Lódz-i gettó színes képei - 1943

2014. január 18. JTom

69 éve ezen a napon érte el a szovjet Vörös Hadsereg a lódz-i gettót. Mindössze 110 lakót találtak a felszámolt városrészben.

1987-ben egy bécsi antikvárium alagsorából kerültek elő ezek a hihetetlen színes felvételek, amelyek a lódzi (németül Litzmannstadt) gettó mindennapjait mutatják be. A fotós, Walter Genewein, a gettó könyvelője - maga is a náci párt tagja -, szabadon járhatta be a gettó utcáit, vagy akár a németek által létesített kényszermunkahelyeket. A képek elkészültének idején még látszólagos nyugalom volt a város zsidók lakta részében. Járt a villamos, élelmiszeren kívül egyéb cikkeket is lehetett vásárolni a bolhapiacon.

The Lodz Ghetto in 1943 (1).jpg

The Lodz Ghetto in 1943 (2).jpg

The Lodz Ghetto in 1943 (3).jpg

Szabóság.

The Lodz Ghetto in 1943 (4).jpg

Könyvárus a bolhapiacon.

The Lodz Ghetto in 1943 (5).jpg

Zsidó tűzoltóbrigád.

01.jpg

Szalmabálák szállítása.

02.jpg

Szőnyegkereskedés.

03.jpg

Fafeldolgozó üzem.

04.jpg

Tűzoltók sorakozója.

05.jpg

Hans Biebow a gettó civil parancsnoka. A háború vége után Németországban bujkált, de egy volt táborlakó felismerte. Brémában tartóztatták le 1946-ban. Kiadták Lengyelországnak, ahol a tárgyalás során bűnösnek találták és kötél általi halálra ítélték. 1947-ben akasztották fel.

06.jpg

Öreg zsidó, mögötte Biebow.

07.jpg

A deportálást végző német katonák eligazítása.

09.jpg

Auschwitzba induló szerelvény.

10.jpg

Zsidó deportáltaktól elkobzott értéktárgyak.

11.jpg

A gettó határát jelző tábla és kerítés.

08.jpg

12.jpg

Sorban állás élelmiszerért.

13.jpg

A németek itt is megtalálták a velük együttműködő zsidó vezetőt Hájim Mordeháj Rumkowski személyében. A gettó likvidálásakor családjával együtt kivégezték.

14.jpg

Gyerekek állnak sorban ételért.

The Lodz Ghetto in 1943 (7).jpg

The Lodz Ghetto in 1943 (8).jpg

The Lodz Ghetto in 1943 (9).jpg

The Lodz Ghetto in 1943 (10).jpg

The Lodz Ghetto in 1943 (11).jpg

The Lodz Ghetto in 1943 (12).jpg

The Lodz Ghetto in 1943 (13).jpg

The Lodz Ghetto in 1943 (14).jpg

The Lodz Ghetto in 1943 (15).jpg

The Lodz Ghetto in 1943 (16).jpg

Zsidó postás.

The Lodz Ghetto in 1943 (17).jpg

A lódz-i gettó a második legnagyobb ilyen létesítmény volt Lengyelországban a varsói után. Amolyan gyűjtőhelyként is funkcionált, hiszen Auschwitz és Chelmno felé szállítandó transzportokat itt "pihentették", amikor feltorlódott a létszám a megsemmisítőtáborokban.

640px-Litzmannstadt_Ghetto_plan.svg.png

Pologne,_20_Mark_du_Ghetto_de_Lodz.jpg

1940_getto.jpg

Lodztelephone.jpg

Telefonközpont a gettóban

A gettónak saját fizetőeszköze, telefonközpontja, pályaudvara volt. Természetesen itt is zsidó "rendőrséget" szerveztek, akik feladata a rendfenntartáson túl a szervezkedések bejelentése volt. Nekik kiemelt élelmiszer fejadag és készpénz járt.

Ghetto_entrance.JPGZsidó és német rendfenntartók a gettó bejáratánál

1944-re a helyzet gyökeresen megváltozott. A szovjet front közeledtével a németek elrendelték a gettó - Lengyelországban utolsóként - felszámolását. A megmaradt lakosságot Auschwitzba és Chelmno-ba szállították. A teljes emberállomány aki megfordult a gettóban kb. 204 ezer főre tehető.

