SZOT-üdülés - Nyaralás fillérekből

2020. augusztus 26. JTom

Az 1948-ban alakult Szakszervezetek Országos Tanácsa (SZOT) a dolgozói szakszervezeteket tömörítő - az egypártrendszer mintájára az egyetlen - munkás érdekvédelmi szövetség volt hazánkban. A szocialista ideológia alapja: "a hatalom a dolgozók kezében" mintegy szervezeti megtestesüléseként állt ki elvben a munkások jogaiért. Létezésének valódi célja azonban az aktuális ötéves tervek végrehajtásának támogatása, munkaversenyek szervezése és általában a kommunista párt által kitűzött célok és termelési eredmények elérésének elősegítése volt. De volt egy pozitív hozadéka is a szakszervezeti tagságnak az átlag magyar dolgozó életére nézve és ez nem volt más mint a szakszervezeti beutaló, vagyis a filléres családi nyaralás.

fcsik19740714074.jpg

1974. július 14. Angeli István, a Csepeli Csőgyár darusa feleségével és tíz gyermekével nyaral Balatonbogláron, a SZOT-üdülőben. Az együttes üdülést a Vasas Szakszervezet csak úgy tudta megoldani, hogy több beutalót vont össze és az Angeli családnak két faházat biztosított a két hetes nyaraláshoz. MTI Fotó: Csikós Gábor

Mai bejegyzésünk ismét az MTI Fotóarchívumának eszméletlenül hangulatos fotóinak felhasználásával készült. A képek kattinthatóak és a forrásukhoz vezet a link, amin az esetleges kiegészítéseket, javításokat örömmel fogadják az archívum dolgozói.

A gyűjteményben megtalálható sok százezer fotó bármelyikéből kérhető akár nagyméretű vászon falikép is!

A fent említett szakszervezeti beutalóhoz - amint a neve is elárulja - szakszervezeti tagok és családtagjaik juthattak. Hogy mennyi szakszervezeti tag volt Magyarországon? Ha hihetünk a statisztikáknak akkor 1945 elején 10.140 fő, ami az év végére 850 ezerre ugrott fel. Ez persze nem jelenti hogy mindenki önként lépett be a szakszervezetbe, mindinkább a vállalatokon belüli kötelezővé tett tagság játszott ebben szerepet. A gyakorlatot a hatalomra jutott kommunista párt is átvette és a vállalatok dolgozóit kötelezően terelte a szakszervezet kebelébe, ezzel két legyet ütve egy csapásra, hiszen a szakszervezeti tagok majd' mindegyike párttag is lett. A tagok száma folyamatosan emelkedett a nyolcvanas évek elejéig, amikor is a puhává váló diktatúra a magánszektort immár megtűrve vesztette el a szakszervezeti tagokat, akik egyre többen lettek jól menő butikosok vagy kisiparosok. A szervezetnek a csúcsán, 1980-ban 4,4 millió tagja volt. De térjünk vissza a beutalókhoz! Elvileg három évente igényelhették a dolgozók a kedvezményes nyaralásra jogosító beutalókat, de a gyakorlat azt mutatta hogy amíg a felső- és középvezetők szinte automatikusan évente megkapták a lehetőséget, sokaknak nem jutott és olyanok is voltak akik egyáltalán nem tartottak rá igényt, hiszen ezt a csekély összeget sem tudták kigazdálkodni, vagy a mellékes háztáji nem engedte hogy családostul hetekre elszabaduljanak otthonról. Ja, és voltak akik a Balaton mellett laktak, mint például mi és nem éreztük hiányát a szervezett pihenésnek miután kölyökként minden délután és hétvégén a strandon és környékén lebzseltünk. Addig persze mindkét szülőm SZOT-üdülőkben dolgozott.

f_la19600621005.jpg

1960. június 24. A SZOT (Szakszervezetek Országos Tanácsa) balatoni üdülőibe, táboraiba induló gyerekeket búcsúztatják szüleik a Déli pályaudvaron. MTI Fotó: Lajos György

A szakszervezeti beutalók száma az ötvenes évektől folyamatosan emelkedett. Míg 1949-ben 85 ezer beutalót adtak ki, 1978-ra ez a szám 388 ezerre emelkedett. Kezdetben minden réteg képviseltette magát az üdülők közt, később azonban inkább a középszintű és alacsonyabb jövedelemmel rendelkezők vették igénybe. Az 1980-as évekre a térítési díjak védelme miatt már teljesen finanszírozhatatlanná vált az államilag támogatott üdültetés, az egyre növekvő igényeket sem tudták kielégíteni, amit igen, azt rendkívül veszteségesen. A vállalati üdülők férőhelyeinek növekedése és színvonaluk emelkedése is a SZOT-üdülők ellen dolgozott.

c_ja19670319025.jpg

1967. március 19. Ebéd a debreceni Kohász üdülő (SZOT-üdülő) éttermében. MTI Fotó: Járai Rudolf

Pedig az 1980-as évekhez közeledve a SZOT-üdülők üzemeltetői igyekeztek minél több igénynek megfelelni: szanatóriumi, gyógyüdültetést, felnőtt üdültetést, nászutas, családos és kisbabás üdültetést kínáltak. A gyermeküdültetésre, táboroztatásra, a kisdobos- és úttörő mozgalommal együttműködve szintén nagy hangsúlyt fektettek.

c_b19600825023.jpg

1960. augusztus 25. Nyári táborozó fiúk a SZOT parádi gyermeküdülőjében. A Szakszervezetek Országos Tanácsának (SZOT) számos üdülője van a Mátrában. MTI Fotó: Bojár Sándor

f_cso19660616013.jpg

1966. június 16. Tálalásra várakozó gyermekek a zamárdi új SZOT-gyermeküdülő ebédlőjében. A hét modern pavilonban egyszerre 500 gyereket tudnak elhelyezni. Az üdülő szépen berendezett ebédlő, mosdó, és orvosi helyiséggel rendelkezik, saját strandja és jól felszerelt játszótere van. MTI Fotó: Kovács Sándor

SZOT üdülők voltak szerte az országban, így például Budapesten, a nagyobb városokban, a Duna-kanyarban, a Mátrában, a Bükkben és természetesen legtöbbjük a Balaton partján. 1957-ben 240 épületben fogadtak SZOT szakszervezeti vendégeket, ez a szám a hetvenes évek végére csaknem 380-ra emelkedett. Az ötvenes évek elején az államosításkor a szakszervezeti tanácshoz került rengeteg kastélyt és nagyobb, tömeges elhelyezésre lehetőséget nyújtó épületeket a hetvenes évekre már jócskán korszerűsíteni kellett, hiszen pl. 1960-ban a szobák csak kevesebb mint háromnegyedében volt hideg folyóvíz, negyedében melegvízellátás és alig 2 százalékában saját fürdőszoba. Így aztán szükségszerűen a modernizálások, felújítások mellett rengeteg nagyberuházást hajtottak végre a szállodaépítési- és bővítései programokban, amelyek jelentősen terhelték a költségvetést, de a kádári gulyáskommunizmus eme alappilléréből nem engedtek. A dolgozó csak gyönyörködjön a balatoni naplementében és amíg szájában érzi az olcsó sör és a filléres menza ízét addig sem jut eszébe olyan csacskaság, mint az utcára vonulás és "ruszkik haza" feliratok mázolgatása holmi állami áruházak kirakatára.

