Napi érdekes - 225 (18+!)

2018. február 18. JTom

1905_immigrants_at_ellis_island_wait_for_the_ferry_to_take_them_into_new_york.jpg

1905. Befogadott bevándorlók az Ellis-szigeten a kompra várakoznak, ami New Yorkba szállítja őket

 

1919_francia_haborus_veteran_cr_cr.jpg

1919. Francia háborús veterán művégtaggal dolgozik régi munkahelyén

 

1920_radial_europe_big_map2.jpg

1920. Egy őrültségnek látszó terv Európa felosztására a tartós béke garanciájának jegyében. Kattintásra nagyban is megtekinthető

 

1920_the_prince_of_wales_later_king_edward_viii_right_escapes_unhurt_from_a_train_crash_south_of_perth.jpg

1920. Eduárd walesi herceg, a későbbi VIII. Eduárd brit király (jobbra szürkében) a sérülés nélkül megúszott vonatbaleset után ausztrál körútján Perthtől délre. Eduárd mindössze egy évig uralkodott királyként, aztán lemondott, hogy elvehessen egy elvált nőt. Nácibarátsága miatt a második világháború egészen biztosan más fordulatot vett volna, ha trónon marad

 

1928_vasuti_baleset_kansasban_cr.jpg

1928. Vasúti baleset Kansasben

 

1933_cr.jpg

1933. Adolf Hitler, Paul von Hindenburg és Hermann Göring a Tannenberg - első világháborús - emlékműnél tartott ünnepségen

 

1943_cr.jpg

1943 áprilisa. A varsói gettóban

 

1943_german_messerschmitt_bf-109_fighter_stalingrad.jpg

1943. Lezuhant német Messerschmitt Bf-109 repülőgép roncsai Sztálingrádnál

 

1944_cr.jpg

1944. Franciák rugdossák az amerikaiak által a városukon végigterelt német hadifoglyokat

 

1950_ikrek_cr.jpg

1950. A kanadai Dionne ötösikrek látogatóban egy kórház újszülött-osztályán

 

1950_cr.jpg

1950. A Truman elnök elleni sikertelen merénylet áldozata az állam függetlenségéért küzdő Puerto Ricó-i Nemzeti Párt keményvonalas tagjának Griselio Torresolának holtteste fekszik a washingtoni Blair House előtt, ami az elnök ideiglenes rezidenciája volt az Fehér Ház renoválása miatt

 

1950s_a_couple_gets_into_their_bmw_isetta_through_the_front_door.jpg

1950-es évek. Beszállás egy BMW Isettába

 

1954_a_colorized_photo_of_ct-100s_coming_off_the_production_line_shown_tuning_the_set_is_homer_edward_sylvester_who_worked_at_the_bloomington_indiana_rca_plant.jpg

1954. RCA CT-100-as színes televíziók készülnek az RCA bloomingtoni (Indiana, USA) gyárában

 

1954_felipe_ramirez-perez_is_caught_by_immigration_inspector_richard_mccowan_as_he_tries_to_enter_america_san_diego.jpg

1954. Felipe Ramirez-Perez mexikói illegális bevándorlót leplezi le Richard McCowan bevándorlásügyi vámtiszt a San Diegó-i határátkelőhelyen

 

1957_cr.jpg

1957. Az amerikai olasz maffia egyik prominens tagjának, Umberto Anastasiának holtteste egy borbélyüzletben

 

1958. április. Nyikita Hruscsov szovjet főtitkár Tatabányán a megyei pártbizottság épületénél. Az 1956-os forradalom után Hruscsov először járt nálunk, majd 1964-ig még háromszor (Nyulasi Tamás beküldése - köszönjük)

 

1957_elvis_presley_and_anita_wood_on_a_ferris_wheel_c_1957.jpg

 1960. Elvis Presley akkori barátnőjével, Anita Wooddal egy óriáskeréken

 

1970_lancia_stratos_zero_okoz_feltunest_egy_olasz_utcan.jpg

1970. Egy Lancia Stratos Zero okoz feltűnést egy olasz utcán

 

1985_abu_nidal_palesztin_terrorcsoportja_roma_elal_es_twa_16_halott_99_sebesult_cr.jpg

1985. Abu Nidal palesztin terrorcsoportja által elkövetett merénylet a római repülőtéren az El Al és a TWA légitársaság pultjainál. Az erőszak mérlege 16 halott és 99 sebesült. Ezzel egy időben Bécsben is robbantottak, az ottani reptéren az áldozatok mellett magyar sérültek is voltak (Szegedi Molnár Géza és Kibédi Ervin színművész, valamint Kapus György, a MALÉV kirendeltségvezetője)

 

1988_az_indian_airlines_a_belizebol_new_orleansba_110-es_jarata_kenyszerleszallasa_utan_new_orleans_kozeleben_egy_mezon.jpg

1993. Az Indian Airlines Madrasból Hyderabadba tartó 440-es járata szerencsés kényszerleszállása után Hyderabad közelében egy mezőn

A bejegyzés trackback címe:

https://ritkanlathatotortenelem.blog.hu/api/trackback/id/tr3913676582

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Munro 2018.02.18. 13:05:50

Egyébként a Lancia Stratos Zero-ba is elölről kellett beszállni mint a BMW Isettába

jamboox 2018.02.18. 15:14:07

Arról az európai felosztásról lehet valami bővebbet tudni? Mitől lett volna tartós béke?

jamboox 2018.02.18. 15:17:15

@Munro: Kényelmes egy megoldás lehetett. Szinte bele kellett ugrani.

kugi · http://kugi.blog.hu 2018.02.18. 15:33:06

Göring kezében elsőre én is laptopra vagy egy nagyméretű tabletre gondoltam. :D

Egy ilyen alacsony kocsi, mint a Lancia Stratos Zero a mai utcákon is nagy feltűnést keltene.

bioLarzen 2018.02.18. 15:46:28

@kugi:
"Egy ilyen alacsony kocsi, mint a Lancia Stratos Zero a mai utcákon is nagy feltűnést keltene."

Pláne az első fekvő rendőrnél :D

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2018.02.18. 16:12:09

@jamboox: ha kinagyítod és megnézed az ágyúk jelmagyarázatát akkor derül ki hogy mindegyik "kantont" más más ország/csoportosulás hadserege felügyelte volna random elosztva. ezentúl a nemzetállamok meggyengülését is elhozta volna szvsz

Munro 2018.02.18. 16:13:25

Az utolsó képen javítani kellene a kép aláírást, mert az Indian Airlines soha nem repült Belizéből New Orleansba, a képen egy 1993-as baleset van ami Tirupati-nál tötrént indiában:
aviation-safety.net/database/record.php?id=19931115-1

VonalZoo 2018.02.18. 16:52:42

@Munro: Ebben igazad lehet, én percek óta a GoogleMapsot lesem, hol vannak New Orleans közelében ekkora hegyek, és csak utána olvastam el a kommenteket.

Puch 2018.02.18. 16:54:13

Szuper sorozat, szokás szerint!!
Viszont egy kiegészítést hozzátennék!! Az Isetta nem BMW, hanem Velam gyártmány! Bár nagyon hasonlít és voltaképp ugyan az a törpeautó, de mégsem!! Ez a Velam francia verzió!!

en.wikipedia.org/wiki/Isetta

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2018.02.18. 17:03:17

@Munro: köszönöm, tényleg. javítottam és a forrást is megkerestem a javítással ;)

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2018.02.18. 17:27:51

@Puch: köszi. nem tudtam az Iso-n és a BMW-n kívül más verzióról, de az általad citált wikis linken épp a Velam fotója hasonlít legkevésbé az összeállításban szereplőhöz (légbeömlő, lámpatest pl.). szóval miért Velam? ;)

BluE 2018.02.18. 18:46:12

1928. Vasúti baleset Kansas-ben - Az a vonat olyan sokáig égett, hogy volt idő elémenni és lefotózni? Hogy készülhetett a fotó? Érdekes felvételek, jó sorozat.

bioLarzen 2018.02.18. 20:10:34

@JTom: Szerintem igazad van. A guglin millió képet találni, de ami igazán hasonlít a képen láthatóra, az tényleg az egyik BMW-féle változat (mert a jelek szerint több féle is volt): upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/73/Muenchen_Isetta.jpg/220px-Muenchen_Isetta.jpg

Sportbíró 2018.02.18. 20:20:12

@Munro: Az hagyján, de figyeled, hogy hol a tükre? Kívül!

