generációs Lancia Delta lesz...:)

kewcheg 2023.05.08. 09:57:42

A szovjet kiállítás nem kicsit egy megrendezett demonstráció, amire valahogy oda lettek hajtva az emberek, vagy ki tudja. Mondjuk ez nem volt nehéz, hiszen a vörös hadsereg megszállva tartotta a fél országot még ekkor. De amúgy őszintén: melyik fiatal nőt érdekel annyira egy MAZ 525 dömper, hogy a fellépőn egyensúlyozva sasolja a vezetőkabin belsejét. Meg ügye ekkor Bécsben már mindenféle amerikai meg ny.európai autó kapható volt, azért egy háború előtti technikájú Zisz nehogy már ekkora feltűnést keltsen, hogy egymás sarkát taposva bámulják az osztrák népek, na meg a sztálin szobor mindent elmond...

Cserny mster 2023.05.08. 10:06:10

A cica egy másik fotó variáción felcsapott farokkal halad. Vagy egy barát (gazdája) hívja, vagy korábban a kutyákkal is összeszoktatták.
kepek.4ever.eu/allatok/kutyak-127379

gigabursch 2023.05.08. 11:16:14

Már a nyitókép alapján ez jó lesz.

No, lűássuk az első benyomásokat!

Ku-Klux-Klan autóverseny:
Megnéznék egy stílszerű bukósisakot... :-)

Coca-Cola teherautó:
Ilyenekkel (de nem kólás) kezdődik Hoffa szakszi karrierje.

Bányaszerencsétlenség.
Megdöbbentő.
Sok bányában voltam lent és sok durva törtnetet meséltek, ebből kiemelkedő volt az, amit egykor két bányamentő mesélt, de ilyet nem mondtak.

Léghajójárat reklámfotója:
Továbbra is fenntartom, hogy szívesen ülnék rajta.
Mondjuk azon most így elmerengtem, hogyha megoldják, hogy a borítóvászon napelem legyen (és KÖNNYŰ maradjon), meg valami ügyes akkumulátor is legyen nagy tárolókapacitással és kevés tömeggel, akkor lenne ismét létjogosultsága ezeknek az ezsközöknek.

Utasbeszállás:
Alighanem mára erre is lenne valami ügyes megoldás

Bernard Shaw szörfözik
Ez csak olyan felfekvős deszka, VIszont után rögtön ki lehet vele ülni a tengerpartra és egy kis ukulele, meg egy kis kagyló, tábortáz és meg is van a vacsihoz az asztal.

Brit álcázás:
Szóhoz sem jutok...

Szovjet kiállítási fotók
Van az a kép, ami Sztálin et. mögött látszik a Szovjetúnió szépen berácsozva.
Ha esetleg a kép kinagytíható lenne, akkor jól látszódna, hogy mi is az a rács.
Az - tessék megkapaszkadni - a szovjet mező- és honvédő erdősávrendszer sematikus térképe!

Szovjet ejtőernyősök
Szóhoz se jutok 2.
:-)

KIképzés vége:
Ma vajon mit szólnűnak hozzá az állatvédő/jogvédő csürhék?

Napoli drukkerek:
MARADÓÓÓÓÓÓNNNAAAAAAAA!

Buran:
Szerintem nem vagyok egyedül, aki fájlalja, hogy sosem repült ÚGY élesben, amire hívatott volt.

Old Welington pub átköltöztetése
Ilyenkor mindig elmerengek, hogy idehaza van kb 20 skanzen kb 2-3000 épülettel, ahol mindent szétszedtek elemekre és takkra össze is rakták, szóval hogy az nem lett volna egyszerűbb, olcsóbb, stb?

Godzilla.
Godzilla : technikus = 1 : 1
Agyarán, ha jól forgatják a filmet és technikus valamit ledönt (persze megfelelő blue-box ruhában és nem holmi farmer + flanell ing), akkor a katasztrófa jelenetek többé kevésbé készen is állnak.

Delta Force:
Állítólag..., minden esetre a demokratikus emberrablás az mégiscsak demokratikus marad.

Collin Farell:
- Adjatok egy cigit, mert megdöglök...!

gigabursch 2023.05.08. 11:27:06

@KVadász:
No, ez még sose tűnt fel.
Köszi!

