Fokváros 1950-80

2016. május 11. JTom

A Dél-afrikai Köztársaság negyedik legnagyobb városa, a törvényhozás központja.

1950s_adderley_street.jpg

1950-es évek, Adderley Street

 

Fokvárost a holland gyarmati ügyintéző, Jan van Riebeeck 1652. április 6-án hozta létre az Asztal-öbölben, a Jóreménység fokától 50 kilométerre északra, élelmiszer-ellátó központként az Európából Kelet-Afrikába, Indiába és Ázsiába tartó hajózási útvonal mentén, a Holland Kelet-indiai Társaság részére, több mint 200 évvel a Szuezi-csatorna 1869-es megnyitása előtt. Ezzel megalapította az első állandó európai települést Dél-Afrikában.

1806-ban a britek szerezték meg a területet.

1950s_greenmarket_square.jpg

1950-es évek. Greenmarket Square

 

1954_uct_rag.jpg

1954.

 

1955_adderley_street.jpg

1955. Adderley Street

 

1955_st_george_27s_street.jpg

1955. St. George's Street

 

1957_beach_cafe_2c_gordons_bay.jpg

1957. Gordons Bay

 

1957_new_immigrants_from_america.jpg

1957. Friss bevándorlók gyerekei

 

1957_strand_street.jpg

1957. Strand Street

 

1958_adderley_street.jpg

1958. Adderley Street

 

1958_beach_rd_sea_point.jpg

1958. Beach Rd., Sea Point

 

1958_main_rd_sea_point.jpg

1958. Main Rd., Sea Point

 

1959_darling_street.jpg

1959. Darling Street

 

1960_cartwrights_corner.jpg

1960. Cartwrights Corner

 

1960_unknown_restaurant.jpg

1960.

 

1961_bright_winter_27s_day_on_the_parade.jpg

1961. Grand Parade

 

1961_fletcher_and_cartwright_building.jpg

1961. Fletcher and Cartwright Building

 

1962_posing_in_the_bo-kaap.jpg

1962. Bo-Kaap

 

1964_sea_point_pool.jpg

1964. Sea Point Pool

 

1966_wednesday_morning_on_the_parade.jpg

1966. Parade

 

1968_cape_town_in_winter.jpg

1968.

 

1968_hout_bay.jpg

1968. Hout Bay

 

1968_strand_street.jpg

1968. Strand Street

 

1968_stuttafords_balcony.jpg

1968. Stuttafords Balcony

 

1969_adderley_street.jpg

1969. Adderley Street

 

1969_greenmarket_square.jpg

1969. Greenmarket Square

 

1969_hanover_street_2c_district_six.jpg

1969. Hanover Street, District Six

 

1969_main_rd_green_point.jpg

1969. Main Rd., Green Point

 

1969_tollgate_depot.jpg

1969. Tollgate Depot

 

1970_franschoek.jpg

1970. Franschoek

 

1970_magazine_seller.jpg

1970.

 

1970_sea_point_looking_towards_bantry_bay.jpg

1970. Bantry Bay

 

1970_the_market_2c_loop_street.jpg

1970. Loop Street

 

1971_traffic_police_on_the_job.jpg

1971.

 

1972_lion_street_2c_bo-kaap.jpg

1972. Lion street, Bo-Kaap

 

1972_saunders_rock_2c_bantry_bay.jpg

1972. Saunders Rock, Bantry Bay

 

1973_beach_rd_mouille_point.jpg

1973. Beach Rd. Mouille Point

 

1974_hunting_for_a_bargain.jpg

1974.

 

1974_regent_street_2c_sea_point.jpg

1978. Regent street, Sea Point

 

1978_bryant_street_2c_bo-kaap.jpg

1978. Bryant Street, Bo-Kaap

 

via

A bejegyzés trackback címe:

https://ritkanlathatotortenelem.blog.hu/api/trackback/id/tr128696432

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2016.05.11. 03:27:07

Erdekes volt, koszonom!
Nemelyik epulet /templom milyen szep homlokzatu
Es a legtobb kepen olyan uresnek tunnek az utcak, csak par ember lezeng, autoktol sincs nagy dugo... vagy ez csak a mult?

pannonfunk 2016.05.11. 07:21:39

Az az érdekes, hogy ha nekem azt mondják, hogy Dél-Afrika, akkor az jut az eszembe, hogy ott mindenki afrikaansul beszél. Itt meg minden utcanév meg felirat angolul van.

Megamorfozis 2016.05.11. 11:13:32

@pannonfunk: Ha jól látom, akkor ez nem teljesen igaz, sőt. A többség angolt beszél (44,9%), míg afrikaans nyelvet "csak" 32,8%. Forrás: en.wikipedia.org/wiki/Cape_Town

Szabi DMC · http://delorean.blog.hu 2016.05.11. 11:58:24

Szőke, kékszemű bevándorlógyerekek 1957-ben :) Az utóbbi években a Dél-Afrikából kivándorlók néznek ki így. Nagyot fordult a világ...

Az a piros Mustang a templomos fotón nagyon állat.

iduka 2016.05.11. 12:16:12

@vanvelemenyem: Köszönöm az összeállítást.Nagyon érdekes nekem,mert férjem testvére nagy családjával ott él./1956/Tartjuk a kapcsolatot a net-en

pannonfunk 2016.05.11. 14:09:32

@Megamorfozis: Én a teljes Dél-Afrikáról beszélek, és a wikipédia arról azt írja, hogy az Afrikaanst beszélik a legtöbben:
en.wikipedia.org/wiki/South_Africa
" Afrikaans developed from Dutch and serves as the first language of most white and coloured South Africans; English reflects the legacy of British colonialism, and is commonly used in public and commercial life, though it is fourth-ranked as a spoken first language"

Mindenesetre érdekes, hogy Fokvárosban másképp van, mint a teljes országban, köszi az infót!

2016.05.11. 14:48:17

@iduka: nem en allitottam ossze, JTom-e az erdem! O tud jobbnal jobb posztokat csinalni!

2016.05.11. 15:45:41

@pannonfunk: Hivatalosan 1994-ig tartott az Apartheid. Sok furcsaságot szült hogy finoman fogalmazzak :)

bioLarzen 2016.05.11. 16:53:46

@pannonfunk: Fokváros, földrajzi elhelezkedése / terngerészeti kulcspozíciója révén mindig is kozmopolita város volt, nemzetközi laksosággal. gondolom, ezért IS lehet, hogy itt "ayanyelv" az angol.

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2016.05.11. 19:51:54

70-es képen a 125-ös fiat, nyami

siciliano 2016.05.11. 20:35:08

Érdekes,hogy míg az Apartheid létezett elég élhető volt Dél Afrika,ahogy a képeken is látszik.A fejlődést az európai ember vitte oda,és ahogy ott élőktől hallom egyre több európai(fehér) hagyja el a térséget,irtják a fehér farmereket,önvédelmi militarista alakulatok alakulnak,rengeteg a gyilkosság a fehérek ellen.Az apartheid idején sem voltak annyira elnyomva,dolgozhattak tanulhattak,mivel már nincs ez a rendszer a vezető kirakatréteget a feketék adják,de a szakemberek most is a fehér telepesek, akik egyre kevesebben vannak,lassan anarchiába sülyed a térség...

