Napi érdekes - 365

2021. január 03. JTom

Üdvözlök mindenkit az "Új évben", amely minden reményünk szerint jobb lesz, mint az előző. Az első Napi érdekest láthatjátok ma és mostantól a vasárnap reggel is indulhat majd vele, mert e héttől a hét utolsó napjának nulla órájától lesznek kint a legnézettebb sorozatunk bejegyzései. Az online adásunkat eddig sajnos eléggé kevesen néztétek meg, de természetesen még elérhető lesz a tékában, a poszt végén találhatjátok meg az odavezető linket. Ugyanott az összes támogatási lehetőséget is kiposztoltam. Idén - ha a járvány miatti tilalmakat feloldják végre - egy országos, interaktív turnéra indulnánk, amire remélem sokan lesztek kíváncsiak. A befolyt összegből elsősorban ezt szeretnénk megvalósítani. Segítségeteket köszönjük!

1900_a_black_man_is_punished_for_a_crime_by_being_tied_to_a_whipping_post_and_publicly_flogged_in_delaware_us.jpg

1900. Fekete férfi nyilvános büntetése egy pellengérnél, Delaware, Egyesült Államok. Pellengér, kaloda és társai - korábbi írásom a témában

1861_cassius_m_clay_battalion_defending_white_house.jpg

1861. A Cassius M. Clay battalion védi a Fehér Házat. Az abolicionista északi politikus által önkéntesekből toborzott egységet azért hozták létre hogy a polgárháború első heteiben még védtelen Washingtont esetlegesen megtámadó délieket visszaverhessék

1895_magyar_reformatus_templom_clevelandben.jpg

1895. Fából épült korai, magyar református templom Clevelandben. Ekkoriban kb. 9500 magyar élt a városban

1912. A vasúti szerelvények megállítása nélküli postai rakodásra kifejlesztett eszköz az Egyesült Államokban

1913_workers_on_the_first_moving_assembly_line_at_ford_motors_cr.jpg

1913. Munkások a világ első futószalagja mellett dolgoznak a Ford autógyárban Highland Park, Michigan, Egyesült Államok. Az eljárás nemcsak az autógyártást forradalmasította a későbbiekben, hanem általában az ipari tömegtermelést is

1917_german_pilot_adolf_auer_in_his_plane_although_he_wasn_t_jewish_he_painted_the_star_of_david_symbol_on_his_plane_after_future_nazi_party_member_hermann_goring_made_antisemitic_remarks_about_his_copilot.jpg

1917. Adolf Auer német pilóta gépe, amire a német felségjel mellé a Dávid-csillagot is felfestette. A pilóta nem volt zsidó, de másodpilótája igen. A gesztussal őt támogatta, mivel Hermann Göring (a későbbi náci Luftwaffe parancsnok) antiszemita megjegyzést tett rá

1918_parade_in_lawton_oklahoma_3_days_after_world_war_i_ended.jpg

1918. Győzelmi parádé repülőkkel a főutcán Lawtonban, Oklahomában, három nappal az első világháború vége után

1924_a_kkk_altal_elrabolt_es_megjelolt_orrin_van_loon_detroiti_tiszteletes_aki_11_nap_utan_kerult_elo_a_szervezet_fogsagabol.jpg

1924. A Ku Klux Klán által elrabolt és a bőrébe égetett 'KKK' betűkkel megjelölt Orrin Van Loon detroiti tiszteletes, aki 11 nap után került elő a szervezet fogságából

1932_fdr_using_help_to_get_out_of_his_car_one_of_the_few_photos_that_show_his_paralytic_illness.jpg

1932. Franklin Delano Roosevelt segítséggel száll ki az elnöki gépkocsiból. A gyermekbénulásban (mások szerint Guillain-Barré szindrómától) 1921-ben lebénult amerikai elnökről a médiában nem jelent meg hasonló fotó, legtöbbször székben vagy autóban ülve ábrázolták

1933_legenysegi_szallas_az_amerikai_uss_akron_leghajon_cr_cr.jpg

1933. Legénységi szállás az amerikai USS Akron léghajón. Az Akron még abban az évben az óceánba csapódott egy hideg éjszakán. A 76 tagú legénységből mindössze hárman élték túl a parancsnok hibájából bekövetkezett katasztrófát. A fotón szemben ülő Matthew Rowley is odaveszett

1943_lynchings_in_the_u_s_on_a_black_man_by_whire_mob_during_detroit_race_riots.jpg

1943. A detroiti faji zavargások idején készült kép. A háborús évekre a haditermelésre átállt üzemekbe mintegy 400 ezer migráns, köztük rengeteg fekete érkezett dolgozni, és ez a nagyrészt fehér közösségben hatalmas feszültségeket keltett. A három napig tartó zavargásokban mintegy 34-en haltak meg. A rendet csak a katonaság bevetésével sikerült helyreállítani. Ugyanezen a nyáron még négy nagyvárosban törtek ki hasonló zavargások (Beaumont, Texas; Harlem, New York; Los Angeles, Kalifornia, valamint Mobile, Alabama).

1946_gustaf_v_the_king_of_sweden_in_a_car_accident.jpg

1946. V. Gusztáv svéd király szerencsés autóbalesete. A sofőrje vesztette el uralmát a gépkocsi felett, ami egy út menti árokban landolt. A király száraz lábbal lépett ki a kocsiból és az út szélén dohányozva, a bámészkodókkal beszélgetve várta meg az érkező segítséget

1969_upset_beatles_fans_crying_because_paul_mccartney_got_married_are_led_away_by_police.jpg

1969. Paul McCartney esküvőjére érkezett, botrányt okozó Beatles-rajongókat vezet el a rendőrség

1974_turkey_s_pm_bulent_ecevit_during_an_assassination_attempt.jpg

1974. Bülent Ecevit (előtérben mutat) török miniszterelnök elleni merényletet követő másodpercek

1975_korul_main_bus_terminus_in_valletta_malta_cr.jpg

1975 körül. Központi autóbusz-pályaudvar, Valletta, Málta

1991_vlora_mintegy_20_ezer_alban_menekultet_szallitott_olaszorszagba.jpeg

1991. A Vlora albán hajó, ami mintegy 20 ezer albán menekültet szállított Olaszországba egyetlen fuvarral. A Bariba érkező hajóról menekülő albánokat a helyi stadionba gyűjtötték össze, és nagy részüket - sok emberi jogi szervezet tiltakozása ellenére - visszaszállították Albániába

Olaszország abban az időszakban rengeteg pénzt áldozott Albánia fejlesztésére. A legelső ún. Pelikán-műveletre 1991 szeptemberétől került sor. Ebben első körben több mint 90 ezer tonna élelmiszert és mindenféle árut osztottak szét az országban. Orvosi segítséget nyújtottak, a lakosságot gyógyszerekkel látták el, és mintegy 200 ezer orvosi vizsgálatot és műtétet hajtottak végre a két legnagyobb kikötővárosban (Durres, Vlora) felállított orvosi és logisztikai táborokban. A táborok védelmére mintegy 950 olasz katona, carabinieri és a parti őrség emberei állomásozott az országban és 320 teherautót is áthajóztak a szállítási feladatokhoz. Az eredetileg néhány hónapra tervezett humanitárius akciót a további éhínség elkerülése miatt meg kellett hosszabbítani. 1992 és 1993 folyamán naponta (!) 1500-2000 tonna élelmiszert szállítottak át légi úton és hajóval, ebben 1993-tól már az EGK élelmiszersegélyei is benne foglaltattak. A segélyszállítmányokat az ország belsejében gyakran megtámadták és kifosztották, az albán maffia ebben az időszakban - éppen a nyugat-európai segélyszállítmányok elrablásából - kezdett megerősödni.

 

 

18+!

