Napi érdekes - 284

2019. április 14. JTom

1899_hippolyt_romanov_1899-es_mernok_szentpetervar_mernokei_vizsgalata.jpeg

1899. Hippolyt Romanov, orosz arisztokrata mérnök szentpétervári elektromos, kísérleti autóbusza

1904_majus_1_opening_of_the_kaiserbrucke_bridge_between_mainz_and_wiesbaden.jpg

1904. május 1. A Rajnán Mainz és Wiesbaden között épült Kaiserbrücke megnyitó ünnepsége

1934_adolf_hitler_meets_king_of_thailand.jpg

1934. Adolf Hitler és a thai király találkozója Németországban

1938_benito_mussolini_stands_on_a_wheat_threshing_machine_in_aprilia_italy_to_inaugurate_the_harvest_of_1938.jpg

1938. Az olasz fasiszta vezető Benito Mussolini, vidéki látogatásán Apriliában bejelenti az aratás megkezdését

1938_telepulesek_a_ploshchad_revolutsii_metroallomas_keleti_elocsarnokanak_homlokzatan_moszkva_cr.jpg

1938. A moszkvai Forradalom téri metróállomás homlokzata

1939_a_destroyed_part_of_a_train_station_tarnow_poland_after_a_german_spy_planted_an_explosive_3_days_before_world_war_2_began_killing_20_people_nearby.jpg

1939. Megsérült lengyel pályaudvar a lengyel Tarnówban. Egy német szabotőr robbantotta fel a háború megkezdése előtt három nappal, 20 embert megölve

1941_convoy_the_cat_asleep_in_a_hammock_aboard_hms_hermione.jpg

1941. Convoy a macska alszik egy függőágyban a brit HMS Hermione fedélzetén. A "hajó macskája", mint olyan egészen régi kifejezés, abból az időből származik amikor még a tengerészek azért vittek macskát a fedélzetre hogy a kártevőket kiirtsa, és ezzel megmentse a hajósokat például a patkány bolhája által terjesztett pestistől. Convoy - 87 tengerésztársával - halt hősi halált 1942-ben, amikor egy torpedótalálat elsüllyesztette a hajót

1945_majus_5_polish_flag_in_berlin_over_the_berlin_victory_column_siegessaule_at_the_downfall_of_the_third_reich.jpg

1945. május 5. Lengyel zászló a berlini Győzelmi oszlop tetején a Harmadik Birodalom bukásának napjaiban

1947_making_dolls_at_the_puerto_rico_industrial_development_company_isla_verde_puerto_rico.jpg

1947. Játékbaba-készítő üzem Puerto Ricóban, Isla Verde

1948_budapesti_textilmunkas_asszonyok_szoptajak_csecsemoiket_a_muszak_szuneteben.jpg

1948. Budapesti textilmunkás asszonyok szoptatják csecsemőiket a műszak szünetében

1956_barry_robin_and_maurice_gibb_the_three_young_brothers_that_would_go_on_to_form_the_bee_gees_just_four_years_after_this_photo_was_taken.jpg

1956. Barry, Robin, és Maurice Gibb, azaz a Gibb-fivérek. Négy évvel később megalakítják a Bee Gees együttest. 45 éves pályafutásuk alatt a Gibb fivérek 19 dala vezette a slágerlistákat, egyetlenek a The Beatles mellett, akiknek egy időben öt daluk is szerepelt az USA TOP 10-ben. Morris 2003-ban, Robin 2012-ben hunyt el

1960_alfred_hichcock_psycho_cimu_filmjenek_forgatasi_jelenete.jpg

1960. Alfred Hichcock (fent, fekete öltönyben), Psycho című filmjének forgatási jelenete

1960_belka_a_soviet_dog_who_went_to_space_in_the_sputnik_5_she_returned_to_earth_safely.jpg

1960. Belka, a szovjet kutya, aki a Szputnyik-5 fedélzetén utazott az űrbe, és sikeresen vissza is tért

1961_aprilis_12_szovjet_balett-tancosok_az_eloadas_szuneteben_az_elso_kozmonauta_jurij_gagarin_sikeres_urutazasarol_olvasnak.jpeg

1961. április 12. Most 58 éve: szovjet balett-táncosok az előadás szünetében az első kozmonauta, Jurij Gagarin sikeres űrutazásáról olvasnak

1962_south_vietnamese_war_elephants_on_patrol_in_the_central_highlands.png

1962. Dél-vietnami katonák elefántháton járőröznek vietkong egységekre vadászva

1968_robert_f_kennedy_tours_the_damage_left_in_the_wake_of_the_mlk_assassination_riots_in_washington.png

1968. Robert F. Kennedy járja végig a Martin Luther King, fekete-polgárjogi harcos meggyilkolása után kitört zavargások egyik helyszínét

1985_dallas_az_autokereskedo_orul_a_rolls_royces_nagykereskedelmi_vasarlasatol_az_osho_nagy_tanaratol.jpeg

1985. A dallasi autókereskedő, aki megütötte a főnyereményt. Oso Radzsnís szektavezető 93 darab, jobbára egyedi festésű Rolls Royce-t vásárolt egy időben a kereskedéstől

