'RLT Best of' - 'Dagen-H' azaz a 'J-nap'

2019. augusztus 14. JTom

1967 szeptember 3-án tértek át Svédországban a bal oldali közlekedésről a jobb oldalira. Egy ilyen átállás nem olyan egyszerű, mint ahogyan gondolnánk. Jelzőtáblák, felfestések, tömegközlekedés átszervezése egyetlen éjszaka alatt?

Dagen H, the day Sweden switched sides of the road, 1967 (1).jpg

A blog nyári visszatekintő válogatásának, a Ritkán Látható Történelem 'Best of"-sorozatának mai darabja eredetileg 2014. szeptember 3-án jelent meg az oldalon.

https://ritkanlathatotortenelem.blog.hu/2014/09/03/dagen_h_azaz_a_j_nap

A jobboldali közlekedési módra való átállás gondolata már többször megfogalmazódott a svédek fejében. Már 1927-ben 1934-ben és 1945-ben is foglalkoztak a törvényhozásban a gondolattal, hogy a motorizáció fejlődésével a többséghez kéne hasonulni. Akkoriban a szárazföldön szomszédos országok jobbos közlekedésével indokolták a változtatást, ám egészen a II. világháború végéig nem született meg a döntés. 1954-ben azonban, amikor újra felvetődött a kérdés már a motorizáció nagy iramú fejlődése volt az ok, ami miatt a változtatást sürgősen be kell vezetni. Ám az 1955-re kiírt választáson a svédek 83 %-a nemmel szavazott a változásra. Mégis, hat évvel később, 1961-re elkészült a törvényjavaslat, ami már konkrét időpontot és költségeket is tartalmazott.

A svédek nagy része már évek óta balkormányos autót használt ami - a balos közlekedéssel kombinálva - sok esetben a balesetek kiváltó oka lett.

1024px-Dagen_H.svg.png

Dagen H (Dagen = Nap, H, mint Högertrafik = Jobb oldali közlekedés)

Az átállás dátuma látható a fenti képen, ami az esemény egyik hivatalos logója lett. Ahogyan közeledett az időpont egyre több helyen lett látható. A kampányban elképesztő helyeken jelent meg az áttérést népszerűsítő H-betű. Tejes dobozokon, csomagolópapírokon (a szeletelt szalámit ebbe tekerték be), férfinadrágokon és női fehérneműkön, de érméken és autóra (és mindenre) ragasztható matricákon is naponta több százszor láthatta egy átlag svéd. Jellemző a kampány méretére, hogy a dalfesztivált abban az évben a The Telstars együttes: "Tarts jobbra Svensson" című dala nyerte.

Höger (1).jpg

Dagen H, the day Sweden switched sides of the road, 1967 (3).jpg

Az autós magazinokban, autós naptárakon még a lányok bugyján is a Högertrafik logója virított

Höger (2).jpg

Az átállás egyik felelőse az akkori kommunikációs miniszter - a későbbi meggyilkolt miniszterelnök - Olof Palme volt (az autóban)

Bild_Dagen_H1.jpg

A terv szerint 1967 szeptember harmadikán hajnali 4.50-től lassan, óvatosan kell a másik oldalra áttérni. 5.00-ig nem szabad továbbhaladni. A forgalom csak 5.00-kor indulhat újra.

3745702018.jpg

Szeptember 3. hajnali 5 óra.

A kampány sikere borítékolható volt, ezért volt meglepő a reggeli órákban készült néhány stockholmi és malmői fotó:

Kungsgatan_3_september_1967_Dagen_H.jpg

Dagen H, the day Sweden switched sides of the road, 1967 (2).jpg

99.jpg

 

Ennek ellenére az áttérést sikeresnek minősítették, hiszen halálos baleset nem történt, sőt az átlagosnál 25%-kal kevesebb volt a koccanások száma.