@Madár Fokker:
áááááááááááááááá

@¿Qué tapas hay?:
besz@rok rajtad...
:-)

@Behemoth7408:
Sajnos egy száraz bányában bármi és bármikor ki tud gyulladni. S akkor aztán nagy a baj.
(A legtöbb mélyművelésű bánya az meglehetősen nedves-vizes), azonban ott arrafele nincsen feltétlenül telítve az alul lévő 0-2000 m talajszint vízzel.)

@kewcheg:
Igen, az egy Delta.

_Leona_ 2023.05.08. 12:22:35

A bányászos képhez:
Hogyan juthatott ki a felvétel?

ZON 2023.05.08. 12:33:42

@_Leona_: Gondolom, a sikertelen mentés után készült.
Nem látom jól : a gumielefánt "hajcsárja" emberi lény, vagy az is szintetikus anyagból készült ?

Fredddy 2023.05.08. 12:39:03

@_Leona_: szerintem ezt már a (későn érkező) mentőcsapat csinálta, miért lett volna a bányászoknál fényképezőgép 1922-ben?

@kewcheg: én simán elhiszem, hogy ennyien voltak, akkoriban elég más volt még a népszórakoztatás, rádió volt meg fekete-fehér újság, egy ilyen kiállítás sokkal nagyobbat ütött. Hogy milyen autók voltak kaphatóak Bécsben, arról meg ne legyenek illúzióid, a háború ott is letarolta az autóparkot, és 1955-ig szovjet megszállás alatt volt. A kiállított Lanz Bulldog traktorok is háború előtti technikák amúgy :)

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2023.05.08. 12:44:49

@Kedélyes Paraszt: "azert a macska jol osszehugyozta magat felelmeben"

Nem úgy néz ki. Lehet, hogy az első pillanatban még ijedt, de a macskák példátlan pofátlansággal tudnak parádézni kutyák előtt, ha azt látják, hogy azok valamiért nem árthatnak nekik. A macska okosabb állta, mint amilyennek mutatja magát, és én bizony el tudom képzelni róla, hogy itt is felmérte a szitut. Mellesleg ez a macska valószínűleg nem először kapja ezt a feladatot. Az igazi próbatétel az lenne, ha a macskát megugrasztanák, és a kutyák még akkor sem rohannának utána. Nagyon jót nevettem a képen, elmentettem magamnak. A sok mafla kutya, ahogy ott ül szerencsétlenül, nagyon szívesen olvasnék a gondolataikban...

@kewcheg: "A szovjet kiállítás nem kicsit egy megrendezett demonstráció, amire valahogy oda lettek hajtva az emberek, vagy ki tudja."

Minden kiállítás demonstráció, de miért kellene odahajtani az embereket? Szerinted az emberek nem voltak kíváncsiak a Szovjetunióra, mert te most nem szereted őket? Ennek ellenére te is megnéznéd a kiállításukat, hogy fikázhasd őket.

kewcheg 2023.05.08. 13:56:20

@Fredddy: szerinted 100-ból hány fiatal nőt érdekel annyira egy MAZ 525 dömper, hogy felmászik a kb. 2 méter magasan lévő kabinhoz, hogy megnézze, milyen karok meg pedálok vannak odabent..?..:) Vagy a képen látható GAZ 12 ZIM (Tanú c. film) olyan nagy érdekesség volt, hogy megdöbbenve bámulták a bécsiek? Ez egy szovjet Buick volt, (hommage) azzal a különbséggel, hogy a Buick Roadmasterok a szivárvány minden színében, 1953-ban már Ausztriában is elérhetőek voltak sokkal szebb és minőségibb kiállításban. Ezért gondolnám, hogy nem volt spontán a tolongás....

kewcheg 2023.05.08. 14:09:03

@Androsz: még fokoznám...szerintem a vörös hadsereg fenyegetően fellépve odahajtotta a bécsieket a kiállításra, hogy ott jól lefényképezhessék, ahogy a bécsi fraulein kíváncsian mássza meg a behemót MAZ 525 dömper hágcsóját, a kalapos bécsiek pedig hümmögve, elismerően csóválják meg fejüket, látván a Ziszt, meg a Zimet ( ez utóbbi egyébként csupán a szovjet munkás négy évtizednyi béréből már megvehető is volt, lenin elvtárs ezt is megtette, pedig azt is megtehette volna, hogy kétszázötven évnyi bérből lehessen csak megvenni) teljesen ignorálva azon tényt, hogy a hasonló küllemű, de színesebb, formásabb, minőségibb, a gyárak által bőségesen ontott és Jack Kerouac által is már megénekelt amerikai Zisz, meg Zim utánzatok (úgymint pl. Buick Roadmaster, Hudson Hornet és társaik) kőkemény három-négyezer dollárért, azaz egy gyári munkás csaknem egyéves keresetéért hazavihetőek voltak az usákokban. Ilyen körülmények között valóban érthető a spontán rácsodálkozás, és a tülekedés a szovjet ipar ezen remekművei láttán...:)

M. Péter 2023.05.08. 14:11:24

Tegnap már egyszer leírtam ugyanezt, de nem jelent meg, hátha most több szerencsém lesz.

