Napi érdekes - 325

2020. március 15. JTom

1889_start_of_the_construction_of_the_margherita_hut_on_monte_rosa_the_highest_building_in_europe_4_554_m_above_sea_level.jpg

1889. A 4554 méter magasságban - Európa legmagasabban fekvő menedékházának - a Capanna Regina Margherita építése

1910_villagers_from_marken_the_netherlands_1.jpg

1910. Holland falusi férfiak

1917_bosnian_muslim_soldiers_of_austro-hungarian_army_wearing_their_traditional_fez_somewhere_on_italian_front_ww1.jpg

1917. Bosnyák muszlim katonák az osztrák-magyar hadseregben, tradicionális fejfedőikben, valahol az olasz fronton az első világháborúban

1919_philadelphia_streetcar_with_a_poster_saying_spit_spreads_death_during_the_1918-1919_influenza_pandemic_also_known_as_the_spanish_flu.png

1919. Philadelphiai villamos a spanyolnátha idején, hátulján egy hirdetménnyel, ami a köpködés vírusterjesztő hatását hirdeti. Az 1918-19-es spanyolnátha betegségbe (ami valójában a mára már jól ismert influenza 'A' vírusának első világméretű elterjedése volt) körülbelül 3-17 millió ember halt bele (Európában 2 millió)

1926_fire_on_the_bridge_laredo.jpg

1926. Hatalmas tűz a Laredo-hídon, ami az Egyesült Államokat köti össze Mexikóval

1942_russian_priests_blessing_red_army_soldiers_during_ww2_this_practice_was_allowed_by_stalin_to_raise_wartime_morale_after_furious_anti-church_policy_of_the_1930_s_ussr.jpg

1942. Orosz pópa áldja meg a frontra induló Vörös Hadsereg katonáit. A szertartást személyesen Sztálin engedélyezte a morál emelése érdekében, ami az előző évtized templomrombolásainak és az egyházak üldözéseinek fényében érdekes

1943_soldiers_of_the_spanish_blue_division_serving_within_the_german_army_at_the_battle_of_leningrad.jpg

1943. A spanyol hivatalosan önkéntesekből álló Kék-hadosztály (Division Azul) tagjai harcolnak a német hadsereggel Leningrád ostrománál. A spanyol és portugál katonákat tömörítő divízió létszáma hivatalosan 6500 fő körül mozgott, valójában besorozással a teljes létszám meghaladta a negyvenezer főt

1944_junius_the_british_army_in_the_normandy_campaign_an_ammunition_lorry_of_the_11th_armoured_division_explodes_after_being_hit_by_mortar_fire_during_operation_epsom.jpg

1944. június. A brit hadsereg normandiai előrenyomulásakor (Operation Epsom) a 11. páncélos hadtest egyik lőszerszállítója kap ágyútalálatot és robban fel 

1944_oktober_sailors_take_cover_as_a_kamikaze_hits_the_escort_carrier_uss_santee.jpg

1944. október. Tengerészek keresnek fedezéket egy japán kamikaze pilóta becsapódása elől a USS Santee kísérőhajón, a csendes-óceáni térségben

1947_a_long_line_winds_toward_the_entrance_to_morrisania_hospital_in_the_bronx_borough_of_new_york_where_doctors_were_vaccinating_against_smallpox.jpg

1947. Himlőoltásra várakozók hosszú sora a bronxi Morrisania kórház előtt

1957_a_young_15_year_old_jimi_hendrix_with_his_first_guitar.jpg

1957. A 15 éves Jimi Hendrix első gitárjával

1957_algerian_resistant_zoulikha_oudai_moments_after_her_arrest_by_the_french_army_tortured_for_10_days_and_got_thrown_from_a_helicopter.jpg

1957. Algériai ellenálló Zoulikha Oudai percekkel a francia hadsereg általi letartóztatása után egy teherautóhoz bilincselve. A nőt - akinek férjét és fiát is meggyilkolták a francia gyarmati erők - ezután 10 napig tartó kínzásnak vetették alá, de nem árulta el társait. Egy helikopterből  dobták ki végül és teste egy gazdaságra zuhant, aminek tulajdonosa nem tudta kit temet el. Végül 1984-ben került elő a holtteste, a bilincs (valószínűleg ugyanaz ami a képen) még akkor is a kezén volt

1966_victim_of_charles_whitman_being_put_in_a_ambulance_during_the_university_of_texas_shooting_austin_texas.jpg

1966. Charles Whitman a mesterlövész-puskával lövöldöző ámokfutó egyik áldozatát teszik a mentőbe. A texasi ex-tengerészgyalogos Whitman miután megölte feleségét és anyját, felmászott az austini egyetem 28. emeleti kilátóteraszára, és 96 percig lövöldözött a környéken tartózkodókra egy mesterlövész-puskával. A kilátóteraszon talált és megölt három látogatóval, valamint az otthon kivégzett családtagjaival együtt tizenöt főt gyilkolt és harmincegyet sebesített meg, mielőtt egy rendőr leterítette

1983_an_early_mobile_phone_used_by_a_reporter_kensington_london.jpg

1983. Korai, táskába telepített mobiltelefon-készülék amin egy riporter a jelentését adja le, Kensington, London, Egyesült Királyság

1986_ukrainian_surgeon_in_lead_apron_after_open-heart_surgery_on_chernobyl_liquidator_kiev.jpg

