Napi érdekes - 283

2019. április 07. JTom

1856_the_unfinished_cologne_cathedral_including_the_enormous_medieval_crane_which_had_topped_the_south_tower_since_construction_stopped_in_the_1400s.jpg

1856. A befejezetlen kölni dóm, tetején a több mint 300 éve otthagyott középkori daruval

Az építkezést 1248-ban kezdték, és 1528-ban pénz és lelkesedés hiányában leállították. 1842-ben újrakezdték az építkezést, és 1880-ra - 632 évvel a megkezdése után - fejezték be. A múlt héten tárgyaltuk ki a sokáig húzódó építkezéseket, ezért hoztam mára ezt a fotót is. Ha lemaradtál volna a múlt hetiről, ITT vagy a bejegyzés végén a linkre kattintva megnézheted!

 

1878_leggomb_emelkedik_fel_parizs_kozpontjaban.jpeg

1878. Léggömb emelkedik fel Párizs központjában. Erről tud valaki bővebbet? Sajnos csak rövid időd tudtam szánni a keresésre, és csak ellentmondásos infókra leltem

1892_two_locomotive_engines_collide_on_the_bay_of_quinte_railway_in_ontario_canada.jpg

1892. Két szerencsétlenül járt mozdony. Bay of Quinte Railway, Ontario, Kanada

1.jpg

1934. Egy korai - a Forma-1 előtti versenysorozat - plakátja a Nürgburgringen megrendezett Német Nagydíjról. A nagyszerű osztrák illusztrátor Theo Matejko munkája

1937_british_volunteers_in_the_spanish_civil_war_1937_the_war_ended_80_years_ago.jpg

1937. Brit kommunista önkéntesek a spanyol polgárháborúban

80 éve ért véget a csaknem három évig tartó spanyol konfliktus, amely a baloldaliak hatalomra kerülése utáni puccsal kezdődött és a Franco vezette nacionalisták győzelmével végződött. A polgárháború mérlege: mintegy félmillió halott és 400-450 ezer menekült, akik nézeteik miatt inkább elhagyták az országot. Franco nácibarát diktatúrája egészen hihetetlen módon semleges államként vészelte át a második világháborút, majd fennmaradt egészen a vezér 1975-ben bekövetkezett haláláig.

 

1939_jewish_refugees_from_czechoslovakia_being_deported_by_british_police_because_their_papers_weren_t_in_order_croydon_airport.jpg

1939. Csehszlovákiából érkezett zsidó menekülteket toloncolnak ki Nagy-Britanniából a croydoni repülőtéren, mert a papírjaik nem voltak rendben

1941_tehencsorda_a_moszkvai_balsoj_szinhaz_elotti_teren_az_epulet_tetejen_meg_lathato_a_bombazasok_elleni_alca.jpeg

1941. Tehéncsorda a moszkvai Balsoj színház előtti téren. Az épület tetején a bombázások elleni álcaháló látható

1942_japanese-american_children_being_transported_to_a_detention_camp_san_pedro_ca_april_5_cr.jpg

1942. április 5. Japán-amerikai gyerekeket szállítanak az elkülönítőtáborba a második világháború idején az Egyesült Államokban, San Pedro, Kalifornia

1944_finnish_soldiers_using_a_temporarly_sauna_during_the_continuation_war.jpg

1944. Finn katonák a fronton kialakított szaunájukban a szovjetek ellen vívott Folytatólagos háborúban

1945_szeptember_u_s_soldier_taking_a_phone_call_utility_pole_at_the_side_of_a_narrow_one-lane_road_tomachi_and_kamitomachi_nagasaki_japan.jpg

1945. szeptember. Amerikai katona telefonál Japánban az általuk megszállt Nagaszaki prefektúrában egy kis külvárosi utcában, alig néhány héttel a városra dobott atombomba felrobbanása után

Japán 1947-ig tartó amerikai megszállásban mintegy félmillió katona vett részt. Az eredeti tervektől eltérően - ami négy megszállási övezetre osztotta fel Japánt (amerikai, szovjet, kínai és brit) Kína alkalmatlansága, de elsősorban az erősödő szovjet befolyás elkerülése miatt - csak amerikai csapatok vettek részt a szigetország megszállásában.

1961_technicians_at_goodyear_aircraft_corp_work_on_an_inflatable_space_habitat_concept_for_nasa.jpg

1961. A Goodyear gumigyár technikusai dolgoznak a NASA megbízásából egy - az űrben alkalmazható - felfújható laboratóriumnak vagy szálláshelynek alkalmas egységen 

1964_ayatollah_ruhollah_khomeini_without_his_clerical_dress_and_turban_while_in_exile_in_bursa_turkey.jpg

1964. Khomeini Ayatollah iráni vallási vezető - a megszokott fejfedője nélkül - száműzetésben. Bursa, Törökország

1966_gang_members_pour_motor_oil_into_glass_bottles_to_make_molotov_cocktails_in_the_watts_neighborhood_los_angeles_california.jpg

1966. A Watts lázadások idején feketék Molotov-koktélokat készítenek. Los Angeles, Kalifornia, USA

1971_gyerekek_jatszanak_a_homokozoban_1971-ben_murmanskban.jpeg

1971. Gyerekek beltéri homokozóban játszanak a szovjet Murmanszkban. Az északi sarkkörön túl fekvő városban az uralkodó hideg és a kevés napsütés ellen ilyen beltéri játszótereket építettek, amiket többek között kvarclámpákkal világítottak meg

1986_sorbanallas_a_szovjetunioban_sorert.jpeg

1986. Sorban állás a Szovjetunióban - sörért. Az új vezető - Gorbacsov - által bevezetett egyik első intézkedés az alkoholtilalom azaz a szeszes italhoz való hozzáférés erős korlátozása volt. Talán van aki emlékszik, hogy nálunk is akkoriban próbálkoztak a reggel 9 óra előtti alkohol eladásának betiltásával

1991_attack_of_eta_against_the_headquarters_house_of_the_civil_guard_in_vic_barcelona_that_caused_nine_deaths.jpg

1991. Az ETA baszk szeparatista szervezet terrortámadása Barcelonában a Civil Guard in Vic székháza ellen, amiben kilencen haltak meg, köztük négy nő és kislány

______________________________________________________________________

18+!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1915_austro-hungarian_soldiers_burying_their_dead_in_frozen_ground_of_carpathian_mountains_during_disastrous_carpathian_winter_offensive.jpg

1915. Osztrák-magyar hadsereg katonái temetik el megölt társaikat a Kárpát-offenzíva idején valahol Ukrajnában

1951_the_two_tony_s_ambushed_and_shot_to_death_by_a_mafia_hit_squad_los_angeles_california.jpg

1951. A két Tony halála. A The Two Tony'snak nevezett maffiózókat, azaz Anthony Brancatót és Anthony Trombinót rivális gengszterek ölték meg Oldsmobil autójukban a Los Angeles-i Hollywood Boulevard-on

 

A múlt heti Napi érdekeshez ERRE TESSÉK >>>

1950_egy_dollaros_ebed_az_egyesult_allamokban.jpeg

Napi érdekes 282

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://ritkanlathatotortenelem.blog.hu/api/trackback/id/tr9714743127

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bioLarzen 2019.04.07. 12:49:42

Remek sor ismét!