Az Old Wellington kocsmáról készült kép szerintem 1971-ből való, akkor a mellete levő Sinclair’s Oyster Barral együtt hidraulikus emelővel 1,5m-rel megemelték, hogy egy szintben legyenek az új épületekkel a környéken.

Innen nem messze robbantott pokolgépet az IRA 1996-ban. Egyik kocsma sem sérült meg komolyabban, de a terület újjáépítési tervének részeként arrébbvitték őket. Gondosan lebontották mindkettőt, majd a jelenlegi helyükön újra felépítették őket, nem egyben mozgatták az épületeket.

queenagi 2023.05.08. 14:17:23

@Öngerjesztő Erg: Engem is megleptek a szoci kocsik. Ezek valami csóró olaszok lehettek, akiknek csak erre futotta? Azt se tudtam eddig, hogy az oroszok forgalmaztak Ladákat Olaszországban. De hátha ezzel fizettek a Fiat licencért.
Kispolszki: minek szar lengyel tákolmány, ha van eredeti is?
Tényleg, ez valami nagyon csóró környék lehetett.

kewcheg 2023.05.08. 14:21:16

@queenagi: az nem Zsiguli. Nézd a külső kilincseit...

Fredddy 2023.05.08. 14:34:50

@queenagi: ez az eredeti 124-es Fiat, aminek az oroszosított változata a Zsiguli lett. A 60-70-es évek egyik legelterjedtebb kocsija volt (szerintem a világ egyik legelterjedtebbje ever), gyártotta a Seat is (Torrentének is ilyen van az első részben), törökök is, meg még ki tudja, ki.

@kewcheg: ahogy írtam, Ausztria szovjet megszállás alatt volt, az amerikaiak nem nagyon árultak ott kocsit, vagy, ha igen, senkinek nem volt pénze rá, vagy, ha igen, nem mindenki volt képben az aktuális kínálattal. 7 évvel a háború után Ausztria még nem az a gazdag Ausztria volt, ahogy ma ismerjük. . Nem tudom, hogy nagy gépet, vagy fiatal nőt láttál még keveset, azért el lehet kapni olyan pillanatot, amikor a kettőt jól le lehet fényképezni egymás társaságában ma is. A propagandafotóst azért fizetik, hogy elkapja az ilyen pillanatokat, az a része igaz. Amúgy a kiállításon nem csak szovjetek és szovjet járművek voltak, láthatóan egy nemzetközi kiállítás több ország pavilonjaival, ez biztos sok embert vonzott akkoriban is.

kewcheg 2023.05.08. 14:40:47

@Fredddy: mondjuk abban igazad lehet, arra nem is gondoltam, hogy Bécs keményen a szovjet zónában volt, ilyenformán nyugati technika max. a VW Bogár meg a Jeep formájában lehetett jelen 1955 -ig . Szerencsés fattyúk....:(

GFO 2023.05.08. 14:50:09

@kewcheg: Bécs a szovjet zónában volt, de felosztva a szovjet mellett amerikai, francia és brit megszállási zónákra. Ezt csak a teljesség kedvéért említem meg, mert ez a helyzeten (mármint a nyugatikocsiellátottság helyzetén) gondolom nem sokat változtatott.

kewcheg 2023.05.08. 15:05:21

@GFO: hát igen, a történelem ezen kis részéről nem nagyon tanultunk. (Mármint hogy 1945 tavaszán, nyarán még sok helyen nem volt lejátszva a szitu, szerencsétlen cseheknek is el kellett engedni, hogy legalább Pilzent az amerikaiak megtarthassák, ugyanígy a Jugó-Olasz határhelyzet és még biztos volt számos ilyen....)

