Napi érdekes - 399

2021. október 04. JTom

1953_cairo_mary_bouncer_at_shanghai_reds_5th_and_beacon_in_san_pedro_ca_escorts_a_customer_to_the_door.jpg

1953. Cairo Mary, egy kaliforniai bár kidobója éppen "kikísér" egy vendéget

1901_a_boer_concentration_camp_set_up_by_the_british_in_the_second_boer_war_26_370_boer_women_and_children_died.jpg

1901. A britek által létrehozott búr koncentrációs tábor Dél-Afrikában. A második brit-búr háborúban mintegy 26 370 búr nő és gyermek pusztult el ilyen táborokban

1908_a_victorian_home_being_moved_on_steiner_street_via_horse_power_san_francisco.jpg

1908. Viktoriánus lakóház szállítása San Franciscóban

1917_austro-hungarian_officers_playing_music_into_radio_transmitters_that_broadcast_it_to_soldiers_in_nearby_trenches.jpg

1917. Az osztrák-magyar hadsereg katonái zenélnek a lövészárokbanés továbbítják a zenét rádión a többi egységnek

1919_dismantling_of_the_german_air_force_in_1919_after_the_versailles_treaty.jpg

1919. A német légierő versailles-i szerződés értelmében szétszerelt repülőgépei

1945_feb_19_the_beachhead_on_iwo_jima_original_color.jpg

1945. február 19. Iwo Jima elleni támadás, eredetileg színesben készült fotón

1947_henry_ford_s_funeral_procession_outside_st_paul_s_episcopal_church_detroit_michigan.jpg

1947. Henry Ford temetési szertartása a detroiti St Paul episzkopális templomban

1951_50_eve_az_elso_disneyland_megnyitoja_orlandoban.jpg

 1971. október 1. 50 éve, az első Disneyworld megnyitója Orlandóban

1953_dutch_family_takes_shelter_on_their_roof_during_the_great_north_sea_flood.jpg

1953. Holland család házuk tetején a nagy északi-tengeri árvíz idején. A tragikus eseményről teljes cikkünket ITT olvashatjátok

1959_aurora_vargas_is_forcefully_evicted_from_her_home_in_chavez_ravine_los_angeles_where_three_mexican_american_neighborhoods_were_demolished_to_make_room_for_dodger_stadium.jpg

1959. Los Angeles egyik - jobbára mexikóiak által lakott - városrészben lakoltatnak ki egy nőt, hogy a háza helyén felépítsék a Dodger baseball-stadiont

1963_nov_21_kennedy_motorcade_houston_tx.jpg

1963. november 21. John F. Kennedy elnöki menete a texasi Houstonban, egy nappal a végzetes dallasi merénylet előtt

1977_jvc_video_capsule_model_3100d.jpg

1977. JVC Video Capsule Model 3100D, hordozható televízió

1977_ray_rayen_merenylet_evansville_id.jpg

1977. Ray Ryan üzletember, olajmágnás, szerencsejátékos ellen elkövetett robbantásos merénylet az idahói Evansville-ben. A valószínűsíthetően a maffia által kivitelezett gyilkosság elkövetőjét sosem sikerült megtalálni

1979_president_jimmy_carter_personally_inspecting_the_three_mile_island_facility_just_days_after_the_initial_accident_occured.jpg

1979. Jimmy Carter elnök tett látogatást a Three Mile Island-i atomerőműben a néhány nappal korábban történt baleset után  

1989_soldiers_of_the_vietnamese_army_bidding_farewell_to_the_cambodian_people_during_the_withdrawal_of_vietnamese_troops_from_cambodia_ending_the_10_years_of.jpg

1989. Vietnami katonák intenek búcsút Kambodzsának, kivonulásukkal véget vetve a 10 évig tartó megszállásnak, ami a véres kezű Vörös Khmer-vezér, Pol Pot eltávolításával kezdődött

1990_tanker_truck_lpg_exploded_on_new_phetchaburi_road_in_bangkok_thailand_caused_widespread_damages_to_nearby_buildings_and_vehicles_88_killed.png

1990. Folyékony gázt szállító tartálykocsi robbant fel a bangkoki New Phetchaburi úton, hatalmas gépkocsi- és épülettüzeket, valamint 88 ember halálát okozva

1992_security_guard_prepares_to_defend_a_korean_store_during_the_l_a_riots.jpg

1992. A Los Angeles-i zavargások idején egy áruházi biztonsági őr véd egy koreai üzletet. A tetőn valószínűleg a fegyveres üzlettulajdonosok láthatóak

 

***

 

 

18+!

 

1918_victims_of_the_red_terror_during_the_finnish_civil_war_the_vyborg_county_jail_massacre_where_30_white_prisoners_were_killed.jpg

1918. A vörös terror áldozatai a finn polgárháborúban, Vyborgban, ahol a városi börtönben 30 embert gyilkoltak meg

A bejegyzés trackback címe:

https://ritkanlathatotortenelem.blog.hu/api/trackback/id/tr4816706720

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bocimaster 2021.10.03. 00:26:16

Csodálkoztam hogy nincs még comment, aztán rájöttem, hogy ez most került fel :)

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2021.10.03. 00:41:42

"1917. Az osztrák-magyar hadsereg katonái zenélnek": ahogy látom, a kanálgép is fontos szerepet kapott a szinfóniában.

"1977. JVC Video Capsule Model 3100D": Spielberg tuti erről lopta R2D2-t.

