Hadgyakorlat! - 1.

2015. június 24. JTom

Rövid fotósorozat az 1969. júniusi, közös magyar-szovjet hadgyakorlatról. Bármilyen információt az eseményről, vagy a képeken látható hadieszközökről szívesen olvasnék, lévén nem vagyok a téma ismerője.

0_112926_1d4ad9da_xl.jpg

forrás: vk.com

forrás: vk.com

0_112929_b6b02ef3_xl.jpg

0_11292a_96e5253d_xl.jpg

0_11292b_15375f81_xl.jpg

0_11292c_f8bac4e0_xl.jpg

0_11292d_10f77b51_xl.jpg

0_11292e_d0e2ad2d_xl.jpg

0_11292f_35d45598_xl.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://ritkanlathatotortenelem.blog.hu/api/trackback/id/tr477568744

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Krio.Me.Tu (törölt) 2015.06.24. 04:12:08

A duplacsövű önjáró légvédelmi gépágyú szerintem a ZSU-57-2.

Athalay 2015.06.24. 07:21:34

Igen, az az! A harckocsik pedig T-55-ösök. A középső képen látható két repülő MiG-17-es. Az első képen a helyszín 100%, hogy a Bakony, ahol most is katonai gyakorlótér van!

szita szita péntek 2015.06.24. 08:16:44

Én arra tippelnék (a víz alatti átkeléshez használt eltérő cső formák miatt), hogy két különböző harckocsit (5. és 6. kép) látunk, de ha igazam van sem tudom megmondani melyik micsoda.

Athalay 2015.06.24. 10:00:53

Az 5. képen, vízből kijövő harckocsi lehet akár T-62-es, bár az elég új volt még akkor. Mindenesetre nagyon hasonlít rá!

szeme közé, laposan! 2015.06.24. 11:20:55

@Athalay: én azokat a Migeket simán madárnak néztem... :)

Harrison Bergeron 2015.06.24. 12:21:19

Az utolsó kép kísértetiesen emlékeztet Újdörögdre, de csak egy placc meg pár fa (jó, tudom, megindulási körzet vagy gyülekezési pont katonául) szóval bármi lehet. Harckocsival búvárkodni pedig menő :)

Silbermann 2015.06.24. 17:22:25

Én csak azt szeretném megkérdezni, hogy ki volt az ellenség?

AlbA 2015.06.24. 18:06:27

@Athalay:
Az is t55.A laikus szemlélő számára első ránézésre a különbség a két típus között: a T 55 első és második futógörgője között van nagyobb távolság, a T 62 pedig a negyedik és ötödik között, a t 55 löveg csöve végén van vastagabb rész, a T 62 nek a cső közepén.stb. stb.
Egyébként különbség még a T 62 nagyobb űrméretű (115 mm, sima csövű,szemben a t 55 100 mm es ,huzagolt lövegével ).

¿Qué tapas hay? 2015.06.24. 19:13:58

@szita szita péntek: Szerintem az 5. képen (a torony alapján) egy T-54-es van, a hatodik képen T-55-ösök. De mérget nem vennék rá.

Pascal · http://torzskocsma.blog.hu/ 2015.06.25. 04:41:05

Hihi kiváncsi vagyok ki gondolta komolyan, hogy "jogi lépések következnek" és vajon pontosan milyen lépésekre gondolhatott :D

A creative commons "besorolás" (ez így már nonszensz) mióta tiltja a publikálást.

A képen valóban főleg T-55-ösök vannak, (víz alatti átkelést is gyakorolva), valahol a Bakonyban. Emellett ZSU-52 légvédelmi gépágyú, Mig21 és Mig17 vadászgépek.

TreF7 2015.06.25. 07:00:14

A vízalatti átkelést Táborfalvánál szokták elkövetni..

AD971 2015.06.25. 08:00:56

@Silbermann: Nem vagyok túl tájékozott a témában, de amikor én a 70-es évek végén 80-as évek elején "sulis" voltam még masszívan a NATO volt a fő ellenség. No nem az a NATO amibe mi is beléptünk 1999-ben... fura, hogy megváltoztak az idők :P

É2I 2015.06.25. 08:37:24

@Kaaslover971: Nem a NATO, hanem az egész "imperialista nagyhatalmak", bár ekkor még nem is éltem. Egy év múlva estem a földre, de 20 év múlva én is hadgyakoroltam, még ha nem is tankokkal.
De van olyan baráti beszámolóm, ahol a haver elmondta, hogy kb 20 embert trancsíroztak szét a szovjet elvtársak, mert egy éjszakai bevetésen rossz utasítás alapján belehajtottak a Magyar sátortáborba. :(
De olyat is, hogy egy bekattant társuk lebontotta a fél laktanya kerítését egy -nem tudom milyen- tankkal.
Szóval nem biztonságos üzem a tank, bármennyire is hátborzongatóan szépek ezek a fotók. :)

Alhazred 2015.06.25. 09:08:45

szokatlan látvány mindenesetre légvédelmi géppuska nélkül látni ezeket a vasakat.

nem vagyok szaki, de t-55 meg t-54 is lehet a képeken? alig van különbség a kettő között, de pl. az infra-berendezések csak az 55-ön voltak, nem?

Bicepsz Elek 2015.06.25. 09:13:56

Amugy ki adott engedelyt a fenykepezesre? Gondolom ha az nem lett volna, akkor "kémfelvételekrol" van szo. Vagy csak valami bemutato volt?

Bicepsz Elek 2015.06.25. 09:20:43

@Bicepsz Elek: Bar jobban megnezve egy-ketto elegge propaganda foto..