GFO 2023.05.08. 15:24:05

@kewcheg: igen, bár Bécs esetén ez nem csak 1945 nyaráról szólt, hanem egy tartósabb állapotról; egészen 1955-ig felosztva maradt. Ha nem lett volna az államszerzödés, akkor szerintem hasonlóan alakulhatott volna a sorsa, mint Berliné. (Bár kérdés, hogy itt lett volna-e pl. légi híd, vagy átengedték volna-e a nyugati hatalmak, azaz az USA, inkább az egészet a szovjeteknek.)

M. Péter 2023.05.08. 15:53:52

@Fredddy: Ausztriát és Bécst ugyanúgy 4 megszállási övezetre osztották, mint Németországot és Berlint. 1955-ben írták alá az osztrák államszerzödést, és ugyanabban az évben ki is vonultak a megszálló csapatok.

¿Qué tapas hay? 2023.05.08. 16:24:37

Nokérem, a bécsi kiállításról pár szót:

A képek az 1952-es bécsi őszi vásáron (Wiener Herbstmesse) készültek, melyet 1952. szept. 7-14. között rendeztek meg a bécsi vásárterületen, a Prater mellett. Mivel ez Bécs II. kerületében (Lipótváros) található, így értelemszerűen a szovjet megszállási övezetbe esett a többi, a Dunacsatorna balpartján lévő városrésszel együtt.
A vásár egyértelműen szovjet propaganda volt, lévén jellemzően a kommunista blokk országai (Bulgária, Csehszlovákia, Magyarország, Románia) voltak a külföldi kiállítók, a "semleges" Jugoszlávia és a nyugati Olaszország és Anglia mellett.

Fredddy 2023.05.08. 16:35:50

@kewcheg: ilyen kevéssel a világháború után még Nyugat-Európában se a nagy kocsik meg a nagy jólét kora volt, Kabinenrollerek meg Isetták futottak az NSZK-ban is.

kewcheg 2023.05.08. 17:27:09

@Fredddy: ez igaz, de hamar túllépték a nyomort.Már az 50-esek második felében igény mutatkozott "szárnyas" Mercedesekre / SL/ meg DS Citroenekre, amitől - mármint az igénytől - azok meg is jelentek, és a piacon el is keltek- természetesen a sok kis "Topolino" meg 2CV kacsa mellett....

David Carradine 2023.05.08. 17:28:17

Nem, hogy egy jól képzett kutya, de egy átlagos kutya sem feltétlenül mozdul rá egy macskára. Az, hogy a kutyák és a macskák utálják egymást, kb. a Tom és Jerry rajzfilmekből jön evidenciaként olyan embereknek, akik sosem neveltek állatokat. A kutyák tök jól elvannak a macskákkal, ha azok a saját portájuk, falkájuk részei, ugyanaz a gazdájuk. Egyrészt az idegenekre mennek rá, akkor is, ha látszólag nagyobb és erősebb, a határsértőkre (macska, postás, vízóra-leolvasó) másrészt meg minden náluk kisebb célpontra vadászösztönből, mivel amúgy meg ragadozók. De tiszteletben szokták tartani a falka törvényét, ami/aki odatartozik, azt nem támadják. Legyen az akár egy macska, vagy egy gyerek. Pláne, ha a falkavezér megmondta, hogy az nem támadható. Nagyon sok háztartásban láttam, gyerekkoromtól átéltem, egyidejűleg tartottunk kutyát, macskát, amikor kutya-macska együtt pihennek, dögönyözik egymást. Nem kell ehhez katonai képzés, nem is olyan elképzelhetetlen kutyáktól, és teljesen lehet a kép reális. Csak szóltak nekik, hogy most ne mozdulj. Idegen, betévedt macskát persze azonnal szétkapnának, ha nem tud felmenekülni a fára. Szerintem ez a macska családtag volt, tudta, hogy nem lehet bántódása. Nem befogadott macska mindig olyan távolságot tart, ahonnan biztosan elmenekülhet. A macskák nem hülyék. A kutyák sem hülyék. Az emberek szoktak hülyék lenni.

Kedélyes Paraszt 2023.05.08. 17:33:24

@Androsz: nem latod mekkora tocsat engedett maga ala? :)

kewcheg 2023.05.08. 17:33:33

@¿Qué tapas hay?: a propagandaszagot erősíti a sok tányérsapka is....nyilván kellett a propaganda, hiszen a háború utáni kommancs offenzivát követően / Olaszo. majdnem az lett, deFranciao.- ban is számottevő volt/ '53- ra már lehullt a lepel a bajszos rendszeréről, senki se tudta persze hogy '52 őszén már nem volt neki célszerű tartós tejet meg új kabátot venni....