VonBraun 2016.05.12. 08:46:45

Igen, bizonyára érdekes lenne egy "ilyen volt - ilyen lett" fotómontázs egyes képekről.

FF 2016.05.12. 08:48:28

Hát a közbiztonság az mondjuk igen híres mostanában.

midnight coder 2016.05.12. 08:56:45

Én is megnéznék pár "és ilyen lett" képet ugyanezekről az épületekről.

Aha, persze 2016.05.12. 09:31:16

@siciliano: Értjük, hogy arra utalsz a feketék alsóbbrendűek.

De mint mindenhol, a kulcs az, hogy kap-e egy szegény oktatást, állást, kiutat. Ha nincs nem tud kilépni az se, aki akar. Volt Magyarországon Nigériai lakótársam, egyetemet végzett (Nigériában), majd Európába jött még tanulni, gyakornokoskodni. Az átlag magyarnál okosabb volt, értelmes, lenézhette volna az itteniek nagy részét (de sose tette). De csak azért, mert a szülei pénzesek voltak és kapott oktatást, melót. Ha egy nyomornegyedből jött volna, ő se jut sehova, még talán lop/csal/rabol, hogy ehessen (ki ne tenné ha éhezne a gyereke?). Szóval amiért a feketék ott megrekedtek a vezető rétegen múlik. Mint ahogy a magyarországi szegények félzárkóztatásáért se teszünk semmit, sőt romboljuk az oktatást.

A közbiztonság biztos jobb volt régen, amíg tudták bárkit lelőhetnek a rendőrök, sőt a fehérek. Ennek volt visszatartó ereje. De hány ártatlan halt meg emiatt?
Magyarországon is jobb volt a közbiztonság a 60 években. Igaz itt is elvitték néha és megkínozták, megölték azt is, aki nem tett semmit. Ma mégis van egy Terror házánk, mert mégse volt az olyan jó.

Treff Bubi 2016.05.12. 09:36:11

Akár San Francisco is lehetne a fotókon.

Guszty 2016.05.12. 09:56:29

@Aha, persze: Nem alsóbbrendűek, de elmaradottak: Sorold fel lsz. azokat a "felszabadult" afrikai országokat, ahol nem lett rosszabb szinte minden szempontból az élet a gyarmatosítók kivonulása óta. Szorgalmi feladat: Sorold fel azokat az afrikai országokat, ahol a gyarmatosítók kivonulása óta nincs diktatúra és/vagy polgárháború.

BruceWillis 2016.05.12. 10:00:10

Nagyon jó képek.
Külön érdekesek az autók, van ott minden.

Aha, persze 2016.05.12. 10:16:09

@Guszty: Tehát még egyszer. Oktatás és munka nélkül nem változik semmi. Ebben, mi előrébb járunk. De ha a fehérek ott oktattak volna és munkákat hoznak létre (nem a kőbányában és a banánültetvényeken), akkor átalakultak volna a dolgok. De ez sose volt, cél, mi csak kizsákmányolni akarunk, ezért rabszolga munka volt csak.
Nyugat-Európában mióta nincs háború? Amióta van oktatás és munka. Azelőtt itt is állandóan dúlt a háború.

Nem azért van ott diktatúra és polgárháború, mert a feketék csak erre képesek. Azért, mert mély szegénységben élnek, kiút nélkül.

És egyvalamit ne felejts el, mi azért élünk itt Európában jól, és azért olcsó itt minden, mert máshol sok ember dolgozik éhbérért. (ajánlom figyelmedbe például az "olcsó banán ára" című dokumentum sorozatot)

Vajk a Vitéz Várjobbágy 2016.05.12. 10:35:34

@Aha, persze: nem arra utalt. Sőt nem utalt semmire, hanem leírta, hogy a civilizációt a fehérek vitték el oda.

Vagyis volt a civilizált angol és búr államocskák és bantusztánok uniója, ahol a bantusztánok szegényebbek és elmaradottabbak voltak, de még mindig jobbak, mint Afrika más területein.

A fehérek pedig ahelyett, hogy megszilárdították volna a helyzetet, kitalálták, hogy ez így Erkölcstelen és bedobták a gyeplőt a lovak közé. Habár írva legyen, hogy nem elsősorban a nozmális gondolkodású búrok tehetnek róla, hanem az imperialista nagyhatalmak, akik embargó alá volnták az országot és felfegyverezték a Mandelához hasonló terroristákat, támogatva a helyzet polgárháborúig fajulását, amit végül sikerült elkerülni.

Az ország helyzete valamivel rosszabb lett, a fehéreké tarthatatlan. Sokan meghaltak, még többen pedig elmenekültek.

Dél-Afrika pedig örök memntója lesz annak, amit mindenki amúgy is tud a szíve mélyén. Azért mert valaki rossz helyzetben van, még nem jó ember. Ha "felszabadítanak" hirtelen addig alacsony státuszba rekesztett embereket, azok "bosszút" fognak állni azokon, akiknek több volt.

A dél-afrikai feketék nem voltak indiánok, nem volt különösen rossz helyzetben, mert a fehérek oda mentek. Nem ölték őket halomra, nem űzték őket messze a földjükről, nem teték őket meg rabszolgának. Nem is volt nekik olyan rossz, csak a fehérekhez viszonyítva. De a kisebbségi érzést gyorsan ki lehet élni, meg lehet mutatni gyorsan, hogy a feketék erősek és sokan vannak, a fehérek meg végre gyengék és kevesen. Habár az ottani feketék egymást is öldöklik és az afrikai bevándorlókat is gyűlölik,

Nemrég voltak erőszakos lázongások, most az egyetemi tandíjak miatt, ahol megint lehetett fehéreket verni és tantermekbe szorítani mert felülreprezentáltak az egyetemen.

Ugye itt Magyarországon is jó ötlet volt/lett volna leölni a zsidókat és németeket, megmutatva, hogy a magyar nem alacsonyabbrendű és bosszút állni annyi év elnyomásáért? Pár évtized, évszázad és valószínűleg az addig alacsonyabb rangú népek és csoportok is kitermelik majd a maguk elitjét és nyugodtan élhetnek egy olyan társadalomban, ahol nem kell kevesebbnek érezniük magukat a Másoktól.

Csak éppen a fehérek voltak ostobák, hogy hagyták. Nem azé a madár aki elszalasztja.

Vajk a Vitéz Várjobbágy 2016.05.12. 10:48:48

@Aha, persze: de oktattak, sőt adtak pénzt az oktatásra a bantusztánokban, mi több a tabntusztánok önrendelkezőek voltak, ahol maguk is nyugodtan szervezhettek volna jobb oktatást, koncentrálhattak volna arra.

