Napi érdekes - 419

2022. február 27. JTom

1914_nicholas_ii_on_the_balcony_of_the_winter_palace_declaring_war_on_germany_after_germany_declared_war_on_russia.jpg

1914. II. Miklós orosz cár a Téli palota erkélyéről jelenti be a németek elleni hadüzenetét

1906_barcelona_spain_sagrada_familia_bascillia_in_an_early_stage_of_construction_cr.jpg

1906. Barcelona, Spanyolország. Az épülő Sagrada Familia bazilika. Tervezője és építésze, Gaudi halálának 100. évfordulójára tervezett befejezés a pandémia miatt csúszik néhány évet. A már látogatható templomot évente több mint 2 millió 300 ezren nézik meg, a belépők bevételeiből évente mintegy 22 millió euró áll rendelkezésre az építkezés folytatására

1907_men_are_held_in_the_debtors_prison_inside_the_bukhara_dungeon_p-gorsky.jpg

1907. Adósok börtöne az üzbég Bukharában. Korai színes, ún. autokróm technikával, Szergej Prokugyin-Gorszkij , orosz vegyész, fotográfus által készített felvétel 

1912_survivors_of_the_titanic_getting_ready_to_board_the_carpathia.jpg

1912. A Titanic túlélői érkeznek a Carpathia gőzös fedélzetére

1930_mussolini_playing_football_in_the_garden_of_villa_torlonia_rome_italy.jpg

1930. Benito Mussolini olasz diktátor a római Villa Torlonia kertében focizik

1940_harrington_square_london_the_aftermath_of_a_german_bombing_raid_on_london_in_the_first_days_of_the_london_blitz.jpg

1940. Harrington Square, London. Német bombázás utáni utcakép. Utólag színezett felvétel

1943_yugoslav_partisans_attentively_listen_to_captured_german_major_arthur_strecker_taken_prisoner.jpg

1943. Jugoszláv partizánok hallgatják ki az elfogott német Arthur Strecker tábornokot

1947_dutch_colonial_soldiers_interrogate_an_indonesian_boy_part_of_a_guerilla_troop_during_the_indonesian_war_of_independence.jpg

1947. Holland gyarmati katona hallgat ki egy gerillacsoport tagjaként elfogott fiút, az indonéz függetlenségi háború idején

1953_southwest_bank_robbery_st_louis_mo.jpg

1953. Bankrablás St. Louisban, Egyesült Államok

1960_robert_f_kennedy_stops_for_lunch_in_bluefield_west_virginia_while_campaigning_for_his_brother.jpg

1960. Robert F. Kennedy a West Virginia-i Bluefieldben ebédel, bátyja kampánya során

1962_people_riding_on_a_makeshift_ferris_wheel_in_varanasi_india.jpg

1962. Tákolt "óriáskerék" az indiai Varanasiban

1966_hungarocamion_konvoja_jugoszlaviaban.jpg

1966. A Hungarocamion konvoja Jugoszláviában. Magángyűjteményből

1969_computing_center_of_the_academy_of_sciences_of_the_ussr_at_the_besm-6_control_panel_moscow.jpg

1969. Komputerközpont a moszkvai Tudományos Akadémián

1973_paparazzi_photographer_ron_galella_shown_wearing_a_football_helmet_around_actor_marlon_brando_as_brando_once_sucker-punched_him_broke_his_jaw_and_knocked_out_five_teeth.png

1973. Ron Galella paparazzi fotós amerikaifoci-sisakban Marlon Brando mögött. Brando egy évvel korábban eltörte az állát és kiverte a fogait

1975_white_portuguese_civilians_with_armoured_vehicles_of_the_south_african_army_during_exodus_of_white_europeans_from_angola.jpg

1975. Portugál telepesek menekülnek a felszabadult Angolából a Dél-afrikai Unió által megszállt Namíbiába

1983_members_of_the_komsomol_squad_with_youths_caught_drinking_alcoholic_beverages_in_the_park_ussr.jpg

1983. A kommunista Komszomol járőröző önkéntesei számoltatnak el néhány közterületen, késő este alkoholt fogyasztó fiatalt a Szovjetunióban

1987_the_summer_house_at_spandau_prison_where_rudolph_hess_found_dead.jpg

1987. A berlini Spandau börtön "télikertje", ahol állítólag az egyedüliként raboskodó exnáci Rudolf Heß  holttestét megtalálták

A bejegyzés trackback címe:

https://ritkanlathatotortenelem.blog.hu/api/trackback/id/tr7417766846

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bioLarzen 2022.02.27. 00:10:20

Ez az üzbég adósbörtön nem épp max security típus volt :)

fareszjó 2022.02.27. 07:52:25

1914. II. Miklós orosz cár a Téli palota erkélyéről jelenti be a németek elleni hadüzenetét: Pont most olvasok egy könyvet erről a háborúról. Jól berekedhetett a végére:)
1912. A Titanic túlélői érkeznek a Carpathia gőzös fedélzetére: Megint egy Titanichoz köthető kép, remek. Sokkal több túlélő lehetett volna, ha jobban kihasználják a csónakokat.
1960. Robert F. Kennedy a West Virginia-i Bluefield-ben ebédel, bátyja kampánya során: Klasszikus, lehetnek még ilyen kajáldák az USÁ-ban. A kép alatti szövegben hiányzik egy szóköz.
1962. Tákolt "óriáskerék" az indiai Varanasiban: Erre még én is felmernék ülni.
1973. Ron Galella paparazzi fotós amerikai foci-sisakban Marlon Brando mögött. Brando egy évvel korábban eltörte az állát és kiverte a fogait: Nagyon szeretheti a szakmáját:)

Galaric 2022.02.27. 08:07:50

jó sor megint! :)
Nelem most a Sagrada Famillia és az adósok börtöne a két favoritom.

marculak 2022.02.27. 08:31:49

Paparazzo egy fotós,
Paparazzi sok fotós...

marculak 2022.02.27. 08:34:24

Lsd még:
Medium
Média
Véletlenül sem médiák es paparazzik

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2022.02.27. 08:44:43

Fotósként mondom, hogy Brandot tökéletesen meg tudom érteni az itt említett cselekedetéért.

