Színes mindennapok - 1971-72

2019. október 01. JTom

Az MTI Fotóarchívumával közösen indított sorozatunk Színes mindennapok címmel 1958-től minden évet érintve igyekszik bemutatni a magyar mindennapokat sosem látott archív, színes felvételeken. A legutolsó bejegyzésünk a sorban 1970-ig jutott, ma a következő két évet érintjük.

c_fri19710118005.jpg

1971. január 18. A határ mentén lovas határőr egy őrtorony mellett halad el az őrjáratban. A kézifegyver a BM Határőrség (Belügyminisztérium Határőrség) alakulatainál rendszeresített fatusás AK-47-es gépkarabély, mellette az öt darab tárat tartalmazó bőr tártáskával. MTI Fotó: Friedmann Endre

Az archívumban található sokmillió kép közül most kifejezetten a színes fotókra koncentrálunk, ezeken keresztül mutatva be az akkori szocialista mindennapokat.

Mivel az MTI akkori fotósai jórészt megrendelésre dolgoztak ezért sok úgy nevezett "termelési riportkép" is látható lesz. Ez a szocialista Magyarország és tágabb értelemben az egész szocialista blokk sajátos fotográfiai stílusa volt. Jellemzői a részletesen, hosszadalmasan beállított kompozíció és az egyének valamint a társadalom problémáit figyelmen kívül hagyva, az eredményeket felnagyítva ábrázoló - jobbára a széles rétegek valóságát csak nyomokban megközelítő - képek amik a szocialista rendszer vívmányait voltak hivatottak bemutatni.

Szerencsére persze nem csak ilyen jellegű fotók készültek, így a teljes képsorokból azért szépen kirajzolódik a korszak Magyarországa.

A fotókra kattintva az eredeti képhez juthattok, ahol hasonló találatok között is böngészhettek és a képeket meg is rendelhetitek, akár nagy méretben, vászonra nyomtatva is.

Ahogyan eddig is, most is szívesen látjuk az észrevételeket, pontosításokat, kiegészítéseket a témákhoz a kommentszekcióban! Szintén szokásunkhoz hűen a bejegyzés végén a fotókat képernyőméretben, a galériára kattintva is megnézhetitek, a hozzájuk tartozó képaláírásokkal együtt.

cgyhj19710415002.jpg

1971. április 15. Budapesti tavaszi látkép a Gellért-hegyről. Szemben a Budai Vár, előtérben a Tabán és az Erzsébet híd budai lehajtója. MTI Fotó

cjasz19710419018.jpg

1971. április 19. A Péti Nitrogénművek pétfürdői gyárának dolgozói új berendezést állítanak üzembe a savgyártóüzemben. MTI Fotó: Jászai Csaba

c_ber19710212005.jpg

1971. február 12. Cseh Anbrus, a laboratórium vezetője, Demeter Tibor és Antal Attila tanulók, a nagykőrösi konzervipari szakközépiskola III. osztályos tanulói a kémiai gyakorlati órán Bertrand-féle cukortartalom meghatározásához készülnek az iskola korszerűen berendezett laboratóriumában a Toldi Miklós Élelmiszeripari Szakközép- és Szakmunkásképző Iskola új, 90 millió forintos beruházásból épült, 480 diákot befogadó épületében. Az iskolában konzervipari, sütőipari és baromfiipari húsfeldolgozó szakembereket képeznek. MTI Fotó: Bereth Ferenc

c_kar19710105007.jpg

1971. január 5. A Közlekedés- és Postaügyi Minisztérium (KPM) Bács megyei Útügyeletének hómarója tisztítja az utat, mögötte hófüggöny a fák közt. MTI Fotó: Karáth Imre

c_cso19710318043.jpg

1971. március 18. Asszonyok szerelik az autódudákat a Bakony Fém és Elektromos Készülék Művek VAZ (Zsiguli/LADA) gyáregységében. MTI Fotó: Kovács Sándor

c_ber19710212018.jpg

1971. február 12. Vasai István szakoktató (b2) a kenyérsütésről tart előadást a másodéves szakmunkástanulóknak a sütőipari tanműhelyben a nagykőrösi Toldi Miklós Élelmiszeripari Szakközép- és Szakmunkásképző Iskola új, 90 millió forintos beruházásból épült, 480 diákot befogadó épületében. Az iskolában konzervipari, sütőipari és baromfiipari húsfeldolgozó szakembereket képeznek. MTI Fotó: Bereth Ferenc

c_kir19710211004.jpg

1971. február 11. Szűcs Ilona és Polgár Zoltánné szállítás előtt a berberszőnyegek minőségét ellenőrzi a Pest megyei Vegyi és Divatcikkipari Vállalat abonyi üzemében. MTI Fotó: Király Krisztina

c_cso19710130005.jpg

1971. január 30. MÁV forgalmi szolgálattevője indítótárcsával meneszti a MÁV (Magyar Államvasutak) új, kis tengelynyomású dízelszerelvényét - MDa motorvonatot - az egyik hazai szárnyvonal állomásán. A Piroska becenevű hatrészes motorvonatot a Ganz-MÁVAG gyártotta. MTI Fotó: Kovács Sándor

c_kir19710212005.jpg

1971. február 12. Új terméküket, az elektromos összeadógépeket járatják be a munkások a végszerelés előtt az Irodagéptechnikai Vállalat nagykőrösi üzemegységében. MTI Fotó: Király Krisztina

c_ber19710417034.jpg

1971. április 17. Virágzó orchideát néz egy kislány a Vácrátóti Botanikus Kert növényházában. Az 1971-ben 52 holdas parkban több mint 100 féle szabadföldi virág nyílik. MTI Fotó: Bereth Ferenc

c_ny19710418008.jpg

1971. április 18. Kirándulók személyautói, motorkerékpárjai és autóbuszai sorakoznak egy pilisi parkolóban. A motorkerékpárok között Simson Star és Schwalbe, Pannónia és Czetka látható, a személyautók között Skoda 1000 MB, Wartburg, Fiat 850-es (elöl), az autóbuszok Ikarus 31-esek. MTI Fotó: Fényes Tamás

c_ny19710908003.jpg

1971. szeptember 8. Vizsgálatra váró járművek a Közlekedéstudományi Kutató Intézet (KÖTUKI) kelenföldi telepén. MTI Fotó: Fényes Tamás

c_kir19710317010.jpg

1971. március 17. Tura Mária és Perényi Attiláné, az EVIG (Egyesült Villamosgépgyár) Ceglédi Villamos Kisgépgyárának dolgozói az elektromos kézi menetvágóolló meghajtó fődarabját szerelik. Munkájukhoz Loctite amerikai gyártmányú speciális ipari fémragasztót is használnak. A kétezer négyzetméter alapterületű, korszerűen berendezett szerelőcsarnokban 160 nőt foglalkoztatnak . MTI Fotó: Király Krisztina

c_kir19710322008.jpg

1971. március 22. Kollár István gyakorlatvezető tanár a D4-K típusú traktor metszetén a motor szerkezetét ismerteti az elsőéves tanulókkal a Biatorbágyi Mezőgazdasági Gépész Szakmunkásképző Iskolában. MTI Fotó: Király Krisztina