Children_headed_for_deportation.JPG1943. Gyerekmenetoszlop indul Chelmnoba

Ha van időtök és továbbiakban is érdekel a téma, csaknem az összes megtalált színes fotót (297 darabot egészen pontosan) megtekinthetitek ITT.

(via)

A bejegyzés trackback címe:

https://ritkanlathatotortenelem.blog.hu/api/trackback/id/tr125759595

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nandras01 2014.01.19. 12:18:53

volt annak valami jelentősége, vagy különleges jelentése, hogy egyesek a hátukon viselték a sárga csillagot?

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2014.01.19. 12:23:13

@nandras01: én úgy láttam, hogy a hátukon IS viselték. talán, hogy hátulról is meg lehessen különböztetni... talán valaki okosabb nálam és megmondja majd.

nandras01 2014.01.19. 12:42:34

@JTom: igen, először én is erre gondoltam, de miért csak egyesek viselik így?
esetleg egy morbid divat lehetett..?
(a zsidókra amúgy is jellemző egy sajátságos humor, ahol saját magukat kíméik a legkevésbé)

verkagrafomanka 2014.01.20. 09:06:15

No offense, de ha már belinkelik az eredeti "cikket", akkor legalább vehették volna a fáradtságot, hogy megnézzék az átvett képek címét. Az "Auschwitzba induló szerelvény" ugyanis Chelmnóba indul: collections.yadvashem.org/photosarchive/en-us/6464349_7655.html
Egyébként nagyon jó.

micsoda? 2014.01.20. 09:32:21

Borzalom, sirni volna kedvem. Ember, embernek farkasa, amikor még a leghosszabb élet is oly rövid.

tollas 2014.01.20. 09:36:23

Érdekes képsorozat, meg az is érdekes, hogy az Index a magyarországi svábok deportálásának napján reklámozza, arról viszont egy szót sem ejtve.

silent76 2014.01.20. 09:45:21

Honnan lehet tudni, hogy az utolsó képen a gyermekoszlop Auschwitzba indul?

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2014.01.20. 09:58:41

@silent76: @afranciasvera: ahogy a kolléga rámutatott, nem Auschwitzba, hanem Chelmnoba, (talán a fotós megjegyzéséből, ki tudja) való igaz, elírtam. szorri, javítom.

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2014.01.20. 09:59:34

@tollas: hát ez nem az index hibája, én időzítettem TEGNAPRA, mert akkor volt évfordulós.

szamarhegy 2014.01.20. 11:02:00

@tollas: Sajnos mindig előkerül valaki, aki ezeket a rémségeket és az emlékezést szembeállítja, versenyként értelmezi....

Elszomorító képsorok, látni ahogy emberek tízezrei sodródnak úgy, hogy (tudjuk) az életükről már nincs önálló döntésük...

netukki 2014.01.20. 11:15:16

@JTom: A lényegen nem változtat, Chelmno-ban is megsemmisítő tábor volt.

en.wikipedia.org/wiki/Che%C5%82mno_extermination_camp

Jenyei 2014.01.20. 11:19:45

Szörnyűség az egész. Az én családom "csak" felvidéki kitelepített volt, édesanyám is vagonban utazott hetekig, de mégis élet várta itt őket, ha nyomorúságos is. Azok a lányok, akik ott mosolyognak a fényképen, a telefonközpontban...
Az ember csak néz, és nem talál szavakat.

Szúnyog 2014.01.20. 11:55:48

Kicsit több zsidó témát nem lehetne nyomatni a svábok kitelepítésének napján?

martineden 2014.01.20. 12:11:51

@silent76: Az talan mindegy.De nagyon humanus ugye,hogy a szuleiktol mar elszakitottak oket.Ha csak ennyit csinaltak volna a nacik,mar aljasok

Szúnyog 2014.01.20. 12:31:53

@martineden: és azt honnan lehet tudni, hogy a képen szereplők szüleiktől el lettek szakítva?

silent76 2014.01.20. 12:35:22

@Szúnyog: Ezt szerettem volna pont kérdezni. @martineden: Szerintem "az talán" NEM "mindegy".

martineden 2014.01.20. 12:37:33

@Szúnyog: Talan rosszul latok es mindegyik gyerek zsebeben van egy apa vagy anya.Hulye

martineden 2014.01.20. 12:40:40

@silent76: Szerintem "az talán" NEM "mindegy...Mint mar irtak,mindket helyen megsemmisito tabor vol.Tehat mindegy.A vegeredmeny ugyanaz.