@marculak: +1! Sőt, magyar szó is van ám erre: lesifotós. ;)

Fogash 2022.02.27. 08:59:45

Sagrada Familia! Kicsit beépült a környék azóta…

Google maps térképlinket mióta tilos beilleszteni?

fonaktamas75 2022.02.27. 10:19:24

1906. Barcelona, Spanyolország Sagrada Familia:
Szt. József Hívei Társaság elnöke szeretett volna az Eixample közepén területetet egy a Szent Család tiszeletére emelt templom számára. A legjobb telkek azonban drágák voltak, ezért meg kellet volna elégedniük egy hellyel egy négyzeten belül, kivéve a Poblet kerületet, ami ma Sant Martí de Provençals-ként ismert, itt veteményes kertek, textilipari munkáscsaládok házai helyezkedtek el. A terület előnyére szolgált, hogy sokkal olcsóbb volt, úgyhogy egy nagyobb területet tudott vásárolni, mint az Ensanche kerületben egy egész blokk árából. Mivel a bazilika engeszteő templom - adományokból - épül, nem volt mindegy a telek ára sem.

hátramozdító 2022.02.27. 10:24:15

Köszönjük szépen! A Sagrada Familia a legmeglepőbb, nem is értem, hogy tudtak egyáltalán belevágni.

Tejinashi 2022.02.27. 10:36:11

@fareszjó: 1912. A Titanic túlélői érkeznek a Carpathia gőzös fedélzetére: Megint egy Titanichoz köthető kép, remek. Sokkal több túlélő lehetett volna, ha jobban kihasználják a csónakokat.

Joseph Bruce Ismay, a White Star Line elnöke és vezetője terveztette úgy a hajót, hogy a mentőcsónakok számát lecsökkentette 48-ról 16-ra: www.youtube.com/watch?v=cRwz81XL9AM

yolomester 2022.02.27. 11:09:25

Az a bodega télikertben az nagy okosság. A faszi 90 felett , ha akart volna sem tudott volna megpattanni. Felkötni magát , főleg ilyen kalitkában, meg pláne nem.

RSlash 2022.02.27. 11:42:06

Az indonéz gerilla gyerek arcára kiülő gyűlöletet tökéletesen adja át a fotó.
A másik kedvenc az "óriás" kerék :D

¿Qué tapas hay? 2022.02.27. 11:52:52

@soarvány: Ez annyiból is valószínű, hogy a képen Strecker tiszti, és nem tábornoki egyenruhát visel.

@Fogash: Ezt a kérdést talán a blog.hu-nál kéne feltenni. Amúgy a hosszú Google-linkek beilleszthetők, csak a rövidítettekre allergiás valamiért a rendszer.

@Tejinashi: Ez a szám valami miatt nem stimmel. A Titnicon volt két negyvenszemélyes (1-2), tizennégy hatvanötszemélyes (3-16) mentőcsónak, és négy, negyvenhétszemélyes összecsukható (A-D), összesen 1178 fő össz-befogadóképességgel. Valóban először 48 mentőcsónakot terveztek, úgy, hogy minden csónakdarun 3-3 mentőcsónak lett volna felfüggesztve, összesen legfeljebb 3120 fő befogadóképességgel, ami még így is kisebb lett volna, mint a hajó teljes tervezési befogadóképessége (3547 fő).

Több dolgot érdemes még itt figyelembe venni:
1) A hajó 23:40-kor ütközött a jéghegynek, és 2:20-kor süllyedt el teljesen. Ez 2:40 perc idő. A kiürítés az ütközés otán kb. 40 perccel kezdődött, az utolsó mentőcsónak (a 18 vízretettből) 2:05-kor hagyta el a hajót. Ez azt jelenti, hogy kb. 10 perc kellett átlagosan, hogy részlegesen megtöltsenek és vízretegyenek egy mentőcsónakot. A tervezett 48 mentőcsónak megtöltése és elindítása, a gyakorlati tapasztalatok alapján, így nyolc órát vett volna igénybe és a hajó elsüllyedése után hat órával fejeződött volna be. Ha az ütközés pillanatában elkezdik a kiürítést akkor ezt az időt öt óra húsz percre lehetett volna csökkenteni. Ez ugye képtelenség?

2) Közismert, hogy a hajó mentőcsónak-kapacitása a korabeli követelményeknek megfelelt. Ez nem valami kapitalista gonoszság volt, egyszerűen a mentőcsónakokat más célra tervezték. A mentőcsónak a kor felfogása szerint nem túlélőjármű volt, amiben a bajba jutott hajó utasai megvárták a mentőhajót, hanem szállítóeszköz, amivel a bajba jutott hajóról az embereket a mentőhajóra, vagy a partra el lehetett szállítani. Rádió nélkül értelmetlen túlélőhajó-jellegű mentőcsónakokat alkalmazni, mert akkor az elsüllyedt hajó személyzete és utasai a mentőcsónakban halnak éhen/szomjan az óceán közepén és nem a hajóval együtt süllyednek el.

szeme közé, laposan! 2022.02.27. 11:55:10

Nem tudom eldönteni, hogy az indiai óriáskeréken ülők ekkora flessnek tartják a dolgot, vagy csak szimplán nem érzik azt a durva átverést, amit ÓRIÁS kerék néven eladtak nekik.

¿Qué tapas hay? 2022.02.27. 12:42:39

@szeme közé, laposan!: Hát, ha Ferris-wheel, vagy observation wheel néven adták el nekik, akkor nincs itt átverés, mert ez egy Ferris-kerék (bár kicsinyke), és a tetejéről messzebb lehet látni, mint a főldről.

Gevlekte Salamander 2022.02.27. 13:11:34

Az óriáskerék óriási :)

gigabursch 2022.02.27. 14:47:05

@Fogash:
Csináld meg rövid linkre, pl tinyurl segítségével.

gigabursch 2022.02.27. 14:50:05

Sose olvastam még Hess-t sárfesz-esszel...

¿Qué tapas hay? 2022.02.27. 18:04:26

@gigabursch: Pedig úgy írták, még ő maga is. www.autographauctions.eu/301019-lot-470-HESS-RUDOLF-1894-1987-German-Reichsminister-Adolf-Hitler?auction_id=0&view=lot_detail
Csakhát a németországi és az osztrák németeken kívül a ß-ligatúrát nem nagyon használják.

bioLarzen 2022.02.27. 18:30:40

@¿Qué tapas hay?: Amerikában szarrá reklámoznák, hogy "THE WORLD'S SMALLEST FERRIS WHEEL!!!" :D

fareszjó 2022.02.27. 18:39:01

@¿Qué tapas hay?: Én is úgy tudom, hogy a hajón a szabályoknak megfelelő számú csónakot helyeztek el. Viszont ez a szabály olyan régi volt, hogy amikor az hatályba lépett, még jóval kisebbek voltak az ócenjárók.

SomiTomi · http://somitomi.blog.hu 2022.02.27. 19:14:52

"1940. Harrington Square, London. Német bombázás utáni utcakép. Utólag színezett felvétel" Már éppen kérdeztem volna, hogy miért fehér (?) a busz.
@fareszjó: Szerintem tényleg inkább arról lehetett szó, hogy a korabeli felfogás szerint baj esetén egy közeli hajó siet a bajbajutottak segítségére. A Titanic szerencsétlensége után például kötelezővé tették a 24 órás rádióügyeletet a tengerjárókon (a látótávolságban lévő SS Californian azért nem sietett a Titanic segítségére, mert az előbbi rádiós tisztje már elment aludni, amikor utóbbi elkezdett vészjelzéseket adni).

