Magángyarmat Afrikában

2019. szeptember 20. JTom

Kongói Szabadállam 1890-1908

Ez a Rejtő Jenőt idéző cím nem kattintásvadász. A Kongói Szabadállam 1890-re, II. Lipót belga király mesterkedései eredményeképpen jött létre, aki olyan ügyesen játszotta ki a versengó nagyhatalmakat (Franciaországot, Nagy-Britanniát, Németországot és Portugáliát) egymás ellen, hogy a Kongó vízgyűjtőterületének egy csaknem hárommillió négyzetkilométeres darabját tarthatta meg magának, miután a területet felügyelő részvénytársaságból minden tulajdonost kivásárolt. Így egyedüliként, saját kénye kedve szerint zsákmányolhatta ki a terület lakóit és nyersanyagban bővelkedő forrásait, felülmúlva addig mindenkit népirtásban és kegyetlenkedésben úgy hogy ő maga egyetlen egyszer sem járt Kongónak még csak a közelében sem.

0f713c5ca277.jpg

Lipót mindent megtett a terület feletti ellenőrzés megszerzése és megtartása érdekében. Az írástudatlan törzsfőktől egy-egy fecnin megvásárolt hatalmas földek feletti irányítást hétpróbás zsoldosokra bízta, de nem riadt vissza a vesztegetésektől sem, sőt helyi uralkodókat mészároltatott le hogy helyükre riválisukat ültesse, akiket bábként irányíthatott.

A nemzetközi közvélemény elől évtizeden át eltitkolt kegyetlenségek és gyilkosságok amikor brit és amerikai segítséggel kezdtek a felszínre jutni, nem volt rest megvesztegeni a jelentéseket írókat vagy egyszerűen irigység vezérelte koholt vádaknak nevezte őket. Lipót ha kellett lepaktált rabszolgakereskedőkkel is és még olyan látszatszervezeteket is létrehozott, mint az Őslakosokat Védő Bizottság hogy a kritikusokat leszerelje.

A rézben, aranyban, gyémántban (és mint később kiderült uránban) gazdag vidéken a dzsungel kiírtásával hatalmas gumiültetvényeket hoztak létre, amelyhez korlátlan, ingyen munkaerőt biztosítottak a bennszülöttek, akiket bizonyos termények és nyersanyagok beszolgáltatására is köteleztek. Amelyik közösség nem volt képes teljesíteni a normát, akkor jöttek a kéz- és lábfejlevágások, amik a zsoldoskormányzat kedvelt eszközének számítottak és végső esetben akár teljes falvak kiirtása.

1908-ra tarthatatlanná vált a helyzet Lipót számára, a sorra kiderülő visszaélések és kegyetlenkedések miatt nemzetközi vizsgálat indult, aminek eredményeképpen kénytelen volt az országára bízni a felügyeletet (Belga Kongó megalakulása). Ezután lassan, de biztosan kezdett javulni az őslakosok élete, a kiépülő gyarmati közigazgatás hozta magával a közegészségügy és az oktatás javulását is. Persze nem lettek paradicsomiak az állapotok, de az ország teljes függetlenné válása után (1960) sem javult igazán a helyzet. Puccsok, diktátorok és polgárháborúk követték egymást, amihez a belga kormány zsoldosai is hozzájárultak, amikor 1961-ben segítettek kivégezni az ország első demokratikusan, szabadon választott miniszterelnökét Patrice Lumumbát.

Az ismeretlen fotós által 1890 és 1908 között készített - sok esetben naturális - képek hűen visszaadják a kor viszonyait az országban. Átlőtt lábú fogoly lány, levágott kezű férfi, a természetet láncra vert rabszolgákkal átalakító és az ország értékeit feltérképező fehérek láthatóak egyebek mellett a mai összeállításban. Sajnos képaláírások nem maradtak ránk, de a lényeg látható. Természetesen ha felfedeztek valami érdekeset vagy felismeritek az egyébként nem egyértelmű tevékenységeket a képeken, - ahogyan mindig úgy most is - szívesen veszem a kiegészítéseket a kommentszekcióban.

3cdd32a49535.jpg

2.

3f6f14b7825b.jpg

3.

03f8e8e186c0.jpg

4.

05b6ea0d6cb2.jpg

5.

0d4cac2e6131.jpg

6.

100fb6eec36d.jpg

7.

11174b88b4ca.jpg

8.

182d10830e47.jpg

9.

191297238719.jpg

10.

198ceb14f670.jpg

11.

1c07d8d48062.jpg

12.

1c7d7f4dd392.jpg

13.

358c56899b24.jpg

14.

374504269921.jpg

15.

475e0f982438.jpg

16.

4902f0a7f817.jpg

17.

5091a4826de7.jpg

18.

53e4c5c253a5.jpg

19.

6501e921e602.jpg

20.

71ae8c75d16c.jpg

21.

7772f860a37d.jpg

22.

780f367fa48b.jpg

23.

80fc5d6245ba.jpg

24.

85f0a7763ecc.jpg

25.

86180817a0bf.jpg

26.

8c966b866225.jpg

27.

5d0b968d5dec.jpg

28.

943fc47f6641.jpg

29.

9586c36cb85a.jpg

30.

9ce0f3a02311.jpg

31.

9d74d634948d.jpg

32.

9e55e796934a.jpg

33.

9ffa6659c719.jpg

34.

a0a0ee42141c.jpg

35.

a8012d8636d8.jpg

36.

dabe621eb738.jpg

37.

dda711aab36c.jpg

38.

e62cdf78078a.jpg

39.

eb6d4cdcf153.jpg

40.

f59377427c0f.jpg

41.

f93f05387142.jpg

42.

fa6b15fe2729.jpg

43.

fb3303323a66.jpg

44.

fc9ec8d70c10.jpg

45.

fdc80fbe6e0d.jpg

46.

 

forrás és még több kép

Első "Ritkán Látható" közönségtalálkozó és előadás! Gyere el!

2019_10_18.jpg

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://ritkanlathatotortenelem.blog.hu/api/trackback/id/tr5514943244

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tartalom 2019.09.21. 12:26:09

@Etniez: asszony lábékszerésznél.

Tartalom 2019.09.21. 12:30:54

a néger benszülötteknél a boka-karperec státuszszimbólum volt akkoriban.

