Amerika ellenes plakátok a Szovjetunióban

2014. április 30. JTom

Ezek a plakátok és újságillusztrációk a hidegháborús időket idézik, amikor a politikai propagandának sokkal nagyobb szerep jutott, mint napjainkban.

A hirdetések lényege, hogy a Szovjetunió jobb, igazságosabb, biztonságosabb, mint az Egyesült Államok és általában az egész kapitalista társadalom. Visszatérő motívum az USA politikai agressziója, a kizsákmányoló tőkések és a részrehajló igazságszolgáltatás, valamint a munkásság, az alsóbb néposztályok, vagy a feketék elnyomása. A Szabadság szobor, mint az amerikai életforma megtestesítője sokszor áll a mondandó középpontjában, mindannyiszor szatirikus felfogásban megjelenítve.

15_cr.jpg

01.jpg

02.jpg

03.jpg

Mese és a valóság...

04.jpg

Már megint...

05.jpg

Az USA-nak mindenhol agresszió a válasza.

06.jpg

Az USA-ban minden 21. másodpercben elkövetnek egy erőszakos bűncselekményt. Autólopás, rablás, gyilkosság.

07.jpg

08.jpg

Munkanélküliek.

09.jpg

Rodeó.

10.jpg

Amerikai politika.

11.jpg

Amerika szégyenfoltja.

12.jpg

A tőkés boldog, de a munkásnak nem jut.

13.jpg

A burzsoá parlament. Megtévesztés, választási csalás, vesztegetés.

14.jpg

Háborús hisztériakeltés.

15.jpg

Egyesült Államok hadserege: Fegyveres agresszió és rablás.

16.jpg

Amerikai egyenlőség.

17.jpg

Terror, rasszizmus, agresszió, neokolonizáció (a nyugati társadalmak életvitele, mely egyre több ételt és energiát fogyaszt és több hulladékot termel a harmadik világ kárára), kémkedés.

18.jpg

Ha nem fizetsz, nem látnak el a kórházban.

19.jpg

Jusztíciát elvakítja a pénz.

20.jpg

Az Egyesült Államok alkotmánya.

21.jpg

Szovjetellenes hisztéria az USÁ-ban.

22.jpg

Amerikai szégyene.

23.jpg

"Erős visszarúgás" Az amerikai agresszió az inflációból, a gazdasági visszaesésből és az árak emelkedéséből táplálkozik.

24.jpg

Szabadság amerikai módra.

25.jpg

A munkás szavazata, véleménye nem számít.

26.jpg

Az Európai Közösség a Szovjetunióból nézve.

27.jpg

Az államokban az FBI gyűjti az információkat a disszidensekről. Értsd: ne szökj ki, mert ott is megfigyelnek.

A bejegyzés trackback címe:

https://ritkanlathatotortenelem.blog.hu/api/trackback/id/tr415858514

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sárga Pecsenyekacsa 2014.04.30. 06:46:45

Jobb szeretem a Woody ellenes plakátokat.

Nyiri 2014.04.30. 08:04:15

Egy két plakát egyáltalán nem hazudik. Persze ettől még USSR nem lesz jobb. De tény, hogy a szabadság hazájában a hidegháború alatt ugyanúgy elvittek ha komcsinak néztek. Annyira nagy volt a szabadság.

Az igazi Svarc Enegger · https://www.youtube.com/watch?v=Ik9qunsZZtY&index=21&list=RDJVoyWQSNr8I 2014.04.30. 08:20:30

Ebben a szellemben rajzoltak Magyarországon is. Amerikában is. A tömegeknek szóló propaganda mindig ugyanaz.

Adamor 2014.04.30. 08:51:41

Így van, a propaganda nem változik. Mindettől függetlenül ezeknek a palkátoknak legalább a fele majd minden országra igazak lenne.

Kovács Ferenc 14 2014.04.30. 08:51:45

@Nyiri: Sőt, Pearl Harbor után az amerikai japán nemzetiséget is válogatás nélkül koncentrációs táborokba internálták. Egyik kutya, másik eb.

Littlewood · http://mslittlewood.blogspot.hu/ 2014.04.30. 09:11:51

@Nyiri: Kb ugyanez jutott eszembe.

Egyik-másiknak még tetszik is a képi világa. Azért gondolom, nem véletlen, hogy nincs köztük példaállítós ("bezzeg a SZU-ban..."), hanem tisztán kritikusak.:)

Sunsetjoy · http://retemu.blog.hu 2014.04.30. 12:11:49

Akármit is mondanak és állítanak (igaz vagy sem), rajz szempontjából jók és ötletesek- ezt a részét nem lehet vitatni.

Egyszerű képek, érthetőek.

J.László 2014.04.30. 14:17:42

Nem azért, de néhány plakát nem egészen teljesen megalapozatlan.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2014.04.30. 14:54:03

@Kovács Ferenc 14: Keverni tetszik az internáló tábor és koncentrációs tábor fogalmát...

Tényleg nem volt szép eset, de bárki aki a Szu-t a jenki féle politikai berendezkedéssel méri és képes kicsit is egyenlőség jelet tenni, annak szeritem elmeorvosi vizsgálatra van szüksége.

A családomból többen még az itteni puha cuculizmust sem tudta elviselni és szépen lelépett szóval van viszonyítási alap...