¿Qué tapas hay? 2022.02.27. 20:05:10

@fareszjó: Az ellentmondásos ebben, hogy a méret nem minden. Az 1896-os BoT szabályok (ami alapján a Titanic mentőcsónak-kapacitását számolták) 10000 BRT feletti kövtartalmú hajókra 960 fő befogadóképességű mentőcsónak-kapacitást írt elő. A mentőcsónak-kapacitásnál 10 köbláb csónaktérfogatot számoltak egy főre.

A Titanic 1178 személyes mentőcsónak-kapacitása a BoT szabályokat meghaladta. Az ellentmondás ott van, hogy az előírás a hajó köbtartalma és nem a teljes befogadóképessége alapján lett meghatározva. Érdekességként, az 1901-ben gyártott RMS Celtic utasszállító-kapacitása 2857 fő volt, míg a több mint kétszeres köbtartalmú RMS Titanicé 2435 fő, körülbelül azonos személyzettel.

Csűrhetjük-csavarhatjuk a számokat akárhogy. A Titanic csónakdarui összesen 64 csónak szállítására lettek volna alkalmasak, összesen 3960 fő kapacitású mentőcsónakkal. Viszont továbbra is azt mondom, hogy a kiürítésre rendelkezésre álló idő alatt ennyi csónakot megtölteni és vízrebocsátani lehetetlen lett volna.

gigabursch 2022.02.27. 20:22:35

@¿Qué tapas hay?: @csorsza:
Hogy mik a pontos szabályok a használatban, azt nem tudom, de hogyha az ember a régi helyesírás szerint ír, az - hogy is mondjam - növeli az ázsióját.

MIG-31 2022.02.27. 21:25:38

@gigabursch: Mikor én tanultam németül, akkor ß-szel írtunk.

6174 2022.02.27. 21:36:46

Arthur Stecker nem tábornok volt, a képen nem tábornoki rangjelzéseket visel.
(Pedig könnyű felismerni a tábornokokat: a gallérjukonon stilizált tölgyfalevél van (piros alapon).
Arthur Stecker őrnagyi rangot viselt fogságba esésekor, itt a teljes sztori:

www.vojska.net/eng/biography/s/strecker/arthur/

fareszjó 2022.02.27. 21:53:24

@¿Qué tapas hay?: Azt hiszem több információval rendelkezel a témában mint én. Nekem Waltel Lord könyve az alap, ami ugye már elég régi:)

gigabursch 2022.02.27. 23:06:09

@MIG-31:
Én is úgy kezdtem meg az átkosban.
Ez S szabály valahogy 2000 körül jött be, de akkor majdnem teljes száműzés lett, később enyhítették rajta.

omborz 2022.02.28. 07:43:52

Kemény a holland katona az indonéz fiúval!
Bezzeg kék sisakban, Mladic embereivel szemben milyen puhák voltak Srebrenicánál!

gigabursch 2022.02.28. 09:02:09

@omborz:
Most, fel éve Afganisztánban is a magyar békefenntartók védték az igen bátor hollandok valagát...

@SomiTomi:
Erre mondják azt, hogy a biztonsági (jog)szabályokat az emberi hülyeség vérével írják

queenagi 2022.02.28. 09:07:55

Valaki magyarázza el Hesst. Ebben a hót nagy börtönben ő volt az egyetlen rab? Mi ez a télikert? Megengedték neki, hogy lemenjen, és akkor ebbe a kis bódéba volt bezárva, amíg a kertben gyönyörködött? A kertben, a bodegában vagy a börtönben találták meg a holttestét? Mi az, hogy "megtalálták" hát nem volt állandó felügyelet alatt?
Köszi.

Rozisoft 2022.02.28. 09:23:48

Óriáskerék: azért a készítője védelmében, hozzátenném, hogy ez nem tákolt. Jól látszik a fotón, hogy egyforma darabokból, egységesen elkészített munkáról van szó. Pont úgy néz ki mint ma bármelyik fa játszótéri/kerti bútor. Sőt meg merném kockáztatni, hogy ma is eladható lenne kerti bútor üzletekben. Tehát semmiképpen sem egy tákolmányt látunk.
Jó-jó nem egy óriáskerék... :)

gigabursch 2022.02.28. 09:28:24

@Fogash:
Tisztára mint egy poszt apokaliptikus film díszlete.

bioLarzen 2022.02.28. 10:37:02

@queenagi: A spandaui börtön eredetileg "normál" dutyi volt, a nürnbergi per után azonban már csak az elítélt nácikat őrizték ott. 66-tól, amikor az uccsó nem életfogytos (Speer) szabadult, valóban csak Heß volt az egyetlen lakója. A halálának pontos körülményei a mai napig nem tisztázottak, ami tény, hogy felakasztva találták. Hivatalosan öngyilkosság lett megállapítva, de vannak meglehetősen gyanús körülmények.

Eggyel bővebben:
www.origo.hu/tudomany/20190817-a-brit-hatosagok-1987ben-harminc-evre-titkositottak-a-vizsgalati-jegyzokonyveket.html

Sokkal bővebben:
www.vatera.hu/rudolf-hess-rejtelyes-elete-es-halala-012-3140018372.html

Gukker 2022.02.28. 12:06:00

@marculak:
"Lsd még:
Medium
Média
Véletlenül sem médiák es paparazzik"

Etimológiai tévhit: egy kis kötelező olvasmány:
index.hu/kultur/klassz/mancsndy/

apro_marosan_petergabor 2022.02.28. 15:38:55

Miklós nem tudta, hogy ea bejelentéssel saját halálos ítéletét kezdte szervezni.
Nem életbiztosítás a paparazzo állás. A keresztapa főszerepet pedig nem véletlenül bízták Marlon Brandóra... Nemtom' sajnálni a fotóst.
Azért az EU tagok között elég népszerű volt a gyarmatosítás. Azt se feledjük, az elő koncentrációs tábort a britek szervezték a búr háború alatt, Dél-Afrikában...

Pascal · http://torzskocsma.blog.hu/ 2022.02.28. 19:03:55

@¿Qué tapas hay?:

De hát nem sorban, egyesével töltötték fel és bocsátották vízre a mentőcsónakokat :) Ennek nincs műszaki korlátja, csak szervezés kérdése. Két tiszt, Murdoch és Lightoller felügyelte a műveletet a hajó két oldalán, úgy hogy 2-2 beosztott tiszt és 15-20 matróz segítette mindkettőjüket. Párhuzamosan haladtak, hátulról előre. Tudták nagyjából mennyi idejük van. Ha kétszer annyi csónak van egyszerűen négy tiszt, négy csapat stb.