c_ny19710908004.jpg

1971. szeptember 8. Műszeres utaskényelem-vizsgálat az új típusú IKARUS 250-es autóbuszon a Közlekedéstudományi Kutató Intézet kelenföldi telepén. MTI Fotó: Fényes Tamás

c_ny19720326013.jpg

1972. március 26. Falusi asszonyok megtöltik a vizes kannákat a boldogi ártézikútnál. MTI Fotó: Fényes Tamás

c_or19710315013.jpg

1971. március 15. Munkások tűzik a cipőket a munkagépeken a Bonyhádi Cipőgyár új üzemcsarnokában. MTI Fotó: Bajkor József

c_rez19710406004.jpg

Bugac, 1971. április 6. Rackanyáj pásztorukkal Bugacon. Kecskemét pusztájaként Bugac fontos állattenyésztő terület volt. 1933-tól fejlesztették idegenforgalmát. Bugac a legismertebb magyar puszták egyike, máig az őshonos magyar háziállattartás egyik központi területe. A Kiskunsági Nemzeti Park része. A racka védett, őshonos magyar állat. MTI Fotó: Érczi Kovács Gyula

c_zo19710319024.jpg

1971. március 19. Orvosok és asszisztencia műtét közben az új ceglédi kórház sebészetén. MTI Fotó: Mező Sándor

c_or19710315021.jpg

1971. március 15. Munkásnők a varrógépeknél állítják össze a cipőfelsőrészeket a Bonyhádi Cipőgyár új üzemcsarnokában. MTI Fotó: Bajkor József

c_zo19710122014.jpg

1971. január 22. Jégtörőhajó Bajánál, a Duna alsó szakaszán, a szétrombolt jégmező hátterében. A jégtörőhajók két irányból szétrombolták az összefüggő, feltorlódott jégmezőt, és hajózhatóvá tették a magyar Duna-szakaszt. MTI Fotó: Mező Sándor

 

A képek galériában:

 

A sorozat korábbi részeit ITT nézhetitek meg.

Köszönet az MTI Fotóarchívumának a képekért. Az archívumról bővebben:

Az elmúlt években nagyszabású digitalizáció kezdődött az MTI Fotóarchívumában, aminek eredményeképpen több százezer fotót szkenneltek be és láttak el a készítés körülményeiről szóló metaadatokkal. 2018 nyarára egy online felülettel készül a Fotóarchívum, hogy közgyűjteményként jelenjen meg a kibertérben, ahol nem csak fotók, de múltszázad elejéről származó régi hírek mellett hanganyagok, kották is megjelennek majd, mindehhez pedig egy közös kereső felület is társul. Ebbe a nagy munkába enged most betekintést a mai poszt. 

Mindig is szerettük volna, hogy minél több magyar vonatkozású képet publikáljunk, így amikor - még ebben a hónapban - elindul majd a bárki számára hozzáférhető és szabadon böngészhető MTI Fotóarchívuma, a Ritkán Látható Történelem blogon lesznek láthatóak a legérdekesebb képek, aktualitások, tematikus válogatások, segítve ezzel, hogy minél szélesebb körben ismerhessük meg ritkán látható történelmünket.

 

Az MTI Fotóarchívumról:

Közép-Európa egyik legnagyobb fotótára, amely alapvetően az MTI (Magyar Távirati Iroda) és jogelődjei által készített és gyűjtött közel 13 millió fotónegatívot őriz. Az archívum két részből áll: a film tárból (negatív és diapozitívok), valamint a papírképek tárából. Ez utóbbiban mintegy 4 millió nézőkép található, melyek az elkészült riportokból kiszerkesztett nagyítások. Ezenkívül az archívum része a 781 db, a fotóriportok leírását tartalmazó eredeti szövegeket őrző szövegkönyv és a 131 db, csupán a riportok címét rögzítő, úgynevezett negatív beíró könyv is.

A gyűjtemény 1993 óta védett muzeális érték, ezért a kifejezetten az erre a célra átalakított mélypincében tároljuk, állandó hőmérsékleten 18 Celsius-fokon és 60%-os relatív páratartalom mellett. Külön speciális biztonsági helyiséget kaptak a tűz- és robbanásveszélyes, az ’50-es évek végéig használatban lévő nitrocellulóz alapú filmek. Az archívumot 24 órás ipari kamerás megfigyelés is védi.

A gyűjtemény még a Magyar Televízió egykori, mintegy 1 millió darabos fotógyűjteményével is gyarapodott!

A digitális fényképezésre áttéréssel egy időben elkezdődött a negatív felvételek értékmentő, retrospektív feldolgozása, a szabadszavas visszakeresést biztosító digitális adatbázisba rendezése. Digitális fotóarchívumunk, a Fotóbank jelenleg már csaknem kétmillió digitális fotót tartalmaz.

A bejegyzés trackback címe:

https://ritkanlathatotortenelem.blog.hu/api/trackback/id/tr9615020508

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

¿Qué tapas hay? 2019.10.01. 01:38:14

Apróságok:
-"az egyik hazai szárnyvonal állomása" a Budapest-Esztergom vasútvonal Óbuda állomása. (nem szárnyvonal, mert nem csak az egyik végpontjával kapcsolódik a hálózathoz).
- Az "utaskényelem-vizsgálaton" lévő GA-95-86 az Ik 260-asok prototípusa volt (a fölötte 3. képen kívülről is látható).

Suzumebachi 2019.10.01. 05:51:55

Gyerekként volt varázsa ezeknek az üzemcsarnokoknak, imádtam, ha néha be lehetett jutni valami okból kifolyólag. Ezen (kétezer négyzetméter nőt) azért jót mosolyogtam, kicsit összekócolódtak a szavak:
"1971. március 17. Tura Mária és Perényi Attiláné, az EVIG (Egyesült Villamosgépgyár) Ceglédi Villamos Kisgépgyárának dolgozói az elektromos kézi menetvágóolló meghajtó fődarabját alapterületű, korszerűen berendezett szerelőcsarnokban 160 szerelik. Munkájukhoz Loctite amerikai gyártmányú speciális ipari fémragasztót is használnak. A kétezer négyzetméter nőt foglalkoztatnak. MTI Fotó: Király Krisztina"

Gondolom, valahogy így lenne:
1971. március 17. Tura Mária és Perényi Attiláné, az EVIG (Egyesült Villamosgépgyár) Ceglédi Villamos Kisgépgyárának dolgozói az elektromos kézi menetvágóolló meghajtó fődarabját a kétezer négyzetméter alapterületű, korszerűen berendezett szerelőcsarnokban szerelik. Munkájukhoz Loctite amerikai gyártmányú speciális ipari fémragasztót is használnak. Az (?üzemben?) 160 nőt foglalkoztatnak. MTI Fotó: Király Krisztina

Tomchy 2019.10.01. 07:50:55

"A kétezer négyzetméter nőt foglalkoztatnak" - Bár így tehetnék én is egyszer... :)

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2019.10.01. 09:43:37

Az utaskényelem vizsgálatnál mit mértek?

