A bhopali katasztrófa - 1984 (+18)

2014. január 23. Izak2

Kedves Olvasók!

Fogadjátok szeretettel Izak2 első írását, aki a blog új társszerzője...

________________________________________________________________________________________________________

Csaknem harminc éve, 1984. december 3-án történt a történelem egyik legsúlyosabb ipari katasztrófája.

MEGRÁZÓ KÉPEK!

00.jpg

Az indiai Bhopalban, a rovarirtó szereket gyártó Union Carbide üzeméből mintegy 42 tonna metil-izocianát került a levegőbe. Az elszabaduló mérges gáz több mint 10.000 azonnali halálos áldozatot követelt, ezenfelül pedig több százezren szenvedtek maradandó egészségkárosodást.

A Union Carbide 1969-ben épített gyárat az indiai városban, ahol a rovar- és gyomirtó szerek gyártásához az erősen mérgező, de igen olcsó metil-izocianátot (MIC) használta. Óvintézkedések alig történtek, a biztonsági rendszert takarékossági okokból pedig ki sem építették.

1984  december 3-ára virradó éjszaka a hanyag karbantartás következtében robbanás történt, melynek hatására mintegy 42 tonna mérgező gáz sodródott a város fölé.  A város lakói fulladozva ébredtek álmukból és sokuk szinte azonnal meghalt.

A gyárat a baleset után bezárták, de azóta sem történt meg a környezeti károk felszámolása.

A gyár vezetőit ugyan letartóztatták, ám tényleges felelősségre vonásuk elmaradt, a cég pedig 1989-ben peren kívül, mindössze 470 millió dolláros kártérítést fizetett az indiai államnak (az eredeti követelés 3,3 milliárd dollár volt).

map1.jpg

map2.gif

02.jpg

bhopal.gif

03.jpg

04.jpg

05.jpg

06.jpg

07.jpg

08.jpg

09.jpg

10.jpg

11.jpg

12.jpg

13.jpg

14.jpg

15.jpg

16.jpeg

17.jpg

18.jpg

19.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://ritkanlathatotortenelem.blog.hu/api/trackback/id/tr595769210

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Namely 2014.01.23. 10:47:45

Húúúú b+, ez nagyon durva.... :((((

toto92 2014.01.23. 12:18:03

Bevallom őszintén, ezt inkább gyorsan átgörgettem. A nagyon durva enyhe kifejezés :(

toto92 2014.01.23. 14:07:59

Amúgy természetesen üdv az új társszerzőnek :) Erős kezdés volt ez, jöhetne valami kiscicás válogatás az egyensúly helyrebillentése céljából :)

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2014.01.23. 14:48:48

@toto92: pedig két hasonlóan véres cikk már időzítve van a Izak2 által, azért nem ennyire durva képekkel.

Proctor 2014.01.23. 22:48:46

Azert ilyen képek után mindig picit erősebben ölelem meg a kisfiam reggel...

☉ ☾ 2014.01.24. 09:28:47

Összesen 25.000 ember halt meg. További 500.000 embert a mai napig egészségügyileg érint a katasztrófa.

A vékonyka cikkben szereplő adatok nem éppen hitelesek...

mrperfect 2014.01.24. 09:34:24

hát ez tényleg elég vékonyka cikk lett. Képeket berakni bárki tud. Kicsit jobban utána kellett volna nézni a dolognak és többet írni. Ez így csak egy gyenge kettes..

Amúgy ez a katasztrófa tényleg rémes..főleg úgy hogy emberi hanyagság okozta...

Poroszkai Attila 2014.01.24. 10:41:37

Ehez képes az atom kismiska, mégis paks 2-n hisztizik a jónép.

☉ ☾ 2014.01.24. 10:50:30

@Poroszkai Attila: A primitív jobboldaliságodat ne ide izzadd ki, rendben?

Ibn al-Haiszam 2014.01.24. 10:52:53

@Poroszkai Attila: ügyesen sikerült a napi politikát idekeverned. Amúgy mégis mi a köze van egy vegyiüzemnek az atomreaktorhoz?

Ibn al-Haiszam 2014.01.24. 10:57:00

@mrperfect: "Képeket berakni bárki tud"

Tudod: ritkánLÁTHATÓtörténelem :-)

2014.01.24. 11:03:47

Tényleg gyíkság tíz sorban elintézni egy ilyen témát, vagy nézz utána és írjál róla bőven, vagy hagyd a francba.

