podcast

Jazz, a hidegháború titkos fegyvere

#Podcast

2021. május 07. Hihetetlen Történelem
A hidegháború feszült időszakában az USA mint titkos fegyvert vetette be a jazz zenét. Afro-amerikai jazz-zenészek indultak turnézni Kelet-Európába, a Szovjetunióba, a Közel-Keletre és Afrikába, hogy a műfajt, és ezzel együtt az amerikai kultúrát népszerűsítsék. A művészek a koncertek során Amerikát képviselték, miközben hazájukban még a feketék faji alapú megkülönböztetése ellen folyt a harc. A Szovjetunió nem nézte jól szemmel a nyugati zene terjedését, „ellenfélként” a klasszikus zenét és az orosz balettot állította hadba. Hogy mennyire volt sikeres a jazz-zel vívott kultúrháború? Adásunkból kiderül.

A teljes történetet meghallgathatjátok a fenti linken, alább pedig egy rövid, képes összefoglalót láthattok:
Louis Armstrong és felesége az egyiptomi jazzturné során (1961)

Eisenhower amerikai elnök 1956-ban indította el az első, állami támogatásból létrehozott nemzetközi jazzturnét, Dizzy Gillespie trombitás vezetésével. A képen az együttes tagjai Törökországban, jobb oldalon Dizzy Gillespie

A Szovjetunió és azok az országok, melyek kommunista vezetés alatt működtek, rendszeresen támadták - jogosan - az Egyesült Államokat azzal, hogy elnyomó a feketékkel szemben, rasszista, és támogatja a szegregációt. A képen a 6 éves Ruby Bridges látható, aki az első fekete diák volt, aki az addig csak fehérek által látogatott iskolában kezdett el tanulni. A három férfi szövetségi ügynökök, akiknek az volt a feladatuk, hogy az iskola területén megvédjék a kislányt az esetleges atrocitásoktól

Az USA nem engedhette meg magának, hogy népszerűségéből veszítsen egy olyan történelmi korban, amikor nagyon sok országban éppen ekkor dőlt el, hogy kommunista vezetése lesz, vagy esetleg az Egyesült Államokkal szövetkezik majd. Elengedhetetlen volt az Egyesült Államok számára, hogy növelje a népszerűségét, és leépítse azokat a negatív sztereotípiákat, jelenesetben a feketék elnyomását, amiket országukhoz kötöttek a tengerentúlon.
A képen a Little Rock-i iskola egyik diákja, akik 1957-ben úgy döntött nyolc fekete származású társával együtt, hogy beiratkoznak az addig csak fehérek által látogatott iskolába. Az ügyből hatalmas botrány kerekedett

Egy zenei turnésorozat létrehozása tökéletesen alkalmas volt arra, hogy megmutassa a világnak: Amerika mennyire büszke fekete zenészeire és az általuk megalkotott zenei stílusra, a jazzre, hiszen állami támogatásból nem másokat, hanem őket küldi el, hogy megmutassák a világnak tudásukat és azt az illúziót, miszerint Amerikában tökéletesen működik a demokrácia és egy népcsoportot sem nyomnak el. A Little Rock iskolai botrányhoz végül kirendelték a katonaságot, hogy biztosítsák a rendet és megvédjék a fekete diákokat

A külügyminisztérium által szervezett turnék célpontjai szinte kivétel nélkül azok az országok voltak, ahol az Egyesült Államoknak valamilyen politikai vagy gazdasági célkítűzései voltak. Tehát a turnékkal együtt gyakran CIA-hadműveletek is együtt jártak, amiknek célja az volt, hogy a koncertet követő években puccsokat hajtsanak végre, melyek után olyan vezetőt állítanak az adott ország élére, aki szimpatizál az USA-val. A képen Dizzy Gillespie egy kígyónak játszik Karacsiban, Pakisztánban (1956)

Az Amerikából érkező zenészek kimondottan élvezték, hogy találkozhatnak alig ismert helyi zenészekkel, akiktől sokat tanulhattak, és jobban megismerhették az adott ország zenekultúráját, amiből később akár ihletet is meríthettek. A képen helyi zenészek fogadják az Aranypartra (későbbi Ghánába) érkező Louis Armstrongot Accra repterén (1956)

Armstrongnak volt olyan koncertje Afrikában, ahol százezres tömeg előtt játszott (Aranypart, 1956)

A turnékkal párhuzamosan az amerikaiak nemzetközi rádiójában, a Voice of Americában 1955-től egy külön műsort szenteltek a jazznek, a Jazz Hourt, aminek az volt a célja, hogy külföldön is fogható adásokkal tegyék népszerűvé a jazzt. A képen Willis Conover műsorvezető Louis Armstronggal

Magyarországon a jazz eleinte tiltott, később a tűrt kategóriába tartozott. 1956-ban magyar jazz-zenészek az amerikai nagykövetség segítségével felvettek pár számot, amit sikerült kicsempészniük Nyugatra. Így volt lehetséges, hogy 1956. november 23-án a Voice of America rádióban magyar zenészek számait játszották világszerte. A képen Szabó Gábor, akinek Sztálinváros blues című számát is leadták az amerikai rádióban

Az amerikai külügyminisztérium által pénzelt turnékon részt vett Dave Brubeck zenész is családjával. Az egyik lengyel városban a felkonferáló azt kérte Brubeckéktől, hogyha már ott van az egész család, akkor a 10 és 11 éves fiúk is mutassák meg, hogy mit tanultak apjuktól. Azok még sosem játszottak közönség előtt, de nem riadtak vissza a kihívástól, felmentek a színpadra, és ahogy otthon tanulták, rögtön a jazz szokásaihoz híven elkezdtek valamilyen zenét improvizálni, mire az apjuk mögülük hangosan rájuk sziszegett: “A melódiát játsszad, te hülye!” A jazz híres az improvizálásáról, úgyhogy ez különösen humorosan hatott, másnap egy német újság címlapon le is hozta a történetet “Spiel die Melodie, Dummkopf” címmel (a képen Dave Brubeck fiaival)