Ha pedig a kétkezi munkát, alacsony hozzáadott értékű munkát rabszolgamunkának tartod, akkor Európában is csak "rabszolgamunka" várt a fehérek 99%-ra a XX. századig.

A feketék előtt is volt út a fejlődésre, sokan rá is léptek, mások kihasználták a fehérek megosztottságát és belháborúit és egyszerűen ELVETTÉK, ami kellett nekik.

A diktátorok és hadurak zöme pedig pontosan abból a képzett fekete rétegből került ki, akikről azt hitték, hogy majd megváltják Afrikát és bebizonyítják, hogy a Fekete Ember is képes. Képes is volt a saját népe felett basáskodni, őket háborúkba zavarni, a demokráciából és köztársaságból gyúnyt űzni.

Megint itt a tanulság, nem kell embereken segíteni, csak azért mert még nem tartanak ott, ahol mi. Nem kell általában embereken segíteni csak azért mert nekünk több van. Pontosabban nem azért kell segíteni. Mert az álszent, művi erkölcsösség idegen attól a kapitalista vagy éppen szocialista gazdasági formától, amiben az emberek amúgy élnek.

Annak kell segíteni, pontosabban azzal kell üzletet kötni, aki képes. És pár afrikai képes és tud majd segíteni magán, jobb jövőt építeni magának.

Meg lehet nézni Indiát, Vietnámot, Indonéziát, Kínát, Dél-Korát vagy éppen Magyarországot. A fejlődés csak akkor valódni, ha szerves és mindkét oldalról kiérdemelt.

Legyen inkább fair trade és kevesebb imperializmus és katonai beavatkozás, mert az európai és szovjet kihasználás tette tönkre Afrikát, nem a gyarmati rendszer és különösen nem az apartheid.

siciliano 2016.05.12. 12:49:22

@Aha, persze: 1. Köszönöm a hozzászólásod,de semmi felsőbbrendűségről nem írtam,le kéne már szokni arról ha valaki egy népcsoportról,kultúráról ír rögtön bélyegzünk vagy rasszistázunk.Ha már ennél a témánál vagyunk,akkor a Nelson Mandela mint hős, archív felvételeken (nem mutogatják) fehérek kiirtására buzdító énekeket énekelt többedmagával..ha egy ilyen tanult ember ezt csinálta akkor mit várunk a népétől.2.A nigériai lakótársad bizonyára egy erős kivétel,ilyeneket mindenki tud mondani,de ebből nem lehet egy több száz milliós népcsoportot megítélni,inkább egy ruandai mészárlásról ahol machetevel öltek le több millió embert törzsi viszálykodás ürügyén,ahelyett hogy tanulnának dolgoznának. Európa sem ingyen kapta a "civilizációt",pláne hogy itt jóval több háború folyt mint Afrikában az évszázadok során.A 80-as években Chrudinák Alajos kint járt Etiópiában és kereste az éhezés okait.Mikor megkérdezte egy asszonytól miért van 8 gyereke azt válaszolta,hogy így többen tudják hordani a vizet.3.Az afrikai volt gyarmatok,Európa több évi össz költségvetésének az összegét kapták évtizedek alatt,melyek a nyugaton tanult afrikai vezető réteg lenyúlt,fegyverre mindig jutott,sorolhatnám a vezetőiket és országaikat.Pl Nigéria ahol az egyik legnagyobb olajlelőhely található a nép 98%-a nyomorog.Le kéne már szokni arról is, hogy az európai hatalmak emlején nevelkedjenek segélyeket követeljenek,ha meg nem úgy alakul rasszizmust kiabálnak,amihez bőven kapnak európai segítséget is.4.Japánt és Németországot a földel tették egyenlővé,a németek két háborút is elvesztettek,jóvátételt fizettek és ma Európa motorja,akárcsak Japán, a térség, sőt a világ legfejlettebb állama,pedig sokan vannak, egy sziklán élnek semmi ásványi anyaguk nincs, csak a kitartásuk, szorgalmuk, és a mentalitásuk.Tudomásul kell venni,hogy vannak népek akiken nem lehet segíteni akármilyen lehetőséget is kapnak.5.Iskolák kórházak ma is vannak Afrikában nyugatiak üzemeltetik,persze időközönként elpusztítják a polgárháborúk, katonai milíciák vagy maga az állam túszként kereskedik a segélyszervezetek munkatársaival....6.Ha nincsenek a gyarmatosítók akik a partraszállás után rögtön építkeztek,ma az ottani fekete társadalom nem használna vasutat nem ismerné a civilizáció olyan előnyeit amiért manapság Európa felé veszik az irányt...ki tudja száz év és a jóvoltukból kezdhetünk mindent elölről...

Namely 2016.05.12. 13:39:17

@Aha, persze:
"Oktatás és munka nélkül nem változik semmi."
A probléma az, hogy amikor átjönnek ide a feketék, akkor a 99%-a nem jár iskolába, nem dolgozik. De a bűnözés, a lustaság, és persze a fehérek/ázsiaiak hibáztatása az megy, 7/24-ben.

"De ha a fehérek ott oktattak volna és munkákat hoznak létre (nem a kőbányában és a banánültetvényeken), akkor átalakultak volna a dolgok."
A kőbánya/ültetvény az nem munka??? Ha pl jelenleg ahelyett, hogy elherdálnak mindent, és fegyverre költik a másik törzs ellen, Uram bocsá' előremutató beruházásokra költenék, akkor más lenne az ábra.
"Nyugat-Európában mióta nincs háború? "
71 éve nincs háború. Korábban is volt ilyen. De nehogy már azt képzeld, hogy te egy 1000 éves békeperiódus kezdetén élsz... olyan puskaporos Európa levegője, amilyen a 20-as években volt legutóbb.... kb van még 5-6 év és lesz itt egy jó kis polgárháború.
"Amióta van oktatás és munka. Azelőtt itt is állandóan dúlt a háború."
Munka volt 1914-ben? Volt. Oktatás? Volt. Erről ennyit!

"Nem azért van ott diktatúra és polgárháború, mert a feketék csak erre képesek. Azért, mert mély szegénységben élnek, kiút nélkül."
Mély szegénység volt pl Dél-Koreában, Japánban, Németországban a háború után. Most mi van ezeken a helyeken?

"És egyvalamit ne felejts el, mi azért élünk itt Európában jól, és azért olcsó itt minden, mert máshol sok ember dolgozik éhbérért. (ajánlom figyelmedbe például az "olcsó banán ára" című dokumentum sorozatot) "
A korábbi Zimbabwe (mielőtt elüldözték onnan a fehér farmereket) elég jó példa, hogy ott is lehet éléskamrát teremteni. Lehet jól élni a mezőgazdasági terményekből is.
Az ilyen "olcsó banán ára" "dokumentumfilmeket" arra találták ki, hogy teljesen megalapozatlan szégyenérzetet próbáljanak kelteni a fehérekben, amiért vitték valamire.
Ilyen alapon csinálhatnának egy olyan filmet is, hogy "milyen keveset fizetnek a mekiben, bezzeg a szemét vezérigazgatók milyen sokat keresnek".
Erre a válaszom, hogy a vezérigazgató megdolgozott érte, és nem a hasát süttette egész nap.

