Retrofuture: Elborult repterek

2014. szeptember 25. JTom

Alig indultak el az első utasszállító repülőgépek a világban, amikor az emberek fejében már felmerült az igény, hogy a távoli, városszéli reptereket közelebb hozzák a városközpontokhoz.

A tervezők fantáziája is munkába lendült, hiszen úgy gondolták, a repülés elterjedésével a repülőterek városba helyezése szükségszerű lesz. Lássuk miket álmodtak!

02_cr.jpg

01.jpg

1919. Az Illustrated London News-ban jelent meg a meglévő nagyvárosi lakóházak tetejére telepíthető kör alakú leszállópálya. Az ovál versenypályák minden jó és rossz tulajdonságát felvonultatja a találmány.

02.jpg

1926. Az amerikai Popular Mechanics-ban megjelent repülőtérterv

article-2378994-1B0070F9000005DC-970_306x488.jpg

04.jpg

A kör alakú terveket a harmincas években többen is újra gondolták.

King.jpg

Még a King's Cross fölé is álmodtak egyet

03.jpg

1934. A brit Popular Science-ben megjelent terv egy Temzét befedő reptérről, amelybe a leszállópálya alatt hangárokat is beépítettek.

1931. Airport Docks, envisioned by architect Harry B. Brainerd.jpg

1931. Talán még ennél is kifinomultabb volt Harry B. Brainerd terve, ami kombinálja a hagyományos és a légi kikötőt. A hatalmas fedett dokk alá óceánjárók is beférnének. Figyeljük meg a középső részen a léghajót 

1934. Modern Mechanix.jpg

A harmincas években a léghajó abszolút csúcstechnikának számított, mindenképpen azt gondolták, hogy a mindennapi jövő része lesz. A meghajtását napenergiás motorokra bízták volna, így le sem kellene szállnia. Az utasok szállítását és az ellátmányt a tetején kialakított leszállópályán landoló gépekkel oldották volna meg.

1939. Skyscraper Airport for City of Tomorrow.jpg

1939. Szintén a Popular Science-ben megjelent repülőtér-terv, amit egy újonnan építendő giga-felhőkarcolóra terveztek. Jobb oldalon a kor legmagasabb épülete az Empire State Building látható csak az arányok érzékelése miatt.

article-2378994-1B0070E3000005DC-122_306x488.jpg

1939. A detroiti városháza tetejére tervezett leszállópálya

06.jpg

1946. Manhattan álomreptér terve, akkori áron három milliárd dollárba került volna (mai áron 35 milliárd)

07.jpg

Az ötvenes évek New York-i lebegő-reptér terve...

08.jpg

Norman Bel Geddes terve a műanyag, lebegő repülőtérre, egészen radikális ötlet. Az úszó sziget elfordítható, ugyanúgy kormányozható, mint egy hajó. A képen az egyetlen fix pontja látható, ahol az utasok megközelíthetik a repteret a szárazföldről, egy alagúton át.

1957. Skyport One.jpg

1957. Skyport One. Lassan elérkeztünk a mai magasházak tetején lévő helikopterleszállókhoz. A repülőgépek pedig továbbra is a reptérről indulnak.

A bejegyzés trackback címe:

https://ritkanlathatotortenelem.blog.hu/api/trackback/id/tr476501009

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

szita szita péntek 2014.09.25. 08:11:45

Elképzelhetetlen számomra, hogy a kor technokrata gondolkodói figyelmét miért kerülték el egészen alapvető problémák.
- Ha egyszer a közlekedési forradalmat éltek meg miért gondolták, hogy egy némileg távolabb reptér megközelítése probléma?
- Egy baleset milyen következményekkel járhat?

Érdekes, na.

teddybear01 2014.09.25. 08:42:51

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Az egy hatalmas repülőgép, nem léghajó, ami a kisebb gépek anyahajójaként szolgál.
A harmincas évek sci-fijeinek visszatérő motívuma, akár az óriásrobotok, vagy a többéltű járművek. Mind benne is vannak a filmben.

teddybear01 2014.09.25. 08:49:51

Megpróbálkoztak különben a zeppelinek közvetlen kikötésével egy felhőkarcolóhoz, de talaj menti szelek olyan erősek és folyamatosan változó irányúnak bizonyultak, hogy a léghajó kapitány nem tudott rákötni a kikötőárbocra. Második próbálkozás meg már nem volt, a kapitány kijelentette, hogy ami nem megy nem kell erőltetni.
Mellesleg a megépített zeppelinek többségét a viharos szelek tették tönkre.

Pedig az Empire State Building tetején az a rúd részben a léghajók kikötésére készült.