Žďárský 2018.02.18. 22:57:07

"Náci-barátsága miatt a második világháború egészen biztosan más fordulatot vett volna ha trónon marad"
Ismerve az angol uralkodó erősen korlátozott politikai jogosítványait és befolyását, ez azért erősen véleményes kijelentés.

pitcairn2 2018.02.18. 23:41:23

@Свобода:

az angol uralkodócsalád valódi politikai szerepéről meglehetősen keveset lehet tudni, mivel nekik "magánéletük" van, nem vonatkozik rájuk a többi politikussal kapcsolatos információ nyújtási kötelezettség

illetve az őket érintő "személyi" kérdések tekintetében de facto vétójoggal rendelkeznek

a monarchiához kapcsolódó anomáliákat remekül összefoglalják a brit republikánusok honlapján

www.republic.org.uk/what-we-want/know-the-facts

Viv_beulos.reblog.hu 2018.02.19. 04:26:17

A Lancia egyébként a Via Dantén araszol, Milánóban. Valahol itt: https://www.google.hu/maps/@45.4667902,9.1840665,2a,75y,323.94h,87.5t/data=!3m6!1e1!3m4!1sC5I4VzuJQwwdCYlmTpuplA!2e0!7i13312!8i6656

gigabursch 2018.02.19. 10:03:57

Ezek a franciák mindig is csuda bátor és hősies népek voltak.
Konkrétan a rugdalózó megérdemelt volna egy pofánlövést - nevelésképpen.

Béketerves térkép: agybaj.
Sose hallottam még erről, de aki ezt kitalálta egy eléggé eszelős lény lehetett.

Lancia Stratos:
Azért szívesen elnézelődnék mellette az utcán.

Varsói gettós kép:
- Rátótótiak! Tú'tó'ttuk! Rátó'ttuk!
(Legényanya)

Edward herceg:
Fel se merül benne, hogy segítsen, csak az, hogy a kamera jó állásban vegye őt fel.

Isetta:
Nem vagyok nagy "izettólógus", de ez szerintem is Isetta, ráadásul ráncfelvarrás után, mivel az eredeti csak három kerekes volt.

Namely 2018.02.19. 11:10:36

" kivégzett holtteste "
Hogy lehet a holttestet kivégezni? :)

"1944. Franciák rugdossák az amerikaiak által a városukon végigterelt német hadifoglyokat"
A "nagy hős" franciák, akik térden állva nyalták a németek seggét, de amikor jöttek a jenkik, akkor mindenki hangos, antifasiszta ellenálló lett, pedig az egész országban kb annyi (főként kommunista) ellenálló volt, mint hazánkban.
(Hofi után szabadon: "Hozzájuk képest a ház nélküli csiga egy gerincoszlop....")
Hiába no, undorító egy népség.....

"1905. Befogadott bevándorlók az Ellis-szigeten a kompra várakoznak ami New York-ba szállítja őket"
Na ezt hívják bevándorlónak: 99%-ban dolgozni jön, aláveti magát minden vizsgálatnak, együttműködik a hatóságokkal, türelmes, békés.

OkoskaTo:rp 2018.02.19. 11:36:44

Göring annyira mobilfüggő volt, hogy még az ünnepség közben is laptopozott. :o)

Bikli néni 2018.02.19. 12:00:41

Ritkán sikerül gépről megnéznem és kommentelnem is, szóval most mondok köszönetet az idei eddigi napi érdekesekért!
Hitler azzal a cilinderrel nem kicsit szürreális.
Az Umberto Anastasiás képhez lehet tudni az évszámot?

Puch 2018.02.19. 12:09:21

@gigabursch: elvileg az összes 4 kerekű volt mindig is!! Hátul egymáshoz közel van két kerék!

Az itteni képen eddig nem tűnt fel a Bosch oldal irányjelző, így valszeg tényleg BMW lesz!

Hívő hitetlen 2018.02.19. 12:10:20

A kivégzett holttest brutális!

gigabursch 2018.02.19. 12:24:33

@Puch:
Biztos nem.
Van az az autószerelős brit sorozat, amelyben a kicsi dagi, meg a magas jóképű mindenféle kocsit megberhel és utána jóárasítva elad.
Abban kifejezetten elmondták, hogy 3 kerékkel indult a sztori, így került be Nagy-Britanniába, majd utána jött egy ráncfelvarrás, de a briteknél maradt a három kerék adóügyi okokból.

De ugyanezt megírták a TotalCaron is.
(totalcar.hu/tesztek/isettasmart/)

gigabursch 2018.02.19. 12:31:41

@Hívő hitetlen: @Namely:

Szerintem csak szimpla elírás ez JTom részéről.

helyesen:
a kivégzett X.Y holtteste
ennyi.

gigabursch 2018.02.19. 12:36:09

Az amerikai olasz maffia egyik prominens tagjának Umberto Anastasiának kivégzett holtteste egy borbélyüzletben

==>

Az amerikai olasz maffia egyik kivégzett prominens tagjának, Umberto Anastasiának holtteste egy borbélyüzletben

Egyébként ez a morfondírozás hasonló ahhoz, amit ha akarunk félreértünk, akarunk megértünk.
Mikor Hiroitó császár a Disneylandben járt és a képaláírás kis erőlködéssel azt is sejtethette, hogy Hiroitó a Disneyland császára volt.

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2018.02.19. 12:56:17

Hát én is laptopot láttam először Göring ölében...
A Lancia Stratos Zerot pedig épp pár napja láttam a tévében a Moonwalker c. filmben, amikor Michael Jackson átlényegült egy ilyen autóvá.

Öngerjesztő Erg 2018.02.19. 13:02:28

A Stratos mögött/mellett is figyelemre méltó autók. Közvetlenül utána pl. egy Alfa GTA (legalábbis a tyúkrács hűtőmaszk szerint annak kellene lennie). De van ott Fiat 125, Citroen DS, Mercedes W111/2, Alfa Giuliák, Renault 8 és a DS mögött egy Lancia Fulvia (?). Bármelyik nyálcsorgatós veterán ma már..

Mikorka Kálmán okleveles duguláselhárító kisiparos 2018.02.19. 13:26:54

A Truman elnök elleni sikertelen merényletnél a képen az egyik merénylő holtteste látható. Az áldozat szó inkább Leslie Coffelt Fehér Házi rendőrre illik, aki halálosan megsebesült (és aki megölte a képen látható merénylőt).

Namely 2018.02.19. 13:47:38

@Fotósképző:
"Hát én is laptopot láttam először Göring ölében... "
Hát az ilyen felvételek szoktak felkerülni a konteós oldalakra, mint az időutazás bizonyítékai.... :D

részeges karatemester 2018.02.19. 13:55:01

csuda bátor nép ez a francia na, biztosan a csigákban van valami serkentőszer.

Secnir 2018.02.19. 14:29:05

@Fotósképző:
"Hát én is laptopot láttam először Göring ölében... "
az hagyján, de középen meg az idős Sinkovits Imrét véltem felfedezni kimaszkírozva...

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2018.02.19. 14:35:32

@Namely: Milyen konteó, ez tény: itt éppen Göring egy érintőképernyős laptopon ellenőrzi az atombomba, az ufo formájú űrhajó és az antarktiszi lakókomplexumok végleges terveit jóváhagyásra. ;)

@Secnir: És Sinkovits Imre mint ügynök jóváhagyja a fentieket.
;)

fairlane 2018.02.19. 14:51:43

@részeges karatemester: Tudom, hogy a franciákat hivatalból utálni kell, mert Trianon, meg egyébként is csigazabálók. De ne nullázzuk le őket teljesen. A megszállt területeken volt ellenállás. Más kérdés, hogy hadifoglyot rugdosni nem elegáns dolog.

paveway 2018.02.19. 15:00:01

@gigabursch: nekem is hasonló jutott eszembe a fhransziákról. Kb. ennyit tudtak beleszólni a 2.vh. menetébe. Az elsőben is csak angol segítséggel kerülték el az összeomlást. De azért a térképrajzolásnál jeleskedtek.