Ha rendesen begyakorolják, az egész hajó kiüríthető kevesebb, mint fél óra alatt. De fel sem merült, hogy ilyesmire szükség lehet. A vízzáró falakkal elválasztott acél testet sokkal biztonságosabbnak képzelték mint a törékeny, borulékony csónakokat - az előírásokat túl is teljesítették - amellett az első osztály fedélzetét sem akarták elcsúfítani.

Ahogy a filmben is volt :)

bioLarzen 2022.02.28. 19:21:01

@Gukker: Az idegen szavakkal trükkös átvenni az adott nyelv alapján "helyes" alakváltozatokat, ragozást stb... Ki mond pl. magyarul "maffiózát", ha női maffia-tagról beszél, vagy "maffiózit", ha több maffiatagról van szó? Vagy ki mond magyarul "paparazzát", ha női lesifotósról van szó? A "média" szót pl. a magyar nyelvérzék vélhetően inkább hajlamos egyes számúnak érzékelni, ezért hallani lépten-nyomon, hogy "médiák" - elég kis rizikóval megjósolható, hogy végül meghonosodik ez a megoldás.
Szigorúan magánvélemény, de én például egyáltalán nem látom az eredeti nyelv szerint helyes alakokhoz való ragaszkodást, ha annak a befogadó nyelvben nincs relevanciája (pl. milyen formában félrérthető/zavaró stb. ha valakii azt mondjáa: "a médiákban olvasni, hogy..."?) De, mondom, ez magánvélemény se több se kevesebb.

gigabursch 2022.02.28. 19:54:34

@bioLarzen:
Kb megfogalmazás azt, ami bennem hosszú évek alatt sem kristályosodott ki.
Az egész szó(csoport) túl hamar és túl gyorsan lett ráerőltette a magyar nyelvre. Aztán néhányan meg ölte mennek...
A felhozott példák nagyon jók és szórakoztatóak.

@Gukker:
Ez érdekes volt, köszönöm.

A médium szó nálam is a nagy szellemi tudású, lélekre ható embert jelenti. Akkor is, ha ennek kapcsán egy teljesen ettől eltérő jelentéstartalmat erőltetnek.
S szerintem ezzel nagyon sokan így vannak...

BiG74 Bodri 2022.02.28. 20:30:07

Nem tudok napirendre térni a II. Miklós cár fényképével.
Olyan mintha szimpla fotózkodás lenne.
Te Miklós! Állj már ki valahova, kipróbálnám az új gépemet.

Egyedül állt ki, egy erkély elcseszett részén, a korabeli hangtechnika mellett?

Te! Hol a cár?
Az erkélyen!
De ott hol?
Középen a b..ott nagy oszlop mellett!
És mit mond? Hogy boldogok a sajtkészítők?

bioLarzen 2022.02.28. 22:03:50

@gigabursch: Az a baj, hogy a média szót nemigen lehet egyetlen, hasonló jelentéskörű, elegendően frappéns/tömör szóval kiváltani. A sajtó szerintem a mai napig leginkább a nyomtatott médiát jelenti az emberek számára, az elektronkus médiára meg nincs magyar gyűjtőszó. Ergo a média majd szépen becsontosodik a magyarba, akár anno pl. a bolt, az iskola, a sport stb. Ezek is pont ugyanilyen idegenül hangzó, vélhetően nem közkedvelt kifejezésekként kezdték - csakhát, nem volt megfelelő magyar szó helyettük - pont ezért is kerültek a nyelvbe.

¿Qué tapas hay? 2022.02.28. 23:13:28

@Pascal: Ez szép levezetés, de nem meggyőző. Az átlagolás persze sarkítás volt a részemről, de ha a hajó 20 mentőcsónakjából 18-at tudtak a rendelkezésre álló idő alatt vízre tenni, úgy hogy az összes megmentett személy létszáma a mentőcsónak-kapacitás kb. 65%-a; akkor érdemben a mentőcsónakok számának megnövelése önmagában nem lett volna elégséges. A lényeg - ahogy írod is - a menekítés megtervezése és begyakoroltatása lett volna, de a tapasztalatok alapján ez akkor is elmaradt volna, ha kétszer-, vagy háromszorannyi mentőcsónakot visz a hajó magával. (Másik kérdés a mentőcsónakok elhelyezése a csónakfedélzeten, ami a 4×4-es elrendezés miatt messze nem optimális a gyors beszállításhoz.

szánmonoxid 2022.03.01. 01:20:11

@marculak:
A médiák esetében butaságokat beszélsz, ugyanis a média egyes szám, és a többese a médiák, mivel a magyarban egyetlen többesjel van, az pedig a -k.
A magyar nem képez összetett szavakat többes számú előtagokkal, márpedig a média szóval képes (médiamunkás, médiatörvény stb.).
Ebben a jelentésben (sajtó, sajtótermék) a médium a téves használat a magyarban, annak többes számával, a médiumokkal együtt. Kár, hogy ez egyes szűkelméjűek elméjébe már nem fér bele, emiatt leragadnak annál az alaptalan ostobaságnál, amit te is hajtogatsz itt.

A paparazzi olasz többes szám, magyarul paparazzók (paparazzo = szúnyog olaszul).
Mellesleg nem okvetlenül sok fotós, lehet akár csak kettő is. Az azért nem annyira sok. És nem fotós, hanem lesifotós.

@Fotósképző:
A Brandot a Brand név tárgyesete. A Brando névé Brandót, hosszú ó-val, úgy, ahogy mondod is.

@¿Qué tapas hay?:
Akkor a pár millió forintnyi EU-s pénből épült 40 centis alföldi kilátó sem átverés.
Messzebbre lehet látni róla, mint a földről. :-)
Az Alföldön a 40 centi sok, onnan már sokkal több semmit lehet látni, mint 40 centivel alacsonyabbról.

szánmonoxid 2022.03.01. 01:44:09

@bioLarzen:
Nyilván azért, mert a paparazzónak nincs nőnemű alakja, a szó szúnyogot jelent, és csak hímnemű verzióban létezik. Nem melléknév, ami többalakú is lelet (abban sem okvetlenül többalakú, de ott van, ami igen).
A poeta szónak nincs külön férfi változata, mint poeto.

"A "média" szót pl. a magyar nyelvérzék vélhetően inkább hajlamos egyes számúnak érzékelni" - talán azért, mert tényleg egyes számú is?
A media egyébként az amerikai angol mass media kifejezés rövidüléséből keletkezett, és angolból lett átvéve, már egyes számú alakban. A nyelv pedig nem nézi, hogy mi volt a szó őseredete, és ott melyek az ilyen vagy olyan esetei, abban a formában használja, ahogyan készen kapta a legutolsó közvetítő nyelvtől.