Fredddy 2023.05.08. 17:57:33

@kewcheg: persze, az ötvenes évek második fele-hatvanas évek eleje már nagyon más világ volt. Csak pl Magyarországon gyakorlatilag az összes személyautót elpusztította a háború, akár mert bevonultatták katonainak, akár simán a harcokban. Az első új személyautók, egy szállítmány Moszkvics (persze igazából 38-as Opel A Kadett az is), az ötvenes évek közepén jött az országba, addig csak összekapart háborús roncsok voltak, meg persze Virág elvtárséknak a nagy fekete autók. Közben a magyar teherautógyártás egyébként gőzerővel ment már, de a kommerek egyszerűen nem kezelték prioritásként a személyautóellátást, majd csak Hruscsov programja volt, hogy ,,minden dácsa előtt autó legyen". A szovjet blokkban máshol is ez lehetett kb a helyzet.

Ami a luxusautókat illeti, a 170V Merci háború utáni innovációja volt a kisteherautó-változat gyártása, ez szerintem önmagában mindent elmond az akkori viszonyokról :)

¿Qué tapas hay? 2023.05.08. 17:59:56

@kewcheg: Pár szót a bécsi autókról. Bécsben 1952 végén 24182 személygépkocsi volt regisztrálva, ebből kb. 15000 volt öt évnél fiatalabb. (a szám annyiból csalóka, hogy 1967-ig az összes szövetségi szervezet járművein bécsi rendszámok voltak) Összehasonlításképpen, 2021-ben a Bécsben regisztrált személyautók száma 725100 darab.

Korabeli fényképeket nézve, nagyon kevés személyautót látni, megkockáztatom, hogy még kevesebbet mint az egykorú budapesti képeken.

kewcheg 2023.05.08. 19:15:15

@Fredddy: ja, az ötvenesek nálunk úgy múltak el, ahogy mondod: személyautó fronton háborús Jeepek, innen-onnan becsorgó Skodák, Opel- Moszkvics stb. A nagy kincs ekkor a Csepel motorkerékpár volt.Édsapám '64- ben vette meg az első autóját, a nagykerekű, kétszínű /törtfehér- tüdőszín/ púpos Wartburgját többév spórolás után használtan hatvanezerért./kb.négyévi fizetés/A korabeli autóskultúráról: minden autó garázsban állt, utcán nem lehetett tartani, mert az irigy emberek megrongálták, annyira nagy dolog volt:), egyébként rengeteg bosszúság járt az autóval: szinte nulla alkatrész/ szervizháttér, gumiabroncs- addig ment, ameddig a szövet kikandikált, ha nem vetted fel szivességből a fél utcát, fél falut, megszóltak, és még rosszabb, csodálom, hogy a kétütemű hogy bírta, biztos sokszor kifelejtődött az olaj a benzinből.Persze kb.minden ötszáz kilométerre esett egy lerobbanás.Nem volt autós kultura, nem volt ennek know- how- ja,mindentnullárol kellett kezdeni. Nem Amerika volt, ahol ekkor már fél evszázada autóztak...:)Szerelők se voltak, mondhatni, hogy ekkor sokat szenvedtek az autók..:) Tőlünk jobb helyzetben volt Csehszlovákia, NDK, többi szoci pedig még rosszabb....

omron 2023.05.08. 19:18:49

@Androsz: A régi háznál a kertem belelógott a pusztába. A német juhászom - ha fogott valami szuicid behatolót - mindig dicsekedett vele. Menyét, görény, szomszéd néni macskája, stb.

kewcheg 2023.05.08. 19:19:40

@¿Qué tapas hay?: nem lehet hogy a szovjetek elvitték hadizsákmány gyanánt?

omron 2023.05.08. 19:44:17

@David Carradine: A német juhászomnak meg volt tiltva, hogy belépjen a házba. Nem is lépett. De a hülye nem tudta, van olyan, hogy éves szabadság, amikor nem hatkor kelek hétköznap. Arra ébredek, hogy ül a szobában, és várja, hogy a gyerkőc fölébredjen. Csak úgy driftelt a parkettán, amikor rájött, hogy otthon van a főnök.

bioLarzen 2023.05.08. 20:32:36

@gigabursch: "az nem lett volna egyszerűbb, olcsóbb, stb?"
Franc tudja - csak feltételezhetjkük, hogy ha az lett volna az egyszerűbb/jobb megoldás, akkor azt csinálták volna.

bioLarzen 2023.05.08. 20:38:12

@kewcheg: "szerinted 100-ból hány fiatal nőt érdekel annyira egy MAZ 525 dömper, hogy felmászik a kb. 2 méter magasan lévő kabinhoz, hogy megnézze, milyen karok meg pedálok vannak odabent..?"