A holland család fotózásakor elég kreatív volt a fotós kolléga, a jó kép érdekében a látószögből ítélve felmászhatott egy fára, vagy villanypóznára. ;)

Ja, és gratulálok a bloggazdának ( :-DDD), hogy az előző Napi érdekes már 7 napja, foyamatosan fent van a blogketrecben. Ez is mutatja, mennyire jó volt a válogatás. Vagy mennyire nem volt jó a többi blog aktuális cikke. ;)))

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2021.10.03. 00:44:09

@Fotósképző: természetesen sziMfóniát alartam írni.

tomasszo 2021.10.03. 02:20:15

Kedves mindenki!
Meg szeretném kérdezni a véleményüket egy képpel kapcsolatosan. Erről van szó:
twitter.com/crockpics/status/1444308691981778951/photo/1
,s a kérdésem az, hogy Johhny Cash legendás koncertjén a falon levő festmény vajon egy Csontváry volna?

bioLarzen 2021.10.03. 03:00:57

Ismét remek sor!
A holland család a zsuptetőn nem tűnik külnösebben kétségbeesettnek - sőt, akár még csak szomorúnak se...

bioLarzen 2021.10.03. 03:13:30

@tomasszo: Eszerint a lista szerint nem: hu.wikipedia.org/wiki/Csontv%C3%A1ry_Kosztka_Tivadar_festm%C3%A9nyeinek_list%C3%A1ja

A listán van pár luk - de ezek a képek igen régóta ismeretlen helyen vannak - ha valamelyikük 68-ban ismert helyen lett volna, vélhetően ma is tudnák, hol van.

gintonic.azigazi 2021.10.03. 05:17:26

Az nem biztonsagi or hanem rendor, most is igynez ki a ruhajuk

gintonic.azigazi 2021.10.03. 05:18:34

A Rodney King balhe utan a “roof top korean”- ok amnesztiat kaptak, ami nem tetszett sok embernek, koztuk nekem sem,

Rollende Landstrasse 2021.10.03. 06:23:28

A tévé nagyon menő. Kár, hogy ma már nem tudnék fogni vele semmit. Egykori Videoton MiniVidi tevém is megvan még. Használhatatlan, de a formája miatt nem tudok megválni tőle.

Suzumebachi 2021.10.03. 08:40:20

"1951. október 1. 50 éve, az első Disneyland megnyitója Orlandóban" - 1971-ben nyílt meg, így ki is jön az 50 év.
A tv nagyon menő, a vietnamiak, meg nem törődtek az egy tengelyen azonos mintázattal :).
@Rollende Landstrasse: használható, pl. retró számítógépek monitoraként, szóval ki ne dobd! :)

"1947. Henry Ford temetési szertartása a detroiti St Paul episzkopális templomban" - csak nekem tűnik úgy, hogy a kapu két oldaláról hiányzik valami szoborszerűség?

Jó sor, köszi!

yolomester 2021.10.03. 09:00:18

A házszállítás még manapság is necces produkció. Vagány. :)

omron 2021.10.03. 09:29:24

B+, mit nem vettem észre? Küldök egy szolid kommentet, és kibax a kapcsa!

fareszjó 2021.10.03. 10:04:55

1963. november 21. John F. Kennedy elnöki menete a texasi Houstonban, két nappal a dallasi végzetes merénylet előtt: Nem nagyon látszik az elnöki kocsi, talán hátulról a harmadik lehet, aminek sötétebb a színe?

szeme közé, laposan! 2021.10.03. 10:05:22

Már az első képért megérte! :)

seadxdx 2021.10.03. 10:49:32

Baki: az orlandói Disneyland vagy 70 éve nyílt meg, vagy 1971-ben.

@fareszjó: Én betippelném, hogy a fotós előtt közvetlen menő fehéren balról a második az elnök.

Vajon a kambodzsaiaknak mi járt a fejükben, mikor látták kivonulni a vietnámiakat?

A koreaiak nem bízták a véletlenre az üzleteik védelmét., de a rendőrnek is jól eshetett, hogy van erősítés magaslati pozícióból

bioLarzen 2021.10.03. 10:57:28

@Rollende Landstrasse: "Használhatatlan, de a formája miatt nem tudok megválni tőle."
Nem fér bele a szemetesbe, mi? :)

hátramozdító 2021.10.03. 11:29:54

Köszönjük szépen, ez is nagyon jól esett. Cairo Mary akár Rejtő hőse is lehetne, bár szerintem mindent olvastam a mestertől. Mégis a házköltöztetés a leg, a csörlőző lovak miatt. Ők vajon mit gondolhattak?

gigabursch 2021.10.03. 11:44:01

@tomasszo:
Nem!
Nyomokban sem tartalmaz Csontváryt.

gigabursch 2021.10.03. 11:53:40

@bioLarzen:
Hasznos lista, de sajnos a hozott hülyeség nincs benne kontrollálva.

Csontváry sose adta a képének azt a címet, hogy Gém. Pláne, hogy egy Kócsag van rajta.
Csak egy idült, természethez nem értő, magát művészettörténésznek nevező majom akasztotta rá ezt a címet.

A Magányos Cédrus név (ami egyébként találó név) is utólagos ráragasztás.