2018.02.19. 15:24:21

A kétszer is elvert franciák, akik a britekkel együtt se voltak képesek ellenállni a németeknek, teljesen jogosan nyitották akkorára a pofájukat, hogy még Erdély is a büszke román nép kezére jutott úgy, hogy a román hadsereg egy győzelmet sem volt képes aratni. Egymáshoz is valók.

bioLarzen 2018.02.19. 16:01:08

@Namely: Így van - a franciák annyira gerinctelen, gyáva népség, hogy a megszállás alatt semmiféle ellenállási mozgalom nem volt, nem harcoltak a maguk szintjén és lehetőségei közepette a németekkel! Kialakulhatott volna egy földalatti mozgalom - mondjuk "la Résistance" néven, de nem, mert túl gyávák voltak a csigazabálók!

Bezzeg mi, hős, világvédő magyarok! Mi megmutattuk nekik!

bioLarzen 2018.02.19. 16:02:10

@fairlane: "Más kérdés, hogy hadifoglyot rugdosni nem elegáns dolog."

Tény. Mint ahogy egy országot erővel elfoglalni sem az.

David Bowman 2018.02.19. 16:21:51

@pitcairn2: Volt már, hogy a miniszterelnök vs. udvarhölgyek meccs végén a miniszterelnök mondott le.

David Bowman 2018.02.19. 16:25:09

@fairlane: A "francia ellenállás" első tagjai románok és bolgárok voltak.

David Bowman 2018.02.19. 16:28:13

Álldogáltam úgy 30 éve az Alagút utca sarkán a járdán, és térdmagasságban bekanyarodott egy sárga Lamborghini. Amúgy sose tetszett. Mondjuk egyik éjjel egy F1es száguldozott az alagútban.

cso zsi 2018.02.19. 18:27:14

@David Bowman: Nem rádlicitálván, de úgy 45 éve a Marx téren láttam egy valódit, az egy évvel korábban megkapott Matchboxból. Lehetett volna a Melkus-Wartburg, de Lambo volt. :D

Ez a Véleményem 2018.02.19. 18:27:19

@gigabursch: te is megérdemelnél egy pofán lövést a Varsói megjegyzésed miatt!

¿Qué tapas hay? 2018.02.19. 19:13:28

@bioLarzen: A francia ellenállás valós teljesítménye kapcsán nekem sosem akar a számtan stimmelni. A háború kezdetén Németország kb. 80 milliós, Franciao. 41 milliós lakosságú volt. A '40 júniusi fegyverletétel után kb. 1,8 M francia hadifoglyot vittek Németországba. Franciaország két zónájában maradt 39 M (25M a német, 14M a francia övezetben) lakos. Ennyi emberre jutott egy százezres megszálló haderő (ide nem számítva a Fro-ba állomásított egyéb német haderőket). Mindemellett '44-ig az "ellenállás" jelentős harci tevékenységet nem folytatott szabotázsokon kívül, ami 15-20000, néha egymással is ellenséges ellenállónak köszönhető. '44-ben, amikor már biztosan fordult a kocka, hirtelen előkerült kb. 600 ezernyi szabad francia. Persze ezt úgy is lehet interpretálni, hogy a franciák ügyesen takarékoskodtak az élőerővel addig, amíg a hadiszerencse úgy fordult, hogy többszörös erejű szövetséges csapatok mellett lehetett harcolniuk, nem csak magukban.

Az ország erővel való elfoglalásáról annyit, hogy emlékeim szerint Franciaország 1939. szept. 3-án üzent hadat Németországnak, majd legott meg is támadta a Saar-vidéket. Persze tíz nap után visszavonultak és a németek is visszacsaptak úgy miheztartás végett. Mindazonáltal, nem túl meglepő, ha egy ország hadat üzen egy nála kétszer nagyobb országnak, majd rögtön meg is támadja, a nagyobb ország előbb utóbb erőből is visszaüt. Mi is hasonlóképp jártunk a Szovjetunióval, ha jól emlékszem.

for-avar 2018.02.19. 19:37:16

@Namely: És a magyarok? akiket megvert megalázott az osztrák? majd 67 ben jött a monarchia ferenc jóska bözsikével...majd jött egy utolsó csatlósként Hitler mellett? Az mennyivel jobb? Nem hogy semmivel de még rosszabb lett. A jó hadvezér nem csak azt tudja hogyan győzzön, hanem azt is mikor lehetetlen. A románok pontosan tudták ahogy az olaszok is. Meg nem minden francia volt kollaboráns. Ellenben a magyarokra nem véletlen volt a házmesterek országa. 5 év alatt mindegy bal vagy jobb oldal, feladták a szomszédot. Inkább ez a szégyen

for-avar 2018.02.19. 19:44:45

@¿Qué tapas hay?: A francia hadsereg játszva leverte volna 39-ben a németet. Írtózatos vabankot all int tolt a chaplin bajszos! A lengyelek ellen még alig volt pl Pz. IV. a hadtáp szekéren ment. a repülőgépeknl is volt még kétfedelű. A Ju-87eseket nem kellett kisérni. 40ben azonban a korszerűsítés megakadt a franciáknál. Az igazán korszerű vadászgépek nem készültek el, vagy csak részben(volt olyan csapat amelyiknek nem volt motor vagy légcsavar, a másiknak minden volt de fegyverzet nem volt beépítve, a harmadik meg se lőszer se üzemanyag se pótalkatrész). Akkorra már 1940re volt kellő háttere a Werhmachtnak. Szétszakította a két szövetségest egymástól és nyert. Az orosz pusztán a mobilitás mit sem ért, ahogy a sivatagban sem...kellő utánpótlás nélkül. meg folyton figyelve melyik csatlós állam katonái futnak meg omlik össze a frontjuk

MMSZoli 2018.02.19. 23:10:28

A térképhez: az a Szeged kanton nem semmi! Így már (majdnem) három a magyar kanton, a Budapest, Szeged és Kassa vonalon.

A BMW/Isetta témához nem tudok hozzászólni, de három hete egy Messerschmitt KR200-et fótóztam :-)

A Stratos Zero még ma is nagyon durva. Ugyan fel akarják a Stratost éleszteni, de olyen többé soha nem lesz, mint a Zero, igaz nem is túl proktikus. Mondjuk a balesetmentes közlekedéshez jó, mert ha megcsúszik az úton szembejövet egy kamion, könnyedén átmegy a hasa alatt :-)

Az RCA úgy vesztette egy először a FF majd utána a színes TV-k monopóliumát és iparági vezetői pocícióját, hogy a saját kormányának a nyomására odaadta a technológiát és a licenszet egy fejlődő, aránylag elmaradott iparú országnak: Japánnak (!)

MMSZoli 2018.02.19. 23:12:52

bocs a "hubákért", hosszú nap volt :-)

pitcairn2 2018.02.19. 23:18:58

@for-avar:

"Írtózatos vabankot all int tolt a chaplin bajszos!"

hát kellett is mivel hadat üzentek neki:)

pitcairn2 2018.02.19. 23:22:23

@for-avar:

egy pillanatig ne feledjük, hogy a második világháborút a gyalázatos Versailles környéki békediktátumok keretében gründolták össze...

ebben sajnos sokkal több ráció van mint az "utolsó csatlósozásban", meg a "házmesterezésben":)

pitcairn2 2018.02.19. 23:24:47

@¿Qué tapas hay?:

ha valóban nagy ellenállás lett volna a franciáknál, akkor kő kövön nem maradt volna abban az országban

pl. a SZU területén gyilkos háború volt a megszállók és a partizánok között, a fő szabályként kollaboráló franciáknál ilyen nem volt

pitcairn2 2018.02.19. 23:27:40

@¿Qué tapas hay?:

megjegyzem százszor jobban jártak azzal, hogy kollaboráltak, én inkább a felperzselt föld taktikát folytató szovjet hadsereg, illetve a "halál a kollaboránsokra!" doktrínát alkalmazó szovjet partizánok tevékenységét látom szégyenteljesnek

abszolút nem érdekelte őket a polgári lakosság szenvedése

hihetetlen humanitárius katasztrófát hoztak össze

pitcairn2 2018.02.19. 23:31:46

@David Bowman:

a II vh kapcsán még nem hallottam "érdekes pletykákat" az angol uralkodócsalád tevékenységéről, a szívélyes egyetértés ("entente cordiale") informális rendszeréhez azonban valószínűleg nagy mértékben járultak hozzá...

How Edward VII Started World War 1 - Webster Tarpley in 1995
www.youtube.com/watch?v=QUHIZQLMo-0

pitcairn2 2018.02.19. 23:35:45

@David Bowman:

1975-ben igen érdekesen kirúgta a királynőt képviselő kormányzó az ausztrál miniszterelnököt...