Szúnyog 2014.01.20. 12:41:48

@martineden: Nem gondolom, hogy hülye lennék, mert egy ilyen képről nem a gyilkolás jut eszembe. Ma reggel is láttam pár gyerekcsoportot 1-2 felnőtt kíséretében. Lehet, hogy szüleiktől elszakítottak voltak?

silent76 2014.01.20. 12:46:48

@Szúnyog: Egyébként meg lehet, hogy vak vagyok, de nem látok sárga csillagot egy gyermeken sem...

2014.01.20. 13:00:11

Szomorú aktualitást ad a képeknek, hogy jelenleg Izraelben zsidó emberek zárnak gettókba arabokat.

martineden 2014.01.20. 13:00:44

@Szúnyog: Ne erolkodj.Dicso naci peldakeped aki fenykepezte irta a kep ala hova indultak a gyerekek.

Szúnyog 2014.01.20. 13:08:20

Ja, ahogy szorul a hurok, jön a nácizás. :))
Én azt látom, hogy a szerző írt valamit a kép alá.
Tudod, hogy a "haláltoboroknak" nevezett munkatáborokban meghaltak számát az elmúlt évtizedekben a töredékére vették vissza? Volt, ahol 2,5 millióról 100 ezerre. Bocs, de normális embernek vannak fenntartásai az ilyen képekhez fűzött magyarázatokkal.

martineden 2014.01.20. 13:13:54

@Szúnyog: Te barom,Ha egy ,mondom egy gyereket megoltek a peldakepeid,mar aljas szemet dolopg volt.A hurok pedig a magadfajta nyakan szorult,ha vegig olvastad a cikket

Szúnyog 2014.01.20. 13:24:43

Barmozz, nácizz, ha ennyire futja. Igen, egy is sok. Csak nagyon nem mindegy a szám, ugyanis itt ezek a számok 70 éve "számlázási alapot" képeznek, szemben pl. a Délvidéken kivégzett kb. 70.000 magyarral és svábbal szemben, akikről egy szó sem esik.

0xFFFF 2014.01.20. 13:46:51

@Szúnyog: Ha gondolod, ha nem, ritka hülye vagy. Ez itt nem a gárdaavató utáni berúgós buli, ezért nem vagy népszerű.

Szúnyog 2014.01.20. 13:50:37

@0xFFFF: érdemben is tudsz valamit mondani? Miben nincsen igazam?

martineden 2014.01.20. 13:50:40

@Szúnyog: Talan nem kellet volne ott garazdalkodni elotte es akkor nem tortenik meg.De a nacik akkor sem birtak magukkal,utana meg sirnak mint a taknyos gyerek.

Szúnyog 2014.01.20. 13:54:11

@martineden: érveid elfogytak, vitának vége. (Holnap lefotózom reggel a gyerekcsoportot, majd 70 év múlva közzé lehet tenni a képet mondjuk ezzel a képaláírással: liberális és baloldali demokraták gyermekeit vezetik átnevelő táborba az orbáni diktatúra idején.)

martineden 2014.01.20. 13:58:51

@Szúnyog: Neked viszont nem volt erved.De hat mit lehet varni egy jobbikostol.4 faiskola legalabb meg van?

Szúnyog 2014.01.20. 14:01:42

@martineden: érbem? Nekem egy kérdésem volt, az, honnan lehet tudni, hogy azon a képen zsidó gyerekek vannak, ráadásul éppen haláltáborba menet. Erre jött a barmozás, nácizás. Válaszul. :)) Ennyi.

martineden 2014.01.20. 14:15:03

@Szúnyog: érbem? ...ez mi jobbikcsicska?

helixpomatia 2014.01.20. 14:22:49

@martineden: encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQehhFLNcshyTrwDiG4GiVYHRpTt9Y7GP5EJLodzqnjtxlK1bUXJg

@Szúnyog: Akkor remélem Te jó szível beállítottad volna a saját gyerekeidet a sorba, Te meg mentél volna dolgozni a "csak munkatábor"-ba.

Mária 2014.01.20. 14:24:50

A város neve Łódź.

Ha németül ott van a posztban, érdemes lenne kiírni lengyelül is.

Szúnyog 2014.01.20. 14:25:59

@helixpomatia: Hm, ez se válasz a kérdésemre. Nyomjátok a dogmát, amit elétek tesznek, megeszitek.

tjunior 2014.01.20. 14:27:32

@Szúnyog: ja, csak 100ezer, akkor minden meg van magyarázva, meg nem halál "csak" munkatáborok, gondolom a szovjet "nemhalálcsakmunka" táborokról is ez a véleményed.