A prédikáló szerzetes az Ermitázs raktáraiban pihen. Utoljára dokumentáltan az 1980-as években látták. Ott.
Bővebben róla (akár a képről, akár Csontváry) Pap Gábor előadásaiban.

gigabursch 2021.10.03. 12:13:26

@bioLarzen: @gigabursch:
Ugyan nem festmény, csak grafika:
A magyarok bejövetele.
Sokáig Nemzeti Galéria raktárában volt és azelőtt meglehetősen gyalázatosnan és mostohán bántak vele.

Yosiph 2021.10.03. 12:36:54

Kiváló képek !!!!
A házköltöztető képhez egy tartozik egy teljes poszt is:
rarehistoricalphotos.com/vintage-photographs-move-house-horses/

efi 2021.10.03. 12:54:29

1979. Jimmy Carter szerepében Egri János.

jamboox 2021.10.03. 13:06:11

Az első Disneyland 1955-ben nyílt meg. Az orlandóit pedig Disney Worldnek nevezik.

MostKomolyan??? 2021.10.03. 13:09:00

Ismét nagyon jólett. Külön dícséretes, hogy nem kevered a külföldi képeket a Magyar vonatkozásúval.

Egy észrevétel a második búr háborús képhez: Nekem úgy tanították, hogy az állatok pusztulnak el, az emberek meghalnak.

fonaktamas75 2021.10.03. 13:40:37

Henry Ford egy Packardban tette meg utolsó útját. Ironikus

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2021.10.03. 13:48:19

@gintonic.azigazi: Tényleg érdekel, hogy miért nem teszett ez a dolog arrafelé? Mármint hogy megvédi az ember a tulajdonát a fosztogató csőcseléktől. Vagy volt valami más szempont is?

@jamboox: Ja, igen, köszönöm! Magam is őt akartam írni, csak éjjel nem láttam rendesen a klaviatúrát. ;)

Sunsetjoy · http://retemu.blog.hu 2021.10.03. 14:21:53

1979-es képen Carter jobbján lévő fazon olyan, hogy Bob Odenkirk vagy Alan Rickman hasonmás versenyre is benevezhetne. Mondjuk dobogós helyet sehol se csípné el :)

gintonic.azigazi 2021.10.03. 14:44:57

@Fotósképző: mert azota ( Catrina hurrikan stb ) lovoldozhet barki felelossegrevonas nelkul

BiG74 Bodri 2021.10.03. 16:05:16

Nem hiszem, hogy azt a házat nagyon messzire vihették.

wraith42 2021.10.03. 18:00:09

Az osztrák-magyar katonák konrétan tűzérek, és szerintem inkább telefonon közvetíthettek, a rádió nagyon ritka madár volt akkoriban. A színezés (gépinek tűnik) pedig pocsék.

fairlane 2021.10.03. 18:05:42

@gintonic.azigazi: Nem kell odamenni rossz szándékkal és akkor nem lövik szét senki seggét.

gintonic.azigazi 2021.10.03. 19:29:14

@fairlane: lottek mindenkire, arra mentel kocsival - mert arra van dolgod - es kopog a soret a pick up truckodon ---nem, ez nem normalis. OK mindenkit ellensegnek neztek. Mondjuk nem geppisztollyal lottek arra akirol csak gyanitottak ez "rendes" volt toluk. Amugy a nagyja csodbe ment utanna mert nem ment oda senki vasarolni.

Utanna volt valami felfordulas - amit 99% ban az afro amerikaiak csinaltak - akkor az rasszizmus szolni nekik. Most SEattle ben is ez volt- fog egy fekete egy ak47-et es o az "ur" a kornyeken. pff... na ezert haragszok rajuk.

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2021.10.03. 19:48:24

@Rollende Landstrasse: Lehet kapni analóg-digitális átalakítót hozzá (DTV adapter néven futnak), így a régi analóg tévéket is lehet még használni ma is. Mondjuk az átalakító árán 10 ilyen régi tévét veszel. Vagy egy új, akci.ós digitállisat. ;)

@gintonic.azigazi: Ezek szerint, ha valaki lelő egy embert, akkor nem vonják felelősségre az AEÁ-ban? Vagy csak szabadabb lett a fegyverhasználat?
Egyébként meg @fairlane: -nel értek egyet.

@wraith42: Biztosan utólag színezett fénykép, és tényleg gagyi lett. Magam is utálom ezt, sima történelem hamisításnak tartom (mivel a színeket sosem lehet pontosan eltalálni, ráadásul nem az akkori színes filmanyagokat utánozzák). Talán filmeken elmegy, mert ott nem nézi az ember a képminőséget annyira (tele van a Tecső ilyen világháborús filmek kiszínezett (és hangosított) változataival).

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2021.10.03. 19:50:27

@gintonic.azigazi: Na, ezt a hsz-odat csak most látom és olvasom, így már világos.

gintonic.azigazi 2021.10.03. 19:55:02

@BiG74 Bodri: www.youtube.com/watch?v=UKNNAkfP_Xw ezt nemregen vittek arrebb, kimentem megnezni. 4 blockot vittek arrebb, 3-4km? Amit messze visznek azt szetszedik ( Larry Page vett egy szigetet Hawaiion vagy husz eve, pontosabban Lanai sziget 98%-a az ove de ez mindegy is, szoval oda termeszetessen szetszedtek apro darabokra es kontenerekbe tettek, de van aki Marylandbe vitt at ilyen hazat, azt elvagtak kilenc fele es ugy. )

nagainae 2021.10.03. 21:10:27

"1963. november 21. John F. Kennedy elnöki menete a texasi Houstonban, két nappal a dallasi végzetes merénylet előtt"

Nem egy nappal előtte? 11/22/63, annyiszor olvastam róla + a King könyvet is párszor, hogy ezt a dátumot sosem felejtem el...

omron 2021.10.03. 21:19:05

@gigabursch: A hideg-meleg kontraszt, amit a mester minden képén alkalmazott.