Na, itt már - nagyon helyesen - a feltételezések és saccolások mezejére léptünk. De akkor ezt kezeljük is így, ne tényként. Attól, hogy te nem tudod elképzelni, nem feltétlenül lesz lehetetlen.

Carada 2023.05.08. 21:20:55

@JTom: Akár simán rákattintok, akár új ablakban nyitom meg, egy szemlátomást PayPal oldal fogad, hogy "Something's not right. This page doesn't exist." Valaki más is ezt tapasztalja?
Azt nem tudom, érdemes-e a Donably-ra regisztrálni, én csak fizetek oda. :-) Azt tudom, hogy azzal reklámozzák magukat, hogy a felajánlott támogatásokból náluk kapja meg a delikvens a legtöbbet, illetve be lehet állítani havi rendszeres fizetést is.

GFO 2023.05.09. 09:24:51

@Carada: Igen, én is ezt tapasztalom. @JTom: az általad bemásolt link tényleg nem müködik.

Fredddy 2023.05.09. 11:21:07

@kewcheg: a gumikat lopták is a negyvenes években nagyon, pótkereket nem volt szabad a kocsin hagyni, először a háború miatt, utána meg az újjáépítés miatt volt nagy hiány belőle.

Az előző hozzászólásomban említett Moszkvicsokat is az állam vette, nagy körzetes vidéki orvosok és állatorvosok kapták szolgálati kocsinak. Az egyikük pont 56 október huszonharmadikán döntött úgy, hogy ha már kocsi van a segge alatt, elviszi az asszonyt egy budapesti városnézésre. A forrdalmárok először meg akarták lincselni őket, egyszerűen nem hitték el, hogy valakinek autója van és mégse pártfunkci.

Amerikában már az első vh előtt volt egymillió autó! Pedig akkor még nem 350 milliós ország volt.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2023.05.09. 11:59:49

@omron: A mi német juhászunk egy odatévedt vidrát fogott egyszer. Meg kellett küzdenie vele, nagy zajt csaptak hajnalban az udvaron. De hát ezért kell a rendőrkutyákat lenevelni az ösztönös harcról, macskakergetésről. A vérükben van, de nem lehet megengedni nekik. Nem lehet könnyű a kiképzők dolga.

Fredddy 2023.05.09. 13:48:35

@kewcheg: van ezekről egy kurv jó könyvem :)

kewcheg 2023.05.09. 15:41:38

Megszerezhető? Ha igen, ne tartsd magadban..:)

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2023.05.09. 16:57:58

Abba a hólyag léghajóba aranyért se szálltam volna fel.
Főleg a Hindenburg esete után.
Huhh.
.
Szegény cafka cica, ilyet csinálni vele... :-)
Ja, amúgy német juhászok voltak ezek, vagy németjuhászok?Vagy esetleg mindkettő?
.
Kabrió "ezerkecske" Napoliban: most is ünnepeltek pont ugyanezért, páran asszem bele is haltak.Azért ennyire nem kéne elszállniuk.
.
A Buran űrsiklónál csakis a teljes kopipészt játszott az usákéhoz képest?Semmi önálló gondolat a formatervezésben, arányokban?Ehhez értettek a szovjetek, az biztos.Agyatlanul lemásolni bármit is.
.
Pub költöztetése, hihetetlen.Láthatóan nem gurították, akkor vajon hogy csinálhatták?Utána kéne nézzek...
.
Szaddám: ezt lehet bárkire is mondani, így, Kevés, mint bizonyíték. :-))
.
Colin Farell: szeretnék én is ilyen lazán haldokolni majd egyszer. :D Amúgy Nagy Sándor az osztálytársam volt.