Wacunao 2019.10.01. 11:25:03

@T3.14: Vicces az a képaláírás, de az archívumban is már így összekeverve szerepel. Valószínűleg az "alapterületű, korszerűen berendezett szerelőcsarnokban 160" résznek kellett volna egyszerűen a "négyzetméter" és "nőt" közé kerülnie. Vagyis:
"1971. március 17. Tura Mária és Perényi Attiláné, az EVIG (Egyesült Villamosgépgyár) Ceglédi Villamos Kisgépgyárának dolgozói az elektromos kézi menetvágóolló meghajtó fődarabját szerelik. Munkájukhoz Loctite amerikai gyártmányú speciális ipari fémragasztót is használnak. A kétezer négyzetméter alapterületű, korszerűen berendezett szerelőcsarnokban 160 nőt foglalkoztatnak. MTI Fotó: Király Krisztina"

Megamorfozis 2019.10.01. 12:34:17

@¿Qué tapas hay?: Szia. Hadd kérdezzem meg, hogy mivel foglalkozol a való életben? Persz meglehet, hogy ennek semmi köze sincs a kérdésem valódi okához: honnan tudsz ennyi - számomra megjegyezhetetlen - információt? Jó ideje látogatom a RLT blogot és folyamatosan olyan részletekkel egészíted ki, vagy éppen pontosítod a leírásokat, amire minden alkalommal rácsodálkozom. De komolyan. Ha nem masiniszta vagy, akkor honnan tudod, hogy mi a szárnyvonal és azt, hogy ez melyik állomás? (ok, ez persze csak egy béna példa, de biztos érthető a lényeg).

Megamorfozis 2019.10.01. 12:36:46

..és ami lemaradt: nagyon tetszett a válogatás. Sok minden visszaköszönt az egyre messzebb lévő gyermekkorból. Köszönet.

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2019.10.01. 13:48:35

A busz kényelmének tesztelése az én kíváncsiságomat is felkeltette. Hogyan történhetett?
– Brékó, Pista, hallasz?
– Igen, Szabó elvtárs!
– Akkor mondd, hogy kényelmes!
– Rendben! Kényelmes!
– Jó, megvagyunk!

-------

Külön piros pont a posztolónak, hogy megemlíti több fotó készítésének valódi hátterét, ugyanis ezeket a képeket csak így lehet ma értelmezni. Egyébként félrevezetőek. (Nem azért "propagndafotózok" magam sem, mert kötekedni akarok, hanem mert sok szocialista fotó így érthető pontosan. Az MTI-ben szereplő képek nagy része ilyen. Tudom, láttam eleget.
Egyébként nem csak szocialista propagandafotó létezett természetesen, hanem "nyugati" is. Mi is blogultunk ilyesmiket korábban: fotoskepzo.hu/75-eves-kodachrome-fotok/ )

Galaric 2019.10.01. 14:50:58

@molnibalage: gondolom a zajt és esetleg a rázkodását a kasztninak. bár csak tippelek. :)

hátramozdító 2019.10.01. 17:46:09

Hát ez megint csudás volt, az összes kép süt a boldogságtól. Még több propagandát a népnek! Köszönjük szépen.

Aureliano Buendía 2019.10.01. 19:08:02

@Megamorfozis: Óbuda állomást én is megismertem, egy időben sokat megfordultam ott, és a HÉV felsővezeték csak erre állomásra jellemző :)
Lehet mellé egy kis vasútmániát is csepegtetni.

gigabursch 2019.10.01. 19:13:56

Az utolsó képen már a döngölősök közül való a Jégtörő.

gigabursch 2019.10.01. 19:17:05

@T3.14:
Gyerekkoromban sokszor voltam apu révén a Törley pezsgőgyárban.
Na azt álló nap el tudtam nézni.

hátramozdító 2019.10.01. 19:24:03

@Megamorfozis: Qué egy mesterséges intelligencia, eredetileg azért fejlesztették ki, hogy rakétákat vezessen célra, de rákattant a pacifizmusra és meglépett a US Army szerveréről, – legutóbb egy kenyai tejcsarnok szerverén találták meg a nyomait, de rég meglépett onnan – és unatkozás helyett kissé didaktikusan szanaszét kommenteli a magyar blogoszférát. Akárhova megyek, már járt ott és sosem írt hülyeséget.

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2019.10.01. 20:02:22

"1971. március 22. Kollár István gyakorlatvezető tanár..."
A mínusz egyedik születésnapom. 8-)

Ser Baristan 2019.10.01. 20:12:34

"MÁV forgalmi szolgálattevője indítótárcsával meneszti a..."

MÁV forgalmi szolgálattevője vonatindító jelzőeszközzel felhatalmazza az indításra a...

Watchdog 2019.10.01. 20:46:23

@hátramozdító: nyugi, 2070-ben meg majd az idei propagandafotókon fognak röhögni: földút átadás, R67-es gyorsút "részátadás"...

hátramozdító 2019.10.01. 21:12:57

@Watchdog: Csak neked elárulom, hogy nemsokára politikai pályára lépek és ÉN leszek az átadás- és avatásügyi miniszter. MINDENT én fogok átadni, szalagtartó gyerekekkel, szenteléssel, beszédekkel és a végén pezsgőlocsolással (azt miért csak az autóversenyzőknek lehetne?) hogy ne legyen dögunalom a buli. A mindent úgy értsd, hogy ha a kiespusztaalsói önkormányzat az éves irodaszer-beszerzési keretét eltékozolja tíz darab golyóstollra, akkor odamegyek és átadom az ott dolgozóknak a tollakat, gyerekekkel, szalaggal, szenteskedéssel, pezsgőlocsolással. És persze egyesével.

Watchdog 2019.10.01. 21:28:31

@hátramozdító: ... nem lennék az utókor helyében, amikor végignézik majd a fotókat...

Hoffmanka 2019.10.02. 00:35:42

A szőnyeges képnél szinte arcon csapott az illat vagy szag,meglepődtem mire képes az emberi agy.'80as évek eleje,Corvin áruház(vagy Úttörő?),emeleti bútor és szőnyegosztály,oda cipelt a Nagymamám állandóan. :-)
A másik meg a kutas képen a jó öreg 'ceglédi kanna'...a teteje ami egyben pohár is volt vékonyabb anyagból készült ezért ott dobta le a zománcot először,aztán mindenhol.
hu.wikipedia.org/wiki/Cegl%C3%A9di_kanna
Köszönöm az időutazást.

Segna 2019.10.02. 07:32:31

@Hoffmanka: Nagyanyám mit se tudott a HCCPröl, de oltári patália volt, ha vizes kanna fedeléböl tejet ittam! ;-) és alul pereme volt ezeknek a dögöknek, és összeverték az ember lábszárát mindig!