Két nagy SZOT beruházás:

c_ja19650324035.jpg

1965. március 24. Beutaltak az 1963-ban átadott Szakszervezetek Országos Tanácsa (SZOT) Béke Gyógyüdülő fürdőcsarnokában. A Dúl Dezső építész (AÉTI) tervei alapján épült 385 fős gyógyszálló és 400 fős termálfürdő, melyet három 78 Celsius fokos forrás táplál naponta mintegy hatmillió liter gyógyvízzel. MTI Fotó: Járai Rudolf

f_mat19730810029.jpg

1973. augusztus 10. Augusztus végétől már fogadja az üdülőket a soproni új SZOT (Szakszervezetek Országos Tanácsa) és KPVDSZ (Kereskedelmi, Pénzügyi és Vendéglátóipari Dolgozók Szakszervezete) közös üdülője a 600 ágyas szakszervezeti üdülő. A hat és fél holdnyi parkkal, sportlétesítményekkel övezett üdülőben 288 erkélyes fürdőszobás szoba áll az üdülők rendelkezésére.MTI Fotó: Matusz Károly

A belülről korszerűsített épületben ma a Hotel Szieszta működik.

c_ja19670319033.jpg

1967. Krumplipürét fasírttal és talán töltött káposztát tálalnak a hajdúszoboszlói SZOT-Béke gyógyüdülőben. MTI Fotó: Járai Rudolf

De lássuk mennyire volt olcsó egy szakszervezeti üdülés! 

A beutaltaknak egy napi teljes ellátásért - azaz szállás és háromszori étkezés - 1970-ben kb. 15 forintot kellett fizetni, addig önköltségi áron egy szállodai éjszaka 50-75 forintba került és abban még nem volt benne az étkezés, ami egy étteremben 3 forint 50 fillértől (üres főzelék) indult, de például egy halászlé 15 forintba is kerülhetett, ahogyan egy üdítő is lehetett 4, de akár 13 forint is. Fejenként tehát a napi 90-100 forintos üdülés (szállás és étkezés) kijött 15 forintból, azaz alig 15-20%-ából! 

Hogy mitől volt olcsó a szakszervezeti üdülés az könnyen kitalálható. Állami dotációval csökkentették az árakat, az alapanyagok önköltségi áron kerültek elszámolásra, emellett a dolgozók által havonta befizetett szakszervezeti tagdíjak is csökkentették az üdülők árait. Az alábbi 1983-as statisztika beszédesen jelzi a számokat. Az 1,3 milliárdos költségbe az állam 870 millióval szállt be:

stat.jpg
Forrás: arcanum. Figyelő, 1984. április 26-i száma

Az üdülők pihenő vendégeiről gondoskodó dolgozókról is lehetne beszélni, de a képek szerintem nektek is többet mondanak. Nekem személyesen, gyerekkori élményeimből mélyen bevésődtek ezek a képek. A formaruhás felszolgálók, a szép és kevésbé szép fiatal lányok, akik mindegyike dohányzott, lábukat rendszeresen feltörte a cipő. Alkoholista idősebb férfi felszolgálók, akik mindig rájuk vadásztak, családos férfiak akik falkákban rúgtak be este és szintén a női személyzetet inzultálták.

f_ny19710709066.jpg

1971. július 9. Felszolgálók csoportja áll a SZOT Panoráma Szálló tetőteraszán. Háttérben Budapest panorámája: a Parlament, a Lánchíd, a Margit híd és a Gellért-hegy vonulata. MTI Fotó: Fényes Tamás

fpecs19890126001.jpg

Ezekben az években jártam pl. ide csajozni (a képen központban látható lányt személyesen ismertem): 1989. január 26. A boglárlellei (1991 óta újra Balatonlelle) Giuseppe De Vittorio SZOT-üdülő (helyi szlengben 'Nagyszot') éttermében ebédelnek a beutaltak. A szeptember végétől május elejéig tartó időszakban tizenkilenc ágazati szakszervezetből érkeznek a gyógyulni, pihenni vágyók a szanatóriumba. Az üdülő helyén ma a BL Yachtclub apartmanépületei és kikötője található. MTI Fotó: Kálmándy Ferenc

Millió bevillanó kép, szag, érzés... Tévével és fürdőszobával felszerelt, erkélyes lakosztályokba érkező vállalati felsővezetők és pártfunkcionáriusok, akiknek az üdülővezetők látványosan nyalták a seggüket és - a "kommersz" vendégeket elzavarva a teniszpályáról - soron kívül játszhattak. A raktárkészlet rendszeres dézsmálása, a nagyüzemileg, hatalmas tálcákban készülő krémes, piskótás sütemények illata, az ismerkedési estek, ahol mindenki csak "arra" hajtott, összegyűjtött márkakupakok nejlonzacskóban ("nedobdelazzalnyernilehet"), üdülői házirend, kölcsönözhető másfél mázsás fém vízibiciklik (amiknek ha kirohadt a hegesztésük és belefolyt a víz a vázba akkor elsüllyedtek), szocreál hússzor-húszas cementlap és tört mozaikpadló, pasztellszínű dekor-faliburkolat az étteremben, fényüket vesztett alumínium-hamutartók, piros műbőr foteles társalgók...

c_ja19670319027.jpg

1967. március 19. Elkészült a pogácsa a debreceni Kohász üdülő (SZOT-üdülő) konyhájában. MTI Fotó: Járai Rudolf

f_tts19820609034.jpg

1982. június 9. Szobájukban pihenő vendégek a SZOT rózsadombi Gyógyüdülőjében. MTI Fotó: Branstetter Sándor

f_aba19850303037.jpg

1985. március 3. Ismerkedési est a lillafüredi Palota Szálló éttermében. Az 1930-ban épült egykori vadászkastély 1969, illetve a három évig tartó felújítási munkák után 1977 óta fogadja a SZOT-üdülő (Szakszervezetek Országos Tanácsa) vendégeit. Évente 26 turnusban mintegy nyolc és félezer vendég pihenhet itt és élvezheti a festői táj, a hegyek és a vizek szépségeit. MTI Fotó: Manek Attila

f_b19630706043.jpg

1963. július 6. Nők, férfiak és gyerekek pihennek és játszanak a SZOT (Szakszervezetek Országos Tanácsa) bakonybéli üdülőjének kemping részén. MTI Fotó: Bojár Sándor

f_led19660522055.jpg

1967. május 22. Nyaralók pihennek a Bányaipari Dolgozók Szakszervezetének üdülőjében Siófokon. MTI Fotó: Szebellédy Géza

A siófoki Petőfi sétányon található gyönyörű épületben ma a Kodolányi Főiskola, Gábor Dénes oktatási központja található

f_bn19770724029.jpg

1977. július 24. Főtt kukoricát árul egy asszony kiskocsijáról a Balaton egyik strandján. MTI Fotó: Benkő Imre

A magánszektor maszekjai és a jattból élők busásan kerestek, de csak a szakmunkásbér fele, harmada után adóztak. A Balatonon nyári idénymunka volt a maszekoké már akkor is.

f_b19620601006.jpg

1962. június 1. Üdülők vásárolnak a település központjában a Csemege Élelmiszerkereskedelmi Vállalat üzleteiben. Megkezdődött a nyári szakszervezeti üdültetés a Balatonon a SZOT (Szakszervezetek Országos Tanácsa) üdülőiben. MTI Fotó: Bojár Sándor

A helyszín manapság ÍGY fest.

f_la19641214013.jpg

1964. december 14. Autóbuszok és vendégek a SZOT (Szakszervezetek Országos Tanácsa) galyatetői üdülője előtt. Az üdülőben egyszerre 300 vendég élvezheti a tél nyújtotta sport-és kirándulási lehetőségeket, ugyanakkor jól érezhetik magukat a szálló kellemes vizű uszodájában is. MTI Fotó: Lajos György

f_mu19520719010.jpg

1952. július 19. Szobarend-ellenőrzés a SZOT tóalmási úttörőüdülőjében, az egykori Andrássy-kastélyban. MTI Fotó/Magyar Fotó: Munk Tamás

Az ötvenes évek elején az úttörőszervezet üdülőiben katonás fegyelem volt kicsik és nagyobbak számára egyaránt.

f_b19590602036.jpg

1959. június 2. Teherautóra rakják az üdülőkbe szállítandó hús- és zöldségárut az Üdülőellátó Vállalat munkatársai a vállalat hévízi raktáránál. A cég gondoskodik az ország összes üdülőiben tartózkodók zavartalan élelmiszerellátásáról. MTI Fotó: Bojár Sándor

f_dp19590815002.jpg

1959. augusztus 15. Utasok szállnak le a SZOT első dunai üdülőhajójáról Sztálinvárosban, az üdülők idejük nagy részét a hajón töltik. A hatnapos üdülés során eddig Esztergomban, Visegrádon és Vácon állt meg a hajó.