The Queen & the Whitlam Dismissal
www.youtube.com/watch?v=QgEHBjq5p2E

lehet, hogy mégse olyan súlytalan a monarchia mint amilyennek láttatni szeretnék?!

gigabursch 2018.02.20. 04:40:24

@Ez a Véleményem:
Majd ha minden képről igazolható lesz, hogy ott és akkor készült ls _valóban_ azt mutatja, amit káttatni szeretne, akkor esetleg érdekelni fog a hisztid.
Esetleg...

gigabursch 2018.02.20. 04:43:54

@¿Qué tapas hay?:
Az biztos, hogy kemény dolog a matek.
Egyébként a Halló, Halló c. sorozatremek nagyon is jól rávilágít az ellenállás komolyan vehetőségére.

(Mindemellett a hócipőm tele volt azzal, hogy a módszerváltás után itt is mindenki nagy hirtelen iszonyatos ellenálló, meg szabadságharcos lett, majd utána évtizedek kellettek, hogy kiderüljön mennyi kókler, hazug csaló lopta szét magának 1956-ot.

gigabursch 2018.02.20. 04:46:49

@for-avar:
Az eleje egy kissé zavaros nekem.
Mi az a vabank?
Ha jól értelek azt mondod, hogy a franciák akár meg is állíthatták volna a németeket?
Ez nekem új.

adg 2018.02.20. 11:03:41

@pitcairn2: nincs ebben olyan nagy erdekesseg. A governor-general gyakorlatilag az allamfo, nem kozvetlenul a kiralyno. Az emlitett esetben sima kormanyvalsag alakult ki, megszunt a kormany mozgastere az ellenzek ugyes taktikazasa es egyeb okok miatt. Ilyen esetekben mas orszagokban is elofordul - kiralynenitol fuggetlenul - a kormany visszahivasa vagy a parlament feloszlatasa. Sot, a governor-general ebben az esetben meg csak nem is konzultalt a kiralynovel, sajat hataskorben megoldotta a kerdest, kivagta a prime minisztert, ideiglenesnek megtette az ellenzek vezetojet es kiirta az uj valasztasokat. Ahogy az mas orszagban is lenne.
Csak erdekessegkeppen megemlitenem, hogy a governor-generalt a kormanyfo javaslatara nevezi ki a kiralyno. Nem feltetlenul a kiralyno embere, persze nyilvan akarkit nem nevez ki.

pitcairn2 2018.02.20. 11:23:56

@adg:

"Sot, a governor-general ebben az esetben meg csak nem is konzultalt a kiralynovel, "

hát ezt sokan valahogy nem hiszik el

queen 1975 crisis prime minister

soo.gd/wbE0

és mivel az uralkodónak és az uralkodócsaládnak "magánélete"van, azaz nem vonatkozik rájuk a többi politikusra érvényes információszolgáltatási kötelezettség, erről nem igazán lehet biztosat tudni

adg 2018.02.20. 12:17:45

@pitcairn2: meg a pm maga is azt mondta, hogy nem konzultalt.
Egyebkent mindegy is, a lenyeg, hogy egy ilzsen kormanyvalsagnak kb mindenhol ez a megoldasa, vagy ki lehet varni a ciklus veget egy doglott kormannyal. Ebbol a szempontbol lenyegtelen, hogy van-e uralkodo, monarchia van-e vagy koztarsasagi elnok stb.
En igy latom.

pitcairn2 2018.02.20. 12:36:59

@adg:

nem teljesen, a brit republikánusok nagyon szépen összefoglalták a honlapjukon a monarchia által felvetett problémákat, gondolom ezek Ausztrália esetében is hasonlóak lehetnek

www.republic.org.uk/what-we-want/know-the-facts

Namely 2018.02.20. 13:29:00

@bioLarzen:
"a maguk szintjén és lehetőségei közepette"
Nem azt mondtam, hogy nem harcoltak, hanem, ahogyan te is írod marginális volt. Lehet a bizonyítványt magyarázni, hogy a "a maguk szintjén és lehetőségei közepette", de a lényeg, hogy ha egy nép ellenáll, akkor az úgy néz ki, ahogyan Szerbia tette, és ahol a német katona a főúttól 50 méterre már életveszélyben volt. Mert a Csetnikek nem szórakoztak.
Amúgy hol látod a kommentemben, hogy mi, magyarok nem így tettünk? A rózsaszín szemüveget le, a dioptriásat fel....

@for-avar:
A gerinctelenséget ne keverd a tények józan felismerésével.
"A jó hadvezér nem csak azt tudja hogyan győzzön, hanem azt is mikor lehetetlen. A románok pontosan tudták ahogy az olaszok is. "
A románok után mi is megpróbáltunk átállni, de nekünk nem sikerült az árulások miatt, az olaszok meg egy maffiának köszönhették, hogy a szövetségesek partra szállhattak.
"Meg nem minden francia volt kollaboráns."
Nem is írtam. De ha annyi ellenálló lett volna, akkor Hitler inkább feladja. A szerbek, oroszok valahogyan nem úgy viselkedtek, mint a "nagy" franciák. Ahogyan a Rózsaszín Pitbull írta: "A '44-es partizán, Most '56-os veterán"
"Ellenben a magyarokra nem véletlen volt a házmesterek országa. 5 év alatt mindegy bal vagy jobb oldal, feladták a szomszédot. Inkább ez a szégyen "
Ezt meg felnagyítják azok, akik minket szeretnének a szégyenpadra ültetni. Mi a vesztesek oldalán fejeztük be a háborút. És azok akikkel együtt voltunk a Donnál? Az osztrákok, szlovákok, horvátok, bosnyákok, a különböző nyugati SS-alakulatok? Ők a győztesek között foglalhattak helyet. A szégyen inkább az, hogy magyarként beveszed, hogy ők a hősök.
Nem.
Ctrl+c, ctrl+v mi, csak jobb a reklámjuk.

adg 2018.02.20. 13:50:44

@pitcairn2: annyira azert nem, ausztralia (es kanada meg az osszes tobbi “gyarmat”) joval fuggetlenebb a kiralyi csaladtol, mint anglia. Amugy ertem, mit akarsz mondani, csak szerintem elbeszelunk egymas mellett.
Te, ha koztarsasagi elnok lennel, hogy oldanal meg egy ilyen helyzetet?

fairlane 2018.02.20. 13:53:55

@David Bowman: Biztosan voltak közöttük románok és bolgárok is. Én erről még nem hallottam.

fairlane 2018.02.20. 13:56:05

A francia ellenállást és annak szerepét pl. a partraszállás előkészítésében lebecsülni vagy lenullázni, nem más, mint a történelem szándékos meghamisítása.

Namely 2018.02.20. 14:15:44

@fairlane:
De ezt itt, ahogyan olvastam, senki sem tette, de a győztesek által írt történelemkönyvek fel is nagyították azt rendesen. Kommentjeimben én ez ellen emeltem szót.
Ellenállás minden országban volt, csak ennek mértékét szeretik túlhangsúlyozni, attól függően, mi a politikai "elit" kívánságára készített "történelem" könyvben......

pitcairn2 2018.02.20. 14:25:58

@adg:

az Nemzetközösségi Királyságban (Commonwealth realm) uralkodó viszonyok számomra felettébb zavarosak, én már attól is lehidaltam, hogy pl. 1986-ig egy Londonban elfogadott UK törvény (!!!) volt az ausztrál alkotmány

en.wikipedia.org/wiki/Commonwealth_realm

en.wikipedia.org/wiki/Constitution_of_Australia

pitcairn2 2018.02.20. 15:00:44

@adg:

hát a "freedom of infomation act" tekintetében az ausztráloknál is a brit módi megy...

www.gg.gov.au/office-official-secretary-governor-general/freedom-information

az ausztrál kormányzót, a királynő képviselőjét, meglehetősen nehéz elszámoltatni, mivel a freedom of information act nem vonatkozik rá...

fairlane 2018.02.20. 15:08:33

@Namely: Na igen. Gyerekkoromban - még az átkosban - járta az a a vicc, hogy ha a II. vgh. után alakult Magyar Ellenállók és Antifasiszták szövetségének minden tagja valóban ellenálló lett volna, akkor a megszálló németeket pillanatok alatt kiűzték volna az országból.

bioLarzen 2018.02.20. 15:15:50

@Namely:
"Nem azt mondtam, hogy nem harcoltak"

Ezt írtad:
"A "nagy hős" franciák, akik térden állva nyalták a németek seggét"

Vagy úgy érted, hogy térdenállva, segget nyalva harcoltak?

bioLarzen 2018.02.20. 15:16:40

@¿Qué tapas hay?: Miért, a németek egyetlen országot dem foglaltak el erőszakkal?