Oso Radzsnís (Osho Rajneesh) az indiai születésű vallásalapító az Egyesült Államokban, Oregonban egy 7000 lakosú települést épített fel. Szervezete a hatalmi harcokban nem riadt vissza a megfélemlítésektől, zsarolásoktól, mérgezésektől, gyilkossági kísérletektől. Az Egyesült Államok elleni, eddigi egyetlen sikeres biológiai terrortámadást – amelyről elkövetéskor még nem is derült ki, hogy miről volt szó tulajdonképpen – Radzsnís hívei követték el 1984-ben. Szalmonellával fertőztek meg egy tíz étteremből álló salátabár-hálózatot, aminek következtében több ezer ember betegedett meg. A négy évig tartó rendőrségi nyomozás eredményeképpen Radzsníst 1985-ben az amerikai Charlotte-ban letartóztatták - amikor éppen menekülni próbált az országból - gyilkossági kísérlet és gyilkosság céljából történő összeesküvés vádjával, és később tíz évi felfüggesztett börtönbüntetésre valamint 400 000 dollár pénzbüntetésre ítélték embercsempészet és ál-házasságkötések, illetve további harmincféle, bizonyított bűncselekmény vádjával. Radzsnísnak fénykorában helikopterei, magánrepülőgép-flottája, gépfegyveres őrizete és egyszerre 93 Rolls-Royce-a volt. Az egykor töménytelen forrásból gazdálkodó, pazarló, narancsruhás egyháza összeomlott, Amerikát elhagyva Indiában halt meg 1990-ben.

 

1999_a_divorcing_couple_divides_their_beanie_baby_investment_under_the_supervision_of_a_judge_usa.jpg

1999. Amerikai házaspár válóperükön a bíróságon Beanie Baby-gyűjteményük darabjain osztozkodnak. A Beanie Babyk a kilencvenes években nagy sikernek örvendő, gyűjthető plüssfigurák voltak, manapság alig érnek valamit, bár egy-két kivételes darabjuknak már komolyabb értéke van

A bejegyzés trackback címe:

https://ritkanlathatotortenelem.blog.hu/api/trackback/id/tr4714762392

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

dmke 2019.04.14. 12:33:28

Az a képaláírás, hogy "Robert F. Kennedy elnök" hibás.
Ettől függetlenül jó az összeállítás - Gibb fivérek..... :)

hátramozdító 2019.04.14. 12:35:31

Ritkásozni jó, remek kanyar volt, köszönjük szépen!

bioLarzen 2019.04.14. 12:59:23

Ha jól nézem, a moszkvai metróállomás homlokzatán két oldalt az nem csak festett mű-mélység, hanem valódi térben frankón megépített metró-modellek?

Generic Jingle 2019.04.14. 13:01:03

Maurice vagy Morris? :-)

Generic Jingle 2019.04.14. 13:03:03

Ha ráugrok egy gránátra, hogy a többieket megmentsem, az hősi halál, de ha egy hajón ülök, amit kilő egy torpedó, az szerintem nem annyira. Túl gyakran osztogatják indokolatlanul a "hősi halál" kifejezést.

Generic Jingle 2019.04.14. 13:04:01

Az öreg Benito milyen jattos egy ember volt. :-)

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2019.04.14. 15:31:46

@Generic Jingle: Gyakorlatilag mindenki hősi halált hal, aki háború közben meghal, nem vizsgálják a hősiességet...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2019.04.14. 16:18:16

@Online Távmunkás: Ebben nem vagyok biztos. Aki pl. közlekedési balesetben veszti életét, az nem biztos. Azért pl. Bíborszív sem jár tudtommal.

Hitler képe elég muris a fajelméleti blabláival nézve.

Az, hogy az indiai csóka ennyivel megúszta nevetséges. Gyilkossági kísérletért és más bűncselekményért felfüggesztett járt...? Mivan..?

gigabursch 2019.04.14. 16:26:23

Élmény lehet válóperes bírónak lenni.

totelcamp 2019.04.14. 17:30:20

A Textilgyári munkásnök gyerekei egyszerre keltek fel és egyszerre lettek éhesek? Terv szerint?

Em.MA 2019.04.14. 18:08:59

@totelcamp: Bizony. Vagyis az nem számított mikor éhes, akkor kellett ennie, amikor a tudálékos tudósok meghatározták. Szigorúan 3 később 4 óránként.
35 éve is még bőven az volt a gyakorlat a szülészeteken, hogy adott időpontokban szoptathattak csak a kismamák. És ezt még otthon is be akarták tartani, a védőnők rendre rákérdeztek, tartjá-e az etetési időket. Egészen addig ez volt a gyakorlat, amíg végre ki nem harcolták a baba-mama barát intézményeket.

Club Sandwich 2019.04.14. 18:12:38

Mondjuk aki meglett ferfi lettere annyira kicsinyes, hogy orszag-vilag elott osztozkodik egy pulssbaba-rakason, az ne csodalkozzon hogy valik az asszony... remelem igazi kolke nem volt...

2019.04.14. 18:42:38

@bioLarzen: inkább átmenetnek tűnik: térbeli, de nem a "valódi" mélység

bioLarzen 2019.04.14. 19:08:29

@Generic Jingle: És ez neked tulképp miért fáj?

bioLarzen 2019.04.14. 19:09:35

@totelcamp: Te anno az oviban akkor ettél, amikor épp megéheztél? :)

Nincs közöttünk csicska 2019.04.14. 19:15:07

@Em.MA: Es lam, mukodott, senkinek nem lett semmi baja a fix idopontokban etetestol.

Žďárský 2019.04.14. 19:36:45

Az elefánton járőrözés eléggé Darwin-díjas ötletnek tűnik - amennyiben tényleg ellenség is volt a közelben. Jó magasan tökéletes célpontot nyújtottak és a egy rajztütés esetén fedezéket keresni sem nagyon volt esélyük. Nem is beszélve arról, ha eltalálják az elefántot és megvadul.