Vajon a legalsó képen miért fordítva van alul a kézzel írt felirat? Maga a kép, ha jól látom - pl. a kormánykerék helyéből ítélve - nincs megfordítva...

pitcairn2 2019.04.07. 14:44:06

"A nagyszerű osztrák illusztrátor Theo Matejko munkája"

meglepő, hogy ilyen "ősgermán" névvel egészen 1945-ig remekül elvolt a német propagandagépezetben

de.wikipedia.org/wiki/Theo_Matejko#1933%E2%80%931945

pitcairn2 2019.04.07. 14:45:57

így talán az sem meglepő, hogy a cseh származása ellenére nincs róla cseh wikipedia szócikk

de.wikipedia.org/wiki/Theo_Matejko#Bis_1920

pedig érdekelt volna a véleményük

pitcairn2 2019.04.07. 14:55:45

"Franco nácibarát diktatúrája egészen hihetetlen módon semleges államként vészelte át a második világháborút, majd fennmaradt egészen a vezér 1975-ben bekövetkezett haláláig."

és végül összegründolt egy neoliberális gazdaság csodát:)

Spanish miracle
en.wikipedia.org/wiki/Spanish_miracle

ami pedig a spanyol fronton harcoló kommunistákat illeti talán nem véletlenül vált ott pl. George Orwell elkötelezett antikommunistáva...

en.wikipedia.org/wiki/George_Orwell#The_Spanish_Civil_War

pitcairn2 2019.04.07. 15:02:50

"Franco nácibarát diktatúrája egészen hihetetlen módon semleges államként vészelte át a második világháborút, majd fennmaradt egészen a vezér 1975-ben bekövetkezett haláláig."

ebben különben semmi hihetetlen sincs, mivel Gibraltár miatt eminens szövetséges érdek volt a semleges Spanyolország...

"During World War II, Gibraltar served a vital role in both the Atlantic Theatre and the Mediterranean Theatre, controlling virtually all naval traffic into and out of the Mediterranean Sea from the Atlantic Ocean.[2]"

en.wikipedia.org/wiki/Military_history_of_Gibraltar_during_World_War_II

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2019.04.07. 15:13:18

Attól hogy a szövetségeseknek ez volt az érdekük még a náciknak nem!
Hitler ugyebár megpróbált tárgyalni Francoval de a látogatás végén bizalmasának azt mondta: inkább egy egész napos fogtortura mindhogy még egyszer leüljön ezzel a fafejuvel egy asztalhoz. Gibraltar és a Földközi tenger ide vagy oda.

Elsőszámú Közellenség 2019.04.07. 16:10:43

Anno ittam a Szovjetunióban sört. Nagy égés volt, hogy megkérdeztem, mi ez. :)

hátramozdító 2019.04.07. 16:54:42

Köszönjük, pompás kör volt! (A robbantás utáni kép is mehetett volna a 18-as kategóriába.)

¿Qué tapas hay? 2019.04.07. 18:36:33

@bioLarzen: A fényképnegatív jelölése (elég barbár módon). "Gangland killing, Hollywood 8-7-51"

efi 2019.04.07. 18:56:35

Szegény murmanszki kiscica. Vajon életben maradt ?

pitcairn2 2019.04.07. 20:10:33

@JTom:

azaz korántsem volt olyan "nácibarát" az a diktatúra:) Francot én inkább az ausztrofasisztákkal rokonítanám és Salazárt is

a katolikus egyházzal való viszonya is radikálisan más volt mint a nemzeti szocialistáké

https://en.wikipedia.org/wiki/Opus_Dei_and_politics#Opus_Dei_members_in_Franco's_government

és a "diktatúra" cimkét is érdemes árnyalni, mert azért ez meglehetősen sajátos diktatúra volt, pl. kb. annyira volt "zárt", hogy az egyik kiemelt prioritás a turisztikai ipar felépítése volt:)

ue-comunidad-production-files.s3.amazonaws.com/media/u40/evolucion_del_turismo_en_espana_1945-2014.png

a "diktatúra" legutolsó győzelme az ENSZ Világturisztikai Szervezetének a felállítása volt Madridban

www2.unwto.org/content/history-0

ez még Franco életében történt meg

abban az évben a turistaérkezéseket tekintve Spanyolország már vagy világelső volt vagy pedig benne volt az első három helyezettben...

azt hiszem ennél nem lehet jobban megvilágítani azt, hogy mennyire enyhe volt akkoriban már Spanyolroszágban a diktatúra

az ország robbanásszerűen fejlődött és lényegében mindenkit békén hagytak

problémája max csak annak volt aki nyíltan és meglehetősen provokatívan szembehelyezkedett a rezsimmel, ami egyébként az 1970-es években már alig szólt bele a spanyolok mindennapjaiba...

Guszty 2019.04.07. 20:51:48

@efi: Az szerintem ugyanolyan műanyag játék, mint a nyuszi a háttérben.