MIG-31 2021.10.03. 23:16:43

Hát, mikor megpillantottam a válogatás első képét, én is úgy voltam vele mint egyik hozzászóló, ez elég is lenne. :)
Cairo Mary jó egy csatakanca. :) Biztos nem volt válogatós másban sem.

MIG-31 2021.10.03. 23:19:58

@Fotósképző: Van egy fotós ismerősöm, annak is tanult, még az analóg technikában. Ővele beszélgettem egyszer csak úgy érintőleg fotós témáról, és azt mondta hogy anno úgy tanulták, hogy például az arcon lévő gödröcskéket -ami mosolygásnál kialakul egyesek arcán- se szabad kiretusálni, mert ha megteszik akkor megváltozik tőle az egész arc. Ellenben mondjuk a pattanásokkal.

bioLarzen 2021.10.04. 00:04:57

@MostKomolyan???: Én sem használom magamtól soha emberre az elpusztul szót, de elég sokszor hallottam már így - és még csak nem is lekicsinylően.

bioLarzen 2021.10.04. 00:10:47

@Fotósképző: Ilyen alapon az eleve színes fényképek többsége is "történelemhamisítás", mert ritkán ugyanazok az árnyalatok a képeken, mint a valóságban (pláne a régebbi képek esetében)... Nyilván van az a szint, amikor már problémás - de az esetek többségében azért nem.

Locassen 2021.10.04. 00:29:41

@tomasszo: bár 100%-ra nem merném mondani, de a festmény minden valószínűség szerint Ralph Dubois Pekor, más néven a 21692-es számú elítélt munkája, aki a 30-as és 40-es években töltötte ott a büntetését és számos képet festett a börtön számára - leghíresebb munkái a börtönkápolna falára festett Utolsó vacsora, illetve a Mosolygó Jézus.

The Ghost Wolf O1G · https://www.youtube.com/watch?v=Hy6Cf9nGNiw 2021.10.04. 08:46:26

@jamboox: Én is azon gondolkodtam, hogy eredetileg a Disneyland az Kaliforniában nyílt meg, és Disneyworld nyílt meg Orlandóban.

Behemoth7408 2021.10.04. 09:54:58

Ray Ryan eredeti neve, Raymond John Ryan volt....
Az autó ami alatta robbant egy Lincoln Continental Mark V volt. A robbantás 1977. október 18.-a volt...
...és egy kis helyesbítés.....
ez az Evansville nem Idaho, hanem Indiana állam....

Öngerjesztő Erg 2021.10.04. 11:12:50

@Rollende Landstrasse: Pár ezres egy DVB-T dobozka. Csak arra kell figyelni, hogy legyen még rajta koax kimenet.

Öngerjesztő Erg 2021.10.04. 11:14:50

A repülőgép-temetőnél mielőtt alaposabban megnéztem volna a képet, az volt az első rekcióm, hogy miért dobáltak egymásra egy csomó kajakot? :)

bioLarzen 2021.10.04. 11:41:41

@Locassen: Na, -többek között - az ilyenekért szeret ide járni az ember ;)

bioLarzen 2021.10.04. 11:43:38

@Öngerjesztő Erg: Nekem dettó, csak sportevezős csónakkal ;)

J.László 2021.10.04. 12:20:01

Carter reaktormérnök vagy valami ilyesmi volt civilben.

queenagi 2021.10.04. 13:11:25

Cairo Mary mindent visz! Nem szerettem volna egy pofont kapni tőle.

A búr koncentrációs táborokban uralkodó állapotok ellen igencsak harcolt Emily Hobhouse, pacifista, aki felhívta a brit közvélemény figyelmét a kegyetlenkedésekre. Legékesebb példa Lizzie Van Zyl esete, egy 7 éves kislányé, akot csontsovánnyá éheztettek, és idiótának tartottak, mert nem értették mit mond, mert nem beszélt angolul, csak afrikaans nyelven. Remélem, akik ezt elkövették, mindannyian a pokolban égnek!
Mindenki csak a németek és oroszok táborain rémüldözik, miközben a britek jóval korábban alkalmazták ezt a remek megoldást a nemkívánatos elemek összgyűjtésére és kiiktatására. Ráadásul ezt a hagyományt még a 70-es években is követték az északír lázongások idején. Ugyanakkor saját polgáraikat a végletekig agymosták, miszerint ők a felsőbbrendű nemzet. Mind a mai napig ódzkodnak mindentől, ami "külföldi". Filmekben sokszor látni.
Kedvencem: Gyilkosság az Orient expresszen: Arbuthnot ezredes mondja Poirot-nak: "Kérem, adja szavát, ha nem is angol, hogy amit most elmondok, nem kerül ki innen."
Vagyis csak egy angol szava a biztosíték, külföldinek még a becsülete sem lehet egyenértékű egy angoléval!

hereverő heverő 2021.10.04. 13:45:22

Ha lövészárok, akkor vajon milyen lehetett a kilátás azon az ablakon?