Kovács Ferenc 14 2014.04.30. 17:17:45

@molnibalage: Na és, ez mit bizonyít? Dean Reed meg az USÁ-ból disszidált az NDK-ba. :-p

Dixi. 2014.04.30. 18:24:35

@molnibalage:

Hát nem is tudom, pedig van egyenlőség,Jelben is és módszerekben is.

NGGR 2014.04.30. 18:32:11

@Nyiri: az a baj, hogy igazad van.
Egy kutya mind.
Csak ők vannak felül.
És marhára kaparnak azért, hogy ez így is legyen.
Művészi értékük a tartalmi mélységük.
És nem feltétlenül a közvetlen mondanivaló...
Na de mit is lézengek itt, megyek vissza a plakátgyárba ;-)

Tristee 2014.04.30. 18:41:00

@Nyiri:
"Egy két plakát egyáltalán nem hazudik."

Hogy mennyire nem, azt húsz éve egyre többen érzik itt nálunk is a saját bőrükön - lásd: egyenlőség, életvitel, kórház plakátok.

♔bаtyu♔ 2014.04.30. 18:51:12

Elég sok ma is rendesen ül.

Az EU-son jót röhögtem, amúgy az is ül.

Liquid_Night 2014.04.30. 18:55:20

Egyenlőség annyi van, hogy elnyomott négernek lenni amerikában ugyanolyan szar lehetett, mint kuláknak vagy kisebbségnek a szovjetben.

A különbség meg az, hogy az amerikai meg tudta reformálni magát. A szovjet pedig 30 év rabszolgatársadalom után megélt egy évtizednyi felfutást a 60as években, aztán visszakozott és lassan kezdett is szétmorzsolódni. Arról nem beszélve, hogy az a felfutás itt panelt meg wartburgot jelentett, nyugaton meg elővárosi házat 2 mercivel és vastag bankbetéttel DM-ben:)

Egyébként a pamfletek egy részében tényleg aktuál intelligenciának van nyoma, mintha a szovjet tényleg alternatíva lenne, de nyilván ott se proliként szólítottak meg mindenkit:)

NGGR 2014.04.30. 19:14:21

Hát erre nem tudok mit mondani, kérem kapcsolja ki!
Mindenesetre Nemere István írta valahol, hogy az amerikai / orosz / kínai elnök(szóval nagykutya, az a lényeg) minden reggel megkapja az előző napi VALÓDI események leírását (most tekintsünk el attól, hogy napjainkban kb. azonnal megtudják, ha történik valami, ld. Bin Laden kiiktatása / megölése). Szóval a tényleges tények ismerete nélkül mindenki messziről jött ember:
1. elhiszi, amit mondanak, mert azt mondják
2. nem hiszi el, amit mondanak, mert azt mondják
3. mivel emberek vagyunk, elmondja, mert elhiszi / el akarja hinni.
Szóval a magam részéről, ha nem voltam ott és nem láttam a saját szememmel, akkor részemről bármi lehet/ett (emlékezzünk a néhai F117-esre(82-0806).
Utólag visszaolvasva, amit írtam, kicsit nihil, de jobbat a témában nem tudok.
De köszönöm az észrevételt!

Globetrotter2014 2014.04.30. 19:17:38

A propaganda nem változik. Csak közben az orosz munkás gürizhetett hogy 5évente kapjon egy levetett Fiat licenc alapján gyártott vacakot, az amerikai vagy német munkás meg 2-3 évente tett egy modern korszerű autót a saját pénzén nem "kiutalva".

Közben válogathatott hogy mi kerüljön az asztalára míg az orosz munkás azon filózhatott hogy miként szerzi be a tejet és kenyeret mert a jegyre adott kiszámolt termék sosem létezett a boltban, és eprsze azon is filózhatott hogy milyen másodállásban tudja előteremteni azt a pénzt amivel megvesztegeti a boltost hogy az az eltűnt állami termék előkerüljön a pult alól.

Arra sem emlékszem hogy Amerikában bárhol munkatáborokba zárták volna a politikailag nem szimpi embereket.

De amúgy persze tényleg tök találó a ruszki propaganda....

objekt678 2014.04.30. 19:35:43

Kiskatonaként, már a nyolcvanas években sok közös gyakorlatra vezényeltek. A CA (Советская армия- "Szovjet Hadsereg") táboraiban-is- mindig volt egy Ленинская комната ( "leninista szoba" )elnevezésű sátor, barakk, vagy legalább egy zártszekrényes teherkocsi, afféle mozgó imahely, ahol a komcsi vallást gyakorolni lehetett. Belépéskor megvolt a szentháromság: marx-engelsz-leninsz...
Ott voltak ilyen plakátok. Megnézni kénytelenek voltunk, mert a kaviárt áruló tiszti mozgóbolt csak ennek leküzdése után nyílt meg előttünk.
Hát már akkor is elég röhejes volt áhitatot csempészni az orcámra, de a várható haszon reménye segítségemre volt.

mihály nyilas 2014.04.30. 19:45:17

oké, de nyugaton a szabadságnak legalább az ILLÚZIÓJA megvan. Ott se szabadok, csak azt hiszik szegény marhák. Keleten még illúziójuk sincs... 4-5 generáció után csak lesz valami változás, bár most indul a hideghábirú2...