BálintFerenc · http://nagyhaboru.blog.hu 2019.04.07. 21:22:41

JTom: Egy kis pontosítás az utolsó képhez: 1991 május 29-én az ETA a Barcelona tartománybeli Vic városában robbantotta fel a csendőrlaktanyát (a spanyol csendőrség a Guardia Civil), ami az egyik iskola szomszédságában volt, ezért voltak gyermekáldozatok.

en.wikipedia.org/wiki/Vic

m.lena 2019.04.07. 21:27:30

Ismét szuper képek, köszönjük!
Nem hiszem el, hogy a finnek még a fronton sem bírták ki szauna nélkül... :D
A murmanszki gyerekek bár látszólag jól érzik magukat, de én nagyon megsajnáltam őket, nem lehetett egyszerű az életük.

pitcairn2 2019.04.07. 21:44:21

@JTom:

a francoista puccs előfutára pedig a vörös terror volt...

en.wikipedia.org/wiki/Red_Terror_(Spain)

egyébként ilyen alapon - hiszen készséggel elfogadta a nemzeti szocialisták segítségét - Juda oroszlánja a Salamon dinasztia büszke sarja is "nácibarát" volt:)

"Hitler had supplied the Ethiopians with 16,000 rifles and 600 machine guns in the hope that Italy would be weakened when he moved against Austria.[104] By contrast, France and Britain recognised Italian control over Ethiopia in 1938"

en.wikipedia.org/wiki/Second_Italo-Ethiopian_War

en.wikipedia.org/wiki/Solomonic_dynasty

kugi · http://kugi.blog.hu 2019.04.07. 22:50:53

Az a két mozdony Ontarióban jól összecsókolózott... Hogy hozták össze ezt a pozitúrát?

Ezek a finnek laza csávók! :)

Head Honcho 2019.04.08. 04:12:42

Bugfix: Oldsmobile a márka, nem Oldsmobil.

Bosses 2019.04.08. 08:24:54

Roppant érdekes kérdés, hogy Hitler miért nem küldte Veesenmayert, Keitelt, Eichmannt, Skolzenyt, Ribbentropot Madridba, hogy a szokásos gőgjükkel, pökhendiségükkel, lekezelő stílusukban követelje a spanyol gazdaság hozzájárulását a birodalmi hadiiparhoz, a zsidók deportálását, spanyol hadtesteket a frontokra stb. Pedig ha valaki, akkor Franco tényleg a lekötelezettje lehetett a vezérnek. Ráadásul 1940-ben ha akarta volna, akkor a német hadsereg gyakorlatilag lendületből elfoglalhatta volna Spanyolországot a francia hadjárat után, de nem foglalkoztak vele. Mi magyarok bezzeg megkaptunk minden "jót" a németektől és mér 200 ezer magyart is ki kellett küldenünk Oroszországba.
Érdekes a kölni dóm elnevezés, én mindig azt hittem, a kupolás épületeket hívják így, ebben pedig olyasmi nemigen van.
Az 1986 –os képben teljesen benne van a legatyásított Szovjetunió minden kórtünete, egy igazi csődhalmaz lehetett már akkor, akár csak –sajnos- a mi régiónk.

Ha nem írok ne válaszolj! 2019.04.08. 08:45:41

@m.lena:
Van egy másik mondás is:Amerikai katona nem harcol addig amíg nincs kantin,/érdekesek ezek a képek/
picizyan.blogspot.com/2009/02/kantin-tentera-amerika-di-iraq-kantin.html
Én simán elfogadnám vállalati étkezőnek.:)))

ZON 2019.04.08. 09:51:06

@¿Qué tapas hay?: Az nem lehet, hogy a papírkép hátoldalára erős kézzel felírt szöveg ütött át ?

2019.04.08. 10:01:13

A második képen az Arc de Triomph du Caroussel látható, mögötte a leégett Tuileriák palotával, a hőlégballonról semmit sem tudok. Az akkor háromszáz éves palotát a "lánglelkű" forradalmárok gyújtották fel a párizsi kommün idején, 1871-ben. A kiégett épületet 1883-ban lebontották, a helyszín ma így néz ki: https://www.google.hu/maps/@48.861324,2.3333037,3a,60y,218.36h,104.41t/data=!3m8!1e1!3m6!1sAF1QipP8uY-UjvimAfJ7KcY2PqAgfyisZDKuEox2-aIk!2e10!3e11!6shttps:%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2Fp%2FAF1QipP8uY-UjvimAfJ7KcY2PqAgfyisZDKuEox2-aIk%3Dw203-h100-k-no-pi0-ya319.53625-ro0-fo100!7i12348!8i6174

Időnként felmerül, hogy a Louvre kibővítéseként visszaépítsék, de sosincs rá pénz. Az eredeti tervek megvannak, a bútorzatot még időben kimentették, tehát a helyreállítás kivitelezhető lenne, viszont jelentősen átalakítaná a Louvre megközelítését, ugyanis lezárná a nyitott udvart, ami az üvegpiramishoz, a jelenlegi bejárathoz vezet. Én a helyreállítás híve vagyok, de nem hiszem, hogy az én életemben ez bekövetkezne.

chrisred 2019.04.08. 10:08:38

@pitcairn2: Hát nem véletlenül, de nem is elsősorban antikommunistává, hanem Sztálin- és szovjetellenessé (lásd Állatfarm), tekintve, hogy az NKVD irányítása alatt állók ugyanúgy irtották a nyugati önkénteseket a polgárháborúban, mint a francoistákat.

chrisred 2019.04.08. 10:11:30

@pitcairn2: És hát Franco nem is szállt be a világháborúba, tehát okuk sem volt arra, hogy ne semlegesként kezeljék.

Alkibiadész [alkibiadesz.blog.hu] 2019.04.08. 10:12:13

Nagyon jó, köszi ismét! Az ETA robbantásos képen hiányzik a kislány egyik lábfeje? Szegény!

Terézágyú 2019.04.08. 10:13:02

@Ha nem írok ne válaszolj!:
"Van egy másik mondás is:Amerikai katona nem harcol addig amíg nincs kantin,"

Faludy György (volt amcsi katona) írja valahol, hogy nekik a lőállásokba az első dolog volt, hogy vitték az áramot, nemcsak világításra, meg rádiónak - hanem villanyborotválkozásra is....

chrisred 2019.04.08. 10:13:36

@Bosses: Mondjuk Spanyolország nem is kapta vissza Latin-Amerika felét a bécsi döntések során. :)

pitcairn2 2019.04.08. 10:24:14

@Bosses:

A "Gibraltár-kérdéssel" a "nemzeti szocialista vezetés nem akart teljes mértékben konfrontálódni a Brit Birodalommal" állítás bizonygatása kapcsán találkoztam először

egyébként ez vhol logikus, hiszen ez lett volna a valódi csapás a Brit Birodalom számára, Gibraltárt elvesztésével rendkívül bonyolulttá vált volna az életük...

