Kihalt autómárkák 6 - Facel Vega

2016. november 16. JTom

Alig egy évtizeden át tündökölt a luxusautó-márkák azúrkék egén a francia Facel csillaga, aztán amilyen gyorsan felragyogott, úgy ki is hunyt.

fv1_1955_front_view2.jpg

Az első Facel Vega az FV (1955-1958). V8-as Chrysler DeSoto motorral

 

A Facel 1954 és 1964 között színesítette a luxusautók kínálatát, de az üzlet alapjait 1938-ban rakta le Jean Daninos. A Loire-menti Facel Métallon (a Facel mozaikszó, jelentése Forges et Ateliers de Construtction d’Eure et Loire) fémmegmunkálással foglalkozott, a német megszállás idején pedig repülőgép-hajtóműveket, teherautókat gyártott. A tulajdonos a háború után csak autókkal foglalkozott, a Facel 1949-től Panhard és Simca sportkarosszériákat készített, valamint részt vett a francia Ford, a Cométe összeszerelésében. Az önálló autógyártás felé vezető úton néhány Bentley komolyabb átalakítása volt a végső állomás, majd 1954-ben, a Párizsi Autószalonon már a Facel első saját típusa, a csillagról elnevezett Vega állt az érdeklődés középpontjában.

A Facel karosszériamunkái különböző autógyártók részére

 

facel-vega_fv_rear-view.jpg

Az FV hátulról is csodaszép volt

 

A csővázas, elöl tekercsrugós, kettős háromszög lengőkaros, hátul laprugós, merevtengelyes, zömmel B oszlop nélküli kupé, ritkábban nyitott kabrió karosszériás Vega 1956-tól Vega FV jelzéssel futott, és 1959-ig négyszer módosították – ezeket sorban arab számokkal jelölték, az FV4-esnél Typhoon kiegészítéssel. A kiviteltől függően 4,5, 4,8, 5,0, 5,4, 5,8 vagy 6,3 l-es, V8-as motorokat a DeSoto/Chrysler szállította, és a széria két-, illetve háromsebességes Torqueflite automata váltó mellett 1958-tól négyfokozatú, francia Pont-á-Mousson kézi váltót rendelhettek a vevők.

1961_hk500.jpg

HK500, a legerősebb és legnépszerűbb Vega. Annyi készült belőle, mint az előző négy FV-ből összesen, azaz cirka 440 darab

 

Az 1959-es csúcsmodell, az FV-t váltó HK500 a Typhoon erősebb, kb. 6,3 l-es, 360 LE-s motorjával 8,5 másodperc alatt gyorsult 0-100 km/órára, végsebessége megközelítette a 240 km/órát. A Vega nem volt tucatáru, 1961-ig kb. 850 autó hagyta el az üzemet.

facel-4.jpg

Gyűjtők féltve őrzött kincse a Lincoln és Cadillac típusok ihlette Excellence, amelynek hátsó ajtaja a menetiránnyal ellentétesen nyílik. 72 ezer új francia frankba került 1961-ben – egy Renault Dauphine (kb. a kor Cliója) akkor 6 ezret kóstált!

 

Az utód Facel II (1961-1964) változatlan mechanikával, de szögletesebb karosszériával készült, a különálló fényszórók közös bura alá kerültek, és csökkentették a szélvédő oldalra ívelését. A négyajtós, B oszlop nélküli, 156 példányban gyártott, 5,3 méter hosszú Excellence limuzin három generációt ért meg (EX, EX1 és EX2, 1958-1964), legerősebb változatát 6,3 l-es, 390 LE-s motor mozgatta. A Facel sikerére, presztízsére jellemző, hogy a világsztárok megszerették és elfogadták: többek között Ava Gardner, Christian Dior, Pablo Picasso és Ringo Starr is ezzel a márkával járt, és sajnos ilyenben vesztette életét Albert Camus.

camus.png

Camus a barátja által vezetett és a balesetkor teljesen szétszakadt FV3-asban lelte halálát 1960-ban

Celebritások Faceljei

02_1280px-facel-iii-av.jpg

02_1280px-facel-iii-av_2.jpg

Facel III vagy FV3 már dupla lámpákkal

 