 

 

 

 

 

 

1945_apr_12_us_generals_eisenhower_bradley_patton_and_eddy_inspect_a_cremation_pyre_at_ohrdruf_concentration_camp.jpg

1945. április 12. Eisenhower, Bradley, Patton és Eddy amerikai tábornok egy hevenyészve elkészített máglyát vizsgálnak az ohrdrufi koncentrációs táborban

A türingiai Ohrdrufban 1944 novemberétől 1945. április elejéig működött egy munka- és koncentrációs tábor. Egyszerre kb. tíz-tizenhárom ezer, összesen kb. húszezer embert tartottak itt fogva borzalmas körülmények között. Az összes halálos áldozat számát hétezerre teszik, közülük háromezren a táborban vagy közvetlen környékén vesztették életüket. A fogvatartottak vasútépítésben és egy, a kormányzat számára tervezett földalatti irányítóközpont építésében vettek részt, de a gyors amerikai előrenyomulás miatt egyiket sem fejezték be. A tábor az első volt, amelyet az amerikai csapatok felszabadítottak.

____________________________________________________________________

 

Kérünk támogasd a blogot az online műsorunkra történő jegyvásárlással, hogy a járvány elmúltával országos, interaktív előadássorozatra indulhassunk, amire értékes ajándékokat is tervezünk vinni! Ha nem szeretnél jegyet venni, az alábbi linkek valamelyikére kattintva bankkártyával, PayPalon vagy a Patreonon is megteheted! 

Köszönet minden eddigi és leendő támogatónknak!

rlt_online1.jpg

pp.png



patreon.png

 

A bejegyzés trackback címe:

https://ritkanlathatotortenelem.blog.hu/api/trackback/id/tr4516368870

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

¿Qué tapas hay? 2021.01.03. 01:08:41

A Brit Királyi Posta mozgópostakocsijain (TPO - Travelling Post Office) 1971-ig működött a menetközi csomagfelvétel és -leadás. Akit érdekel, hogy ez a gyakorlatban hogyan működött, ímhol egy demó: www.youtube.com/watch?v=0EGQWAZghaM

káBell 2021.01.03. 01:26:26

Szuper ez a 0 órától való elérés!

A battalion-t szerintem nyugodtan lehet zászlóaljnak fordítani. Jobban hangzik.

bioLarzen 2021.01.03. 01:41:22

Nocsak, végre lehetek korai hozzászóló :)
Megint kiru képek!

bioLarzen 2021.01.03. 01:42:17

Azt jól látom a 74-es török képen, hogy a testőr a védendő miniszterelnököt használja fedezéknek? :)

ZON 2021.01.03. 08:58:57

Bátor ember lehetett az a német pilóta, hogy így kiállt a bajtársa mellett.
Vajon mi lett a sorsa később, a Harmadik birodalomban ?

Sentiero Acesso 2021.01.03. 09:48:24

"Fekete férfi nyilvános büntetése egy pellengérnél"
Az összes, büntetőfékező hülyének így kéne elvenni a kedvét az emberkedéstől. Meg a jogsi nélkül vezető / részeg / drogosokét is.

Gevlekte Salamander 2021.01.03. 09:53:20

A detroiti faji zavargások: 400e migráns? (fekete is). A migráns kifejezést itt megmagyaráznád? Kösz!

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2021.01.03. 10:34:26

@Gevlekte Salamander: Migráns szó jelentése: Lakóhelyét megváltoztató személy; egy területről (országból, országrészből) elvándorló, máshová betelepülő ember. Eredet >> angol: migrant (elköltöző személy)

a fenti esetben: nagyrészt a déli államokból a munkalehetőség miatt északra költözöttek

IamTwo 2021.01.03. 11:16:53

A PayPal link nem működik

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2021.01.03. 11:28:15

@IamTwo: köszönöm. frissítettem, nem tudom mi lehetett a baj. megnéznéd most?

Gevlekte Salamander 2021.01.03. 11:44:58

@JTom: Igen, az eredeti definícióval én is tisztában vagyok, bár a szónak manapság nem amerikai vonzatú az áthallása. Te idézed: "a fenti esetben: nagyrészt a déli államokból a munkalehetőség miatt északra költözöttek."
De van más is definíció is: "A gazdaságilag fejlettebb területeken a migráns más országokból betelepülő embert jelent." Én emiatt kérdeztem... Köszi!

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2021.01.03. 11:52:47

@Gevlekte Salamander: nos egyértelműen nem más országokból betelepülőket kell az adott szituációban érteni rajta. ha voltak is más (pl. megszállt európai) országokból betelepültek, nem miattuk éleződött ki a feszültség, hanem a feketék miatt (race riot). hogy ez most jó vagy rossz, abba ne menjünk bele.

Sigismundus · https://csakugyirkalok.blogspot.com/ 2021.01.03. 12:16:12

@Gevlekte Salamander: @JTom: A korabeli Amerikában volt ilyen lincshangulat, ellenérzés fehér betelepülőkkel szemben is. Erről a Délről nem csak feketék költöztek nagyvárosokba hanem igen csóró hegylakó fehérek is, a hillbilly-k gúnynevükön. A Nagy Válság idején pedig, Oklahomából Kaliforniába települőket állították meg az államhatáron, meg hasonlók. Róluk írta Steinbeck az Érik a gyümölcs-öt

seadxdx 2021.01.03. 12:29:54

Hm, újra éjféltől lesz látható a Napi Érdekes, mint régen? Zsír. Az online előadásért ne aggódj, a blog sem az első posztnál lett felkapva anno.

IamTwo 2021.01.03. 12:56:19

@JTom: Rossz volt a link, a hosted_button_id nem volt benne. Most jónak tűnik, de most nem próbálom ki a teljes folyamatot, vettem inkább jegyet.

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2021.01.03. 13:18:09

Jó az éjféli indulás, nem kell ilyen korán felkelnem majd. ;)

"Munkások a világ első futószalagja mellett ..." = az első biorobotok megjelenése (hogy a haszon minél nagyobb legyen).

A magyar református templom Clevelandben elég kicsi lett, de nyilván ennek is örültek ott, akkor. Mondjuk a fotós(?) kreatívan megoldotta a képből kilógó toronycsúcs "fotosopolását" ;)

Klacsmann Detre 2021.01.03. 14:12:36

@JTom: Minden esetre furcsa a használata ebben az esetben. Tehát mondhatjuk egy Debrecenből Budapestre költözöttre is, hogy migráns? Vagy egy Erdélyből jövőre?
Némileg megerőszakoltnak érzem azt a szót használni, csakús mint az amerikaikai esetben is.

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2021.01.03. 14:21:20

@Klacsmann Detre: egyetértek, de most mondd mit írhattam volna a kép alá? főleg hogy az eredeti angolban is 'migrants' szó szerepel és gondolom hogy egy ekkora méretű országban jobban megáll a fogalom, mint a Debrecen-Budapest távolságon ;)
a lejáratott, devalvált szavainkról és jelképekről pedig lexikont lehetne már írni: polgári (ugye?), paraszt (már vagy fél évszázada totál pejoratív lett), kuruc (már nem a Tenkes kapitánya jut róla eszünkbe hanem az .info) szimbólumként meg a szivárvány, amit már oviban se rajzoljanak le a gyerekek mert LMBTQPXYWZZS által kisajátított jelkép lett, stb., stb.