Generic Jingle 2019.04.14. 19:47:35

@bioLarzen: Nem fáj, csak az értelmét nem látom.

gintonic.azigazi 2019.04.14. 20:15:37

@Свобода: pont erre gondotlam, szerintem tuti nem jaroroztek, csak mentek a hatorszagbol A bol B be, ekkora bolond nincs aki talcan kinalja fel magat az ellensegnek

@Online Távmunkás: ma mar mindenki hosi halott.

kugi · http://kugi.blog.hu 2019.04.14. 21:27:03

Gondolom a lengyelek nem kis elégtétlet érezhettek, amikor kitűzték Berlinben a lengyel zászlót.

Pepejoe 2019.04.14. 21:38:23

Épp ez jutott eszembe, bár az ő győzelmük kb. annyira felemás mint a franciáké. De kicsit az angoloké is olyan. (mondjuk el is vesztették nagyhatalmi státuszukat)
Az első két országon konkrétan átgyalogoltak, a harmadikat pedig az amerikaiak mentették meg.

ZON 2019.04.14. 22:12:48

A thai király mellett - egyszer az életben -daliának érezhette magát Adolf... (Kérem mellőzni az aktuálpolitikát Berlusconi és Sárkozy tekintetében... :)

Fredddy 2019.04.14. 22:28:53

Érdekes képek:) A tengerészek és a macskák régóta barátok, a vitorlás hajókon a tartalék köteleket és vitorlákat összerágcsáló patkányok az egész utazást veszélybe sodorhatták. A középkorban a velencei biztosítótáraságok a biztosítási szerződésbe mindig beleírták, hogy a hajó kötelező tartozéka három darab macska.

Az autókereskedős kép aláírása viszont szerintem nem jó. 1985-ben az amerikai hatóságok felszámolták az Osho-birodalmat, Osho Indiába menekült, az autógyűjteményt pedig egy dallasi autókereskedő vette meg egyben. A képen szerintem ő látható a kocsikkal, melyeknek a Dallasba szállítása is elég komoly összegbe került.. Más kérdés, hogy Indiából trükkösen pár kocsit még visszavásárolt tőle Osho.

Punxsutawney Mormota 2019.04.14. 22:37:39

@ZON: Valamiért mindenki úgy gondolja, hogy Hitler seggdugó volt. 174-175 magas volt, ami akkoriban / most is középméret. Mussolini 1.69 m, Churchill 1.67 m, Sztálin 1,65 m Roosevelt szép szál srác volt (1.88 m), de ez nem jött át a tolószékes képein.

Fredddy 2019.04.14. 22:47:38

@Punxsutawney Mormota: Napóleon is teljesen átlagos termetű ember volt, és rá is mindenki seggdugaszként emlékszik. Az angol újságoknak köszönhető ez- a propagandájuk által összehordott foskupacba csak a vesztesek orrát szokták beleverni, a győztesek hazugságai sokáig élnek.

Fredddy 2019.04.14. 22:56:33

@Punxsutawney Mormota: egyébként az amerikai elnökök testmagassága is érdekes téma (ha valaki gerjed az ilyenekre :) ), Roosevelt 188 centiméterével az ötödik legmagasabb elnök, holtversenyben Washingtonnal, Clintonnal és idősebb Bush-sal. A 193 centis Lincoln volt az eddigi legmagasabb.

Punxsutawney Mormota 2019.04.14. 23:05:46

@Fredddy: Igen, csak már nem akartam ennyire visszamenni. Napóleon tökéletesen átlag magasságú volt.

Punxsutawney Mormota 2019.04.14. 23:08:37

@Fredddy: Most nézem, hogy Trump 190 centi.

Fredddy 2019.04.14. 23:15:07

@Punxsutawney Mormota: sőt, ahogy F. D. Roosevelt az ötödik legmagasabb, úgy volt Teddy Roosevelt az ötödik legkövérebb elnök, BMI alapján rangsorba állítva:)

szita szita péntek 2019.04.15. 00:10:08

@Generic Jingle: Gondolom kellett vmi patetikus név, mer' a nép kajálja az ilyesmit - valamint a gyászoló család kicsit talán, legalább a szavak szintjén úgy érzi megbecsülés övezi az elhunytat.

Az erről szóló törvényt hirtelen nem találom csak egy hivatkozást rá - komolyabb energiát meg nem fektetnék bele. Fogalmam nincs mennyire pontos de csak idemásolom:

"A hősi halott ... olyan fegyveres személy, katona, aki fegyveres cselekmény, honvédelmi cselekmény, kötelességteljesítés közben veszti életét. Aki háborús helyzetben a fegyveres ellenséggel szemben fegyvert fogva hal meg."

(24.hu/tudomany/2019/02/24/ki-a-hosi-halott-kitores/)

Tekintsd úgy, hogy az már önmagában valamiféle hősiesség, hogy a katona ott van ahol lennie kell, teszi a dolgát miközben tisztában van vele, hogy ő, mint katona az ellenfél célpontja.

bioLarzen 2019.04.15. 02:39:19

@Generic Jingle: Hát, az sajna nem mindennek van.

DR. Smit Pal 2019.04.15. 05:57:07

"1899. Hippolyt Romanov, orosz arisztokrata mérnök szentpétervári elektromos, kísérleti autóbusza"

A sok begyepesedett agyatlan kretén miatt,akik még mai is belsöégésü jármüvet használnak, kellett még 100 év, mire terjedni kezdtek az elektromos autok.
Pedig már 100 éve azt használhatnánk, és nem létezne a világot uralo befolyásolo olajipar. A kecskebaszo arabok, még mindig teveszart enének, nem pedig a világon élösködnének.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2019.04.15. 08:12:19

@DR. Smit Pal: Gratulálok a műszaki analfabéta konteós marhasághoz.