1986. Ukrán sebész ólommellényben egy nyitott szívműtét után, amit egy csernobilban sugárfertőzést kapott páciensen hajtott végre Kijevben

1989_west_germans_face_east_german_border_guards_at_the_brandenburg_gate.jpg

1989. Nyugat-Berliniek néznek farkasszemet a keletnémet határőrökkel a Brandenburgi kapunál

1991_united_states_navy_f-14a_tomcat_fighter_jet_flying_over_burning_kuwaiti_oil_wells_during_operation_desert_storm.jpg

1991. Az Egyesült Államok haditengerészetének F-14A Tomcat vadászrepülője repül a visszavonuló irakiak által felrobbantott, égő kuvaiti olajmező felett a Sivatagi Vihar hadművelet során

 

____________________________________________________________

18+!

 

 

 

 

 

1991_julius_31_lithuanian_border_patrol_officers_slaughtered_by_the_soviet_omon.jpg

1991. július 31. A szovjet különleges egység (OMON) által meggyilkolt litván határőrök a Medininkai-nál újonnan felállított határőrállomáson. A függetlenségét korábban kikiáltott balti államot a Szovjetunió nem ismerte el és számos incidenst követtek el az újonnan felállított litván fegyveres testületek ellen, ezek a veréstől a gyilkosságig terjedtek. A tíznél is több határőrizeti épület elleni támadásban nyolc litvánt öltek meg és hatvanat sebesítettek meg szovjet csapatok

A bejegyzés trackback címe:

https://ritkanlathatotortenelem.blog.hu/api/trackback/id/tr4615520852

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

J.László 2020.03.15. 12:16:17

Az előző századforduló idejében Budapesten is sok tábla hívta fel az utcán a figyelmet a köpködés mellőzésére. Úgy tűnik, akkor ez világjelenség volt.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2020.03.15. 12:22:10

Csak egy apró kiegészítés. F-14B vagy F-14D van a képen. A hajtómű gázsebesség fokozó lamellák egyértelműek.

A TF30 hajtóműves gép így néz ki közelről.
lh6.googleusercontent.com/proxy/5F9JApfMme3TD8aBsO49V2pSdiYBarAhFwGe2jUvyAr2rZXVSc8uarDEQkEH10FPz1F0dmKQhF9KHHdqlp_6-eSl3kVq

Az F-14B és F-14D GE F110 hajtóművel meg ilyen.
live.staticflickr.com/2886/11541360954_93b53fcb00_b.jpg

szeme közé, laposan! 2020.03.15. 13:31:08

@molnibalage: na, és akkor B, vagy D? :) Én amúgy csak abból tippelek D-re, hogy akkor az volt a modernebb verzió, és mert az volt inkább földi célok támadására kialakítva.

Generic Jingle 2020.03.15. 13:46:57

Az a berlini "farkasszem" egy kicsit túlzó: mivel a fal mindkét oldala keleti terület volt, fel sem mászhattak volna, ha olyan nagyon farkasszemes idők lettek volna. Itt inkább valami eseményre készülődnek, a határőrök meg max. olyan szerepet töltenek be, mint a rendőrök egy átlagos tömeg- vagy sportrendezvényen.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2020.03.15. 13:49:37

@szeme közé, laposan!: F-14B. A meglevő OOB nem tüntet fel egyetlen F-14D-t sem. Nehéz is lett volna, mert 1991-től kezdték őket szállítani így biztosan nem vehettek részt az 1991 januárjában kezdődő hadműveletben.

Generic Jingle 2020.03.15. 13:59:55

@molnibalage: Látom, a szakértő éned itt is előjön, nem csak az idédékúdén! :-)

csorsza 2020.03.15. 14:20:09

Kínaiknál pl. teljesen elfogadott népszokás az utcán (is) köpködés.

J.László 2020.03.15. 14:24:05

@Generic Jingle:
Az a "valami esemény" mindössze a fal szétbontásának megkezdésébe torkollott, már aznap este.

Generic Jingle 2020.03.15. 15:18:13

@J.László: Egy picit olvass utána az aznapi eseményeknek. Nem azzal indult az este, hogy felültek az emberek a falra, hanem azzal, hogy az NDK vezetése a határ megnyitásáról döntött, aminek az időpontját az illetékes elvtárs egy tévedés miatt úgy jelölte meg, hogy "azonnal". Ezért mentek oda az emberek...

J.László 2020.03.15. 15:19:54

@Generic Jingle:
Ennek folytán az a "valami esemény" mindössze a fal szétbontásának megkezdésébe torkollott, már aznap este.

hátramozdító 2020.03.15. 15:48:09

Nagyon erős kör volt, nekem az ukrán sebész a favoritom. Ez lesz az új játékom, mindig kiválasztom a leghatásosabb képet, proklamálom a döntésemet és lehet mélységesen egyetérteni velem. Köszönjük szépen!

bioLarzen 2020.03.15. 17:16:22

@Generic Jingle: "aminek az időpontját az illetékes elvtárs egy tévedés miatt úgy jelölte meg, hogy "azonnal"."