Essingeleden_1967_Dagen_H.jpg

Propagandafotó a sikeres áttérést ünneplő politikusokról (érdekes, hogy "rossz oldalra" nyíló ajtajú busszal jöttek)

Gondoljunk bele mivel jár egy ilyen változtatás közlekedéstechnikai szempontból. Jelzőtáblák, jelzőlámpák, útburkolati jelek, gyorsforgalmi utak fel- és lehajtói... A gyakorlati megvalósítás a következőképp zajlott:

Hetekkel-hónapokkal előbb elkezdték az új táblák és a jelzőlámpák felszerelését. Ezeket fekete nejlonzsákokkal takarták le, amit az átállás hajnalán az útkarbantartók és katonák távolítottak el. A régi táblákat értelemszerűen letakarták a későbbi eltávolításukig. Azon az éjszakán csak a legszükségesebb esetben ülhettek a svédek autóba. Minden nem szükséges forgalmat leállítottak hajnali 1 és 6 óra között (a nagyobb városokban tovább tarthatott a tilalom). Nem minden útburkolati jelet festettek át egyetlen éjszaka alatt, ezek egy része ideiglenesen érvénytelenné vált. De még persze számos más "apróságot" is meg kellett oldani: vasúti kereszteződések sorompói, lámpái, egyirányú utcák autóbusz-megállóhelyeinek áthelyezése stb.

A másik nagy probléma a tömegközlekedés átszervezése volt. A buszok és trolik ajtajai a bal oldalon voltak, ezért tovább nem lehetett használni őket. Néhány buszt átalakítottak (a jobb oldalukra is tettek ajtót), ám legtöbbjüket eladták Pakisztánnak és Kenyának. Az átállás legnagyobb költsége a 8000 új autóbusz beszerzése lett.

bis0.jpg

Egy "régi" svéd busz...

bis.JPG

...és egy "új".

Dagen_H_Headlamp.jpg

"Ne távolítsa el 1967. szeptember 3-ig."

Az újonnan üzembe helyezett gépkocsikon a lámpatestek, már a jobb oldali közlekedés igényeihez készültek, azért a matrica az átállásig takarta a "rossz oldalra" fókuszáló, vakító sugarat.

lamp.jpg

Svéd rendőr tépi le a fényszóró matricáját az átállás után.

30-jubelH_11.jpg

 

Hogy autós körökben mennyire sokkolt a jobb oldali közlekedésre történő váltás, azt mi sem jellemzi jobban, hogy ötévente megemlékeznek az eseményről. A fenti képen a harmincadik évforduló 1997-ben, korhű autókkal, természetesen a bal oldalon.

 

Máshol:

H-Dagurrin - az izlandi átállás

Alig nyolc hónappal később Izland is meglépte, amit a svédek. A H-Dagurrin (Hægri dagurinn), azaz a "jobboldal-nap" 1968. május 26-án jött el. Reggel hat órakor tértek át a jobb oldali közlekedésre, ami igazából csak Reykjavikban volt esemény, lévén a lakosság legnagyobb hányada a fővárosban élt. A Közlekedési Bizottság (Umferðarnefnd) feladata volt a táblák átszerelése. Egyetlen éjszaka alatt oldották meg az 5727 közlekedési jelzés megváltoztatását. Természetesen ott is a tömegközlekedés átszervezése rótta a legnagyobb terheket az illetékesekre. A néhány tucat új autóbusz vásárlása alaposan megterhelte a költségvetést.  Az átállás teljes 45 millió koronás költségvetésből 33 milliót tett ki az új buszok beszerzése.

isla1.jpg

Reykjaviki buszok, bal oldali ajtóval

 

isla2_cr.jpg

 

A régi buszokra többek között Egyiptom tartott igényt, ám egy tűzeset meghiúsította az üzletet. A járműgarázs 1970-ben leégett, és az összes busz odalett. Problem solved.