Az, hogy van villamos hajtású jármű nem jelenti azt, hogy:

1. Egyszerűbben tömegtermelhető.
2. Ugyanazt az üzemi paramétereket biztosítja. (hatótáv, töltési idő, hasznos teher, stb.)
3. Olcsóbb is.

A probléma az, hogy mindig is gondolkoztak az villamos hajtáson csak közben a belső égésű motoré sem állt le. Ezért van az, hogy labdába sem rúgott a villanyautó és ez mai is igaz. Ez 100%-ban villamos hajátú autó egyik paramétert sem tudja a fenti három közül. Jelenleg egy drága hobbi, amit sok helyen dotálnak is és úgy, hogy a villamosáram termelés meg fosszilis gerincű a világ nagy részén.

Nem valami összeesküvés miatt nincs tömeges villanyautózás, hanem azért, mert a fenti három és további fel nem sorolt pontokon mindig elhasalt a villanyautó. És ez a jelen állás szerint továbbra is így marad minden hype ellenére.

gigabursch 2019.04.15. 09:48:24

@molnibalage: @DR. Smit Pal:
Ne hagyd figyelmen kívül a töltési időt sem.

Benzinkút tankolás, fizetés 6 perc => kocsitől függően 600-1000 km hatótáv
Delejjel gyorstöltés meg egyéb hacacáré: fél óra => 2-300 km hatótáv.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2019.04.15. 09:52:34

@gigabursch: Nem hagytam figyelmen kívül, csak a sok faktor közül nem soroltam fel mindet. A lényeg ebből is átjön.

Terézágyú 2019.04.15. 10:38:01

@Generic Jingle:
"Az öreg Benito milyen jattos egy ember volt. :-)"

A jellemzéséhez az ilyen félmeztelen képek is hozzátartoznak, mint ahogyan Putyinhoz is... Mussolini gyakran csináltatott ilyesféle fotókat.

(és miért tilos dohányozni azon a kocsin, ahol áll? :)))

Fredddy 2019.04.15. 11:47:15

@Terézágyú: ,,és miért tilos dohányozni azon a kocsin, ahol áll? "
Ilyen szénás-szalmás helyen a tűzveszély miatt szokták tiltani.

Ficus Cucis 2019.04.15. 14:21:15

@gigabursch: ez igaz, de hol tartana most a villamos hajtás, ha az elmúlt száz évben hasonló tempóban zajlott volna a fejlesztése, mint a másiknak, és nem csak az elmúlt 15 évben?

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2019.04.15. 14:48:05

@Ficus Cucis: Ez a leggyakoribb bullshit, amit csak mondani lehet.

1. Szerinted egy mai villanymotor ugyanazt, amit száz éve volt...?
2. Szerinted egy mai akksi ugyanaz, ami 100 éve volt?
3. Szerinted az autó összes többi eleme nem fejlődött? Pontosan ugyanazon gyártási fogások alkalmazhatóak egy villanyautó esetén és ugyanazon szerkezeti anyagok is használhatóak, mint a belső égésű motoroknál kivéve, ahol más az igény.

A mai villanyautó semmi másról nem szólnak, hogy a hordozható elektromos eszközök számára kifejlesztett Li alapú akksikkal telinyomják őket, fogják a megfelelőnek ítélt villanymotort és egy pont olyan hatékony aerodinamikai alapformába beépíték és voilá, készen van a korszerű villanyautó....

.... ami a fenti három pontnál elvérzik, mert egy mai 1,3-1,5 tonnás autó kevesebbet fogyaszt, mint anno egy 900 kiló alatti Skoda 120-as. Hiába fejlődtek az akksik és motorok, mivel a belső égésű motorok is fejlődtek ezért a két autó közötti paraméterek nem változtak sőt, romlottak talán. Nemhogy praktikusságban, de árszínvonalban sincsenek a belső égésűek közelében sem a villanyautók.

Amíg 600 kg-os akksit kell 400 km táji ideális hatótávhoz betenni és 2,3 tonnás a kocsi, addig nincs miről beszélni. És akksi terén nincsenek csodák.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2019.04.15. 14:48:59

@Ficus Cucis: Vagy másképpen fogalmazva. Semmiféle konkrét komoly és célzott fejlesztés nem volt a villanyautóknál. Összelegózták az legjobb elérhető elemekből és a végeredmény ez, amit látsz.

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2019.04.15. 15:18:47

@DR. Smit Pal: esetleg elmondhatnád hogy 100 évig honnan a francból lett volna ennyi akkunk, meg a hozzá szükséges nehézfémet honnan vettük volna. Iszonyat környezetkárosítóan bányásszák ezeket ma is, egyáltalán nem reális alternatíva és nem is lesz elég

gigabursch 2019.04.15. 17:45:59

@Ficus Cucis:
Sőt, ha mi lett volna, ha a nagyanyámnak farka lett volna...
Ez egy olyan szinten szinvonaltalan kérdés, hogy hihetetlen.
És nem azért nem fejlesztették, mert nem akarták. Mert fejlesztették. Brutális erőforrásokkal.
Ha leszakadnál az autókról, láthatnád, hogy a hadászatban, a nehéziparban, stb. milyen szinten nyúltak bele a fejlesztésbe (pedig ott még néhol szó szerint nem számított a költség), majd jött az űripar, szintén nem fillérekért.
Szerinted a II. VH tengeralattjáróinál mit jelentett az aksikkal +3 km hatótáv? A túlélést. A TÚLÉLÉST.
A II. VH tapasztalatai alapján a komplett hidegháború szólt az aksik fejlesztéséről, mert atomenergia ide-oda, még ott is vastagon vannak aksik.
Nem beszélve az űrhajókról, műholdakról. Ahol meg minden gramm számít.
Szóval ezt a demagóg süketelést légyszi hagyd magad mögött! Előre is köszi.
Gondolkodni ér.