... nem volt semmi, ahogy azután ezt az illető később megpróbálta úgy eladni, hogy direkt mondta, hogy azonnal érvényes a rendelet, mert ő ennyire a határnyitás híve volt :)

Chaoyang · http://xiongyali.blog.hu 2020.03.15. 18:56:49

@csorsza: miért, a magyarok nem kopkodnek?
Dehogynem, csak kevesebben vannak ergo kevesebbet kopkodnek.. "Csulaznak" mindenhova

MIG-31 2020.03.15. 19:18:33

1942. Orosz pópa áldja meg a frontra induló Vörös Hadsereg katonáit. A szertartást személyesen Sztálin engedélyezte a morál emelése érdekében, ami az előző évtized templomrombolásainak és az egyházak üldözéseinek fényében érdekes
---------------------------------------------
Azért engedélyezték a pópa áldását, mert Sztálin rájött (vagy javasolták neki, ezt nem tudom), hogy mekkora hatalma van az egyháznak és a szimbólumoknak a harci morálra. Van erről egy 222 oldalas tanulmány, a címe: Békési László: Cári időkből visszatérő patrióta, nacionalista elemek és szimbólumok a Nagy Honvédő Háború idején, 2003.

csorsza 2020.03.15. 19:29:56

@Chaoyang: hát, magyarázhatod, meg megsértődhetsz, meg vitatkozhatunk, de hiába :)

fareszjó 2020.03.15. 19:42:19

1910. Holland falusi férfiak: fapapucs, hordott már valaki ilyet, mennyire lehet kényelmes a viselése?
1919. Philadelphiai villamos a spanyolnátha idején:jó kis punk/hc zenekarnév lehetne a plakáton szereplő feliratból:)
1983. Korai, táskába telepített mobiltelefon-készülék amin egy riporter a jelentését adja le: biztos, hogy riporter? Inkább tűnik egy fontosabb politikusnak, a napszemüveges pasi meg a testőre.
1966. Charles Whitman a mesterlövész-puskával lövöldöző ámokfutó egyik áldozatát teszik a mentőbe: durva, hogy az USÁ-ban mennyi ilyen eset történik, és nem csak mostanában.
1991. Az Egyesült Államok haditengerészetének F-14A Tomcat vadászrepülője repül: egyik maradandó gyerekkori tévés élményem, hogy reggel felkeléskor iskola előtt bekapcsolom a TV-t, és a CNN-en nézem a háborús felvételeket.

Greg36 2020.03.15. 20:10:55

@molnibalage: A VF-211 F-14B-je. (Amúgy a háború után vezényelték át őket). Egy évvel a fotó után visszaváltottak F-14A-ra. Maradtak még 5 évig az öbölben.

m_and_m 2020.03.15. 20:49:54

@fareszjó: ha nyom valahol a papucs, akkor egy vésővel igazítasz rajta. Télen is hordták, vastag gyapjúzoknival, meg volt olyan, hogy bőr szárat szegeltek rá. Zaandam-ban van egy skanzen és ott vagy egy fapapucs múzeum, nagyon érdekes.
Feleségemnek van fapapucsa. Volt hogy abban ment le kutyát sétáltatni.
Hollandiában pár éve láttunk vidéken kisfiút abban járni sőt, Amszterdam mellett egy útépítkezésnél egy ember is abban volt.

soarvány 2020.03.16. 01:42:54

@MIG-31: Ez alighanem az egyház által finanszírozott Dimitrii Donszkoj tank-zászlóaljra volt engedélyezett.

aaaaaaaaaaaaaaaa 2020.03.16. 08:10:03

a mobilos foton a napszemüveges ember szemüvege nagyon pöpec!!

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2020.03.16. 09:23:02

@Greg36: Na, ezt nem tudtam köszi. Nagyon ritka, hog egy alakulatot korábbi technikára fegyverezzenek át.

2020.03.16. 10:36:07

"USS Santee kísérőhajón" a fedélzet formájából ítélve ez egy escort carrier, azaz egy kisméretű (na jó. nem olyan kicsi) repülőgéphordozó lesz.

Érdekes, hogy Hendrix milyen ügyesen hozzáöltözött a mögötte levő verdához :)

degreen 2020.03.16. 10:46:51

A litván fotó engem teljesen ledöbbentett, vhogy anno nekem nem jött át, hogy ilyenek történnek, történtek.
A menedékház építésénél direkt választotta a bácsi a munka nehezebb megoldását? Szerintem a hegyről is lehetett volna kalapálni, nem kellett volna a szakadék fölé kimenni.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2020.03.16. 10:55:47

@degreen: Sanszosan ezért van az, hogy a Balti államok számára a NATO tagság egészen mást jelent, mint nekünk, ahol még 1991-ben is a Szu egy utolsót rúgott beléjük. Nekik ez a tapasztalat az orosszal...

wraith42 2020.03.16. 12:51:50

A Monarchia a világháború kitörésekor 4 ún. bosznia-hercegoviniai gyalogezreddel és egy bosznia-hercegoviniai tábori vadászzászlóaljjal rendelkezett. A háború végére ez 8 gyalogezredre és 8 tábori vadászzászlóaljra bővült. Bár felszerelésben és kiképzésben nem különböztek a többi gyalogezredtől, a magas harci morál miatt elit egységnek számítottak. Akit érdekel a téma, annak tudom ajánlani Werner Schachingen: Die Bosniaken kommen! c. könyvét.

babo_ 2020.03.16. 13:04:16

"1986. Ukrán sebész ólommellényben egy nyitott szívműtét után, amit egy csernobilban sugárfertőzést kapott páciensen hajtott végre Kijevben" - Nincs olyan hogy sugárfertőzés. Helyette a sugárbetegség, méginkább sugárterhelés ill. sugárterhelés áldozata (lásd: hu.wikipedia.org/wiki/Sug%C3%A1rbetegs%C3%A9g)

fairlane 2020.03.16. 13:27:43

@babo_: Mennyire biztos voltam benne, hogy valaki ráugrik a sugárfertőzés kifejezésre! Annyira lerágott csont. A köznyelv így hívja, aki meg szakértő az mondjon sugárbetegséget. Pont.