A turnék közül egyértelműen a legfontosabb a Szovjetunióban tartott koncertsorozat volt, amit pár hónappal a kubai rakétaválság előtt tartottak. Benny Goodman és zenekara volt az, aki pár hónapig városról városra járt a Szovjetunión belül, hogy népszerűsítsék a jazzt. Valamelyik koncerten maga Hruscsov is részt vett, de nem volt elragadtatva a "modern" zenétől. A képen egy korabeli album borítója látható

A képen Benny Goodman szórakoztatja a közönséget a Vörös téren

Habár nem a hivatalos állami turné keretében, de 1965-ben Louis Armstrong fellépett 80 000 rajongó előtt a Népstadionban. A Népstadion közönsége sikított, fütyült és tapsolt, teljesen odavoltak Armstrongért, aki még azt a lazaságot is megengedhette magának, hogy időnként ne csak egy nótára, hanem egy cigarettára is rágyújtson. A koncert után a rajongók egy tokaji borral teli csikóbőrös kulacsot ajándékoztak a hírességnek

Ha a jazz nagyköveteinek több évtizedes munkáját nézzük, és hatásukat vizsgáljuk a hidegháborúra, akkor azt azért nem lehet elmondani, hogy ez vetett volna véget a Szovjetuniónak, de a jazz mindenképpen fontos kulturális fegyvere volt az Egyesült Államoknak, és az amerikai polgárjogi mozgalmakra is nagy hatással volt.

Most, hogy a képek végére értetek, hallgassátok meg a teljes történetet is! Az adást eléritek a fenti linken keresztül vagy meghallgathatjátok Apple Podcasten, Spotify-on és a többi podcast alkalmazásban.

További érdekességeket itt olvashattok és itt hallgathattok a Hihetetlen Történelem Podcast csapatától.

Képek forrása: reddit.com; fidelio.hu; pinterest; theartssection.org; maszol.ro; flashbak.com

hihetetlen_tortenelem_borito_640640.jpg

Szűrt kommentelők listája

A bejegyzés trackback címe:

https://ritkanlathatotortenelem.blog.hu/api/trackback/id/16525790

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sigismundus · https://csakugyirkalok.blogspot.com/ 2021.05.08. 15:09:36Szűrés

" A képen Benny Goodmen " Benny Goodman az... és ezt kétszer is elírtátok. Jazz-t szeretem, jó az összeállítás, a reflektálás az akkori, régi otthoni és külhoni megjelenés ellentmondásaira is.

AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK 2021.05.08. 22:20:08Szűrés

Jelentem, Amstrong kulturális kisajátítást (cultural appropriation) követett el az egyiptomiakkal szemben, amikor a szinxszel a háttérben trombitált.:D

gigabursch 2021.05.09. 07:42:29Szűrés

@AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK:
Csak azt nem tudom eldönteni a képről, hogy a Silentiumot fújja, vagy pedig a "Káposzta, Káposzta, hús is kell bele" esetleg a Radetzky-induló fedőnevű, valójában "Vak Pali, Vak Pali mindent lát" eposzt fújja, hogy történjen már azzal a macsekkal ott valami.

paraszt 2021.05.09. 08:04:24Szűrés

Karcsi=Karacsi - de a Karcsi legalább jelent valamit..:)

omron 2021.05.09. 19:47:40Szűrés

Engem inkább a Deep Purple, a Queen meg a Pink Floyd szólított meg. Aztán persze felnőttem.

Pesti 2021.05.10. 00:21:52Szűrés

A napokban volt egy dokumentum film a tv-n es szinten ide lyukad ki, hogy politikai szandeka is volt a jazz zenekarok utaztatasanak

pofádlapos 2021.05.11. 16:43:01Szűrés

" képen a Little Rock-i iskola egyik diákja, akik 1957-ben úgy döntött nyolc fekete származású társával együtt, hogy beiratkoznak az addig csak fehérek által látogatott iskolába."

Az ilyen pofát vágó hűdeqrvanáciribancokat látva mindig arra gondolok hogy ezeknek csak beletaposni lehetne a fejükbe némi intelligenciát, a felvilágosításuk más eszközzel nem lenne megoldható.

leroi 2021.05.12. 17:49:28Szűrés

@pofádlapos: Feltételezem, hogy az őt követő-provokáló fehér nőkre gondolsz...mondjuk a háttérben üvöltő nyanya remek illusztrációja annak, amit írsz. Vagy nem?

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2021.05.13. 19:29:50Szűrés

Állítólag a country-t éppen a jazz ellen hozta létre valaki "feltaláló", hogy legyen egy "nem kommunista" zenei irányzat is az országban.

@pofádlapos: Nagyon sikerült az elmúlt évtizedekben "beletaposni a fejükbe némi intelligenciát", az elmúlt hónapokban több bizonyítékot is láttunk erre...

(Egyébként meg magyarban nem használjuk többes számban a főnevet (mint az angolszász nyelvekben), ha többről beszélünk, azaz a "A három férfi szövetségi ügynökök,..." helyesen: A három férfi szövetségi ügynök... )

tutyimutyi terminátor 2023.08.11. 09:41:51Szűrés

tehát eljöttek a 'fényességes nyugatról' a vasfüggönyön innenre és lenyúlták az itteni zenészek szellemi tulajdonát

Kommentezéshez lépj be, vagy regisztrálj! ‐ Belépés Facebookkal

süti beállítások módosítása