Az iskola azért szépen átalakult a latin schola szóból, mivel a magyar nem szereti a szóeleji mássalhangzó-torlódást, ezért tett oda egy -i-t, ezért lett iskola. A finn sem szereti, de ők úgy oldották meg, hogy elhagyták az s-t, és finnül az iskola koulu. A francia meg a kettő ötvözetét választotta: elhagyta az s-t, és még tett is oda egy magánhangzót: ecole.

Amikor a sport szót átvettük német közvetítéssel, akkor épp a német hatása miatt már nem volt ez az idegennek hatás a magyarban, ezért ott már maradt a több mássalhangzó a szó elején.
Más nyelvek a sporttal is így voltak, ezért lett spanyolul pl. deporte, a török valószínűleg a szó végén nem szereti a sok mássalhangzót, ott ezért spor, a finn meg kitalált rá egy saját szót: urheilu.
A magyar egyébként sport területén eléggé eltér a világ nagy részétől, mivel a 20-as - 30-as években egyes újságok pályázatokat írtak ki a sportkifejezések magyarítására, ezért lett a bekkből hátvéd, a forwardból csatár stb., meg a volleyball azért röplabda (eredetileg röptelabda) magyarul, és a futball is labdarúgás. Ezt viszonylag kevés nyelv tette meg, a legtöbben az angol saját változatukra ferdített verzióját használják.
Mivel a basebal, a rögbi meg az amerikaifoci nem volt igazán népszerű, annak a kifejezései nem lettek magyarítva.
(Érdekesség, hogy az USA-ban használt soccer az "association" szóból származik, az volt az ezzel foglalkozó fociszövetség neve: Football Association.)

"elektronkus médiára meg nincs magyar gyűjtőszó"
Az elektronikus sajtó szót nem hallottad még? Jóval hamarabb létezett, mint a 90-es években az anglománia során hazánkba is betört média.

szánmonoxid 2022.03.01. 01:57:12

A cikkhez:
Barcelona - ki ejti c-vel?
Pedig az a helyes magyar ejtése.
Kb. ahogy az eredetileg Paris formában írt városé párizs, és nem parí.

(Valamint a kalcium ejtése is a-val helyes, nem á-val, ahogy sokan ejtik. Ami á-val van, az a kálium.)

Szergej Prokugyin-Gorszkij , orosz vegyész - nem kell vessző a név és a foglalkozás közé

kertében - kertjében

fiút, az indonéz - nem kell vessző

St. Louis-ban - kötőjel nélkül: St. Louisban

Bluefield-benebédel, bátyja kampánya - itt nagyon sok a hiba, helyesen: Bluefieldben ebédel bátyja kampánya

Ron Galella paparazzi fotós amerikai foci-sisakban - Ron Galella paparazzo (vagy lesifotós, de a kettő kb. olyan együtt, mint a sampinyon gomba) amerikaifoci-sisakban

A kommunista Komszomol - volt másfajta Komszmol is? A kom- rész a kommunistát jelenti a mozaikszóban. Kommunyisztyícseszkij szojúz mologyózsi - hogy a hangsúly is jelölve legyen -, kommunista ifjúsági szövetség. A teljes neve ennél jóval hosszabb volt, össz-szövetségi lenini stb. jelzőkkel.

ex-náci - kötőjel nélkül, exnáci

Ezeket talán érdemes lenne javítani.

Gukker 2022.03.01. 09:00:31

@szánmonoxid: "kb. olyan együtt, mint a sampinyon gomba"
Vagy a bacon szalonna. :)

queenagi 2022.03.01. 09:56:38

@bioLarzen: Hát lehet benne valami. Az egy dolog, hogy milyen nyelvből jön egy alak, és másik, hogy a fogadó nyelv milyen hatással van rá. Sváb dédszüleimnél mindennapos szó volt a "lefli", a német "löffel"-ből átvéve. Ki tudja, mennyi népen, tájegységen ment át a szó, mire ebben a formában náluk meghonosodott. Rengeteg németből átvett - lévén német származású népcsoport - szót használtak, elég kitekert formában.

bioLarzen 2022.03.01. 10:06:59

@szánmonoxid: "Az elektronikus sajtó szót nem hallottad még? "
Nem, mert ez nem szó, hanem kifejezés.

bioLarzen 2022.03.01. 10:09:56

@queenagi: Egyik egyetemi nyelvészettanárom írt egy mélyreható tanulmányt az angol nyelv amerikai magyar közösségekben élő magyarjára gyakorolt hatásairól - magyarán, miként hatott az ottani alapnyelv az ő alapnyelvükre. Elég érdekes témakör.

bioLarzen 2022.03.01. 10:10:46

@Gukker: "internetes világháló" ;)

BiG74 Bodri 2022.03.01. 11:07:44

@bioLarzen:
Elektronikus sajtó:
Képlékeny alakításra tervezett, jobbára fémmegmunkáló berendezés, melynek precíz, jól szabályozható irányítását kifinomult számítógépes hardver, és szoftverbiztosítja.

Nem tudtad?

gigabursch 2022.03.01. 11:41:12

@BiG74 Bodri:
Zseniális!
Melyik egyetemen oktatsz?
:-)

gigabursch 2022.03.01. 11:51:40

@bioLarzen:
Kíváncsi lennék rá.

Amúgy nekem izgalmasabb, hogy egyetemen volt olyan diáktársam, aki kivándoroltak unokájakent tért haza Venezuelából, illetve van a közelünkben egy polgi, aki kb 6-7 êve jött szinten unokakaként haza Texasból és hozta a komplett családját is. A neje sok generációs texasi brit, de van texasi "ős"spanyol felmenője is, szóval vagy 300 éve "odavalósi".

gigabursch 2022.03.01. 11:55:34

@¿Qué tapas hay?:
Amúgy a Titanic szerencsés építése volt, hogy széles volt, mert a legtöbb hajó eldőlt volna.
Ami rögtön minimum fékezi a mentő sonakok számát még az agónia idejét is.

Mondjuk én azonnal levágták volna mindhárom horgonyt láncostul a tengerbe, alsó hangon fél perc alatt 2-300 tonnával könnyebb lett volna az orra.

BiG74 Bodri 2022.03.01. 12:29:58

@gigabursch:
A nemzeti bioelektronikai intenzív chiptermesztési és tenyésztési tanszékén ... majd, amint sikerül megfelelő kormánytámogatást szerezni rá.

BiG74 Bodri 2022.03.01. 12:50:13

@gigabursch:
Leengeded a horgonyt esetleg fékezés nélkül?
Szimplán levágatod?
Mind a kettő necces, embert igényel, akkor amikor valószínűleg mással voltak elfoglalva.
NatGeon láttam olyan adatot, hogy a 6 lék 34 000 t víz bejutását tette lehetővé, gondolom amíg el nem süllyedt. Ha beömlés mértéke nem is lineáris, akkor is ez 212 t/perc.