Nyunyo 2014.01.24. 11:05:08

@mrperfect: nem hanyagság okozta!! Kapzsiság

Poroszkai Attila 2014.01.24. 11:13:37

Szó sincs politikáról, de őszintén ehez képest ami a blogban van milyen károkat okoztak az atomreaktorok?

Sword 2014.01.24. 11:20:33

@Poroszkai Attila: Atomenergia párti vagyok, de hidd el, hogy ugyanilyen veszélyes lehet. Itt nem arról van szó, hogy nukleáris energia, vagy vegyianyag, hanem, hogy rossz kezekben ilyen vége lehet bármelyiknek.

Sunsetjoy · http://retemu.blog.hu 2014.01.24. 11:36:29

És aki mondjuk nem tud angolul, az mit csináljon az elvi ábrával? A térképek egyértelműek azoknak is, a képek pedig bőven, de ez egy picit tumbler-szintű posztocskává süllyeszti a bejegyzést...

A blognak már van egy bizonyos renoméja, tartani illene azt, megérdemli.

EddieCivic4g 2014.01.24. 11:42:56

@☉ ☾: @mrperfect: @shitgun: El vagytok tévedve, ez a blog a képekről szól, ha olvasni akartok, rossz helyen jártok.

2014.01.24. 11:48:31

@EddieCivic4g: akkor rossz a koncepció. Egy halom összedobált kép még nem információ. Ennyi erővel egyetlen linkből is állhatna a poszt, ami egy vonatkozó, értelmes anyagra mutat.

☉ ☾ 2014.01.24. 11:52:28

@shitgun: "Fogadjátok szeretettel Izak2 első írását, aki a blog új társszerzője..." - hahaha, a társzerző akkor azt jelenti, hogy nem ír a témáról? Klassz.

Egy sima link jobb lenne, ahonnan a képek vannak, akit érdekel majd utánanéz nem? Blogot meg írjon más.

☉ ☾ 2014.01.24. 11:53:39

Ha valakit érdekel, hogy miről szólnak a képek, kattintson ide:
www.prherald.hu/2012/04/a-bhopali-tragedia/

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2014.01.24. 12:23:54

oké, kicsit lehet tényleg vékony, de Izak2 javára szóljon, hogy tényleg én gondoltam jónak egy elsőposztos szerzőnek a cikket.
igen, a képaláírások valóban hiányoznak... de már több cikk készen van, amit írt és higgyjétek el sokkal jobban sikerültek. minden gyermekbetegség kinőve. néhány cikk évfordulóra van időzítve, így pár hét múlva biztosan megváltozik a véleményetek Izak2-ről!

toto92 2014.01.24. 12:39:16

@shitgun: Kicsit olyan ez, mintha bemennél egy McDonald's-ba, majd nekiállnál reklamálni, hogy miért nem adnak félig átsütött steaket szarvasgombamártással.

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2014.01.24. 12:44:09

@toto92: semmi gond, mást várt. neki is lehet véleménye, amit tiszteletben tartunk.
majd holnap nézzetek rá a blogra, garantálhatom, hogy meg fog változni a vélemény.

mojoking77 2014.01.24. 12:53:00

@toto92: Na, azert a McDonald's-os hasonlitas eros. Inkabb mindjuk, hogy a szenzacios medium filet/borsszosz/vorosbor ebed helyett, ez most egy jol szelet rantott hus sult krumplival... Meg lehet enni, sot finom is, de azert nem ugyanaz... :)

2014.01.24. 13:40:30

Ez eléggé hajaza az Agent Orange gyomirtó (vegyi fegyverként bevetve - thx usa :/) hatásaihoz. Midnenesetre bizarr, hogy Indiában amúgy is elég elburjánzott a mutáció (ld. fa ember www.youtube.com/watch?v=DStwXsmZ3OE), de ezzel együtt ez így hatványozottan ijesztőbb.

Hátrányos helyzetű kaviár 2014.01.24. 15:02:35

Ez egy netes képeskönyv emberek. Ennyi. Aki háttérsztorira vágyik, az felkeresi régi barátját, Mr. Google-t. Hm, azonban tény, a képalák hiányoznak ...