Ditpet 2014.09.25. 09:53:50

Ötletes képek. Én frászt kapnék egy nagyváros központjába épített repülőtértől. A mai technikával is zuhannak le gépek, hát még akkor...egyenesen a zsúfolt lakónegyedekre potyogtak volna a gépek.
Eleinte helikopterre nem is nagyon gondoltak, csak az utolsó képen.
na meg a felhőkarcolók tetején landoló gépek. Elképzelem mekkora zajjal járt volna. Ülsz a szobádban, olvasod az újságot, majd hirtelen VROOOOOM PUUFFFF NYÍÍÍÍÍK. Az ottlakók idegbetegek lettek volna.

teddybear01 2014.09.25. 09:59:26

@Ditpet: A harmincas években csak kísérletezett néhány feltaláló a helikopterekkel, az átlag újságíró legfeljebb a Hódító Robur helyből felszálló repülőgépét tudta elképzelni, vagy egy zeppelint.

szita szita péntek 2014.09.25. 10:18:18

@Ditpet: "Eleinte helikopterre nem is nagyon gondoltak, csak az utolsó képen. " - viszont a 8. képen van egy autogyro. :)

Ditpet 2014.09.25. 10:27:52

@teddybear01: Igen, de a poszt témája a retrofuture. Hogy milyennek látták a jövőt akkor. Ezzel kapcsolatban jegyzetem meg, hogy nem gondoltak a helikopterre. A képekből azt a tanulságot vontam le, hogy még az álmodozók sem jutottak el a helikopter gondolatáig. (A tudománynak nyílván nehezebb volt kézzelfoghatót produkálni, mint egy álmodozó művésznek)

Ditpet 2014.09.25. 10:32:24

@szita szita péntek: Igen, de az is inkább egy hybrid. Valahol a kettő között. Az az irányvonal nem alakult ki a művészeknél, hogy lebegő tárgy egy nála nem aránytalanul nagyobb lapra leszálljon. Az összes repteret hatalmasnak álmodták meg, mint egy jelkép vagy szimbólum. Még az utolsó helileszálló is aránytalanul hatalmas. De ott már megfigyelhető egy kis realitás is. :D

Littlewood · http://mslittlewood.blogspot.hu/ 2014.09.25. 11:24:25

És vajon miért kellett kockásnak lennie? És a helikopternek miért kell kifutópálya? Meg ilyenek.

Lord Garcon · http://lordgarcon.blog.hu 2014.09.25. 11:58:05

Számomra az a legérdekesebb vagy legviccesebb azokban a képekben, ahol elképzelik, milyen lesz majd a jövő, hogy meg lehet állapítani, mikor készültek a képek, mert bár új gépeket, új tereket álmodtak meg, mégis egy csomó mindent meghagytak olyannak, amilyen a világ a rajzolás pillanatában volt. Például a 20. század elején készült képeknél, ahol bár mindenütt repülő szerkezetek vannak, önműködő városok meg minden csoda, de az emberek továbbra is cilinderben és öltönyben járnak, sétapálcával.

Offtopic, de amikor ezer évvel ezelőtt olvastam Fehér Klára Földrengések szigete című könyvét, ami az ötvenes években íródott és száz évvel később játszódik, mennyire zavarónak éreztem, hogy mindenki repked, száguld, minden szép és tökéletes, de a társadalom maga, az emberek közötti kapcsolatok, az illemszabályok semmit sem változtak.

Tudományos libsizmus 2014.09.25. 18:15:27

@Lord Garcon:
Ez épp olyan, mint amikor a ma embere a mai fejével akarja megérteni a régmúlt korok emberét:)

teddybear01 2014.09.25. 19:51:45

@Lord Garcon: Hát az ember most is ugyanaz a biológiai lény, mint pl. hatezer éve. Még mindig van vakbelünk és bölcsességfogunk, bár semmi értelme.
A viselkedésünk meg ugyanolyan, mint a bibliai időkben.

Talán kissé többet tudunk, de azt is inkább rosszra használjuk.

teddybear01 2014.09.25. 19:52:32

@Tudományos libsizmus: Meg lehet érteni, csak éppen nem mindenkinek megy. Sokan a kortársaikat sem értik.

lutria 2014.09.25. 21:19:35

@teddybear01: Azért az érdekelne hogy miután kikötött egy léghajó az Empire State Building árbocánál vajon hogyan tervezték az utasok ki-és beszállását ~380 méter magasan-miközben az aktuális széliránynak megfelelően körbe-körbe forog az árboc körül...Lemásztak volna valami könnyűszerkezetes létrán a legfelső emeletre?

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2014.09.25. 21:20:02

Münchenben a Főpályaudvar tetejére is álmodtak egy repteret. Talán a hely még meg is lenne hozzá, ráadásul könnyen át is lehetne szállni :)

Van is egy képem valahol róla :)

Harrison Bergeron 2014.09.26. 00:16:28

Beakadt nekik nagyon a léghajó/zeppelin vonal, érdekes, hogy miután új volt, mennyire jövőbelinek képzelték, úgyhogy eljött az ideje egy léghajós posztsorozatnak :) Volt nemrég a menet közben javítós, nagyobbat üt, mint egy űrsétafotó :) Mondjuk Harry Harrison is egy táviratkihordóval nyomja le a Helyet! Helyet! című remekművét, ami ugye a messzi jövőben játszódik, szóval csak innen nézve fura, de legalább van min spekulálni...