Fredddy 2023.05.09. 17:06:33

@kewcheg:
Ocskay Zoltán.: Autózás az ötvenes években
, szerintem még kapható

MIG-31 2023.05.09. 19:55:20

@geegee: "A Buran űrsiklónál csakis a teljes kopipészt játszott az usákéhoz képest?" Ugyan kérdőjelet tettél a végére, de a többi mondatoddal végülis kijelentő módba tetted.
Nos, a teljes kopipészt konkrétan nem igaz. Igazából a részleges se. Akkor nem kellett volna hozzá kutatóintézetek, gyárak és fejlesztőmérnökök tömkelege, konkrét számot nem írok, mert fejből nem megy, hülyeséget meg nem akarok, de elég komoly irodalma fellelhető a neten.

Carada 2023.05.10. 02:54:42

@geegee: Valóban van számtalan példa a másolásra (lazarbibi.blog.hu/2018/12/25/a_masolas_orszaga), de pont a Buran egyáltalán nem volt agyatlan másolat, mint ahogyan (a közhiedelemmel ellentétben) a Tu-144-es sem. Ezek annyira speciális járművek, hogy a megjelenésben nincs sok választása a tervezőknek, ha a hatékonyságot tartják szem előtt.
Nálam ehhez jobban értők is járnak ide, én annyira emlékszem így fejből, hogy a Tu-144 például hamarabb emelkedett a levegőbe, mint a Concorde. Alapvetően nem volt rosszabb repülőgép, mint a nyugati "tesó", de elvérzett a gyenge és amúgy is rossz minőségű hajtóművek miatt. A Concorde például utánégető nélkül tudott tartósan hangsebesség felett repülni, a Tupoljev erre képtelen volt. El lehet képzelni a tüzelőanyag-fogyasztását... Egyébként Sinsheimben, a technikai múzeumban mindkét gépből van egy-egy példány kiállítva (ilyenformán egyedül csak itt), érdekes nagyon összehasonlítgatni a részleteket... :-)
A Buran pedig több szempontból fejlettebb is volt a Space Shuttle-nél: az orbitális egységben nem volt főhajtómű, ezért nagyobb volt a teherbírása, és egy teljesen autonóm leszállító rendszere volt. Az egyetlen példány, ami repült is (bár az űrben nem járt), személyzet nélkül, ezzel szállt le sikeresen. Egyébként ez a példány pedig Sinsheimtől kb 20 kilométerre, Speyerben van kiállítva.
Az a két technikai múzeum a technofanok Mekkája. :-)

Galaric 2023.05.10. 07:15:39

@Carada: Bizony ezt a két múzeumot látni kell!
Sinsheimben van a múzeum mellett közvetlenül egy kicsi szálloda is. Érdemes ott szállást foglalni, mert mindkét múzeum egész napos program.

Ződ2000 · http://egzostive.com 2023.05.11. 11:52:28

@kewcheg: Az SL-re amerikai igény volt, nem európai. Olvass utána Max Hoffmannak, aki a Porsche, BMW és Mercedes amerikai importőre volt, és az SL, a BMW 507 és a Porsche 356 mind neki köszönhette a sikerét (az 507 esetében egyáltalán hogy létezhetett).

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2023.05.12. 12:40:55

@MIG-31: @Carada: Oké, akkor Buran ügyben valszeg nincs igazam.De azért úgy általában a másolás nem állt messze a szovjetektől.Aztán később meg a kínaiaktól sem.
A hivatkozott blogposztot még nem olvastam, de megteszem.
Sinsheimbe sajnos még nem jutottam el, de szeretnék egyszer, már legendákat hallottam róla.És jó a tanács a szállásfoglalásról, mentünk már így máshová is, az is megérte...

gigabursch 2023.05.12. 14:06:46

@geegee:
Egy kis ipari kémkedés sose állt távol soha senkitől, függetlenül attól, hogy az a 'kis' mekkora méretű.
Van azonban a ruszkiknál egy olyan vonal, amiben látványosan mindig előrébb voltak és ennek egyik oka épp az volt, hogy az iparuk gyöngébb minőségű és kisebb teljesítményű eszközöket tud produkálni, vagy épp használati körülmények rosszabbak. Vagy ezek így együtt mind.
Itt most nem a megerősített Fiat-124-esre gondolok a futóművén, hanem a hajókra és repülőkre.