Örömhernyó 2020.03.16. 14:43:06

@Chaoyang: Azért Kínában a köpködés sokkal elterjedtebb. Meg a hangos böfögés, fingás is. Hisz szerintük utóbbiakkal csak levegő távozik, és azt ki kell engedni. Orrszívás is elterjedt, nem fújják, hanem szívják. Aztán köpnek persze. Szipogó, taknyot felszívó gyerekre a magyar szülő rászól. Kínában ez a normális. És nem csak ott, de például skandináv országokban is az orrból lógó takony teljesen normális tartozéka a gyereknek, nem nagyon zaklatják orrtörléssel a szülők.
Budapesten meg lehet kerülgetni az utcán a hányásokat, amiket angol, amerikai és francia bulituristák hagynak maguk után. Meg a kutyaszart, de azt Párizsban is. Szóval van mindenütt mocsok. Csak a másé jobban feltűnik.

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2020.03.16. 14:57:15

Gondolom, sokakat érdekel, így leírom: Jimi Hendrixről készült fotó Polaroid kép, az egyedi színek és formátum alapján. ;)

@fareszjó: @m_and_m: Arrafelé hasznos a faapucs, mert ha jön az ár, haza lehet benne evezni a vízen. Csak leguggol az ember és kézzel evez, pár perc alatt otthon is van. Remek találmány. ;)
A fotóról meg egyértelmű, hogy honnan ered a mesebeli törpék egyenruházata.

@degreen: @molnibalage: 1990-ben jártam a Baltikumban, arrafelé akkor már annyira utálták a szovjeteket, hogy mi is inkább angolul és németül beszéltünk az ottaniakkal. Az orosz embereket, nyelvet ők is kerülték, amikor csak lehet, annak ellenére, hogy nagyon sok oroszt telepítettek be a szocialista érában.

Örömhernyó 2020.03.16. 14:57:47

@fareszjó: A fapapucs teljesen megszokható. Minden népnél voltak ilyen olcsó lábbelik, a japánoknál is volt fatalpú papucs, csak a felsőrész pántos, nem zárt. Ma is divat hipszter körökben. Egy fa lábbeli ezerszer jobb, mint mezitláb trappolni, mindenhez hozzá lehet szokni.
Én gyerekkoromban a labujjak közé bevágó tangapapucsról (flip flop) gondoltam, hogy sose fogom megszokni. Aztán mégis.
Az oroszoknál volt nyírfaháncsból készült bocskor is.

Azok a holland parasztok úgy néznek ki, hogy akár a középkorból is jöhettek volna. Nem gondoltam, hogy a vidéki Hollandia lakossága ennyire ódivatúan ("primitíven") nézett ki a 20. század elején.
@molnibalage: Igen, a magyar nem képes felfogni, hogy mi a litvánok, lettek, finnek, lengyelek baja az oroszokkal és hogy nekik mit jelent a NATO védelme (jó a finnek nem NATO tagok). Az oroszok máig nem tettek le arról, hogy megszerezzék a Baltikumot. Krím az intő példa. Lettországban, Észtországban rengeteg orosz ügynök dolgozik, a helyi oroszajkúak pont úgy veszélyesek, mint a kelet-ukrajnai orosz ajkúak, egy konfliktusban ők Oroszország mellett fognak majd fegyvert. Magyar fejjel ez felfoghatatlan, hisz a Kárpár-medencétől messze van Oroszország és nincs nagyszámú oroszajkú kisebbség.

Gukker 2020.03.16. 15:14:05

@fairlane: Attól, hogy a köznyelv így hívja (helytelenül, mert a sugárártalom/betegség nem fertőző), attól még egy történelmi blogon szerintem elvárható a helyes szóhasználat.
Pláne nem kéne elmarasztalni azt, aki (még csak nem is valami bunkó módon) felhívja rá a figyelmet.

bioLarzen 2020.03.16. 15:25:32

@Gukker: Én nem látok benne elmarasztalást...
Szerintem ezen a blogon simán elmegy a nem teljesen szakszerű szóhasználat, ha a köznyelv itt-ott nem korrekt.
A másik oldalról pedig, abszolút helye van a pontosításoknak/helyesbítéseknek - szerintem emiatt is szeretik/szeretjük annyian ezt a blogot.

bioLarzen 2020.03.16. 15:28:47

@Örömhernyó: A múlt század előtti jenki farmereknél meg konzervdoboz, ugyebár, ahogy a közismert dal is megörökíti, hogyaszongya: "herring boxes without top'ses: sandals made for Clementine" ;)
(Bár, ők történetesen bányásztak, nem földműveltek...)

