"Állandó szerzőnk DDQ - az Arcanum elképesztő gyűjteményéből építkező - remek sorozatának újabb darabjával érkezik, az eddigieknél is ütősebb válogatással! Jómagam több képnél is megborzongtam pedig a bulvár még nem volt olyan naturális mint manapság, de a "kis színesek" még fekete-fehérben is odavernek." - Jtom
Megérkezett egy újabb válogatás, a húszas évek végére érve 1930-ba lépünk. Az újság továbbra is igyekszik a lehető legszélesebb átfogással érdekességekkel szolgálni. Nem szorítkozik hazai eseményekre, ismét jelen van a nagyvilág, katasztrófákkal, hírességekkel, aktualitásokkal. Nézzük meg hát, mi érdekelte a kor emberét?
Az épületet többször is átépítették, s az 1929. december 24-én este bekövetkezett tűz okán újabb módosítás következett.
Mai bejegyzésünk az Arcanum Digitális Tudománytár anyagait felhasználva került a képernyőkre
Erről a repülőről nem sokat sikerült megtudnom, igen nagy sajnálatomra. Valószínűleg téves lehet a gép elnevezése, ugyanis M-22 Turul néven egy másik, későbbi gépet jegyez a repüléstörténet. Az első export vitorlázógépet, mely Egyiptomba került , Jancsó Endre és Szokolay András tervezte, világrekordokat repültek vele.
("Erről nekem a Végső Állomás 2 autópályás jelenete ugrott be" - Jtom)
Pénteken temetik a Paisley moziégés gyermekáldozatait
Jelentette a Magyarság, hogy Szilveszter napján Paisley skót városban egy moziban tartott gyermek előadáson tűz támadt és hetvenkét gyermek a lángok martaléka lett.
Mint Londonból jelentik, az uralkodópár és a miniszterelnök hosszú részvét táviratot intézett a városi tanácshoz. Pénteken temetik az áldozatokat és a város hatvan lelkésze felajánlotta ingyenes közreműködését. Minden gyászházban külön istentiszteletet tartanak. A gyász jeléül szünetel az üzleti élet.
A tanács tagjai házról-házra jártak, hogy személyesen fejezzék ki a város részvétét. A parlament megnyílásakor több képviselő felveti majd a katasztrófáért való felelősség kérdését. Azt hiszik, hogy az eset következtében lényegesen megváltoztatják a mozgó- színházakra a tűzbiztonsági rendszabályokat.
A lapok megdöbbentő szörnyűségekről számolnak be. Az áldozatok között alig hároméves kisgyermekek is vannak, mig a legidősebb odaveszett gyermekek sem haladták meg a 14 évet. Csak most derült ki, hogy több anya is a lángokba veszett, akik látva a tűz kitörését, berohantak az égő moziba, hogy gyerekeiket kimentsék, közben azonban ők maguk is a lángtengerben lelték halálukat. A halálos áldozatok száma szerdán délben már 75-re emelkedett. Ez a szám azonban, a jelek szerint, még növekedni fog, miután az Alexandra-kórházban eszméletlenül fekvő gyermekek közül többnek az állapota életveszélyes. A tüzhalált halt gyermekek legnagyobb része szegény munkáscsaládokhoz tartozott.
Sok helyütt gyűjtést rendeztek a gyászoló családok javára. Az Alexandra-kórház orvosai, ahol a pokolmozi gyermekáldozatait elhelyezték, meglepetten látják a nagyszámú füstmérgezést és úgy nyilatkoztak, hogy a katasztrófa valószínűleg nem mint először hitték, a filmtekercs robbanásától keletkezett, hanem egy rosszul szigetelt gázcsőből kiáradó világitó gáz lobbant lángra a vetítőgépből kipattanó elektromos szikra következtében.
A kezelőorvosok egyike, akinek szemel láttára gyors egymásutánban mintegy harminc gyermek halt meg — valamennyi 3-14 éves korban — maga is súlyos lelki depresszióba esett és el kellett szállítani a kórházból, mert félő volt, hogy megörül.
A baleset áldozatainak nagy száma miatt a kórház személyzete nem volt elegendő és így a szerencsétlenül járt gyermekek szülőit kellett igénybe venni, hogy az élesztési kísérleteknél segédkezzenek. Szívet tépő jelenetek játszódtak le egymásután, midőn a szülők órákig tartó élesztési kísérletek után az orvosoktól megtudták, hogy gyermekük meghalt. Asszonyok és férfiak egymásután estek ájultan össze, sokan pedig minden intés dacára, hogy az élesztési kísérlet már amúgy is hasztalan, nem akarták a mesterséges lélegeztetést abbahagyni mindaddig, amig maguk is félholtan össze nem estek az izgalomtól és kimerüléstől.