Banános Joe23 2014.09.26. 00:21:38

Uramisten, nagyon lehatároltnak tűnik, ahogyan ekkor gondolkodtak. Zajszennyezés, balesetek, etc. meg sem fordult a fejükben...

A kikötő-reptér viszont talán nem is annyira szörnyű. A többi izéhez képest egyenesen jó ötlet.

GERI87 2014.09.26. 00:34:39

Látványosnak látványos elképzelések, megalomán grandiózus tervek.

A jövőt mindig úgy képzelik el hogy több tízmillió ember él egymás seggében, alatt felett, kilométeres felhőkarcolók, kvázi városállamok stb. Miközben pont nem ez a jó irány szerintem.
A nagyváros akkor volt praktikus (a harmadik világban most is az) amikor az ember még gyalog járt, ma nyugaton a dugó és a zsúfoltság miatt csak nyűg.
Egy megyét bejársz annyi idő alatt mint egy 2 milliós várost.
A mega-gigalopolis értelmetlen és élhetetlen.

2014.09.26. 06:48:08

meg azt se felejtsük el, hogy azóta kicsit nőtt a gépek fel és leszállási úthossza is...

Egy Hun Hunniából 2014.09.26. 08:01:20

Azt azér nem ártana a röhögéstől fuldoklóknak észben tartani, hogy akkor nem "ezer" személyes és tonnás monstrumok repültek kettő vagy négy 120db felett üvöltő hajtóművekkel 1000km/h közeli utazósebességgel, hanem halkabb, kisebb, lassabb légcsavaros gépek.

És az utazó közönség is SOKKAL kisebb birkanyájat jelentett.

teddybear01 2014.09.26. 08:54:07

@lutria: A források eléggé hiányosak a témában, de az egyik leírásban azt írták, hogy a torony tetejére egy forgó platformot építettek volna fel, amihez a zeppelin orrának alsó részéből kitolt közlekedőfolyosó csatlakozott volna. Az egészet olyasformán képzeld el, mint a mostani repülőgépek utasbeszállító folyosóit, csak a levegőben.
Az utasok aztán egy, a platform nem forgó közepén elhelyezett lépcsőn mentek volna le a mostani kilátóhoz, ahonnan a liftekkel hagyhatták el az épületet.

A dolog a gyakorlati nehézségek miatt megbukott, az egészet elfelejtették.

wrstjnethn 2014.09.26. 09:41:57

Valaki magyarazza el nekem, mi ertelme van a Zeppelinre leszallo gepeknek? Ez hogy oldja meg a tavoli repter problemajat?

Yooha · http://indafoto.hu/yooha/lego_architecture 2014.09.26. 09:49:14

@teddybear01: De hogy szállnak ki/be a kikötött léghajóra?

Fot L' Mondó · http://fotelmondo.blog.hu/ 2014.09.26. 10:43:15

Azért, a lebegő/repülő repülőgép-hordozó (közkeletű bár téves nevén anyahajó) még nem elveszett ötlet... de az már katonai alkalmazás...

teddybear01 2014.09.26. 11:27:09

@Yooha: Elolvastad, hogy mit írtam?

A közlekedő-folyosón.

teddybear01 2014.09.26. 11:37:11

@wrstjnethn: Már az Első Világháború második felén kiderült, hogy a zeppelinek reménytelenül alulmaradnak a kicsi, könnyű és mozgékony vadászgépekkel vívott harcban. A fedélzeten szállított és oda visszatérő vadászgépek adták volna a fedezetet a harci zónában a bombázó léghajóknak. Azért kellett volna a léghajóknak szállítani a vadászgépeket, mert azoknak a hatótávolsága sokkal kisebb volt annál, hogy végig tudják kísérni a zeppelint a bevetés során.

Hasonló fiók-vadászgépet terveztek az ötvenes években a stratégiai atombombázókhoz is, ez volt az XF-85 Goblin.
lemil.blog.hu/2010/03/11/repulogephordozo_repulogepek_1916_1956

teddybear01 2014.09.26. 11:38:05

@Fot L' Mondó: Dehogynem...Hajjaj de mennyire nem működik...

2014.09.26. 11:50:18

@Banános Joe23: Csináltak is valami hasonlót: London City Airport.

Banános Joe23 2014.09.26. 12:44:10

@Egy Hun Hunniából: Teljesen igazad van, de én próbáltam már beindított JU-52es mellett beszélgetni és tudom, hogy a leszállását nem nagyon akarnám a reggelim mellé hallani.
Szóval azért a 30-as évekbeli utasszáálítók (DC-3, JU-52, Trimotor és európai társa az F. VIII, Electra, B247...) is erősen zavarták volna a környéken élőket.

gintonic.azigazi 2017.02.04. 17:54:40

A kor alaku repter azert jo mert " nincs vege", leszallasnas sem "fogy el" es barhova teheto. Nekem tetszik.
süti beállítások módosítása