Szúnyog 2014.01.20. 14:33:04

@tjunior: te is terelsz. Nekem egy kérdésem volt, arra senki nem válaszol, csak nyomja a szitkozódást.
Egyébként mint fentebb írtam, a XX. század sok-sok népirtása közül a számoknak azért itt van a legnagyobb jelentősége, mert az egyetlen, ahol rendre fizetni kell. Sok esetben per fő áron.
Meg az is áll, hogy egyszer azzal jönnek a holokausztozók, hogy egy ember is milyen fontos, máskor meg hatalmas számokkal, mutatva, ez ennél-annál a népirtásnál fontosabb. Sehogy se kerek ez.

szép új világ... 2014.01.20. 14:37:59

Ettől, a "nem halál-, csak munkatábor"-tól kifordul a gálám. Mint ahogy attól is, hogy egy népirtást úgy próbál néhány véglény relativizálni, hogy "kevesebb ember volt", "más borzalom is volt az emberiség történetében". Volt. Nem kevés. Ettől még egy pillanatig legalább érdemes lenne csendesebben... Minden ilyen esetben.

Szúnyog 2014.01.20. 14:42:25

@szép új világ...: nekem meg attól fordul ki, hogy állandóan ezt hallgatom, a többiről szinte egy szó sem esik. S itt sem a svábokról esik ma szó.
Párhuzamosan nyomják, Marx szobrának ott a helye, ahol van. Miközben a marxizmus-leninizmus zászlaja alatt nagyságrenddel több embert öltek meg.
Ebben az esetben meg egy kérdést sem lehet feltenni.
(Egyébként igenis nagy a különbség a halál- és a munkatábor között. Különösen a tábor célját illetően, s így a táborhoz csatolt dogmák alátámasztását illetően.)

McKinney 2014.01.20. 15:06:03

Köszönöm a posztot, megrendítő és tanulságos.
@Szúnyog: ha tényleg érdekelne a kitelepített svábok - vagy bárki szenvedő - sorsa, akkor gyűjtenél róluk anyagot, képeket stb.,írnál blogot és ha elég ütős az anyag, hidd el azt is kitenné az index.
De attól félek, ti csak gyűlölködni tudtok.

komplikato 2014.01.20. 15:24:58

@Szúnyog: "Erre jött a barmozás, nácizás. Válaszul."

Utána a téma feszegetéséből egyértelműen kiderült, hogy nem ok nélkül. Bezzeg amikor a spanjaid kitették a YouTubre azt a videót ami szerint a szidók csak üdülni jártak Auswitchba, miközben a filmfelvételek direkt a Vöröskereszt megnyugtatására készült kamu minta munkatáborban készülték, azt puszira el kellett hinnie mindenkinek ... Vagy amikor a Mandelát gyalázó cikkek egyszerre kijöttek mindenhol és a "négerek" áldozatainak képeit kellett bevenni, miközben akkora idióták voltak, hogy a forrást vissza lehetett nyomozni és jó részük egyértelműen máshol készült, azt el kellett hinni. (Hogy a lesoványodott halott FEKETE nőről kellett elhinni, hogy jómódú fehér akit meglincseltek.)

tjunior 2014.01.20. 16:03:46

@Szúnyog: kit érdekel, hogy mire nem válaszoltak neked, egy teljesen más dolog zavart és írtam le a véleményem, kettőnk közül te vagy az aki terel...

semmiselesz 2014.01.20. 16:04:32

Na most a " Zsidó és német rendfenntartók" -ra a zsidót azt kápónak hívták a németet meg ss-nek.

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2014.01.20. 16:33:53

@semmiselesz: így van... és mindannyian rendet tartottak fent.