KennyOMG · http://etkt.blog.hu 2016.05.12. 14:54:45

Koszi a kepeket.

A kommentek sajnalatos kepet festenek az atlaggondolkozasrol.

Darth Revan 2016.05.12. 18:09:46

@pannonfunk:
probaltak eroltetni, hogy a feketek afrikansz nyelven tanuljanak az iskolaba, felkeles lett belole, amit a rendorseg brutalisan levert, egyes becslesek szerint akar 700 halalos (diak) aldozata is volt a a rendorok beavatkozasanak.

Darth Revan 2016.05.12. 18:19:18

@siciliano:
"Érdekes,hogy míg az Apartheid létezett elég élhető volt Dél Afrika"
A fehereknek.

"Az apartheid idején sem voltak annyira elnyomva,dolgozhattak tanulhattak,"
Ja, annyira peldaul, hogy be akartak vezetni, hogy csak afrikansz nyelven tanulhatnak. (angol es a torzsi nyelv helyett)

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2016.05.12. 18:28:42

@Darth Revan: jah, nekem meg kötelező volt az orosz.

Žďárský 2016.05.12. 19:14:23

@enpera: Apró, de talán nem elhanyagolható különbség, hogy az orosz minden kényszere ellenére idegen nyelvi tantárgy volt heti 2-3 órában, az apartheid tervekben pedig az afrikaans minden tantárgy nyelve az összes tanórán.
Képzeld el, hogy hatévesen bemész az iskolába és onnantól oroszul minden. És képzeld el, hogy mondjuk nyolcadikig mekkora hátrányt szedsz össze azokkal szemben, akik valami csoda folytán orosz anyanyelvűek.
Na ugye...

siciliano 2016.05.12. 19:22:48

@Darth Revan: Ezen az elven mindenki el van nyomva a világban,hol ezért hol azért.A történet lényege,hogy mi vezet oda,hogy egy régió a segítség ellenére nem fejlődik,vagy képtelen fejlődni.Nekik már nem kéne azt az igen hosszú fejlődési szakasz megtenniük mint Európának Kínának Japának,több ezer év alatt,hanem csak alkalmazni kéne.Először tán azzal kéne kezdeni,hogy megváltozik a gondolkodásmódjuk a társadalomról,(nem ölök meg valakit mert idegen,más a vallása,mert nő,levetik magukról a babonákat,nem csonkítom meg a gyereklányokat és betartom a törvényeket,elfelejtem a becsületgyilkosságot) aztán rendszeresen járatom a gyereket iskolába,bejárok a munkahelyre és csinálom amit mondanak(Egy csatorna ezzel foglalkozott,hogy a multik nem fektetnek be Afrikában,mert nem fegyelmezett a munkaerő,lopnak verekszenek,most a kínaiak próbálkoznak de ők is kezdik feladni)Aztán ami nem kerül pénzbe,kitakarítom a környezetem,nem szemetelek és nem sorolom...na ez vezetne Afrika felemelkedéséhez,ameddig ezek az alapdolgok nincsenek,ott fognak tartani ahol Európa a régmúltban a civilizáció hajnalán...

Žďárský 2016.05.12. 19:24:06

@Namely: "olyan puskaporos Európa levegője, amilyen a 20-as években volt legutóbb"
Az ilyen nagyívü kijelentések közben arról azért ne feledkezz meg, hogy a háborúhoz uszító politikusok és harci kedvtől fűtött fotelharcosok mellett nagyon nagy szükség van például jó sok és jó drága fegyverre.
És akkor érdemes tanulmányozni az adatokat a vezető európai hatalmak katonai kiadásainak alakulásairól, ami nagyon jól mutatja az arányokat azokhoz az időkhöz képest, amikor tényleg puskaporos volt a levegő...

data.worldbank.org/indicator/MS.MIL.XPND.GD.ZS/countries/EU-FR-GB-DE-IT-ES?display=graph
ourworldindata.org/military-spending/

Noked-Lee 2016.05.12. 20:27:41

én az elkezdett "jobb volt-e az apartheidben?" vitát mindössze ennyivel egészíteném ki:
en.wikipedia.org/wiki/Rape_statistics
a tanulságot mindenki vonja le magának saját nézetei szerint.

Kedélyes Paraszt 2016.05.13. 08:31:42

@VonBraun: en gyorsan elougrasztottam guglierathet es ott probalom megtalalni nemelyik helyet :)

pitcairn2 2016.05.13. 08:52:03

@siciliano:

Dél-Afrika az apartheid __előtt__ volt a legélhetőbb:)

a fehérek és az egyéb rasszok közötti nagyarányú keveredés eredményeképpen egyébként Dél-Afrika ma - genetikai értelemben - a világ egyik __legszínesebb__ országa...

"Genetic studies suggest the group has the highest levels of mixed ancestry in the world"

Bruinmense/Kleurlinge/Coloured
en.wikipedia.org/wiki/Coloured

+ az afrikaans anyanyelvűek tekintetében érvényesülő nem-fehér __túlsúly__ is az apartheid előtti idők emléke...

" (Afrikaans is the ) first language of 75.8% of Coloured South Africans (3.4 million people), 60.8% of White South Africans (2.7 million) and at 4.6% the second most spoken first-language among Asian South Africans (58,000). About 1.5% of black South Africans (600,000 people) speak it as their first language"

Afrikaans
en.wikipedia.org/wiki/Afrikaans

pitcairn2 2016.05.13. 08:55:31

@pannonfunk:

Fokváros volt az angol behatolás központja Dél-Afrikában…

és a búrok pontosan az angolok elől menekültek be a kontinens belsejébe a színes szolgáikkal együtt mivel __szabadok__ akartak lenni…

Maatskappy, State, and Empire: A Pro-Boer Revision
mises.org/library/maatskappy-state-and-empire-pro-boer-revision-0

persze ez nem sikerült, mivel végül a __birodalom__ utánuk ment… (lásd búr háború…)

pitcairn2 2016.05.13. 08:58:24

@Aha, persze:

szerintem te is eltévedtél, mivel Dél-Afrika hanyatlása már az apartheid __alatt__ megindult...

Dél-Afrika kitűnő példa arra, hogy az általános választójogon alapuló képviseleti demokrácia teljes mértékben működőképtelen egy ennyire diverz országban...

PS. különben a mai Dél-Afrikában a színesek és az ázsiaiak is másodrendű polgárnak érzik magukat...

pitcairn2 2016.05.13. 09:02:07

@Guszty:

ezt is úgy is meg lehet közelíteni, hogy a gyarmatosítás végül tökéletes káoszba torkollott...

PS.: én is adok neked egy szorgalmi feladatot

sorolj fel olyan afrikai államokat amelyek __nem__ külföldi segéllyel egyben tartott gyarmati reliktumok!

