A szocialista Magyarország mindennapjait - eddig még nem látott, eredeti színes fotókkal bemutató - sorozatunk folytatódik az MTI fotósainak munkáiból. Ma az 1966-os és az 1967-es év van soron.
Ahogyan eddig is, természetesen most is szívesen látjuk a pontosításokat, kiegészítéseket vagy az ismeretlen helyszínek, alkalmak beazonosítási kísérleteit olvasóinktól! A fotókra kattintva az eredeti képhez juthattok, ahol további releváns találatokra lelhettek és további kereséseket indíthattok, valamint a képek meg is vásárolhatóak.
A fotókat képaláírásokkal együtt a poszt végén a galériára kattintva teljes képernyőn is megnézhetitek!
1966. szeptember 28. Mise után a galamboki templomnál. MTI Fotó: Kovács Sándor
1967. március 12. Gyakorlaton a Magyar Néphadsereg rakéta egysége. MTI Fotó: Friedmann Endre
1966. április 8. Nő sétál Kőszeg központjában, a Rajnis József utcában. MTI Fotó: Járai Rudolf Az utca manapság ÍGY néz ki
1966. május 14. Lenin körúti utcarészlet Sopronban. MTI Fotó: Járai Rudolf
1966. július 1. Vendégek a parádfürdői strandon. MTI Fotó: Járai Rudolf
1966. augusztus 5. A "Nemzetközi Camping Rally tábor" római-parti telepe. MTI Fotó: Járai Rudolf
1967. február 19. Biliárdozó vendégek a mátraházai Sport üdülőben. MTI Fotó: Járai Rudolf
1967. október 27. Szüretelők a Tokajhegyaljai Állami Gazdaság szőlőjében. MTI Fotó: Járai Rudolf
1967. október 11. Gulyások a Hortobágyon. MTI Fotó: Lajos György
1967. március 15-i ünnepség Budapesten a Petőfi szobornál. MTI Fotó: Fényes Tamás
1966. augusztus 23. Svéd tulajdonú (nyköpingi) Ikarus 657-es turista autóbusz nézelődő turistákkal (Ikarus - Volvo autóbusz) Budapesten a Hősök terén. A hátérben, a Milleneumi emlékmű részlete. MTI Fotó: Sziklai Dezső
A magyar gépjármű-kereskedelmi vállalat (MOGÜRT) még 1965-ben piackutatást végzett Svédországban, amely elsősorban az ottani autóbusz-közlekedés helyzetére irányult. 1967-ben Svédországban áttértek a jobb oldali közlekedésre, és ezzel kapcsolatban a buszpark cseréjére illetve nagymértékű átalakítására került sor. A svéd karosszéria-ipar – amely sok kisebb karosszéria-gyárból állt – az átmeneti csúcsterhelést nem tudta kielégíteni. Az Ikarusnak mintegy négy hónap állt rendelkezésre ahhoz, hogy a teljesen új típusnak számító autóbuszt megtervezze és kivitelezze, amely egyedi munkában született meg a gyár kísérleti üzemében. Az első példányt 1966 augusztusában adták át a svéd megrendelőknek. Figyeljük meg, hogy az autóbusz mindkét oldalán van ajtó. A busz (és a fotó) a svéd jobb oldali közlekedésre való átállás előtti évben készült, sejthető hogy ez az autóbusz is az átállásra való felkészülés eredménye. A svéd átállással kapcsolatos cikkünk ITT OLVASHATÓ!
A fotók az alábbi galériában teljes képernyőn is megtekinthetőek:
Ha lemaradtatok volna róla, a sorozat korábbi részeit ITT nézhetitek meg!
Köszönet az MTI Fotóarchívumának a képekért. Az archívumról bővebben:
Az elmúlt években nagyszabású digitalizáció kezdődött az MTI Fotóarchívumában, aminek eredményeképpen több százezer fotót szkenneltek be és láttak el a készítés körülményeiről szóló metaadatokkal. 2018 nyarára egy online felülettel készül a Fotóarchívum, hogy közgyűjteményként jelenjen meg a kibertérben, ahol nem csak fotók, de múltszázad elejéről származó régi hírek mellett hanganyagok, kották is megjelennek majd, mindehhez pedig egy közös kereső felület is társul. Ebbe a nagy munkába enged most betekintést a mai poszt.
Mindig is szerettük volna, hogy minél több magyar vonatkozású képet publikáljunk, így amikor - még ebben a hónapban - elindul majd a bárki számára hozzáférhető és szabadon böngészhető MTI Fotóarchívuma, a Ritkán Látható Történelem blogon lesznek láthatóak a legérdekesebb képek, aktualitások, tematikus válogatások, segítve ezzel, hogy minél szélesebb körben ismerhessük meg ritkán látható történelmünket.
Az MTI Fotóarchívumról:
Közép-Európa egyik legnagyobb fotótára, amely alapvetően az MTI (Magyar Távirati Iroda) és jogelődjei által készített és gyűjtött közel 13 millió fotónegatívot őriz. Az archívum két részből áll: a film tárból (negatív és diapozitívok), valamint a papírképek tárából. Ez utóbbiban mintegy 4 millió nézőkép található, melyek az elkészült riportokból kiszerkesztett nagyítások. Ezenkívül az archívum része a 781 db, a fotóriportok leírását tartalmazó eredeti szövegeket őrző szövegkönyv és a 131 db, csupán a riportok címét rögzítő, úgynevezett negatív beíró könyv is.
A gyűjtemény 1993 óta védett muzeális érték, ezért a kifejezetten az erre a célra átalakított mélypincében tároljuk, állandó hőmérsékleten 18 Celsius-fokon és 60%-os relatív páratartalom mellett. Külön speciális biztonsági helyiséget kaptak a tűz- és robbanásveszélyes, az ’50-es évek végéig használatban lévő nitrocellulóz alapú filmek. Az archívumot 24 órás ipari kamerás megfigyelés is védi.
A gyűjtemény még a Magyar Televízió egykori, mintegy 1 millió darabos fotógyűjteményével is gyarapodott!
A digitális fényképezésre áttéréssel egy időben elkezdődött a negatív felvételek értékmentő, retrospektív feldolgozása, a szabadszavas visszakeresést biztosító digitális adatbázisba rendezése. Digitális fotóarchívumunk, a Fotóbank jelenleg már csaknem kétmillió digitális fotót tartalmaz.
Kérünk nyomj rá itt lejjebb a Facebook dobozban a 'Tetszik az oldal'-gombra és ha még nem tetted meg, iratkozz fel a blog követői közé (az oldal legtetején, jobbra található). A novemberben esedékes 5. születésnapunkra szeretnénk elérni egy szép kerek számot! KÖSZÖNJÜK!