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2014.01.20. 16:41:43

@Szúnyog: értem én a problémád. de ha megnézed a poszt időpontját, láthatod, hogy nem mai. hogy az index miért ma tette ki, azt tőlük kéne megkérdezni. az i2 szerkesztők listája benne van az impresszumukban. a svábokról is fogok írni, már vannak hozzá képeim. próbálok 100%-osan pártatlan maradni, már csak azért is, mert nem képviselem egyik pártot, vagy szervezetet sem. az aktuálpolitikától pedig végleg hányok, tehát az meg szóba sem jöhet. ez egy fotóblog. képekkel. most éppen egy tegnapelőtti posztot nézünk, aminek az égvilágon semmi köze a svábokhoz, arabokhoz, volapükökhöz. azok az emberek történetesen zsidók. lehetnének svábok, arabok, vagy volapükök. de nem. lehetne itt egy földrengés áldozatául esett perui is, de éppen most 1943-as lengyel képeket látunk.
én örülök minden látogatónak, aki járt már itt, az tudja. de mellőzzük az ilyen gyűlöletpárbeszédeket a jövőben, ha lehet.
köszi, hogy elolvastad.

2014.01.20. 17:10:23

"JTom: a svábokról is fogok írni, már vannak hozzá képeim"

Nem fogsz Te a svábokról írni, csak itt nyugtatgatod azokat ezzel, akik azt gondolják, hogy a világtörténelem nagyon sok népírtása közül miért csak a zsidók vannak emlegetve nap mint nap.

Jelenleg is folyik népírtás pl. Afrikában, arról sohasem fognak megemlékezni.

tjunior 2014.01.20. 17:23:16

@Lindalinda: mi tart vissza, hogy megemlékez bármelyik népirtásról?

sanyix 2014.01.20. 17:26:57

Hát ez sajnos így van, ha valaki megkérdőjelezi, mindig megy a nyugtatgatás hogy minden népirtás ugyanúgy szörnyű volt... De azért megy a relativizálgatás, a Holokauszt™ felfújása(tények figyelembe vétele nélkül), a többi elsikálása (nem is volt annyi, terroristák voltak, megérdemelték, stb).
Mondjuk nem meglepő, a Holokauszt™ óriási biznisz, kárpik(lásd a Holokauszt™ túlélők állítólagos élettartama kiugróan magas a normál emberekhez, vagy más kárpi nélküli népirtás túlélőihez képest), állami támogatások, mutyi lehetőségek, na meg jól el lehet rejteni a háborús bűnöket, gettósítást, népírtást egy jó ízű nácizással, és antiszemitázással, akár terroristák, gyilkosok is megbecsült államférfiak lehetnek, a polkorrektség fegyverének használatával.

2014.01.20. 17:49:15

"Tjunior: mi tart vissza, hogy megemlékez bármelyik népirtásról? "

Csak akkor jelenne meg, ha a végére odaírnám, hogy bár szörnyű ez is, de eltörpül a...

a végét tudod

wallenberg8801 2014.01.20. 17:49:52

@sanyix:

Az a kifejezés hogy "holokauszt túlélő" önmagában abszurdum, mert a holokauszt az halálos dolog, halálos dolgot nem lehet túlélni. Hogyan élték túl a gázkamrát?

Szúnyog 2014.01.20. 18:24:58

@JTom: én sem arra gondoltam, hogy te időzítetted a mai napra. Azt viszont gondolom, hogy az index nem véletlenül tette ma ki.

himpellér 2014.01.20. 19:20:49

A svábok kitelepítéséről egy sort sem írt az Index.Szégyellhetik magukat!

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2014.01.20. 19:41:35

@himpellér: elárulom ezt a cikket sem az index írta. ott kéretik reklamálni. üdv.

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2014.01.20. 19:43:28

@Szúnyog: tegnap két cikk is volt kint erről a blogról sztem egyszerűen sokallták volna betenni harmadiknak... nem kell mindig összeesküvést szimatolni :)

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2014.01.20. 19:45:11

@Lindalinda: nem szoktam hazudni. 8 jó képem van eddig, ami kevés. ja és nem csak magyar svábokról.

Pszt! 2014.01.20. 21:33:51

Nem tudná a bloggazda a náci trollokat egyszer és mindenkorra kitiltani?

Gyurma73 · https://plus.google.com 2014.01.20. 22:02:58

Ahogy elnéztem nem éltek rosszul,és személyvinatba szálltak és nem marhavagonba

Gyurma73 · https://plus.google.com 2014.01.20. 22:05:03

Mondjuk azt sem értem hogy miért végezték ki az együttműködő zsidó családját is??
Gyerekekkel együtt?

bioLarzen 2014.01.20. 22:10:18

@triumphator: Hála remek nyelvészettanáromnak az egyetemről, igen ;)

bio

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2014.01.20. 22:22:09

@Pszt!: nem érték még el az ingerküszöbömet... :)

Regele Márton 2014.01.20. 23:29:44

Egy cseppet se szép ezeket a képeket nézegetni. A holokauszt nemcsak a zsidókról szól. Bár szerintem szeretnék kisajátítani, de ezt nem tehetik. Ez nem fog menni. Csak azért sem, mert nem csak róluk szólt , Pl. Katny. alhangon 20.000 lengyel. Ukrajna: 3.000.000 (kiéheztetés) Magyarországról vagy 400.000 "mindenféle" (homokos, cigány, politikai ellenfél,nemzetiségi) elűzetése...stb...nem igazán az amire büszkék lehetünk....