gigabursch 2019.04.15. 17:50:04

@enpera:
Évtizedek óta kutatják a fehérje bázisú akksik lehetőségét, minden delejes állat (pl. elektromos rája, -angolna, különböző lábasfejúke, murénák, stb) komplex biológiai vizsgálatával, de évről-évre messzebb vannak megoldástól. Pedig a felhalmozott tudás exponenciálisan nőtt meg.
Márpedig enélkül hatékony marsi utazás sem lesz.

gigabursch 2019.04.15. 17:52:17

@Terézágyú:
Mert az aratás tűzveszélyes munkaterület.
A jol kisült tarló felett amúgy is könnyen befigyel 50 °C feletti léghőmérséklet, ami talajon 75-80 °C is lehet.

schankox 2019.04.15. 17:55:11

A villanymotorok is fejlődtek, de eleve egy elég magas hatásfok szintről kellett tovább fejlődni. Jelenleg egy jobb villanymotor bőven 90% feletti hatásfokú, a belső égésűek meg mondjuk 30%-osak. Az érdemi változás nem motor oldalon van, hanem egyrészt az akkuk oldalán (melyek jelenlegi fejlettségi szintjükön _már_éppen_ használhatónak tekinthetők), illetve a vezérlés oldalán, melyekkel sok olyan mutatvány olcsón elérhető, ami 100 éve még csak álom volt. Emiatt használhatóak pl. a három fázisú aszinkron (vagy állandó mágneses szinkron) motorok, amelyeknél kevés egyszerűbb szerkezet létezik. Emiatt tud az autó fékezéskor visszatáplálni (<-- és emiatt kicsi a jelentősége az akkupakk tömegének a fogyasztásra: amit gyorsításkor elhasználunk, annak egy jó része fékezéskor visszakerül az akkuba).
Ha ellenérvet szeretnék a villanyautó ellen felhozni, akkor a következő topicokra koncentrálnék:
- az akkuk ezernyi baja (ritka fémek kellenek hozzá; újrahasznosítás nem egészen megoldott; hideget nem bírják)
- fűtés nagy probléma: a belső égésűeknél tulajdonképp a veszteségből fűtünk (ilyenkor jól jön a gyalázatos hatásfok:)), de a villanyos rendszer összes hatásfoka is túl jó ahhoz, hogy abból akarjunk fűteni. Tehát a hidegben amúgy is gyenge akksikról kezdünk villannyal (jobb esetben hőszivattyúval) fűteni.
Végső soron az akkumulátor technológiánál várunk (talán hiába!) áttörésre, a többi villanyos elemen sok csiszolni való nincsen.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2019.04.15. 18:27:36

@schankox: Akuppak tömegének nincs hatása...? Ej, ez elég merész komment volt...

1. Amikor +600 kg-ot kell mondjuk felvinni a hegy tetejére esetleg számold már ki, hogy az mibe kerül. Szóval neked mindegy, hogy mondjuk 15 kg-ot vagy 22 kg-ot emelsz meg jó sokszor...?
2. Az akksi miatt eleve nehezebb a kocsi.
3. A kocsi gördülési ellenállása is nő a tömeggel.

schankox 2019.04.15. 20:51:15

@molnibalage: "kicsi a jelentősége" ezt írtam, de a semminél mindenképpen több. A gördülési ellenállás valóban lehet nagyobb, de ez méretezési kérdés.
Nem mindegy, mennyit viszünk fel a hegyre, ez igaz. De ne felejtsd el, hogy azt az energiát a völgybe visszatéréskor visszanyerjük az akkumulátorba. Nyilván van veszteség, de azért igen jelentős tétel. Ugyanez belső égésű motornál ugye nulla. (Gyorsítás-lassítás ezzel analóg.) Tehát pont ez az oldal az, ahol a villanyautónak előnye van.
Gondolj a szivattyús-tározós erőműre: ott is felvisszük a nagy súlyt a hegyre, hogy aztán visszaengedjük a völgybe. Energetikai méretekben igen jó (kb. 80%) hatásfokú a megoldás.
Egy példa: tegyük fel, hogy 1000 kg a benzines és 1500 kg a villanyos kocsink. Felmegyünk a hegyre, elhasználunk 1000 egységnyi energiát a benzinesnél és 1500-at a villanyosnál. Mikor visszajövünk, a benzines nem fogyaszt benzint, a villanyos visszanyer 50% hatásfokkal számolva 750 egységnyit. Tehát a plusz 50% többlet tömeg ellenére feleannyi energiába került a teljes ciklus.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2019.04.15. 23:08:36

@schankox: Ez nem méretezési kérdés. Ha azonos futómű és nyomású abroncs van, akkor a nagyobb tömegű jármű gördülési ellenállása nagyobb.