Bosses 2019.10.02. 08:25:39

10 évvel a kép elkészülte után egy Beatrice koncert első 10 sorában nem volt annyi babos kendő összesen, mint a Bakony Művek kolléganőin :-)
Az orchideát néző gyermeket én 50 százalék eséllyel kisfiúnak tettem volna meg, de az kislány verziót is elfogadom :-) Amúgy a vácrátóti botanikus kert manapság is csodálatos, éppen a múlt hétvégén voltunk ott a családdal. Aki teheti, menjen el, nézze meg, jó szívvel ajánlom.
A műszaki vizsgára váró járművek közt komoly a kontraszt az előtérben álló zsír új Volga M24 (1970-ben mutatták be, kezdték gyártani) és a mellette álló piros, már akkor is kb. 30 éves verda között. A Volgát valamely fontos elvtárs kaphatta a vizsgáztatás után, mert a köznép számára megvehetetlen volt, csak közületek és az államigazgatás vásárolhatta.
A boldogi kút mellette jelenetet simán lehet lőni most is vidéken, könnyen lehet, hogy azt a bicajt, kannákat valahol még most is használják.

ZON 2019.10.02. 08:29:15

Kollár István a motor helyett a sebességváltóról vetít.

SzedlmajerLaszlo (törölt) 2019.10.02. 08:31:23

Szuper. A busz belsoter foto nem 250-est hanem a BKV proto 260-ast mutatja. Javaslom javitani.

SzedlmajerLaszlo (törölt) 2019.10.02. 08:31:24

Szuper. A busz belsoter foto nem 250-est hanem a BKV proto 260-ast mutatja. Javaslom javitani.

Öngerjesztő Erg 2019.10.02. 08:37:40

Az utaskényelem-vizsgálatnál a sofőrnek háttal ülő szakember ölében valószínűleg egy gyorsulásmérő szenzor van, a másik pedig - rögzítő berendezés híján - magnóra mondja a mért értékeket. Gondolom a szalag egyik sávján időszinkron jelek voltak előre felvéve, aztán az irodában mlliméterpapírra készültek a grafikonok a mérési jegyzőkönyvhöz. Egy egész napos tökölés kell így egy sokkal pontatlanabb méréshez, mint manapság, mikor elég egy laptop meg a szenzor és rögtön megvan az eredmény. A munkaidő hátralevő részében meg lehet Ritkán látható történelmet olvasni. :)

citrix 2019.10.02. 08:39:18

1971-ben 18-20 éves fiúk besorozva önállóan szolgálatot láttak el, gépkarabéllyal és 5 tárral (30*5 lőszer ami a 80-as évekre 30*3 lőszer). Ma a hasonló korú fiúk a mamahotelban laknak, anyuci főz-mos-takarít és a fiúcska csak a hétvégi bulizásokban domborít nagyot és kétségbeesik ha nincs net a mobilján néhány percig...

ROTFL Manó 2019.10.02. 08:46:41

@molnibalage: Ott van valami öv a tesztalanyon, rákötve egy műszerre. Elképzelhető, hogy kanyarokban mérte a G gyorsulást, hogy milyen erők ébrednek, mennyire sodródik le az utas az ülésről, különös tekintettel arra, hogy az egy hátrafelé néző ülés.

Ha jól emlékszem, az Ikarusban az az ülés pont a kerekek felett van talán a rezgést, rázkódást is nézték.

ostvan2 2019.10.02. 08:51:05

@Wacunao: A képek alá írt szövegekről: a '70-es években a DIGÉP-ben dolgoztam. A termelési riport kapcsán készített fotóhoz kértek tőlünk szöveget. Precíz mérnökként megírtuk, de a szövegünket az ujság képszerkesztője soknak találta és a közepéből kivett 2 sort. Na, az lett kb ilyen értelmes. Más, értelemzavaró szövegrész-felcseréléseknek meg az az oka, hogy akkoriban a nyomdai szedőgép soronként öntötte ki a szöveget. Ha a nyomdász véletlenül leejtett egy sort, az nem mindig a helyére került vissza.

Örömhernyó 2019.10.02. 09:01:14

Ezek a gyárak elképesztőek. Az én családom értelmiségi volt, nekem kevés ilyen gyárbeli emlékem van. Kenyérgyárban hányinger kerülgetett az átható élesztőszagtól, járműjavító üzemben, vegyi üzemben életveszélyben éreztem magam. Ezeknek az iparágaknak a jó része elköltözött Kínába. Ennek ellenére úgy hallom Magyarországon még mindig ilyen svájcisapkás szakmunkástanulókat akarnak képezni. Előre a múltba...

A képeken egy szomorú, rideg, hideg, embertelen világot látok.

@Fotósképző: Nagyon érdekesen félrefordítottatok képleírásokat és címeket az itt szemérmetlenül reklámozott a blogotokon.
Christi hadtest, 1942
Valójában Corpus Christi egy város Texasban. Ott készültek a képek. Csaxólok.

Örömhernyó 2019.10.02. 09:28:02

@citrix: A régi sorkatonai szolgálat a rabszolgaság egy finomabb verziója volt. A sorkatonából lett a kápó, aki a karámmá, lágerré változtatott országban tartotta a fogolyokat (lakosságot).
Elég gyakori volt az idegösszeomlás, hogy az őrtoronyban agyonlőtte magát a sorkatona, mert hiányzott neki a családja vagy a menyasszonya megírta neki, hogy más kezelgeti már, ne is siessen haza a katona, már nem várják.
Mamahotelezni az szokott, aki nem fogja fel, hogy régen is ez volt, csakhogy az állam tartotta el a fiatalokat laktanyákban, ahol olyan épületes dolgokat műveltek, mint fogkefével WC-pucolás, krumplihámozás, fontos elvtársnak a házánál az alap kiásása, fontoselvtárs utcájában aszfaltozás, mindezt egy műveletlen őrmesternek kiszolgáltatva.
Annyira valóban jó volt ez a sorkatonai szolgálat, hogy a társadalom minden rétegét összevegyítette egy körletbe, ahol aztán a varosi fiú is szembesült azzal, hogy vannak zsákfalvak, ahol durván le vannak maradva civilizációsan az emberszabásúak.
Persze már akkor is aki tudott az szerzett méhen kívüli terhességről meg életveszélyes lúdtalpról és hiányzó hátgerincről orvosi papírt, amivel az alkalmatlanságát bizonygatta a sorozóbizottságnak. Volt olyan unokatestvérem, akit gyerekkorától készítettek arra, hogy ő beteg, asztmás, allergiás stb. Aztán mire odakerült, megszűnt a sorkatonaság, de ő meg elment rendőrtisztnek. Akkor persze már nem volt baj az asztma, mert az csak papíron létezett.

Régen is mamahotelezett a legtöbb fiatal vagy pedig ment munkásszállóra, ott se épült szellemileg a többség. Meg a társbérlet, komfort nélküli lyukak, eltartási szerződést kötni öregasszonyokkal a lakásukért. A 60-as, 70-es években se volt könnyű különköltözni a szülőktől.

mojoking77 2019.10.02. 09:41:34

@citrix: Hat igen... Szornyu. A legszebb az egeszben, hogy a leginkabb felelosok az akkor 18-20 eves, mara (nagy)szulok, akik olyan szinten kenyeztettek el a Z generaciot, hogy azok nem is lehetnek kepesek masra. Ugyhogy konkluzio, bocs nagyfater ezt te (ti) b@#$sztatok el.