Ha nem írok ne válaszolj! 2020.03.16. 18:32:52

@Örömhernyó:
Bjørndalen aki a világ legsikeresebb biatlonlistája, amiatt nem kapott zsíros reklámszerződést mert futam közben folyamatosan lógott a taknya.(Emiatt nem tudtak róla megfelelő reklámképeket készíteni.) Az igazság az, hogy hidegben, télen mindenkinek folyik az orra, csak van aki megtörli,van aki szipákol.

Ha nem írok ne válaszolj! 2020.03.16. 18:45:20

@degreen:
Litvánia,Észtország,Lettország a mai napig fél az orosz beavatkozástól, nem véletlenül csatlakoztak szinte azonnal a NATO-hoz.Az elmúlt évben különben a magyar Grippenek látták el 3 hónapig a légtérvédelmüket, (a NATO keretein belül) és állítólag nagyon meg voltak velük elégedve.Fehéroroszország más téma, az jelenleg is szinte orosz tartományként működik.

szánmonoxid 2020.03.16. 20:11:10

A 4554 méter magasságban - Európa legmagasabban fekvő menedékházának - a Capanna Regina Margherita építése
Bocs, de ez így teljesen értelmetlen, legalábbis magyarul. Ennél a Google Translate is magyarosabb fordítást ad. Átfogalmaznám így:

Európa legmagasabban fekvő menedékházának, a 4554 méter magasságban lévő Capanna Regina Margheritának az építése
(Alapszabály, hogy ha egy szónak (építése) több jelzője is van (Európa legmagasabban fekvő menedékháza + Capanna Regina Margherita), akkor ezeknek a jelzőknek azonos alakúaknak kell lenniük, azaz ha birtokos jelzőről van szó, vagy mindnél ki kell tenni a birtokragot (-nak/nek), vagy egyiknél sem szabad. Harmadik eset nincs.)

"körülbelül 3-17 millió ember halt bele"
Ez azért elég nagy szórás.
Ha azt mondanám, hogy a holokausztba "körülbelül 50 ezer - 6 millió ember halt bele, elég komoly botrányt hoznék a nyakamra.

A hidak neve nem kötőjeles: Laredo híd
Egyébként Mexikó is Egyesült Államok: Estados Unidos de Mexico (EE UU de Mexico). Szóval nem árt kiírni, hogy Amerikai Egyesült Államok, vagy ha hosszú, akkor USA.

Kék Hadosztály: szintén nem kötőjeles, de nagybetűs.

" Algériai ellenálló Zoulikha Oudai percekkel a francia hadsereg általi letartóztatása után"
Kell a névelő, + egy vessző is (én az után után is tennék, de oda nem muszáj):
Az algériai ellenálló, Zoulikha Oudai percekkel a francia hadsereg általi letartóztatása után

" Egy helikopterből dobták ki végül és teste egy gazdaságra zuhant, aminek tulajdonosa nem tudta kit temet el."
Szintén vesszők, tagmondatok közé kell (az ami helyett is szebb lenne az amely):
Egy helikopterből dobták ki végül, és teste egy gazdaságra zuhant, aminek tulajdonosa nem tudta, kit temet el.

"Charles Whitman a mesterlövész-puskával lövöldöző ámokfutó egyik áldozatát teszik a mentőbe."
Egyrészt vessző, másrészt mesterlövészpuska egybe (bár legalább 3 szó, de nem több mint 6 szótag, és a mozgószabályok sem érvényesek rá):
Charles Whitman, a mesterlövészpuskával lövöldöző ámokfutó egyik áldozatát teszik a mentőbe.

Csernobil nagybetű.
A nyugat-berliniek ellenben kisbetű.

Medininkai-nál - nem kell kötőjel: Medininkainál
"a Szovjetunió nem ismerte el és számos incidenst követtek el"
Vessző, mert tagmondat:
a Szovjetunió nem ismerte el, és számos incidenst követtek el

Az utolsó mondat végére meg pont kell.

Nem ártana jobban odafigyelni.

szánmonoxid 2020.03.16. 20:30:08

@fareszjó:
Rajtam volt Hollandiában, rohadt kényelmetlen.

@babo_:
Sőt, ravasz sincs, csak elsütőbillentyű.
Nem tudom, mondták-e már neked, hogy a nyelv nem az, amit a tudósok a szobában kitalálnak, hanem az, amit az a hülye nép beszél. Ott meg sugárfertőzés van.

@Fotósképző:
Amit a Baltikumról írsz, az elég erősen szélsőjobbos kamu. Bocs, de én is jártam arra akkortájt. Mindenki tudott oroszul, és beszéltek is gond nélkül.

@Örömhernyó:
A finneknek konkrétan semmi bajuk az oroszokkal (pedig valóban lehetne, bár ők azért az Orosz Birodalom része voltak kb. száz évig, de az oroszok engedték az autonómiát, és a modern finn nyelv kialakulását is, szóval kissé más a helyzet, ahogy a magyarok sem utálják az osztrákokat, pedig ok lenne rá bőven). A szovjet időszakban is baromi jó kapcsolatokat ápoltak, gazdaságilag is.
Ha az lenne, amiből te kiindulsz, akkor a te világodban biztosan baromira utálják egymást biztosan a németek, a franciák és az angolok is, mindenki mindenkit. A hollandok meg a spanyolokat. Stb., stb. De a valóságban nem így van.

fareszjó 2020.03.16. 21:08:43

@Ha nem írok ne válaszolj!: Húúú, ez megvan, emlékszem rá a Eurosportos közvetítésekből, nem csak hogy lógott, hanem rá is volt fagyva:)

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2020.03.16. 21:49:58

@szánmonoxid: Na, ezt is megéltem, szélsőjobboldali lettem! Gratulálok a minősítgetéshez és főleg az indokokhoz! Ott voltál velem akkor? NEM!