Gonoszgólya 2021.01.03. 14:32:33

A 18+-os képhez: És még mindig vannak olyan génhulladékok akik tagadják az egészet.

kuszanész 2021.01.03. 14:52:19

Nagyon helyes hogy a migráns szót használtad hisz így többeknek feltűnik és elgondolkodnak rajta.
Sajna ha egy szót vagy kifejezést felhasznál a rezsim és kisajátít, akkor legalább néhányan próbáljuk meg a helyén használni.
Az a rengeteg albán ember.
Számomra a repülőgépre dávid csillagot festő pilóta képe a legérdekesebb. Hisz azt mutatja hogy akkoriban még nem volt ennyire nyílt az antiszemitizmus

duplasuzy 2021.01.03. 16:20:54

Én minek számítok, ha a dédnagyszüleim kvázi menekültként telepedtek le az egyik megyeszékhelyen, és én 10+ éve Budapesten élek? Valószínűleg mi több generációs migránsok vagyunk. Biztosan örököltem.

inkvisitor 2021.01.03. 16:38:02

@JTom: Más szóval, ha valaki Vas megyéből Pest megyébe költözik, akkor már migráns.

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2021.01.03. 16:57:08

@duplasuzy: ja. véredben van a migrálás :)
@inkvisitor: hát a szó a szótár definíciója szerint eredetileg ezt jelenti. érdekes módon mielőtt a néhány évvel ezelőtti migránsőrület beütött, nekem is volt egy kollégám, aki a Balaton-parti kisvárosunkba érkezett kb. hat faluval arrébbról és viccesen migránsnak hívtuk. akkoriban még nem volt olyan pejoratív felhangja a szónak, pedig alig néhány éve volt. gyorsan el lehet koptatni a szavakat...

bioLarzen 2021.01.03. 17:00:04

@inkvisitor: A szó eredeti értelmében igen. Manapság persze eléggé elment a kifejezés használata a "tervei szerint véglegesen (jobb élet reményében és/vagy az otthonában elleheteltlenül helyzet miatt) más országba költöző" értelmezés felé - hogy ez permanens jelentésfókusz-eltolódás/-szűkülés lesz-e vagy sem, idővel majd kiderül ;)

bioLarzen 2021.01.03. 17:02:08

A zsidó másodpilótája mellett példásan kiálló német pilóta története filmre kívánkozik - mondjuk "Adolf a zsidók barátja" címen ;)

csker 2021.01.03. 17:03:16

Lehetne olyan válogatás, ahová pont annyi komcsi kép is bekerül, mint amennyi "szélsőjobboldalinak" számító?

ZON 2021.01.03. 17:06:24

@csker: Csinálj egyet ! Mert "igény az volna rá !"

haromegesztizennegy 2021.01.03. 17:12:26

@csker:
Jó lenne!
A "nyugat" gyakorlatilag semmit nem tud a bolsevik borzalmakról, gyilkosságokról, rémtettekről.
Amit mégis, pont úgy relativizálják mint mint amiért itt büntetés jár hasonlóért...

kuszanész 2021.01.03. 17:15:07

@csker: Itt milyen˝komcsi˝képet láttál?

chrisred 2021.01.03. 17:16:16

@inkvisitor: Igen, létezik országon belüli migráció is.

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2021.01.03. 17:19:26

@csker: @haromegesztizennegy: az online előadásom kb. csak erről szól és volt már itt a blogon is rengeteg ilyen fotó. a válogatásokat egy nagy poolból egy algoritmus készíti, szóval meglehetősen pártatlan. amúgy tudod milyen nehéz ahhoz fotókat szerezni?? nem rohangáltak független fotósok a gulágokon, a butovói kivégzőhelyen vagy a kínai kulturális forradalomban érintett iskolákban és falvakban, sem pedig a vörös khmerek főhadiszállásán

hátramozdító 2021.01.03. 17:22:07

Köszönjük szépen! Azok a máltai buszok valami elképesztően gyönyörűek!!!

Namely 2021.01.03. 17:42:30

@JTom:
Na, akkor vettem jegyet, és kipróbálom milyen a barátnőm magyar tudása, érteni fogja-e vagy sem :DDDDDDDDD
A The Times nincs elfelejtve, csak még nem találtam senkit, aki tudna A1-es oldalt scannelni. :)

"1991. A Vlora albán hajó, ami mintegy 20 ezer albán menekültet szállított Olaszországba egyetlen fuvarral. A Bariba érkező hajóról menekülő albánokat a helyi stadionba gyűjtötték össze és nagy részüket - sok emberi jogi szervezet tiltakozása ellenére - visszaszállították Albániába"
:)
Na ez az, így kell eljárni a gazdasági sáskákkal. :) Akkor még tudták az olaszok, hogy kell ezekkel bánni
"1992 és 1993 folyamán naponta (!) 1500-2000 tonna élelmiszert szállítottak át légi úton és hajóval, ebben 1993-tól már az EGK élelmiszersegélyei is benne foglaltattak. A segélyszállítmányokat az ország belsejében gyakran megtámadták és kifosztották, az albán maffia ebben az időszakban - éppen a nyugat-európai segélyszállítmányok elrablásából - kezdett megerősödni."

Nem, egyes nézeknél nem az a módi, hogy dolgoznak, hanem eltartaják magukat. Igen szomorú látni, hogy Gjergj Kastrioti (aka Szkander bég) utódai ide jutottak. :(
De örök tanulság, hogy a nyugat NE avatkozzon bele olyanba, amihez semmi köze.

"1945. április 12. Eisenhower, Bradley, Patton és Eddy amerikai tábornokok egy hevenyészve elkészített máglyát vizsgálnak az ohrdrufi koncentrációs táborban"
Persze, persze. Nagyon valószínű, hogy a németek 25 embernek csinálnak egy tábortűz nagyságú máglyát, ami egy adag szalonnához is kevés lenne.

"1900. Fekete férfi nyilvános büntetése egy pellengérnél, Delaware, Egyesült Államok. "
Gondolom az volt a bűne, hogy értekezést írt a matematikai statisztika rejtelmeiről.

"1917. A német pilóta Adolf Auer gépe, amire a német felségjel mellé a Dávid-csillagot is felfestette. A pilóta nem volt zsidó, de másodpilótája igen. A gesztussal őt támogatta, lévén Hermann Göring (a későbbi náci Luftwaffe parancsnok) antiszemita megjegyzést tett rá"
Igaza volt a pilótának. Az már egy másik történet, hogy vajon a keresztény pilóta is számíthatna-e a fordított gesztusra. Nemigen hiszem.

gigabursch 2021.01.03. 17:45:41

@inkvisitor:
Ellenkező irányban viszont csak "gyüttment"

nincs1agy 2021.01.03. 17:46:48

"400 ezer migráns, köztük rengeteg fekete"

Gondolom nem olyan értelemben írtad a migránst, ahogy azt ma a közbeszédben értjük..

nincs1agy 2021.01.03. 17:48:28

@bioLarzen: A Stuka zuhanóbombázók berepülőpilótája egy zsidó származású nő volt, aki repülőmérnöki képesítéssel is rendelkezett.

duplasuzy 2021.01.03. 17:56:38

@JTom: Ráadásul az a legfurcsább a családom esetében, hogy Erdélyből indultak az I. VH. idején, és a II. alatt is Ausztriában jártak, mégis visszajöttek Magyarországra, pedig maradhattak volna.

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2021.01.03. 17:56:51

@nincs1agy: na ja. már fentebb kiveséztük
@Namely: Times. A1? azt hittem A2 formátumú! mondjuk azt sem sokkal jobb szkennelni.
az ohrdrufi máglyával kapcsolatos kommentedhez: tudod hogy nem kommentálom, pláne nem szankcionálom az olykor már-már holokauszttagadásba hajló kommentjeidet sem (gondolom máshol nem igen van ez így). most sem tenném, csak azt üzenem hogy a vírusmentes jövőben tervezek egy találkozót meghívott - gyakran kommentelő - olvasókkal. nagyon szeretném ha időd engedi eljönnél, mert elmesélnék csak neked valamit, ami az én gondolkodásmódomat gyökeresen változtatta meg a témával kapcsolatban. nem, nem Weisz Jakab bácsi vagy Goldberger Mici néni visszaemlékezése, ne aggódj...