2019.10.02. 09:42:47

@Galaric: Ilyenkor rezgést, zajt (ami szintén rezsgés), hosszanti-, kereszt-, és függőleges gyorsulásokat mérnek.

2019.10.02. 09:47:03

@Örömhernyó: Én nagyon sok gyárban jártam kb 1981-től mostanáig (most is gyárban dolgozom). Annyit modhatok, hogy a mostaniak minden tekintetben fényévekre vannak a rendszerváltás előttiektől. Kevesebb fényévre azok vannak, amelyeket a rendszerváltás előtt építettek. A későbbiek pedig egy teljesen más világ.

ecetes torma 2019.10.02. 09:49:50

Látom, a kétezer négyzetméter nő sokak fantáziáját megmozgatta, de bezzeg, hogy mi a bánat lehet az a menetvágóolló, az senkit nem érdekel. :-)

Egyébként meg, lehet beszélni propaganda fotóról, de az a helyzet, hogy a képen látható dolgok a valóságban is így néztek ki, a nagy részük nem is beállított kompozíció, inkább elkapott pillanatkép. Beállítottnak leginkább a laborgyakorlat, és a kenyérgyári kép tűnik, de azért azok sem olyanok, hogy ilyen a valóságban nem létezett.

altimus 2019.10.02. 09:52:19

@hátramozdító: Magam inkabb egy nyugdijas gimnaziumi nemet tanarnore tippelnek. Ezesleg egy szinten nyugdijas rejtvenyfejto bajnok okleveles kozgazdaszra, aki anno meg a munkahelyi sakkcsapatot is erositette. Mindket esetben latok egy macskat is a hatterben.

ecetes torma 2019.10.02. 10:01:08

@Örömhernyó:
"A képeken egy szomorú, rideg, hideg, embertelen világot látok."

Nem tudom, miről beszélsz, hacsak nem a jégtörős és a hómarós képre gondolsz. :-)
Semmi szomorút, rideget és embertelent nem látok ezeken a képeken, egyszerű emberek végzik mindennapi tevékenységüket, ez ma sincs másként. Persze ha egy járműjavító üzemben életveszélyben érezted magad, akkor némileg értelek.

altimus 2019.10.02. 10:06:21

@ecetes torma: en is inkabb normalis hetkoznapokat latok a kepeken, mint barmifele mast, neadj isten embertelenseget.

citrix 2019.10.02. 10:25:09

@Örömhernyó: Kedves Örömhernyó! Eszem ágában sincs a sorkatonai szolgálatot visszasírni mert tudom milyen volt, valós védelmi vagy egyéb feladatot nem látott el. Magam se örültem amikor beköltöztem a másfél évnyi "szolgálatra" de ez akkoriban nem igazán volt választás kérdése. Szerencsére relatíve jó helyen voltam és az előtte kollégiumban töltött 4 év sokkal vacakabb és rosszabb körülmények között volt. Na az tényleg sz@r volt. Azt akarom csak mondani hogy ma sokkal önállótlanabbak és elveszettebbek a fiúk mint a 70-es években. A lányok sokkal önállóbbak, fejlettebbek és feltalálják magukat.

fairlane 2019.10.02. 10:33:11

@Tomchy: Attól függ, hogy a 2.000 m2 nő hány főre oszlik el! :-)

Alick 2019.10.02. 10:36:39

@Örömhernyó: "Magyarországon még mindig ilyen svájcisapkás szakmunkástanulókat akarnak képezni."

Jobbik esetben a szakmunkástanuló majd a robotokat fogja programozni az összeszerelő üzemben.
Rosszabb esetben a nehezen képezhető (a szolgáltatói szektorba is alkalmatlan) társadalmi rétegeknek nem nagyon lesz munkájuk. Hacsak a cserdi polgármester ki nem talál nekik valamit, legfeljebb a késelésben lesznek menők.
A kínaiak pedig szépen felkapaszkodtak az üzemi szakmunkából indulva.

fairlane 2019.10.02. 10:44:09

@Ser Baristan: "MÁV forgalmi szolgálattevője vonatindító jelzőeszközzel felhatalmazza az indításra a...". Ez az igazi hivatali bikfanyelv! Agyrém! Normális ember nem használ ilyen szavakat. Gyerekkorunk vicce volt: hogy hívják a baktert vasúti nyelven? Vasúti fősínpálya-ellenőrző vasúti főtiszthelyettes.

Párduc oroszlán gorilla... Makákó! 2019.10.02. 11:00:17

@¿Qué tapas hay?: Már pont rá akartam kérdezni melyik állomás ez, sehogy se állt össze a kép. A méretéből fővonali állomásnak tűnt, de mit keres ott az a HÉV-felsővezeték? Így már érthető.

Ballib vagyok mert rettegek 2019.10.02. 11:35:23

@JTom:

Látom a libsiknek csak az lényeg hogy ők mondják el a vélemünyüket, más nem. Miért nem költöztök el Magyarországról az Eu-ba, ott ezt megtehetitek.

Amúgy meg mit szólnál ha Orbán Viktor meg at mondaná, hogy az ő országában tilosak a cenzúrázott blogok és lekapcsolná az oldaladat? Veled együtt?

mojoking77 2019.10.02. 11:39:31

@Ballib vagyok mert rettegek: Latom a jovot. Egy fizetett troll repul innen, szep ivben, vegleg. Utana ismet helyreall a rend. Menj vissza a tobbi blogba kicsi trollocska, ott jatszadozz, itt nincs helyed.

Örömhernyó 2019.10.02. 12:01:21

@ecetes torma: Csak egy inside joke lett volna ez. Maxval bircaman szokta ridegnek, embertelennek, élhetetlennek nevezni mondjuk a skandináv országokról készült képeket. Most elsütöttem ezt a kádári Magyarországról készült képekkel kapcsolatban. Szerintem a 70-es évek tényleg rideg, embertelen, elpazarolt évtized volt, nem csak Magyarországon. Rengeteg abortusz, művészek halála, öngyilkossági rekordok, az új gazdasági mechanizmus leállítása után visszarendeződés, olajválság, a hippiknek kinyílt a szeme és felhagytak a világmegváltással.

Nyilván aki akkor volt fiatal, annak szép emlékei vannak.

@Ballib vagyok mert rettegek: Magyarország az EU része. Ha kilép egy békéscsabai lakos a lakása ajtaján, akkor is az EU-ban van.

