A British Leyland 1973-as német exportkatalógusa

2016. január 20. JTom

Ahogyan a múlt héten - a Quelle prospektus posztolásakor - ígértem, katalógusok jönnek az elkövetkező szerdákon, így ma egy autókatalógus van soron. A dicstelen véget ért brit autógyártás egykori bástyája az 1986-ban kimúlt, de ekkor még 250 ezer (!) főt foglalkoztató British Leyland még ereje teljében - az 1973-as modellévben - állította össze ezt a katalógust NSZK importőre számára.

1973_british_leyland_import-programm.jpg

A képek nagyobb méretben is láthatóak a cikk végén a galériában.

01.jpg

02.jpg

03.jpg

04.jpg

05.jpg

06.jpg

07.jpg

08.jpg

09.jpg

10.jpg

11.jpg

12.jpg

13.jpg

14.jpg

15.jpg

16.jpg

17.jpg

 

A katalógus nagyobb méretben a galériában:

via

A bejegyzés trackback címe:

https://ritkanlathatotortenelem.blog.hu/api/trackback/id/tr208266916

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

camell · http://indafoto.hu/camell 2016.01.20. 08:53:27

Azért jó párra porcosodik a gyík...

Littlewood · http://mslittlewood.blogspot.hu/ 2016.01.20. 09:57:15

Valahogy sokkal egyedibbek és felismerhetőek voltak akkor az autók. De lehet, hogy csak én találom kockázatkerülőbbnek a mostani formatervezést.

warr 2016.01.20. 10:46:11

@Littlewood: Nem hinném, manapság nagyjából egyforma az összes autó, egyformán ronda.
Ezeket a Range és Land-Rovereket a mai napig látni itt-ott, a többit már maximum csak veterántalálkozókon... Azoknál asszem még nem volt tervezett avulás :)

Csak a kommentek miatt... 2016.01.20. 10:58:04

@warr: Mivel a Land Rovert Defender neven a mai napig, a Range ezen verziojat 1996 gyartjak,gyartottak, nem nehez belejuk botolni. A Land Rover tervezesekor tenyleg nem jatszott szerepet a tervezett elavulas, direkt igenytelen, strapabiro joszagnak terveztek, hogy lehessen vele szantani vagy mezogazdasagi vontatni is.

buko2 2016.01.20. 18:57:07

Kicsit durva, hogy az XJ12-höz még egy fél mini áráért lehetett megvenni a klímát!
Az E-Type pedig olcsóbb volt nála, most pedig sokkal többet ér!

Pootj 2016.01.20. 20:47:23

@tromf: Tervezett avulás az 50-es évektől van az USA-ban. A britek nem alkalmazták, meg is lett az eredménye, megszűnt az autógyártásuk.
A (régi) Land Rover sem igénytelen, csak bírja a durva terhelést. A kettő nem összekeverendő. Bizony megköveteli a rendszeres karbantartást, az előírt zsírzások betartását, akár pár száz (!) kilométerenként. Ha a gyári előírásokat betartják, akkor kitart míg a világ s két nap, de elhanyagolva ezek is hamar lepusztulnak.
Egyébként éppen a napokban fejezik be a Defy-k gyártását :-(

@Littlewood: Manapság az autótervezőknek rettenetesen meg van kötve a keze. Nagyon sok az olyan előírás ami megköti a tervezők kezét a formát tekintve. Gyalogosvédelmi előírások, légellenállás minimalizálása, nagy sebességű stabilitás problémája, utascella merevsége hogy csak a fontosabbakat említsem. A gyártástechnológia sokat fejlődött, de vele változtak az igények is. Jelenleg a mostani formaterv kell a népnek. Én például nem szeretem, hogy minden autó sportosan akar kinézni. Miért nem lehet egy családi kombi őszinte, szögletes, "barátságos arcú"? De sajnos nem én vagyok az autógyárak célcsoportja és most a túlhangsúlyozott sportosság és biztonságmánia a jellemző. Pár év(tized) múlva más lesz a fontos.

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2016.01.20. 21:29:23

@Pootj: a tervezett avulás az általad említettnél sokkal régebben létezik, hacsak nem kimondottan az autóiparra gondoltál, mert azt nem tudom pontosan...

www.youtube.com/watch?v=SzblEkC7Bjs

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2016.01.21. 08:14:40

ez a tervezett avulás már nagyon uncsi, minden hülye konteóhívő használja mindenre

ezek között meg volt 1-2 szép darab, de a nagy rész egy trágyahalom, és a minőségük is csapnivaló volt, azért is szűnt meg az egész

gigabursch 2016.01.21. 08:20:40

@tromf:
Na azért ebben erős túlzások vannak.
A defender és a Niva között az a különbség, hogy ugyanúgy állandó tákolásra szorul mind a kettő, csak az utóbbihoz olcsóbb az anyag, ráadásul a britek még használható fűtést sem tettek a vasba (álámínyiúm).
Személy szerint - vezettem már elég sokfélét ezek közül elég sokféle terepen - a Defendert nagyon nem tartom sokra, de ízlés nem vita tárgya

gigabursch 2016.01.21. 08:21:24

@JTom:
S akkor majd jön @Shadowbull és leszedi a fejedet, hogy ez mekkora konteó...
:-)