(Etiópia kapcsán pedig csak csendben jegyzem meg, hogy ők is brutális expanzióval hozták össze az erőszakra alapozott multietnikus birodalmukat a XIX. században...)

pitcairn2 2016.05.13. 09:05:12

@Aha, persze:

kijózanításképpen ajánlom az alábbi videót...

The Truth About South Africa and Apartheid
www.youtube.com/watch?v=-4SS8uyhQnY

pitcairn2 2016.05.13. 09:06:32

@Namely:

a probléma inkább az, hogy irreleváns, téves kliséket ismételgetsz...

pannonfunk 2016.05.13. 13:01:22

@Afrika steht an der Elbe: Ugyanez google maps-en:
https://www.google.hu/maps/@-26.2039861,28.0483404,3a,75y,93.31h,78.68t/data=!3m6!1e1!3m4!1sw6ExW9aeGScxZcnEjYJK9g!2e0!7i13312!8i6656
Nem tudom, hogy az általad mutatott videón miért van ennyi szemét, a google street view-on ez nem látszik.

Darth Revan 2016.05.13. 14:33:43

@enpera: nem ugyanaz, hogy kotelezoen meg kell tanulni idegennyelvkent az oroszt vagy oroszul kellett volna tanulnod a fizikat meg a kemiat.

pitcairn2 2016.05.13. 14:47:36

@Darth Revan:

az "Afrikaans Medium Decree of 1974" című fityfiritty elsősorban az angol nyelv ellen irányult...

"in the years preceding 1974 English had been increasingly used in the realms of trade, commerce, and industry. The legislation of the Afrikaans Medium Decree was seen as a way for the Afrikaner government to reverse the decline of the Afrikaans language among the black population, "

www.alsintl.com/resources/languages/Afrikaans/

és mint tudjuk a búrok sohasem szívlelték az angolokat...

Darth Revan 2016.05.13. 14:51:38

@pitcairn2: de a feketeken csattant volna az ostor, akik inkabb hasznaltak az angolt, mint kozvetito nyelvet, mint az afrikanszt

pitcairn2 2016.05.13. 14:55:11

@Darth Revan:

a színesek többsége speciel meg ab ovo afrikaansz anyanyelvű volt...

"Most (75%) speak Afrikaans, while about twenty percent of Coloureds speak English as their mother tongue, mostly in the Eastern Cape and KwaZulu-Natal. Virtually all Cape Town Coloureds are bilingual.[11][12] Some can comfortably codeswitch between Kaapse taal (a creolized dialect of Afrikaans spoken mostly in the Cape Flats) and suiwer Afrikaans (formal Afrikaans as used in schools and media), and South African English."

Coloured
en.wikipedia.org/wiki/Coloured

Darth Revan 2016.05.13. 15:15:26

@pitcairn2:

A "szinesek" a lakossag 8.9%-at teszik ki, a feketek 76%-ot. A felkeles nem amiatt robbant ki, hogy masok ne tanuljanak afrikansz nyelven, hanem, hogy a feketeket ne kenyszeritsek ra.

pitcairn2 2016.05.13. 19:54:11

@Darth Revan:

ha egészen pontosak akarunk lenni, akkor 1975-ben a feketék még inkább úgy 65%-nál voltak , a színesek meg 11%-nál

persze ez nem sokat változtat az összképen

az azonban egészen bizonyos, hogy az afrikaans már akkoriban sem csak a fehér búrok nyelve volt, ahogyan ma sem az...

"Afrikaans has the ___widest__ geographical and ___racial distribution__ of all the eleven official languages of South Africa, and is widely spoken and understood as a second or third language...........Estimates of the total number of Afrikaans-speakers range between __15 and 23 million___["
en.wikipedia.org/wiki/Afrikaans

azaz

több mint 20 év telt az apartheid vége óta és az afrikaans - láss csodát! - él és virul...

mi több, a 23 millió afrikaansul beszélő közül csak 2,7 millió fehér...

több mint 20 millió pedig nem

+ az ország nyugati fele masszívan afrikaans nyelvű...

en.wikipedia.org/wiki/Afrikaans#Geographic_distribution

nem hinném hogy ez egy néhány éves kampány eredménye lenne:)

pitcairn2 2016.05.13. 20:30:50

@Darth Revan:

ami pedig a gyűlölt fehéreket illeti szerint igen érdekes dolgok derülnének ki ha egy kissé megkapargatnánk a felszínt:)

klikk az alábbi fotóra:

Three generations
s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/36/8a/25/368a253b069dad3806b8643c55cab368.jpg

mondjuk ez egy ausztrál példa, de itt is megfelel

a félvér esetében még nagyon szembetűnőek a nem európai vonások
a quadroon esetében (itt már csak egy nagyszülő nem európai) már az európai vonások dominálnak
az octoroon esetében (egy dédszülő nem európai) pedig ember legyen a talpán aki felfedezi a bennszülött vérvonalat

a búrok - a mára az afrikaans anyanyelvűek között is többségbe került színesek hatalmas száma alapján - sokkal vadabbul kufircoltak a bennszülöttel és az ázsiaiakkal mint az amerikai vagy ausztrál fehérek

ergo

ma a búrok jó sansszal tele vannak afrikai és ázsiai felmenőkkel

persze ezeket még az apartheid intézményesülése előtt fogadták be a fehérek közé és utána mindenki igyekezett elfeledkezni róla:)

az amerikai dél esetében egyébként nagy irodalma van ennek:)

en.wikipedia.org/wiki/One-drop_rule#Legislation_and_practice

pedig valószínűleg ott korántsem volt akkora etnikai keveredés mint az "apartheid" jó öreg hazájában:)

pitcairn2 2016.05.13. 20:56:16

@Darth Revan:

jó volt a megérzésem:)

1935-ben konzervatív becslések alapján a "fehér" dél afrikaiak 25%-ról (!!!!) gyanították azt, hogy afrikai és ázsiai felmenőkkel is rendelkezik:))))

volt mit letagadni!!!:)))

a 72. oldal felső részén található az infó:)

Miscegenation in South Africa [article]
Pierre L. van den Berghesem-link
www.persee.fr/doc/cea_0008-0055_1960_num_1_4_3680

pitcairn2 2016.05.13. 21:36:56

@Darth Revan:

a fenti tanulmány alapján "Miscegenation in South Africa" az is felettébb érdekes, hogy a rasszista elmebaj a búr háború után hatalmasodott el Dél-Afrikán, a korábbi időszakkal kapcsolatban kb. annyi áll a 72. oldalon, hogy

"széles körben ismert az a tény, hogy a régi búr családok túlnyomó többségében voltak nem teljesen fehér etnikai háttérrel rendelkező családtagok"...

(ige érdekes párhuzamot lehet itt vonni az amerikai déllel, ahol a polgárháború előtt meglehetősen laza "klasszifikációs" gyakorlat valóságos rasszista őrületbe csapott át a XX. század elejére...)