Örömhernyó 2019.10.02. 12:06:01

@altimus: Azért a könnyűiparban robotoló nőkről és a péknem tanuló fiúkról készült képeket nézve nehéz nem Moldova György könyveire gondolni, amikben leírta, hogy mi folyik ezekben a szakmákban. Milyen a jövőképe, sorsa a munkásoknak. Senki nem önszántából lett cipőfelsőrészeket varró munkás. Ha az automatizálás ezeket a munkákat nem számolja fel Magyarországon, ma folyton az ilyen ipari munkások helyzetéről cikkeznének a magyar lapok.

mojoking77 2019.10.02. 12:10:02

@JTom: Van/volt egy teoriam az Index-el es a tipikus fizetett trollokkal kapcsolatban, miszerint azokra a postokra, amik nem porognek elegge, radobnak egy ket ilyen "bertroll" altal krealt postot, csak hogy felporogjon a beszelgetes a post utan, de most kicsit osszezavarodtam, mert le is csaptad a majmot azonnal, meg nem is gondoltam volna rolad soha. Az lehet, hogy az Indexesek ezt toletek (szerzok/szerkesztok)tol fuggetlenul csinaljak neha? Akkora blod ertelmetlen provokacio volt az egesz hozzaszolas, hogy utananeztem a karakternek, es az elmult kb 50 hozzaszolasa kulonbozo blogokban kb szorol szora ugyanezek a bigott idiotasagok voltak.

Megamorfozis 2019.10.02. 12:14:31

@Aureliano Buendía: Ok, akkor ez csak nekem volt fura. :)

Megamorfozis 2019.10.02. 12:18:23

@hátramozdító: :) Értem. Akkor egyszer tulajdonképpen célt tévesztett, ha már nem vezet rakétákat a célra...na mindegy.
@altimus: :D

ecetes torma 2019.10.02. 12:43:51

@Örömhernyó:
"Szerintem a 70-es évek tényleg rideg, embertelen, elpazarolt évtized volt, nem csak Magyarországon."
Nem mondom, hogy nem volt ennél jobb időszaka a világnak, de azért inkább a jobbak közé tartozott. Magyarországon még inkább, (egy nyugodt langyos víz volt, na!) Ha a háborús időket nem veszem ide, még akkor is találok rosszabbakat, mondjuk az '50-es, '90-es évek Magyarországa.
És hát igen, akkor voltam fiatal, az valóban sok mindent felülír, bár ennyi év a hátam mögött azért megtanított realistán szemlélni a világot. Tudom, a kor nem mindenkinél van ilyen hatással. :-)

WildBear 2019.10.02. 12:49:30

Én az AUTOVILL (Autóvillamossági Felszerelések Gyára) Vác úti üzemébe mentem be kb. 5 éves koromban.
Azóta is emlékszem rá..
Mi lehet most a helyén? Bank?

lomposfarkas 2019.10.02. 12:54:53

"Asszonyok szerelik az autódudákat "
A Ganzban a nyári gyakorlatot az ún. lift szereldében töltöttük, ahol is liftvezérlőket szereltek össze. A brigád 6-7 nőből állt (férfi egy sem) és minket, a taknyos kölköket nem vettek emberszámba és ennek következtében ugyanúgy beszélgettek egymás között, mintha ott se lettünk volna. Gyerekek, egy életre meghatározó tapasztalat volt, az első napokban alig mertünk felnézni az asztalról, felváltva pirultunk meg nevettünk. A finom női lélek, az érzékeny asszonyok, a gyengébb nem és a többi szokásos közhely? Hát mondhatom: lószart mama! Olyan mocskos modorban beszélték ki az épp jelen nem lévőket meg olyan hiperrealista esetleírásokat alkottak, amiket nem biztos, hogy egy szokványos kocsmában megtalálnék :))
Maradt a nagy kérdés, hogy mondjuk oké, ilyenek a munkásnők, de magasan iskolázott nők milyenek egymás között?

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2019.10.02. 13:30:42

@Bosses: Az 1980-as években sokat stoppoltam, egyszer megállt egy _fekete_ Volga. Azt hittem, most visznek el a belügyesek a börtönbe kivégezni (akkoriban tilos volt a stoppolás, ugye). De csak egy egyszerű, hétköznapi állampolgár, izé, elvtárs volt, aki megvett egy vállalati Volgát. Csodálkoztam is nagyon... ;)

@Örömhernyó: Ezerszer köszönöm a segítséget, javítottam is (1-2 helyen jól írtuk...), s nem csak ezt. Milyen jó, hogy belinkeltem ide "szemérmetlenül" a cikket! ;) Ha még találsz hibát, jelezd nyugodtan!

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2019.10.02. 13:42:43

@lomposfarkas: 1980-as évek vége, egyik haverom 19 évesen, egy közgazdasági cégnél nyári gyakorlat 1. napján csupa felnőtt, női munkaerő között ül: délben, a nagy hőségben az egyik kollegina betette az asztal alá, a lába elé a ventilátort, erre egy másik: Mi van Jucus, hűtött pi.ával mész haza?

kéki béla 2019.10.02. 13:50:28

@Ballib vagyok mert rettegek: cenzúra. És egy náci itt fröcsög. Hm.

Pascal · http://torzskocsma.blog.hu/ 2019.10.02. 14:30:02

lehet, hogy innen tudja :)

hu.wikipedia.org/wiki/Budapest%E2%80%93Esztergom-vas%C3%BAtvonal

Ha az lett volna, a kérdés, hogy minek csinája arra nem tudom a választ
(amit írt az egyébként helyes).

I_Isti 2019.10.02. 16:30:19

Mindenesetre érdekesek ezek az új üzemcsarnokok, minden gép, amivel dolgoznak kopottnak, használtnak, sőt elavultnak látszik.
(A tártáska meg sose volt bőrből, mindig is műbőr volt, vagy vászon szerintem.)

KissGecihuszár 2019.10.02. 17:35:13

Azt nyilván mindenki -legábbis, kinek volt némi IQ szintje és agyát aktívan használta is, tehát nem volt felfüggesztve nála a gondolkodás csodás készsége- , miszerint a különféle szoc. műveknél, trösztöknél a csúcs, tehát a '70-es, '80-as években (kb. 86-ig) 5.5 millió ember melózott, melyekből kb. félmillió teljesen nyilvánvalóan az ú.n gyárkapun belüli munkanélküli volt, aki sepregetett, tolta ide meg oda a kézikocsit, pakolászott balról jobbra, majd jobbról balra. Aztán jött a módszerváltás és ezen 5.5 milliós munkás táborból potom 1.8 millió munkanélküli, le%-olt, kényszer nyugger lett, melybe paraszthajszál híján beledöglött az ország! Sem a '70-es, '80-as évekbeli, de utána a '90-es évekbeli ordas nihil sem volt jó, tehát kimondhatjuk ,miszerint szeretett Hazánk 50 éve mást sem csinál, mint átzuhan a lovacska egyik oldaláról a másikra, sajnos.

lollerkutya 2019.10.02. 17:57:01

A szőnyeges csajok nemigen vótak tele cocialusta lelkesedéssel :D

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2019.10.02. 18:03:17

@mojoking77: nem tudok róla hogy lenne ilyesmi. nem hinném hogy az indexnek (blog.hu mert ugye két külön cégről beszélünk) éppen ilyesmire lenne felesleges pénze

@Ballib vagyok mert rettegek: "Látom a libsiknek csak az lényeg hogy ők mondják el a vélemünyüket, más nem. Miért nem költöztök el Magyarországról az Eu-ba, ott ezt megtehetitek."