és egészen jó teóriákat lehet erre építeni, pl. a "Dunkerque-i csoda” (amikor a németek futni hagyták a brit csapatokat...) és Hitler korábbi írásai (állítólag elismerően irkált a Brit Birodalomról és szükségesnek tekintette azt a nemzetközi hatalmi egyensúly fenntartásához), illetve a német flotta meglehetősen vontatott fejlesztése, a Vichy rezsimhez kötődő hadiflotta kihasználatlanul hagyása is jól illeszkedik ehhez...

pitcairn2 2019.04.08. 10:29:06

@Bosses:

Zsidókat mondjuk nehéz lett volna Spanyolországban követelni, mivel ott max. csak "kripto-zsidók" maradtak a XVI. század után

pl. efféle csoportok

en.wikipedia.org/wiki/Xueta

bár sokan azt gyanítják, hogy sokkal nagyobb volt ennél ott az "áttértek" aránya:)

DNA study shows 20 percent of Iberian population has Jewish ancestry
www.nytimes.com/2008/12/04/world/europe/04iht-gene.4.18411385.html

fairlane 2019.04.08. 10:29:29

Azért mielőtt megdicsőülne a hozzászólásaitokban a Franco diktatúra, olvassatok utána, hogy milyen világ volt ott akkoriban.

kvp 2019.04.08. 10:35:31

A holegballon a kotelzet es a felszallasi hely alapjan valoszinuleg a Henri Giffard fele 1878-as:
racingnelliebly.com/weirdscience/henri-giffard-flew-35000-over-paris/

A japan kep valoszinuleg itt keszult:
https://www.google.com/maps/@32.7182528,129.8662488,3a,90y,351.11h,75.95t/data=!3m6!1e1!3m4!1sl6UAYOEXEXgBnd1ddyhr8w!2e0!7i13312!8i6656!5m1!1e1
forras:
www.tellerchina.com/life/-%E5%9C%A8%E9%95%BF%E5%B4%8E%E7%9A%84a-bombing%E4%B9%8B%E5%90%8E%EF%BC%8C%E7%85%A7%E7%89%87%E6%8F%90%E4%BE%9B%E4%BA%86%E7%94%9F%E5%91%BD%E7%9A%84%E7%AA%97%E5%8F%A3-.S1sK1iWFE.html
(ez a terulet eleg messze esett a kozponttol es a hegyek miatt nagyjabol meguszta a pusztitast, pedig pont az utca vegen levo hajogyar lett volna a tenyleges, katonai celpont)

Nem talaltam meg mi lett vegul az angolok altal visszatoloncolt zsidokkal, de ha jol ertem, akkor a kepen lathato embereket kitoloncoltak egy Varsoba tarto geppel. (bar Csehszlovakok voltak, de Lengyelorszagba kuldtek oket, par honappal az orszag megszallasa elott) A nyugati hadbalepesig meglepoen sok zsidot kuldtek vissza a brit birodalom orszagai a Hitler altal megszallt teruletekre, nem mindig ertheto mi alapjan valogatva.

Club Sandwich 2019.04.08. 10:36:40

A leggombrol nekem a korabeli Montgolfier-ballon abrak jutnak eszembe, mondjuk ez a gomb mitha mar kisse modernebb lenne, csak az aljan a diszites hasonlo.

A mozdonyos kepnel vicces az 1892-es alairas kozvetlenul a kepen lathato 1895 alatt :)

pitcairn2 2019.04.08. 10:40:01

@chrisred:

nagyon kevés országnak adatott meg a semlegesség luxusa... Európában csak a Gibraltárral szomszédos területeknek, az afféle brit vezérképviseletnek számító Svájcnak, illetve a szintén brit szimpatizáns Svédországnak (ők is külön kereskedelmi megállapodásban szabályozták a háború alatti kapcsolataikat az UK-val)

etheses.lse.ac.uk/178/1/Golson_The_Economics_of_Neutrality.pdf

arabok balrol 2019.04.08. 10:41:31

ugyibar a spanyol polgarhaboru idejibe a kommunizmus volt az emberi civilizacio legnagyobb mumusa, ehhez kepest Hitlerrel mindenki joban akart lenni

pitcairn2 2019.04.08. 10:43:42

@fairlane:

folyamatosan javuló világ, 1975-ban az utca embere már kb. csak annyi változást kapott, hogy onnantól kezdve legálissá vált a pornó:)

azóta is abból a gazdasági tőkéből élnek ami a Franco alatt végbement konszolidációhoz kötődik...

és azért a kommunista alternatíva perspektíváiba is érdemes belegondolni...

Franco-ék legalább egy komplett gazdasági csodát gründoltak össze végül...

chrisred 2019.04.08. 10:46:03

@pitcairn2: A németek egyáltalán nem szándékoztak katonai beavatkozást végrehajtani az Alpoktól délre eső területeken. A balkáni hadjáratot is Mussolini kudarca és a brit csapatok görögországi megjelenése miatt kellett rögtönözniük, mert attól tartottak, hogy a Barbarossa terv végrehajtásához szükséges keleti erőösszevonás miatt elveszíthetik a Balkánt.

halaloszto 2019.04.08. 10:49:59

@bioLarzen: mert a kép hátulján van, csak átnyomódott.

pitcairn2 2019.04.08. 10:50:30

@fairlane:

és ami a legfontosabb: a Franco féle diktatúrából szabadon elmehetett mindenki ha éppen olyanja volt, a pénzét is vihette, ez később kifejezetten jól jött mivel az emigránsok végül sok pénzt utaltak haza a rokonoknak:)

ráadásul ezt a pénzt a spanyol gazdasági liberalizmusnak és az ezzel járó minimális korrupciónak köszönhetően egészen jól meg lehet forgatni a francoista Spanyolországban

állítólag ez jelentős szerepet játszott a spanyol gazdasági csodában

pitcairn2 2019.04.08. 10:51:23

@chrisred:

akkor végül mit csinált Rommel Afrikában?:)

chrisred 2019.04.08. 11:02:27

@pitcairn2: Nagyjából ugyanazt. :) Az olaszok 1940 őszén támadást indítottak Egyiptom ellen, de már Líbiában összeomlottak. Az Afrikakorps eredeti célja az lett volna, hogy segitsen megszilárdítani a frontot, hogy ne kerüljön a Földközi-tenger egész afrikai partvidéke brit kézre. Más kérdés, hogy ezt Rommel alaposan túlteljesítette.

Rollende Landstrasse 2019.04.08. 11:09:06

1. kép, a léggömb: A képen gáztöltésű léggömb látható. (Néhány kommentelő hőlégballont írt, szerintem csak megszokásból, mert manapság abból több van.) A gázballon egyértelmű, hiszen szűk kötélzete van, ebben az elrendezésben a kosárban égő láng elégetné a köteleket és a ballont is. Háromféle gázt használhattak a feltöltéshez, háromféle hátránnyal: hidrogén (gyúlékony), városi világítógáz (kisebb felhajtóerő), hélium (drága).

