A bejegyzés trackback címe:

https://ritkanlathatotortenelem.blog.hu/api/trackback/id/tr37947636

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nandras01 2015.10.15. 07:04:54

asbóth bizony kakukktojás a sok tényleges feltaláló között. nem talált ő fel semmiféle helikoptert, mivel maga a vízszintesen elhelyezett rotorban, ill. az így nyert emelőerőben semmi újdonság nem volt és ami a helikopter fő problematikája volt, a kormányzás, abban még a közelében sem járt a megoldásnak.
a kép pedig, amivel asbóth körbehaknizta a világot, közönséges hamisítás.
az a három figura, akik a képen csodálkozva figyelik a csodát, eredetileg kötelekkel tartották egyensúlyban a lebegő gépezetet, csak a köteleket kiretusálták. ezt főleg a jobboldali alak testtartásán lehet megfigyelni.
asbóth közönséges szélhámos volt, de ügyesen piárolta magát, ezért a köztudatban még ma is úgy szerepel, mint a helikopter feltalálója.

Ironpen 2015.10.15. 09:18:03

@nandras01: Akárcsak Kempelen Farkas a sakkgéppel :)

qrvafasza 2015.10.15. 09:51:29

@nandras01: Semmiképpen sem szeretnék vitát generálni! Ez is egy álláspont, de mivel nem voltunk ott biztosak nem lehetünk, kategorikusan kijelenteni bármit is munkásságáról badarság lenne...
Vannak más nézőpontok, és tények is a múltból ránk maradt emlékek között: www.sztnh.gov.hu/hu/kiadv/ipsz/200504/06-technika-longa.html

Terézágyú 2015.10.15. 09:55:07

@nandras01:
tehát a gépe nem kormányozható volt - de azért az első lebegő???? vagy az se?

Sigismundus · https://csakugyirkalok.blogspot.com/ 2015.10.15. 09:59:39

Érdekes. Elsőre kissé gyanakodva néztem végig, de aztán kiderült hogy ezek bizony tényleg tekinthetők magyar ötleteknek/találmányoknak/fejlesztéseknek, nem amolyan erőltetetten magyarosított tudósok.

Kis eltérés a diaszöveg és kép között, Fonó Albert a szöveg szerint 1928-ban szabadalmaztatta találmányát, de a szabadalmi levélen 1932 novembere áll,(ráadásul Deutches Reich felirattal)

kugi · http://kugi.blog.hu 2015.10.15. 11:30:34

Verancsics és Segner neve teljesen hiányzik az iskolai történelemkönyvekből!

zweitakt 2015.10.15. 12:49:18

@kugi:
Nem ok nélkül, csanádi püspök volt... A kor szelleme szerint reakciós, maradi, klerikális iprlistapfuj, tehát nem lehet feltaláló, gondolkodó;-))

A diafilm képei és szövegezése kísértetiesen hasonlít egy régi könyvre, ami még édesapám könyvei közt szerepelt, s adta a kezembe. Talán valami olyasmi volt a címe, hogy 7(?) évszázad magyar találmányai és feltalálói...
gondol-keres...

Megvan:
moly.hu/konyvek/vajda-pal-magyar-feltalalok-negy-evszazad-negyvenhat-technikusa

kugi · http://kugi.blog.hu 2015.10.15. 12:56:09

@zweitakt: Pont az a különös, hogy püspök létére megemlítik egy '63-as diafilmen, de a rendszerváltás utáni történelemkönyvekből kihagyták...

Ditpet 2015.10.15. 13:38:55

Segnert én csak a debreceni buszállomásról ismerem, de azt se tudtam, hogy eszik vagy isszák.

Terézágyú 2015.10.15. 16:35:05

@zweitakt:
"Nem ok nélkül, csanádi püspök volt... A kor szelleme szerint reakciós, maradi, klerikális iprlistapfuj, tehát nem lehet feltaláló, gondolkodó;-))"

Na jó, de éppen hogy erre a diára meg felvették....

Zsidófalvi Zsidó 2015.10.15. 17:12:18

Itt azt írják, hogy az első sikeres, irányított repülés 1926-ban volt, Buenos Aires-ben:

hu.wikipedia.org/wiki/Helikopter

Asbóth szerepét vitatják. Van, aki elismerően szól I. világháborús tevékenységéről és hozzájárulásáról a mai modern helikopterek kifejlesztéséhez, van aki szerint lenyúlta Kármán Tódor munkásságát.

(Még az I. világháborúban röptették az első, kezdetleges helikopter-előzményeket, kötéllel rögzítve és irányítva, megfigyelési pontok voltak.)

Zsidófalvi Zsidó 2015.10.15. 17:14:03

*Javítás: az első repülés 1916-ban volt!

¿Qué tapas hay? 2015.10.15. 19:54:16

@Sigismundus: Ott van az a szabadalomlevélen: "Patentiert im Deutschen Reich vom 26 Mai 1928 ab."