_Wasp_ 2014.04.30. 20:05:04

@ZF2:

"Arra sem emlékszem hogy Amerikában bárhol munkatáborokba zárták volna a politikailag nem szimpi embereket."

pont most volt ügy, nem rémlik?

hu.wikipedia.org/wiki/Guant%C3%A1nam%C3%B3i-%C3%B6b%C3%B6l

A Hair című musical sem rémlik? Gondolod az abban levő társadalmi problémák a szerző agyszüleményei voltak?

Nem gondolnám hogy minőségi különbség volt USA és SZU között, inkább talán minőségi, és rosszabbá tette a dolgokat SZU szegénysége, de az nem (csak) a berendezkedés hibája volt, sokkal inkább a körülményeké

XXL 2014.04.30. 20:07:41

@ZF2: Az ötvenes években az USA-ban hajtóvadászat fojt a kommunisták ellen, ebben Joseph McCarthy és Edgar J. Hoover járt az élen.

objekt678 2014.04.30. 20:22:02

@Az igazi Svarc Enegger:
Hülyeséget beszélsz. Ezek már messze nem a koreai idők sztálini-rákosi korszak plakátjai, hanem annak a nyolcvanas évekbeli korszaknak a karikatúrái, amikor a kapitalista nyugaton légrugós ülésben "szenvedtették" a buszsofőröket, a keleti oldalon pedig még szervokormány sem volt.
Arrafelé már határok sem voltak, errefelé még géppisztoly és acsargó kutya volt divatban.
Te ezen nosztalgiázol ?
A reggeli savanyú zacskós tejen ?
Te beteg vagy.

Kovács Ferenc 14 2014.04.30. 21:14:14

@ZF2: Véletlenül 1977-től 1980-ig Moszkvában tengődtem, úgyhogy hidd el nekem:
1. akkor már rég nem volt jegyrendszer
2. akkor még a boltokban volt áru. Alapvető cikkek mindegyikben. Az megesett, hogy mondjuk Globusz zöldborsó vagy wc papír éppen nem volt, de erre az oroszoknak az volt a megoldásuk, hogy amikor volt, akkor készleteket gyűjtöttek, és amikor már a készletek fogytán voltak, elkezdtek keresgélni. Ha netán teljesen lefogytak a készletek, akkor meg a munkatársakkal vagy a szomszédokkal csereberéltek. Kicsit kényelmetlen volt, de komoly nélkülözésről szó sem volt azért.
3. Aki oroszországban zsigulival meg moszkviccsal járt, az amerikában sem vett három évente vadiúj cadillac-et. Az a réteg, amelyik amerikában három évente vadiúj cadillacet vett, annak a Szovjetúnióban állami volgát/zimet/ziszt nyomtak a segge alá, sofőrrel, korlátlan kilóméterrel.
4. A Szovjetúnióban egyáltalán nem volt nehéz másodállást találni, munkaerő hiány volt, bármikor lehetett menni pl. szenesvagonokat kirakni vagy ilyesmi. Ezen kívűl az önálló tevékenység teljesen szabad és adómentes volt, senkit sem vegzáltak, ha netán megjavította a szomszéd csepegő csapját egy ötösért. Efféle szolgálatokra pedig a hiánygazdaság tág teret engedett, mert hát csap sem mindig volt a boltban, de abból viszont nem mindenki képzett tartalékot. :)

@mihály nyilas: Azért ezen el lehet filozofálgatni, hogy szerencsésebb dolog-e, ha mindenki szabadnak hiszi magát, aztán ha élni akar a szabadságával, akkor láthatatlan falakba ütközik, vagy inkább az a szerencsés, ha nyílt kártyákkal játszunk, mindenki tisztában van a saját mozgásterének a korlátaival, és nem pocsékolja idejét s energiáját semmi olyan célra, amit el nem érhet...

@objekt678: Az IK-260 autobuszban 1972-ben már ott volt a légrugód meg a szervokormányod. A nyolcvanas években én már semmilyen korábbi típust nem láttam a BKV vonalain.
Mi többször voltunk Csehszlovákiában, NDK-ban, Szovjetunióban, soha sem volt géppisztoly meg kutya a határon, útlevél, pecsét, mehet, ennyi volt a történet. Illetve néha kellett vízum is. Pl. Moszkvába csak úgy lehetett elmenni, hogy le kellett adni az útvonaltervet, és az útba eső őrszobákon lejelentkezni. Kérdeztük, hogy miért, mondták, hogy nincsen e mögött semmi rossz szándék, csak azért kell így, hogy ha netán el találnánk tűnni, akkor tudják, hogy körülbelül merre keressenek. (Ekkoriban még nem volt se mobiltelefon, se semmi, bizony akinek elromlott az autója, nem egykönnyen jutott segítséghez.)

Globetrotter2014 2014.04.30. 21:48:03

@_Wasp_: te miről beszélsz? Guantanamóban nem saját állampolgárokat tartottak fogva. Az USÁban nem volt Recsk vagy Gulág.

Ugye most a viccelsz a hair-rel? Ott a sorkatonai szolgálat megtagadása volt a téma. Képzeld el ezt a SZU-ban. Mellesleg olyat is nehéz lett volna elképzelni a SZU-ban, hogy egy elnököt megbuktat a sajtó. Vagy akár hogy egy újságot nem tudnak elnémítani a sajtószabadság alkotmányos joga miatt.