Ha elolvasod a soraimat és értelmezed is azokat: senki sem írta, hogy nem tudtak a helyiek oroszul! Hanem azt írtam, hogy nem beszéltek szívesen oroszul. Velünk, külföldiekkel is inkább angolul és németül, főleg a mi, fiatal korosztályunk. Persze, mindenki beszélt oroszul is, mert az volt a hivatalos nyelv, mi is azt használtuk a boltokban meg a napi élethez. De Rigában, Tallinban a kávézókban, utcákon egymás között anyanyelvükön beszéltek a fiatalok. Ha szóba akartunk elegyedni bárkivel, azért sem oroszul kérdeztünk, hogy még véletlenül se gondolják azt, hogy oroszok vagyunk. Sokkal barátibb volt a reakciójuk, ha "nyugati" nyelven szóltunk hozzájuk. Ők maguk is mondták, hogy hacsak lehet, nem használják az oroszt.

Ja, és ez akkor nem az volt, mint nálunk a német/labanc utálata történelmi alapon (ami, ugye, eleve nem ugyanaz, mert Magyarországon az 1800-as évek közepéig gyakorlatilag németül beszéltek), hanem hasonló ahhoz, mint nálunk az orosz nyelv utálata a komcsi időkben (ami inkább nem személyekhez, hanem ideológiához, politikához kapcsolódott).

szánmonoxid 2020.03.16. 22:05:41

@Fotósképző:
Korábbi beírásaid is a szélsőjobbos nézeteket igazolják, meg a mostani is.
Gondolom, inkább te nem tudtál oroszul, azért nem oroszul beszéltél.
De, aki tudott, azzal szívesen beszéltek oroszul. Én tudtam. Sőt, angolul meg finnül is, ami az észt elég közeli rokon nyelve., és finnekkel is jártam ott, akikkel a SZU-időkben is nagyon tartották a rokoni kapcsolatot (nemcsak a valódi vérrokonok, a két nép is). Soha senkitől nem hallottam ott azokat az ökörségeket, amiket itt összehordasz.
A hivatalos nyelv egyébként minden tagköztársaság saját nyelve ÉS az orosz volt (meg sok helyen a kisebb nemzetiségi nyelvek is), nem az orosz. E tekintetben eléggé példát lehetne venni a SZU-ról még ma is.
Persze, hogy az adott tagköztársaságokban a saját nyelvükön beszéltek egymással, hiszen semmi nem tiltotta. Ez a normális.
Ennek semmi köze ahhoz, hogy utálják az oroszokat vagy sem. Az ukránok voltak az egyetlen kivétel, akik annyira átvették az oroszt, hogy az ukrán szinte kiveszett 1991-re, de ennek az az oka, hogy nagyon közeli egymáshoz a két nyelv, sok esetben csak teljesen szabályos hangzóváltozásokkal ugyanazokat a szavakat használják. Más kérdés, hogy az ukránok az utóbbi évtizedben átestek a ló másik oldalára, ami miatt a kárpátaljai egyéb nemzetiségek is szívnak, köztük a magyarok is.

Azt senki sem gondolta volna rólatok, hogy oroszok vagytok, gondolom, nem is beszéltetek jól, meg hát a kiejtés alapján egyből kiszúrták volna, a tagköztársaságokban ugyanis mindenki kb. anyanyelvi szinten beszélt oroszul. Legalábbis aki a világháború után született.

"okkal barátibb volt a reakciójuk, ha "nyugati" nyelven szóltunk hozzájuk."
Kamu. Mint írtam, én is jártam kint.

"Magyarországon az 1800-as évek közepéig gyakorlatilag németül beszéltek"
Francokat. Magyarországon mindig is magyarul beszéltek, Budapest volt az a nagyváros, ahol kb. a lakosság fele németül beszélt.

"hasonló ahhoz, mint nálunk az orosz nyelv utálata a komcsi időkben"
Hát marhára nem. A 80-as évek végéig kb. ugyanaz volt a helyzet ott is, mint náluk a Monarchiában. Annyi különbséggel, hogy anyanyelven is lehetett ügyeket intézni, míg a Monarchiában nem. Egy-két szélsőséges hülyén kívül nem utálták az oroszokat. Még annyira sem, mint nálunk, pedig nálunk sem, hagyjuk a rendszerváltás utáni alaptalan legendákat.
Talán nézz utána, mi volt a valós helyzet. Most teljesen téves dolgokat gondolsz.

Ja, Tallinn 2 n.

gigabursch 2020.03.16. 22:20:14

@fareszjó:
Nagyon kényelmes a fapapucs.
Egyszer kaptam egy ilyet (akinek szánták, túl kicsi volt), de volt diáktársam aki éveken keresztül használta.
Nyáron nem izzadsz bele, télen kicsit hüvi.
Ezen felül jelentősen nő a talpméreted és nem süllyedsz el azonnal a sárban.

Csinálják fűzből, égerből, nyárból.

gigabursch 2020.03.16. 22:22:00

@Chaoyang:
Csulázni a cigányok szoktak.
Köpködni a magyarok.