A fénykélpen látható felszállásról nem találtam információt a könyveimben. Akkoriban sok francia léghajós próbálkozott rekordkísérletekel, versenyekkel. A legvalószínűbb a képen Henri Giffard. akkor pedig világítógázzal van töltve a léghajó, mert ő főleg azt használt. Ekkor már túl volt az első kormányozhatósági kísérletein (1850-ben), de ezen a képen hagyományos léggömb van.

2. kép, a vasúti baleset: A vasúti ütközéseknél tipikus, hogy az egyik jármű "felugrik" a másikra. Valószínűleg az alulra kerülő mozdony már állt, ezért a felugró mozdony mozgási energiája magával ragadta és a hátára fordította. Itt már a roncsok eltakarítása után vagyunk, még a felfordult gőzös szerkocsija sincs a képen, mindent elvittek, csak a beszorult mozdonnyal nem tudtak mit kezdeni.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2019.04.08. 11:29:30

@pitcairn2: Elég sok baromságot, csak erről divatos hallgatni és éltetni a Rommel kultuszt.

HgGina 2019.04.08. 11:40:45

@bioLarzen: Amennyiben ismered a fényképezés alapjait, akkor tudnod kell, miért van fordítva a szöveg. Írni nem csak a papírképre lehet, hanem a nagyítandó negatívra is.

Tutajos 2019.04.08. 11:49:06

Az 1934-es nürburgringi nagyíj plakátján érdemes lehet felfigyelni a versenyautó (valószínűleg Mercedes-Benz W25) farán látható zászlók között a magyar zászlóra. A nagydíjon a hetedik helyen futott be a kor elismert versenyzője, Hartmann László, Bugattijával. Nagyon megérdemelné, hogy nevére emlékezzünk.

HgGina 2019.04.08. 11:49:46

@Rollende Landstrasse: A két mozdonynál, amelyik felugrik (itt a szemben lévő) , akkor a másiknak az elejére felmászik, és nem felfordítja,. Ha magasabban van az a pontja, ami a másik alá csúszik, akkor mindkettő "talpon" marad. Ha alacsonyabban, akkor a másik csúszik fel. Elég nagy sebességnél tehát az, amelyik ennél a képnél felcsúszott, a felfordult másikat egyszerűen felfordította, és így csúszott felülre.
Ha az innenső csúszott volna fel, akkor hanyatt fordulva a saját végével emeli meg a szemben lévő elejét, de aligha csúszna alá.
Itt egyszerűen független, hogy melyik ment vagy állt. A szemben lévő csúszott alulra, és a sebesség miatt hanyatt fordította az innensőt.
Vedd elő a gyerekeid játékvasútját, és károkozás nélkül próbáld ki! Teljesen egyértelmű. Ha még egy kis fizika iskolai emléked is van, be fogod látni. Vagy nem. :)

gigabursch 2019.04.08. 12:00:29

Most mér tudom, hogy hogyan fogannak a kismozdonyok...
Misszionáriusok előnyben.

pitcairn2 2019.04.08. 12:01:03

@chrisred:

Orwell-t nehéz besorolni, valószínűleg a "balliberális" vagy urambocsá a baloldali libertárius lenne a legtalálóbb vele kapcsolatban

mises.org/library/brilliant-confused-radicalism-george-orwell

a kommunistákból azonban egy életre kiábrándult Katalóniában

arabok balrol 2019.04.08. 12:18:07

@pitcairn2: Orwell a kutyakikepzo ven faszi volt a Rambo1-ben. A rossz oldalon allt, ugyhogy meghalt.

Fredddy 2019.04.08. 12:29:11

Franco klasszikus autoriter diktátor volt, a totalitárius eszmékben nem hitt, ha valakihez, akkor inkább a korabeli latin-amerikai diktátorokhoz lehetne hasonlítani. A polgárháborúban megtanulta, hogy a háborúzás nem olyan jó móka, 1939-es győztes koalícióját pedig csak a köztársaságellenesség tartotta össze, időre volt szüksége, hogy megszilárdítsa hatalmát, egy újabb háború ebbe nagyon bezavart volta. Harcoltak egyébként spanyolok a németek oldalán a világháborúban, a híres Kék Hadosztáály.
1945 után kicsit paráztak Madridban is, hogy mi lesz, de az okosabbja azt mondta, hogy várjanak kicsit és tegyenek úgy, mintha mi sem történt voléna. Be is jött, 1948 után a Nyugat rájött, hogy egy ilyen tapasztalt antikommunistával érdemes fogódzni. Eért maradhatott helyén haláláig. Egyébként ő volt az egyetlen nyugati vezető, aki 1956-ban katonailag akart beavatkozni a magyarok oldalán (a Rákois rendszer nem egy prominense szolgálta a spanyol polgárháborúban a köztársasági oldalt.) A diktatúra egyébként tudatosan bontotta le magát az utolsó években, Franco egyetlen kívánsága az volt, hogy ha visszatér a király, akkor ne a polgárháború előtti vonal térjen vissza, hanem egy oldalág, ezzel legitimálja a tevékenységét. János Károllyal ez a kívánsága teljesült is.

A Tulieriák helyén ma egy szép nagy park van, nem tudom, mennyire érintené azt a palota visszaépítése. A hőlégballon 1878-ban már semmi esetre se volt szokatlan, megfigyelő ballonokat akkor már jó ideje alkalmaztak a hadseregek. Akkor zajlottak a nagy átépítési munkák Párizsban egyébként, nem lehet, hogy valahogy azzal van kapcsolatban a ballonozás?

pitcairn2 2019.04.08. 12:40:16

@Fredddy:

nofene 47 ezer katona, ráadásul leginkább a keleti fronton bevetve!

en.wikipedia.org/wiki/Blue_Division

még pár száz portugál is volt köztük

pitcairn2 2019.04.08. 12:41:55

@arabok balrol:

való igaz, eredetileg Eric Arthur Blair volt

chrisred 2019.04.08. 12:44:38

@Fredddy: A Kék hadosztály ugyanolyan "önkéntesekből" állt, mint előtte a Kondor légió, aminek a viszonzására összeállt. Német kiképzést kaptak, Hitlerre esküdtek fel, a spanyol államnak hivatalosan semmi köze nem volt hozzá, ráadásul Sztálinnak is jó képet kellett vágnia hozzá, mert ő is pont így avatkozott be a spanyol polgárháborúba.