Körülmények baxki, te tényleg nagyon elnézel dolgokat... A SZU gyarmatain beszántották a társdadalmat. A szakembereket munkatáborokba zártrák vagy segédmunkáslétre száműzték. Elvették minden vagyonukat.

Közben az USA a korábban őket megtámadó nemzeteknek (is) gazdasági segélyt adott hogy újrakezdhessék. Egy korrekt második esélyt.

@XXL: hajtóvadászat? Úgy érted fogták és elvonszolták munkatáborba Alaszkába? Vagy láttál teljes népcsoportok áttelepítését mert a pártfőtitkár "nem bízott bennük"?

Globetrotter2014 2014.04.30. 21:57:45

@Kovács Ferenc 14: nyilván én sem azt írtam hogy éhen haltak. Csak mai szemmel annyira természetes hogy lemész az éjjel napaliba és megveszed amit kell. A kommunizmusban pedig nem így volt. Alapvető élelmiszerek is hiányoztak néha. HA jegyrendszer nem is volt megmaradt a tervutasítás, és a hiánygazdaság.

Nem vett Cadillacet. De egy Buick vagy Oldsmobile sem volt sokkal rosszabb. Az pedig egy átlagamber autója volt. Mustang, vagy Firebird, ezek az átleg emberek autói voltak, sőt az átlagember gyerekeinek az autói. Ilyen elképzelhetetlen volt a kommunista rendszerben. Ott max az olcsó vodka/pálinka járt a népnek. És a Volga nem volt jobb autó mint a LAda csak nagyobb.

Igen, minden országban más léptékben létezett a megtűrt "fekete"gazdaság, de volt ahol éhen haltak volna nélküle.

_Wasp_ 2014.04.30. 22:00:54

@ZF2: "Guantanamóban nem saját állampolgárokat tartottak fogva."
Az tényleg sokkal igazságosabb... lol.

"Ugye most a viccelsz a hair-rel? Ott a sorkatonai szolgálat megtagadása volt a téma. "
Jaja. Felhívom figyelmed, hogy egy igazságtalannak tartott háború kapcsán merült fel a kérdés + a "hippiket" sokáig üldözték, a társadalommal való szembenállás jelképei voltak, csakúgy amerikában, mint kevésbé tipikusan az óceán ezen partján.

Ugyanarról az USÁról beszélünk, ahol még az 50es-60as években sem voltak egyenlő jogaik a különböző népcsoportoknak?

Globetrotter2014 2014.04.30. 22:07:58

@_Wasp_: figyelj, azért ha kettőt egy szintre emeled akkor tényleg nincs értelme bármiről beszélni. Az egyik egy önvédelmi intézedés, idegen nem reguláris hadsreg terroristáit gyűjtötték oda. Más ország nem sokat teketóriázott volna. A Gulág esetében a saját polgáraikat zárták be.

Igazságtalannak tartott háború? Miért?
Üldözték? Őket is száműzték Alaszkába? Elvették a szüleik vagyonát?

Jaja, az SZU sokkal jobb volt, ott megkülönbözettsétől mentesen fosztottak meg a jogaidtól. Nagyon kevés erénye volt annak a rendszernek és az is inkább relatív.

_Wasp_ 2014.04.30. 22:15:10

@ZF2: Az Egyesült Államok a közelmúltban is háborúkat folytatott (anyagi érdekekből), a többi országot kihasználja a dollár nemzetközi kereskedelembe betöltött szerepén keresztül, és bizony ha másként gondolkodó voltál, a 70es években ott is listára kerültél, és néha el is vittek.

Ehhez képest a szovjetunió kb szinte magától bomlott fel, jobbára vértelenül. El tudod ezt képzelni az egyesült államokkal kapcsolatban, vagy egy keményvonalas diktatúrával kapcsolatban? A nyolcvanas évek már nem volt se itt se oroszország területén tragikus, persze volt/van egy 10-20-30 éves lemaradás az USÁhoz képest, más szempontból viszont az USA mind a mai napig nincs európai szinten sok szempontból.

Globetrotter2014 2014.04.30. 22:21:56

@_Wasp_: megont nagyon egyoldalúan látod a dolgokat. Az USA nem anyagi érdekből háborúzott, csak nem volt annyira hülye hogy ráfizessen. És az ő konstrukcióin mások is nyertek. A rusziki rendsezreen meg csak a helyi talpnyalók, ők is csak relatíve.

"Néha el is vittek". Hát nem. HA valamivel "elvittek" annak jogalapja Volt. ÉS csak bírói ítélet alapján. Többek között ettől volt az USA jogállam. A kommunizmusban ez eleve úgy működött hogy neked csalni kellett a túléléshez. ÉS akkor máris vihettek. De amúgy elég volt egy jóakaró jó kapcsolatokkal.

A SZU azért hullott szét mert anyagilag csődbe ment, és az oroszok már a vörös hadsereget se tudták fenntartani ami ezt összetartotta. Az USA intézményekkel és partnerséggel tartotta fenn a világrendjét, kicsit más, de te nem érzed a különbséget.

Miben nincs az USA európai szinten?

Alick 2014.04.30. 22:23:19

@molnibalage: "Keverni tetszik az internáló tábor és koncentrációs tábor fogalmát..."