A szivattyús tározós erőmű hatásfoka a mesékben 80%. A legjobb szivattyúk hatásfoka 85% tája az optimális munkapontban, de aztán a turbina és a generátornak is van hatásfoka.

gigabursch 2019.04.16. 09:31:12

@schankox:
Rendes dízel motorok 42-45% körül vannak, komolyabb erőgépek (pl. hajómotorok) közelítik az 50%-os termikus hatásfokot (több ideje van égni az égéstérben az elegynek, a turbóval a stabil fordulatszám miatt sokkal jobban lehet az egész folyamatot optimálissá tenni). Ráadásul ott még a hőt üzemi szinten is kiveszik a rendszerből (vedd figyelembe, hogy egy szállodahajón a melegvizet végig hőcserélős rendszereken állítják elő (motor hűtővize, forró víz külön rendszeren a füstgázból fűtve) ; a nehézolajat minden tengeri hajón fűtik, hogy kellően folyós legyen), tehát ez a termikus hatásfok akár felmehet 65-70% közelébe is.

schankox 2019.04.16. 09:49:16

@molnibalage: Én már évtizedekkel ezelőtt is 75-80%-ot tanultam, hirtelen guglizás 80% felettit említ:

energystorage.org/energy-storage/technologies/pumped-hydroelectric-storage

Ez meg 70-80% közöttit, de legfeljebb 87%-ot:
www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1364032115000106

Fentiek teljes ciklusra (betározás+kivétel) értendők.
De ezen nem fogunk összeveszni :)

A méretezés meg éppen azt jelenti, hogy nem feltétlenül azonos a futómű.

schankox 2019.04.16. 09:51:48

@gigabursch: Persze, minél inkább fel tusom használni a hulladékot, annál inkább javul az összesített hatásfok. De ha 50%-ot veszek, akkor is van még hová javulni. A villanymotorokban már szinte semmi tartalék nincs ebből a szempontból. Az igazi fejlesztési lehetőség az akkukban van, de én kételkedek benne, hogy valaha lesz áttörés.

teddybear01 2019.04.16. 10:06:37

@molnibalage: Az elektromos autónak csak annyi az előnye, hogy nem oda piszkol, ahol használják. De attól még szennyezi a környezetet, mert a felhasznált energiát meg kell valahogy termelni, és a tárolásra használt akkumulátorokat valahogy le kell gyártani, az akkuknak ráadásul korlátozott az élettartama is, azaz időnként az egész akkupakkot újra kell cserélni, amik egyik esetben sem éppen környezetkímélő folyamat.

Ami az elektromos autókat illeti 1908-ban az USA-ban több elektromos autót adtak el, mint az összes többi meghajtással szerelt példányból. Az elektromos autók első divatjának a Ford T-modell vetett véget, ami olcsóbb vételárú volt, és könnyebb üzemeltetéssel működött. Egy Ford T-modellt cirka 6-800 akkori dollárért meg lehetett venni, és a benzin se volt valami drága hozzá. Egy Edison-rendszerű elektromos autó ára ugyanakkor kb. 1200-2000 dollár körül adódott, és mivel akkoriban még nem volt kiépített elektromos hálózat, ezért még szükséges volt a töltéséhez egy aggregátra is, ami persze benzinnel ment. A Ford T-modell esetében a benzint közvetlenül be lehetett tölteni a kocsiba, ennyivel is olcsóbb volt.

Ami a hatásfokot illeti, a fejlesztés ezen a téren nem nagyon változtathat, ezt ugyanis a fizikai törvények határozzák meg. Az elektromos autókban használt motorok kb. néhányszor 10 kWs-osak, ebben a teljesítménytartományban a hatásfok cirka 80%. Ezen nem lehet változtatni, ezt a hatásfokot már az első elektromos autók is tudták.
A fejlesztés inkább a kiszolgáló elektronikában volt tetten érhető, pl. a menet közbeni visszatáplálás oldották meg, illetve az egyéb plusz szolgáltatásokat fejlesztették ki, illetve a lítium akkuk kifejlesztése, amik az anyagukból adódóan kisebb súlyúak, viszont az újrahasznosításuk meglehetősen körülményes és légmentesen, az oxigéntől elzárt környezetet igényel.

Amit nem lehet különösebben megváltoztatni, az egyrészt az akku feltöltési folyamata, mert bár van gyors-töltési eljárás, de annak rosszabb a hatásfoka.

Ami azt illeti, hosszútávra az elektromos meghajtás csak kötöttpályás (vasút, troli) megoldással gazdaságos, másként nem.
Pár éve a Totalcar két újságírója elment Münchenbe egy normál elektromos autóval. Az út az egyik irányba kb. 40 órába telt nekik, nekem a benzines autómmal ugyanez az út 7,5 órámba.

KariKa 2019.04.16. 16:27:47

Amikor rászoktam a blogra, még csak nézegettem, olvasgattam, élveztem.
Mostanában azt játszom, hogy próbálom kitalálni legalább az országot és az évet.
Jó kis móka, köszönöm!

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2019.04.16. 16:57:28

@teddybear01: Én ezt mind tudom. Csak ma elharapóztak az agyatlan villanyautú fanok. Az egyik ilyen Horváth András. Néha látom, mikor más linkelni, hogy mekkora nem gondolkodik a lelkem.

A legszebb egyik utolsó videója, amikor valami ismerősénél lehet takolni delejt. 127 Ft/kWh áron. Jövedéki adó nincs rajta, de még így is drágább a dele a kocsiba, pedig egyik fő érve eddig az volt, hogy olcsóbb.

Lehet, hogy majd egyszer lesz tömeges és megfizethető villanyautózás, de hogy nem a közeljövőben, az fix. A láthatáron nincs a technikai ami univerzálissá és megfizethetővé tenné.

teddybear01 2019.04.16. 22:20:10

@molnibalage: Egyszerűbb volt az egész szöveget egy főnek címezni. A többi hozzászóló kissé sötétzöldnek tűnik.
A 127 Ft/kWh kissé soknak tűnik, ennyibe még az ipari áram sem kerül tudtommal.
Az elektromos autó legnagyobb gyengéje az energiatárolás, és az energia-feltöltés. Nincs ingyen ebéd, az ilyesmi vagy időbe telik, vagy akkora átmeneti teljesítményt igényel, ami sokszorosa a normál teljesítménynek, ráadásul ilyenkor a hatásfok is romlik.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2019.04.17. 08:27:10

@teddybear01: Itten van.

youtu.be/ywQlDtgoGss?t=332

Az ipari áramos részt nem értem. Az ipari áram itthon, ha előre lekötöd, akkor még olcsóbb is. A MOL egyik szivattyú állomásának akkor volt valami 27 vagy 30 HUF/kWh áramár, amikor még a kisfogyasztói 44 HUF/kWh volt a rezsicsökkentés előtt.