Donatus a Jerbiton 2019.04.08. 12:50:19

Akkor most minden baszk terrorista?

pitcairn2 2019.04.08. 12:50:48

@chrisred:

egy kicsit utána guglizva voltak ott besorozott katonák is, a "Kék Légió" azonban már teljesen önkéntesekből állt

en.wikipedia.org/wiki/Blue_Legion

állítólag még a "Hitler bunker" védői között is volt 37 spanyol

en.wikipedia.org/wiki/Miguel_Ezquerra

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.04.08. 13:13:39

@Bosses:

Miért támadt volna Hitler a vele rokonszenvező, de háborúzni nem akaró Spanyolországra.

Zsidó pedig kevés volt Spanyolországban, elsősorban menekültek voltak. Apám egy zsidó haverja Mo-ról menekült oda a háború alatt!

Franco azonban nem volt antiszemita, továbbá a szefárd zsidókat a spanyol nemzet elemének tekintette, így ezek eleve azonnal állampolgárságot is kaptak.

Guillam 2019.04.08. 13:15:33

@pitcairn2

Voltak konkrét német hadműveleti tervek Gibraltár elfoglalására 1940-ben, ezt a németek is látták hogy mennyire fontos stratégiai célpont.
Négy hadosztályt terveztek bevetni, de mivel Spanyolországból történt volna a támadás, ez automatikusan egy spanyol angol háború lett volna. Franco annyi katonai erőt kért az angolok ellen biztosítékul, hogy a németek elvetették tervet mert ezek az erők nem álltak rendelkezésre a tervezett Szovjetunió elleni offenzíva miatt. Ha támadnak szinte biztos hogy elfoglalják, hasonlóan mint ahogy a japánok is bevették a Szingapúri erődöt.

2019.04.08. 13:19:56

@kvp: Biztos vagyok benne, hogy Henri Giffardról van szó, az általad linkelt oldal adatai, képei mind ezt erősítik meg.

@Rollende Landstrasse: Ezt szeretem az internetben, ugyanazon a képen én a leégett Tuilériákat látom, Te meg a gázballont, mindenki tanulhat a másiktól.

@Fredddy: Nem kellene gondot jelenteni, a Tuilériák kertje a palota építése óta létezik, itt egy 1615-ös ábrázolás, a kép előterében, a Szajnától balra (ami a jobb part): upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/9f/Plan_de_M%C3%A9rian.jpg Az épület helyén egy füvesített kert van most, talán ha két fát kellene kivágni. A Louvre-nak jól jönne a plusz kiállítótér, de a megközelíthetőséget erősen rontaná, csak a Place de Carousselnél levő és a rue de Rivolira nyíló kapuk maradnának (ezeken mondjuk buszok is átjárnak), míg most egy széles úton sétálva szemből lehet megközelíteni a piramist. Annyira nem ismerem a forgalmat, hogy tényleges gondot jelentene-e, én a visszaépítés pártján vagyok.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.04.08. 13:23:19

@pitcairn2:

Nem lett antikommunista.

Sőt szovjetellenes se lett, mert eleve az volt.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.04.08. 13:33:10

@fairlane:

A kezdeti rövid terror után Franco rezsime gyorsan mérséklődött.

Gyakorlatilag a polgárháborúban az ellendalon aktív szerepet vállaltak, s az ellenzéki politikusok, újságírók kivételével senkit se üldöztek.

Kezdetben rossz szemmel néztek a kisebbségekre, de idővel ez is enyhült. Külön9sen a baszkok irányában nyitott Franco, mert hívei között komoly számban volt baszk papok.

Az életszínvonal gyorsan nőtt. S nagyfokú lett a biztonság, a bűnözés szinte teljesen megszűnt.

Ami zavarta az embereket az a cenzűra volt. Ez 2 téren működött: politikai és erkölcsi. Ez utóbbi azt jelentette, hogy pl. még a legenyhébb szofterotika is üldözve volt.

A nagy hibát a katalán- és abaszkkérdés elrontása volt. A felesleges elnyomással csak megerősödtek a szeparatisták.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.04.08. 13:36:16

@pitcairn2:

Nem, nem vihette el a pénzét.

A spanyol peseta nem volt konvertibilis, kb. ugyanolyan rendszer volt, mint nálunk: éves turistakeret, maximalizálva az átváltható pénzmennyiség.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.04.08. 13:38:59

@pitcairn2:

Nem éppen. Orbán antileninista marxista volt, kezdeti évei után, amikor még hitt Leninben.

Antiliberális volt egész életében.

Archie525 2019.04.08. 13:45:08

Nem hinném.
Én másfél évvel ezelőtt jártam Baszkföldön, nem lehetett semmit látni, érezni abból, hogy régebben az önálóságukért "harcoltak". De, ami érdekes volt, hogy a kisebb településeken, valahogy mégis úgy éreztem, mintha valami zárt társadalomba, zárt világba csöppentem volna.
Ez nem érvényes Bilbaóra, az olyan mint bármely európai nagyváros. Megszálltam Leitzában, (nem egy kis falu), a hotelben senki nem beszélt angolul. Attól függetlenül kedves volt a hölgy, semmi gond nem volt. Este, mikor a "főutcán" sétálgattam úgy néztek rám, mintha a holdról jöttem volna, de amikor bementem egy üzletbe egy kis nasiért, az eladó roppant kedves, szívélyes volt.
Szóval azt lehetett érezni, hogy ha nem is szívesen, de beletörődtek abba, hogy Spanyolországhoz tartoznak. Pont.

Fredddy 2019.04.08. 15:06:52

@nemorino: egyszer üldögéltem abban a parkban... De amennyit Párizsban járok, felőlem aztán visszaépíthetnék a palotát, eggyel több látnivaló sosem árt. Csak arra gondoltam, hogy ennyire a város szívében minden kis zöldfelület nagy érték.
A franciáknak egyébként a XIX. század volt olyan, mint a magyaroknak a huszadik, sok rendszerváltás, és mindegyik utálta az előzőt. Mára egész jól megbékéltek vele, de lehet, hogy egy ilyen ikonikus helyszín visszaépítése megint felkavarná az indulatokat. Még erre tudok gondolni.