Ugyan nem kifejezetten megsemmisítő táborok voltak, de sok japán származású amerikai halt meg ezekben a táborokban, miközben az elhagyott lakását kifosztották.

Alick 2014.04.30. 22:31:06

@ZF2: "A SZU azért hullott szét mert anyagilag csődbe ment"

A SZU nem csődbe ment, mert gyakorlatilag maradékalapú elosztásra épülő, agyonszabályozott hadigazdaság volt, valódi elszámolásra alapuló gazdaság nélkül. A gorbacsovi nyitás gyakorlatilag felszámolta a vaskézzel irányított (ám jó ideje már rohadó) rendszert, a felszínre törő önálló politikai igények nyomán az egységes szovjet rendszer felszámolásra került. A puccs és annak bukása már csak hab volt a tortán...

Kovács Ferenc 14 2014.04.30. 22:45:45

@ZF2: El vagy te tévedve... a nyolcvanas években az átlagember már ilyennel járt ott is: en.wikipedia.org/wiki/Ford_Escort_(North_America)

Az átlagember gyereke meg ilyennel:
www.youtube.com/watch?v=8HoYC7vT8qo

Dehogy volt a ford mustang átlag-autó... a lófaszt volt! Nézd meg az eladási adatokat:
en.wikipedia.org/wiki/Ford_Mustang#Sales
össz 2 millió darabot adtak el belőle... egy 318 millió lakosú országban! Vagyis minden 159. amerikai engedhette meg magának... rohadtul nem tekinteném átlag-autónak. ;-)

Megjegyzem a mustang sem jobb autó, mint a lada, csak nagyobb. Full fapad. (Mint a fordok általában.) Ha nem hiszed, próbáld ki! Én ültem benne... nagyobb a füstje, mint a lángja.

Én nem megtűrt fekete gazdaságról beszélek. Ott a szomszéd csapját megjavítani egy ötösért legális volt, ha a túlbuzgó házmester netán nevesített feljelentésben tudatta a hatóságokkal, akkor sem történt semmi retorzió. Egyszerűen nem tiltották, hogy a dolgozó dolgozzon is, ha kedve tartja.
Éhenhalásról, mint már említettem, szó sem volt. Aki ott fusizott, mellékállásozott, az a luxuscikkekért küzdött. Dácsáért, videómagnóért, moszkvicsért, ilyesmiért. Ezek a dolgok valóban nem, vagy csak sok évnyi spórolással voltak elérhetőek a herebogyóbögyörítő gyári munkabérből. Éppen úgy, mint ahogy amerikában is. :-p

Globetrotter2014 2014.04.30. 22:59:50

@Kovács Ferenc 14: inkább te leszel eltévedve. A 80as években még mindenki országúti cirkálókkal járt.

Az Escort ugyanúgy nem volt tömegautó az USÁban, ahogy a Focus sem az most. A Piacvezetők a full size Pickupok meg a középkategóriás limók, mint az Accord, Camry. Akloriban meg a nagy cirkálók. Itthoni fejjel felfoghatatlanul olcsón.

A Yugót remélem viccnek szántad.

A Mustang egy volt a sok Pony carból. ott volt a Camaro, a Firebird, a Chryslernek meg vagy egy tucat kupéja az idők során, mint Daytona vagy az Avanger, Plymouth Prowler Eagle Talon.

Luxuscikk mint Dácia, baxki. HA nem fusizik akkor meg csak Mustánga futja?

toto92 2014.04.30. 23:54:29

A tartalomtól és annak igazságtartalmától függetlenül egynémelyik baromi jó.

blindsideTackle 2014.05.01. 05:03:27

nagyon divat mostanában utálni az USA-t, a SZU iránt meg egyfajta szentimentális nosztalgia van. a kérdés eldöntésekor én mindig oda lyukadok ki, hogy honnan akartak hova szökni az emberek.
Az USA messze van a tökéletestől, és az általuk vetíteni kívánt kép is gyakran eltér a valóságtól. Ám a kapitalizmusnál és a demokráciánál jobbat, még(!) nem találtak fel.

Kovács Ferenc 14 2014.05.01. 07:11:54

@ZF2: Nem Dácia, te retardált, hanem dácsa, vagyis víkendház.
A nyolcvanas években már csak az járt fullsize limókkal, aki az olajválság óta nem tudta lecserélni, vagy megvette 15 évesen $400-ért.
Az a nagy helyzet, hogy a proli nyugaton is bogárral, 2cv-vel, R4-el, goggomobillal, fiat pandával, mini morrissal, reliant robinnal, honda N600-al és hasonló trabantpótlékokkal járt, ha ugyan egyáltalán az erre valót össze tudta szedni.

