1980. Siófok
Siófoki autóbusz-baleset
1980. június 30-án 20:53 perckor Siófokon történt baleset, amelyben a Nagykanizsáról Székesfehérvárra gépmenetben közlekedő, MÁV M62 sorozatú dízelmozdony elgázolta a Darnay téri, a baleset időpontjában közút felé vörös jelzést adó útátjáróban a Kapos Volán 2-es számú helyi járatú, Ikarus típusú, GF-22-68 forgalmi rendszámú autóbuszát. A balesetben 19-en haltak meg, 12-en szenvedtek súlyos sérüléseket.
A buszt vezető Kovács László autóbusz-vezető a Kapos Volánnál dolgozott. Minden évben beugróként dolgozott a nyári, telt házas autóbuszok továbbításában Siófokon. A busz vezetőjét kollégái csendes, szabályszerető emberként ismerték, panaszt soha sem hallottak rá. A baleset idején már 13 órája volt szolgálatban, ebből 6 órát vezetett.
A baleset idején fiatal, 2 hete vizsgázott mozdonyvezető gépmenetben közlekedett Nagykanizsáról Székesfehérvárra. A sebességmérő óraszalag (menetregisztrátum) szerint az engedélyezett 100 km/óra sebesség helyett csak 60 km/óra sebességgel haladt.
Bárdos Imre szerint:
A forrásul szolgáló Lococlubos anyagot én írtam évekkel ezelőtt, az akkor hozzáférhető anyagok alapján. Azóta viszont a baleset vizsgálati iratai is kutathatóvá váltak. Ezekből kiderül, hogy az autóbusz elütésekor a mozdonyvonatként közlekedő M62 146 nem 60, hanem 95 km/h sebességgel haladt, csak a számára kiadott vonatszám (1259/II) volt 60/60-as sebességű tehervonaté.
A busz vezetője megállt a 70-es út és a vasút között, majd ez utóbbitól 22 méterre felvette az utasait, bezárta az ajtókat, majd továbbindult. Valószínűleg egy pillanatnyi kihagyás miatt nem vette észre a fénysorompó vörös jelzését. A KRESZ tömegközlekedési járművekre előírta, hogy azoknak a vasúti átjáró előtt még a jól működő fénysorompó esetén is meg kell állniuk. Sajnos ő ezt sem tette meg. Hibájáért életével fizetett.
A baleset után a mozdonyvezetőt sokkos állapotban szállították kórházba, majd ott hónapokig kezelték, mert idegösszeroppanást kapott. A balesetben lefolytatott eljárás a Kapos Volán felelősségét állapította meg a balesetben, mivel nem gondoskodott idejében az autóbusz-vezető leváltásáról.
(Szöveg: Wikipédia, LocoClub)
Az eset abszolút tanulsága, hogy a katolikus egyház egy sokmilliós templomot épített az elhunytak emlékére a siófoki Darnay térre, ami csak a nyári hónapokban üzemel, mert kihasználatlan (üdülőövezetben van).
Félsorompót sem a MÁV, sem a fent említett egyház nem finanszírozott meg az átjáróba, ezért, vagy ennek eredményeként egy újabb buszsofőr bambult el 2003-ban, és 33-an haltak meg egy - a fentire kísértetiesen hasonlító - újabb balesetben.