Tartalom 2019.09.21. 12:38:25

A levágott kezű néger valószínűleg lopott, ezért vágták le a kezét. Mivel különböző módon fejlődött a két karja, ezért nagyon valószínű, hogy fiatal korban is lophatott és az egyiket akkor vághatták le későbbb a másikat. Alighanem visszaeső lehet, mert a fülét is levágták.

kewcheg 2019.09.21. 12:41:07

Az hogy lipót moral insane volt, nem kérdéses. Még korabeli uralkodótársai is köptek a neve hallatán. Ennek a faxnak az esete megmutatja, hogy mivé válik egy gátlástalan, liberális, ateista király, aki csak a saját élvezetének, gazdagságának él.lipót Kongóban megvalósította a nettó libsi államot,csak sajnos a kocsog belgák a mai napig istenként tisztelik és hallani se akarnak arról hogy ledöntsék a szobrát.Mellesleg a belga egy igazi ramaty nép, szomszédom panziós és mesélte hogy se lengyel se orosz, se semmilyen nációval nem volt soha problémája, de a belga vendégek mindig be voltak tépve, a padlóra szartak meg vizeltek és a magukkal vitt kutyákkal közösültek.....

kewcheg 2019.09.21. 12:47:50

@Tartalom: igen, szerintem is csak az a néger lány ért sokat a kérők szemében akinek át volt lőve nyíllal a lába.Szerintem a legértékesebb eladó lyány az volt, améknek a kezeit és lábait is levágták.....mellesleg gyarmatosítónak is csak néhány nép volt való, legelsősorban az angol, akik a gyarmatokon tiszta kezű közigazgatást, igazságszogáltatást, civilizációt, műveltséget teremtettek.És mivel a fehérembert felsőbbrendűnek tartották, kötelességüknek tartották a felesleges kegyetlenkedés mellőzést, mert az nem lett volna méltó hozzájuk.Nem véletlen, hogy Hongkong most visszasírja az angol gyarmati időt....

Örömhernyó 2019.09.21. 12:51:09

@Veszéjben a lyogállamiság !: @molnibalage: A magyarok a honfoglalás körül kis mellékszereplők voltak a bizanci, német és itáliai urak játékában, hol egyik, hol másik bérelte fel őket az ellenfelei ellen. A kor szintjén nem voltak kegyetkenebbek a magyarok, mint a német, itáliai, szláv, bizánci hadseregek.
Aztán elég hamar el is kenték a szájukat, a nyakukra ültették a keresztény egyházat, idegen lovagokat, be akarták őket tagozni a német birodalomba. István úgy indult, mint egy gyarmatosító, hódító idegenekkel együttműködő báb (ezért is lázadtak ellene a törzsi vezetők), csak kinőtte ezt a szerepet.
A belgák meg a 19. század végén, 20. század elején tudtak így viselkedni, amikor azért már Amerikában is sikerült felszabadítani a rabszolgákat.

A magyarok nem egy technológiailag, civilizációsan minden tekintetben elmaradott népet igáztak le és tettek rabszolgává, nem lefelé ütöttek, hanem felfelé.

Örömhernyó 2019.09.21. 12:56:55

@kewcheg: Ateista? II. Lipót hívő katolikus volt, katolikus templomban is van eltemetve.
Az viszont igaz, hogy a magángyarmata jól mutatja, hogy milyen következményei lesznek annak, ha az anarchokapitalisták, szélsőséges libertariánusok vágyálmai beteljesülnek és államok helyett magánszemélyek és hatalmas cégek uralják majd a világot és az embereket.

chrisred 2019.09.21. 12:57:40

@kewcheg: Mitől lett volna II. Lipótnak vagy az ő magánbirtokának bármi köze a liberalizmushoz? Totálisan illibsi konstrukció volt, Lipót meg a korabeli Kim Dzsongun.

Rozsgyi 2019.09.21. 12:59:04

@teéjesenmindegy: jaja, azt tettek bizony, ezrevel hurcoltak haza a rabszolgakat. Akkoriban ez volt a modi. De probalj erkolcsi skalat folallitani ezer evre visszamenoen, hatha sikerulni fog...

Fülig José 2019.09.21. 13:04:37

@kewcheg: igen, így van....
legközelebb esetleg az ópiumháborúkról is olvashatnál, meg a brit kelet-indiai társaság viselt dolgairól is. akkor nem írnál ilyen feneketlen osobaságot.
kár a blogért, legközelebb olyan témát kéne választani ami nem érdekli a 2.7 millió mindenszakértőt...

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2019.09.21. 13:08:03

@Fülig José: persze, nekem az a jó ha négyen olvassák nem 20 ezren... ;)

Fülig José 2019.09.21. 13:11:51

@JTom: hát, te tudod, de ha itt k.vaanyázás leszen (márpedig..), én lépek.
azért a poszt jó volt, ha kicsit erős is az én cizellált lekemnek... :-)

Borzi Bobó 2019.09.21. 13:22:16

Nevetséges, hogy itt sokan elődeink cselekedeteit a jelenkor morális sztenderdje szerint ítélik meg. Nagy tévedés az, hogy a magyarok, vagy akárkik gáláns lovagok voltak, akik megkegyelmeztek a legyőzöttnek. Ugyanazt tették a vesztessel, mint bárki más, leöltek mindenkit, akit csak kedvük tartotta.
A másik mókás vélemény, hogy belgium, vagy hollandia a gyarmatain gazdagodott meg és attól gazdag ma is. A jelenkor termelékenysége sokszorosan nagyobb az évszázadokkal ezelőttinél. Az, hogy akkor mennyit raboltak mára teljesen irreleváns. Amit a rabszolgák négykézláb mászva megtermeltek a földeken nagyon csekély a mai termelékenység mellett. Egy jól működő gazdaság ma pár nap alatt megtermeli az akkori éves gdp-t. Belgium és hollandia attól gazdag ma, hogy jól működik a jelenben és nem attól, hogy mennyit lopott a múlban.

kolompar lole 1116 2019.09.21. 13:42:43

@Pillangószelep: Meg arra hogy kell zsebre vágott kézzel végignézni a népirtást Srebrenicában.

Káttáni felügyelő 2019.09.21. 13:44:18

Borzi Bobó. Azért néhe nem ártana ha a középiskolás töri könyvet elővennéd, és akkor nem írnál ekkora marhaságokat.

kolompar lole 1116 2019.09.21. 13:45:53

@Lesből Támadó Szárítókötél: Csak nem a KISZ titkár által rémuralkodott Hungarisztán?