Persze erről a Miskolci Villamos és a miskolci egyetemisták tudnának mesélni...
A táblán az állt: A padlóra köpni tilos.
Persze, hogy vicces egyetemisták a plafonra köpködtek.

gigabursch 2020.03.16. 22:28:34

@szánmonoxid:
Úgy látom előbújt belőled a régi éned: Cardio...

McKinney 2020.03.16. 23:31:49

@Örömhernyó: pedig a magyarnak is ugyanúgy tudnia kell(ene), hogy a ruszkikkal csak a baj van. Többszáz év folyamatos szivatás. Más nem is várható tőlük. Ja, még hazugság, akkor is ha kérdez.
De most tényleg, mondjon már valaki csak egyetlenegy jó dolgot ami keletről jött? (olaj, gáz, atom nem ér:)

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2020.03.17. 00:01:50

@szánmonoxid: Hát, ha én szélsőjobbos vagyok, akkor egy 3 hetes puli kölyök is az – nagyon balról nézve legalábbis biztosan. ;)
Köszönöm az észrevételeidet (bármilyen személyeskedő is legyen az), de azt sajnos nem tudom megérteni, hogy te akarod megmondani, hogy én mit tapasztaltam a saját életemben.

Blindmouse 2020.03.17. 00:15:43

Tessék mondani a "sugárfertőzés" szexuálisan terjed vagy tüsszentéssel is?

gintonic.azigazi 2020.03.17. 04:59:23

egyszer mentem par lepest fapapucsban de az a kinzasnak egy fajtaja szamomra. En lehetetlennek tartom hogy nem viseltek centi vastag zoknit vagy valamit hozza.

Stalin feltetetett egy repulore valami szentkepet es megreptette Sztalingrad folott meg kiengedett 4000 papot ( vagy popat, fene tudja melyik a helyes az ortodoxoknal ) csakhogy az atlagmuzsik visszanyerje a hitet a kuzdelemben, persze az elorenyomulas utan minden visszatert a regibe. A fo vallasi templomuk helyen buszmegallo meg nepfurdo volt, Putin epitette fel ujra MOszkvaban.

adg 2020.03.17. 05:23:58

Akkor most jol atvagom a csomot

A sugarbeteghez nem szabad csak ugy kozel menni, ugye, mert te is sugarbeteg lehetsz. Vagyis megfertoz. Vagyis a sugarbeteg sugarbetegseggel fertoz, a sugarbetegseg fertozo. Ergo, a sugarfertozes innestol helyes kifejezes. Pont.

Mar csak azt nem tudom, tegyek-e szmalylit?

Vaszilics Fedor Emánuel 2020.03.17. 20:31:09

Az algériai ellenálló nőhöz csak annyit, hogy természetesen ott sem a jók és rosszak küzdelme zajlott. Ezek a felkelők brutális, sőt bestiális kegyetlenséggel bántak mind a francia katonákkal, mind a francia civilekkel, mind az algírokkal, akik nem támogatták a mozgalmukat vagy legalábbis ezzel gyanúsították őket.
Akit érdekel: www.algerie-francaise.org/
Elég sok korabeli újságcikk látható fotókkal illusztrálva. Ez is 18+!

Örömhernyó 2020.03.18. 09:49:41

@szánmonoxid: Szia Szilárd (László)! Ezer közül is megismerlek. A finnekkel volt tapasztalatom (tudom, neked is), személyesen (testvériskola, csereprogram) a 90-es években, utalták az oroszokat még akkor is. Az, hogy gazdaságilag kihasználták, hogy semleges országként be voltak ékelődve, az egy dolog. A magyaroknak is roppant jó gazdasagi kapcsolataik voltak az oroszokkal (KGST), mégse szívlelték őket.
Az orosz imperialista veszély ma is jelen van az északi és balti népek tudatában. Svéd, norvég, finn, lett, észt... Egyik se a másiktól retteg, hanem az orosz befolyástól.

Örömhernyó 2020.03.18. 10:17:51

@Vaszilics Fedor Emánuel: Maradjunk annyiban, hogy az algériaiak a szabadságukért harcoltak a francia imperialista gyarmatosítók ellen. És az áldozatok száma magáért beszél, hogy a francia gyarmati uralom alatt hány algériait mészároltak le és milyen apartheid rendszert vezettek be, hogy az ország minden erőforrását magukhoz ragadták az európai eredetű gyarmatosítók. Még a termőföldeket is. És el volt döntve, hogy az algériai őslakosságot irtani kell minden eszközzel.

Én nem csípem az algériaiakat, de a franciák mentek oda először, ők kezték a vérontást, kizsákmányolást. Aztán jött a választcsapás, most meg Franciaország tele van algériai bevándorlókkal, akik utalják a franciákat, meg a franciák is utálják őket. A franciák maguknak csináltak a bajt, sose tanulnak.