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2021.10.04. 14:13:47

@MIG-31: Igen, a fotó retusálásának egyik általános alapelve (volt, a PS túlzott használatáig), hogy magát az embert nem változtatjuk meg, tehát anyajegyet, gödröcskét, esetleg sebhelyt nem retusálunk ki, hanem csak szépséghibákat: ránc, pattanás, kosz, fénycsillanás, sminkhiba stb. Az előbbieket általában azért halványítani szoktuk, de nem tüntetjük el teljesen.
Persze, ma már teljesen átrajzolnak embereket a különböző képfeldolgozó szoftverekkel, ami a fentieknél sokkal erősebb retusálást jelent. Ez gyakorlatilag a valóság meghamisítása, tehát ekkor az adott fénykép már nem tekinthető hiteles dokumentumnak.

@bioLarzen: A színes fényképeknél a színek szempontjából éppen az a lényeg, hogy azok egy meghatározott, és az adott felvételi anyagra jellemző leképezéssel, karakterisztikával valósulnak, azaz jelennek meg. Tehát akár vissza is modellezhetők, így az eredeti színvilág jól meghatározható a segítségükkel.
Minden színes nyersanyagnak saját "megjelenése", sznvilága van, volt: Kodak, Fujifilm, Agfa stb. Ezek alapján más negatívot, diát használtunk portéra, termékfotóra, tájképfotóra stb.

A fekete-fehér fénykép pedig csak a kontrasztot ábrázolja, tehát színeket nem. Ugyan nagyjából vissza lehet(ne) következtetni egyes színkre, de ehhez önmagában a ff fénykép kevés. Kell hozzá még sok minden más alapismeret (biológia, kultúrtörténelem, sokszor hadtörténelem stb.), ezek összességével lehet _nagyjából_ eldönteni az eredet színeket. Ami sok más tényező miatt azért is lehetetlen, mert ezek a szempontok erre egyszerűen nem elegendőek, mert a Zélet felülírja azokat. Pl. egy adott hadsereg ellátmányát sokszor több gyár biztosította, amik ugyan pl."zöld" egyenruhát szállítottak, de áltaban aezek más anyagból készültek, így a színúk sem volt tökéletesen ugyanaz. Vagy egyszerűem az egyik katonának újabb, míg a másiknak régebbi a ruhája – így nyilván azok színe sem ugyanaz.

Ráadásul – és ez nagyon fontos – ff fényképen az eredeti színek pontos megítéléséhez mindenképpen szükség lenne arra is, hogy tudjuk, az adott fényképet konkrétan hogyan készítették: milyen felvételi nyersanyagot és technikát, milyen vegyszereket használtak hozzá, milyen expozíciós beállításokkal fényképezett a fotós. Ezeket pedig utólag nagyon nehezen, vagy egyáltalán nem lehet megállapítani.

@queenagi: "Mind a mai napig ódzkodnak mindentől, ami "külföldi". "
Igen, ez tökéletesen igaz. Ebay-es vásárlásnál rengeteg olyan eladóval találkozni, akiknek Európa "tengeren túl" (oversea) van, ezért nem küldenek oda semmit. Ja, mert az a 30 km-es csatorna (a hatalmas TENGER!) már a világ végét jelenti, és mintha neki nem lenne tökmindegy, milyen címet ír a csomagra (sok németnél dettó)...

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2021.10.04. 14:18:05

@Fotósképző: A retusáláshoz annyit azért hozzátennék, hogy régebben is megvolt a túlzottan erős retus. Nem csak pl. idősebb hölgyek esetén (ráncok!), hanem az egyszerűbb néprétegeknél ez egyfajta igény is volt rá. Nézz meg egy – akár magyar – 50-100 évvel eezőtti esküvői fotót, sokszor márványarcra van retusálva mindkét – egyébként fiatal – arc.

omron 2021.10.04. 18:35:56

@Fotósképző: Két éve vettem Ebay-en egy vágóplottert, egy Birmingham melletti kisvárosban volt a cég telephelye. Lejárt az egy éves időkorlátos szoftver. Írtam nekik, találjunk már ki valamit, nem akarok négyszáz fontot fizetni azért, hogy háromszor belekattintsak. Küldtek egy jóval olcsóbbat, és egyáltalán teljesen korrektek voltak. Volt egy Angela, egy Yuriy meg egy Li, akikkel emaileztem.

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2021.10.04. 21:10:27

@omron: Na, ez a cég biztos nem angoloké volt, hanem kínaiaké. Az angolok sokszor nem hogy nem küldenek külföldre, hanem még postázni sem hajlandóak: "Csak személyes átadással" teszik fel az Ebayre a cuccaikat, még a vidéki kisvárosok lakói is. Nem képesek megérteni, hogy ha vállalják a postázást (azaz kb. 30 perces "melót"), akkor akár sokkal többért is el tudják adni ugyanazt az árut. Ha ezt leírom nekik, akkor meg megsértődnek.
Persze, van kivétel is, magam is vettem már teljesen korrekt, udvarias eladótól onnan sokszor. De a "nem postázás külföldre" náluk sokkal jellemzőbb, mint más európai országokban.

omron 2021.10.04. 22:28:03

@Fotósképző: A Jurij azért kétségeket ébresztett. Már nem abban, hogy nem angol hanem, hogy kínai. Angela meg... áh, most már mindegy.

Öngerjesztő Erg 2021.10.04. 23:48:53

@J.László: Én mogyorótermesztőre emlékszem..