A Facel bukását Jean Daninos álma, a teljesen francia luxusautó idézte elő. A Vegánál kisebb és olcsóbb, 1960-tól forgalmazott Facellia saját fejlesztésű, négyhengeres, 1,6 l-es, 115 LE-s motorját a Pont-á-Mousson gyártotta, de megbízhatatlansága megtépázta a Facel hírnevét. A végén már az sem segített, hogy Facel III néven a Volvo P1800 motorjával szerelték. A legnagyobb eladási veszteség Észak-Amerikában érte a fokozatosan térdre rogyó céget, amit csak tetézett, hogy mind a Facel II, mind az Excellence felett eljárt az idő, az európai és az amerikai konkurensek előrébb jártak.

facellia_59-63.jpg

Az utolsó Facel a Facellia aka FV6 1959-től 1963-ig készült

Facellia brossúra 1960-ból

 

A Facel utolsó próbálkozása a 2,8 l-es, Austin-Healey motoros Facellia volt, mint Facel 6, de már későn: 1964-ben a franciák utolsó önálló luxusautó-márkája is eltűnt a süllyesztőben, akárcsak korábban a Bugatti, a Delage, vagy a Delahaye.

 

Retromobil nyomán

A bejegyzés trackback címe:

https://ritkanlathatotortenelem.blog.hu/api/trackback/id/tr1011922045

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kószák egyike 2016.11.16. 06:02:50

Remek, érdekes poszt volt! Köszi!

kugi · http://kugi.blog.hu 2016.11.16. 07:55:07

Nem hallottam még róla, bár ha csak kis darabszámban és luxuskategóriában gyártották, akkor ez nem csoda.

kisa 2016.11.16. 08:21:10

Gyönyörű verdák!

fynndafrail 2016.11.16. 10:05:12

A Facelt használó hírességek között megemlíthető a séf a Ratatouille című (l'Ecsó, vagy mi volt magyarul?) animációs filmből. Esetleg egy képet is betehetnél róla, ha már :)

fynndafrail 2016.11.16. 10:07:07

@fynndafrail: összetéveszthetetlen hátsó lámpa:

www.facel-vega.com/fvpix/skinner-ratatouille.jpg

Biztos fellelhető jobb kép is...

gamegame 2016.11.19. 14:42:46

nem hallottam róluk, de gyönyörűk voltak.
a Facellia kabriót de elfogadnám : )

vino-et-veritas 2016.11.19. 18:26:09

Érdekes, hogy mennyire összecseng ez a Facel-történet azzal, amit az egyik francia barátom apja (aki maga is autómérnök volt) mondott sok éve - a franciák nem tudnak igazán sikeres "nagy" autót gyártani...

gigabursch 2016.11.21. 12:14:57

Most már tudom, hogy a Lancia Thesis inspirációja (részben) honnan van.

for-avar 2016.11.27. 15:27:33

Érdekes momentum amúgy hogy a tervezője modern gondolkozású révén hallani sem akart fa burkolatról! Szerinte modern autóba ilyen nem való!
De a képeken mégis ha a műszerfalat oldalkárpitot nézzük az van. De az NEM FA! Ám nem is műanyag. És még csajók nem is fólia ami a szoci kocsikban majd a 70-80 as amcsi kombik oldalán éktelenkedett!
Hanem festett acél! A fa erezetét minden autónak egyedileg festette fel egy mester(tényleg kézi munka). Pár éve láttam egy filmet egy lovaskocsi felújításáról. Ott láttam hogyan "hamisítja" a bognármester a rétegelt lemezre az erezetett! Különböző gumifésűkkel fészíti húzza. Akát görcsöt is tudna.
A Facel-Vega bukását az elképesztően eltúlzott ár adhatta. Mert e közben nem adott annyival többet is. Egy Citroen DS Pallas felszereltséggel, de még a Caparon által építettek sem kerültek ennyibe
A Thesis a Dialogos prototípus és a Lancia címerpajzsára épített limuzin. A Stola a pápának is épített egy hosszabb verziót
süti beállítások módosítása