Ami meg a matekozást illeti - a vita szempontjából ez mennyire releváns?

bioLarzen 2018.02.20. 15:17:15

@fairlane: Lásd a híres olasz szállóigét: "Milyen kevesen voltunk, és milyen sokan maradtunk..."

fairlane 2018.02.20. 15:29:02

@bioLarzen: Ez jó, ezt nem ismertem! Az emberi lélek minden országban egyforma. Mindenki szeret(ne) a győztes oldalán állni. Még ha csak utólag is...

fairlane 2018.02.20. 16:28:31

@pitcairn2: Ukrajna legnagyobb területén - értsd, az ukránok lakta részeken - kifejezett örömmel, felszabadítóként fogadták a német csapatokat...

fairlane 2018.02.20. 16:30:23

A franciagyűlölők kedvéért egy vicc:
- Milyen volt a franciák zászlója a II. vgh-ban?
- Fehér alapon fehér sas!

pitcairn2 2018.02.20. 17:03:21

@fairlane:

a vörös hadsereg "felperzselt föld" stratégiája azért ott is végbement, még a vízerőműveket is felrobbantották

en.wikipedia.org/wiki/Dnieper_Hydroelectric_Station#World_War_II_and_post-war_reconstruction

gigabursch 2018.02.20. 19:16:47

@Namely:
UFF fehértestvér!
Magam sem fogalmazhattam volna jobban meg, sőt!
Így aztán különösképpen köszönöm.

Engedelmeddel ezt azért így magamba szívom.

:-)

Mindazonáltal, ha valaki elballag egy kicsikét asztrálmítoszi irányba, és tisztában van azzal, hogy a magyar nép a Nyilas jegyéhez tartozik, ezzel szemben mondjuk az osztrákok a tipikus Szűz tulajdonságokat mutatják, míg a rumunculok a Halak jegyét (gyk: csak próbáljon meg valaki egy románt szaván- vagy tettein fogni - azonnal kisiklik, mint egy angolna), s rögtön megkapja az asztrólógiai értelemben vett Haláltengelyt.
Persze ekkor jogosan feltehető a kérdés, hogy jó-jó, de akkor mi van a nagyrománokkal?
Nos: A franciák kedvenc figurája a kakas.
Azon ember, aki meg gyerekkorában kezébe vette az iskolai földrajz atlaszt és ott megnézte az állatöv ábrázolásait, rögtön láthatta, hogy a Kakas egyébiránt a keleti zodiákusban pont a Halaknak felel meg.
Nos, ami azt illeti, ezek után egyetlenegy francia jellemén és viselkedésén sem lepődök meg.

Namely 2018.02.20. 19:47:52

@bioLarzen:
"Vagy úgy érted, hogy térdenállva, segget nyalva harcoltak?"
Ez már csak játék a szavakkal. A lényeg az, hogy a német katonák egyik legnépszerűbb célpontja eltávon éppen Párizs volt. (amúgy Belgrád is nagyon szép, vajon miért nem oda mentek? :) nem nehéz kitalálni)
Ha az ellenállás nem marginális jellegű lett volna, akkor be sem tették volna a lábukat oda.
Kb mint Prága, Budapest, stb: szívélyes fogadtatásban részesültek.
Meg mint a "megszállt" nép fővárosában, Bécsben, ahol virágesővel fogadták Hitlert és felmosatták a bécsi utcát a zsidókkal egy gyors "performansz" keretében....

A francia nép kb 90%-a pont tett arra, hogy ki van éppen hatalmon. Ha a németek nem támadják meg a szovjeteket, akkor kb évtizedekig vigyorogva szolgáltak volna fel a német katonáknak, hivatalnokoknak a kávéházakban és nem ennyi, hanem sokszoros francia-német gyermek születik.

@gigabursch:
Szívesen, és én is köszi. :)

@fairlane:
ezt nem ismertem, amúgy nem utálom a franciákat, csak egyszerűen nem kell őket hősnek beállítani (és a frankoknak örök hála az arab patkányok megállításáért).

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2018.02.20. 21:00:13

@fairlane: erről eszembe jutott egy régi dolgom: még boldogult ifjúkoromban egy háborús PC játékhoz készítettünk addonokat, modokat (mondjuk a mod úgy készült kb. hogy fogtunk egy csomó már létező stadalone addont és összecsomiztuk meg kiegészítettük saját készítésűekkel hozzáadva pár új animált mozdulatot).
abban az időben ismert név voltam ezen játék köreiben elsősorban WW2 és vietnam modokban utaztam, de sokat teszteltem másoknak is a római kori modtól az űrkorszakiig és horrorig addonokat pl.
ezt a sok mindent egy poénért írom le...
egyszer egy francia egyenruhákból és felszerelésekből álló modot készített egy - minő meglepő - francia csapat és írtak hogy zászlóim vannak-e hozzá esetleg. persze volt napóleonitól a modernig még légiós is, de poénból egy tökfehéret küldtem el nekik. tudod miért... :)
pár óra múlva jött a levél hogy vmi nem stimmel a zászló nem látható csak egy fehér alap.
írtam - de tényleg viccből - hogy akkor az pont jó lesz. megsértődtek. :D

¿Qué tapas hay? 2018.02.20. 21:08:50

@bioLarzen: Már hogyne foglaltak volna el a németek klnf. országokat erőszakkal, így Franciaországot is. Amire utalni akartam, hogy a francia-német konfliktusban a franciák voltak a kezdeményező fél, másrészről meg hadban álló ellenséges hatalom területének reguláris katonai erővel való elfoglalása nem jelenti a szárazföldi hadviselés szabályainak megsértését.

A mateknak meg ott van jelentősége - mint ahogy ezt rajtam kívül többen is kifejtették - hogy Franciaországban a megszállókkal szembeni fegyveres ellenállás - az ország népességéhez viszonyítva - 1944 előtt elenyésző volt.

adg 2018.02.21. 10:12:53

@pitcairn2: nem annyira zavaros ez, inkabb a hagyomanyok folytatasa, de ennek nincs kulonosebb jelentosege ma mar.
Viszontnem valaszoltal, hogyan oldanal meg egy ilyen kormanyzati patthelyzetet, ha te lennel a miniszterelnok felettese?

pitcairn2 2018.02.21. 11:20:23

@adg:

pl. költségvetési ügyek kapcsán bevett dolog máshol az, hogy döntésképtelenség esetén az előző évi költségvetés megy tovább

nem túlzottan elegáns, de járható út

ami pedig a királynő szerepét illeti, erről a fentebb belinkelt "információs szabályozás" miatt nem lehet biztosat tudni, mivel a kormányzó - a királynőhöz hasonlóan - nem számoltatható el úgy mint a többi közjogi méltóság

ami a "zavaros" viszonyokat illeti, az szerintem két dologra épül:

1. a delegált "királyi privilégiumokra" (royal prerogatives), ill.
2. az uralkodó számára fenntartott "megőrzött jogkörökre" "reserve power"

en.wikipedia.org/wiki/Reserve_power#United_Kingdom

az uralkodó ugyanis nem mondott le a "királyi privilégiumairól", hanem azokat kegyesen csak delegálta és vannak olyan "megőrzött jogkörei" amelyek elméletileg - és ezt külön kihangsúlyozom, hogy elméletileg - lehetőséget biztosítanak arra, hogy adott esetben, mondjuk pl. a törvényhozás feloszlatásával, visszavegye ezeket a delegált jogköröket

természetesen ez a mai modern viszonyok között felettébb veszélyes lenne az uralkodó számára, egész konkrétan akár a monarchia bukásához is vezethetne, a lehetőség jogi szempontból azonban adott

kb. ez lenne szerintem a felettébb zavaros jogi háttér

abban természetesen igazad van, hogy a kormányzót ma már az ausztrál miniszterelnök javaslatára nevezi ki a királynő és ez akár jelentős mértékben csökkentheti az uralkodó szerepét

erről azonban biztosat nem tudhatunk, mivel a kormányzó a brit rendszerhez hasonlóan gyakorlatilag elszámolhatatlan a politikai tevékenységét illetően

persze nem akarom az érvelésedet negligálni ezzel, mivel az uralkodó csak komoly konfrontáció után volt hajlandó arra, hogy elfogadja az ausztrál miniszterelnök javaslattételi jogát, szóval ez egyáltalán nem volt súlytalan kérdés

pitcairn2 2018.02.21. 12:22:14

@adg:

a királyi előjogok és a fenntartott jogkörök rendszere Ausztrália esetében is él, azzal a megszorítással, hogy ezeket a királynő a képviselőjének a kormányzónak delegálta, aki az uralkodóhoz hasonlóan nem számoltatható el úgy mint a többi ausztrál közjogi méltóság

en.wikipedia.org/wiki/Royal_prerogative#Australia
en.wikipedia.org/wiki/Monarchy_of_Australia

ezen a ponton még mindig meglehetősen tág tér nyílik a kormányzó személyének és döntéseinek a finom és diszkrét befolyásolására, pl. az uralkodóhoz közel álló személyek, akik akár a kormányzó hivatalában is lehetnek, aktívan befolyásolhatják a kormányzó döntéseit és ezeket a vitákat a kormányzó - az uralkodó helyetteseként - nem igazán viheti a nyilvánosság elé...