Ha megnézed, hogy az orosz építésű hajók mennyire kicsi vagy mennyivel kisebb hullámokat húznak az ugyanakkora méretű és kiszorítású egyéb hajókhoz képest, azonos sebességnél, akkor láthatod, hogy mindazt, amire nem volt számítógép, meg fejlesztő irodák, azt a kifejezetten magas elméleti képzésben részt vett elméleti tudósok munkájának köszönhető ((vagy hasonlóan a repcsiknél).
Aztán vannak olyan húzásaik is, amik több, mint furcsák a jelen anyagismereti megoldások között.
A Dunán Budapesten épp elég ún. Moszkva osztályú személyszállító hajó rohangászik.
Maga a test úgy van kialakítva, hogy ahol nincs kikötő, ott a fövenyre ki tudjon futni és az orrán van a ki-be szállás, de nem ez az izgalmas, hanem az, hogy a korpusz acél, a felépítmény alumínium és se nem szegecselt, se nem ragasztott a két rész egymáshoz illesztése és mégse rohad.

Mindettől függetlenül természetesen bőségesen táplálkoztak máshonnan, de -amint ez mondtam - nem kirívó és nem egyedi.
Lásd a lazabibi.blog.hu oldal vonatkozó cikkeit.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2023.05.12. 15:04:19

@gigabursch: Kösz.Sajnos nem értek a hajókhoz, de elhiszem.Nyilván ők is jók valamiben.

Carada 2023.05.12. 16:24:02

@geegee: Az a szállás inkább csak azért jó, mert ott van a múzeum tőszomszédságában. Anyagilag nem kedvezőbb, még a belépőjegyekkel együtt sem, mintha bárhol a környéken foglalnál. Legalábbis tavaly nyáron csak két IMAX-mozijeggyel lettünk volna beljebb...
A két múzeum tényleg két nap. Ne is akard végigrohanni őket egy nap alatt, akkor inkább válaszd az egyiket. Nekem olyan szerencsém volt, hogy egy hétvége két napján meg tudtam nézni mindkettőt. Később két teljesen antitecno nénivel csak Sinsheimben is eltöltöttünk hat órát; állításuk szerint ők is élvezték, én meg boldogan elhittem. :-)
Elképesztően sok minden van felhalmozva a gyűjteményekben, de én egy kicsit kaotikusnak éreztem mindkét kiállítást: ha nem tudod, mit látsz, akkor nem sok segítséget kapsz ahhoz, hogy pontosan mi is van előtted. Angol nyelvű információ van, de valahogy nem dicsekszenek a különlegességekkel - legalábbis én így éreztem. Például Speyerben ott a Blue Flame is, Sinsheimben pedig egy Mercure repülőgép...

Carada 2023.05.12. 16:38:08

@gigabursch: Ha nem szegecselt, és nem is ragasztott, akkor mégis hogyan...? Pláne úgy, hogy az alumíniumot és az acélt galvanikusan szigetelni kell egymástól.

David Carradine 2023.05.12. 17:56:17

@omron: Van, ami felülírja persze. Az én kutyám mindig meghalt az égzengéstől, ha villámlott, a legkisebb résen bespurizott a konyhába az ülősarok alá. Nem lehetett onnan kiszedni az égi háború vége előtt. Ezzel nem kisebbítem a kutyák érdemeit. Ember ugyanígy viselkedik, amikor az életét veszélyben érzi.
De jobb, amit írtál: "nincs eléggé körülírva a parancs". Kihasználta a "vélt" mozgásteret. Emberből (kutyából) vagyunk.

gigabursch 2023.05.12. 18:21:26

@Carada:
Továbbá nem is zsugorkötött éls nem is szigszalagozott.

Nem tudom én csak a jelenséggel találkoztam.
S nem én vagyok az egyedüli.

bioLarzen 2023.05.12. 22:23:10

@David Carradine: Apámnak volt egy schnazuere, nem votl az a félős fajta... de a villámlástól a föld alá menekült volna...
(Érdekes ez amúgy, mert ismertem még pár ilyen márkájú kutyát, többet láttam viharban is, azokat szemlátomást nemigen hatotta meg a villám...)

omron 2023.05.13. 16:31:17

@gigabursch: Műszaki területen is működik az intuíció. Néhány évtized rutin után. Mérni persze kell, ha már kitaláltuk, mit kell mérni. A redvás Ziemens, Filips, Dzsí gyári szoftverekkel persze nem tudunk mit kezdeni. Néha a saját szervízmérnökük se.

queenagi 2023.05.15. 12:25:27

A Ku Klux-os képet elnézve elgondolkoztam. Ez a kétméteres hájas, tokás mamakedvence lenne a felsőbbrendű faj díszpéldánya?
Ránézésre egy hároméves szintjén van, nem csoda ha behülyítette a Ku Klux.
süti beállítások módosítása