@Archie525: én Galíciában (a spanyolban :P) voltam, ott azért érezni az öntudatot. Csak nekik a gazdasági erejük nem túl nagy pl a gazdag Katalóniával összehasonlítva.

bioLarzen 2019.04.08. 16:40:37

@HgGina: Kösz az infót... de miért ez a hangnem? Teljesen normális hangnemben kérdeztem. Miért érezted fontosnak ezt a kioktató stílust? Tényleg szükséges volt?

pallee 2019.04.08. 18:07:34

@m.lena: Ajánlom a Talvisota c. finn filmet (Téli háború). Szédületes, már ahogy a háborúra készülnek. (3-4 csávó összeverekedik egy üveg pián, nagyjából a beöltözés fázisában. Erre fapofával megjegyzi vki a háttérben: A ruszkik jobban figyelhetnének, ifjaink immár elég vadak...).
Nem egy vidám film, de nagyon jól bemutatja a finneket.

Cs 2019.04.09. 09:30:47

Franco azért nem volt egy viráglelkű diktátor. Ne essünk már túlzásokban, még ha idővel puhult is rendszer. A polgárháború utáni években, évtizedben arányaiban is sokkal nagyobb volt a megtorlás áldozatainak száma, mint pl nálunk 1956 után a Kádár rendszerben. Franco alatt meg kb egyházi diktatúra volt, hatóság voltak, állam az államban és az emberek sorsáról dönthettek.

Ez Franco nosztalgia még rosszabb, mint a Kádár nosztalgia.

fairlane 2019.04.09. 09:32:05

@pitcairn2: Mint ahogyan a Kádár rendszert sem lehet csak a 70-80-as évek gulyáskommunizmusa alapján megítélni, úgy a Franco érát sem lehet csak a késői korszaka alapján értékelni. Ha érdekel a korai Franco rendszer igazi arca, akkor olvasd el Jaume Cabré: A Pamano zúgása című regényét. Hidd el, nem szerettél volna akkor élni.

fairlane 2019.04.09. 09:33:37

@Cs: Egyetértek. Ez a hamis nosztalgia csak a történelem nem ismeretéből fakad. Lásd a fentebbi hozzászólásomat a témában.

fairlane 2019.04.09. 09:37:13

@MAXVAL bircaman közíró: "Antiliberális volt egész életében". Ja, azért alapított egy liberális pártot...

Cs 2019.04.09. 09:37:30

Spanyolország, hogy nem lépett be a háborúban annak több oka van, pl túl sokat kért Hitlertől (francia Marokkó, Algéria egy része, Giblaltár) és leginkább, hogy a polgárháború után ki volt vérezve az ország, mindenből hiány volt, élelmiszerből is erősen rá volt szorulva a külföldi segítségre. Ezt is kérte Franco Hitlertől, hogy segélyezze és élelmezze Spanyolországot.
Hitler ezt nem vállalhatta be, még ha volt is bármiféle stratégiai elképzelése a háború folytatására Franciaország bukása után (nem volt, ad hoc döntött sokszor) Viszont USA bevállalta. Kvázi amerikai élelmiszer szállításokkal és gazdasági támogatással távol lehetett tartani Spanyolországot, hogy belépjen a háborúba hivatalosan.
Nem hivatalosan benne volt a háborúba, küldött önkénteseket, meg a német tengeralattjárók használták a spanyol kikötőket, de nagyjából ennyi

pitcairn2 2019.04.09. 11:06:30

@fairlane:

az általad citált "történelem" olyannyira aktuálpolitika, hogy de facto semmilyen konszenzus sincs róla...

a baloldal szerint a fehér terror volt kegyetlenebb a jobb szerint meg a vörös... + a fehér csak a vörösre adott válasz volt...

csak egyetlenegy dolog biztos a Franco féle rendszer fantasztikusan jó gazdasági örökséget hagyott hátra

pitcairn2 2019.04.09. 11:08:09

@Cs:

pontosan ezért írtam fentebb, hogy tessék ezen a ponton a potenciális kommunista rezsim perspektíváiba is belegondolni...

pitcairn2 2019.04.09. 11:11:48

@MAXVAL bircaman közíró:

hát azért azt kötve hiszem, hogy olyan volt mint nálunk:)

de azért abban igazad lehet, hogy a peseta 1957 után is csak részlegesen volt konvertibilis (a magánvállalkozások külkereskedelmi tranzakcióihoz korlátlan konvertibilitást biztosítottak, de nem vezették ki az összes korlátozást)

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.04.09. 11:21:55

@pitcairn2:

De. volt Kádár alatt: turista valutakeret.

Mo-on a külkereskedelem 1987-ig állami monopólium volt. Csak a kb. 20 külker vállalat kereskedhetett, plusz volt pár állami véllalt melynek volt saját külker joga, pl. Ikarus.

S ezek a cégekis a kapott valutát 100 %-ban be kellett hogy szolgáltassák az MNB-nek.

fairlane 2019.04.09. 11:30:04

@MAXVAL bircaman közíró: A Fidesz megalakulásakor deklaráltan és programjában is liberális párt volt.

fairlane 2019.04.09. 11:36:15

@pitcairn2: "az általad citált történelem..." kezdetű mondatodat nem értem.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.04.09. 11:40:49

@fairlane:

Félreértés.

Telefonról írtam az egyik kommentet, s az Orwell szót átjavította Orbánra a helyeírásellenőrző.

Egyébként igen, a Fidesz ultraliberális párt volt eredetileg.

pitcairn2 2019.04.09. 11:56:31

@fairlane:

pedig egyértelmű a spanyol polgárháború és a Franco rendszer megítélése ma még inkább aktuálpolitika mint letisztult történelem, biztosat csak az eredményekről lehet mondani, amelyek felettébb kedvező megvilágításba helyezik a Franco-rezsimet

pl. igen jelentős középosztály alakult ki azokban az években

a fentebb felhánytorgatott "egyházi diktatúra" pedig sok tekintetben szintén pozitív volt, mivel a piaci liberalizáció igénye leginkább onnan jött

pitcairn2 2019.04.09. 12:17:18

@fairlane:

az általad ajánlott regény persze lehet, hogy érdekes, de az is csak "személyes" vélemény és mint ilyen akár politikai állásfoglalásnak is tekinthető, ami sok mindennek az eredőjeként alakult ki...

2019.04.09. 13:05:32

" Léggömb emelkedik fel Párizs központjában. Erről tud valaki bővebbet?"

A levegőnél könnyebb gázt töltenek a ballonba, így felemelkedik..:)

lomposfarkas 2019.04.10. 16:23:10

Hát most egy világ omlott össze bennem... egész ifjonti éltem vezérmotívuma volt a magasabb erkölcsi , morális szinten létező szovjet munkásosztály példája. Iván Kozirev öntőmunkás hamvas és ártatlan boldogságára áhítoztam, ahogy tekeri a melegvizes csapot. És erre itt mit látok? Hogy a szovjet dolgozók állat módjára hadakoznak holmi alkoholos itókákért??