Az 1989-ben átalakított, majd 1990-ben lényegében megszűnő szervezet teljes vagyonát, amely elsősorban értékes ingatlanokból állt, privatizálták, azaz gyakorlatilag teljesen ellopták.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://ritkanlathatotortenelem.blog.hu/api/trackback/id/tr5416166784

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Skulo · http://politoxi.blog.hu/ 2020.08.28. 05:30:10

Szerettem SZOT üdülôbe járni. Gyerekként jópár helyen megfordultam, pedig a szüleim sem vezetôk, sem funkcik nem. Voltak.
A balaton szinte minden évben program volt, pedig egy idô után már csak anyám tartott el kettônket az öcsémmel a nem valami vaskos fizetésébôl. SZOT nélkül esélyünk sem lett volna a nyaralásra.

Na és milyen a gyümölcs a SZOT üdülôben? Hát aszott!

Skulo · http://politoxi.blog.hu/ 2020.08.28. 05:34:04

Ja, az elsô képen a csónak hátulján a jel, az a kölcsönzô volt ugye? Vagy a Röltex?
Olyan rég volt már...

gabroca 2020.08.28. 07:30:25

A tóalmási kastélyban voltam gyerekként, csodállatos hely volt, hasonlóan pl Röjtökmuzsajhoz. Ma ezek persze nem érhetőek el proliknak, csak protekcióval vagy pénzzel látogathatóak, de anno elég volt a SZOT ezekhez az államilag lenyúlt helyekhez...

tonyo71 2020.08.28. 08:14:46

@Skulo: Az a kölcsönző jele...
Ne sokat költsön, vegyen inkább köcsön. :)

Mitya Ivanov 2020.08.28. 08:20:16

Nagyon jó válogatás
Veszprémi gyerekként (mai is ott élek) volt nyaralónk (vagyis telkünk, szőlóvel, gyümölcsössel kis házzal) az egyik közeli parti településen. Így nekem ez a balatoni SZOT élmény kimaradt. Az északi part keleti részén, mondjuk Almáditól Füredig nem is volt SZOT üdülő, ez inkább a déli partra volt jellemző. Az itteni szállodák a 80-as években már bőven a turistákat célozták meg.
Viszont a szüleimmel 1986-ban elmentünk mégis egy SZOT üdülésre 1986-ban, Leányfalura. Nagyon szar volt minden: az ágyak kopottak voltak, a falak mocskosak, a fürdőszobák aprók voltak, a teniszpályán nem voltak vonalak, se háló, volt lengőteke, az étteremből semmire nem emlékszem már. Kirándultunk szentendrén, elmentünk Pestre augusztus 20-án, na az megint hiba volt.
Összeségében azt sem tudtuk, hogy mit keresünk ott, azt gondoltuk, hogy jó nekünk otthon a balatonnál a saját kis világunkban. Amikor akkor megyünk haza amikor akarunk, akkor megyünk le amikor a szőlővel tennivaló van stb. Ja igen: apám már az első héten haza akart menni, mert ideges volt, hogy mi lesz a szőlővel, a telekkel, tetejezni kéne, peronosz ellen egy utolsó permetezés még szükséges, a krumplit is meg kellene nézni... Megfogadtuk, hogy SZOT üdülőbe soha többé nem megyünk, ami teljesült is, mert a rendszer széthullott.

Fehérlapos 2020.08.28. 08:23:21

A képek többségét elnézve csak az 50+ korosztály járt nyaralni.

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2020.08.28. 08:51:14

@gabroca: én inkább úgy módosítanám hogy nekem gyerekként sosem adatott meg a szot üdülés, csak az elvtársak gyerekeinek, nekünk valahogy sosem adtak
most meg ha fizetek, bárhová mehetek :)

amúgy Balatonbogláron és Lellén is dolgoztam nyaranta, de már csak a kommunizmus után

nemecsekerno_007 2020.08.28. 08:52:33

@gabroca: A SZOT is egyfajta protekció volt, csak később, mások fizették az árát.

Buncog 2020.08.28. 09:34:21

@Skulo: Anyád valamit nagyon tudhatott, hogy szinte minden évben beutalót kapott.

morph on deer 2020.08.28. 09:35:30

@enpera:
“ most meg ha fizetek, bárhová mehetek :)”

Bárhova akkor is mehettél, sőt, még fizetni sem kellett mindig érte! :)

Amúgy a SZOT üdülés lényegesen kevesebbe került, mint az egyéb lehetőségek, erről volt szó.
Egyébként, ha megfizetted az árát, akárhol nyaralhattál akkor is, de a történet nem erről szól.

nemecsekerno_007 2020.08.28. 09:41:40

@morph on deer: Azért akárhol nem. Ne szépítsd a múltat.

morph on deer 2020.08.28. 09:44:56

@nemecsekerno_007:
“csak később, mások fizették az árát.”

Nem csak később, és nem csak mások, hiszen az is fizetett, aki részesült a juttatásból.
A kétségkívül protekciós vonal mellett viszont tényleg volt egy elég erős szociálpolitikai szerepe is: nagyon sok nagycsaládos nyaralhatott így, sok rászoruló meg így jutott el a gyógyfürdőkbe.
Magyarul: volt ennek azért pozitív hatása is, bőven.

ötköb 2020.08.28. 09:47:27

A 60-as évek közepe táján mi is többször voltunk a szüleimmel Balatonlellén meg Solton a Teleki kastélyban. Mindig nagyon jól éreztem magam, egy életre szóló élmény volt.
Lellén az épület most is meg van a kertmozi után. Jelenleg az ügyészség oktatási központja.
Lehet visszafelé köpködni, de ez akkor is szuper volt. Fllérekből lehetett 2 hetet üdülni a családnak.

Ph0en1x 2020.08.28. 09:54:23

Szóval a "privatizálás" szó egyenértékű lett az ellopással.

És azzal mi van, amikor az állam "államosította" a privát ingatlanokat? Az nem lopás?

Ha A-t mondasz, mondj B-t is!

morph on deer 2020.08.28. 09:55:26

@nemecsekerno_007:
“ Azért akárhol nem.”

Értelemszerűen én a nyilvánosság számára szolgáló nyaraló- üdülőhelyekről beszélek. Nem tudok róla, hogy lettek volna tiltott kereskedelmi létesítmények, ezen nincs mit szépíteni.

Nyilván nem a BM vagy a hasonlók üdülőben, bár olyanról tudok, hogy a nagyobb elvtárs vihetett magával vendégeket. De ez másik kategória, mert ez sem pénzért volt.

nemecsekerno_007 2020.08.28. 09:59:06

@morph on deer: Jaja, Kádár így vásárolta meg a nép egy részét, aminek az árát a mai napig fizetjük. Másoktól persze földet, ingatlant, gyárat vettek el. Nekik ez a kádári romantika egész mást jelent.