Jolka40 2014.01.24. 16:00:24

@Hátrányos helyzetű kaviár: Egy jó kép többet ér ezer szónál (kínai közmondás).

csivava ellen dobócsillag nuncsaku 2014.01.24. 16:46:15

@Jolka40: Mielőtt kérdezel, keresd fel a guglit. (ókori kínai közmondás) :-))

vinyi 2014.01.24. 18:51:15

Sok helyen a mai napig nem veszik komolyan, sőt szó szerint kiröhögik a munkavédelmet. Persze mikor aztán beüt valami, akkor emberek halnak meg mint itt. A szörnyűség valóban nem a legjobb szó erre.

inkvisitor 2014.01.24. 19:17:23

Komolyabb cégek igenis komolyan veszik az ilyesmit.
Ugyanis van egy, a vezetés és a részvényesek szempontjából igen komoly mellékhatása.
Biztonságtechnika oktatáson említették, hogy a 20. sz. nagyobb ipari katasztrófáinál bűnös cégek összeomlottak, és vagy felvásárolták őket, vagy csődbe mentek. Az Union karbid az egyik legnagyobb volt Bophal idején.
10 évvel később már nem létezett. Túl rssz lett a sajtója, a vevői elpártoltak tőle.

J.László 2014.01.24. 19:43:29

@inkvisitor:
A részvényesek nem a 10 év múlva esedékes profiton szoktak aggódni, hanem az ezévin. Negyedéves statisztikákon összefossák magukat, ha 5%-kjal csökken a profit. Ha 10 év múlva hűlt helye a cégének, az pont annyira érdekli őt, mint téged.

lastah 2014.01.24. 20:14:45

Nálunk is előfordulhat ilyesmi. Nálunk is van minden, ami ott volt. Izocianát gyár, képzetlen rendszerkezelők, hanyag önkormányzat, felkészületlen hatóságok, felkészítetlen civil lakosság 300 méterre a veszélyes üzemektől...és mindez itt, Magyarországon, Kazincbarcikán!

SarahConnor 2014.01.24. 22:57:22

Van egy kép,ami biztosan nem a fenn leírt tragédiával függ össze.
És még két két-három kép, ami gyanús, hogy máshová tartozik.

Dzsohar 2014.01.25. 00:10:43

Akit erdekel a tragedia pontos leirasa az megtalalhatja az alabbi oldalon! Kicsit ironikus, de talalo!
lemil.blog.hu/2011/03/10/vendegposzt_nuklearis_katasztrofak_1_0

kúrórudi 2014.01.25. 11:10:10

@Poroszkai Attila:

"őszintén ehez képest ami a blogban van milyen károkat okoztak az atomreaktorok?"

te agyhalott, még csernobilról se hallottál???

az "ehez" az meg helyesen: ehhez.

ostoba barom

Démonmac1 2014.01.25. 11:42:54

@kúrórudi: Az a gázrobbanás sem magától volt. szép hosszú wikipédia cikk van róla.
Btw én is atomerőmű párti vagyok.
(és szerintem nem kéne idekeverni)

inkvisitor 2014.01.25. 14:02:53

@J.László: A profitcsökkenés nagyon gyors, a 10 év arra kellett, amíg minden kármentéssel együtt kiszenvedett az akkori világelső.

SarahConnor 2014.01.25. 20:08:32

@JTom: alulról a nyolcadik tuti hogy nem ide tartozik, alukról a második és harmadik (a torz gyerekekről) pedig gyanús.

¿Qué tapas hay? 2014.01.25. 21:21:12

"a biztonsági rendszert takarékossági okokból pedig ki sem építették"

Hát a biztonsági, illetve a baleseti lokalizációs berendezések (tartályhűtés, gázmosó, gázfáklya, vízfüggöny) épp' az angol nyelvű rajzon láthatók. Másik kérdés, hogy ezek nem, vagy csak elégtelen módon működtek. Szintén a képen látható 610-es tartály kicsit túl volt töltve a baleset idején.

@mrperfect: @Nyunyo: Ez is, az is. A képet azért árnyalja, hogy a gyár az Union Carbide India Limited üzeme volt, ami egyrészről többségi (51%) Union Carbide érdekeltség a 49%-os kisebbségi rész indiai befektetők és az indiai állam (!) kezében volt. Mind az UCIL, mind az üzem vezetése a helyiek kezében volt.