Valaha valahol valaki 2014.01.21. 08:15:45

Igen borzaszto latvany.az is igaz hogy nem az egyetlen nep volt a zsido kit irtottak,de az egyetlen kiknek hibajuk csak annyi volt hogy zsidonak szuletett,.sajnos eltelt kozel 70 ev es most is vannak emberek kiknek a szemebe ezek lattan most sem szokik konny ,es mereszen itelkeznek. Igen a 21 szazadba ezt csak lehet

Plumper_ 2014.01.21. 09:15:05

@silent76: onnan, hogy ezt már kikutatták. ha nem Auschwitz-ba, akkor másik megsemmisítő táborba, vagy máshová, ahol megölték őket.

@Valaha valahol valaki: ne relativizálj. máig a zsidógyűlölet az egyik legerősebb betegség, ami szinte mindenhol jelen van a világon. amit mondasz, olyan alapon ha megöli egy gyilkos a családodat, mert ők magyarok, mondhatná valaki, hogy naés, évente 400 gyilkosság történik az országban és mindig 10millióan vagyunk?

@Regele Márton: amire nem lehetünk büszkék az az, hogy a magyar kormányok megbélyegezték, kirabolták majd deportálták a magyar zsidóságot, a németek nyomására, de önként és 95%-ban magyar segítséggel. te is relativizálsz. a holokauszt egy utólagos elnevezése annak, amit a németek kiterveltek majd végrehajtottak a csatlósaik által. a cél az volt, hogy az európai, majd később a teljes világon élő zsidósgot elpusztítsák. nem hadicselekményben meghalt emberekről van szó, hanem olyanokról, akiket csak azért zártak el, hogy aztán megöljék őket, csecsemőtől az aggastyánig. ha ezt nem érted, tudatlan vagy, vagy gonosz.

@himpellér: az most hogy jön ide?! az indiánokról is mindjárt szó lesz meg a dinoszauruszok kihalásáról? téged nem a svábok érdekelnek, hanem az, hogy kisebbítsd a zsidóság akkori tragédiáját. a svábok közül különben sokan megérték a pénzüket, amikor a zsidók elleni fellépésről volt szó.

@Lindalinda: a fentieket neked is írom.

@wallenberg8801: elmondom neked, hogy a holokauszt utólagos megnevezése annak a népirtásnak. halálosnak szánták és 4 év alatt volt is ideje a németeknek és csatlósaiknak kivitelezni. Lengyelországból teljesen eltúntek a zsidók, Magyarországról a vidéki zsidókat ölték meg, még arravolti idejük. Voltak túlélők, sokan olyanok, akiknek centin múlott az élete.

@Szúnyog: szerintem ne a kurucinfó firkálmányaiból indulj ki, hanem ott van pl. a degob.hu vagy éppen Braham monográfiája a magyarországi holokausztról. Nem nyilvánvaló, hogy 1945-ben kevesebbet tudtak arról, mi t9örtént összességében, mint 1968-ban, 1998-ban vagy 2010-ben?

gzeevi 2014.01.21. 09:43:01

@Lindalinda: Teljesen félre vagy tájékoztatva. IZRAELBEN egyetlenegy arab gettó sem létezik, az arab állampolgároknak ugyan olyan személyi igazolványuk van, mint bárkinek, saját falvaikban, városaikban élnek, választanak és választhatók, benn ülnek a parlamentben. Van arab tábornok, rendőrtábornok, zsidó községemben arab a klinika igazgatója, a főgyógyszerész, stb. A PALESZTÍN AUTONÓMIÁBAN vannak menekülttáborok, 20 év nem volt nekik elég felszámolni őket. Más arab államokban 65 év sem - ott vannak a gettóid.