2020.08.28. 10:45:44

@Skulo:
"SZOT nélkül esélyünk sem lett volna a nyaralásra."

Igazából nem kimondottan neked írom, mert ezt így sokszor hallottam elmondva, hogy a SZOT üdülés milyen jó volt, mert olyanok nyaralhattak, akik egyébként nem tehették volna meg.

Nos, a probléma ezzel az, hogy az egész rendszer arra épített, hogy mindenki szarul keresett, cserébe egy csomó dolog, így a SZOT üdülés is államilag dotált volt. Na de államgazdaságban az állami dotációt is a dolgozó termelte meg. Vagyis ha a nyugati országokhoz hasonlítjuk, valójában a szocialista rendszerben nem kapták meg a fizetésük egy jelentős részét pénzként, hanem szolgáltatást kaptak helyette. Ezzel a fő probléma, hogy emiatt hatékonytalanul működött többek közt az üdültetés is, hiszen az átlag munkás megszokta, hogy neki ez annyiba se kerül, mint ha otthon lenne, és nem mint fizetett szolgáltatásra tekintett, a másik oldalon ennek megfelelően alakult a kiszolgálás, illetve önmagában az állami jellege miatt rossz hatékonysággal végezték a munkát, illetve ahol lehetett loptak.

Emellett hosszútávú károkat is okozott ez a rendszer a fejekben, hiszen ez az olcsóság lett a viszonyítási alap.

gabroca 2020.08.28. 10:47:42

@enpera: Ez marhaság. Nem látod jól a kort. Beutalót kapni üdülőbe nem volt feltétel a párttagság. A mi családunk abszolut kommunistaellenes volt, mindkét szülői oldal szívott a háború után a rendszerváltás miatt. (Tulajdonelvétek, disszidálás, 56-os disszidálás bukta stb) De mégis többet jártam szot táborokba, mint a 2 unokatesom, akiknek apjuk párttag és személyzeti vezető volt. Ők inkább a 90-es rendszerváltás vesztesei voltak.

2020.08.28. 10:49:06

@morph on deer:
Ugyanazok a nagycsaládosok Nyugat-Európában a saját zsebükből ki tudták fizetni a nyaralást, ahol sokkal magasabb színvonalú kiszolgálást kaptak. Az olcsóság egy illúzió volt, közvetve azt is fizette mindenki.

morph on deer 2020.08.28. 10:49:45

@nemecsekerno_007:
Ez a két dolog nem oltja ki egymást, azaz attól még azok, akik nyaralhattak, még nyugodtan érezhették jól magukat, hogy pl 15 évvel korábban valakit/valakiket kiraboltak, nem gondolod?

Egyébként nálunk az államosítás ‘53-ban zajlott, akkor költözött el a család egyetlen éjszaka a kitelepítés elől, az még nem Kádár volt, bár ez már a dolgok vége felé történt.
(A helyi párttitkár üzente meg a nagyapámnak, hogy másnap reggel jönnek értük, éjjel a szomszédok segítettek a költözésben, másnap reggel meg az ÁVÓ “nem találta otthon” a kitelepítendőket... De ettől még minden elvettek.)

Ser Vazul 2020.08.28. 10:51:04

@Örömhernyó: olyat ami akkor volt ma is lehet

2020.08.28. 10:52:11

Ja, és mielőtt valaki a Nyugat-Európával összevetésen kiakadna, nos a vendéglátás egy erősen munkaerő igényes terület, ezért nem lehet azt mondani, hogy persze, mert ott helyből erősebb volt a gazdaság, magasabbak a bérek, mivel ahol a bérek alacsonyabbak, ott arányaiban a vendéglátás is olcsóbb. Az államilag dotált nyaralás általánossá válásával csak a kifizetés módja változott, na meg a rendszer biztosította az alacsony színvonalat is.

Más kérdés, hogy az átlag embernek ez a jólét netovábbja volt, mert ez volt a magyar történelem során az első korszak, amikor az átlagember is elmehetett nyaralni. Csak ez nem a szocializmus érdeme, a kapitalista országok is eljutottak oda, csak hamarabb és magasabb színvonalon.

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2020.08.28. 10:54:30

@geegee: ja én, mivel én írtam a bejegyzést. A kepalák nagy részébe nem nyúltam bele, azért a sok SZOT...

2020.08.28. 10:56:28

@morph on deer:
Eleve az "akárhová" egy államgazdaságban eleve erős korlátokat jelent, hiszen nem lehetett szabadon szállodát nyitni, tehát az akárhová az az állami szálodákat, illetve a megtűrt zimmer ferizőket jelentette. Külföldön ugyanez keleten, illetve nyugatra sokáig csak erős korlátozások mellett.

flamer 2020.08.28. 10:57:36

@morph on deer: Szerintem arra gondolt, hogy a nyugati határon az átjutás nem volt teljesen problémamentes :)

morph on deer 2020.08.28. 11:02:08

@Zabalint:
Elfelejted, hogy nálunk nem kapitalizmus volt akkoriban.
A rendszernek épp az volt a lényege, hogy mindenki hozzájárult a közös, a széles rétegeknek szóló feladatok költségeihez, lásd oktatás, egészségügy, kultúra, stb, ami így mindenki számára különösebb gond nélkül elérhető volt, sokkal inkább, mint ma.

Abban teljesen igazad van, hogy a tudati oldala ennek azóta is defektes: nagyon kevesen voltak/vannak tisztában azzal, hogy mi is az, ami jár nekik, és mi is az, amiért meg kell fizetni a teljes árat.

Ezt a hazug életérzést viszi tovább pl a rezsicsökkentésnek nevezett bullshit, ugyancsak a már ismert néphülyítési okból! A dolog szépséghibája az, hogy most itt elvileg kapitalizmusnak kéne lennie.

hátramozdító 2020.08.28. 11:30:41

Köszönjük szépen, el vagyunk kényeztetve :) Én csak gyerektáborban voltam és rettenetesen utáltam, de a hangulatképből hiányolom a lambériát. Fogalmam sincs, miért, de volt egy lambériamánia valamikor és ezek a hulladékfából összegányolt borzalmak mind a mai napig megtalálhatóak egy csomó helyen...

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2020.08.28. 11:40:47

Ó, de szép propaganda- és/vagy reklámfotók ezek jó része is (némelyik beállított résztvevőkkel, sőt modellekel stb.). Ilyenek kerültek aztán az újságokba is, hogy a szocializmus sikerét hazudják, miközben a "nép" nagy része meg otthon görnyedt a telken (ha volt) meg a munkában...

Ehetetlen Odó 2020.08.28. 11:47:24

Hálistennek sose voltam SZOT-üdülőben.

bioLarzen 2020.08.28. 11:55:24

Hihetetlen, mit meg nem őriz az agy... Anno kétszer is voltam gyerekként a zamárdi SZOT-üdülőben. Ha csak úgy vissza kellett volna emlékeznem, hogyan nézett ki a kajálda, alig valamire emlékeztem volna (pl. a drótüveg falra) - így viszont, hogy képen láttaam, még, mielőtt elolvastam volna, hogy ez melyik üdülő, az agyam egyből bejelzett, hogy hopp, ez pont olyan, mint a zamárdi üdülőjében volt az ebédlő...

bioLarzen 2020.08.28. 11:55:56

@Ehetetlen Odó: Gyerekként egyáltalán nem volt az rossz...

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2020.08.28. 12:00:33

@morph on deer: nem mehettem bárhová, útlevelet sem kaptunk

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2020.08.28. 12:01:24

@gabroca: marhaság, nem jól látod a kort. Az én szüleim sosem kaptak beutalót, pedig dolgoztak mint az állat.