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2014.01.25. 22:23:36

@Lenina Huxley:
bhopalgasdisaster.weebly.com/what-can-be-learned.html
és
www.google.at/search?tbs=sbi:AMhZZiuZD28Ji8hV5gWsukUirIYgqZO-2ri0wmo9VR6g5uYnKeabJG2TOpNTU71R6wLeH7HsVWWulEJ8apfLRQTRVpXSBy227cVqPto_18hzSUMJbgExTMt7aDl9kuHtaQwI4OuV2WWGU8k-YaRS8VaYwe9cJ1c0lUIDeCeyGvQWT2oJDjwoFritQQ8lUl6eE0D8jlEGKT2NfE54Jvl8dIwhCyFYn4xyOQnrlxWT8tCTfI8kQlUiIxH2YnInVydVWUMUqS4wU5-ZnXUG2xJzTL_1unkAtaCVqxrZXwAS4_1JRn1vaxgfZttBkzqhs6gZiJRLrXONTqgjPPrNu-G1LnwELFZnm8G3XlbfV9cDWyJvekfiwBDAohHt8sYleq-UC7aGGsNWjUoXw4RdOSqJUiTDyqCxbP7hzg23OeWDTZV1_1De5ggYxMkT-5GGt6QOavJYkhULGgDk44Ham_1pEkas_1JnTrKonJ8oFjDJJfyoQ4xy_1dCQK6ZKUNV6AYZClTbzVqVAL9bGUWMRrVXQJ6D0yecc66_1czugUCG050d045c1wYFz42E2buavuniIfu5piUxjF9U5NjpC9QC2cv0DU4w4_1nfA00wUzG2C4ky7dxNi-yVRZwsAMNBFMsWXsGTSOPRpkbD-_1pmt3t7W7vQ_182yt4BZtS0V8HLLMup-56Ew3YAEej8jUgtd0gv9lRFL5HwqpjQj2_1XjuZHQCoFR7UanQHuIMZN8p9Jb63WN40qoNNVBxCtiI0wtOMUQ-KAXDFJ1QeVEAeDVsqt3USfIuN06Vqp1Z1U6lG1rsP5OUV-303fLfJ29cJzVg5p0IfQrMBmqod3ifxGnnyG2L8zrJIWjXQFTZzh-fPSadXjwZlZbL7-M2XrWOLN_1OGgA86Pb5cXJlxUpN-GbQfoOw1AP6GR5NN0Bl_10OJCEiF3vhJUSKv3O_1sZ8j0RQMGJLMtDDz0FXPgIpVqOemx-3TkScwkGNtfeucPWKpF9udVlAr9_1Qh5xL_1lvnC-O-yq3ZnMNQGwmoJM4RN9KXlVI0EpF1JEFlUML6aX1M-OV0_12u7c8beZFkVwtiR6eQEwq7J_1JyU-eEhEroNn4ZcUAG94cxhyJuJC4Iyoa5pZdKhnjwSV0DL6m_1I2_1Vzfciz360epbZGC9uP_1fOD9VRJSK0F_1EVMN1F1v2mfkG4gSF56lSOxmJKcCIqw2x28K-ggcldHf6zkRQE9jmPlCt4ZJgDh1hz-oqzetCFlSOm0pYAPvWEcGic0bHXYqgpLr05kcXcCZjcExlpC_1sx8Q6zp_10PisL0JA0Jj_13iJR2SIlpPCJe1fjsKei3Z6PPHZyE0jChuZCfCPb_14GaNwRVu8VkPi4bv0tQTmuhBXkhZ59AP485hA

SarahConnor 2014.01.26. 15:16:53

@JTom: bocsánat, benéztem. Van egy kísértetiesen hasonló kép (sajnos), azzal kevertem a halott gyermek fotóját.

A torz gyerekek képével egy másik tragédiáról szóló cikket láttam illusztrálva kb három hónapja.

Teszt.Elek 2014.01.26. 16:33:56

@Poroszkai Attila:
Az atom sokkal alattomosabb balesetek estében. Amíg a mérges gáztól elpatkolsz jó esetben azonnal, rossz esetben pár órán belül, addig az atomkatasztrófák esetében leginkább három kategória van:

1) rövid távú (pár óra - pár nap) halálozások (extrém magas közvetlen sugárdózis és alfa / béta sugárzás okozta főleg bőrt és nyálkahártyát érintő szövetroncsolódás.

a halálozás oka általában a szövetroncsolódás következtében fellépő szövődmények (pl vérmérgezés, vagy szerv leállás) eredménye.