Rollende Landstrasse 2015.10.15. 22:20:51

@Terézágyú: Az se. Az első lebegő légcsavaros "helikopter" Petróczy István konstrukciója 1917-ből. A helyhez kötött tüzérségi megfigyelőballonok leváltására tervezték. Nem volt kormányozható, három kötéllel tartották egyensúlyban.

vilmoci 2015.10.16. 04:51:06

nandras01:
Szélhámosnak nem illene nevezni, tekintve, hogy elég komoly és elismert szakember volt a maga területén. A monarchia idejében az egyik legnagyobb név a légcsavar tervezésben és építésben. Azzal, hogy meg volt győződve a saját konstrukciójának életképességéről és nem látta, hogy ez zsákutca, nos nincs egyedül. Ráadásul egész sorozatot épített, mert próbálta tökéletesíteni a szerkezetet.
( Ez pedig tényleg csak szőrszálhasogatás, de van a magyarban szebb szó is rá, mint a rotor. A forgószárny jobban is hangzik :-) . Bár a két ellenforgó légcsavar nem tekinthető forgószárnynak )
Rollende Landstrasse: A PKZ-1 és PKZ-2 a Petróczy-Zurovecz-Kármán nevek kezdőbetűiből összeállított betűszó. Egyébként érdekes, hogy Asbóth ott is ott volt, ugyanis a légcsavarokat ő tervezte hozzájuk, később ezt az elvet próbálta tovább vinni, de egy merev légcsavar nem helyettesítheti a forgószárnyagyat és az azzal együtt dolgozó vezérlőautomatát.
A Segner kerék közvetlen elődjének tekinthető a Héron-labda. Tulajdonképpen csak a munkaközeg más, de a fizikai hatáselv megegyezik.

gigabursch 2015.10.16. 16:29:29

A Hell-féle szivattyúról nem árt tudni, hogy elődjét az apja tervezte meg és valósította meg, ami gőzgép elv szerűen működött, de mégse, és hogy ne leverjék össze a gőzgéppel, emiatt léggépnek hívták.
Bővebben és alaposabban a tk. Faller Károly féle Jó Szerencsét! c. műben lehet róla olvasni.

teddybear01 2015.10.17. 02:42:19

@vilmoci: "Szélhámosnak nem illene nevezni, tekintve, hogy elég komoly és elismert szakember volt a maga területén. A monarchia idejében az egyik legnagyobb név a légcsavar tervezésben és építésben. "

Ami azt illeti, jó technikus volt, de csak ennyi. Asbothból hiányzott az, ami egy feltaláló szerves része, nem tudott elszakadni a már bejárt úttól. A korabeli repülős szakemberek egy része éppen ezért utálta, meg a légcsavaros meghajtású kocsijának kipróbálása közben történt halálos balesetért.
Ami pedig a rotort szót illeti, az része a repülős szaknyelvnek, ez a helikopterek alkatrésze, a forgószárny elnevezésen az autógiró alkatrészét értik. Az is repülőgépféle de más a működési elve.

vilmoci 2015.10.19. 06:37:37

@teddybear01:
Ettől még nem volt szélhámos. Hitt valamiben és az idő nem őt igazolta. Ráadásul Közép-Európa egyik legjobb légcsavarkonstruktőréről beszélünk.
A helikopter forgószárnyas repülőgép. (épp ezzel kezdtem, hogy van rá magyar szó)
Hallottam már néhány szovjet technikán nevelkedett, azt üzemeltető műszakit beszélni a témáról és kivétel nélkül forgószárnyként hivatkoznak rá.

teddybear01 2015.10.19. 08:05:08

@vilmoci: Tudod, az egyik szakmám a repülőgép-műszerész. én nem csak hallottam a szakzsargont, de ismerem is kívülről-belülről a szakmát. Maradjunk annyiban, hogy a forgószárny nincs meghajtva, a rotor meg igen.

Ami pedig Asbóthot illeti, azok akik személyesen ismerték, már tanuló koromban is régen nyugdíjasok voltak. Néhányan közölük a fülem hallatán szélhámosnak, gyilkos gazembernek nevezték, hogy mennyire valósan, az nem tisztem eldönteni. Nem is érdekes.

Hogy szélhámos volt-e, vagy sem különösebben nem számít, megépített néhány nehezen kezelhető és nem túl jó merev rotoros helikopterfélét, ami nem vált be. A Sikorsky által tervezett, vezérelt rotoros helikopter bonyolultabb szerkezete ellenére viszont bevált, mind a mai napig ezen az elven működnek a helikopterek.

vilmoci 2015.10.19. 18:02:56

@teddybear01:
Kossuthos voltál? Mert hogy én meg repülőgép-szerelő vagyok. :-)
Maradjunk annyiban, hogy a honvédségnél forgószárny, és rohadtul nem kedvelik, ha valaki rotornak hívja, de civilben egyéb furcsaság is elfogadott, például a hidropumpa. :-D
Gondolom, kicsit korábbi évjárat lehetsz mint én, tekintve, hogy nem ismertem olyat, aki találkozott volna Asbóthtal. Akikről te beszélsz, azok konstruktőrök voltak?
süti beállítások módosítása