¿Qué tapas hay? 2022.03.01. 14:44:36

@szánmonoxid: A paparazzo szó a Fellini-féle "Az édes élet" filmből származik, Marcello barátját, a fotóst hívták így.

gigabursch 2022.03.01. 14:46:35

@BiG74 Bodri:
Igen.
Feloldod a láncfêket, az meg kifut magától.
Hát hangja az van....
Lehet, hogy épp elég lett volna, hogy a válaszfalak felett ne bújjon át a(nnyi) víz.
Még időt is nyerhettek volna.

szánmonoxid 2022.03.01. 21:05:35

@gigabursch:
"Paparazzo, the name of the boisterously invasive photographer who accompanies Marcello Mastroianni's hack in La Dolce Vita, is derived from a pejorative term for a very large mosquito."
A mosquito vajon mit jelenthet?
Mellesleg amire gondolsz, az zanzara, nem zanzare, de ezen már ne akadjunk fenn.

@Gukker:
A bacon szalonna nem ilyen, mert az egy szalonnafajta.
A baconnek nem sok köze van a magyarban szalonnaként ismert hústermékhez, az angolul simán csak lard, esetleg Amerikai egyes részein speck, és legfeljebb konyhai segédanyagként (pl. spékeléshez) használják, de egyébként nem eszik úgy, mint a magyarok, kenyér, hagyma (paprika, paradicsom stb.) kíséretében.
A zsíros kenyérnek és a mákos tésztának már a látványától is van, akit a hányinger kerülget.

@bioLarzen:
Ebben igazad van, és láthatóan megragadtad a lényeget. :-)

"internetes világháló" - megint csak nem hibás, ugyanis a World Wide Web, azaz a világháló csak egy része az internetnek, a www pont előtaggal elérhető rész. Emellett van még elég sok egyéb is, más kérdés, hogy az emberek többsége csak ezt ismeri.

@BiG74 Bodri:
Ezt a marhaságot honnan szedted?

szánmonoxid 2022.03.01. 21:15:37

@gigabursch:
Hát ha tudtam volna, hogy a texasiak britek, azaz brit angolt beszélnek, megkértem volna őket, hogy akkor beszéljenek már úgy hagyják a fenébe ezt a borzalmas, érthetetlen dialektust, amivel még a bennszülött angliai brit haveromnak is meggyűlt a baja.
Jókor szólsz te is!

@¿Qué tapas hay?:
De attól még a szó ezt jelenti. Már ha hihetünk az internetnek.
Attól, hogy Láng Vince az Egy óra múlva itt vagyok, a láng szónak még megvan az a jelentése, ami. Sőt, a legtöbb név jelent valamit. A magyarban is van Szunyogh nevű ember, még félig-meddig híres is (Szabolcs utónévvel).

¿Qué tapas hay? 2022.03.01. 22:23:35

@szánmonoxid: Értem én ezt, csakhogy ha az olasz értelmező szótárnak a szó elsődleges eredetére elég a Fellini-film, akkor nekem is.

"Paparazzo, sm. Fotografo di attualità (soprattutto mondana).
= Dal cognome di un fotografo interprete del film ‘ La dolce vita ’ di F. Fellini (1959), a sua volta coniato
da Flaiano, sceneggiatore del film, sul nome dialettale abruzzese della vongola* in quanto apre e chiude fre­quentemente le valve della conchiglia a simiglianza del procedere del fotografo con l’obiettivo."
(BATTAGLIA, Salvatore: Grande dizionario della lingua italiana, Vol. XII. pp.512-513, UTET, Torino, 1984.) www.gdli.it/sala-lettura/vol-xii/12

Persze felületes voltam, mert a szótár az alapetimológiát is megadja, miszerint a szereplő nevét a forgatókönyvíró a vénuszkagyló abruzzói tájnyelvi nevéből vette.
*"Vóngola {vóngola), sf. Denominazione comune di alcune specie di Molluschi marini della famiglia Veneridi, dalla conchiglia ovale di colore chiaro; la von­gola verace (Tapes decussatus) è particolarmente ricer­cata per la squisitezza delle carni.
2. Figur. Organo sessuale femminile.
= Voce napol., dal lat. tardo conchula, dimin. di concha (v. anche Conca, n. 18); cfr. gongola2."
(BATTAGLIA, Salvatore: Grande dizionario della lingua italiana, Vol. XXI. p1017, UTET, Torino, 2002.)
www.gdli.it/sala-lettura/vol-xxi/21

szánmonoxid 2022.03.01. 22:33:04

@¿Qué tapas hay?:
Én ugyan nem olasz, hanem angol netes meghatározást idéztem fentebb, de aszerint szúnyog. És nem most hallottam ezt először.
Az olaszom nem valami erős, ellenben elég gyenge.

¿Qué tapas hay? 2022.03.01. 23:01:48

@szánmonoxid: Hát, én úgy gondolom, hogy egy olasz szó jelentésének és eredetének meghatározását alapvetően az olasz értelmező szótárban kell keresni. Persze lehet, hogy tévedek. Abruzzói tájszótárat nem fogok keresni már ma este. Megjegyzem, a Google-nak kiváló fordítószolgálata van arra az esetre, ha az ember maga nem birkózik meg egy idegennyelvű szöveggel.

szánmonoxid 2022.03.02. 02:14:33

@¿Qué tapas hay?:
Szerintem se szedd elő. :-)
A kiválót azért erősen idézőjelbe tenném, még angol + "menő" nyelvek (francia, spanyol, olasz, portugál, orosz, német) esetében is, a magyart meg nem is említeném.
A DeepL szerintem egy nagyságrenddel jobb, de azért magyar + bármelyik másik nyelv esetében még az is nagyon messze van a jótól.

Ezt is találtam:

paparazzi
Paparazzi, è una parola di origine italiana, usata per denominare chi ha un comportamento sommesso, intrusivo e senza scrupoli durante l'esercizio del suo ufficio come fotografo. Il nome è dovuto al Paparazzo personaggio del famoso film Federico Fellini La dolce vita chiamato, e dopo il film prende il nome fotografi cosiddetti tabloid. Fellini ha spiegato che Paparazzo era il soprannome del suo padrino nella scuola primaria della sua città natale, Rimini, era un suo amico. In dialetto, paparazzo significa "zanzara" e tra i bambini motejaba con quel nome a chi ha parlato in fretta, come il ronzio di una zanzara, ed erano molto irrequieto, nervoso, turbato e persino interrompere gli altri. Come i fotografi di "La Dolce Vita". Comunque, Fellini si divertiva a dare diverse versioni sull'origine del nome del suo personaggio. I paparazzi hanno provocato la fatica di personaggi pubblici e sono stati accusati di causare incidenti come la principessa Diana de Gales anche se è stato riscontrato che solo ha seguito la vettura a distanza di sicurezza per scattare foto.