Csernobil esetében ilyen rövid távú áldozat talán ha két tucat volt, főleg a megfelelő védőfelszerelés nélküli tűzoltók és 1-2 hősies dolgozó személyében

2) közepes távú (pár hét, pár hónap)
Megfelelően magas, halálos dózisú gamma sugárzás, esetleg a belélegzett, elfogyasztott sugárzó részecskék (por, gázok, szennyezett élelmiszerek) által a szervezetbe kerülő folyamatos sugárzás forrás. Ez a fajta sugárzásból fakadó sérülés tipikusan a DNS roncsolásán keresztül a sejtek osztódási, megújulási képességét rombolja, tehát az olyan szövetek halnak el, amelyek amúgy sűrűn osztódó sejtekből állnak (ezért hullik ki pl csomókban a sugárbetegek haja).

Mivel ilyen szövet több létfontosságú szervben is akad (gyomor - emésztés, bőr, haj és ami talán még fontosabb, a vérképző szervek) ezért ezeknek a nagyfokú károsodása is igen gyakran halálos kimenetelű.

3) Hosszú távú (évek, évtizedek)
Elvi szinten akár egyetlen, a szervezeten áthaladó töltött részecske (ilyen a gamma sugárzás az atomból, de ilyen pl a röntgen sugárzás is, amit az orvosok használnak) is okozhat rákos elváltozást. Persze az immunrendszer normális esetben le tudja küzdeni a rendellenességeket, de a megfelelő DNS sérülés, a megfelelő körülményekkel (pl gyengült immunrendszer) párosítva rákot okozhat.

A sugárfertőzés enyhébb változatai átmeneti hajhullással és mindenféle rosszulléttel járnak, de ebből a szervezet fel tud épülni pár hét alatt. Amit nem lehet se felmérni, se megjósolni, az a nem látható károk mértéke.

Jól kimutatható a daganatos betegségek számának változása a reaktorbalesetek után, azok környékén. Ez egy eléggé jó indikátor.

Ami azonban a legszörnyűbb az egészben, hogy a mérges gáz idővel elillan, illetve megfelelő vegyi módokon semlegesíthető.

A sugárzó anyaggal nem tudsz mit kezdeni. Az ott van és amíg le nem bomlik (ez bizonyos anyagok esetében órákat, más anyagoknál évtizedeket, vagy akár évszázadokat is jelent) addig sugározni fog, igaz az idővel egyre kisebb intenzitással.

Ezért gáz pl ami Csernobilban történt és ezért problémás Fukushima.. hosszú időre lakhatatlanná tud tenni nagy területeket egy-egy baleset.

Mellesleg Csernobil kapcsán érdemes megjegyezni, hogy egész európa igen nagy adagot kapott belőle annak idején, ugyanis az időjárás előbb észak felé vitte a sugárzó felhőt, majd szétterítette szépen kelet és közép európa fölött.

Volt is annó hiszti idehaza, amikor MO-i kertben nevelt káposztán mértek az eü. határérték feletti sugárzást.

A fentiektől függetlenül azonban én 100%-ig atompárti vagyok. Csak azért, mert valami veszélyes, még nem szabad eldobni.

Félni kell tőle, igen.. az egészséges félelem ugyanis óvatossá és figyelmessé tesz. Csernobil azért történhetett meg, mert az akkori szovjet nukleáris dogma szerint a szovjet reaktorok "tökéletesek" voltak és "nem tudtak felrobbanni". Ezért az operátorok nem csak, hogy nem részesültek megfelelő képzésben a lehetséges balesetek kezelését illetően (minek képezzük ki őket valamire, ami soha nem fog megtörténni), de többen el sem tudták képzelni, hogy amivel dolgoznak az akár veszélyes is lehet, ezért nem fordítottak olyan figyelmet a biztonságra, mint kellett volna.

Fukushima már más lapra tartozik, bár ott is felmerül az emberi felelősség, hiszen egy olyan helyre építettek atomerőművet, megfelelő biztonsági megoldások nélkül, ahol mind a tsunami, mind a földrengés egy jól ismert jelenség.

Arra pedig, hogy a kettő együtt úgysem fog bekövetkezni :) nos vélhetően ezért tartunk most ott, ahol.