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2021.01.03. 19:01:44

@JTom: "nem rohangáltak független fotósok a gulágokon, a butovói kivégzőhelyen vagy a kínai kulturális forradalomban érintett iskolákban és falvakban, sem pedig a vörös khmerek főhadiszállásán"
Nem csoda. A fotóriporterek és -ügynökségek nagy része mindig is "balos" volt és az ma is (a független szó álcája alatt). + ma a nagy techcégek is mellettük vannak, így ha pl. a gúgliban akarunk valamit keresni, sokszor nagyon "egyenetlen" lesz a találati lista. Így tényleg nehéz valódi függetlennek lenni...

@Namely: "...még nem találtam senkit, aki tudna A1-es oldalt scannelni."
Egyszerű a megoldás: kiteszed egy egyenletes megvilágítású helyre, majd lefényképezed egy digitális géppel és kész. Magam is így "szkennelek" még A5-ös oldalakat is. ;)

gigabursch 2021.01.03. 19:07:43

@JTom:
Engem is érdekelne.

Mondjuk számomra sok szempontból etalon az a vitasorozat, ami a kurucon ment le.
Egyik oldalról Perge Ottó, aki számos kérdést, vitatható dolgot hozott fel, a másik oldalról Karsai László, ill. Ungváry Krisztián.
Sokfordulós vita volt. Nyilván nem lett kihirdetett győztes, mert szerintem maga a győztes az lett, hogy van bőven mit kutatni és nem szabad egyoldalúan tényként kezelni adott esetben a fizikának ellentmondó kérdéseket.
Ami igazán szép volt, az az, hogy elég indulatosan indult a dolog és végül is kulturált és tárgyilagos maradt.
S maradt számos kérdés, ami akkor megválaszolhatatlan vagy épp eldönthetetlen volt.
(sok ma is, így lassan egy évtizeddel később is az - de ez agyáltalán nem gond)
Tagadni =/= megkérdőjelezni, vitatni.
Ebből a szempontból az, hogy a magyar jogrend az elborult idiokráciákhoz képest mennyire normális és értelmes - számomra kész csoda*.
Szóval: Számos olyan dolog van, ami erősen kérdőjeles (még), vitatható és nem vagyok hajlandó dogmaként kezelni. A belső ellentmondások esetében meg nem vagyok hajlandó axiomákat elfogadni.
Magyarán: A történészeknek van még mit izzadniuk, de tessenek elővenni a fizikusok, kémikusok, ilyan-olyan mérnökök szakértelmét is, mert ellivízel vagy annarankó leírásaiban alsó hangon kilóg a lóláb**.

_______________
*Bár hozzá kell tegyem a magyar KRESZ szerintem a világ egyik leglazább és legmegengedőbb KRESZ-e. S mégis: mindezen képességei mellett évente 10-15 mrd forint bevétele van az államkasszának csak gyorshajtásból. Hülyék adója...
** Az elgázosító teherautók számomra ennek a megtestesítői. Minden leírásban úgy jön elő a "túlélőktől", hogy odajöttek, kinyitották az autót, felterelték a népet, aztán indulás és füst nuku. Namost: amíg odajött, addig hová ment a füstgáz? Ők mondták: nem füstölt. Vagy ha már ott voltak, miért nem volt büdös a rakodótér? S akkor amíg ment a teherautó, hogyan jött ki az a megoldás, hogy ki sem pukkadt a szállítótér és még a motor sem fulladt le a nyomáskiegyenlítődés kapcsán. Főleg, ha nem füstöl a gép, mert nincs kifele kipufogója. => szóval az ilyen leírások józan fizikai, gépészeti ismeretek kapcsán is alsó hangon kérdőjelesek. Ha meg kérdőjelesek, akkor vastagon elő kell venni a forráskritika intézményét.... S ez csak egy példa a rengetegből, ahol a történetben számos kérdőjel feszül és ahol axiomásat/dogmásat játszani visszacsapó ostorhatást fog kiváltani.

Namely 2021.01.03. 19:10:21

@JTom: elnézést, rosszul számoltam, tényleg A2 :) a meghívást köszönöm, ha lesz ilyen, szívesen megyek. :)

@Fotósképző: na, ezt holnap kipróbálom megint, de ezúttal természetes fénynél, lehet az egyenletes megvilágítás hiánya miatt lett rossz.

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2021.01.03. 19:19:46

@gigabursch: természetesen a meghívottak közé tervezlek, de sosem tudom ki az aki messzi külföldön él, bár manapság már az sem akadály mindig

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2021.01.03. 20:05:58

@Namely: Röviden: szórt fény legyen (borult idő szabadban, vagy napfény esetén árnyékban), gyújtótávolság nagyobbra állítva (géptől függ, de kb. 30-50 mm felett), fénymérés átlagolóra, ISO inkább alacsonyra (100-1600), de ha kevés a fény, akkor inkább állványt használni. Vakut semmiképpen.
Legegyszerűbb borult időben/árnyékos helyen kitenni egy lapra az újságot, majd felülről, középről lefotózni. Csak vigyázz borús időnél, mert ha elered az eső, régi tapasztalatom szerint elázik az újság.

J.László 2021.01.03. 20:16:57

Az én esküvőmön bezzeg nem visítoztak a lányok.

Archie52 2021.01.03. 20:23:20

" 1975 körül. Központi autóbusz-pályaudvar, Valletta, Málta"
Én 1997-ben jártam Máltán, még akkor is ott volt a központi buszpályaudvar. Csak akkor már nem zöldre voltak festve a buszok, hanem élénk sárgára. Sok busz a sofőr tulajdona volt, ezért is lehetett, hogy ragyogott a buszok festése és a fémek krómozása. Pedig ezek a buszok legalább 40-50 évesek voltak.

J.László 2021.01.03. 20:25:25

El tudom képzelni, hogy örültek Olaszországban annak a 20 ezer janicsár-leszármazott albánnak.

1996-ban hosszabb ideig Münchenben tartózkodtam, ahol a panziótól nem messze volt egy albán menekülttábor szerűség. Mint az oláhcigányok, már elnézést a kifejezésért. Minden este utcabál, balkáni zenebona, stb. Akkor kezdtem el gyanakodni különben a németekre, hogy nem normálisak. Ha eldobsz egy csikket az utcán, hozzád vágják, de ehhez a balkáni Wirtschafthoz egy szavuk nem volt. Azóta csak rosszabbodott az állapotuk szerintem.

Rothstein 2021.01.03. 20:48:57

@Archie52:
2014-ben cserélték csak le a régi buszokat. Addig valóban a sofőr dédelgetett tulajdonai voltak. A teret viszont csak 2016-ban alakították át. Vagy 2015-ben, már nem emlékszem. 6.5 évet éltem Máltán. Jó hely volt, most már nem az sajnos.

chrisred 2021.01.03. 21:04:39

@nincs1agy: Mármint ahogy a politikai proganda próbálja terjeszteni.

jamboox 2021.01.03. 21:51:07

Migráns ide vagy oda, egy valamit mindig elfelejtünk. Árpád apánk idejében mindannyian migráncsok voltunk. Nem ide születtek a magyarok, hanem ide jöttek.

jeriba zammis 2021.01.03. 22:04:21

Mintha Ike mellett Patton állna, és mellette Bradley, Eddy, illetve a sisakokon látható tábornoki csillagok szerint még három tábornok. De az is lehet, hogy Ike mellett Bradley valamint Eddy áll, és a jobb szélső Patton, az övön lógó 45-ös alapján.

Alick 2021.01.03. 22:04:41

@J.László: "ehhez a balkáni Wirtschafthoz egy szavuk nem volt."

Félnek, hogy ha kritizálják a multikulti vadhajtásait, akkor lenácizzák őket.