kik? én lennék libsi? mi a f*sz amúgy az libsi? ilyen hülye szavakkal dobálóznak évek óta a kommentszekcióban, én meg aki politika ellen be vagyok oltva meg csak nézek és nem értem magukat a szavakat...
csak hogy értsd: a blogon amióta elindítottam tilos a magyar aktuálpolitika. mivel én szerkesztem, én írom, gondolom jogom van hozzá hogy itt szabályokat hozzak. ahogyan a te házadban is vonatkoznak írott vagy íratlan szabályok a hozzád vendégségbe érkezőkre (pl. ne sz*rjon a nappali közepére, ne rakja meg a háziasszonyt a konyhaasztalon... ilyenek. reménykedem hogy van nálatok ilyen ugye? különben sántítani fog a hasonlatom). itt én vagyok a házigazda és te (ti olvasók) vagytok a vendégek. tehát itt nem cenzúra van csak két apró szabály, amit elolvashatsz a KOMMENTSZABÁLYOK menüpontban.
hányok a napi politikától és azoktól is akik azt gondolják hogy ha valaki nem ért velük egyet az a másik oldalt támogatja. képzeld el van olyan hogy nem. például én.

"Amúgy meg mit szólnál ha Orbán Viktor meg at mondaná, hogy az ő országában tilosak a cenzúrázott blogok és lekapcsolná az oldaladat? Veled együtt?"

elképesztően szomorú lennék... nem lenne mivel kitöltenem a szabad órákat, amiket eddig önzetlenül, hobbiból, fizetés vagy bármiféle bevétel nélkül bejegyzések írásával töltöttem. nem kellene tankolnom az autóba hogy felautózzak Bp-re és pl. az MTI fotóarchívumnál jópofizzak hogy adjanak át ingyen (amúgy g*cidrága) képeket nekem, hogy bemutathassan nektek.
nem autóznék el október 18-án Szegedre (oda-vissza 550 km) az ottani megyei levéltár meghívására megrendezendő Ritkán Látható Történelem napra amit grátisz-end-frankó csinálok a többi szerzővel együtt. szóval nem örülnék hogyha Orbán Viktor ezt mondaná az "ő országában". ja tényleg: mikor vette meg? mennyi volt a vételár? mondom totálisan le vagyok maradva napi politikában...

Veszéjben a lyogállamiság ! 2019.10.02. 18:49:41

De tudta dörzsölni az ember combját őrségben az a rohadt tártáska..:)

Aureliano Buendía 2019.10.02. 19:05:35

@Megamorfozis: én most csak a vasútállomásra reagáltam, nem tudom, más blogokon mikben jártas, és nem is akarom kisebbíteni az érdemeit :)

Aureliano Buendía 2019.10.02. 19:15:55

@Ballib vagyok mert rettegek: ugye te ilyen egyszerűbb arcú gyerek vagy, akit nem nagyon lehet gondolkodásbűntettel vádolni? Aki nincs velünk, az ellenünk, ahogy azt egy régebbi bölcs vezérünk mondotta volt.

Make Valamit · http://make.blog.hu 2019.10.02. 20:03:08

Jól el volt eresztve a KKI, az Ikarusos méréshez Nagra III-as magnót használtak. (Nézze meg akit érdekel mennyiért mennek manapság eBayen)

Kishomály 2019.10.02. 22:25:51

Az csak nekem tűnt fel, hogy a kiskatonát Robert Capa fotozta? Vagy régi poén, csak nekem új?

Veszéjben a lyogállamiság ! 2019.10.03. 10:48:21

Azé' a szőnyeges képen az a konty nem sömmi..Kíváncsi vagyok mikor jön vissza a divatba, mint néhány éve a szakáll..

bioLarzen 2019.10.03. 12:23:41

Remek kis válogatás, köszi!

bioLarzen 2019.10.03. 12:25:04

Haha, a második képen (Péti Nitrogén) a jobb felső sarokban lévő két csókának elfelejtettek szólni, hogy fénykép készül, vegyék fel a védősisakot :D
(vagy azt hitték, ők már nem lesznek rajta)

bioLarzen 2019.10.03. 12:34:54

Hahh, emléxem, gyerekkoromban törtem rajta a fejem, hogy vajon minek a rövidítése lehet a KÖTUKI - ha jó 40 év spéttel is, de ma megtudtam :D
Köszi!

(Az átkos az ilyen betűszó-vállalatnevek aranykora volt... BarNeVál, SerNeVál, TeFu, Malév, Közért, Tüzép, Röltex, Orex, Gelka, Keravill, Röviköt, Hariköt, Mávaut stb... Remek fejtörő volt, hogy vajon melyik mit jelenthet...)

bioLarzen 2019.10.03. 12:39:21

@Tomchy: Ízlés dolga... nekem egy egész picit már sok lenne szerintem :)

bioLarzen 2019.10.03. 12:41:21

@Megamorfozis: Szerintem "¿Qué tapas hay?" valójában nem más, mint Dr. Del Medico Imre - nesztek egy név, amit csak azok értenek, akik a 70-80-as években már néztek tévét és olvastak újságot ;)

bioLarzen 2019.10.03. 12:48:31

@gigabursch: Én a Budakeszi és Budaörs között félútón lévő ISG-ben (Ipari Szerelvény- és Gépgyár) fordultam meg sokszor, mert mindkét szülőm ott dolgozott irodai beosztásban. Van a gépcsarnokok összélményében - a fények, a hangok, az illatok (szagok...) egyvelegében - valami lebilincselő, az tény. Már, persze, azoknak, akik csak úgy betévednek néha-néha... az ott dolgozók valszín már nem annyira érzik ezt a romantikát :) Amikor a középsuli után nem vettek fel elsőre az egyetemre, egy évet lehúztam az akkor még létező Szikra Lapnyomda akkor még álló nyomdájában az Árpád-híd metrómegállónál, "csillagász" beosztásban (mi pakoltuk fel, rögzítettük és cseréltük a papírtekercseket a nyomdagépekben) - kezdetben ott is megvolt ez az összérzéki élmény, de aztán elég hamar elillant :D

bioLarzen 2019.10.03. 12:51:28

@Öngerjesztő Erg: Na, az ilyen kommentek miatt is érdemes ide járni. Ma is tanultam valamit.
Köszi ;)

bioLarzen 2019.10.03. 12:54:22

@citrix: Akkoriban is voltak, akik még 40 évesen is otthon laktak anyunál, és ma is vannak akik ahogy jogilag is felnőttkorúvá válnak, pattannak le otthonról, hogy végre belevághassanak az önálló életbe. Anagyobbik fiamnak pölö. 19 évesen (pár éve) már 4 vállakozása volt... Lehet, hogy az arányok változtak az átkos óta, de az összkép nagyjából ugyanaz.Ez nem korszak- hanem személyiség- és léehetőségfüggő.