Kovács Ferenc 14 2014.05.01. 07:20:08

@blindsideTackle: Véleményem szerint ez alapján azért nem lehet ítélni, mert a hidegháború éveiben a legritkább esetben volt reális képe bárkinek is arról, hogy valójában mi is van a vasfüggöny másik oldalán. Személyesen ismerek olyan egyedet, akinek itthon mindene megvolt, garázsmesterként egész nap csak a seggét meresztette, szép lakás meg minden, de ő nem bírja ezt a komenyizmust és disszidált Németországba, és nagyon pofára esett vele, mert be kellett állnia a futószalag mellé az Opel gyárban, a belét is kihajtották, és még egy tíz évig eltartott, mire ugyanarra a színvonalra felkapaszkodott odakint, amit itthon hagyott. Most 62 éves az illető, van egy 2,20 belmagasságú családi háza egy frankfurt közeli faluban, meg egy 6 fős kisvállalkozása, aminek a jelzáloga a házra van terhelve.
Hát ezt itthon is bőven elérhette volna. :-p

Kovács Ferenc 14 2014.05.01. 07:25:21

@blindsideTackle: véleményem szerint a kapitalizmusnál sokkal élhetőbb a feudalizmus, demokrácia meg sosem volt. Még az ókori Athénben sem. Merthogy ott is csak a jómódu polgároknak volt "demokrati", a rabszolgák tömegének és a polgárjog nélküli szabadoknak, vagyis a kétkezi munkásoknak már ott is csak a "kuss" jutott.

XXL 2014.05.01. 07:58:41

@ZF2: Igen. Sőt, meg is ölték őket.

Globetrotter2014 2014.05.01. 09:03:05

@Kovács Ferenc 14: hát nem tudom, mi pont akkoriban jártunk kint, nem az jött le hogy az emberek nyomorognak. És mindenki nagy kocka limókkal járt. Amiből egy 5-8 éves is messze komolyabb volt mint bármi itthon akkoriban. en.wikipedia.org/wiki/File:89-90_Oldsmobile_98_2.jpg
Aztán persze jöttek a jpánok a 80as évek végére és az amerikai autók is átalakultak, lásd Ford Taurus.

Ja és igen, ezek a cirkálók olcsóak voltak. Érthetelenül olcsóak. Aki emlékszik rá, nálunk egy féléves Lada egy vagyon volt, igaz nem kellett rá várni 5 évet. Ezek autómata váltóval, plüss vagy bőr fotelekkel, olyan extrákkal amikről mégcsak nem is hallottunk 1-2ezer dollárért.

Globetrotter2014 2014.05.01. 09:07:56

@Kovács Ferenc 14: jóvanna, késő volt :)

Nem akarod megérteni de pont az a lényege a nyugati (mintájú) társadalmaknak hogy a középosztály erős. ÉS ez fontos is mert ők egyben a kereslet is. Ha megnézed bármelyik NY-európai autóeladásokat a top10ben ott lesz legalább egy de néha több prémiummodell. Egy 3er egy átlagos családi autó. A németek nem opel Corsákat vesznek tömegesen hanem C és E klassékat.

Kovács Ferenc 14 2014.05.01. 17:47:31

@ZF2: Értem én. Fordizmus. De a hetvenes-nyolcvanas években ez már egyre kevésbé volt jellemző nyugaton. Más szelek fújtak a divatban.
Azt azért nem hiszem, hogy a full extrás Oldsmobile 98 meg társai $1-2000-ért mentek, amikor a fent belinkelt 1987-es reklám szerint $3990 volt egy szaros Yugo, amit ott kifejezetten az olcsósága miatt vettek meg mindaddig, amíg el nem terjedt a híre, hogy micsoda egy szar. :)
A népautó ideálja helyébe valóban a levedlett luxuskocsik léptek manapság. De ez még nem jelenti azt, hogy az adott társadalom átlagos tagja tud magának luxuskocsit venni. Itthon is 3-4 milliós luxuskocsik adják az eladások zömét, de közben a gépjárműpark átlagéletkora 14 év, vagyis rendkívül nagy számban futnak még 20-25 éves roncsok is, csak legfeljebb nem Bp belvárosában. :-p És akkor még azokról a tömegekről nem is beszéltünk, akik még egy 25 éves trabantot sem engedhetnek meg maguknak. Szóval ez a kérdés azért nem olyan banális, mint ahogy te látod...

Globetrotter2014 2014.05.01. 18:21:15

@Kovács Ferenc 14: ezek használt oldsok voltak természetesen. Csak itthoni fejjel fura volt hogy az enyire jó használtak ennyire olcsóak.
A Yugóből 10 év alatt kelt el 140e db az USÁban. úgy írod mintha az emebreket ilyesmiket vettek volna.

Az autóparkról pedig egy alapvető dologban tévedsz. A mi autóparkunkban meghatározó a használtautó-import. A németben nem. Az átlag Jürgen némi pénzügyi segítséggel 4-5 évente cseréli a 3ert vagy a Passatot.

A mostanában nálunk behozott hasnzált luxusautó egy érdekes dolog. Egyrészt megértem ha a vevőket elkapja a hév egy szebb A4es láttán. Másrészt a idehaza jobbak a lehetőségek a berhelésre. Nyugaton nincsenek rendes független szervízek. 130-180e nél elég súlyos cserék jönnek, amelyeket márklaszervízben kemény dolog letudni. Egyszerűbb cserélni. AZ új K-európai tulaj pedig kreatívkodhat... Midnegy ez csak egy távoli gondolat.

Az egy komolya gond, hogy tényleg sokan állnak úgy hogy semmilyen értelmes kocsit sem engedhetnek meg maguknak. A 25éves Trabant egy demagóg példa ,ert az inkább luxus, valahol egy öreg Stift lehet a legolcsóbb opció. És van akinek ez sem fér most bele.

Dixi. 2014.05.01. 18:32:25

@molnibalage: engem már látott elmeorvos :-)

De azt hiszem téged történelem tanár még csak ijesztgetni sem ijesztgetett :-)

Próbáld meg a történelmet nem fog fájni. :-)

D.