Darth Revan 2016.05.14. 00:42:49

@pitcairn2:

Nem igazan ertem, hogy az afrikansz nyelvvel kapcsolatban mit szeretnel bizonyitani.
A Soweto lazadas az afrikansz nyelv iskolai eroltetese miatt tort ki,az angol illetve a torzsi nyelvek karara.

A wikipedia szerint az 53 millios orszagban az afrikanszt ma 7 millioan beszelik anyanyelvkent es tovabbi 10 millioan masodik nyelvkent.

Alapvetoen az angol az altalanosan beszelt masodik nyelv

pitcairn2 2016.05.14. 12:26:28

@Darth Revan:

mondjuk úgy, hogy "hangosan gondolkodok":)

egyébként ha már mindenképpen az oktatási vonalat erőlteted, a dél-afrikai közoktatás 22 évvel az apartheid vége után rosszabb mint valaha...

nem véletlenül fejlődik robbanásszerűen Dél-Afrikában a magánoktatás...

Booming education business helps some Africans move up a class
www.reuters.com/article/africa-education-idUSL8N0Z937P20150629

és persze közoktatás és a nyelvhasználat átpolitizálása tekintetében sem lett jobb a helyzet...

Anglicising Afrikaans schools will speed up the country’s decline
mg.co.za/article/2015-06-11-anglicising-afrikaans-schools-will-speed-up-the-countrys-decline

ami pedig az afrikaans kapcsán tett fentebbi észrevételeim esszenciáját illeti:

az afrikaans helyben kialakult afrikai nyelv, francia hugenották, hollandok, portugálok, beszülettek, ázsiaiak kooperációjában létrejött tőröl metszett multikulturális produktum

olyan multikulturális háttérrel rendelkező - még az apartheid előtti "olvasztótégely" időszakban kialakult - nyelv, ahol már az anyanyelvi használók körében is a háttérbe szorultak a fehérek...

pitcairn2 2016.05.14. 12:31:17

@Darth Revan:

ha már a közoktatás szóba került akkor szánjál erre néhány percet:)

youtu.be/-4SS8uyhQnY?t=539

pitcairn2 2016.05.14. 12:45:26

@Darth Revan:

és az indító megjegyzésed kapcsán arról se feledkezzünk el, hogy az apartheid kollektivista politikai rendszere a "fehérek" esetében is kőkeményen korlátozta az egyéni és gazdasági szabadságjogokat

pl. a magánélettel kapcsolatos elmebeteg rendelkezések radikálisan szembe mentek az 1902 előtti gyakorlattal, amikor vígan vegyültek a fehérek a feketékkel és a színesekkel (a sok millió színes, illetve a fehérek között igen nagy számban előforduló nem makulátlanul fehér "fehér" szemléletesen tanúsítja ezt...)

a gazdasági élet rasszista szabályozása pedig számottevően csökkentette a magántulajdon szentségét, ill. a vállalkozói szabadságot

megjegyzem az intézményesített rasszizmus ma is él és virul Dél-Afrikában csak épp "pozitív diszkrimináció" becenéven fut (ami értelemszerűen a másik oldalon negatív diszkriminációt feltételez...)

ennek kapcsán klikk alább!
youtu.be/-4SS8uyhQnY?t=1082

pitcairn2 2016.05.14. 12:51:03

@Darth Revan:

és az intézményesített rasszizmus mai dél-afrikai verziója kapcsán mintha "némi" kettős mérce érvényesülne a korábbi apartheiddel szemben oly kritikus nemzetközi közösség részéről...

pl. nem kéne efféléket határozottan elítélni?!

Jacob Zuma sings "Kill the Boer" at ANC Centenery Celebrations in Bloemfontein, South Africa
www.youtube.com/watch?v=6fzRSE_p1Ys

a derék úriember különben az ország elnöke lenne...

Jacob Zuma
en.wikipedia.org/wiki/Jacob_Zuma

pitcairn2 2016.05.14. 18:21:24

@Darth Revan:

„In the decade after Apartheid, what has in fact happened is that the public dominance of
English, one of the smallest languages in the country, spoken as a home language by only
about 8% of the population, has been strengthened at the expense of all the other
languages…… The AFRICAN LANGUAGES, including languages like isiZulu and isiXhosa, the
two largest languages in the country, and which are almost fully mutually intelligible,
CONTINUE TO BE ALMOST COMPLETELY NEGLECTED. In fact, the nine African languages are
probably in a WEAKER POSITION TODAY THAN THEY WERE BEFORE THE1990S. Serious English proficiency among African language mother-tongue speakers does not count more than 12 percent.
www.xn--sprkfrsvaret-vcb4v.se/sf/fileadmin/PDF/The_Language_Question.pdf

Gringo 2016.05.14. 19:14:35

Szépek a képek, csak mindig elrontják a kedvem a náci kommentelők. :(

vilmoci 2016.05.15. 19:28:45

Gringo:
Téged folyton arcon csapkod a valóság, aztán visszamenekülsz az álomvilágodba azzal, hogy de hát sok a náczi :-)
Szerintem alig van köztünk Ignác amúgy :-D

más: korábban kellett gyűjtögetni országokat Afrikából, ahol valami értelmes dolgot tudtak összehozni a helyi erők, miután a fehér ember elengedte a kezüket. Kedvenc példám, Angola pont ilyen hely. (ámbár Portugália gyarmati kalandjai pont azért kezdődött el a hatvanas években, mert a négerek elkezdték irtani a helyi fehéreket)
megint más: A szomorú valóság az, hogy az afrikai országok eleinte Európában tanult, elvileg értelmes vezetőket vettek a vállukra a gyarmati rendszerek felbomlásának idején. Aztán mégis kiderült szinte az összesről, hogy a vérengzést jobban szeretik, mint a tanult normákat...
Ha Afrikáról van szó, akkor nekem ez a kedvencem:
media-2.web.britannica.com/eb-media/31/61031-004-201CE16A.jpg

Gringo 2016.05.15. 20:06:03

@vilmoci: Szerinted akkor a fehér ember felsőbbrendűbb? Ha nem, akkor nem értem a dolgot, ha igen, akkor náci vagy! Ennyi! :D

@pitcairn2: Nem rossz, de én ezt jobban szeretem:
www.youtube.com/watch?v=8Uee_mcxvrw

pitcairn2 2016.05.15. 20:10:23

@vilmoci:

"miután a fehér ember elengedte a kezüket. "

Afrikában sohasem ért véget a gyarmatosítás csak a módszerek változtak, pl. az afrikai "országokat" (gyarmati reliktum mind) a fejlett világból érkező segélyekkel tartották egyben

"az afrikai országok eleinte Európában tanult, elvileg értelmes vezetőket vettek a vállukra "

Gringo barátunk nácizása előtt egy felettébb érdekes tanulmányt linkeltem be ahol szerző azt boncolgatta, hogy az afrikai országok anglofon, frankofon, stb. elitje __nem érdekelt__ a helyi nyelvek fejlesztésében, mert ezzel a saját privilegizált helyzetét adná fel

ergo

az afrikai országokban van egy kb. néhány százalékot képviselő angolul/franciául/portugálul valóban beszélő/értő helyi elit + a többé kevésbé teljes tudatlanságban senyvedő - nyelvi korlátok miatt - nyugati nyelven jóformán képezhetetlen tömegek...

kb. emiatt van katasztrofális helyzetben az afrikai oktatás...

a nebulók egyszerűen nem értik azt a nyelvet amelyen a tananyag íródott...