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2020.08.28. 12:37:26

@enpera: de kérték? mert lehet hogy egyáltalán nem ahogyan az én szüleim sem

peter3374 2020.08.28. 12:43:38

@Buncog: ritka bunko beszolas.... Ráadásul nem is kellett nagyon tudni semmit hozzá, csak jó helyen kellett dolgozni a cégben ahol közel volt a beutaló osztás...

efi 2020.08.28. 13:03:23

Hogy bírták nyáron ezt a rengeteg ruhát? Bent az ebédlőben, délben gondolom lehetett vagy 30 fok, 90%-os pára. Öltöny, gyerekeken hosszú ujjú, esetleg pulóver.
Kint a napon is mindenki hosszúban sétálgat.
Gyerekek meg még azzal is szívtak, hogy otthon aludhattak volna 10-ig, és az ágyat is hagyhatták volna, itt meg gondolom 6-kor felverték őket, aztán f7-kor már azzal cseszegették, hogy nem egyenes a pokróc.

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2020.08.28. 13:08:40

@JTom: amennyire tudom szóba sem jött hogy ad a cégük..

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2020.08.28. 13:09:21

@efi: bakker, ezek beállított propagandaképek :D ki volt adva hogy szép ruhában mindenki

efi 2020.08.28. 13:24:10

@enpera:
Az is, hogy mindenki vigyen magával?
Amúgy a valóságban is eléggé beöltöztek, jó kis szaguk lehetett a nap végére.

nemecsekerno_007 2020.08.28. 13:26:00

@morph on deer: Nyissunk Disneylandet Auschwitz helyén?!
Valóban az 50-es években kezdték és Kádár fejezte be. Kádár “tevékenysége” sokkal károsabb volt mint az 50-es évek, mert a fejeket és a lelket szállta meg. Talán az oszmán megszállás társadalmi hatása volt hasonló.

Club Sandwich 2020.08.28. 13:52:00

@nemecsekerno_007: Karosabb? Fejeket es lelkeket???
Jaaa, petergabor meg a kerekfeju rohadek rakosi csak a testet tortek ossze, ha epp olyanjuk volt, mennyivel jobb is az!
Mire Kadar sorra kerult, mar reg ossze volt torve minden, testestul-lelkestul - koszonhetoen a fent emlitett ket kisbetus veglenynek.

nemecsekerno_007 2020.08.28. 13:55:04

@Club Sandwich: Nem így van. Kádár megvette az emberek lelkét.
Olvasd el Petőfi: Kutyák dala c. versét.

gabroca 2020.08.28. 13:55:55

@enpera: Nem jó helyen dolgoztak...

megvagyhadnagy 2020.08.28. 13:56:40

Ez az egész illúzió volt.
Vagyis csalás, ámítás, megtévesztés...hazugság. Soha ne jöjjön vissza az az idő, hiába mutat jól papíron (fényképeken).

2020.08.28. 14:50:31

@morph on deer:
Nem felejtem el, hogy nem kapitalizmus volt, hanem épp azt magyarázom, hogy miért nem volt jó az a rendszer, és miért kamu, hogy azok az emberek egyébként nem engedhették volna meg a nyaralást. Mert ha kapitalizmus lett volna, akkor ugyanazt fizetésként kapták volna meg, és fizettek volna a nyaralásért, csak mivel az ő munkájuk, és a vendéglátósoké is hatékonyabb lett volna, ezért magasabb is lett volna ennek a színvonala.

"Ezt a hazug életérzést viszi tovább pl a rezsicsökkentésnek nevezett bullshit, ugyancsak a már ismert néphülyítési okból! A dolog szépséghibája az, hogy most itt elvileg kapitalizmusnak kéne lennie."

Egyetértek. De ugyanez a CSOK meg a többi támogatás is. Ott is gyakorlatilag azt kapják meg állami dotációval, amit amúgy piaci alapon ugyanakkora, de a nagyobb hatékonyság miatt igazából kevesebb erőforrás felhasználásával megkapnának.

ötköb 2020.08.28. 14:55:06

@megvagyhadnagy:

Szerintem nem illúzió vagy csalás volt, hanem a valóság. Én ott voltam többször is, működött és jó volt.
Tömegek üdülhettek nagyon olcsón.
Az más kérdés, hogy ezt mi tette lehetővé.
Egy szinte biztos: nem jönnek vissza azok az idők, mint ahogy más idők sem. Hiába szeretnék nagyon sokan.
A jövőnknél csak egy valami bizonytalanabb, a múltunk.

2020.08.28. 14:57:07

@enpera:
Hát nem tudom, én nem éltem akkor, de nagyszüleim például voltak vállalati meg SZOT üdülőben, pedig nem voltak komcsik, és amit tőlük tudok róla, az alapján eléggé konzervatívak voltak akkoriban a szokások, nem igen mentek le lazán öltözve a szállodai étterembe. Szvsz ez nem annak a rendszernek volt a sajátja, inkább hagyomány, ami mára szerencsére kikopott.

2020.08.28. 15:00:35

@nemecsekerno_007:
Van valami abban, amit írsz, bár sok olyan dolog van, amit már jóval korábban az urambátyám rendszer hozott létre, a Kádár rendszer csak konzervált. Viszont tény, hogy az agymosás erővel sokkal kevésbé működik, mint látszólagos jóléttel, amelyeket állami jótéteménynek adnak el.

2020.08.28. 15:03:38

@nemecsekerno_007:
Szerintem Arany János: János pap országa az a vers, ami nagyon jól leírja a Kádár rendszert is, csak a keresztény ideológiát kell lecserélni kommunistára, a nyugatot keletre.

jacint70 · http://jacint.blog.hu 2020.08.28. 15:27:08

@enpera: Nem az a gáz, hogy nem lehet a "protekciósoknak" fillérekért üdülni, hanem az, hogy nem olyanok a fizetések, hogy normális helyre bármikor be tudd magad fizetni.

nemecsekerno_007 2020.08.28. 15:50:06

@Zabalint: Van egy jó dokufilm a témában: A kibulizott ország - Elsikkasztott történelmi lehetőség (Bereznay András) Keress rá, fent van youtube-on.
Szépen elmondja az 1945 utáni történések lényegét, geopolitikai hátterét és a rendszer működési logikáját.
A fazon 1978 óta Londonban él, de megélte a Kádár-rendszer kialakulását mint értelmiségi. Nagyon tanulságos, egy csomó dolog a helyére kerül a rendszerváltás előtt, alatt és után történtekből.

morph on deer 2020.08.28. 16:51:18

@enpera:
“ki volt adva hogy szép ruhában mindenki”

Nem kellett kiadni, akkoriban ez “esemény” volt a legtöbbek életében, és ahhoz felöltöztek. Már egy ma hétköznapinak számító utazáshoz is a “jobbik” ruháját vette fel a nép.
Ahogy színházba se mentek mondjuk melegítőben, de vacsorázni sem mentél el strandpapucsban.
Mielőtt belebonyolódsz: nem minősítek, csak elmondom, hogy ez hogy volt akkor.

morph on deer 2020.08.28. 17:05:54

@Zabalint:
“ Mert ha kapitalizmus lett volna...”

De nem volt.
Ne felejtsd el azt sem, hogy sokaknak a ‘45 utáni idő valóban lehetőséget adott arra a munkára, tanulásra, stb., amire korábban nem lett volna esélye sem, és ez még az a generáció, amely többségének a Kádári idők ténylegesen a jobb életet jelentette.

Az természetes, hogy innen már másnak látszik, ma már látjuk a teljes képet, és van okunk átértékelni, de akkoriban ez valóban eredménynek tűnt, és mindenképpen pozitív hatással bírt.