"400 ezer migráns, köztük rengeteg fekete"

"nigráns" :)

"meg a szivárvány, amit már oviban se rajzoljanak le a gyerekek mert LMBTQPXYWZZS által kisajátított jelkép lett"

A szivárványos zászló heraldikailag értelmezhetetlen. Legalább egy falloszkígyóval körbefont kakás kotont raktak volna a közepébe.:)
Még a nácik is precízebbek voltak, hiszen a hivatalos jelkép nem "a szvasztika" volt, hanem piros zászlón fehér körben 45 fokkal elforgatott jobbranéző horogkereszt.

nincs1agy 2021.01.03. 22:23:53

@chrisred: Valóban, igazad van, tömegesen dolgoznak a gyárakban, mint a fenti képaláírás 400 ezer "migránsa". (Ja, nem..)

minekez 2021.01.03. 22:38:26

@ZON: A 2. VH-ban is a Luftwaffe-ben szolgált, de akkor már nem volt csillag a gépe oldalán....
A zsidó másodpilótája szintén ász lett az 1. VH-ban, viszont a 30-as években - a vilgáháborús Vaskeresztje ellenére - inkább kivándorolt Németországból.

ZON 2021.01.03. 22:57:59

@minekez: köszönöm ! Azóta én is rákerestem : Auer emberként sikeresebb volt, mint pilótaként. Ezért talán nem nevezném ásznak, csak egyenes, jellemes embernek.Társa, Rosenstein, (9 igazolt győzelemmel) inkább volt sikeres katona, bár magánélete szomorúan alakult (emigráció, fia elvesztése a II. vh.-ban, majd erőszakos halála.)

Igazamvanvagyigazamvan? 2021.01.03. 23:17:04

@inkvisitor: miért, minek neveznéd? Nem ide valósi születésűnek? Sőt, van emigráns és imigráns is. Namost, ha 1956-ban valaki "áttelepült" Ausztriába, az ugyanúgy emigráns volt, mint az erdélyi , aki Magyarországra költözött.

Igazamvanvagyigazamvan? 2021.01.03. 23:21:56

@haromegesztizennegy: de, elég tájékozottak ott, nyugaton. Vannak dokumentumfilmek, sőt, történelmi témájú csatornák is. Van film a Gulagról, de van az ukrajnai népirtásról( nevezzük éhínségnek), a lengyeországi eseményekről, stb.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2021.01.03. 23:46:12

A svéd király balesetének helyszínét azóta hívják Kungens Kur.vának!
:-))
Nem a király ágyasát, könnyűvérű nőcskéjét jelenti a szókapcsolat, mint ahogyan az magyarul következne, hanem királyi kanyart, görbületet jelent.Manapság egy durván nagy méretű bevásárlóközpont van a területen, olyasmi mint Budaörsnél vagy Soroksárnál.

Update: volt egy olyan saccom, hogy a blogsablon majd obszcén szónak fogja értelmezni, és lám, bróhaha, így történt!Pedig frankón ez a neve a helynek és így írják a szót.
:-)))))))))

pitcairn2 2021.01.03. 23:55:30

@JTom:

felettébb pikáns, hogy a feketék kb. 50 évet vártak az első nagyobb migrációs hullámmal...

addig vhogy jól megvoltak délen a korábbi elnyomókkal...

pitcairn2 2021.01.03. 23:56:47

@JTom:

Rossznyelvek szerint ez annak köszönhető, hogy az északiak még a délieknél is nagyobb rasszisták voltak:)

en.wikipedia.org/wiki/Great_Migration_(African_American)

pitcairn2 2021.01.04. 00:05:11

@Igazamvanvagyigazamvan?:

a 30-as években is nagyon tájékozottak voltak, de akkor olyan sajtóorgánumok mint pl. a New York Times Sztálin elvtárs dicsőségét zengték...

en.wikipedia.org/wiki/Walter_Duranty

mint Pulitzer díj is járt ezért a produkcióért amit sohasem vontak vissza...

a Holodomorról tudósítani nyugaton kb. "szakmai" öngyilkosság volt...

en.wikipedia.org/wiki/Gareth_Jones_(journalist)#Soviet_Union

a nagyreményekkel induló fiatalembert végül az NKVD tette el láb alól...

pitcairn2 2021.01.04. 00:10:29

@Igazamvanvagyigazamvan?:

Jones feljegyzései olyannyira nem érdekeltek senkit a "művelt nyugaton", hogy kb. mindenki elfeledkezett róluk csak vmikor a 2000-es évek elején kerültek elő...

youtu.be/1lDp9AMACys?t=423

Igazamvanvagyigazamvan? 2021.01.04. 00:30:22

@pitcairn2: te a múltról beszélsz. A jelenről volt szó. Most, akár a napokban is vetítenek dokumentumfilmeket.
www.bbc.co.uk/programmes/b0077ss7

A Yesterday, History channel, PBS America....

Igazamvanvagyigazamvan? 2021.01.04. 00:44:58

@pitcairn2: felettébb pikáns, hogy milyen buta következtetéseket vonsz le:
Jean Baptiste Point du Sable’s trading activities in the 1780s. Du Sable is the city's founder.[1] Fugitive slaves and freedmen established the city's first black community in the 1840s

A nagy migráció 1920 körül volt, talán világos, miért: ipar.
A feketék ott lenn, délen mezőgazdasággal foglalkoztak. Olyan ipari termelés kellett, ami az olcsó, kétkezi betanított munkát igényli. Például Ford autógyártása.
A gazdasági körülmények magukkal hozták a szegregáció elleni fellépést, hisz úgyis költözik, ha nincs munka, illetve úgyis lázad, ha nincs mit enni.
Az írek is költöztek, lázadtak, pedig kevés volt akkor és ott az afro-irish. Csak állandóan krumplit enni unalmas, pláne, ha fogytán ...

Igazamvanvagyigazamvan? 2021.01.04. 00:49:31

@pitcairn2: "1841-ben Írország lakosainak száma 8 175 000 volt. Jelenleg az ír szigeten kb. 6 720 000 ember él. 1846-tól kezdődően több mint egymillió ember éhen halt, további félmillió pedig – legyengült szervezete miatt – valamilyen betegség áldozata lett. Több millióan Amerikába, Angliába, Ausztráliába vagy a világ más tájaira emigráltak az éhínség elől, és ott kolóniákat létesítettek"

Pikáns, hogy olyan jól elvoltak addig az angolokkal...biztos afrikai származásúak...

soarvány 2021.01.04. 01:29:55

@jamboox: "Migráns ide vagy oda, egy valamit mindig elfelejtünk. Árpád apánk idejében mindannyian migráncsok voltunk. Nem ide születtek a magyarok, hanem ide jöttek. "

Foglalt!

soarvány 2021.01.04. 01:39:56

@pitcairn2: "a 30-as években is nagyon tájékozottak voltak, de akkor olyan sajtóorgánumok mint pl. a New York Times Sztálin elvtárs dicsőségét zengték..."

Nincs ebben semmi különös, az USA egyik, ha nem legfontosabb partnere a Szovjetunió volt a 30s években. Akkor hozták létre pl. Magnitogorszkot, és egyéb nehézipari komplexumot az USA tömeggyártásos technológiájával. A sztálingrádi Dzserdzsinszkij traktorgyár teljes egészében az amcsi mérnökök és munkások építették, és a szovjetek rengeteg amerikai liceszet vettek. Ez szükséges volt miután Hitler 1933-ban hatalomra került és már megírta a Mein Kampfot a keleti élettér herrenvolk által történő leigázásának szükségességéről. Úgyhogy kellett a masszív szovjet nehézipar a nyugati irányból várható invázió kivédésére. Az USA részéről pedig az ottani liberálisok nem csípték a nácikat, és amúgy meg nagyon kellettek nekik a nagy szovjet megrendelések a depressziós 30s években. Az hogy közben Sztálin lesöpri a padlást Ukrajnában, és kizavarja dolgozni a népét a szibériai ércbányába, hogy elő tudja teremteni a vételárat, afelett szemet hunytak. Első a biznisz.

gigabursch 2021.01.04. 06:58:23

@Alick:
Igen. Az eLMeBeTegeQ károsítása felmérhetetlen.