5valve 2021.10.05. 10:18:10

Na tessék. Mennyivel jobb itt nálunk. Los Angeles-ben satdion építés miatt embereket lakoltattak ki. :)

BölcsÉsz 2021.10.05. 11:50:55

@queenagi: Természetesen az emberek koncentrációs táborba zárását, éheztetését, meggyilkolását megengedhetetlennek tartom, de ne feledkezzünk meg róla, hogy azon a területen nem a búrok az őslakók. Erről persze a 7 éves kislány nem tehetett.
@seadxdx: "Vajon a kambodzsaiaknak mi járt a fejükben, mikor látták kivonulni a vietnámiakat? "
Ez egy érdekes kérdés. Valószínűleg nem véletlenül nevezik a vietnámiakat Dél-Kelet-Ázsia poroszainak, de mégis felszámolták a Polt Pot rendszert.

ZON 2021.10.05. 14:56:35

@Öngerjesztő Erg: A flottánál volt atommérnök , apja halála után kilépett, és vette át a családi farm vezetését.

queenagi 2021.10.05. 16:45:05

@BölcsÉsz: ennek semmi köze ahhoz, hogy kik az őslakók. A britek sem voltak azok, milyen jogon intézkedtek ott? Akkor már az őslakos feketéktől fogadnám el ezt az érvet.
Azt meg végképp sosem értettem, hogy attól hogy nagyhatalmak vezetői egymásnak feszülnek, miért a népen állnak bosszút, amely valszeg nem is érti mi történik ott? Főleg nőkön és gyermekeken. Biztos ők voltak a legveszélyesebbek.

jamboox 2021.10.05. 18:59:50

@Fotósképző: Egyből gondoltam, hogy csak elütés lehet.

MIG-31 2021.10.05. 23:08:01

@seadxdx: egyik kommunista üti a másik kommunistát.
Azért Pol Pot durván nyomta, hogy egy másik kommunista ország ment át rendet tenni.

Grgabácsi 2021.10.06. 08:55:57

@J.László: nem, a Nixon utáni Gerald Ford volt reaktormérnök tudomásom szerint.

Grgabácsi 2021.10.06. 08:58:04

Ooops, visszaszívom. Valóban Jimmy Carter volt, de csak egy félévnyi reaktorfizikát hallgatott, nem volt rá képesítése.

Buchhalter 2021.10.06. 09:33:38

@seadxdx: a vietnami hadsereg 1979-ben a helyi vietnami kisebbség mészárlásai ellen lépett fel jogosan. Pol Pot ki akarta irtani az összes kisebbséget. + állandóan átjártak a vörös khmer gerillák rabolni vietnami területre. Különben Kína támogatta ezeket a vérimádó barmokat, amiért később össze is balhézott Kína és Vietnam. Ma sincsenek jóban. Vietnam is tagja egy Kína ellenes szövetségnek.

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.com/ 2021.10.06. 10:57:51

Az általam személyesen ismert hollandok mind magasak. Lehet, hogy ennek evolúciós oka van, mert a gyakori árvizeknél csak nekik ért ki a fejük a légtérbe? Ja, meg azoknak, akik vastagtalpú fapapucsban voltak! :)

Örömhernyó 2021.10.06. 11:19:20

@gintonic.azigazi: A négerek ott cseszték el, hogy a koreaiak üzleteire támadtak. A koreai férfi bevandorlók mindegyike többéves kemény katonai kiképzést kapott a hazájában, a faji kérdések nem hatották meg őket (a koreai nem egy polkorrekt nép, megvan a saját bejáratú fajelméletük, miszerint a japánok után ők a legmagasabb rendű faj).
Szóval egy fekete fosztogató lelövése náluk nem okozott sok lelkiismeretfurdalást. Mint minden ázsiainak, nekik is pénz az isten, egy doboz kóla ellopását is söréttel jutalmazták.
Az a vicc, hogy ezek a koreaiak pont azért kerültek a négerek célkeresztjébe, mert szinte csak ők voltak hajlandóak (a kockázatok ellenére) italboltokat üzemeltetni a gettókban, tehát ők szolgálták ki a négerek alkoholfüggőségét, ebből gazdagodtak meg. A négerek tudtak, hogy a koreaiak boltjai tele vannak alkohollal és pénzzel. A néger gettók nyomorán élősködtek a koreai italboltosok, ez az igazság, aztán visszanyalt a fagyi, mert amint kirobbant a faji háború, célpontok lettek az italboltjaik.
Arról nem is szólva, hogy a nyugati parton azért nem csak a latino, mexikói, salvadori és néger gang-ek vannak jelen, hanem elég erős koreai-vietnami-filippínó-hmong banda aktivitás is van. Nem minden ázsiai kis stréber programozó zseni ám Amerikában se, megvannak nekik a bandáik, szervezett bűnöző szervezeteik.

Szóval az egész egy néger vs. koreai polgárháború lett a végére, de a fehéreket hibáztatják miatta.

@seadxdx: A kambodzsaiakat minden más ázsiai nép lenézi, mert nem vitték valami sokra a történelmük során. A thaiok, vietek se nézik őket semmibe, mert ez a két nép legalább a helyi viszonyok közt összehozott valami kultúrát, gazdaságot, államot. Kitermelték a világ egyik legdurvább mészárosát, Pol Pot-ot, meg kedvelt célpontja az ország a pedóknak. Ennyi a teljesítményük.
A Vörös Khmer kínai támogatással tolta az agybajt, a vietek meg véget vetettek ennek. Gyakorlatilag a vietnami katonák megmentettek több millió embert a biztos haláltól, humanitárius beavatkozás volt. Emellett elverték a Vietnamba betörő kínai hadsereget is. Mindezt azután, hogy évtizedekig bombáztak, irtották őket a japánok, majd a franciák, majd az amerikaiak és utóbbiak támogatták a déli korrupt katonai juntát.