Magyarság újság eredeti cikke
A városkában sajnálatos módon nem ez volt az első tragédia, mely gyermekeket is érintett. 1810 november 10.-én az Eglinton Grófnő nevű gőzhajó szenvedett katasztrófát a városban. A frissen épített utasszállító hajó, első alkalommal közlekedett a városka csatornáján. S nem csak ez miatt, hanem azért is, mert az akkori munkásbérekhez viszonyítva is nagyon olcsó volt rá a jegy, rengetegen várták érkezését. A nagy érdeklődés kialakulásában közre játszott az is, hogy Márton nap volt, így szabad napon voltak a munkások. Akkoriban nem nagyon volt szórakozási lehetőségük, így egy kis hajókázás remek mulatságnak ígérkezett. A kikötőbe érkező gőzös láttára a tömeg izgalomba jött, ugyanis úgy látták, hogy nem mindenki fog felférni rá. Még mielőtt az utasok elhagyhatták volna az utasszállítót , a parton állók megrohanták, s az egyensúlyát vesztve, a nagy tömeg hatására felborult. 85-en vesztették életüket, köztük sok gyerek, s egész családok is.
A hajót később kiemelték, s amíg használatban volt több baleset nem érte. A csatornát hamarosan feltöltötték, s ma már vasútvonal van az egykori nyomvonalon. A tragédiára csak egy tábla emlékeztet a töltés oldalában.
A Divatcsarnok épülete és az üzlet története nagyon érdekes, íme pár részlet:
- az 1900-as évek elején már csomagküldő szolgálat üzemelt,
- a hazai kereskedelem legsúlyosabb tűzesete itt esett meg, 14 halálos áldozatot követelve, 1903. augusztus 4-én,
- itt alkalmaztak Budapesten először ugróponyvát a tűz oltása során.
A máig hírhedt bűnügy, a "Tiszazugi méregkeverők" néven lett ismert. Több települést is érintő, hosszú évekig tartó gyilkosságsorozat lázba hozta az országot, minden újság tudósított róla, a méregkeverő asszonyokkal a bíróság mintegy 162 halálesetet hoztak összefüggésbe, ám a szám ennél sokkal magasabb lehetett.
A Divatcsarnok mellett a Corvin sem marad el a legek terén:
-egymillió korona alaptőkével alapították meg,
-1926. december 26-án az áruház szomszédságában, a Rákóczi út - Nagykörút sarkán helyezték üzembe az első elektromos közlekedési lámpát,
-1931-ben az országban elsőként mozgólépcsőt üzemeltek be az áruházban.
„Egész kis város ez az egyetlen épület, s ma már Európa legelső divatotthonává fejlesztette igazgatósága. Küszöbét nemcsak a főváros vásárlóközönségének ezrei lépik át, de óriási termeiben randevút ad egymásnak a vidék jó pénzért jót vásárolni szerető népe éppen úgy, mint azok a külföldiek, akik tudják, hogy Budapest divatkereskedelme nem marad ízlés, minőség és lelkiismeret tekintetében sem Párizs, sem London mögött… Mert ahogyan Európa divatját Párizs, a fővárosét a Corvin diktálja és igen szerencsés, mesteri kézzel.”
Pesti Hírlap
Tanóra egy falusi iskolában
A kép a jubileumi események okán jelent meg a lapban
Kaye Ernest Donsky (született 1891. április 10. - elhunyt 1981 augusztus 29-én). Ír autóversenyző és motorcsónak versenyző-rekorder. A Silver Bullet elnevezésű autót neki építették a Wolverhamptonban a Sunbeam gyárban. Az autóban, melyet gyorsasági sebességrekord döntésekhez használtak, két V-12 repülőgép motor volt, összesen 48 liter (!) össztérfogattal, dupla szuper feltöltőkkel (17,000 f/p). A teljesítménye 2000 LE körüli volt. A rekordkísérlet nem sikerült. A legalsó képen a csupasz gép látható, sajnos nagyobb méretben nem bukkantam rá.
Forrás: Arcanum Digitális Tudománytár
Figyeljétek a következő válogatást is! Ha lemaradtatok volna az előzőkről, itt találjátok meg a korábbi bejegyzéseimet:
1925 | 1926 | 1928 |