Kiemelném ezt a részt:
In dialetto, paparazzo significa "zanzara".
Bár ez nagyrészt olaszul van, a "motejaba" szó miatt azt gyanítom, hogy spanyol volt az eredetije, ez az egy véletlenül benne maradhatott. :-)
Legalábbis ez az -aba végződés nekem olaszból nem rémlik, spanyolból igen.

bioLarzen 2022.03.02. 14:50:24

@szánmonoxid: "Ebben igazad van, és láthatóan megragadtad a lényeget. :-)"
Jelen esetben valóban fontos, hogy szóról vagy kifejezésről van szó, nem kötözködésből írtam, amit írtam - köznapi kifejezésként nyilván nem lesz soha népszerű az "elektronikus sajtó" kifejezés. Használni nyilván használják, ha nincs jobb - de közkeletűvé nem hiszem, hogy bármikor is válik. Olyan egyszerű, tömör magyar szót keresünk, ami ezt jelenti, viszont köznapi beszédhelyzetben/környezetben is használatos. Ilyen szerintem nincs.

¿Qué tapas hay? 2022.03.02. 18:46:05

@szánmonoxid: Rossz mondatot tetszett abból a makaróni-fordításból kiemelni. A lényeg: "Comunque, Fellini si divertiva a dare diverse versioni sull'origine del nome del suo personaggio." Szóval bátran visszatérhetünk a tegnap délutáni helyzethez. (az idézett olasz mondatot a Google hibátlanul fordítja mind angolra, mind magyarra)
Megjegyzem, a lebecsült Google-fordítónak sikerült a spanyol "motejar" (gúnynevet ad valakinek) ige folyamatos múltidejű alakját hibátlanul lefordítani olaszra (az eredeti spanyol szöveggel együtt). Mondjuk mit várjunk egy noname "edulingo.com"-tól, amit Mr Nobody & tsai szerkesztenek és hosztoltatnak egy izlandi bitcoingyár szerverén.

¿Qué tapas hay? 2022.03.02. 18:53:29

@¿Qué tapas hay?: Pntosabban, "educalingo.com", bár ennyit az egész nem ér.

marhadoktor 2022.03.02. 20:12:35

@hátramozdító: Nemrég olvastam valahol (nekiálltam keresni, de döglött vagyok már hozzá), hogy a nagy katedrálisok elég sokáig épültek régebben is. Valamelyik rekorder tán több mint 500 évig is épült. Tényleg nem emlékszem, tán a reims-i, fene tudja. Valami képet is láttam az egyik, még épülében lévőről, maradt rajta egy középkori daru úgy az 1800-as évekig. Ettől függetlenül nekem is nagy érdekesség volt a Sagrada Familia története.

Pascal · http://torzskocsma.blog.hu/ 2022.03.02. 21:02:06

@marhadoktor: A Kölni Dómra gondolsz, és ha nem tévedek a kép fenn volt itt is valamelyik összeállításban. 1248-ban kezték építeni, 1528-ban abbahagyták, 1842-ben újrakezték, és 1880-ban fejezték be.

bioLarzen 2022.03.02. 22:48:28

@marhadoktor: @Pascal: A milánói dómhoz is kellett jó 600 év...
"Hamar munka ritkán jó" jeligére a kiadóba.

szánmonoxid 2022.03.03. 00:23:16

@BiG74 Bodri:
Hogy a klasszikust idézzem, most épp a baszásra, de egy kalapot kérek.

@bioLarzen:
"kifejezésként nyilván nem lesz soha népszerű az "elektronikus sajtó" kifejezés"
Azért az 50-es évek végétől a 90-es évek közepéig az volt.

Aztán a 90-es évek második felében jött a sok gondolkodásképtelen és a feladatra alkalmatlan, műveletlen és tanulatlan pöcs újságírói állásba (lásd Index, meg elődje, az Internetto), és fogalmuk sem volt, hogy a media szót hogyan kellene lefordítani, ezért leírták magyarosan, ékezettel. Ahogy sok esetben most is ezt jelenti nekik a fordítás, ezért lett a technika jelentésű technology szóból technológia, ami angolul egyébként know-how, procedure, process stb.

Mellesleg ha hangsúlyozni akarod, hogy a nyomtatott nélküli részről van szó, akkor mindegyik jelenleg használt szó elé kell az elektronikus jelző. A média elé is. Akkor mivel is vagyunk előrébb ezzel?

szánmonoxid 2022.03.03. 00:46:46

@¿Qué tapas hay?:
Azt senki nem vitatta, hogy a film alapján terjedt el, azt vitatták egyesek, hogy jelent-e szúnyogot.
Itt elég világosan leírják, hogy jelent.
Szóval bizony jó mondatot emeltem ki, még akkor is, ha neked nem az ínyedre való.

Gondolom, az utolsó két mondatod gúnyolódás akart lenni, de nem gond.
Ha komoly, akkor te sem lehetsz valami penge olaszból.
Mellesleg a Google Translate-ről nézd meg, mit írtam, és mely nyelvekkel kapcsolatban. Nem árt ám, ha értő módon olvasol. Sokat segít a mondanivaló megértésében.

marhadoktor 2022.03.03. 13:36:43

@Pascal: Elhiszem neked, ilyesmire emlékeztem.

fkv.118 2022.03.06. 08:13:50

"1943. Jugoszláv partizánok hallgatják ki az elfogott német Arthur Strecker tábornokot"

Nem volt tábornok, őrnagy volt.

Take5 2022.04.05. 19:14:37

@fareszjó: Az "1962" kezdetű sorból kimaradt egy szóköz! :-)

tutyimutyi terminátor 2023.08.04. 13:11:52

@SomiTomi: a Californian hajógépei történetesen álltak, mivel jéghegyek közé keveredtek és a kapitányuk úgy döntött, kivárnak reggelig. Erről rádión tájékoztatták a Titanicot is, akik annyit válaszoltak: FOGD BE!×
Ekkor ment lefeküdni a Californian rádiósa.