Érdemes még megjegyezni, hogy a fukushimai helyzet amennyire én tudom, még ma sem stabil.. jelenleg sem üzemel stabil és ami fontosabb, zárt hűtési rendszer az erőműben, ezért folyamatosan termelik az erősen szennyezett hűtővizet, amit hatalmas tartályokban tárolnak.. érdemes megnézni, egyszerre mókás és szomorú is.

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2014.01.26. 16:56:49

@Lenina Huxley: semmi baj, örülök, ha megmozgatott a téma. végülis ezért csinálom/csináljuk

¿Qué tapas hay? 2014.01.26. 23:01:56

@Teszt.Elek: Szép, hosszú, alapos hozzászólás. De jópár vitatható dolog van benne.

Érdekes világnézeti kérdés, hogy mi jobb egy ipari katasztrófánál: gyorsan és biztosan meghalni, vagy a közeli halál valamilyen valószínűségű lehetőségének áldozatává lenni.

A három kategóriáról: ennyire nem lehet leegyszerűsíteni ezt a kérdést. Az ionizáló sugárzás fizikai hatás, nagyon nagy dózisú expozíció kell ahhoz, hogy ebből determinisztikus halál legyen. A kisebb dózisoknál meg végtelen számú tényező (milyen nuklid, milyen, és mekkora energiájú sugárzás, külső, vagy belső terhelés, belső terhelésnél milyen inkorporációs út, mekkora a fizikai és biológiai felezési idő stb.) függvénye, hogy a halál valószínűsége mekkora lesz.

"egyetlen, a szervezeten áthaladó töltött részecske (ilyen a gamma sugárzás az atomból..."
Hm. Milyen töltése van a gammafotonnak? (semmilyen)

"Jól kimutatható a daganatos betegségek számának változása a reaktorbalesetek után"
A daganatos betegségek kialakulása megint nem egy determinisztikus folyamat. Amit elismerten kimutattak pl. Csernobil esetében, az a gyermek és kamaszkori pajzsmirigyrák gyakoriságának a megnövekedése az érintett populációban. Más daganatos betegségre eddig még statisztikailag igazolt növekedési adat nem volt.

"A sugárzó anyaggal nem tudsz mit kezdeni. Az ott van "

Ott. Mérhetően és kimutathatóan, ami alapján el lehet dönteni, hogy lakható-, vagy sem. Ukrajnában a baleset miatt 2600 km2 területet zártak el. Ebből ma, 2014-ben 2000 km2-nyi területre már vissza lehetne költözni, ha lenne valamiért oda visszaköltözni, nem loptak volna el minden mozdíthatót onnan 28 év alatt, illetve ha Ukrajna nem akarná mindezt politikai ütőkártyának felhasználni.

"Csernobil azért történhetett meg,..."

Alapvetően téves gondolatsor. Az operátorok pontosan ismerték mivel dolgoznak, sőt azt is, hogy az adott helyzetben mi lett volna a teendő, lévén mind a reaktor üzemeltetési utasítása, mind a kísérleti munkaterv ezt elég pontosan meghatározta. Csak éppen a helyszínen jelenlévő helyettes főmérnök mindezt felülbírálta.

"Fukushima már más lapra tartozik..."

Kétségtelen. Teljesen egyetértek itt a tervezési hibával, csak épp nem magának az erőműnek az elhelyezésé volt a probléma, mert végülis a Japán történelem legnagyobb földrengését kibírta, és szépen szükségüzemre váltott, csak épp a szükségáramforrások sebezhetőségével nem számolt senki.

Dinkainka 2014.01.27. 05:16:51

@Lenina Huxley: Genetikai károsodást okoz.

Teszt.Elek 2014.01.27. 20:56:42

@¿Qué tapas hay?: A legtöbb tudományos pontban igazad van, valóban nem fogalmaztam eléggé pontosan, bár szvsz a lényeg így is benne van.

Ami Csernobilt illeti, azon vitatkozhatnánk, de ne tegyük :) nem arról szól ez a blogposzt. Sok és sokféle irodalmat elolvastam Csernobil kapcsán és bár a felszínen valóban igazad van a főmérnök kapcsán, de ha mélyebben belemennénk a témába és a miértekbe, lehet a végén te is úgy látnád a dolgot, ahogyan én.

A világnézeti kérdésről meg annyit, hogy ha mennem kell, akkor inkább gyorsan, mint heteken át agonizálva. :)
süti beállítások módosítása