"„One important reason for the vacillation is that elite interests have become very entrenched in the status quo and the use of colonial languages. Indeed, in a cultural sense it is arguable that AFRICAN ELITES OWE THEIR POSITIONS OF PRIVILEGE AND INFLUENCE TO THE USE OF THE COLONIAL LANGUAGES. They are languages of power. Therefore, whereas frequently many can see the logic in the argument for the unstinted use of African languages, the ruling groups and elites are unable to, as it were, cut off the branch on which they are sitting.”"

www.xn--sprkfrsvaret-vcb4v.se/sf/fileadmin/PDF/The_Language_Question.pdf

pitcairn2 2016.05.15. 20:25:30

@Gringo:

"Szerinted akkor a fehér ember felsőbbrendűbb? "

az, hogy genetikai értelemben nem felsőbbrendűbb nem áll ellentétben azzal, hogy a gazdasági/társadalmi/kulturális fejlődés eltérő szintjén lévő népcsoportok találkoztak egymással Dél-Afrikában

pl. a relatíve fejlettebb vasfegyverekkel rendelkező bantuk kiirtották és a sivatagba szorították vissza a khoiszánokat, a bantukkal meg a náluk fejlettebb búr telepesek toltak ki és végül megérkezett a Brit Birodalom amely leigázta - és az __Oszd meg uralkodj__ bevált receptje alapján még inkább szembefordította egymással az összes népcsoportot...

az apartheid is a brit érában jött létre és mindössze csak azután kezdte ez csípni a szemét az anglo-amerikai elitnek, amikor 1960-ban Dél-Afrika - meglehetősen szoros népszavazás eredményeképpen - kilépett a Commonwealth Realms-ből (és ennek eredményeképpen a Brit Nemzetközösségből is)

pitcairn2 2016.05.15. 20:27:42

@Gringo:

ami pedig az apartheid utáni dél-afrikai állapotokat illet...

2002-ben készült egy híres felmérés amely azt, hozta ki, hogy még a feketék többsége is nosztalgiával emlékszik vissza az 1994 előtti időszakra...

'Things were better in the bad old days'
www.iol.co.za/news/politics/things-were-better-in-the-bad-old-days-98663

ami finoman fogalmazva ciki...

pitcairn2 2016.05.15. 20:54:10

@Gringo:

és ezeket a kérdéseket azóta is minden évben felteszik...

2016-ban a dél-afrikai lakosság

38%- szerint romlottak az életkörülmények 1994-el összevetve
24% szerint nem volt jelentős változás és mindössze
37% nyilatkozott úgy, hogy jobb lett az élet 1994 óta...

(a fehérek csak mindössze 9%-ot tesznek ki a lakosságon belül...)

www.afrobarometer.org/press/south-africans-rate-current-political-system-far-better-apartheid-report-little-change

ha egy kissé keményebb indikátorral szeretném megragadni a lakosság szubjektív életérzését, akkor szerintem a várható élettartam 1994 óta bekövetkezett hanyatlása a legszemléletesebb

1968-2016 Life expectancy - South Africa
cdn.tradingeconomics.com/charts/south-africa-life-expectancy-at-birth-male-years-wb-data.png?s=%2fsouth-africa%2flife-expectancy-at-birth-male-years-wb-data.html&lbl=0&v=201605310000n&d1=19160101&d2=20161231

pitcairn2 2016.05.15. 23:17:40

@vilmoci:

Afrikában kb. annyira ért véget a gyarmati korszak, hogy még a helyi nyelvek státusának az erősítéséért is az ENSZ emel szót...

„Beyond basic education, only 25 per cent of the languages used in secondary education and 5 per cent of the languages in higher education are African. ALTHOUGH MOST AFRICAN EDUCATION SYSTEMS FOCUS ON THE USE OF INTERNATIONAL LANGUAGES, ONLY BETWEEN 10 AND 15 PER CENT OF THE POPULATION IN MOST AFRICAN COUNTRIES ARE ESTIMATED TO BE FLUENT IN THESE LANGUAGES.”

Why and how Africa should invest in African languages and multilingual education An evidence- and practice-based policy advocacy brief
©2010 UNESCO Institute for Lifelong Learning
unesdoc.unesco.org/images/0018/001886/188642e.pdf

vilmoci 2016.05.16. 08:26:59

@Gringo: szó sem volt felsőbbrendűségről, vagyis csak Te erőlteted folyton a fajelmélet ellenes harcaidat :-)
De megmagyarázom:
-voltak képek.
-néhányan rávilágítottak, hogy a Dél-Afrikai rendszerváltás óta kb. szarrá ment az ország.
-erre előjössz a náczizással.

@pitcairn2
Mivel a tesók megszerezték a hatalmat, innentől nem nagyon beszélhetünk gyarmati létről. Utána úgy gyakoroltak rájuk nyomást, ahogy tudtak. Másrészt a hatékony érdekérvényesítéshez kellett a helyi elit „lefekvése” is.
Egy érdekes példa pár évvel ezelőttről: Bulgária vezetése elég lelkesen fogadta a mára feledésbe merült „déli áramlat” tervét. Azután egy kis ráhatásra (usa küldöttség tett náluk látogatást) rögtön ellentétes véleményt fogalmaztak meg (meg volt egy hirtelen kormányváltás is). Ezzel most a buleszok gyarmattá váltak? Szerintem nem.
Az erősebb fél mindig igyekszik a saját érdekeinek megfelelően alakítani a gyengébb bel/külpolitikáját. Ránk is hatnak az erősebb hatalmak, a világ így működik.

„az afrikai országokban van egy kb. néhány százalékot képviselő angolul/franciául/portugálul valóban beszélő/értő helyi elit + a többé kevésbé teljes tudatlanságban senyvedő - nyelvi korlátok miatt - nyugati nyelven jóformán képezhetetlen tömegek...”
„Afrikában kb. annyira ért véget a gyarmati korszak, hogy még a helyi nyelvek státusának az erősítéséért is az ENSZ emel szót...”
Ezekre szerintem már korábban válaszoltam :
„A szomorú valóság az, hogy az afrikai országok eleinte Európában tanult, elvileg értelmes vezetőket vettek a vállukra a gyarmati rendszerek felbomlásának idején. Aztán mégis kiderült szinte az összesről, hogy a vérengzést jobban szeretik, mint a tanult normákat...”
Értem én, hogy a helyi elit a hatalma megtartásáért bármire képes, de ha a gonosz európai fehérek sértődötten félreálltak volna a hetvenes években, akkor azonnal betüremkedett volna valaki más, hogy befolyást szerezzen. (usa, cccp, arab olajállamok, kitudja ki...)

pitcairn2 2016.05.16. 10:10:34

@vilmoci:

a "tesók" kb. annyira lettek "függetlenek", hogy még az anyanyelvüket se fedezték fel...

anno Kossuth és Széchényi nem a német nyelvet propagálta...

pitcairn2 2016.05.16. 10:47:12

@vilmoci:

felettébb érdekes, hogy az apartheid és az anglo-amerikai világrend kapcsán ugyanahhoz az úriemberhez érkezünk vissza...