Pala 2019.09.21. 13:46:07

A vitatott megítélésű Hóman Bálint szobra ellen még Barack Obama amerikai elnök is felemelte a szavát. A tízmillió embert a másvilágra segítő II. Lipót belga királyt nyugodtan dicsőítheti szobor Brüsszelben. De nem csak a művelt Nyugatnak szabad ápolni népirtók kultuszát: ott van Románia, ahol a sok ezer magyart különös kegyetlenséggel kiirtó Avram Iancu most már hivatalosan is nemzeti hős, a Nyugat teljes közönye mellett. Úgy látszik, nem mindegy, ki az áldozat…

kolompar lole 1116 2019.09.21. 13:51:25

@Pala: Oláhland eleve egy bűnöző állam, úgy en bloc.

kewcheg 2019.09.21. 14:01:08

@Örömhernyó: röhögött ő az egész valláson....vallásos ember nem meri megtenni azt amit tett...

kewcheg 2019.09.21. 14:10:50

@chrisred: éppen hogy nem.lipot odahaza felvilágosult,libsi uralkodó volt, késsel-villával evett,nem fütyült a templomban, nem laffantotta be a lompost tizéves kisfiúknak.Åm ugyanez a lipsi,ahol nem látták ott átalakult de Sade márkivá.mondjuk valszeg pszichopata volt mint sztálin....

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2019.09.21. 14:16:33

@Pala: Ez meg az az estet, ahogy nem lehet minden pofon mellé rendőrt, nem lehet minden szobor mellé tiltakozást állítani. Nekem pl. lövésem sincs ki az, aki felhoztál. Akkor szerinted nyugaton ki tud erről bármit?

chrisred 2019.09.21. 14:32:59

@kewcheg: Nem tudom, milyen lehet egy libsi uralkodó (lefejezteti saját magát?), de az biztos, de hogy Lipót a legkevésbé sem volt olyan.

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2019.09.21. 14:43:54

@teéjesenmindegy: a kommnetszabályok megsértése miatt jár az egy hónapos kitiltás

Borzi Bobó 2019.09.21. 14:45:47

@Káttáni felügyelő: sorold a marhaságokat, okostojás!

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2019.09.21. 14:46:07

@Fülig José: sajnálnám.
de most mondd, honnét tudnám miből indulnak a k. anyázások? a leghihetetlenebb dolgoktól tudnak egyesek eljutni odáig.
én igyexem moderálni, Te pedig használhatod a trollszűrőt.

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2019.09.21. 14:48:56

@Borzi Bobó: a személyeskedés a kommentszabályok elleni vétség, a következőért kitiltás jár. köszönöm.

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2019.09.21. 14:50:16

@kolompar lole 1116: az aktuálpolitika tilos a blogon, még vicc formájában is (amúgy is egy vicc), kérlek tartózkodj az ilyen kiszólásoktól a jövőben. köszönöm.

nemecsekerno_007 2019.09.21. 15:00:25

@Borzi Bobó: Mondanám, hogy szerecsenmosdatás, dehát fehérekről van szó :)))))
Kőkemény kapitalisták voltak, olyan mint Méseáros Lőrinc. A gyerekeik, unokáik már megengedhetik maguknak, hogy filantrópok legyenek :)))) mert a pénzügyi alapjait már létrehozták korábban egy kis vérrfürdő és népírtás kíséretében :)))))

soarvány 2019.09.21. 15:01:52

24. Röntgengép
Kicsit deszkamodell :)

Alick 2019.09.21. 15:09:12

Majd azt is megvárjuk, hogy az amerikai hálaadás napból indián holokauszt emléknap lesz.
:)

nemecsekerno_007 2019.09.21. 15:15:46

Már csak az a kérdés, hogy ezek a "belgák" flamandok v. vallonok voltak?! :)))))

chrisred 2019.09.21. 15:18:43

@Borzi Bobó: Így van, a két világháború és közte a világválság után Belgium gazdasága semmivel sem volt előrébb, mint a gyarmatainak.

Veszéjben a lyogállamiság ! 2019.09.21. 15:19:23

@Örömhernyó: "Aztán elég hamar el is kenték a szájukat, a nyakukra ültették a keresztény egyházat.."

Ahogy ezt a korszakban nagyjából minden pogány törzs esetén történt. Lásd Nagy Károly brutális szász térítéseit.

Azt meg, hogy mennyire nem lettek a magyarok csicskák, jól mutatja II. Konrád császár hadjárata Szent István ellen. (Konrád erőit végül a magyarok bekerítették Bécsnél..)

chrisred 2019.09.21. 15:22:45

@nemecsekerno_007: Lipót német volt, mint a rokonsága, a többi tömeggyilkos európai uralkodó abban a korban.

Borzi Bobó 2019.09.21. 15:25:13

@chrisred: hibás az ok-okozati összefüggésed, mert már a kizsákmányolás előtt is messze előtte volt, az előnyt nem a kizsákmányolás okozta, maximum a mértére lehetett befolyással.

erkölcsi hulla 2019.09.21. 15:26:38

@hátramozdító: "Hát, van miért szégyenkezniük a belgáknak... Köszönjük a szerzőnek!"

Biztos, szégyenükben egész nap sírnak, az utcára sem jönnek már ki.

Komolyan szégyellnie kéne magát egy egész államnyi embernek amiért az uralkodójuk kb. 4-5 generációval ezelőtt kizsákmányolta a feketéket?

Btw. a feketék egymást is rabszolgának adták el, ha nem egyazon törzsbe tartoztak.

Nem is tudom hol olvastam, hogy a fehérek az egyik felet felfegyverezték, cserébe a fegyverért a feketék az ellenfelüket adták el rabszolgéknak, mármint a túlélőket. Rasszista?

erkölcsi hulla 2019.09.21. 15:30:31

@Pillangószelep: "Többek között ma a belgák tanítanak bennünket magyarokat demokráciára, meg toleranciára.
Ja és jogállamiságra, meg európai értékekre."