Kovács Ferenc 14 2014.05.01. 21:02:28

@ZF2: A szocialista iparcikkeknek azért nem volt jelentős az avulása, mert a szerviz- és alkatrészköltségek nem voltak aránytalanul magasak, mint azt manapság megszoktuk. Aki egyszer kiizzadta egy autó árát, az majdnem a végtelenségig üzemben tudta tartani azt, 15-20 évvel megvásárlása után még simán tudott venni akár komplett karosszériát is, az új autó áránál arányosabban olcsóbban.
A szocialista viszonyokra jellemző az a kabaréjelenet, amelyben a családfő habzó szájjal tépi szét a vadonatúj fotelt, diktálja, milyen anyagot hány forint értékben talált benne, és időnként felüvölt, hogy "de mi került ezen a fotelen ilyen sokba?" A mai viszonyok között inkább azt kérdezhetné, hogy "hogyan tudták ezt a fotelt ilyen kevésből kihozni?", mert bizony minden anyag piszok drága.
Közhely, de ha egy autó összes alkatrészét meg akarnád vásárolni a gyártói képviseleten, hogy otthon összeállíthasd, a komplett, kész kocsi árának sokszorosát kellene kifizetned, mert az alkatrészárak lehúzósak. Hát ezért nagy kapitalista viszonyok közt egy auto amortizációja. Pl. ismerős koromköpülő, diesel ford escortjában lepörgött a vásárlástól számított 80e km, és ki kell cserélni a porlasztócsúcsokat. 300e Ft-ra kapott árajánlatot, majdnem a mentő vitte el. Asszem, laikusoknak is nyilvánvaló, hogy itt az alkatrészárra rákerült egy tizes szorzó, mint haszonkulcs... klasszikus román üzlet, amivel mindenki rábaszott: az ismerős, mert szar maradt az autója, a bolt, mert nem vettek tőle semmit (én így nem jutott haszonhoz), és úgy fest a dolog, hogy ez az autó is el lesz adva áron alul, mint az oldsaid, és még az is jól rá fog baszni, aki gyanútlanul megveszi, abbana tudatban, hogy ehhez is vesz majd egy porlasztókészletet 15e Ft-ból, mint a szívódiesel egyesgolfhoz, amit kidobott.
A mai autókon már nem nagyon lehet semmit sem berhelni, megoldották a gyártók, hogy ne lehessen, minden elektronizált, spéci, peremezett, ragasztott, műanyag, dokumentálatlan stb stb. Maximum a karosszériát lehet toldozni-foldozni. Ezért van még piaca a 25 éves szaroknak. Nekem is 26 éves autóm van, tavaly hozattam rendbe kb. annyiért, mint egy kitaposott belű, használt, német luxuskocsi ára. Nagyon sokat vacilláltam előtte... de végülis úgy döntöttem, hogy dőreség volna modern autót venni, aminél állandóan demoklész kardjaként lóg a fejemfölött egy 100-150e Ft-os meghibásodás. A német is pont azért adja el a széttaposott szarokat, mert még neki is rosszul esik ilyen összegeket kivágni az alkatrészbolt pultjára egy-egy TÜV előtt. De hogy mennyire érezte a beste német, hogy átverik a kompjuterizált autókkal, arra nagyon jellemző, hogy szó szerint át kellett őket kényszeríteni a vásárosmercikből és swiftekből azzal, hogy az ezredforduló után környezetvédelem ürügyén 10x-ére emelték mindazon autók adóját, amelyek nem tudták legalább az euro-3 emissziós normát. Ez a 10x adó pedig több volt, mint egy új autó részlete. Na ez volt a kelet-európai autónepperek aranykora, amikor az itthon még 6-700e-t tudó, beszámított suzuki swifteket és hasonlókat odakint 100 euro egységáron (alig több, mint ócskavas áron) adták a kereskedők, csak hogy vigyék. Csehszlovákiában, Romániában vagyonok születtek ebből. Nálunk, az akkoriban bevezetett regisztrációs adó miatt kevésbé volt nagy tűz, de még azért így is tisztes megélhetést jelentett.
No azóta vannak benne a németek a fogyasztói mókuskerékbe, és ülnek át egyik lízingautóból a másikba, még mielőtt a gatyájukat rá kellene költeni a túlárazott alkatrészekre. De a németnek ez nem volt a természetében. Ők jobban szerették betenni a pénzüket a Sparkasse-ba.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2014.05.01. 23:34:49

@Dixi.: Ez az epic fail csúcs volt... Anno történelembuzi voltam...

blindsideTackle 2014.05.02. 00:33:27

@Kovács Ferenc 14: ez kiragadott példa, mint ahogy az hogy nyugatról is szöktek keletre emberek. az igazság, hogy nyugat sokkal élhetőbb.

feudalizmus sokkal élhetőbb?? nemesi szempontból biztosan. semmilyen más szempontból nem. nem véletlen, hogy a jobbágyfelszabadítás, a hűbériség eltörlése a legnagyobb újkori vívmányok egyike, ami után jelentős életszínvonal növekedés következett.

Globetrotter2014 2014.05.02. 10:19:11

@Kovács Ferenc 14: na tudod kit hülyíts, a mi ezeröcsinket ("a szocializmus Mercdesét", még ha valójában egy kifutott Fiat is volt), bizony egyévesen motorgenerálozták.