Varga István 57 2019.04.10. 17:28:41

@MAXVAL bircaman közíró: orbán még a liberális párt elnöke is volt.94 és 2002 között.Bövebben google kereső.

spulni 2019.04.10. 18:24:46

Köszi a gyűjtést. Ismét nagyon jó. Ha az a giga traktor-gumibelső kidurranna... :D

M. Péter 2019.04.10. 22:40:29

@pitcairn2: Ismerek sok spanyolt, akik még emlékeznek Francóra, és nem lelkesednek érte. Egy ismerősöm nagymamáját bebörtönözték már a háború után, azóta se tudni, hogy mi történt vele, többet nem látták élve.

A liberalizálás 1960 körül kezdődött, előtte önellátás volt a cél, és a 50-es évek végén a csőd szélén volt az ország. Ekkor kerültek szakértők a kormányba, ekkor kezdődött a turizmus felfutása. A spanyolok mehettek külföldre dolgozni, de ehhez az is kellett, hogy más országok befogadják őket.

A “minimális korrupciót” nem tudom honnan szedted, a nagy bürokrácia mindig is a korrupció melegágya volt.

gintonic.azigazi 2019.04.11. 07:04:53

kina alatt tajvant kell erteni, a komminista kina tiltakozasa miatt nem lett felosztva japan. Nixon volt az elso aki leult beszelni a "nepi" ( kommunista ) kinaval a pepsi es a GM nyomasara

nemhiaba, az osztrakok a legnagyobb nacik

"Khomeini Ayatollah" -
hu.wikipedia.org/wiki/Ajatollah
Az ajatollah (eredetileg arabul: ájatu l-Láh, azaz „Isten jele”, perzsás kiejtéssel ájat ol-Láh) a legmagasabb rangú főpapok címe a síita muzulmán egyházi hierarchiában.

Komeini. Majd79utan Reza Phlavi sah jobbra el o balrol be es ajatollah 89-ig mikor Allah magahoz szolitja ( emlekszek mikor volt a tvben, mindenki razott egy ak47et akkor iranban )

az eta mindig szolt mielott robbant, nagy a gyanu hogy kicsit a nepet az eta ellen akartak hangolni....de bizonyitek nincs ra. Az megvan hogy az eta onkent leadta a fegyvereit kesobb es beult a parlamentbe? az igazsag sose fog kiderulni.

gintonic.azigazi 2019.04.11. 07:12:12

Pokolbeli Vig Napjaimban irja Faludy a spanyol helyzetet.... elsore nem egy fuggetlen allam kepe rajzolodott ki bennem

a SZU ban anno onnan tudtad hogy szeszt arulnak hogy nem libasorban alltak sorban az emberek mint minden masert.

a molotov koktelos kep... " ertelmezhetetlen " a melylelektana : a coca colas uveg mint a szabadsag, a demokracia jelkepe - es abbol molotov koktel ami a hatalom elleni tiltakozas, a demokraciahiany jelkepe... aki nem erti az tul fiatal

a kolni domot nem kapkodtak el de szep is lett

pitcairn2 2019.04.11. 08:39:31

@M. Péter:

a "liberalizálás" különben 1957 táján már javában folyt, azaz mindössze bő 7 évet vártak a Ludwig Erhardt féle neoliberális irány átvételével...

akár azt is mondhatnánk, hogy megvárták az "eredményeket" és mivel azok meggyőzők voltak másolták a jó példát...

és ezen a ponton aláhúznám azt, hogy nem a szomszédos francia tévelygéseket követték, ahol az 1950-es években végül hiperinflációba torkollott a háború utáni gazdasági válság...

pitcairn2 2019.04.11. 08:48:02

@M. Péter:

1868-2013 egy főre vetített reál GDP növekedés

s.libertaddigital.com/2018/10/26/975/0/fraec2.png

továbbra is úgy tűnik, hogy Spanyolországban az utóbbi 150 évben a Franco féle rendszer volt a legsikeresebb gazdasági szempontból...

különösképpen, hogy menetközben gyakorlatilag a GDP arányos államadósság is eltűnt...

1880-2016 GDP arányos spanyol államadósság
ep01.epimg.net/economia/imagenes/2017/02/17/actualidad/1487322699_506307_1487330574_noticia_normal.jpg

1939 és 1975 között az egy főre vetített GDP érték a nyugat-európai egy főre vetített GDP érték 35%-áról annak a 70%-ra nőtt ...

s.libertaddigital.com/2018/10/26/fraec5.png

és mindezt gyakorlatilag az államadósság "kinövése", eltűnése mellett hozták össze...

M. Péter 2019.04.11. 15:36:53

@pitcairn2: "Spain’s autarkic policies were a failure, and by the late 1950s the country was on the verge of economic collapse." ( www.britannica.com/place/Spain/Migration#ref587935 )
"foreign currency reserves that had stood at US$58 million in 1958 plummeted to US$6 million by mid-1959" ( countrystudies.us/spain/51.htm )

pitcairn2 2019.04.11. 17:30:35

@M. Péter:

ezt a többi protekcionista buherálásról is el lehet mondani, pl. Ludwig Erhardt 1949 végén egy laza mozdulattal kidobta a szemétbe a német gazdasági jogalkotás javát mondván hogy erre ebben a formában nincs szükség...

kb. ezzel indult a német gazdasági csoda... (meg a központi újraelosztás radikális csökkentésével)

a szomszédos Franciaországban is olyan "remekül" mentek a dolgok, hogy 1960-ban nemes egyszerűséggel levágtak két nullát a frank végéről mondván, hogy ezen túl 100 frank 1 új frankot fog érni...

kb. ezzel érdemes összehasonlítani a spanyol történéseket...

és érdemes azt is észrevenni, hogy a "gazdasági csoda" nem a semmiből szokott előugrani, hanem a korábbi időszak eredményeire épül

ebből kiindulva volt mit "aktivizálni" Spanyolországban, azaz az 1939 utáni újjáépítés egyáltalán nem volt sikertelen...

és azt is érdemes észrevenni, hogy az 1975 utáni folytatás meglehetősen vérszegényre sikeredett, mivel az azóta bekövetkezett gazdasági fejlődés progresszív eladósodásra épült...
süti beállítások módosítása