Nézz meg néhány videót és próbáld meg röhögés nélkül megállni. Egyfajta sznob életmód csatornának elmegyek, de tech csatornaként nézni egy paródia az egész.

Persze nem vagyok meglepve, mert azelőtt almás termékek fanja volt, most kellett neki egy új ikon, amit lehet imádni és persze megélni a csatornából. Neki ez üzlet, én persze meg mosolygok jókat. Néha azért bekommentelek, amikor a tömény hülyeség már fájni kezd.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2019.04.17. 08:29:06

@molnibalage: Amikor olyanokat benyög, hogy "nem sokat kell fizetni". Az a nem sok drágább, mintha autót tankolna 400 HUF/liter árú hajtóanyaggal. Ráadásul, ha az ember fair akarna lenni, akkor az összes mindenféle hülye adót és a jövedékit is le kéne szedni a benzinről és gázolajról és úgy nézni.

Izé...

És ilyen fullkretén módon hirdeti az igén. Mindig. Mindenhol.

Skulo · http://politoxi.blog.hu/ 2019.04.17. 16:37:55

Tudjátok, hogy a moszkvai az miért METPO? Há' mer ott is biztos Pótlóbuszok jártak helyette! ;)

schankox 2019.04.18. 15:02:09

@teddybear01:
Egyetértek veled, de egy adatban engedd meg, hogy pontosítsak. A 80% hatásfokot nagyon alacsonyra tetted. Még az 1976-os kiadású Erősáramú zsebkönyv is 85-90%-ot hoz az említett mérettartományban aszinkron gépekre (807. oldal). A szinkron gépek azonban szerkezetükből adódóan ennél is jobb hatásfokúak. A FUJI például 95% feletti hatásfokot ad 55 kW-os szinkron motorra:
www.fujielectric.com/products/motor/products/pm/
Mivel a többi gyártó is hasonló paramétereket tud, gondolom kiindulhatunk abból, hogy a villanyautókba is hasonló paraméterű motorokat szerelnek.

teddybear01 2019.04.19. 08:31:07

@schankox: Amit leírtál ugyan igaz, csak éppen nem igazán használható a gyakorlatban.
A szinkron és aszinkron motorok hatásfoka ugyan magasabb, de váltóáramú megtáplálást igényelnek, és a szinkronmotorok leginkább állandó terhelésre és fordulatszámra használhatók, autóba nem alkalmasak.
Az elektromos autók lakkupakja egyenáramot szolgáltat, váltót ebből átalakítóval lehet csinálni annak viszont olyan pocsék a hatásfoka, ami lazán hazavágja azt a pár százalékos javulást amit ezek a motorok jelentenek.

A villanyautóba szerelt motorok paramétereit alapvetően behatárolja a teljesítménytartományuk, aminek kb. az előzőleg leírt érték a hatásfoka, max. kis eltérés lehetséges ami az esetleges fejlesztések csak kis mértékben befolyásolnak.

A gyakorlat és a könyv nem mindig egyezik, a hozzáértők ezt mindig figyelembe veszik.

gigabursch 2019.04.20. 07:43:30

@teddybear01:
A gyakorlat ês a könyv mindig egyezik, csak végig kell olvasni a szakirodalmat és nem szabad egy fejezet egy brkezdésénél lemaradni.

schankox 2019.04.20. 22:42:44

@teddybear01: Itt valami félreértés lesz, a mai villanyautók általában inverter+szinkronmotor (vagy ritkábban inverter+aszinkron motor) felépítést használnak. Pár példa:

Nissan: https://www.nissan.hu/jarmuvek/uj/leaf/felszereltsegek.html#grade-LEAFZE1A-0|specs

Hyundai:
hyundai.hu/downloads/muszaki_adatlapok/Kona_EV_muszaki_adatlap.PDF?ref=951330

VW:
totalcar.hu/tesztek/2014/08/27/vw_e_up_2014/

Az akku egyenfeszültségéből az inverterrel változó feszültséget állítanak elő. Ennek frekvenciáját szinte fokozatmentesen tudjuk állítani, így elérhető, hogy álló helyzettől a végsebességig végig szinkronban maradjon a szinkron motor. Mert ezek a motorok valóban egyetlen fordulatszámon használhatók: a szinkron fordulatszámon. Ezt viszont a hálózat frekvenciája határozza meg (és a motor póluspár száma , de ez utóbbiba már ne menjünk bele). A gázpedállal tehát a motorra kapcsolt feszültség frekvenciáját változtatjuk.
Fékezéskor az inverter vezérlésével elérhető, hogy ugyanez a szinkron motor immár generátorként működve az akkuba visszatápláljon.

Az akkuk egyenfesztültségét valóban egyszerűbb lenne egyenáramú motorral kihasználni, régebben tényleg ez volt az elterjedt (pl. régebbi villamosok, metró). A sebesség szabályozása ilyenkor vagy bonyolult gépcsoporttal történt, vagy egyszerűbben pl. előtét ellenállás beiktatásával; de mindenképpen nagy veszteséggel (azaz rossz hatásfokkal). Az egyenáramú gépek ráadásul sokkal bonyolultabbak akár a szinkron, akár az aszinkron gépekhez hasonlítjuk (kefék, kommutátor, forgórész tekercselés...). A teljesítményelektronika és annak vezérlése sokat fejlődött és olcsóbbá is vált, így lehetőség volt a szinkron gépek előre törésére, ezáltal a finomabb gyorsításra/fékezésre valamint nem utolsó sorban a szabályozott visszatáplálásra.