Guszty 2021.01.04. 08:43:56

@jamboox: Így van, ezt hívják népvándorlásnak, és aki nem tudta megvédeni magát, az vagy továbbállt, vagy beolvadt, vagy kihalt. Egyébként nem hiszem, hogy a Kárpát-medecében élő avarok/szlávok "Wilkommen" táblával fogadták volna Árpádékat.

Konstantin Nemeth 2021.01.04. 09:21:03

battalion = zászlóalj magyarul.

Migráns: rengeteg magyar is migrált az utóbbi években Nyugatra, átmenetileg vagy végleg. Némelyikük már vissza is migrált, mások nem... Van EU-n belüli migráció is (nem is kicsi).

pitcairn2 2021.01.04. 09:39:20

@Igazamvanvagyigazamvan?:

azért nekem az is rémlik, hogy a rabszolga kereskedelem java a XVIII. században New England-hez kapcsolódott

www.masshist.org/endofslavery/index.php?id=60

és a XIX. században is jelentős részben úgy szűnt meg az északi államokban a rabszolgatartás, hogy délre exportálták az érintetteket...

pitcairn2 2021.01.04. 10:09:37

@Igazamvanvagyigazamvan?:

1865 és 1914 között vmi 25 millió fehér ember vándorolt be az USÁ-ba, a feketék azonban délen maradtak

csak akkor kellettek északon amikor a háború miatt munkaerőhiány lett...

pitcairn2 2021.01.04. 10:16:11

@Igazamvanvagyigazamvan?:

ezzel szemben 1790 és 1860 között a fekete lakosságöt és félszeresére nőtt az USÁ-ban, 800 ezerről majdnem 4,5 millióra...

i0.wp.com/norberthaupt.com/wp-content/uploads/2011/01/population1.jpg

jobbára a természetes szaporodásnak köszönhetően, mivel 1808-tól betiltották a rabszolgaimportot...

en.wikipedia.org/wiki/Act_Prohibiting_Importation_of_Slaves

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2021.01.04. 11:06:26

@JTom: Kíváncsi lennék erre, mert a jóég tudja, hogy mikor lesz ez a találkozó és ott tudok-e lenni egyáltalán.

Nils Holgersonné · http://eloretolthelyorseg.blog.hu 2021.01.04. 11:45:45

nem tudom, téma-e még (csak a kommentek elején láttam, h kérdés volt), de nekem simán működött a paypal (monthly donation, mert megérdemled :)). Évek óta követlek, köszi a rengeteg élményt!

bioLarzen 2021.01.04. 12:43:34

@nincs1agy: Még jobb!
Köszi az infót!

bioLarzen 2021.01.04. 12:47:38

@J.László: Az enyémen igen. A röhögéstől ;)

IamTwo 2021.01.04. 13:28:38

@jamboox: és azok nagy része is kihalt a XIII századra.

IamTwo 2021.01.04. 13:29:51

@Nils Holgersonné: azért működött, mert már rég ki lett javítva :)

IamTwo 2021.01.04. 13:34:42

@Fotósképző: "(hogy a haszon minél nagyobb legyen)." Az ilyen odaszúrások szerintem kicsit képmutatók. Gondolom Te sem szeretnéd, ha évtizedeket kellene várni az autódra vagy a fényképezőgépedre, a mosógépre vagy a kerékpárodra vagy a TV-re. Márpedig a futószalag nélkül így lenne.

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2021.01.04. 13:52:53

Sajnos a blog.hu belépése még mindig alig működik tabletről :( szóval
1. Olvasni szeretek, a podcast nem izgat fel, bocsi
2. Mit jelent hogy előtérben mutat? Nekem ez fura, vagy csak nekem?

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2021.01.04. 14:14:11

@Nils Holgersonné: javítottam, mert tényleg nem volt jó. meg is kaptam a felajánlásod, köszönöm!
@enpera: "Mit jelent hogy előtérben mutat? Nekem ez fura, vagy csak nekem?" ezt hol látod, nem tudok rájönni mi lehet.
"Sajnos a blog.hu belépése még mindig alig működik tabletről" a belépésnél nekem nincs gond, de napok óta a szerkesztőfelület betöltésére 1-2 percet kell várni a szokásos 1-2 mp helyett :(

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2021.01.04. 14:22:11

1974. Bülent Ecevit (előtérben mutat) török miniszterelnök elleni merényletet követő másodpercek

Alick 2021.01.04. 14:23:34

@IamTwo: A Ford-féle futószalag sztoriban az is benne volt, hogy a munkás más üzemekhez képest magasabb bért kapott és a hétvégén szabadnapja volt. Így akár a munkás is meg tudta venni az olcsóbb autókat - mondhatni Ford találta fel a fogyasztói társadalmat. :)

M. Péter 2021.01.04. 14:27:08

@pitcairn2: A csempészet azért folytatódott a polgárháború kitöréséig.

IamTwo 2021.01.04. 14:39:50

@enpera: két manus van előtérben, de csak az egyik mutogat. A másik lövöldözni készül :)

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2021.01.04. 14:39:53

@enpera: ja, hát hogy a fotón ő az előtérben mutató figura. nehogy összekeverd a háttérben bujkáló testőrrel ;)

IamTwo 2021.01.04. 14:41:17

@Alick: és mindezt ajánljuk Fotósképző olvtárs figyelmébe.

Weißkopf 2021.01.04. 15:24:54

@ZON: 'Göring pedig csakis a Luftwaffe keretei közé szorítkozott : "Wer bei der Luftwaffe ein Jude ist, das bestimme ich" - ráadásul ezt még nemes szándékból is mondta, hiszen Erhard Milch repülő tábornokot védelmezte ezzel Himmlerrel szemben, akkor, amikor az háborgott Göringnél amiatt, hogy egy zsidó ember az elit fegyvernemnél ilyen magas rangban és beosztásban szolgálhat.' Ezt írta egy, a témát jól ismerő osztálytársam 2017 decemberében.

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2021.01.04. 15:59:12

Ok, akkor csak nekem volt fura, bocsi :) az előtér nekem egy szoba, de lehet csak nekem :)

omron 2021.01.04. 16:05:40

@pitcairn2: Megvolt ennek az oka. htenger.blog.hu/2017/12/06/a_szegyen_napja_909
Le kell tekerni kb. Churchill és Sztálin közös fotójáig a szővegben! De jobb elolvasni az egészet.

Nils Holgersonné · http://eloretolthelyorseg.blog.hu 2021.01.04. 16:25:04

@IamTwo: annyira rég nem lehetett, mivel tegnapi a poszt. Gondoltam visszajelzek, ha már téma volt, nem annyira neked, mint inkább JTomnak.

nincs1agy 2021.01.04. 16:56:38

@enpera: "Az épület előtere.." Az is egy szoba?

queenagi 2021.01.05. 11:01:23

Érdekesség: Cassius Marcellus Clay (fehér) kentucky-i abolicionistáról kapta a nevét tiszteletből egy szintén kentucky-i család két tagja, apa és fia. A fiúból később Muhammad Ali néven lett bokszoló. (A Clay vezetéknév természetesen adott volt, már csak a megfelelő keresztneveket kellett hozzápasszítani:)

David Bowman 2021.01.05. 11:06:47

@Gevlekte Salamander: A migráns azt jelenti: költözködő. Ebben az esetben nigráncsok voltak.

David Bowman 2021.01.05. 11:09:10

@Sigismundus: És fenyegették halállal érte. A belőle készült film már egy nagyon kiherélt változat.