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2016.01.21. 09:36:06

@gigabursch: igen, mert nincs ilyen
tervezett élettartam van

autóknál meg egy lada 100 ezer km után mehetett nagygenerálra, a mostani autók meg meg sem érzik
(mondom ezt úgy, hogy imádom a régi kocsikat)
de a nosztalgia ne rontsa el az éleslátásunkat már ennyire

W123qp 2016.01.22. 10:51:36

@Littlewood:
Szerintem nem sokkal voltak egyedibbek, csak a mostaniaktól térnek el jelentősen.

W123qp 2016.01.22. 11:02:13

@Pootj:
"Tervezett avulás az 50-es évektől van az USA-ban. A britek nem alkalmazták, meg is lett az eredménye, megszűnt az autógyártásuk."
Ezt nem gondolod komolyan? Ezek szerint Anglia és az összes valamikor angol gyarmat tele van a 70-es évekbeli angol autókkal... Az Angliában összeszerelt japán autókat is kerüli mindenki, mint az ördög a tömjénfüstöt. Ha összeszerelni sem képeseket egy autót, akkor hogyan akarják nulláról felépíteni?!
Nem véletlenül került a jelenleg létező angol márka német vagy egyéb tulajdonba.

W123qp 2016.01.22. 11:13:51

Tervezett avultatás:
Ki, mikor dobott ki odahaza meghibásodott tartós fogyasztási cikket?
A családi környezetemből kiindulva(kb.15-20évet tekintve):
Anyámék kidobtak: 1 mosógépet, 1 tévét, 1 hűtőt(szétrohadt + sokat fogyasztott), 1 videómagnót(nem romlott el és nem használták)
Barátnőmék: 1 mosógép, 1 tévé
Tesómék: 1 gázkazán
Saját családom(bár itt még nincs meg ez az időintervallum) 1 nyomtató(beszáradt), 2 PC(bár ezek sem hibásodtak meg), robotgép keverőkanala ELKOPOTT, 1 telefon(természetesen több telefont cseréltünk, de nem meghibásodás miatt)

W123qp 2016.01.22. 11:16:58

@W123qp:
Nem hiszem, hogy ezek a dolgok bármilyen konspirációs elméletbe beleillenének.

gigabursch 2016.01.22. 11:30:01

@W123qp:
Bútorlapból készült szekrény lapjainak és a kivetőpántok élettartama.
Egyebekben szilárdságtanból vastagon ment az utalás arra, hogy úgy kell tervezni, hogy egy időben menjenek tönkre...

:-)))

Szóval tudom, nincs, de azért mégis elég sokminden akad...

W123qp 2016.01.22. 11:45:20

@gigabursch:
Hány szekrénysort vettetek? :-) Illetve a vásárolt termék minőségi kategóriája és árfekvése milyen volt? A legvastagabb mahagóni szekrénysort vettétek vagy pozdorjából volt(abból is a legvéknyabb)?

A szar anyagból, szar minőségben, olcsón történő gyártás nem szándékos avultatás. (feltéve ha van normális alternatívája)

Littlewood · http://mslittlewood.blogspot.hu/ 2016.01.22. 12:47:47

@W123qp: A mostaniaktól nyilván még jobban eltérnek. De igaza lehet @Pootj: -nak is, hogy akkor még nem volt annyi gyakorlati szempont és annyi biztonsági/műszaki/egyéb előírás, amit figyelembe kellett venniük.

gigabursch 2016.01.22. 13:17:14

@W123qp:
Olvasd el és értelmezd amit írtam.
Anyag, alkatrész, oktatás. Pont.