Nyilván a kambodzsaiak örültek, hogy a "megszálló" vietnamiak kivonultak, de magukat kormányozni ettől nem tanulták meg. Az is figyelemreméltó, hogy a vietek miután elverték a Vörös Khmert, leállították a nagyüzemi népirtást, kivonultak onnan. Valahogy ez a nyugati hatalmaknak nem szokott menni. Ők szeretnek ott maradni, mondhatni visszaélnek a kisebb népek vendégszeretetével.

@BölcsÉsz: A búrok nem őslakók. Ahogy az angolok se. Sőt, Afrika legdélebbi része teljesen lakatlan volt, amikor a fehér ember megérkezett oda, egyszerűen akkor még nem húzódtak le annyira délre a négerek.

A zuluk északabbra éltek és sportból vadásztak a busmanokra (a szan törzsek tagjaira), mint az állatokra. Tehát a fehér ember nem egy paradicsomi, békés világba rondított ott bele, hanem egymást kegyetlenül levadászó törzseket győzött le. A zuluk ellen minden fekete törzs összefogott a fehér gyarmatosítókkal, mert annyira kegyetlenek voltak. Mellesleg a zuluk még az 1879-ben is is legyőzték a briteket az isandlwanai csatában. Szóval hogy a búrok ott életben maradtak az annak volt köszönhető, hogy kőkemény nép, nem sikerül se az állatian kegyetlen zuluknak, se a népirtó briteknek kiirtaniuk őket.

Az angolok megteremtették a koncentrációs tábor intézményét, a gyarmati faji hierarchiát, az indiai gyarmaton a mesterségesen előidézett éhínségekkel milliókat öltek meg. Megérdemeltek volna ők is egy atombombát, nem csak a japánok.

BölcsÉsz 2021.10.06. 11:43:42

@Örömhernyó: "A néger gettók nyomorán élősködtek a koreai italboltosok, " Rajtam nem élősködnek sem az ital-, sem a kábítószer kereskedők, pedig nem tízgenerációs értelmiségi, vagy arisztokrata családból származom.

capa78 2021.10.06. 11:43:59

A holland árvízhez:
Készült erről egy mozifilm, amit nálunk is vetítettek már TV-ben is: A vihar (mult-kor.hu/20090922_mozifilm_az_1953as_hollandiai_arvizkatasztrofarol)
Szerintem egyszer érdemes megnézni, már csak a képi világ miatt is.

Fikalnyik Eugén 2021.10.06. 11:51:08

@gintonic.azigazi:
"Az nem biztonsagi or hanem rendor, most is igynez ki a ruhajuk "

Ez egy szimpla fegyveres biztonsági őr, ott van a vállán, hogy security officer.
A LA rendőr egyenruhája sötétkék évtizedek óta.
Drapp inge a seriff hivatal embereinek van, de nekik is hétágú csillag a jelük, baloldalon szív felett jelvénnyel.
Te ezzel kevered:
tinyurl.com/4juhpnk9

A koreaiak pedig azért fegyverkeztek, mert pár hónappal korábban lelőttek egy negró gyereket az egyik boltban, és a bíróság felfüggesztett adott a boltosnak. A feketék bosszút akartak állni az általuk egyébként is utált ázsiaiakon, Rodney King csak casus beli volt. Aki meg csődbe ment, az azért bukott, mert a biztosítók nem fizettek (a lázadás, tüntetés stb. vis maior). A népek meg előtte is meg azóta is inkább egymást irtják mindenütt a világon, ahelyett, hogy a pénzügyi meg a politikai elitet kérnék számon a bajaikért és nem a szomszédaikat.

szobatars 2021.10.06. 11:51:19

@BölcsÉsz: Ez a "Polt Pot" amolyan Freud-i elszólás (elírás) lehet és még véletlenül sem utal legfőbb ügyészünkre... :-)

horex · http://horex.uw.hu/ 2021.10.06. 13:00:44

@Örömhernyó:
A néger gettók nyomorán élősködtek a koreai italboltosok, "
Elmorzsoltam egy könnycseppet a szemem sarkában a négerekért
Szerinted nem mentek volna el a nem gettóbol piáért?
Magyarországon is vannak kocsmák az elmaradott vidékeken, oszt' rajtuk gazdaxik a magyar kocsmáros

Rodney King egy részeg bűnöző volt és nyilván ellenállt amikor elkapták
Feka kislány meg nyilván fizetni akart ezért lőtte le a koreai boltos

horex · http://horex.uw.hu/ 2021.10.06. 13:08:44

@Frady Endre: csak nekik ért ki a fejük a légtérbe? Ja, meg azoknak, akik vastagtalpú fapapucsban voltak! :)"

Akinek volt fapapucsa az tudott vizen járni ha jött az ár :)

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.com/ 2021.10.06. 13:36:07

@horex: Egy vízenjáró fapapucs csónakmérete igen nehézkessé teszi a mindennapi használatát árvízmentes időszakokban... :DDD

Hívő hitetlen 2021.10.06. 15:29:27

@tomasszo: Nem. Csak felszínes hasonlóság van Csontváry cédrusai és ez a kép között.