És még az is benne volt, hogy nekünk jobb, mint a románoknak, meg az endékásoknak, (de a jugóknak még jobb!) ami nem volt igazán rossz dolog, a körülményekhez képest.

Persze, ma már tudjuk, hogy hogyan és miért. De attól ez még nem lesz rosszabb emlék visszamenőleg!
(Caveat: soha nem üdültem SZOT üdülőben, ráadásul “osztályidegen” státuszú család voltunk, szóval nem érdekből pofázok.)

toncsi64 2020.08.28. 17:28:28

Azért ezt az üdülési módot nem pozitívumként felfogni elég vicces. Írják itt többen ha megkapta volna a rendes bérét ki tudta volna fizetni. Így van, de vajon kik voltak ezek az ezt megelőző rendszerben ? Mert a földön dolgozók gyerekei, a zsellérek gyerekei, a gyári munkás gyereke aligha jutottak volna el a Balcsira két hetet nyaralni a szüleik jövedelméből. Nem kell az előző rendszer rajongójának lenni (valószínűleg nincs is miért), de azért a pozitívumokat nem kell eltagadni.
Szerintem ez egyike a pozitív hozadékoknak főleg azok számára (és Ők nem voltak kevesen) akiknek sikerült igénybe venni.

fifibá55 2020.08.28. 21:35:13

@toncsi64: És még egy közös vonás: a képeken láthatók egyike se tudta, mi az az egzisztenciális bizonytalanság.

Vén motoros 2020.08.28. 22:05:26

Itt mindenki SZOT-otik. Pedig a SZOT üdülők mellett az ország tele volt a VÁLLALATI üdülőkkel. Anyám a Bányűszati Aknamélyítő Válllatnál dolgozott (nem bányászként, egyszerű beruházási ügyintézőként), és minden évben egy turnust (olykor - egy kollága családjával megosztva - fél turnust üdültünk az Alsóörsi családia Bányász üdülőben. De volt az Aknamélyítőnek csónakházas, rocsós, kismedencés vállalati strandja Pünkösdfürdőn. Később anyám átment a METRÓ-KÉV-hez (a kék METRÓ építési munkái idején), akkor a KÉV Véllalati üdülőjében voltunk. De a barátom az OVIT-nál az OVIT üdülőben... A Kádár-kornak sokmindent fel lehet róni, de azt nem, hogy nem igyekezett a dolgozók pihenéséről gondoskodni. Felhozom a gyermeküdültetést. Nem azért mondom, hogy megszóljam az Erzsébet-táborokat, de anno Káptalanfüreden egymást érték ("bokorban" voltak egymás közelében) a többnyire társadalmi munkában, meg "szocialista munkaverseny" keretében, ELVILEG szinte ingyen felhúzott faházas, emeletes ágyas Úttörőtáborok (persze, tudom, hogy valójában nincs "ingyenebéd", nem kérek kioktatást). Én tavasszal évekig jártam a VIII. ker. Úttörőtáborába, társadalmi munkában tábort bővíteni, csinosítani,karbantartani. Itt 8 turnusban kb. 4.800 db. VIII. kerületi - nem mondom, hogy proligyerek, de szegény gyerek - jutott e a balatonig. lányegében jelképes összegekért. A tábornak saját elkerített balatonpartja volt., egy lépcsővel a vízbe, füvesítve, amúgy a telken SEMMI sem volt. 3 oldalt kerítés, fű, 4. oldalon a Balcsi.
Mi - cserébe a társadalmi munkáért - szeptember elején egy hétvégére lemehettünk a táborba, feltöltötték nekünk a nagy ipari hűtőt, ránkzárták a táborte, és péntek délutántól vasárnap estig miénk volt a 600 fős Úttörőtábor. A "miénk" kb. 20 főt jelentett.) Nagyon élveztük. Főztünk, sütöttünk magunknak.
Nos, Volt még Káptalanfüreden 2-3 másik tábor is, az akárhogy számolom, CSAK ITT egy nyáron min. 15.000 szegény gyereknek adott egy hét Balatont, teljes ellátással, degeszre zabálással, saját Balatonparttal. Szinte inygér'

Ez nem nosztalgia és nem politika. MOST miért nincs itt nyaranta 15.000 gyerek szint einygen üdültetését biztosító CSERKÉSZTÁBOR? Piros helyett ZÖLD nyakkendővel, cserkész egyenruhával, napiparancs helyett reggeli imával, stb.?

Ezeket a táborokat rendszerváltás után részben privatizálták, részben szétqrták.

élhetetlen 2020.08.28. 23:29:44

@Zabalint: Igazad van, most sokkal jobb, bárki mehet a minimál béréből, vagy a közmunkás fizetéséből akárhova nyaralni. Már illúzió sincs.

élhetetlen 2020.08.29. 00:07:16

@enpera: „nem mehettem bárhová, útlevelet sem kaptunk”. Nem tudom, mi volt az oka, és mikor nem kaptál, én a 70-hez közelítek, és ifjú koromban csak az volt, hogy magán útra csak három évente kaptál engedélyt és pénzt, vagy nem. De az Ibusznál annyi útra fizettél be, ahányra akartál. Disszidált úgy kollégám, talán Svédországba, hogy eladta a lakását. itthon hagyták a gyereket a nagyival, kint maradtak, a nagyi meg befizetett az unokával egy (volt) Leningrádi útra, és onnét pattantak le, a család már várta őket.

élhetetlen 2020.08.29. 00:55:53

@Zabalint: „Nos, a probléma ezzel az, hogy az egész rendszer arra épített, hogy mindenki szarul keresett, cserébe egy csomó dolog, így a SZOT üdülés is államilag dotált volt.” Most is van államilag dotált juttatás, a SZÉP kártya, de az csak a tömegek kisebb részét érinti. Viszont most van a magánszállodák, kastélyok, stb, építésének, felújításának dotálása adópénzből, ez nem okoz károkat a fejedben?

Exploiter 2020.08.29. 07:03:48

Látom még mindig nincs meg sokaknak mi volt a baj és mi még mindig a baj ezzel a rohadt ideológiával.

De voltak olcsó üdülők, hurrá.

RedFox69 2020.08.29. 07:24:31

@Fotósképző: a fotók nagy része "propaganda", a családi képek is "beállítottak"... A korrajzhoz tartozik szerintem, hogy nem volt létbizonytalanság, aki tenni is akart valamit, az tudott előre tervezni. Az alaptörvényt sem álmodták újra éjszakáról éjszakára, jogszabályokat sem cserélgettek, mint más az alsógatyáját... Szerintem pro és kontra kell értékelni a dolgokat.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2020.08.29. 07:38:28

A kibulizott ország című művet lehet olvasni is.
.
www.kibulizottorszag.net/

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2020.08.29. 07:55:36

@jacint70: nekem olyan, de ez a vita is messzire vezet
amúgy ehhez a nosztalgia is sokat hozzátesz, akkor voltunk gyerekek, és az jó, tehát jó érzéseink vannak
most meg vén faszunk vagyunk :D

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2020.08.29. 07:57:26

@élhetetlen: igen, mindenki minimálbéres vagy közmunkás...