Azóta eltelt vagy 120-130 év, nem tudom észrevetted-e a dátumozásokból. Változott a világ kicsit azóta, de nyilván akkor ez sem esett le. Bezzegezz csak tovább, jómagyar szokás.

chrisred 2019.09.21. 15:43:20

@Borzi Bobó: Ezt nem igazán értem. Előtte nyilvánvalóan számított, de ez mindegy volt akkor, amikor az egész gazdaságuk lenullázódott.

Fülig José 2019.09.21. 16:01:34

@JTom: édes öregem: Belgium=Brüsszel=migráncs=HALÁÁÁL...
nem bonyolult. ;-)

nemecsekerno_007 2019.09.21. 16:01:46

@chrisred: Ja. A Holland Kelet-Indiai Társaság, meg a Brit Kelet-Indiai Társaság is mind német volt.... :)))))))

Ha valami nem fér be a világképedbe akkor fogd rá a nyuszira.... Utánozhatatlanok vagytok magyarázkodásban, ha más nem ebből lehet tudni, hogy mégis csak magyarok vagytok it is :))))))

Örömhernyó 2019.09.21. 16:02:08

@kewcheg: Hithű katolikus volt. Ez is mutatja, hogy attól, mert valaki katolikus, buddhista vagy ateista, még nem biztos, hogy jó ember.

@chrisred: A magánbtulajdon és a profit a liberális kapitalizmus szent tehene és sarokköve, II. Lipót pedig magantulajdonként igazgatta a gyarmatát, teljesen függetlenül a belga államapparátustól, csak menedzsereire (zsoldosok) támaszkodva. Ide vezet a szélsőliberális, libertárius, kapitalista rendszer. Írom ezt úgy, hogy pár éve még én is libertárius voltam.
Sajnos manapság is efelé halad a világ: a nagy multicégek és techóriások nem fizetnek adót, maguk döntenek a szabályozási kérdésekben, a szolgáltatásaik árában, adatkezelési kérdésekben, hogy mely kormannyal milyen módon működnek együtt a piacra lépés érdekében. Gyakrolatilag a régi gyarmati kereskedőtarsaságok útját járják, öntörvényűen tolják a bizniszt.
Nem kell már sok idő, hogy magánhadseregük is legyen kiberháborúhoz és hagyományos háborúhoz is.

naphegyi vince · http://liberator.blog.hu/ 2019.09.21. 16:18:22

@teéjesenmindegy: Hát azért ez a milliók kiírátsával alapozták meg a jólétüket, ez legalább részben, de lehet hogy nagyobb részt téves. Egy ország jóléte sokkal inkább attól függ, hogy mennyire fejlett termelési módokat, mennyire fejlett kapitalizmust alakít ki, és nem attól hogy mekkora gyarmatbirodalma volt. Erre jó példa a skandináv országok, Németország, Svájc jóléte, ahol nem voltak nagy gyarmatbirodalmak. Belgium se elsődlegesen gyarmatbirodalmának, hanem annak köszönheti nagyobb részt jólétét, hogy a világ egyik legfejletebb régiójában van, és társadalmának, gazdaságának belső szervezettsége, kormányzása fejlett. Persze biztos, hogy a származik vagyon a gyarmatokról, de ez egy rossz gazdaságszerkezetben pár évtized alatt eltűnt volna. Erre példa Spanyolország és Portugália, de akár Oroszország története is. De azért sem könnyű a kettőt elkülöníteni, mert a gyarmatbirodalom kb. 1500-a 2. vh-ig a fejlettség egyik velejárója volt.

mgdé 2019.09.21. 16:31:24

@nemecsekerno_007:

Szerintem meg Nagy-Britannia alapvetően a britek, az angolszászok, valamint a britekkel megegyezően szintén kelta walesiek, skótok és írek kizsákmányolásából élt nagyon-nagyon jól, a német királyi család és a normann-francia származású felső réteg nagy megelégedésére. Következtetés: Abcúg germánok! :P

Brit származású király utoljára kb 1400 éve volt, az utolsó angol származású király pedig Hastingsnál (1066) esett el.

kewcheg 2019.09.21. 16:36:58

@Örömhernyó: lehet hogy látszólag az volt. De akkor pedig nem tudom megérteni hogy nem félt a túlvilágtól azért amit tett. Merthogy lenin,sztálin,maocetung nem félt, az érthető, hiszen leszámoltak a lelkiismeretükkel....

mgdé 2019.09.21. 16:37:44

@Tartalom:

Lóizét. A napi nyersgumi, vagy bármi egyéb penzumot nem bírta beszolgáltatni a szerencsétlen, s ezért. Kongóban nem Szent László törvénykezett. Volt hogy a gyereke vagy felesége kezét vágták le figyelmeztetésképp, hogy a férfi tudjon tovább dolgozni - nekik.

Az ottani 'belga zsoldosok' pont annyira voltak érzőszívűek, mint ma a mexikói vagy kolumbiai drogbandák fegyveresei. Olvasgass híreket, s imádkozz a lelkükért ...

naphegyi vince · http://liberator.blog.hu/ 2019.09.21. 16:45:27

@Örömhernyó: A következő érvelési hibát követed el, alig szofisztikáltabban (többek között): "A németek milliókat öltek haláltáborokban, látjátok ilyenek ezek a németek. "
Meg lehet beszélni liberális kapitalizmusról, csak akkor éppenséggel nem egy politikai ideológiáról, meg annak híveiról beszélsz, te meg kevered a kettőt.

chrisred 2019.09.21. 16:51:21

@Örömhernyó: Ha szerinted bármi köze van a liberalizmusnak ahhoz, hogy valaki egy országot és az ott élő népet a saját tulajdonaként kezel, akkor nem ártana frissíteni az ismereteidet. A liberalizmus mint ideológia pont ezzel a felfogással szemben alakult ki.

chrisred 2019.09.21. 16:52:49

@nemecsekerno_007: Mi köze ezeknek a társaságoknak Belga Kongóhoz? Ha valami nem fér bele az elméleteidbe, rögtön másra tereled a szót.

Cycmen 2019.09.21. 16:58:56

Éljenek a turbózsidók!

nemecsekerno_007 2019.09.21. 17:02:47

@chrisred: Há csak annyi mint Lipót királynak Hitlehez.... Muhahahahahaha :)))))))

Az aljas férgek, azok aljas férgek, tök mindegy, hogy milyen nációhoz tartoznak vagy milyen ideológiát követnek...