Örömhernyó 2021.10.06. 16:12:34

@horex: Lelőni valakit, mert vagy fizetni akar vagy nem, ez elég egyértelműen bűncselekmény.
A koreaiak igenis élősködtek a négerek függőségén. Nem a négereket mentem fel, hanem azt kellene látni, hogy a koreaiak, a könnyű pénzért mentek oda alkoholt árulni (ez volt a tipikus koreai biznisz, az italbolt). A koreaiaknak is voltak/vannak bandáik, ők se voltak szentek. Szóval két egymást amúgy gyűlölő etnikum leszámolása volt az a zavargás.

Rodney King egy semmirekellő volt, ezt én se vitatom, de az ő megverése robbantotta ki a felhalmozódott feszültségből az erőszakot.

A koreai italboltosok pont úgy kockázatot vállaltak, mint a crack dealerek.

Nem kérte senki, hogy könnycseppet morzsolj el, csak látni kellene, hogy egyik oldal se volt szent.

Örömhernyó 2021.10.06. 16:47:24

@BölcsÉsz: Az a helyzet, hogy a koreaiak Amerikába nyelvtudás és jórészt szakma nélkül özönlöttek, a könnyű pénzkeresetet jelentő italboltozás volt a bulijuk. Ha egy crack dealert lelő egy junkie vagy a konkurencia, akkor megvonjuk a vállunkat, hogy minek ment oda. Nos a koreaiak is minek csináltak az alkoholfüggőségből bizniszt...
Nem haragszom rájuk, csak azt kellene látni, hogy ők nem mind azok a szorgos kis sárgák, aminek szeretik magukat beállítani.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2021.10.06. 18:44:38

@MostKomolyan???: "Nekem úgy tanították, hogy az állatok pusztulnak el, az emberek meghalnak."

Amikor embereket úgy ölnek meg, akár az állatokat, akkor az elpusztul nagyon is kifejező szó.

@Fotósképző: "régebben is megvolt a túlzottan erős retus. [...] az egyszerűbb néprétegeknél ez egyfajta igény is volt rá."

Az én érettségi fényképemet is jól megretusálgatta a fotós, pedig a franc se igényelte. :-)

@Rollende Landstrasse: "A tévé nagyon menő. Kár, hogy ma már nem tudnék fogni vele semmit."

Ezen én is elgondolkodom néha. Volt egy kidolgozott, nagy hibatűrésű, letisztult elvű távközlési forma, ami ma már nincs, helyette sérülékeny alkatrészekre épülő, hibaérzékeny tévézés van, meg a még bizonytalanabb kábeltévé. Nekem ez nem olyan egyértelmű fejlődés.

Ez a konyhai készülékre hasonlító kis tévécske bűbájos darab, egy korszak jelképe lehetne.

@BölcsÉsz: "Természetesen az emberek koncentrációs táborba zárását, éheztetését, meggyilkolását megengedhetetlennek tartom, de ne feledkezzünk meg róla, hogy azon a területen nem a búrok az őslakók."

Kötekedés nélkül: Európában a zsidók sem őslakosok, mégis őket szemelték ki maguknak a nácik. Nem emlékszem, hogy az angolok nagyon híresztelték volna ezt a dicső tettüket, amikor másokat ostoroztak a történelmük miatt.

kétszeres vuvuzelaművész 2021.10.06. 19:09:23

@BölcsÉsz: Ez egy érdekes kérdés. Valószínűleg nem véletlenül nevezik a vietnámiakat Dél-Kelet-Ázsia poroszainak, de mégis felszámolták a Polt Pot rendszert.

POLT Pot ??? :)

BölcsÉsz 2021.10.06. 20:06:35

@szobatars: @kétszeres vuvuzelaművész: Csak most vettem észre, amikor olvastam a válaszaitokat.

Alick 2021.10.06. 23:54:47

"hordozható televízió" 1977

1977-re apámék ruszki VL100-as hordozhatója már a fél - szoci és részben kapitalista - világot bejárta a Lada utasterében. :)

gintonic.azigazi 2021.10.07. 02:27:35

@Örömhernyó: elorebocsjatom, 1991-2001 ig laktam LA ban, azota San Francisco.
A koreai negyedben voltak ezek jellemzoek, az nem getto. Az akkor ott lako koreaiak 1953 as koreai haboru utan jottek ide, osszezaro kozosseg ( mint minden kozosseg kiveve a magyart ) ok ezt inkabb vettek a kozosseguk elleni tamadasnak. Az azsiaik ha valasztani kell a torveny es az onvedel kozott akkor habozas nelkul tesznek a torvenyre, amit az allam amnesztiaval jutalmazott utanna amit en helytelenitettem mert peldat mutatott ( rossz peldat ) a tarsadalomnak.
A bunbandaknak meg mar nincs etnikai hovatartozasuk, keveredve van itt mar minden mindennel.

bioLarzen 2021.10.07. 11:02:04

@Frady Endre: A holland nép angol megnevezése (Dutch) arra a hangra utal, amikor egy ügyetlen holland a háza tetjéről a vízbe placcsan.
A magyar megnevezés pedig abból, amit a szegény németalföldi mond, amint hirtelen az ár közepén találva magát a horizontot kémleli: "hol land?"

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.com/ 2021.10.07. 11:09:11

@bioLarzen: Jó dolog művelt embereket találni a világhálón! :)))
süti beállítások módosítása