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2020.08.29. 07:58:04

@élhetetlen: aktuálpolitika tilos itt tudtommal, és messzire vezetne ha belekezdenénk

jacint70 · http://jacint.blog.hu 2020.08.29. 08:43:59

@enpera: Szerintem nincs vita. ;-) Igen, erős a nosztalgiafaktor, de arra is kell gondolni, hogy az a kor követelményeinek mennyire felelt meg. ;-)
Akkoriban nem volt wellness hotel, meg fine dining, emlékeim szerint ilyen dögvész meleg sem. Két hét a Balcsin, strandolás, ingyenkaja - süti is!!! -, mellé egy kis lángos, sörike. Most mi ebben az annyira rossz? ;-)

élhetetlen 2020.08.29. 16:00:57

@nemecsekerno_007: Nem találom a kommentet, amiről levelet kaptam, tehát a válasz így akármire megy. „csak csodálkozol mint a guminő”. Hú, már guminőre is telik? Jól megy a vállakozásod. És csodálkozik is, mikor foglalkozol vele? Nagyon élethű lehet.

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2020.08.29. 16:03:36

@élhetetlen: igen. A személyeskedő és/vagy a magyar aktuálpolitikát tartalmazó kommenteket figyelmeztetés nélkül töröltem.

spulni 2020.08.29. 16:05:27

A BM üdülők ugyanilyenek voltak. Az üdülőszag, a bútorok az ismerkedési estek, stb... :) Dobogókő, Balaton... Gyerekként szerettük.

élhetetlen 2020.08.29. 16:12:31

@enpera: „mindenki minimálbéres vagy közmunkás...”. Nem, de nagyon sokan azok.

spulni 2020.08.29. 16:20:30

@morph on deer: Igen. Nem volt divat, mint mostanában, hogy izom- (inkább háj) pólóban, nagyvirágos klottgatyában (pasik!), bóvli kínai papucsban mennek színházba, vagy jobb étterembe...

élhetetlen 2020.08.29. 16:21:29

@JTom: OK. De nem lehet a múltról úgy beszélni, hogy kihagyjuk, hogy most mi van. Értem ezalatt, hogy de rossz volt a SZOT, vagy vállalati üdültetés, mert protekció, emellé oda kell tenni, hogy most sem jobb, mert csak az mehet nyaralni, oda, ahova akar, akinek van elég pénze. És sok embernek nincs. Ezt is vedd figyelembe, ha nem megy, töröld a kommentemet.

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2020.08.29. 16:29:08

@élhetetlen: nem törlöm a kommentedet, nem sérti a házszabályt. Szerintem lehet róla úgy beszélni hogy kihagyjuk belőle a magyar aktuálpolitikát. A cikkben is sikerult és az elmúlt 1300 bejegyzésben ís. Lehet halványan utalni de a jelenlegi miniszterelnök, állampárt vagy szép-kártya már ne hangozzon el.

nemecsekerno_007 2020.08.29. 17:19:21

@élhetetlen: A 2/3-ra csodálkozol majd megint. De mindegy. Örülhetünk, hogy GenderMatyi nem floodolta tele az oldalt.

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2020.08.29. 19:51:10

@RedFox69: Ez, ugye, valami vicc akar lenni? Az megvan, hogy a kommunisták az azelőtti, jól működő, demokratikus rendszert cserélték fel kemény diktatúrára, ahol az emberi jogokat naponta tiporták, ahol embereket raboltak ki, öltek meg a más véleményük miatt, ahol az egész országot tönkretették gazdaságilag legalább 100 évre? Ezt tényleg magyarázni kell még ma is?
Hitler rendszerét is így dicséred, csak mert ő is adott a népnek ingyen nyaralási lehetőséget?
Kérdéseim költőiek...

élhetetlen 2020.08.30. 00:56:50

@nemecsekerno_007: Úgy tűnik, nem ment át a poén. És nem fogok csodálkozni, pontosan tudom, hogy hol, milyen közegben élek. Nem örülök neki, de ez van.

Vén motoros 2020.08.30. 12:08:39

@Fotósképző: Te hány éves vagy? Érdemi kérdés, tényleg érdekel a közelítő életkorod, nem szivatásból kérdezem.
Ugyanis fontos, hogy átélted-e, amiről a kommentedben írtál, vagy csak tanultad/halottál róla?
Nincs olyan, hogy fekete/fehér.
A "szocialista" rendszer a Rákosi korszakkal kezdődött (az tényleg elég vészkorszak volt), aztán az 56 utáni pár évben a Kádári megtorlásokkal, majd szép lassan elkezdődött az, (Nyers Rezsőék nagy szerepet vittek), amit "gulyáskommunizmusnak" neveztek. Azt el kell ismerni, hogy Kelet-Európában - jugoszláviát leszámítva - nálunk volt a legélhetőbb világ, mi voltunk a legvidámabb barakk. (Az azóta is tartó Kádár-nosztalgiát ez az időszak élteti.) Ha nem élted át: tsz melléküzemágak, háztájik, GMK-k, maszek világ újraéledése, Kádár-kockák szaporodása falun, sok kis körbekerített telek a "nem építési terület"-en, amiket az engedéylezett ún. "szerszámoskamrák"-kal játszottak ki (amiket aztán téliesítettek, közművel láttak el, és végül szerény nyaraló lett belőlük), Zimmer frei a Balatonon, Ibusz utazások, GORENJE-k és Commoder-64-ek hazahurcolása a Mariahilfer Strasse boltjaiból, ahol kinn volt a "Beszének magyarul" meg a "Magyar, ne lopj!" tábla is. Korlátlan szabadság, na, az tényleg nem volt. De ahogy az angoloknál sem szabadott szidni a Királynőt, itthon meg a Pártot és a SZU-t nem. Igaz, márc. 15-e meg okt. 23-a előtt begyűjtötték a Demszkyéket (a Szabad kezdeményezések Hálózata tagjait és körét) de amúgy az emberek túlnyomó többsége viszonylago sszociáli sbiztonságban élt.
Szóval, ennek a kornak voltak sötétfekete, szürke és napfényesebb időszakai is.
Nem lehet egybites módon szemlélni sem a múltat, sem a jelent, sem a jövőt!

gigabursch 2020.08.30. 20:14:52

@élhetetlen:
Az apámtól a 80-as évek derekán vették el a kék útlevelet, mert egy kedves lakótárs a társasházban "nagyon szép jellemzést" írt apámról...
Folytathatnám még...

élhetetlen 2020.08.30. 21:23:36

@gigabursch: A múltat mindenki másként értékeli. A papádtól elvették a kék útlevelet, tőlünk meg, mivel nem léptünk be a TSZ-be, az egybe szántható földeket, kaptunk helyette domboldalon, erdő mellett, amit leettek a vadak. Pár évig próbálták éjjelente őrizni, aztán leadták az egészet a hivatalnak. De Apa ettől nem volt boldogtalan, mert megkapta azt, amit ő anno nem. Tanulhattak a gyerekei, míg ő hat elemi után mehetett szántani, akármilyen okos volt, mert nagyon okos volt. Ennyi, amit tudok mondani.

csókolom a Miniszterelnök Úr kezit 2020.08.31. 08:17:54

SZOT (Szakszervezetek Országos Tanácsa)

gigabursch 2020.08.31. 10:46:09

@élhetetlen:
Igen. Az apámtól is és az anyámtól is a felsőoktatást először elvették, majd csak másodvonalú képzésben vehettek részt. Mert csak.
Szóval: Tudod milyen volt az a rendszer? Élhetetlen.
Furcsa, hogya nicked is pont ez, de sajnos azt az időt nem tudom másként jellemezni.