ez szerintem felettébb zavaros rendszer, afféle bújtatott továbbélése az egykori Brit Birodalomnak

egyáltalán nem véletlen, hogy a Nemzetközösségi Királyság már jóval kisebb a Nemzetközösségnél, mivel ezt a szisztémát csak azokban az államokban tűrték meg ahol még ma is nosztalgiával tekintenek vissza a birodalmi időkre

en.wikipedia.org/wiki/Commonwealth_realm

en.wikipedia.org/wiki/Commonwealth_of_Nations

további érdekes adalék az ausztrál közjogi berendezkedéshez, hogy 1986-ban ugyan "kivezették" a korábbi Londonban megszövegezett és elfogadott Alkotmányt, de az "új" Alkotmány gyakorlatilag teljes mértékben azonos az 1900-ban elfogadott UK jogszabállyal

en.wikipedia.org/wiki/Australia_Act_1986

pitcairn2 2018.02.21. 12:30:40

@adg:

a fenti linken meghivatkozott 1900-ban megszövegezett "letter patent" még hatályban van, kb. ez lenne a kormányzóé "munkaköri leírása"...

pitcairn2 2018.02.21. 12:51:34

@adg:

no azért átfutva a belinkelt szöveget egy kissé árnyaltabb a kép, az 1900-as "Letter of patent"-et 1984-ben meglehetősen furcsán és "formabontóan" (azaz támadhatóan és vitathatóan...) "visszavonta" az uralkodó, de az új letter of patent is egyértelmű abban a tekintetben, hogy itt delegált jogkörről van szó, ill. hogy a kormányzónak és a kormányzó-helyettesnek, mindenképpen fel kell esküdnie az angol uralkodóra

en.wikipedia.org/wiki/Oath_of_Allegiance_(Australia)#Oath_of_Allegiance

a jogszabály pedig az alábbival zárul:

"We reserve full power from time to time to revoke, alter or amend these Letters Patent as We think fit."

no erre mondom azt, hogy felettébb zavaros jogi háttér...

pitcairn2 2018.02.21. 12:59:01

@adg:

a kormányzó kapcsán a javaslattal tétel pedig felettébb diszkréten megy, mivel a hivatalos jelöltet csak az uralkodó előzetes engedélye után (!!!) jelentheti be az ausztrál miniszterelnök a közvéleménynek

"Having agreed to the appointment, the monarch then permits it to be publicly announced in advance, usually several months before the end of the current Governor-General's term"

en.wikipedia.org/wiki/Governor-General_of_Australia#Method_of_appointment

bioLarzen 2018.02.21. 17:57:29

@¿Qué tapas hay?: Terelsz. Egy szót sem szóltam arról, ki sértette meg "a szárazföldi hadviselés szabályait". Arról beszéltünk, mi elegáns és mi nem. Továbbra is tartom, hogy egy országot lerohanni nagyságrendekkel "kevébé elegáns" (a.k.a. korszakos taplóság), mint hadifoglyokat seggberúgni. De elfogadom, ha te másként gondolod.

"A mateknak meg ott van jelentősége - mint ahogy ezt rajtam kívül többen is kifejtették - hogy Franciaországban a megszállókkal szembeni fegyveres ellenállás - az ország népességéhez viszonyítva - 1944 előtt elenyésző volt."

Tehát volt ellenállás. Vagyis megerősíted, amit én állítottam. Köszi.

pitcairn2 2018.02.21. 19:53:36

@bioLarzen:

a francia polgári lakosság hatalmas szerencséjére az "ellenállás" minimális volt

pitcairn2 2018.02.21. 19:54:45

@bioLarzen:

ne érts félre, én ezt pl. a SZU-hoz, Kínához vagy Jugoszláviához képest értem

az isten mentse meg a polgári lakosságot az efféle ellenállástól...

bioLarzen 2018.02.22. 23:10:20

@pitcairn2: Inkább a háborútól...

pitcairn2 2018.02.23. 10:09:47

@bioLarzen:

a háború egy dolog, a "felperzselt föld" taktikát és a "halál a kollaboránsokra" doktrínát meghirdető ellenállás pedig egészen más műfaj...

és persze a "feltétel nélküli kapituláció" hadbírósággal fűszerezett (Roosevelt-i) doktrínájáról se feledkezzünk el... hiszen ez egyenes úton vezetett a háború eszkalálása felé...

de a terrorbombázások áttételes hatásai is megérnének egy misét, pl. a lakásából kibombázott család mindjárt fogékonyabb lesz mások kirablására (és deportálására) mint az amelyik jólétben élve megengedheti magának az erkölcs luxusát...

David Bowman 2018.02.23. 21:13:15

@¿Qué tapas hay?: 39ben Francia sokkal erősebb volt Németországnál. Simán Varsóig gázolhattak volna, ha akarnak.

bioLarzen 2018.02.23. 22:19:30

@pitcairn2: Ugyanarról beszélünk: a háború borzalmas dolog.

¿Qué tapas hay? 2018.02.24. 00:35:23

@David Bowman: Ez nagyon klassz dolog, igazán elismerésre méltó. Végül mire is jutottak ezzel?

Bár tulajdonképpen azt is tiszteletreméltó eredménynek lehet tekinteni, hogy 1,8 M embert nem a francia államkincstárnak, hanem egy ellenséges hatalomnak kellett etetnie évekig.

pitcairn2 2018.02.24. 10:15:25

@bioLarzen:

de nincs annál borzalmasabb mint amikor a "hős" honvédők a "szent" ügy érdekében lerombolják a saját hazájukat és mindenkit likvidálnak vagy halállal fenyegetnek aki akárcsak minimálisan is együttműködik az ellenséggel

a franciák nem követték el ezt a hibát, namely-vel szemben én ezt nem "defektusnak", hanem erénynek látom

UrsaMAior 2018.02.24. 22:11:50

A térkép az Calergi gróf terve volt. Sokan ezt tekintik az EU előképének.

David Bowman 2018.02.25. 13:08:49

@pitcairn2: Látod, az országuk végromlása ellen nem tudnak semmit tenni.

David Bowman 2018.02.25. 13:10:52

@fairlane: Konkrétan az elsők. Én se voltam ott.

David Bowman 2018.02.25. 13:12:53

@pitcairn2: A megfellebezhetetlen legfelsőbb bíróság máig a Lordok Háza.

David Bowman 2018.02.25. 13:32:12

@pitcairn2: Most is ebben döglődik Oroszország. Azt a 20milió embert azóta se sikerült behozni. Irán most kezd kilábalni a mongol invázióból. 700 évvel később!

David Bowman 2018.02.25. 13:34:54

@Namely: Az osztrákok? Négyhatalmi megszállás lett a vége.