David Bowman 2021.01.05. 11:19:09

@haromegesztizennegy: A komcsi országokat ritkán szabadították fel. Egyszer fordult elő, hogy egy maoista országot egy egyel kevésbé vérengző ország szabadított fel. Nevezetesen Kambodzsát Vietnám. Ott készült is annyi kép és film, hogy az idők végezetéig elég lenne erre a blogra.

David Bowman 2021.01.05. 11:21:13

@hátramozdító: Ma is ezeket használják. Talán a világ legöregebb buszparkjával büszkélkedhetnek.

David Bowman 2021.01.05. 11:53:58

@Namely: Volt, hogy zsidók mentettek keresztényeket. Tán a huszita felkelés alatt.

David Bowman 2021.01.05. 12:01:18

@Fotósképző: Egyből a kacsakeresőben kell keresni.
Van tervrajz másoló gép. Annak nem üveglapja van, hanem Hengerek közé kell beadagolni. Jó másfél méteres volt.

David Bowman 2021.01.05. 12:10:59

@gigabursch: Aki Elivízelnek adta ki magát, az nem Elivízel.
Életének elmúlt húsz évét arra áldozta, hogy kiderítse: mi lett a sorsa az auschwitzi haláltáborban megismert barátjának, a Máramarosról elhurcolt, akkor 31 éves Lázár Wieselnek, és hogyan került az ő tetovált azonosító száma, az A-7713 ahhoz az emberhez, akit a világ Elie Wiesel néven ismert meg, s aki 1986-ban Nobel-békedíjat kapott... Grüner Miklóst 1944-ben deportálták Nyíregyházáról családjával együtt, s amikor sorra elveszítette a családtagjait, a Wiesel-fivérek mentették meg az életét a táborban. A szabadulás után majd' negyven évvel, 1986-ban hívták Svédországba, hogy találkozzon régi barátjával, Lázárral, azaz Elie Wiesellel, de a férfi idegen volt. Hiába jelentette ki mindenkinek, hogy ez a személy nem azonos az igazi Lázárral, senkinek nem volt módjában meghallgatni az igazságot. Grüner Miklós sajátos magánnyomozásba kezdett, az összegyűjtött anyagot könyvben adta ki.
Forrás: kuruc.info/r/6/36390/

David Bowman 2021.01.05. 12:19:12

@ZON: Olvass vissza. Ezt a kedves jelzőt a tájékozatlan kommentelő alkalmazta a vele egyet nem értő embertársaira. Valójában magam is szégyellettem megismételni, de pedagógiai okból mégis megtettem.

David Bowman 2021.01.05. 12:52:32

@jamboox: Valójában a mai magyar nép nagyobbik része a már akkor is itt élők leszármazottja.

David Bowman 2021.01.05. 13:19:35

@Weißkopf: Arról már ne is beszéljünk, hogy dolfi kedvence, Manstein vezértábornagy is zsidó volt.

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2021.01.05. 13:28:19

@David Bowman: örülnék. (ahogy annak is ha nem floodolnál, hanem 1-2 hsz.-ban megírnád a mondandód és nem tizenötben egymás után) :P
az "Olvtárs-talit" úgy szervezném hogy csinálnék egy online elérhető naptárat a lehetséges napokkal és mindenki aki jönne beírja hogy neki melyik napok jók. amelyik mindenkinek vagy legtöbbünknek megfelel, akkor tartanánk. helyszínnek valami Bp. környéki városka éttermi különtermét gondoltam, ahonnét még lehet tömegközlekedni a nagyfaluba, de a vidékieknek sem nehéz mondjuk vonattal megcélozni (javaslatokat várok erre is). majd kiposztolom ha kezd lecsengeni a z(j)árvány.

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2021.01.05. 13:29:35

@David Bowman: ...és én meg jól kitöröltem, mert az már személyeskedés, a pedagógiai alanyod pedig általánosságban használta azért maradt

Weißkopf 2021.01.05. 13:31:30

@David Bowman: Manstein állítólagos zsidóságáról a Wikipédia ezt írja: Mansteins ehemaliger Ordonnanzoffizier Alexander Stahlberg schreibt in seinen Memoiren, sein Chef habe ihm gegenüber während des Krieges die Abstammung von einem „Ur-Ur-Ahnherrn Lewi“ behauptet,[2] was wiederum der Manstein-Biograph Oliver von Wrochem in seiner Dissertation als Spekulation Stahlbergs über „keine ernstgemeinte Äußerung“ des Generals bezeichnet. Im Übrigen gebe es keine Belege für eine „jüdische Herkunft des Namens“

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2021.01.05. 13:32:30

@molnibalage: élőben adnám elő mindenképp. a megvalósítást pedig úgy képzelem hogy ott lehess ha szeretnél. fentebb írtam a részletes elképzeléseket bowmannek, guríts feljebb. tudod a mailcímemet is mert leveleztünk már, nem fogsz lemaradni ígérem.

David Bowman 2021.01.05. 13:57:30

@JTom: Ha lehetne utólag szerkeszteni, összeraknám, bár úgy nem lenne annyira áttekinthető. Főleg a viszontválaszoknál.
Én a BP melletti kertemet tudnám ajánlani bográcsozással és medencécskével.

David Bowman 2021.01.05. 14:02:28

@Weißkopf: Már azon kívül, hogy Lewinskiként anyakönyvezték? Mondjuk ennyire mindenki zsidó.

duplasuzy 2021.01.05. 14:14:20

@JTom: Siófokon a KVV-nél dolgoztam, dekádban. Akkor is migráns voltam - ezek szerint, mert én nem Andocsról, vagy Látrányból jöttem ám, hanem a Tiszántúlról. De akkor a siófokiak is migránsok voltak, mikor dekádoztak Balassagyarmaton, Nyíregyházán, Kiskunhalason stb.

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2021.01.05. 14:16:26

@duplasuzy: wow, az én nagybátyám is ott melózott és látrányi volt!! :)

bioLarzen 2021.01.05. 17:35:37

@JTom: Nekem az anyaági nagyszüleim laktak Karádon - 84-ig évente többször jártam ott ;)

Snake 2021.01.05. 23:28:59

@David Bowman: Idén lesz tíz éve, hogy az Arriva átvette a buszközlekedést és a komplett flottát lecserélték részben új (főként kínai gyártmányú King Long) részben használt (brit eredetű) autóbuszokra. Aztán az Arriva 2 év alatt belebukott a dologba és némi közjáték után a spanyol ALSA vette át a boltot, részben az Arrivától maradt néhány éves kínai, részben újonnan vásárolt török gyártmányú (Otokar típusú) buszokkal.

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2021.01.06. 15:52:37

@IamTwo: Nem vitatom a futószalag alkalmazásának jelentőségét, de nyilvánvaló, hogy ugyan rövidíti és egyszerűsíti a gyártási folyamatot (azaz növeli a hatékonyságot és a hasznot), de az alkalmazásával keletkező extraprofitot nem adták (adják) tovább a munkásoknak. Magam ez utóbbira céloztam az idézett megjegyzésemmel.

@David Bowman: Nem hiszem, hogy tervrajz másolóval lehetne újságokat szkennelni. Más a technológia.

¿Qué tapas hay? 2021.01.06. 19:40:01

@Fotósképző: Furcsa épp tőled hallani ilyen primitív kommunista maszlagot. Miért adták volna a gyártás jövedelmezőségének növekedéséből származó többlethasznot a munkásoknak? Ez kapitalizmus, nem valami komcsi utópia. A vállalatnak a tulajdonosok érdekeit kell szolgálnia. A kutya máshová volt elásva. Amíg hagyományos manufaktúra-rendszerű termelésnél egy ember egy-egy gyártási részfolyamatot csinált végig, addig a szalagrendszerű termelésben egy-egy ember csak két-három műveletet végez. Emiatt a szalagmunkára sokkal kevésbé képzett és gyakorlott emberek is alkalmasak. A munkásosztály ebből ott tudott profitálni, hogy azok az emberek, akik korábban csak rosszul fizetett segédmunkára voltak alkalmasak, azok is bekerülhettek a relatíve jobban fizetett ipari állásokba.