Vén motoros 2020.08.31. 11:45:17

@gigabursch: A történelem olyan, mint a Biblia. Mindenre és minennek az ellenkezőjére is bőségesen lehet benne idézetet találni.
Megtorlások: Az egyik nagybácsim Hothysta repülőtiszt volt, az oroszok elleni légiharcban lezuhant, megsérült, leszerelték. Ráadásul szép nemesi neve is volt. Meg kutyabőr. Rákosi alatt munkásként kellett dolgoznia. A Kádári konszolidáció alatt már elvégezhette a jogi egyetemet (hiszen előtte "munkás" volt!), és Miskolcon igen jól kereső ügyvéd lett belőel. Ez nem egy nagy megtorlás, és jólmenő ügyvédként nem is élhetetlen élet. De ez nem vígasztalja azt, akit a Rákosi-korszakban agyönvertek vagy felkötöttek.
Változatlanul azt állítom, hogy az ország lakosságának jó része a gulyáskommunizmus meg a legvidámabb barakk korszakát, az abszolút szociáli sbiztonságot nem úgy ítélte meg, hogy az egy élhetetlen élet.
Persze, a "másként gondolkodó" nagyvárosi liberális (jórészt zsidó) értelmiség számára ez kalitka volt. Bár - utólag már nagypon letagadnák - de számos ilyen éretlmiségi számára SZÉPEN ARANYOZOTT kalitka.

omron 2020.08.31. 18:13:52

@Vén motoros: Nagyon jól jellemezted a korszakot. Persze itt külső-alsón beszoptuk a propagandát, mert csak olyan infóhoz jutottunk, amit a PÁRT jóváhagyott. De az internet korában már lehet tájékozódni. Soha többé szabad madár, soha többé grenadiermarsch!

pitcairn2 2020.08.31. 19:43:28

@Vén motoros:

az igaz, hogy itt "csak" 1944 és 1963 között durvultak el nagyon a dolgok, de az 1963 utáni enyhülés miatt a - mondjuk úgy - "posztkommunista" elit hatalomátmentése talán itt volt a legteljesebb Közép Európában

pitcairn2 2020.08.31. 19:52:23

@Vén motoros:

jut eszembe a romániai csau-nosztalgia még a magyar Kádár nosztalgián is túltesz...

Még mindig töretlen Ceaușescu népszerűsége
www.hirmondo.ro/romania/meg-mindig-toretlen-ceausescu-nepszerusege/

már a szentélye is van a kultusznak:)

youtu.be/Rnbey9q468g?t=34

csau palotájából csau múzeum lett

csauból mártírt csináltak!

pitcairn2 2020.08.31. 20:00:58

@élhetetlen:

a "kapcsolatok versus pénz" problematikát anno igen frappánsan világították meg az Eldorado című filmben:)

Csapos jelenet - Eldorádó

youtu.be/UcelOPMJgfY?t=14

teljesen egyértelmű, hogy az utóbbi a humánusabb világ...

mellesleg sohasem önmagában a pénzzel van a baj, hanem a tisztességtelen úton megszerzett pénzzel...

Vén motoros 2020.08.31. 20:35:31

@pitcairn2: Ceausecu: Ezt nem tudtam, de nem lep meg.

Gorbacsov előtt és alatt jártam a Szovjetunióban, sajtgyárakat terveztünk oda (Berjoza, Hojnyiki, stb. Azt hiszem, ma Belarusz) , és én tartottam a villamos tervismertetést. (Tolmáccsal.)
Moszkvában az alábbiakat tapasztaltam:
1.) Sztálin kultusz: Taxisofőr hatalmas csajkaszerű taxival, se hátul-oldalt, se hátul nem látni ki, mert az ablakok Sztalin portréval vannak kitapétázva. A sofőr Sztalin rajongó, "akkor volt igazán nagy a Szovketunió!", és óvatosan Sztalin áldozatai rákérdezve felcsattant: azok mind megérdemelték, hazaárulók voltak! Sztalin alatt volt REND! Szerintem, ha mondtam volna valami rosszat Sztalinról, megöl...
2.) Moszkvai esküvők: esküvő után első út a Lenin hegyre vezet, koszorú elhelyzése a friss házaspár résézről, aztán irány a Vörös tér, a Lenin mavzoléj: a menyasszonyi ruhás párok soron kívül bemehettek, tiszteletteljes kör (akarom mondani, téglalap) Lenin körül, aki ott fekszik viasz-színű arccal, érettségi öltőnyében az üveg alatt, aztán jöhet az esküvői ebéd. És azt AKKOR nem azért tették így, mert muszáj volt, hanem tényleg önként. (Én is soron kívül láttam Lenint, mert a Nagy Szovjet Éllelmiszerprogramot segítő magyar "VIP" elvtárs voltam)
3.) Veteránok tisztelete, veterán és Lenin-kultusz.
Jöttek és jöttek a 90 és 105 év közötti veterán aggastyánok. Tolókocsival, néha a tolókocsi mellett egy ápolónő infúziót tartott, az öregek mellén, hátán. a hónuk alatt oldalt kitüntetések sora, Szovketunió hőse, lenin rend, stb. (A veteránokat bárhonnan a Szu területéről - ápoloónő kísérettel - teljesen ingyen vitték a Lenin mauzóleumhoz.) Az öregek utolsó kívánsága volt, hogy haláluk előtt látni kívánták Lenint. Mikor kihozták őket a mavzolésjból, könnyeztek sírtak, boldogok voltak, "most már meghalhatok" sóhajtották. (Sokuk már nem is ért haza, tényleg maghaltak... A Lenint látni tartotta őket életben. Nos, aki ezeket nem látta a saját szemével, nem értheti meg "Oroszország Anyácskát". (Az sem, aki nem érti, mit jelent még mai is az oroszoknak "Oroszország Anyácska.)

Ezek után én semmilyen kultuszon nem lepődök meg.

RedFox69 2020.09.01. 12:12:10

@Fotósképző: az megvan, hogy a Horty/Szálasi rendszer közel sem volt demokratikus? 45-48 között pedig csak próbálkozások lehettek, mivel megszállt ország voltunk, a Szovjetek döntöttek a sorsunkról. Sokan írták már, de megismétlem: a SZOT üdülések olyanok számára is elérhetőek voltak, akik soha nem tudtak volna ilyen helyekre eljutni saját erőből! A mai viszonyok között pedig a pénztárca szab határt a nyaralni/telelni vágyóknak... az megvan, hogy Magyarországon a lakosság nagyon nagy többsége a KSH által beharangozott átlagkereset alatt van megfizetve? Nem is értem, hogy miért nem medián alapján számolnak... persze értem! :)

pitcairn2 2020.09.01. 18:27:54

@RedFox69:

a 45-48 közötti "próbálkozásokhoz" képest Horthy atyánk demokratikus Paradicsomot épített...

etnikai tisztogatás közepette nincs értelme "próbálkozásokról" beszélni...

https://hu.wikipedia.org/wiki/A_magyarországi_németek_kitelepítése

ami Szálasit illeti őt inkább a kommunistákkal lehet rokonítani, nem véletlen, hogy két csapat között jelentős átfedés volt

pl. Rajk László testvére a hungaristák között volt főmufti...

hu.wikipedia.org/wiki/Rajk_Endre

Lanfear 2020.09.01. 20:46:27

Szokatlanul vulgáris és trágár, érthetetlen. Nem álszentkedek, velem is előfordul, de itt példátlan és méltatlan a korábbiakhoz. Pont most kell elriasztani a látogatókat???

Lanfear 2020.09.01. 20:47:17

@Lanfear: A képekhez kapcsolódó leíró szövegre célzok természetesen.

quglis 2020.10.09. 17:53:13

@enpera: Pénzért akkor is mehettél akárhova! Ja és kommunizmus soha nem volt sehol!

Alick 2020.11.05. 10:13:39

@Vén motoros: +1

* * *

"Kádár megvette az emberek lelkét."

Ma is erre megy ki a politika, demokratikus vetésforgó alapon... vagy mégsem.

gigabursch 2020.11.07. 13:57:42

@RedFox69:
Mert túl erős lenne a szórásnégyzet?
süti beállítások módosítása