A Daciák olyan xarok voltak hogy egy balatoni út is kockázatos volt.

Sajnos van egy rossz trend a mai autóknál a megbízhatatlanság felé de cserébe nézd meg milyen rohamos a fejlődés. 15 éve egzotikus extra volt egy tolatóradar, manapság a 2zónás klíma egy kisautóban is elérhető (és sok helyen keresett is).
Manapság egy sime családi középkategóriásban (pl Passat, Insigna), fűtött bőrülés, navi, magától kapcsolódó kanyarkövető xenon lámpa, és hajtja egy 5 litert fogyasztó dízel ami olyan jól húz mint egy V8as 20 éve...

Kovács Ferenc 14 2014.05.02. 10:42:39

@blindsideTackle: Nem, ez nem egy kiragadott példa. Itthon nagyon keveseknek volt reális fogalma a nyugati viszonyokról. A legtöbben csak a filmekből és a SZER propagandájából tájékozódtak, de természetesen a nyugati szennyest egyikben sem teregették ki akkoriban. Ha mégis napvilágot látott valahol, azt meg egyszerűen nem hitték el az egyedek, úgy vélték, hazugság, nincsenek is öngyilkosok a Golden Gate hídon meg semmiféle társadalmi probléma nincs is nyugaton, ott mindenki szabad és heppi és gondtalan és drága automobilokon furikázik vagy luxuscikkekkel telezsúfolt otthonában sziesztázik. Ezt a hamis illúziót kergetve disszidáltak a legtöbben.
Aztán amikor megérkeztek, akkor volt nagy csodálkozás... de visszamenni nem lehetett.
A feudalizmus polgári szempontból is élhetőbb. Akkor -az adott társadalmi kereteken belül- ténylegesen mindenki szabad volt, és az adófizetési kötelezettségtől eltekintve (amelynek mértéke a mainak a töredéke sem volt), senki sem basáskodott felettük vagy korlátozta őket, nem volt stressz, nem volt infláció, nem változtak napról-napra a körülmények, egy stabil, kiszámítható, élhető rendszer volt.
Tessék, itt egy korabeli beszámoló:
hu.wikipedia.org/wiki/Szerkeszt%C5%91:S%C3%A1ndorb%C3%A1csi/Benczur2

A kapitalizációval kinek nőtt az életszínvonala? A parasztoknak, akiket elkergettek a telkükről, és éhbéres gyári munkássá lettek? Az iparosoknak, akiknek kinyírta az iparát az olcsó, géppel termelt tömegáru? A feudális főuraknak, akik korábban sem nélkülöztek semmit, ami szép és jó volt?

Globetrotter2014 2014.05.02. 10:52:19

@Kovács Ferenc 14: te leragadtál valami osztályharcos hülyeségnél.

Olyan hogy "paraszt" már 50 éve nincs.

Nyugaton azóta vállalkozók vannak akik családi gazdaságokat üzemeltetnek ( a kétkezi munkát pedig bevándorlók végzik).

Keleten meg elkergették a földekről hogy legyen "munkásság" aki meg vidéken maradt attól levették amije volt.

A nyugati társadalmakban a mezőgazdaság elenyésző, mind népesség, mind GDP tekintetében, az állami támogatűsok dacára. Egyébként nálunk is ez a helyzet.Lemész vidékre, senki sem él mezőgazdaságból. megélhetés-kiegészítésből vagy hobbbiból termelnek.

Kovács Ferenc 14 2014.05.02. 12:21:30

@ZF2: Azért a szövetkezetesítés meg az 17. századi Angliában zajló bekerítések közé én nem tennék egyenlőségjelet. Hogy mi a különbség, azt feladom neked házi feladatnak. :-p

Dixi. 2014.05.03. 17:26:07

@molnibalage: Szia. Elhiszem.De azt azért mindenkinek be kell látnia h a történelem nem egy szubjektív téma. szerintem mindkét oldalon voltak és lesznek is olyan cselekedetek amiknek a megítélése lehet pozitív vagy negatív.
Befolyásolja az adott társadalom aktuális helyzete és az egyén szociális be álltotisága (hol milyen kultúrkörben nevelkedett)
De persze ezek saját gondolatok amiket nem akarok senkire rá kényszeríteni.
D :-)

ZON 2014.07.10. 19:34:10

@Kovács Ferenc 14: Kárpátalján a 80-as években feljelentették azt a falusit, aki baromfit, vagy sertést nevelt (szpekulant!) Munkács előtt rendőrjárőr strázsált, minden külföldi kocsit elhajtottak a vérbe, ungvári barátunk kocsijára tapadva a miénkkel, 120-al zúgtunk el előttük, hogy megnézhessük a várost.A húsboltba nyitott teherautó platóján hozták a trágyás marhalábat, és a nép dulakodott érte.

McKinney 2014.08.15. 15:40:12

Elképesztően cinikus, hogy a plakátok mind arról szólnak amit a CCCP csinált. Ja bocs, választási csalás az nem volt, mert választás se.

Cpt. Flint 2014.10.04. 23:41:18

9. kép ("Munkanélküliek") nem USA, hanem Anglia. (a szövegben is font van, meg látszik a Big Ben, meg az a pipa se véletlen :) )
süti beállítások módosítása