David Bowman 2018.02.25. 17:52:44

@adg: Úgy tudom, Ausztráliában.

pitcairn2 2018.02.25. 18:00:49

@David Bowman:

1985 óta már csak néhány periférikus ügyben lehet a Titkos Tanácshoz fordulni

en.wikipedia.org/wiki/Australia_Act_1986#Appeals_to_the_Privy_Council

mondjuk ez még az angol felsőháznál is érdekesebb intézmény:)

The Privy Council is an elitist throwback to a time before democracy
If kneeling down and kissing the Queen's hand is the only way to be a 'serious politician', then we should be seriously reconsidering why we have the Council

www.independent.co.uk/voices/the-privy-council-is-elitist-undemocratic-and-has-no-place-in-2015-a6687766.html

pitcairn2 2018.02.25. 18:03:53

@adg:

a Királyi Titkos Tanácsnak volt ilyen funkciója 1985-ig

www.cefa.org.au/ccf/what-was-role-privy-council

¿Qué tapas hay? 2018.02.25. 18:55:56

@David Bowman: Nem baj, megmagyarázom.

A hadsereg statisztikai ütőképessége nem feltétlen jelent sikert a háborúban, pláne ha azt nem is tudják kihasználni. Ha egy ország nem tud, vagy nem AKAR háborúzni, akkor ne üzenjen hadat a kétszer akkora szomszédnak.

adg 2018.02.26. 04:07:19

@David Bowman: van egy legfelsobb birosag, ok a vegallomas.

pitcairn2 2018.02.26. 09:23:53

@David Bowman:

érdekes, hogy a Titkos Tanácsban ma is van néhány ausztrál és új-zélandi pedig ez elméletileg egy UK intézmény...

en.wikipedia.org/wiki/List_of_current_members_of_the_British_Privy_Council

pitcairn2 2018.02.26. 10:14:58

@David Bowman:

de részben igazad van, 1963-ig az angol felsőház is úgymond "képben" volt

"Until 1963, the High Court regarded decisions of the House of Lords binding,[32] and there was substantial uniformity between Australian and English common law. In 1978, the High Court declared that it was no longer bound by decisions of the Judicial Committee of the Privy Council.["

en.wikipedia.org/wiki/Law_of_Australia#Common_law

Zor Prime 2018.02.26. 10:58:12

Sajnos van egy elírás a megmerényelt gengszter képénél. Az ő születési neve volt Umberto AnastasiO, de amúgy az Albert AnastasiA nevet viselte.

Sezamme1 2018.05.30. 15:15:55

@gigabursch: franciákról: valóban, ha a német offenzívánál is ilyen kemény gyerekek lettek volna, talán nem kellett volna német segget nyalniuk 5-6 évig. Többi kommenthez (bocs, inkább egybeválasz lesz ide, nincs humorom végiglinkelni őket egyesével): azon vitázni, hogy volt-e francia ellenállás szerintem felesleges, nyilvánvalóan volt. A D-nap előtt számos térképszelvényt a francia ellenállás "frissített" a szövetségeseknek, vasúti pályákat robbantgattak itt-ott és akadályozták a mozgósítást, de még lehetne sorolni tovább. Ami melót kifejtettek az akkori lakossági adatokhoz képest (plusz azt is tegyük hozzá, hogy nekik az eszközeik is meglettek volna egy komolyabb ellenállás szervezéséhez) az viszont '44 tavaszáig a többi megszállt országhoz képest nevetséges, ehhez mérten pedig igenis nyugodt szívvel le lehet őket gyávázni. Arról már nem is beszélek, hogy ezzel a finoman szólva is mértékletes fegyveres és civil ellenállásukkal lazán hagyták vérezni a szövetségesnek tartott lengyeleket és később a szovjeteket, hiszen amíg nem náluk rotyogtat a német tüzérség, addig lényegi problémák ugye nincsenek. Azt azért érdemes a franciáknak (vagy inkább a francia politikának) piros pontnak beírni, hogy tökéletes időben léptek fel szerepelni a színpadra (Párizsba bevonulás, Sasfészeki cécó stb.) és azt mindig megfelelő színészi képességgel tették és lényegében az EU-i hadszíntéren mutatott viccparádéjukkal győztes nagyhatalomként zárták a háborút.

Chiro71 2019.11.18. 10:10:33

@Namely: Volt azért egész komoly ellenállás, de azt tényleg elfelejtik megemlíteni, hogy főleg a spanyol polgárháború menekültjeiből, illetve az Európa minden részéből Franciaország felé menekülőkből állt, akik ott ragadtak. A franciák nem voltak többségben közöttük.

gigabursch 2019.11.19. 12:26:06

@Chiro71:
Nagyon tanulságos, hogy a francia ellenállás mennyire nem volt sokáig semmi.
Csak egy vérgőzős, elmebeteg Churchill miatt lett azzá, ami. Azé a Churchillé aki valóban lángba borította Európát.
Aztán a végén meg a II. VH után az elszabadult hajóágyú módján viselkedő liberál-komancs sőpredék válogatás nélkül gyilkolt, mert csak.
Mondjuk a franciáknál ez régen sem volt ismeretlen műsor
(NFF, vagy épp a hugenották)

bővebben és a maga kontextusaiban ajánlom, hogy olvassátok el Horváth Zoltán vonatkozó írásait. Lesz ott bőven "A-ha..." mindenkinek
web.archive.org/web/20160805061958/http://acelmonstrum.host22.com/mek.html

vagy
web.archive.org/web/20160615004252/http://acelmonstrum.host22.com/dakar.html

gigabursch 2019.11.19. 12:42:02

@gigabursch:

Idézet Horváth Zoltántól a Mers el Kebir cíkkből(1):

"A németek által megszállt európai területek konszolidációja természetesen ellentétben állt a brit érdekekkel. Churchillnek azonban ennek a problémának a megoldására is megvolt a maga jó ötlete. A németek ellen harcoló különböző ellenállási mozgalmakat azóta is egyféle romantikus dicsfény, és a szabadságharcosoknak kijáró megbecsülés övezi. Egyáltalán nem esik szó arról, hogy civilek felfegyverzése, és a megszálló katonaság elleni terrortámadásokra való felbujtása nemcsak stratégiailag értelmetlen és hatástalan lépés volt, hanem teljes mértékben ellentétes volt a nemzetközi joggal is. (Azt, hogy a német csapatok elleni támadásokat terrortámadásoknak minősítem, feltehetően megint felháborít egyeseket, de talán kérdezzék meg maguktól, mennyiben különböznek ezek az akciók az iraki és afganisztáni katonai táborok elleni támadásoktól?)
Az úgynevezett ellenállási mozgalmak tevékenysége katonai szempontból teljességgel jelentéktelen volt. Néhány felrobbantott híd, néhány megölt német katona, az égvilágon semmivel nem járult hozzá a szövetségesek győzelméhez. Az „ellenállók” hírszerzési tevékenysége se sokat hozott a konyhára. Az angolszász felderítés, azon kívül, hogy amúgy is jól kiépített kémhálózattal rendelkezett, 1942-re az összes német kódrendszert feltörte -amiben viszont a lengyel ellenállási mozgalomnak tényleg volt némi szerepe-, és a német parancsnokok részére elküldött üzenetek gyakran előbb jutottak el a szövetséges tábornokokhoz, mint a címzettekhez.
A hős ellenállók felveszik a harcot az ellenséggel. Akkor mi volt az értelme az ellenállási mozgalmak létrehozására és támogatására fordított erőfeszítéseknek? A válasz nagyon egyszerű. A cél az volt, hogy a megszállók elleni támadásokkal kiprovokálják a német megtorlást, szembefordítsák a civileket a megszállókkal, és ezzel megakadályozzák, hogy a németek által elfoglalt területeken az élet visszatérjen a normális kerékvágásba.
Churchill mindebből egyáltalán nem csinált titkot. Amikor 1940 június 16-án létrehozták a németek elleni hírszerző és szabotázsakciók megszervezésével és összehangolásával megbízott Különleges Hadműveleti Parancsnokságot (Special Operations Executive – SOE), az újonnan kinevezett parancsnoknak Churchill a következőképpen foglalta össze feladata lényegét: „Borítsa lángba Európát!”