Egyébként megértem, hogy bűntudatuk van és ezért akarnak ennyire segíteni a migriken, de kelet-európai országoknak nem voltak gyarmataik, ezért nem tartunk rájuk annyira igényt.... Mivel a migriknek mi ugyanolyan fehér emberek vagyunk mint a gyarmattartók, nem nagyon tesznek különbséget...

nemecsekerno_007 2019.09.21. 17:11:59

@naphegyi vince: A kérdés inkább az, hogy milyen fejlődési utat jártak volna be a gyarmatosított országok ha nem gyarmatosították őket...

Mahatma Gandi is azzal kezdte a tevékenységét, hogy a hagyományos indiai textílszövésre buzdította a lakosságot. Így ütött lyukat a britek bevételein ami az angol szövetek eladásából származott...

Arra, hogy mennyire nem igazságos a kereskedelem, nagyon jó példa az USA és Kína mostani kereskedelmi háborúja. Ha csak ilyen igazságos lett volna a gyarmati rendszerben a kereskedelem mint amilyen igazságtalannak érzi most az USA az égvilágon semmi gond nem lett volna.....

Ebből lehet következteni arra, hogy milyen lehetett az egyensúly mondjuk 100 éve, meg milyen a gyarmati időszakban...

Fikalnyik Eugén 2019.09.21. 17:25:46

@naphegyi vince:
amit írsz, abban igazad van egy polgári berendezkedésű fejlett kapitalizmus sokkal nagyobb jólétet biztosít, de az említett Belgium vagy pláne Hollandia sehol nem lenne a multinacionális szerveződések nélkül. Előbbi a Nato és EU központként keres sokat, a hollandok meg kvázi adóparadicsomként az Unilevertől a Shellen át az Aegonig mindenből keresnek, az Airbus forgalma egymagában annyi mint a teljes magyar költségvetés. És fizessen csak 1% adót. Ugye hollandot meg mutatóban sem találsz az igazgatótanácsokban.

chrisred 2019.09.21. 17:35:17

@nemecsekerno_007: Ki állította, hogy Hitlernek bármi köze van Lipóthoz? Egyik egy osztrák származású kancellár volt Németországban, a másik egy német származású uralkodó Belgiumban.

chrisred 2019.09.21. 18:20:17

@naphegyi vince: Úgy gondolom, hogy a gyarmatosítási versengésnek olyan hatása lehetett a nyugati országok társadalmára, mint a kilencvenes évek rablóprivatizációjának a magyarra. Alkalmat adott arra, hogy gátlástalan bűnözők a semmiből vagyonokat szerezzenek, talán még részleges elitcserét is eredményezett, de semmi kihatással nem volt az átlagemberek életére.

Gonoszgólya 2019.09.21. 18:44:39

@chrisred: "A liberalizmus mint ideológia pont ezzel a felfogással szemben alakult ki."
És pont azok vonyítanak a védelmében a legjobban, akik el akarnak hallgattatni minden más véleményt. Vagy nem?

Gringo 2019.09.21. 19:50:42

Elszomorítóak a kommentek. :(
Mi magyarok tényleg le vagyunk maradva a felvilágosult gondolkodástól kb 100 évvel.

chrisred 2019.09.21. 19:57:53

@Gonoszgólya: Nem, a liberalizmus vívmányai teszik lehetővé, hogy bárki akár a védelmében, akár ellene voníthasson.

mgdé 2019.09.21. 20:00:44

@Gonoszgólya:

Ja, ja,teljesen igaz, már a Kossut-féle csúf liberalisták is el akarták hallgattatni a román, szerb, horvát, szlovák véleményeket. Ha már gonoszkodunk ...

nemecsekerno_007 2019.09.21. 20:13:39

@Gringo: De szerencsére itt vagy te, hogy felvilágosíts bennünket...
Úgy beszélsz mint a fehér, keresztény misszionáriusok a négereknek Afrikában.
Aztán a szólás- és véleményszabadsággal mi lesz?!

nemecsekerno_007 2019.09.21. 20:16:00

@chrisred: Akkor mit akartál sugallni, hogy a németek a népírtók, a belgák a széplelkek?!?! Meg a britek, hollandok...

Semper Fidelis 2019.09.21. 20:29:42

@Gringo: Ezzel ki is nyilvánítottad (vélt) erkölcsi fölényedet, haladjunk.

Más.

Ha valaki igazi rémtörténeteket akar olvasni, keressen rá erre a belga kongós témára. Pl, ha valaki nem szolgáltatta be a nyersgumi adagot, nem az ő, hanem a gyereke kezét vágták le. A szeme előtt... gyomorforgató

Fülig José 2019.09.21. 21:07:10

@nemecsekerno_007: nem azt mondta, hogy nem beszélhetsz, hanem azt, hogy le vagy maradva úgy kb 100 évvel. tehát a szólás szabad...a véleménye meg az övé. hol a hiba?

chrisred 2019.09.21. 21:13:14

@nemecsekerno_007: Csak azt, ami benne volt a szövegben. Belgium lakosságának semmi köze nem volt ahhoz, hogy a közéjük nem tartozó uralkodót a rokonsága milyen területekhez juttatta ilyen-olyan konferenciákon, és hogy ott mit művelt. Az a terület még csak nem is tartozott Belgium hoz.

nemecsekerno_007 2019.09.21. 21:58:29

@Fülig José: Übermensch. Ezt így nevezik...

nemecsekerno_007 2019.09.21. 22:33:47

@Fülig José: Szerintem meg a felvilágosultnak nevezett gondolkodás is ugyanúgy lehet dogma mint azt manapság tapasztalhatjuk, épp csak nem szórják maglyára azokat akik úgymond 100 évvel le vannak maradva, bár a médiában történnek hasonló boszorkányüldözések. Egyébként nem lehetnének tabuk egy haladó világban amelyeket nem lehet kimondani. Persze a ballib véleményterror ezt a nézetet nem osztja...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2019.09.21. 23:11:33

@nemecsekerno_007: Pedig igaza van. Az igazi tipikus turbó hozzáállás túl sokat láttam csak ebben a topikban...

nemecsekerno_007 2019.09.21. 23:36:16

@molnibalage: Az ún. "Ballib" hozzáállás is elé turbó, némely Gestapo v. NKVD kihallgató is elégedetten csettintene. Az a baj, hogy eszmék, ideólógiák jöttek-mentek de mindig voltak fanatikus hívők akik egyedülinek kiáltották ki ezeket.