 

Magyarország

Magyarországon az 1941. június 26-i 187 000/1941. BM rendelet szerint az áttérés két lépésben történt. Július 6-án hajnali 3-kor - Budapestet és környékét kivéve - az egész országban, november 9-én hajnali 3-kor pedig a fővárosban és környékén tértek át a jobb oldali rendre. Az előmunkálatokat áprilisban kezdték: a rádió figyelmeztette a lakosságot, a lapok tájékoztató cikkeket közöltek, az iskolák az új rendet elmagyarázták a gyerekeknek. Július 6-ától a Budapest körüli határvonalon burkolati jelek, táblák terelték a járműveket megfelelő sávokba. 

HU.jpg

 

A fővárosi tömegközlekedés november 8-án 23 órakor leállt, hajnalig elvégezték a műszaki átalakításokat! Az átállás nem okozott gondot a Beszkárt villamosainál, ezeknek ugyanis mindkét oldalon volt ajtaja, de a buszok másik oldalán ajtót kellett vágni. Az átállás teljes költsége 12 millió pengő volt.

ut.se, Wikipedia svéd, izlandi és magyar nyelvű oldalai

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://ritkanlathatotortenelem.blog.hu/api/trackback/id/tr4015005452

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Célkereszt 2019.08.14. 18:53:21

Nekünk pedig ideje lenne átállni a baloldalira.

gigabursch 2019.08.15. 06:18:51

@Célkereszt:
Nem, nem, soha.

Elég volt a Himnuszból a balsors időszakból.

Taxomükke (UK) 2019.08.15. 06:52:27

Izlandon mondjuk nem értem, miért kellett átállni.

Chris Colombo2 2019.08.15. 08:17:23

@Taxomükke (UK): a balkormányos járművek beszerzése könnyebb volt

Tiberius 2019.08.15. 08:28:56

A svédek felhasználták az 1941-es magyar tapasztalatokat, a magyar áttérésnél külön szakbizottságot küldtek Budapestre, akik tanulmányozták az áttérés menetét és a megtett hatósági intézkedéseket.

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2019.08.15. 08:34:30

Kívncsi vagyok, napokkal, hetekkel utána hány embert ért még baleset az átállás miatt...

Darth Revan 2019.08.15. 09:40:33

Svedorszagot ertem, de Izland miert allt at?! Egy szigeten nem mindegy?!

kewcheg 2019.08.15. 10:26:08

Én csak a remek, olcsó brit használtautók miatt sajnálom, hogya britek maradtak balosok.

MAC-Ka 2019.08.15. 11:00:47

Magyarországin is volt (vagy még most is van) hely, ahol baloldali közlekedés van :)
tinyurl.hu/5AZj/
Az okát nem tudom... :)

Alávág 2019.08.15. 11:07:17

@kewcheg: Attól még vehetsz, sőt forgalomba is helyezhetsz és vezethetsz brit autót Magyarországon, hogy a kormány rossz oldalon van. Legfeljebb nem előzgetsz majd olyan lelkesen. Belegondolva, nem os lenne rossz átrakni a kormányt a jobb oldalra jobboldali közlekedésnél. Nem lenne annyi előzés, ami az egyik legnagyobb balesetforrás a gyorshajtás mellett. És az ember jobboldali közlekedésnél így könnyebben is tudna beszállni a vezetőülésbe az utcáról.

De meddő érvelés ez, hisz az önvezető autókban majd nem is lesz kormány.

Alávág 2019.08.15. 11:10:17

A kalapos bugyis hölgy ma is megállná a helyét. Vennék szagmintát róla.

fércnél maradandóbb 2019.08.15. 12:09:13

Akárhogy nézem, egyetlen szinesbőrű migrincset se birok a képeken felfedezni. Manapság lehetetlen volna ilyet csinálni Malmöben.

kewcheg 2019.08.15. 12:18:22

@Alávág: jó, tudom hogy vehetek, de nálam kizáró tényező...:(

Emmett Brown 2019.08.15. 12:46:15

viszont amire nem gondoltak (nálunk sem), az az, hogy a jobb oldali közlekedéshez bizony a balkézszabály lenne az optimális.