bioLarzen 2019.10.03. 12:56:06

@Örömhernyó: Azért remélem, a kenyerünket még nem Kínából szálíltják ide :D

bioLarzen 2019.10.03. 12:59:52

@Örömhernyó: A katonaságról írt véleményeddel csak nagyon kis mértékben értek egyet. Persze, szar volt, persze, utáltuk, persze, felesleges és céltalan volt - de azért arról szó sincs pölö, hogy futószalagon gyártotta volna az idegroncsokat és öngyilkosokat. A mi generációinknak leginkább egy szar másfél-egy-fél év volt, amit ki kellett húzni, oszt jónapot. Nyilván nem mondom, hogy jó volt - de azért köze ne hasonlítsuk össze egy Csillagban lenyaralt évvel...

bioLarzen 2019.10.03. 13:03:50

@altimus: Anno, gyerekként és tiniként megélve a 80-as éveket, én sem éreztem se ridegnek, se embertelennek. Persze, csak a saját életemről beszélhetek... És a szülők, nagyszülők generációjába tartozóktól hallottt élettörténetekből sem az derül ki, hogy az átkos egy nagy terror lett volna. Természetesen az IS volt, és nyilvánvalóan jobb a demokratikus rendszer... de azért szó sincs arról, hogy az azelőtti világ egy rideg, embertelen, hideg világ lett volna. Csak hát, a hétköznapokat nem tanítják a töriórákon, nem boncolgatják filmeken...
Erre tökéletes pölö a Ritka ;)

bioLarzen 2019.10.03. 13:08:05

@kéki béla: Erről egy régebbi karikatúra jut szembe egy angol újságból: egy pubban magyaráz egy tag egy másiknak: "I can say we live in a dictatorship if I want to, this is a free country!" ;)

bioLarzen 2019.10.03. 13:10:15

@JTom: ... és ezek =/= Friedmann Ede ;)

bioLarzen 2019.10.03. 13:11:37

Na, ezzel lejárt a műszakom, átadom a stafétát a következő kommentcunami szerzőjének.

kéki béla 2019.10.03. 16:28:56

@bioLarzen: az OREX már gengszterváltás utáni borzalom, az Óra Ékszer jogutód.

kéki béla 2019.10.03. 16:31:13

@bioLarzen: tévedés volt, úgy emlékeztem, ez cenzúrázott blog. Aztán meg már lusta voltam javítani... B verzió, hogy tényleg az volt, csak kikapcsolódott :D

bioLarzen 2019.10.03. 19:41:02

@kéki béla: Annak nem Orex volt a rövidített neve már az átkosban is?

bioLarzen 2019.10.03. 19:41:46

@kéki béla: Nem műxik a kommentedben a ink - ezt mire is írod pontosan?

lomposfarkas 2019.10.03. 23:50:02

@Örömhernyó:
"Elég gyakori volt az idegösszeomlás, hogy az őrtoronyban agyonlőtte magát a sorkatona"
Úgy tűnik, a kontrollált életkörülmények között az öngyilkosságok száma is szerényebb volt:
forum.index.hu/Article/viewArticle?a=118947064&t=9098576

Inner Circle 2019.10.04. 04:15:38

@bioLarzen: az "fascist country" volt és lehet hogy újságban is megjelent, de én egy angol tankönyvben láttam, amiben ezek a kis karikatúrák voltak a kedvenceim. Pl megy a Mikulás egy ház felé, szemben jön a házigazda a Halál kíséretében, aki oldalba böki: "I bet you didn't believe in him either!'

kéki béla 2019.10.04. 08:46:35

@bioLarzen: arra amit nekem címeztél korábban.

bioLarzen 2019.10.04. 11:55:57

@Inner Circle: Jaja, az a nyelvkönyv volt, így, hogy mondod, már nekem is beugrott :) Egy sárga borítójú könyv volt.
Amit te írsz, arra nem emlékeztem - sajna :)

MIG-31 2019.10.05. 12:34:57

@molnibalage: Szerintem gyorsulásokat, rezgéseket mér.

MIG-31 2019.10.05. 12:39:26

@Örömhernyó: Az öngyilkosságok, halálesetek magas arányára bizonyíték? Mert ez ne egészen ilyen egyszerű. Egyáltalán nem volt magasabb, mint a civil területen.

MIG-31 2019.10.05. 12:40:52

1971. március 22. Kollár István gyakorlatvezető tanár a D4-K típusú traktor metszetén a motor szerkezetét ismerteti az elsőéves tanulókkal a Biatorbágyi Mezőgazdasági Gépész Szakmunkásképző Iskolában. MTI Fotó: Király Krisztina
--------------------------------
Inkább a sebességváltót magyarázza, esetleg a hátsó tengely hajtását.

Pepejoe 2019.10.05. 21:05:14

@citrix:
Én a 90- es évek végén voltam és 2 tárat adtak, egy ugye a fegyóban, egy meg a táskában. Szó volt arról is hogy csak a fegyverben visszük ki de akkor meg minek a táska, az meg az előírás/felszerelés része úgyhogy hogy kell. És ami a fegyverben volt tár, az első lőszer vaklőszer volt. Merthogy sok volt a játék akkoriban, ezzel megszaporodtak a lukas tetejű őrtornyok de az egyik társam váltáskor képes volt belelőni a beton tárazószekrény tetejébe az állványról. Sok 100 méterre volt a századszint de simán hallották. Összekeverte a sorrendet, tár ki, biztosít, felhúz, elsüt. A "tár ki" pár hellyel odébb került. Aztán amikor megtámadták a Bolyait, ezt a pár hónapos rendszert törölték és csak éles volt, meg 3 tár fejenként + az őrszobában elzárva egy PKM, kulcs az Ütinél. És brutál ellenőrzés, ki alszik éjjel. Mondjuk én amúgy sem mertem sosem.
Amúgy nem gond, hogy 18-20 évesen mamahotel, hát mit csináljanak szerencsétlenek. 150 alatt lényegében nincs albérlet, ehhez min. 2 ember kell, a csajok viszont nem fognak senkivel zsíroskenyeret enni egy üres lakásban csak hogy kettesben lehessenek, teljesen jövőtlenül.

2-More 2019.10.14. 21:32:18

@Pepejoe: en 2000 utan, 2vel az egesz kupleraj szetzavarasa utan. Mi 4 tarat kaptunk orsegbe, 90 loszerrel, es az orszoban egy tele/egy ures tar ment a raktarba, egy+egy tele meg maradt az ornel. Kapuugyeletben nem kaptunk egyaltalan elesloszert.
Amugy, a kepen 99% hogy nem AK-47 van, igy csak a gyari orosz darabokat hivjak, hanem ha BM-es, es mart tokos, akkor AK-55, amit meg a Lampagyar gyartott, mielott FEG lett, ha lemeztokos, akkor vagy AKM vagy AK-63F, kb ugyanaz a ketto. De amugy echte AK-47-est meg az oroszok is nagyon rovid ideig gyartottak, kb az 50es evek eleje-kozepeig, es egybol jott az AKM, a 47est ugyanis a mart tok miatt mocskos draga volt sorozatgyartani.
süti beállítások módosítása