steery 2019.09.22. 00:01:22

További részletek olvashatók a belgák által Kongóban elkövetett iszonyatos bűnökről és szörnyűségekről, szégyenletes embertelenségekről és gaztettekről Torrente del Bosque (Géczy Zoltán): A gyarmatosítás véres története (Vagabund Kiadó, 2019). Ugyanitt az összes többi gyarmaton történtekről is kimerítő összefoglalók borzolják az edzett olvasó idegeit.
Ami viszont kimaradt a könyvből: a szerző teljesen megfeledkezett a karibi szigetvilág őslakos indiánjainak kiirtásáról, mintha Kubában és Haitin nem is éltek volna indiánok és egyből a néger rabszolgák behurcolásával kezdte az ottani bűnlajstrom felsorolását.

mgdé 2019.09.22. 00:51:13

@steery:

Pl. harci kutyákkal tépették szét az elfogott fellázadt vagy megszökött karibi indiánokat ...

mgdé 2019.09.22. 00:53:59

@Én de genere Mi:

(Mondjuk ilyet a novgorodiak is csináltak az elfogott, legyőzött mordvin vezetőkkel. Ez utóbbiak elvben rokonaink.)

Örömhernyó 2019.09.22. 02:28:55

@kewcheg: A katolikus vallás abban különbözik a kereszténységtől, hogy van benne gyónás, ezáltal a katolikus ott folytathatja a bűnös életét, ahol a gyónás előtt tartott.

@Alick: Mondjuk az indiánokkal elég durván elbántak a hódítók. Nem állítom, hogy ezért az idők végeztéig vezekelni kellene a hódítóknak, mert hát alapvetően ez a hódítás, leigázás, kisemmizés körforgás ezerszer megtörtént a történelem folyamán és mindenki, az indiánok és négerek is írtották, rabszolgaként tartották egymást.
Ma már Amerikában olyan durva túlkapások is vannak, hogy minden fehér embert bűnösnek kezdenek tartani, pedig hát azok, akiknek a nagyapja 1892-ben érkezett Oroszországból, Olaszországból, az Osztrák-Magyar Monarchiából Ellis Island-re, vagy a 20. században vándoroltak be az ősei, annak semmi része nem lehetett az őslakosok kisemmizésében, sőt, ők maguk is a nulláról indultak vagy mínuszból, mert az írek, olaszok nem is számítottak akkoriban fehér embernek az angolszászok szemében.
Inkább arra kellene figyelni, hogy a jelenben és jövőben ilyen belga kongói attrocitások ne fordulhassanak elő. Mert ma is vannak ilyen tendenciák.

Örömhernyó 2019.09.22. 02:38:30

@chrisred: Történelmi ismereteid roppant hiányosak, a liberális kapitalizmus idején viragozott a rabszolgaság Amerikában. Akiket az amerikaiak a legnagyobb liberális kapitalista gazdasági és államelméleti gondolkodónak tartottak (Jefferson, Washington és társaik), azok rabszolgatartók voltak, a rabszolgaság intézményével semmi bajuk nem volt.
Ellenben a csúnya, gonosz britek, akik ellen az amerikai hazafiak harcoltak, eltörölték a rabszolgaságot.
A liberális kapitalizmus az amerikai társadalomban azt jelentette és jelenti hogy az amerikai polgároknak vannak jogaik. És érdekes módon a rabszolga nem számított ebbe a körbe. Ahogy ma se illeti meg Amerikában semmi jog a külföldit, csak az amerikai polgárt.
A liberális kapitalizmus szent tehene a magántulajdon és a rabszolga a magántulajdon része volt.
Eleve a függetlenségi háború azért tört ki, hogy az amerikai gyarmati elit azt csinálhasson ott, amit akar, ne kelljen adózniuk a britek felé és a vagyonuk érintetlenül, korlátlanul növekedhessen a
liberális kapitalista rendszerben.
Amerikában a függetlenség kikiáltása után még vagy 3 generación át folyt a rabszolgatartás. Ha a liberális kapitalisták akarták volna, a függetlenség kikiáltása után el is törölhették volna.

chrisred 2019.09.22. 06:53:18

@Örömhernyó: Nehéz ennek a szövegnek minden ténybeli tévedését kijavítani, ezért csak példálózó felsorolást tartok:

- Nincs olyan, hogy liberális kapitalizmus. A liberalizmus társadalomelméleti ideológia, a kapitalizmus meg gazdasági rendszer. Valószínűleg a gazdasági liberalizmussal keverheted, ami nem keverendő össze a politikai liberalizmussal.
- A rabszolgatartás a XVII. század elejétől kezdve virágzott Észak-Amerikában, délen már sokkal korábban.
- Washingtont senki nem tartja a "legnagyobb liberális kapitalista gazdasági és államelméleti gondolkodónak". Nemesi származású tisztviselő majd katona volt, éppenséggel az írás terén nehézségekkel küszködött.
- Thomas Jefferson esetében a legkevésbé sem lehet mondani, hogy a 'rabszolgaság intézményével semmi bajuk nem volt". Pályafutása során folyamatosan politikai küzdelmet folytatott a rabszolgaság intézménye ellen. De tényleg nem szabadította fel önként a rabszolgáit. Ahogy Széchenyi sem a jobbágyait, mégsem lehet azt mondani, hogy semmi baja nem volt a jobbágyság intézményével. (Megjegyzem, sem Washington, sem Jefferson nem volt kapitalista, Jefferson egyenesen a földművelést tartotta az ország fő ágazatának.)
- A britek mikor törölték el a rabszolgaságot? Tudtommal valamikor a XIX. század közepe felé hoztak a rabszolgatartás elleni törvényt.
- A függetlenségi háború az amerikai gyarmatokra kivetett adó- és vámtörvények miatt tört ki, amit az amerikai lakosság törvénytelennek minősített.
- A "liberális kapitalisták" északon folyamatosan meg is szüntették a rabszolgatartást, míg a feudális ültetvényesek délen küzdöttek ellene. Ez a folyamat vezetett a polgárháborúhoz.