Benbe · http://www.benbe.hu 2019.08.15. 15:22:52

@Emmett Brown: Miért? Jobb oldali utcába jobban belátok balról.

Emmett Brown 2019.08.15. 17:18:42

@Benbe: azért, mert Angliában is jobbkézszabály van.

¿Qué tapas hay? 2019.08.15. 20:06:10

@Emmett Brown: Bizonyos meghatározott esetekben, mint például a minikörforgalom (körforgalmi forgalmi rendű kereszteződés) (Highway Code Rule 188). Sima körforgalomban főszabály szerint jobbkézszabály van, ha közúti jelzés másképp nem rendelkezik (Highway Code Rule 185). Sima kereszteződésben mindig jelzés határozza meg az áthaladási elsőbbséget (Highway Code Rule 171-172).

Emmett Brown 2019.08.15. 20:26:33

@¿Qué tapas hay?: körforgóban balos közlekedés esetén a jobbkézszabály gyakorlatilag azt jelenti, hogy aki behajtana a körforgóba, annak elsőbbséget kell adnia annak, aki már bent van, és megy körbe. Nálunk is jobbkéz van, éppen ezért kell minden körforgó bejárathoz kitenni egy elsőbbségadás kötelező táblát, és nem elég például egy főútvonal vége. ha balkéz lenne, akkor nem kéne a háromszög. Ezt egyébként a KRESZ is szarul írja, mert kijelenti, hogy a körforgalomban haladónak elsőbbsége van a behajtóval szemben, de akkor meg mégis miért van MINDEN körforgó tábla felett gy macisajt?

Autópályán is kijön a dolog fonákja itthon, főleg mióta van háromsávos szakasz. A jobbkézszabály miatt, ha egyszerre váltana valaki sávot a belsőből a középsőbe és a szélsőből a középsőbe, akkor a jobbkéz miatt a külsőből érkezőnek van elsőbbsége. Igenám, de így előfordulhat, hogy a belsőben haladó mindenkppen szabálytalankodásra kényszerül ha őt előznék és valaki a külsőből menne középre. Ha balkéz lenne, akkor egyértelmű lenne a dolog, a külsőben haladó vár (aki valószínűleg amúgy is lassabb, tehát be fog tudni sorolni), akit előznek az megadja az elsőbbséget és mindenki szabályosan halad. Ez mondjuk nyilván elméleti/logikai szinten probléma, hiszen amúgy sem tud itthon az autósok legalább 60%-a a háromsávos részen szabályosan menni, de attól még rávilágít a logikátlanságra.

¿Qué tapas hay? 2019.08.15. 22:54:01

@Emmett Brown: ad körforgalom: Ez viszonylag egyszerű. A bécsi közúti közlekedési egyezmény nem határoz meg semmilyen elsőbbségi viszonyt a körforgalomban, ezért ezt nemzeti szabályként kell meghatározni (emlékezzünk: sokáig Franciaországban a körforgalomba BEHALADÓ járműnek volt elsőbbsége). Emiatt a bécsi közúti jelzési egyezmény előírja, hogy amennyiben a körforgalomban haladónak van elsőbbsége, úgy a "kötelező körforgalom" utasítást adó jelzőtáblát (D3) "elsőbbségadás kötelező" (B1), vagy "állj, elsőbbségadás kötelező" (B2) táblával ki kell egészíteni. Megjegyzem, az angoloknál is jelzik az elsőbbségadási kötelezettséget a körforgalom előtt, csak nem táblával, hanem a Rule 172 alapján az azzal egyenértékű keresztirányú szaggatott vonallal.

ad jobbkézszabály: A jobbkézszabály alapvetően egyenrangú utak találkozásának elsőbbségi rendje (bécsi KKE 18. cikk 4a, KRESZ 28. § (1) a)). Párhuzamos közlekedés esetére egy különös esetre alkalmazza a KRESZ, mégpedig forgalmi sáv megszűnése esetén, ha a párhuzamosan haladó járművek mindegyike csak irányának megváltoztatásával tud továbbhaladni, akkor a jobb oldalon haladó járműé az elsőbbség (KRESZ 36. § (7)). Az autópályás példára az előzés szabályait kell alkalmazni.