Ismét leírom, hogy nagy változást a villanyautózásban nem a motorok meg az inverter további tökéletesítése hozhat, mert abban pár százalék javulás lehet csak. Döntő változást az akkutechnikában történő áttörés hozhatna, de ez egyelőre várat magára.

David Bowman 2019.04.22. 13:27:40

@kugi: Varsóban meg kitűzték az oroszt.

David Bowman 2019.04.22. 13:30:24

@Fredddy: Legalábbis a TV kezdete óta minden elnökválasztást a magasabb jelölt nyert.

David Bowman 2019.04.22. 13:42:16

@Terézágyú: Nézegeti a TEFU fejes a szállítólevelet: Hogy van ez Kovács elvtárs? "Harminc mázsa a komunista, leszállítva oda-vissza."?
Hát kérem, munkásőr gyakorlat volt, és a ZILen a személyszállítás tilos.

¿Qué tapas hay? 2019.04.22. 13:43:48

@David Bowman: Mondjuk 1948-2016 között 18-ból 12-t.

David Bowman 2019.04.22. 13:46:38

@Ficus Cucis: 1991ben késsz volt a tökéletes villanyautó. Ha érdekel a téma, magyarul is megtekinthető a Jútúbon a "Ki ölte meg a villanyautót?" c három órás dokumentumfilm. Lelövöm a poént: Maga a gyártó.
Pl Mel Gibbsonnak is volt GM E1ese.

David Bowman 2019.04.22. 13:53:13

@schankox: "egy jobb villanymotor bőven 90% feletti hatásfokú, a belső égésűek meg mondjuk 30%-osak. "
A teljes üzemanyag ciklust véve a villanymotorok se jobbak a dízelesnél. Amik amúgy 45 %osak.

David Bowman 2019.04.22. 13:58:09

@gigabursch: Kétütemű dízelek szeleppel. Amúgy a világ fő környezetszennyezői. 3% kéntartalmú nehézolajokat füstölnek el.

gigabursch 2019.04.23. 10:20:35

@David Bowman:
Méregdrága technológiát nem kéntelenített üzemanyaggal üzemeltetni nettó kreténség, mivel a keletkező vízgőz plusz a keletkező kéndioxid eredménye a kénsav + kénessav, ami azért az acélt vastagon roncsolja.
(arról nem is beszélve, hogy a kénnek jók a piaci szerepei)
Évtizedek óta kéntelenítik az olajokat. S nem a környezetszennyezési kérdések miatt.

David Bowman 2019.04.23. 14:41:33

@gigabursch: Pedig így van. Úttörő becsszó.

gigabursch 2019.04.24. 07:12:27

@David Bowman:
Ühüm.
A MAHART már az 50-60-as években nem engedte, hogy akárhonnan tankolhassanak a géphajóik a Dunán, mert a Láng gépek (is) érzékenyek voltak az üzemanyag kéntartalmára.
Ebből kifolyólag az aldunai hajóknál míg Réni és Izmail mehetett, addig pl. Galac tiltott hely volt, mert a rumunculok nem kéntelenítették le az olajukat 1% környékére. Az, meg hogy a rumunculok a nem olcsó MAN és Merci motorjaikat hogyan teszik tönkre, az örök tény.
Persze ez párhuzamban volt a szovjet, ma már ukrán dunai teherflotta fejlesztésével (jelentős részben Óbudán épített 64 tolóhajóval), ahol mind a SKL (NDK), mind a későbbi MWM (NSZK) motorok szintén kizárták a magas kéntartalmat.

Egyébiránt nem csak az acélnak nem esik jól a magas kéntartalom, hanem - és ez a drágább - a könnyűfémnek sem.
Márpedig ezekben a gépekben már az ötvenes évek közepén könnyűfém dugók voltak.

David Bowman 2019.04.27. 09:06:58

@gigabursch: "The cap is a significant reduction from the existing sulfur limit of 3.5 percent and is well below the industry average of 2.7 percent sulfur content."
e360.yale.edu/features/at-last-the-shipping-industry-begins-cleaning-up-its-dirty-fuels

gigabursch 2019.04.27. 16:20:51

@David Bowman:
Köszönöm, most erre nem tudok okosabbak mondani.
Mindettől függetlenül tény az is, ami még én mondtam.

BaGabi 2019.05.14. 08:07:06

@molnibalage: "Gyilkossági kísérletért és más bűncselekményért felfüggesztett járt...? Mivan..?"
Van az a pénz......

basabá 2019.07.22. 10:39:12

@Club Sandwich: Kicsit sem vagy elfogult ugye? Beleállsz a férjbe... Az USA-ban jellemzően a nők zokszó nélkül lerabolják, akár irreális összegekkel, a férjeket váláskor. Mert ugye ami jár az jár. A férjek max kapkodhatják a fejüket (itt a babákat amik akkor vagy a vélelmes jövőben sokat értek/érhettek) hogy mentsék a menthetőt. Ettől függetlenül valóban van valami grotesz ebben a babákon osztozunk dologban. De ami a megállapításod illeti, nos ott erősen lejt a pálya...

Club Sandwich 2019.07.23. 22:24:32

@basabá: Egyaltalan nem alltam bele a ferjbe. Van egy kep, az azon lathato jelenetre reagaltam... kar olyat belelatni a hozzaszolasba ami nincs ott.
süti beállítások módosítása