the real fogash 2019.09.22. 09:13:29

@naphegyi vince: bocs, de svájcban a II.vh előtt olyan szegények voltak, hogy embert ettek télen. Aztán jött a vh, utána pedig ott maradt náluk egy csomó gazdátlan vagyon. Mert ugye az anonim számlákon ragadt pénzek bennmaradtak a bankban, ha meg jött valaki, hogyan igazolta volna, hogy ő az örökös?
Ugyanígy MINDEN gyarmattartó ország azzal alapozta meg a gazdagságát, erejét, hogy összerabolta a vilag vagyonát. Nyersanyagot, munkaerőt, területet hozott, amit annyiért adott a nem gyarmattartóknak (köztük nekünk is), amennyiért akart.
Ezzel a (rabló)kereskedelemmel megteremtette az anyaországnak azt a gazdasági jólétet, amely lehetővé tette a tudományos-technikai fejlődest, elhúzva a szegényebb országoktól. Így aztán amikor már nem illik fegyverrel gyarmatosítani, akkor jöhetnek a szabályozók (EU).
Divat sírni az EU támogatások miatt, de azért látni kell, hogy a rendszerváltás után gombokért felvásárolták a teljes termelő ipart, majd 5-10 év éheztetés után idehoztak termelést. EU támogatásból EU cégek hoznak létre Magyarországon munkahelyeket, melyek EU gépeken termelnek alkatrészeket, amelyek EU késztermékekbe épül e EU cégeket gazdagítanak.
Nekünk ebből annyi jut, hogy harmad-negyedannyi pénzért legalább dolgozhatunk, mint az EUpolgárok. De a nagyurak (és helyi csatlósaik) azonnal összevonják a szemöldöküket, amikor valaki azért mer sztrájkolni, hogy kegalább a szlovákiai, vagy lengyel bért fizessék meg Magyarországon is.

Hát ilyen ez a fene nagy demokrácia, És igazatok van, a mai belgáknak nem kell szégyelleni magukat Lipót miatt, de akkor Magyarországnak se kelljen szégyellnie magát Horthy miatt, illetve ne kelljen több kártérítést fizetnünk a tuggyukkiknek. Mert eközben az erkölcsös belgák még mindig pénzt KAPNAK Kongótól. Milyen lenne, ha Izrael fizetne Németországnak járadékot? Hm?

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2019.09.22. 09:29:07

@the real fogash: Ekkora baromság posztolásához mennyire kellett megfeszülni...?

Vlado63 2019.09.22. 11:41:25

@Lesből Támadó Szárítókötél: !

Miféle orosz gaazdasági gyarmatosítás van itt? Árulja már el nekem
valaki!
(Tőlük vettük a metrót vagy Paks 2 - mi döntöttünk úgy, hogy megrendeljük...
arról meg nem tehetünk, hogy onnan a legcélszerúbb beszerezni a gázt...)

chrisred 2019.09.22. 12:32:48

@Vlado63: Ahogy mi hívtuk be 56-ban az orosz csapatokat saját magunk ellen? :)

Semmilyen össztársadalmi egyetértés nem volt a döntések mögött, és az ennek hiányában meghozott kormányzati döntéseket Orbán és Gyurcsány is puccsnak, hazaárulásnak nevezte, persze, mindig akkor, amikor a másik csinálta.

chrisred 2019.09.22. 12:36:08

@the real fogash: "bocs, de svájcban a II.vh előtt olyan szegények voltak, hogy embert ettek télen."

Ez erősen rekordgyanús dezinformáció terén. Svájc 1939-ben a kontinens legmagasabb egy főre jutó GDP-jét produkálta.

Brix 2019.09.22. 16:18:51

@the real fogash:
"Ugyanígy MINDEN gyarmattartó ország azzal alapozta meg a gazdagságát, erejét, hogy összerabolta a vilag vagyonát."
Ez csak az akkori , gyarmati időkre igaz, hogy segítette a gyarmattartók gazdaságát, egy ideig ... A mostani jólétnek már semmi köze sincs a gyarmati időkhöz. A legjobb példa Finnország , amely a Cári Birodalom része volt, vagy Írország amely 1800-ban egyesült a brit birodalommal. Jogfosztottságban éltek, a katolikusok hivatalt sem viselhettek, a íz ír nemeseket megfosztották jogaiktól , ezen kívül óriási szegénység, járványok és a burgonyvész sújtotta az országot.. A múlt század elején Európa szegényháza volt Irország, de az 50-es években megindított piacgazdasági reformok következtében, a világ negyedik leggazdagabb országa lett mára... Az UK csak , a huszadik... A finn-orosz példa hasonló, vagy még erőteljesebb különbséget mutat..
A vagyonból átkonvertált technológiai tudás átörökítése a jelenkorba, sem lehet igaz... ha így lenne, akkor a britek a világ leggazdagabbjai lennének ma és elöljárnának a technikai fejlődésben, de éppen az ellenkezője igaz- pedig brutál jó egyetemeik vannak, és még így sem..
Már a múlt században jöttek a németek- és eléjük vágtak technikai haladás téren, "a későn jövők előnye "- segítette őket, a briteket egy ponton túl, már csak lefelé húzta a gyarmati rendszerük... Akik meglépték a piacgazdasági reformokat , azoknak országoknak egy része ki tudott emelkedni , gyarmatok nélkül is volt "elnyomottként", de az csak egy szükséges, önmagában nem elégséges feltétele a jólét elérésének, ha az állam szociális szerkezete, kormányzása nem alkalmas a piacgazdaság befogadására.... A finneknek sikerült, az íreknek sikerült, a britek - világbirodalmuk ellenére - inkább lassan lecsúsztak a világ legerősebb országai listában..Ha nem Jön Thatcher a 80-as években, és nem lépi meg a neoliberális/neokonzevatív gazasági reformokat , még ott sem tartanának , ahol most vannak..

naphegyi vince · http://liberator.blog.hu/ 2019.09.22. 17:21:57

@the real fogash: Mennyire igazad van: svájci óra=kannibál óra, mint az köztudott.

Ha egy országban nem volt megfelelő szintű tudományos-technikai fejlődés, akkor nem is tudott gyarmatosítani. Nem barlanglakók gyarmatosítottak. Tehát éppenséggel pont fordított a sorrend, mint ahogy te írod.