Örömhernyó 2020.03.18. 10:24:41

@Vaszilics Fedor Emánuel: Az 56-os magyar szabadságharcosok (horthysta, klerikálfasiszta ellenforradalmár bandák, ahogy tetszik) se bántak kesztyűs kézzel a testvéri szovjet elvtársakkal és a törvényes magyar állami erőszakszervezetek elfogott tagjaival. Volt fára akasztás, kiherélés, megégetés. Ilyen az elkeseredett harc.
A franciák milliónyi algériait irtottak ki az uralmuk alatt.

fairlane 2020.03.18. 11:13:56

@fairlane: Egyszerűen arra akartam felhívni a figyelmedet, hogy a köznyelv ellenében küzdeni szélmalomharc. Csak figyeld meg a saját szóhasználatodat a mindennapokban. Gondolom, te is azt mondod a Tescoban, hogy a felvágott "súlya" 25 dkg és nem azt, hogy a tömege 250 gramm. És még sorolhatnánk a hétköznapi pongyolaságainkat.
Ez egyébként szerintem nem egy történelmi blog, hanem múltba pillantó fotók gyűjteménye. De még ha történelmi blog lenne is, akkor sem várható el tőle, hogy a képek által érintett összes szakterület minden létező terminus technicusát helyesen használja. Kivéve persze a történelemmel összefüggőket.

fairlane 2020.03.18. 11:15:55

@Gukker: Egyszerűen arra akartam felhívni a figyelmedet, hogy a köznyelv ellenében küzdeni szélmalomharc. Csak figyeld meg a saját szóhasználatodat a mindennapokban. Gondolom, te is azt mondod a Tescoban, hogy a felvágott "súlya" 25 dkg és nem azt, hogy a tömege 250 gramm. És még sorolhatnánk a hétköznapi pongyolaságainkat.
Ez egyébként szerintem nem egy történelmi blog, hanem múltba pillantó fotók gyűjteménye. De még ha történelmi blog lenne is, akkor sem várható el tőle, hogy a képek által érintett összes szakterület minden létező terminus technicusát helyesen használja. Kivéve persze a történelemmel összefüggőket.

szánmonoxid 2020.03.19. 03:50:18

@McKinney:
A magyarok is keletről jöttek. Legfeljebb kicsit korábban. (Sőt, még azok is, csak még korábban, akik most nyugaton laknak.)
Neked nem tanították?

@Blindmouse:
Csak ha dugás közben tüsszentesz. De akkor nagyon.

@Fotósképző:
Azt nem, csak azt, ha olyan dolgokban kamuzol, amikről nekem is van tapasztalatom, talán kicsit több is, mint neked, aki egyszer kimentél 3 napra szétnézni.

@Örömhernyó:
"A magyaroknak is roppant jó gazdasagi kapcsolataik voltak az oroszokkal (KGST), mégse szívlelték őket."
Ez sem igaz, a rendszerváltás utáni hazugságok sorába tartozik (bár hogy szívlelni hogy kell, azt nem tudom, mivel ilyen szó nem létezik a magyarban, a szívelni vagy a színlelni szóra gondoltál helyette?).
Ahogy a finnek oroszutálata is, kb. olyan, mint a magyarok osztrákutálata. Éltem ott, és nem pár hetet iskolásként. És (még előtte) jártam finn ismerősökkel a Szovjetunióban is, bár már a végét járta. Nemcsak Észtországban (Helsinkiből egyes tornyokból jó időben látni Tallinnt, fordítva nem próbáltam), hanem pl. Leningrádban is, ahol örömmel fedezték fel pl. hogy a pirozski az tök ugyanaz, mint náluk a pirokki (jó, nem teljesen, mert az egyik többes szám, a másik egyes), és még pár hasonló dolgot (meg hogy baromi olcsó a vodka, és még jó is - én ezt nem tudtam értékelni, nem iszom vodkát).
A finnek alapból nem utálnak senkit, nem olyan a lelkialkatuk. Esetleg kicsit a svédeket, de tényleg csak kicsit.
Ez a László neked valami rögeszméd? A Szilárdot vállalom, tényleg volt olyan nickem vagy ezer éve, kb. fél évig (annál már ezt a szánmonoxidot is jóval régebben használom, ebben a formában, mert a nickben nem engedi az Inda a kötőjelet, de közben volt már vagy 300 másik), nem is titkoltam soha, na de László? Olyan soha. Ahogy a saját (igazi) nevem sem az. K.rvára keversz valakivel, de ezt már régebben is mondtam. Valószínűleg közel sem annyira jó a stílusérzéked, mint amennyire hiszed, amikor hízelegsz magadnak a tükör előtt.

@fairlane:
A dkg használata megengedett még az SI szerint is, sőt, még a szabályos dag helyett a dkg rövidítés használata is (a deka rövidítése minden más esetben da, nem dk).
Ráadásul a súlya pond (vagy newton) lehetne, nem dekagramm, mert utóbbi az tömeg.
De egyébként igazad van, nemcsak a köznyelv, de még a műszaki szóhasználat is keveri a kettőt, pontosabban megengedi a pongyolaságot (pl. a járműnek nem öntömege/raktömege stb., hanem önsúlya/raksúlya stb. van még azokban az autószerelő szakiskolai tankönyvekben is, ahol a sebességváltó nyomatékváltó, a karosszéria kocsiszekrény, a kuplung tengelykapcsoló és a differenciálmű kiegyenlítőmű, valamint sebesség helyett fokozatot váltunk).

szánmonoxid 2020.03.21. 02:26:49

@enpera:
:-)
Én is szeretem őket. Bár ma már inkább angolul beszélünk.

Swanky77 2020.03.21. 22:54:50

A 15 éves Hendrix meghozta az önbizalmat..leporolom a gitárt..
süti beállítások módosítása