silent76 2014.01.21. 10:22:25

@Plumper_: igazad van, de: elég volt, hogy egyfolytában bűnösnek vagyunk kikiáltva. Az ószövetség is kimondja, hogy a fiúk nem felelősek apáik bűneiért. Nekem semmi közöm az egészhez, mert 31 évvel a holokauszt után születtem. Én sem várom el a törököktől sem, meg az osztrákoktól sem, hogy a bocsánatomért esedezzenek, mert annak idején elvették Magyarország szabadságát. Itt az egész arra megy ko, hogy minél több kártérítést csikarjanak ki. Így csak a ellenszenvet szítják maguk ellen.

manes 2014.01.21. 10:58:14

Szomorú ezt látni. Sokat jártam Lódzba mert a nejem oda valósi. Ahogy nézem a képeken az épületeket szinte semmi se változott. Ma is ugyan igy néznek ki...

Plumper_ 2014.01.21. 13:04:56

@silent76: valami nagyon nincs tisztázva sok ember fejében. senki nincs bűnösnek kikiáltva! az akkori magyar politikai rendszer, rezsim és kormányok voltak bűnösek, amiért tevékenyen fűtötték a gyűlöletet majd aktívan deportálták az ártatlanokat stb....ez történelem.
tehát még egyszer: senki, ma élő és csak 1945 után született ember nincs bűnösnek kikiáltva. bűnösök akkoriban voltak, még élnek olyanok, közel a 100-hoz, akiket nem ítéltek el. ez egy dolog.
a másik dolog a történelemmel, a felelősséggel való szembenézés. nézd meg, hogy Németország nyugati fele rögtön a háború után elkezdte ezt a folyamatot és hová jutottak ma. nincsen bűnös nép, hanem bűnös emberek vannak.
(éppenséggel a korabeli magyar zsidó vezetést is terheli felelősség, mert gyáva és tehetetlen volt, de ez megint másik történet)
tehát meg kell nyugodni, ismerni a tényeket és levonni a konzekvenciákat. pl. azt, hogy többé nem esünk abba a hibába, többé az nem történhet meg. ez nem csak "zsidó kérdés", hanem az egész magyar társadalom kérdése, problémája.

silent76 2014.01.21. 16:17:14

@Plumper_: Örülök, hogy ezt így leírtad. 100%-ig egyetértek. Az a baj, hogy a mai zsidó vezetök (MAZSIHISZ stb.) szerintem nem így gondolja. Van még egy kérdésem. Meddig kell még szerinted még kártérítést fizetni?

Plumper_ 2014.01.22. 11:22:28

@silent76: nem tudok arról, hogy ne így gondolnák. egyszerűen nonszensz lenne hibáztatni ma élőket az akkor történtekért. aki ilyet tesz, az buta és feszültséget kelt. nem tudok olyanról, aki a ma élőket, vagy akkoriban gyerekkorúakat hibáztatna bámiért is. tehát még egyszer: csakis arról van szó, hogy levonjuk a tanulságokat. Magyarország annyira jó helyen van, olyan jók az adottságai, hogy nem kellene nagy megerőltetés, hogy közösen nagyon vonzó országot építsünk.
A magyarországi holokauszt áldozatai utáni, a leszármazottaknak vagy túlélőknek járó kárpótlások a 90-es évek közepén lezárultak. Azonban manapság is előkerülnek olyan ügyek, mint a müncheni több száz darabos festménygyűjtemény, amelyet a tulajdonosa nem hajlandó kiadni. A festmények egy részének már nincs örököse, másnak van / lenne.
A kárpótlási pénzekről nagyon sok hivatalos oldal szól.
Az akkoriban elrabolt vagyont lehet pótolni, az életeket sosem.

engelbert (törölt) 2014.01.25. 20:06:31

A "deportálást végző német katonák" olyan kövérek, hogy alig éri át őket a derékszíj.

Hümér Troppauer 2014.01.25. 22:14:05

@JTom: (off)A svábság kitelepítéséről van egy hihetetlen történetem, de nem osztanám meg nyilvánosan. Mivel fotók is vannak, a szereplők még élnek, csak e-mailben mesélnék. A történet megérne egy rendes, értő feldolgozást, és közzétételt.
Üdv,és köszi

l. ember 2015.02.14. 18:10:25

azt hiszem, nem árt napirenden tartani ezeket az eseményeket, amíg ennyien vannak, akik simán megtennék újra, de legalábbis nem értik, hogy milyen gondolatok és folyamatok vezetnek egy népírtáshoz
süti beállítások módosítása