Pootj 2016.01.22. 21:51:13

@enpera: A tervezett avulás nem konteó, hanem bevett és elismert módszer. Kicsit olvass utána. Az utóbbi évtizedekben ehhez hozzájött a gyártástechnológia és anyagtudományok fejlődésével az élettartamra méretezés, amit gépész szakokon a gördülőcsapágyak esetében tanítanak is. Az autógyárak adott élettartamra méretezik az alkatrészeket. Azon belül kevés gond van vele, nem nagyon kell javítani. Annak letelte után viszont költséges illetve több dolog közel egyszerre megy/mehet tönkre és emiatt gondolja a 2.-3. tualjdonos, hogy egy f*stalicskát sózott rá az eladó és soha többet németet/olaszt/franciát/angolt/stb... Hangsúlyozom hogy ez az utóbbi mondat az utóbbi két évtizedre vonatkozik! Régebben az autók a maiakhoz képest sokkal karbantartásigényesebbek voltak illetve lényegesen kisebb fődarab élettartamokkal.
Azt hogy mennyi a tervezett élettartam, az adott modell célcsoportja határozza meg. Ha mondjuk Jürgen Durchschnitt évente 30000 km-t tesz meg, ebből 20000 autópálya, és kb. 5 évente cserél autót, akkor az autógyárnak az az érdeke, hogy 151000 km-nél az autó szétessen Jürgen alatt, addig azonban a kopókon kívül ne kelljen költeni. És most folytathatnám a sort azzal, hogy amikor Jürgen rádöbben, hogy a Bömbi 8 éves lett és hamarosan gondok lesznek vele, akkor elpattintja a kelet-európai (magyar/román/bolgár/szerb/stb...) emberkének, aki örül, mint majom a farkának a 3000 EUR-s A4/C-Klasse/320d-nek, aztán két év múlva fikázza, hogy a k*csög BMW/Audi/Merci-be egy nyamvadt kormányösszekötő fél havi fizetése. Ja kérem, Jürgen nem hülye, nem véletlenül adta el 3000 EUR-ért.

Pootj 2016.01.22. 21:57:34

@W123qp: Nyilván az is benne van, hogy a kis darabszámok miatt kicsi volt a haszon, abból nehéz volt fejleszteni és a minőségi problémákat kiküszöbölni. De belejátszott a politika is, elég csak arra gondolni, hogyan kezelte Mrs. Thatcher a szakszervezeteket és az egész angol ipart. Összetett kérdés ez, de mindenképpen egy pillére az, hogy a hosszú termékéletciklusok miatt elmaradtak mind a termék, mind a minőségi fejlesztések.

Pootj 2016.01.22. 22:01:15

Ja, és mielőtt megint valaki lekonteózza a tervezett avultatást, az olvasgasson:
en.wikipedia.org/wiki/Planned_obsolescence
Illetve gondoljon bele abba, hogy miért nem Noka 3210 vagy esetleg egy Sony Ericsson Xperia mini van a zsebében. Akinek ezek vannak, azoktól elnézést kérek. :-)

qrvafasza 2016.01.23. 10:50:58

A nyomtatott áramkör tervező programok mind olyan módon tervezik a beépítendő alkatrészeket, hogy az maximálisan két évet bírjon ki. Leginkább a kondikra igaz 500μF helyett csak 50μF-os kerül beépítésre, pl egy tápegységbe!!! (Saját tapasztalat) Semmi sem tart örökké, ezért qrvára élvezd!:D

Ibn al-Haiszam 2016.01.28. 13:32:39

"A nyomtatott áramkör tervező programok mind olyan módon tervezik a beépítendő alkatrészeket, hogy az maximálisan két évet bírjon ki. "

Azt mondod, ha 50μF két évre elegendô, akkor egy 500μF-os kondi húsz évre kitartana? Vagy pontosan mi a váltószám a μF és az élettartam között?

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2016.01.28. 13:39:57

@qrvafasza: állat, ezt meséld el a commodore 64-emnek ami 30 éves, meg az amigámnak ami 20 éves. Ja és a 10 év körüli telefonjaimnak amelyek még mind működnek. Stb stb

teddybear01 2016.01.28. 16:05:20

@enpera: Tudod mindig akad egy-két "anyaghibás" cucc, ami valahogy minden tervezés ellenére extrém hosszan bírja a használatot. Tudok olyan Munkácsy tévéről is, ami mind a mai napig üzemképes, pedig 1960-ban gyártották, az első magyar tervezésű és gyártású tévéként. De a többi viszont már rég a szemétben végezte.

A tervezett tönkremenetel amúgy egyszerű dolog. Ha mondjuk savas forrasztóónnal gyártják az áramköröket, a forrasztások olyan 1-1,5 év múltán, a szokásos 1 év garancia után azonnal tönkremegy, mert a sav lassan elmarja az érintkezést.
Izzóknál Edison már 1900 körül elérte a szénszálas izzóinál hogy az átlag üzemidő legalább ezer óra legyen. Most a nemzetközi előírás a minimum kétezer üzemóra. A hatvanas években viszont az NDK-ban kifejlesztettek egy wolfram szálas izzófajtát, aminek húszezer órás élettartama volt. Már nem gyártják. A Tungsramban is az első dolguk a teljes gyártósor kidobása volt a GE vezetőségének, amikor felvásárolták a gyárat. Túl tartós volt amit gyártottak.

qrvafasza 2016.02.17. 13:55:08

@enpera: Nem fogok szájkaratézni, sem a te szintedre süllyedni, pláne nem győzködni, de amiről te nem tudsz az még létezik azért!
süti beállítások módosítása