gigabursch 2019.11.19. 12:44:22

@gigabursch:
(2)
" Az angol szolgálatban álló francia ellenállási mozgalom első akciói nem a németek, hanem inkább az angolok ellen fordították a franciákat. Nem sokan voltak a háború és az ellenállás folytatása mellett, a brit területekre evakuált katonák túlnyomó többsége hazatért, alig néhány ezren álltak csak át az angolok oldalára. A francia katolikus egyház még 1944 tavaszán is terroristáknak nevezte az ellenállókat, akik ellen 1943 januárjában egy önkéntesekből álló milíciát hoztak létre, melynek létszáma legalább 45 ezer főt tett ki. (Mások szerint elérte a százezret is.) A milícia a háború végéig a németek oldalán harcolt, 1944 nyarától már az angolszász csapatok ellen is.
A milíciát eredetileg belső rendfenntartó feladatokra hozták létre, ám sokan közvetlenül is részt vettek a harcokban a német hadsereg oldalán. Az Antibolsevista Légióban például több mint 12 ezer francia harcolt a németek oldalán a keleti fronton, de több más kötelékben is nagy számban vettek részt a harcokban francia nemzetiségű alakulatok, mint például a Charlemagne SS hadosztály, mely a keleti fronton különösen kitüntette magát a harcok során. Összességében véve elég nehéz megbecsülni, hány francia katona harcolt a németek mellett, de az biztos, hogy a szám több tízezerre rúg. A háború végén a keleti fronton az eredetileg munkaszolgálatra vezényelt francia hadifoglyok közül is sokan beálltak a fegyveres alakulatokhoz, amikor saját szemükkel láthatták az előrenyomuló Vörös Hadsereg igazi arcát.
Az Ellenállás Franciaországban csak 1941 után kezdett megerősödni, amikor a Szovjetunió megtámadása után a francia kommunisták is csatlakoztak a mozgalomhoz. (Ami egyebek mellett azzal a következménnyel is járt, hogy a különböző ellenállási csoportok időként egymás ellen is harcoltak.) Ahogy pedig a németek helyzete egyre nehezebbre fordult, egyre kevésbé voltak tekintettel a franciák érdekeire. Az 1942 novemberi megszállással a viszonylagos önállóság véget ért. A francia gazdaságot teljesen a német érdekek kiszolgálására állították be, ami a lakosság ellátásának drasztikus romlását vonta magával. Ez az ellátás pedig korábban se volt valami jó, köszönhetően az angol tengeri blokádnak. (Az angolok persze szemrebbenés nélkül azt állították, a németek szándékosan éheztetik a francia lakosságot, hogy ezzel is zsarolják őket. Ezt a propagandafogást még az olyan értelmes, a németek iránt semmilyen gyűlöletet nem tápláló franciák is bevették, mint Saint-Exupery.)
Az ellátási nehézségek, a jegyrendszer bevezetése, az egyre durvább német elnyomás -pl. több százezer francia munkás német gyárakba való elhurcolása-, és nem utolsósorban a háborús helyzet alakulása miatt 1942 után gyorsan nőtt az elégedetlenség, és növekedett az Ellenállás befolyása. A helyzetet jól jellemzi az egyik francia történész megállapítása, mely szerint 1941-ben nem voltak ellenállók, 1943-ban már akadtak néhányan, amikor pedig az angolszászok megérkeztek, egyszerre mindenki ellenálló lett."

gigabursch 2019.11.19. 12:45:27

(3)

"A dicső Francia Ellenállás igazából az angolszász csapatok megérkezése után, és a háború befejezését követően kezdett el vitézkedni, saját polgárai, és a német hadifoglyok ellen.
A háború után felállított francia hadifogolytáborokról, ahol több százezer német, és más nemzetiségű -például magyar- hadifoglyot tartottak fogva, az utóbbi évtizedekben egyre több, korábban elhallgatott visszaemlékezés lát napvilágot. Ezekről itt most felesleges bővebben is szólni, nem tartozik a témához. Elég annyi, az ezekről a táborokról keringő történetek vetekszenek a német koncentrációs táborokról szóló rémtörténetekkel, és igazolni látszanak Zrínyi Miklós véleményét a franciákról: „A francúz ha győzedelmes, eltűrhetetlen, ha nyomorodott, semmirekellő.”
A győzelem után robbanásszerű létszámnövekedésnek indult francia ellenálló csoportok a háború után is folytatták, sőt, igazából csak ekkor indították meg a harcot a rohadt fasiszták ellen. Leginkább persze a belső ellenséggel igyekeztek leszámolni, vagyis a németekkel együttműködő kollaboránsokkal. Kollaboránsnak számított mindenki, aki korábban bármilyen kapcsolatot tartott fenn a megszállókkal. A boltos, aki német katonákat szolgált ki, a taxis, aki németeket fuvarozott, a lányok, akik német katonákkal flörtöltek, és így tovább. A hős ellenállók ezekkel most ugyanolyan bátran felvették a harcot, mint a fegyvertelen hadifoglyokkal.
Utólag is csak nagyvonalú becslések léteznek arról, hányan estek a háború után lezajlott tisztogatások áldozatául. Még a hivatalos történetírás is legalább tízezer, bírói ítélet nélküli kivégzésről tud -Roger Price bájos megjegyzése szerint: „ami azért elég nagy szám...”- míg mások ennek legalább a háromszorosára teszik a törvénytelenül meggyilkoltak számát.
Dolgoztak persze a bíróságok is. A háború utáni néhány évben a francia bíróságok összesen 7037 hivatalos halálos ítéletet hoztak. Azt nem lehet tudni, ezekből mennyit hajtottak végre. Egyesek szerint körülbelül nyolcszázat, mások szerint kétszer ennyit."

gigabursch 2019.11.19. 12:47:38

(4)
"A kivégzettek között volt Pierre Laval, aki korábban négyszer töltötte be Franciaország miniszterelnöki tisztségét. Az őt elítélő bírósági eljárás körülményeit még a francia és az angolszász újságok és megfigyelők is botrányosnak minősítették. Laval a kivégzés előtti éjszaka mérget vett be, és már haldoklott, amikor kicipelték cellájából, hogy végrehajtsák rajta az ítéletet.
Halálra ítélték a 90 éves Philippe Pétaint is, akinek azonban De Gaulle, korára, egészségi állapotára -valójában ekkor még nem volt olyan szenilis, mint terjesztették róla- és korábbi háborús érdemeire való tekintettel megkegyelmezett, és büntetését életfogytiglani börtönre változtatta. De Gaulle „nagylelkűségét” valószínűleg az is ösztönözte, hogy Pétain még mindig nagyon népszerű volt, és tartottak tőle, zavargások törnének ki a marsall kivégzésének hírére. Az ítélethozatalt követően Pétaint azonnal jó messzire szállították Párizsból, és először a Pireneusok egyik várbörtönében tartották fogva, majd később egy atlanti sziget börtönébe szállították. Ott is érte a halál öt évvel később.
A „szerencsések” ennél kevesebbel is megúszták. A bíróságok összesen 126 ezer embert ítéltek hosszabb-rövidebb börtönbüntetésre. A franciáknak új börtönöket kellett építeniük, hogy ezt a tömeget valahol el tudják helyezni. (Miután az új hatalom megszilárdította pozícióit, az elítéltek többsége amnesztiát kapott.) Sokan elkerülték a börtönt is, viszont búcsút mondhattak az állásuknak. Több mint 110 ezer köztisztviselőt bocsátottak el az állásából, gyakorlatilag mindenkit, aki a Vichy kormány alatt valamilyen hivatali funkciót töltött be. A túlbuzgó bosszúállók ezzel gyakorlatilag lefejezték az egész közigazgatást. Az államapparátus az összeomlás szélére került, így nem sokkal később az elbocsátottak nagyobb részét, akik Vichy alatt a ranglétra alsóbb fokain, kisebb beosztásokban tevékenykedtek, kénytelenek voltak visszavenni. A hadsereg szintén „megújult”, a régi tisztek az utcára, vagy a börtönökbe kerültek.
És mindezek csak a hivatalosan számon tartott ítéletek. Azok számát, akiknek „csak” az egzisztenciáját tették tönkre, elbocsátásukkal, üzleteik és gyáraik államosításával, és azokét, akiket megvertek, nyilvánosan megszégyenítettek, egzisztenciálisan és szakmailag ellehetetlenítettek, csak megbecsülni lehet, de biztos, hogy ezek száma is milliós nagyságrendet tesz ki.
Mindez egyáltalán nem volt elszigetelt francia jelenség. A háborút követő években Európa valamennyi országában hasonló méretű tisztogatások zajlottak, hogy a fasizmus elleni harc ürügyén likvidálják az egész európai jobboldalt. Ebbéli buzgalmukban az egyes államok bíróságai gyakran még azokat is elítélték -mint például a németek Papint-, akiket a nemzetközi törvényszék korábban felmentett. Ez a munkájuk olyan jól sikerült, hogy a tradicionális európai jobboldal azóta sem heverte ki ezt a pusztítást."
süti beállítások módosítása