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2021.01.07. 15:16:50

@¿Qué tapas hay?: Nem tudom, hogyan kerül ide a kommuniznus, magam az emberek érdekében állok ki itt, rendszertől függetlenül. Nyilván nem arra gondoltam, hogy kiáll a pocakos gyártulajdonos a gyárudvarra és a hasznát személyesen, készpénzben, mosolyogva szétosztogatja a munkások között.
A többivel kapcsolatban meg írtam is: " Nem vitatom a futószalag alkalmazásának jelentőségét..."

MIG-31 2021.01.07. 18:10:37

@¿Qué tapas hay?: Pedig valahol mintha én is olvastam olyat, hogy Ford egy kicsivel több pénzt adott a munkásainak. Persze ezt sem pusztán szívjóságból, hanem azért mert rájött hogy ha az embereknek több pénze van, akkor többe tis költ.
Igazából ez be is következett a nyugati jóléti fogyasztói társadalmakban. A szocialista ideológusok vélekedése meg pont nem jött be, mert ugye szerintük a kizsákmányolt nincstelen munkások tömege fog növekedni és velük szemben fog állni egyre kevesebb de egyre gazdagabb nagytőkés.

A futószalaghoz még: "Csak a csirke és az ember tudja elviselni azt a futószalagos (taylorista) termelési formát. " ismeretlen szerzőtől.

A futószalagot sajnos a szocialista munkaszervezés sem nélkülözheti, bár csak átmenetileg használja. És a szocialista futószalag más, mint a tőkés futószalag. 11:06-tól részletesen és szó szerint a Magyar retróban. Mekkora kamu szöveget nyomtak le. :) :) :) De még ha megvalósul is a szocializmus, majd a kommunizmus, akkor mégis hogy képzelték el a nagyszériás termelést?
A valóságban meg a korabeli párthatározatok másról se szóltak, mint hogy fokozni kell a hatékonyságot, a termelékenységet, takarékoskodni kell az anyagokkal, javítani kell a cserearányokat és hasonlók.
Ja, és a valamirevaló magyar gyárak, azok amelyek közelítették vagy el is érték a világpiac színvonalát termékeikkel, azok a szocializmusban is főleg nyugati tőkésektől importált szerszámgépeket, gyártósorokat, technológiákat alkalmaztak. :) :) :)

www.youtube.com/watch?v=GPXSODWAkk8

duplasuzy 2021.01.08. 14:19:21

@JTom: Több építésvezetőség volt. Látrányról egy sofőrt ismertem, aki Tatraval járt.

csker 2021.01.09. 12:40:19

@ZON: Nem rossz ötlet.- De ez a mostani bog szerkesztőjének szól (válaszolt is), mert jelenleg féloldalas a válogatás. ha demokrácia, egyenlőség stb. akkor legyen az.

csker 2021.01.09. 12:42:03

@kuszanész: Ippeg, hogy nem láttam.

indiscriminating power 2021.01.09. 14:13:06

@gigabursch: Engedelmeddel javasolnék egy kísérletet. Biztosan van autód. Elmész, veszel egy megfelelő hosszúságú és vastagságú gégecsövet, egy tekercs ragszalagot, egy szemeteszsákot, teletankolod a kocsit. Beparkolsz egyállásos garázsba (ha nincs, bérelsz). Leszeded a katalizátort, a csonkra ráhúzod a gégecsövet, a ragszalaggal tömíted. Lehúzod az egyik ablakot annyira, hogy beférjen a gégecső (lógjon is be az utastérbe vagy fél métert), a megmaradt résbe betömöd az összegyűrt szemetest (nem kell precízkedni, elég nagyjából), a többi ablakot lehúzod egy fél centit. Beülsz (vihetsz ételt, vizet, kannát hugyozáshoz, olvasnivalót), elindítod a motort és alapjáraton hagyva megvárod az üzemanyag elfogyását. Ha a kísérlettel végeztél, én kifizetem neked az összes költség és a felhasznált időre számított óradíjad tízszeresét (leszármazottaid is részt vehetnek a kísérletben további szorzóért), és nagy nyilvánosság előtt hangoztatom a vészkorszak teljes hazugság voltát. Ugye nyilvánvaló, részedről mi a tét.

Egyébként kifogásaidra: triviális gépészeti feladat akár utólag olyan eszköz beszerelése, ami egy csappal kapcsolhatja, melyik csőbe menjen a kipufogógáz; az előző turnus lerakodása után némi fertőtlenítés és máris az a szag a domináns / aligha túl kényes egy koncentrációs tábor lakóinak orra / aki nem megy magától, azt felrakatják bikacsökös kápókkal; a kivégzőkamra nem kell légzáró legyen a működéshez. Meghagyom neked annak eldöntését, hogy ezeket az eléggé könnyen belátható ellenvetéseket nem tudás vagy nem akarás okán nem állítottad szembe meggyőződéseddel, miként annak kitalálását is, mit implikál egyik és másik.

MIG-31 2021.01.09. 21:10:41

@indiscriminating power: Hasonló reakcióim voltak a hivatkozott hozzászólás elolvasása után ez elgázosító teherautókra felhozott hitetlenkedésre, csak valamiért nem írtam le. Nem egy bonyolult dolog megoldani, hogy működjön.
A javasolt kísérlet szerintem szerintem katalizátorral is hasonló eredményre vezetne.
Lettek már rosszul és haltak már meg emberek a garázsukban egyedül járatva és babrálva a kocsijukat. A falunkban is anno majdnem pórul járt egy ember, ő a szerelőaknában matatott a kocsi alatt, a kocsi meg járt.

gigabursch 2021.01.10. 08:10:23

@indiscriminating power:
Nem az a kérdés, hogy innen bárki meg tudna-e egy ilyet oldani műszakilag, hanem az, hogy húzódik egy sor ellentmondás, amit nem ártana tisztázni.
S ez csak egy volt.

Persze a történelmi ellentmondás nem újkeletű dolog
Csak amíg mondjuk egy Cortez vagy Hunyadi vagy bármi más esetében ez nem fáj, addig van egy kérdéskör, ahol majdhogynem tilos. És ez nem jó.

indiscriminating power 2021.01.11. 22:39:58

@MIG-31: Igen, de katalizátor nélkül korhűbb (meg mérgezőbb).

@gigabursch: Mellébeszélsz. Az előbb még a műszaki megoldhatóságot is kérdésesnek találtad. Az a kérdés vagy nem?

gigabursch 2021.01.12. 18:32:11

@indiscriminating power:
Nekem nem kérdésem van, hanem jól megfogalmazott igényem.
Azt meg elég világosan és egyértelműen leírtam, ettől többet nem kívánok hozzátenni.
Pont.

Rothstein 2021.01.25. 11:28:30

@David Bowman:
Tul sok lett az ember a szigeten. Rengeteg az illegalis (szerb, macedon, afrikai) bevandorlo. 2 varos gyakorlatilag tiszta eritreai, szomali lett. Az oslakossag menekul onnan. Lenyomtak a bereket is, mert minden munkat szarert hugyert elvallalnak. Alberletet nem kell fizetniuk mert kapnak valamifele hajlekot a maltai allamtol. A kozbiztonsag sokat romlott, a nemi eroszakok szama exponencialisan no.
Varolistak vannak az alberletekre, amik rettentoen megdragultak.12/13 evvel ezelott egy sokkal csendesebb, nyugisabb, olcsobb sziget volt, lasabb mederben zajlo elettel. Mostanra egy bulisziget lett, lepni nem lehet az embertol.
süti beállítások módosítása