×: a Titanic rádiósai épp azzal voltak elfoglalva, hogy némi zsebpénzért privát táviratokat adtak le az utasok megbízásából - ez akkor nagyon menő volt ;)

tutyimutyi terminátor 2023.08.04. 14:03:42

@gigabursch: én így tudom (fenntartva, hogy rosszul tudom):
- ugyan volt 2 fickó fent a kosárban figyelni a jéghegyeket, de nem kaptak távcsövet
- ezért túl későn vették észre azt, amivel ütköztek
- amikor a kapitány meghallotta az őrszemek figyelmeztető jelzését, maga ugrott a kormányhoz és balra kezdett kitérni, ugyanakkor 'teljes gőzzel hátra' utasítást adott a gépház számára
- ha nem csinál semmit, ill. a fenti 2 cselekmény közül csak az egyiket hajtja végre, nem süllyednek el
- az 5. sz. szénraktárban már vagy 10 napja izzott a szén; a gond ott volt, hogy a raktár fala egyúttal fő rekeszfal is volt, amit a hőség alaposan meggyengített, majd a víz átszakított
- a hajótest ívelt részeit géppel applikált acél szegecsek helyett kézi erővel applikált vas szegecsekkel építették; ezek az ütközéskor a -4 fokos vízben olyan rideggé váltak, hogy feladták

bioLarzen 2023.08.04. 17:57:27

@szánmonoxid: "Népszerű" alatt azt kell érteni, hogy átlagemberek által, normál, hétköznapi beszédhelyzetekben használatos.

¿Qué tapas hay? 2023.08.04. 19:41:00

@tutyimutyi terminátor: No, azért ez elég felületes értelmezése a történteknek. Érdemes kicsit mélyebbre ásni a történelemben:
1.) A Titanic rádiósai nem a White Star Line, hanem a Marconi alkalmazottai voltak, akiknek elsődleges feladata az utasok fizetett táviratainak továbbítása volt.
2.) Április 13-án a Titanic rádiója elromlott. Az állomás a Marconi tulajdonában és kezelésében volt. Az akkor érvényes szabályzat szerint a rádiótávírászok nem végezhettek semmilyen javítást a készüléken, ilyenkor a táviratfelvételt be kellett fejezni, és a következő kikötőben hivatalos Marconi-műszerésszel a rádiót megjavíttatni. Jack Phillips ehelyett saját pihenőidejében megjavította a készüléket, ami azt jelentette, hogy pihenés nélkül kezdte a szolgálatot, nyakig elárasztva fizetett táviratokkal.
3.) A Californian hívása idején Pjillips Cape Race-szel forgalmazott, a viszonylag gyenge, távoli állomás miatt alaposan felerősített készülékkel. A gyengén hallható adásba lépett be a tíz mérföldre lévő Californian teljes adóteljesítménnyel, ami Phillipsnek olyan lehetett, mintha beleordítottak volna a fülébe.
4.) Persze, hogy Phillips ideges lett, mert egyrészről már kapott jégjelentést korábban is, másrészről az amúgy is hullafáradt fickónak nem esett jól, hogy "beleordítanak" a fülébe. Erre valami olyasmit szólhatott vissza a Californiannak, hogy "GTH OM QRL", ami amúgy a rádiósok között egyáltalán nem számított durva, vagy pláne udvariatlan üzenetnek, dacára a nem hivatalos "GTH" kód akkori polgári értékrend szerinti durva feloldásának (menj a pokolba!)
5.) Cyril Evans nem azért kapcsolta ki a készüléket mert megsértődött, hanem, mert lejárt a szolgálata és lévén az egyetlen rádiós a Californianon, neki is pihenni kellett valamicskét.

Phillips nagyon nagy szolgálatot tett a Titanicnak, lévén, ha nem javítja meg - teljesen szabályellenesen - a rádiót előző éjszaka, akkor valószínűleg mindenki odaveszett volna a Titanicról; mint ahogy Phillips sem élte túl a katasztrófát.

tutyimutyi terminátor 2023.08.04. 20:28:13

@¿Qué tapas hay?: köszönöm, ilyen mélységében nem ismerem a történetet, de ezért járunk ide, hogy tanuljunk :)

Azt nem állítottam, hogy a csóka megsértődött a Kaliforgián, csak azt, hogy ezután eltette magát holnapra ;)

Szerencsétlen Phillips meg nyilván kapott 1 fegyelmit postumus, mert rend a lelke mindennek :/

¿Qué tapas hay? 2023.08.05. 00:00:45

@tutyimutyi terminátor: No, akkor Titanicozzunk!
1.) A két őrszemnél valóban nem volt látcső, de ez igazából sokat nem tett, érdemes Rostron kapitány (RMS Carpathia) tanúvallomását idézni, amikor ugyanazon a jégmezőn haladtak át teljes sebességgel, a tisztek a hídról szabadszemmel hamarabb észlelték a jéghegyeket, mint az őrszemek az árbockosárból, látcsővel.
2.) ezen jót kacagtam. Smith kapitány az ütközés pillanatában a kabinjában volt. A hídon Murdoch I. tiszt volt az ügyeletes, a kormányállásban Moody VI. tiszt. A tisztek nem nyúltak a kormányhoz, azt az ügyeletes kormányos kezelte az ügyeletes őrtiszt kormányparancsai szerint. (a kormányos a kormányállásból nem is látott ki a hajó elé, csak a tájoló, vagy kormányparancsok alapján dolgozott)
Elvi síkon lehet azon vitázni, hogy a kormányparancs nélkül a hajó orral futott volna a jéghegyre és valószínűleg kisebb, "méretezési határon belüli" sérüléssel megúszták volna; de én nem vitatnám Murdoch parancsát. Nem tartom életszerűnek, hogy egy hasonló helyzetben ne természetszerűen a kitérést válassza valaki, a biztos ütközés helyett.
3.) A gépparancson megint csak lehet vitatkozni, de érdemes végiggondolni, hogy volt-e ennek gyakorlati jelentősége. Az RMS Olympickal elvégzett bizonyítási kísérlet alapján, a kormányparancs kiadásától az első ütközéskor észlelt irányeltérés (22,5°) eléréséig 22 csomós sebességnél 37 másodperc telik el. Nem tűnik valószínűnek, hogy a Murdoch által kiadott gépparancs (illetve az ahhoz szükséges gépműveletek) teljesítésére 37 másodperc elég.
4.) A bunkertűz-összeesküvéselmélet nem túl régi (2017). Valóban volt bunkertűz a southhamptoni kifutás után a 6. kazánház Y bunkerében, de ennek sok jelentősége megintcsak nem volt. A bunkertűz észlelését követően a vízhatlan rekeszfal túlsó oldalán, az 5. kazánházban lévő W bunkert kiürítették. A leghátsó külhéj-sérülés a 6. kazánháztól egészen az 5. kazánház W bunkeréig felszakította a hajó oldalát, tehát az 5. és 6. kazánház közti vízzáró rekeszfal mindkét oldalán volt sérülés. Az 5. kazánház annyival lassabban telt meg, hogy először a bunkert árasztotta el a víz, utána a szenelőajtókon keresztül a kazánházat is.

tutyimutyi terminátor 2023.08.05. 08:39:20

@¿Qué tapas hay?: van 1 olyan érzésem, hogy kettőnk közül vki ott volt :D
süti beállítások módosítása