ember a holdon? 2019.08.16. 07:42:55

@MAC-Ka: Gyárterület. ahelyett, hogy középre tették volna a kapunyitót (kártyaolvasó) inkább rakták a két szélére és megfordították a közlekedést :)

KAMA3 2019.08.16. 11:01:17

@MAC-Ka: Ez minden sorompóval és kártyaolvasóval ellátott, de olcsón okosba kivitelezett telephelyi portánál így van. Mert túl drága lett volna a helyes irányba kiépíteni, egyszerűbb volt egy vödör festéket venni, mint kiszélesíteni a kaput, és a két irány közé egy járdaszigetet építeni és arra rakni a sorompókat és a kártyaolvasókat.

¿Qué tapas hay? 2019.08.18. 19:51:29

@gigabursch: Igazából a közúti és a vasúti közlekedési rend nem szükségszerűen függ össze egymással. A jobboldali közúti közlekedést a kontinensen legelőször alkalmazó Franciaországban a vasutak mind baljáratúak.

efi 2019.08.18. 22:26:10

Én simán tiltanám jobboldali közlekedés esetén a jobbkormányos autóval való közlekedést. (meg persze fordítva is) Pl az úttest bal szélén való parkolást tiltja a kresz, mert hogy veszélyes onnan elindulni (?) , bezzeg jobbkormányos autóval nem veszélyes közlekedni, vicc.
A másik meg a jobbkéz szabály. Hihetetlen ökörség. Ugyan honnan kéne tudnom (illetve észrevennem) 50-nel haladva, hogy a keresztutcában van-e macisajt. Ja, hogy mindenki menjen 20-szal ? Perverz közlekedésszervezők még T-alakú kereszteződésben is képesek alkalmazni a betorkolló útra, holott itt még - akár tábla nélkül, általános szabályként is - azt lenne jogos kimondani a kreszben, hogy ilyen útról érkezőnek mindig elsőbbséget kell adnia. Úgyis le kell lassítani a derékszögű kanyar miatt 10-15-re minimum.

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2019.08.19. 09:43:32

@Quercus Maximus: amúgy neked mi bajod van? ja, természetesen a kommentszabályok súlyos megsértéséért jár a kitiltás

gigabursch 2019.08.27. 07:33:17

@¿Qué tapas hay?:
Itt csak az az érdekes, hogy a kétvágányos kiépítés esetében a vasút irányát is rendezték idehaza, amiből a Gödöllői HÉV rendhagyó eset maradt.

¿Qué tapas hay? 2019.08.27. 23:32:33

@gigabursch: A vasutak irányát ott rendezték, ahol ezt a közúti forgalmi irány megváltozása szükségessé tette, azaz elsősorban a közúti vasutaknál. A fővasutaknál ez másodlagos szempont volt. Akkoriban fővasúton, kétvágányú pályán a helyes vágány az volt, amit az adott vonalra kijelöltek, Magyarországon a kezdetektől fogva a vágány jobb oldalára tűzték ki a jelzőket, hogy a mozdonyvezető számára a leghosszabb ideig látható legyen, ebből adódóan kétvágányú pályán a menetirány szerinti jobb vágányt volt célszerű helyes vágánynak kijelölni. Ezt az okot persze más célszerűség, pl. forgalmi technológiai ok is felülírhatta, és így van ez máig is, pl. Bp. Déli - Kelenföld és Bp. Keleti - Kőbánya-felső - Rákos között a menetirány szerinti bal vágány a helyes vágány.

A Gödöllői HÉV vonalát a BKVT építette. A baljárat oka valószínűleg, hogy a BKVT közúti hálózatán is ez volt a szokásos rend, de persze ez csak feltételezés.
süti beállítások módosítása