Ha a divatos sírás rívásnál tartunk: bizonyos körökben meg amiatt divat sírni, hogy a gonosz EU gyarmatosít minket. De azokban a körökben, el szoktak feledkezni arról is, hogy az EU támogatások Magyarországon írt programok céljaira mennek. Vagyis ha az EU-s pénzek rossz célokra mennek, akkor az elég nagyrészt azért lehet, mert ostoba kormányunk, ostoba módon használja fel az EU-s pénzeket.
Másrészt az EU-s támogatások túlnyomó része magyar cégekhez megy első körben. Legfeljebb utána a magyar cég EU-s gépeket vásárol, de nyilván azért mert ebből tudja fejleszteni és profitábilisabbá tenni a működését. Ez talán baj? A nagy siránkozásban már az is baj, hogy munkahelyeket teremtenek magyaroknak? Aztán ha olyan rosszul fizetnek azok a fránya multik, akkor biztos fegyverrel kényszerítik a munkásokat, hogy náluk dolgozzanak. Amúgy meg a Túlóratörvénnyel ki hozta szarabb helyzetbe a magyar munkásokat?

Ráadásul nem az EU dönt arról sem, hogy stadionokat építünk iskolák helyett. Nem az EU-s gyarmatosítóink döntenek arról sem, hogy az adókönnyítést sportklubok támogatására használjuk és szintén nem oktatási és egészségügyi fejlesztésekre. stb.

És miért is fizet Kongó a Belgiumnak? Az eddigiek alapján vagy nem is fizet, vagy valamit félremagyarázol.

pitcairn2 2019.09.22. 20:06:30

@molnibalage:

annyiban igazuk van, hogy II Lipót máig tartó hőskultusza felettébb pikáns Brüsszelben, az embörjogi / demokrácia és toleranciaharcosok nemzetközi fővárosában...

és ez jelentős részben talán annak tudható be, hogy az USÁK támogatással összegründolt Kongó Szabadállam kapcsán felettébb érdekes nevek kerülnek elő...

America’s Early Role in the Congo Tragedy
How US financiers helped Belgium's King Leopold rape the homeland of some 20 million Africans.

www.thenation.com/article/americas-early-role-congo-tragedy/

pitcairn2 2019.09.22. 20:11:02

@Fülig José:

ahhoz minimum két oldal kell:)

pitcairn2 2019.09.22. 20:17:06

@molnibalage:

erre azért ne legyél büszke...

hu.wikipedia.org/wiki/Avram_Iancu

az 1914 előtti magyar "zsarnokságot" különben nagyon jól reprezentálja az, hogy békében élt Erdélyben...

a véres múltja ellenére senki sem bántotta...

47 perc - DESTROY EVERYTHING - ELPUSZTÍTANI MINDENT documentary / dokumentumfilm

youtu.be/7qXmve7pp7w?t=2865

pitcairn2 2019.09.22. 20:21:39

@nemecsekerno_007:

Stanley speciel amerikai volt:)

pitcairn2 2019.09.22. 20:23:18

@erkölcsi hulla:

Lipót brüsszeli hőskultuszáról is van véleményed?:)

pitcairn2 2019.09.22. 20:35:11

@Fülig José:

+ igen durva kettős mérce...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2019.09.22. 21:58:03

@pitcairn2: Miért? Te mindenről tudsz mindent...? Ja, gondolom mindent is...

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2019.09.22. 23:27:50

@Veszéjben a lyogállamiság !: TILOS a blogon a magyar aktuálpolitika. lásd KOMMENTSZBÁLYOK.

Is 2019.09.23. 13:17:41

@i_d: Nálam te nyertél. ;)
Sikamika! Síkfutás! Chicago!

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2019.09.23. 14:16:32

Szomorú hogy molnibalage megint ámokfuthat, tönkretéve a teljes kommentszekciót :( turbómagyarozás, személyeskedés stb

A képek pedig sokkolóak, az elsőnél csak néztem mi van, egy jó kis csaj, utána láttam a nyilat a lábában meg a bilincset...

gintonic.azigazi 2019.09.23. 14:23:03

Ezek a belgak... ja, olyan nincs is, csak vallon meg flamand.

pitcairn2 2019.09.23. 14:56:50

@molnibalage:

múlt évben Gyulafehérváron hallottam először bővebben a fickóról (az 1848-49-es etnikai polgárháborúról persze már korábban is), majd belebotlottam a fentebb belinkelt filmbe és ott az fogott meg a legjobban, hogy a "hősnek" kikiáltott tömeggyilkosokat 1850 után senki sem bántotta Erdélyben...

hát ez már úgy önmagában roppant érdekes adalék az 1914 előtt magyar viszonyok kapcsán...

a nemzetközi szintre emelt történelmi viták egyébként felettébb érdekesek, pl. a fentebb belinkelt filmet angol felirattal tették fel a netre és ezen a ponton meg is érkeztek a román kommentelők

és a youtube felületen érdekes - román nyelven folytatott - vita bontakozott ki a témakör kapcsán

a gugli fordítóval korábban rámentem akkor még egész civilizáltnak tűnt az eszmecsere

a kongói sztori kapcsán különben egy pillanatig nem állítom, hogy kialakult véleményem lenne

amennyire utánagugliztam 1900 táján összesen 3000 európai lehetett Lipót birtokán

állítólag ők idéztek elő egy 5-10 millió fős demográfiai összeomlást

ez azért így elég meredek, de persze akár igaz is lehet

annyi azonban biztosnak tűnik, hogy Lipót módszereinek és zsoldosainak nagyon rossz híre volt

en.wikipedia.org/wiki/Force_Publique#Under_the_Congo_Free_State

a társaság nemzetközi jellege is felettébb érdekes, pl. jó kis skandináv és olasz kommandó volt ott, állítólag még néhány orosz is akad, meg persze amerikaiak, angolok, írek, stb.

és ami a legérdekesebb:

a masszív többség - a derékhad - fekete zsoldos volt...

kb. velük harcoltak, leginkább az arab rabszolga kereskedők fekete zsoldosaival...

és Lipót helyi megítélése is elég sajátos, pl. néhány éve újra felállították a fővárosban a lovasszobrát.. elvégre ő lenne az "államalapító"...

news.bbc.co.uk/2/hi/africa/4235237.stm

néhány órán belül persze ledöntötte a népharag, de ezzel együtt is sokatmondó ez a kis incidens...

és tulajdonképpen jogos elvégre az összes visszásságával együtt ő volt az államalapító

neki köszönhetik ma a kongóiak (mármint az elit) pl. azt, hogy franciául csevegnek...
süti beállítások módosítása