Apartheid never died in South Africa. It inspired a world order upheld by force and illusion
johnpilger.com/articles/apartheid-never-died-in-south-africa-it-inspired-a-world-order-upheld-by-force-and-illusion

Gringo 2016.05.16. 14:48:34

Még mindig nem értem. Szóval mit is akartatok mondani azzal, hogy mióta nem a fehér ember van hatalmon azóta szerintetek romlottak az állapotok?

Gringo 2016.05.16. 14:50:30

Egyébként jókat mosolygok azon, hogy egyesek többezer km távolságból milyen jól ismerik a Dél Afrikai életet.

pitcairn2 2016.05.16. 15:02:30

@Gringo:

én meg a nácizókkal vagyok így:)

PS.: a téma különben érdekes és tanulságos, tanulni, informálódni pedig sohasem kidobott idő:)

pitcairn2 2016.05.16. 15:04:43

@Gringo:

pl. görbe tükröt mutatunk a kettős mércének és képmutatásnak

PS.: ihol lenne neked egy töröl metszett fasiszta:

Jacob Zuma sings "Kill the Boer" at ANC Centenery Celebrations in Bloemfontein, South Africa
www.youtube.com/watch?v=6fzRSE_p1Ys

itt tessék "nácizni"!:)

pitcairn2 2016.05.16. 15:12:31

@Gringo:

különben most is a "fehér ember" van hatalmon, az anglofon, frankofon, luzofon poszt-koloniális elit áltat irányított gyarmati reliktumok nem nagyon felelnek meg az un. független állammal szemben megfogalmazott kritériumoknak

Gringo 2016.05.16. 20:26:24

@pitcairn2: én nem értek ilyen nyelven (anglofon, frankofon, luzofon poszt-koloniális, reliktumok), össze-vissza makogsz.

amúgy, Magyarhonban az emberek jelentős százaléka vallja, hogy jobb volt az előző rendszerben, ez nem bizonyítja, hogy mindenkinek jobb volt

pitcairn2 2016.05.16. 22:01:13

@Gringo:

te meg szimplán kötekedsz...

de hogy kissé megvilágítsam az általad említett pontot (bár nem érdemled meg)

a mai afrikai "államok" a gyarmatosító hatalmak tervezőasztalán összetákolt politikai egységek

leginkább az 1885-ös berlini konferencián kialakult erőviszonyokat tükrözik

Berlin Conference of 1884-1885 to Divide Africa
The Colonization of the Continent by European Powers
geography.about.com/cs/politicalgeog/a/berlinconferenc.htm

nincsen bennük semmilyen politikai, gazdasági, társadalmi belső kohézió a közös gyarmati múlton és a gyarmati örökségen kívül

ergo

max. külső segélyekkel életben tartott, függő helyzetben lévő államparódiának lehet őket felfogni

pitcairn2 2016.05.16. 22:04:21

@Gringo:

ami pedig a dél-afrikai topicot illeti, mondjuk úgy, vitlaalapnak ajánlom az alábbi videót

The Truth About South Africa and Apartheid
www.youtube.com/watch?v=-4SS8uyhQnY

gigabursch 2016.05.18. 10:25:06

@Császár Viktor ·(Facebook)

Csak azon az egy dolgon merengj el, hogy az atlanti, a mediterrán és kontinentélis hatásoknak kitett hazai klíma esetében -2°C-on egy elhaladó gépjármű hatására megolvad-e a filmszerű víz az aszfalt tetején vagy nem.
Ha eljutsz sz igen válaszig és szépen felszorzod a napi átmenő kerékszámmal, akkor rádöbbensz arra, hogy mennyit bír ki az az aszfalt, ami naponta mondjuk kap 40.000 repesztést. Mert a jég, még ha film vastagságú is, de repeszt. Ez a jelenség nálunk fennáll egy télen 2-4 hónapig, míg teszem azt Svédországban meg mondjuk másfél hétig. Baromira nem mindegy...

Az már egy másik kérdés, hogy nem tudnak itthon tisztességes kátyúzni. (Megjegyzem az Őrvidéken és Nezsiderben is van némi gond ebben a kérdésben). Ugyanis ez tény. Nem tudnak.
Akárcsak az út karbantartás alapelveivel sincsenek tisztában:
- padka felhízás rendszeres kezelése
- vízelvezetés rendszeres karbantartása
- kis teherbírású időszakokban a megengedett össztömeg csökkentése
- nyomvályúk és keresztrepedések síkolása, hézagmentesítése

csak ezután jönne a kátyúzás.
Nézd meg Bulgáriától Franciaországig mennyi agyonkátyúzott út van, de csak nálunk vannak ebben a kérdésben fekvőrendőrök. S miért? Mert senkit nem rúgtak úgy valagba a kivitelezők közól, hogy a füle kettéálljon,

Dolf bácsi 2016.10.10. 19:53:12

@Gringo

Vak vagy, hogy nem vagy képes észrevenni mivé vált a Dél-afrikai közt. Mi a véleményed akkor a fehér búr telepesek kiírtásáról? Tudatlan, buta punk...

druzsinlaci 2019.03.24. 12:36:02

Ez egy szép összeállítás, gratulálok!

És Fokváros 2016 januárjában, a képeket személyesen én csináltam, volt szerencsém ott "nyaralni":
kephost.com/images/2016/05/12/IMG_9170.jpg
kephost.com/images/2016/05/12/IMG_9177.jpg
kephost.com/images/2016/05/12/IMG_9324.jpg
kephost.com/images/2016/05/12/IMG_9369.jpg
kephost.com/images/2016/05/12/IMG_9376.jpg
kephost.com/images/2016/05/12/IMG_9462.jpg
kephost.com/images/2016/05/12/IMG_9495.jpg
kephost.com/images/2016/05/12/IMG_9516.jpg

És mindenki aki azt mondja, hogy ez nem modern város az hazudik...Semmivel sem koszosabb vagy mocskosabb, mint Budapest. A Waterfront pedig igazi modern turistaközpont és vendégcsalogató.
Persze vannak bádogvárosok, de ez is hozzátartozik az apartheid-hez, hiszen a négerek nem nagyon lakhattak a városokban. De mára már egy modern világváros lett, ahol az emberek kedvesek, feketék fehérek, rengeteg turista jár oda, és tudják hogy ebben van a pénz. Millióan dolgoznak, de tényleg, minden munkára külön ember van, és örülnek hogy dolgozhatnak. Példát vehetnénk róluk. És nem sajnálkozni kéne, meg panaszkodni...
süti beállítások módosítása