Plumper_ 2015.06.25. 09:21:30

a szovjet haditechnika és képzetlen személyzet bukása a közel-keleti háborúkban már bizonyított

gigabursch 2015.06.25. 09:22:46

@Athalay:
Így van, a Márkói plató Veszprém felőli oldala.

folt
5. kép - Duna, Szentendrei-Duna ág, 6-os folyamkilométer-kő (ezt hogy kell helyesen kötőjelezni?)

@TreF7:
Ott hol van víz?

Warlimont 2015.06.25. 09:54:30

Elegge beallitott, propagandafotok ezek....

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2015.06.25. 10:04:04

@Warlimont: Semmi propagande nincs ebben. Hadgyakorlat közben végzett tevékenységeket láthatsz.

bioLarzen 2015.06.25. 10:40:37

@É2I: Én pont a rendszerváltás után voltam katona, az első olyan időszakkal vonultam, amely már eleve 1 évre vonult csak (az eggyel előttünk vonulók még másfélre vonultak be, de már egy év után mentek haza mert pont közben módosították a törvényt). Nálunk már a "kékek" ellen mentek a gyakorlatok - de, amikor azt mutatták, hogy kell megadásra felszólítani egy bekerített egységet, valamiért pont angolul mondták a sablonszöveget :D

cziczoma 2015.06.25. 10:47:56

"De van olyan baráti beszámolóm, ahol a haver elmondta, hogy kb 20 embert trancsíroztak szét a szovjet elvtársak, mert egy éjszakai bevetésen rossz utasítás alapján belehajtottak a Magyar sátortáborba. :("
MARHASÁG, EGY ILYET AZ ÁTKOSBAN SEM LEHETETT VOLNA ELTITKOLNI!

legelső MortalWombat 2015.06.25. 11:11:27

Ha Juhász Gábor azt írta volna, hogy ezek az én képeim, és a gyakorlat az úgy történt, hogy: ..............., akkor most ő lenne itt a legjobb fej kommentelő.

De eszembe jutott valami:

1969-ben magyar-szovjet hadgyakorlaton csak úgy fotózni? A technikát?
Amikor a laktanya előtt elhaladó külföldi rendszámú autót jelenteni kellet a kapuügyeletesnek?
Elvtárs, és ez így most hogy is?

É2I 2015.06.25. 12:30:23

@bioLarzen: Akkor surci társak voltunk. Én is az első egyévesként vonultam :)

@cziczoma: Hát ha hazudott a haverom, akkor igen. De akkor is nyilvánvaló volt, hogy akit a seregből alhadnagyként temettek, az nem természetes halált halt. És halottam nem egy esetről. Sőt olyat is ismerek, akinek küldött a sereg egy gyásztáviratot, hogy a fia elhunyt, részvétük és már el is temették. Valyon miért kellett ilyen gyorsan eltemetni? Úgy hogy nem is lehettek ott a temetésen.

Másik: Egyik rokonom a díszszázadban szolgált. Ő mesélte, hogy hetente 2-3 temetésen kellett díszőrséget adni. És nem csak az alkoholista tiszteket temették, de szinte sosem voltak ott rokonok :S

É2I 2015.06.25. 12:43:02

@É2I: Még annyit, hogy persze ezek alapvetően balesetek voltak, nem szándékos vagy háborús események. Néhány bebaszott tiszt vagy baka okozta.
Pont két napja beszélgettünk egyik munkatársammal, ő mesélte, hogy az egyik gyakorlaton zuhanyoztak. Ugye az erre rendszeresített sátorban. Valaki nagyon elkúrt valamit és áram alá került a zuhanyzó. Voltak vagy huszan a sátorban és látta ahogy sorbak esnek össze a bakák, majd őrá is rádölt az egyik zuhany vas, azonnal áramütést szenvedett ő is, moccanni sem tudott, összerántotta a görcs. Arra nem emlékszik hogyan hozták ki, két hétig volt KK-ban. Szerencséjükre senki sem halt meg, ami valószínüleg egy csoda.
Ezzel csak annyit akartam mondani, hogy rengeteg baleset volt a hanyagság miatt, sajnos.

FOMA 2015.06.25. 12:52:21

@legelső MortalWombat:

És képzeld, a gyakorlatokon készült fotók még az újságokban is megjelentek, nemcsak a Néphadseregben, meg az Igaz Szóban, hanem még a Népszabadságban is. Hát milyen éberség volt abban a nyavalyás rendszerben?:-)

kekegsm 2015.06.25. 16:14:41

1.kép Su-7 és korai T-55-ök
2.-3.kép Zsu-57-2
Többi: T-55, T-55A, de britnispírsz legyek, ha meg tudom különböztetni őket...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2015.06.25. 20:44:43

@kekegsm: Az elsé képen 100%, hogy nem Szu-7 van, olyan talán soha nem is volt hazánk területén a szovjeteknek, nekünk meg biztosan nem volt. Az MiG-21, de hogy PF vagy F-13, az ilyen képből meg nem mondom...

kekegsm 2015.06.25. 21:09:35

@molnibalage: Igazad van. Mig21-F13. (Mentségemre legyen mondva, egy 3.5" mobilképernyőn néztem, és ott teljesen másnak látszott.)
Itt egy hasonló szögből: out.pl/mporta/MiG/mig21f13_50.JPG

teddybear01 2015.06.26. 14:39:13

@molnibalage: 1965-ben F-13-as lehettek, mert az utolsó magyar f-13-asokat a '67-es arab-izraeli háború után adtuk el az araboknak, a lelőtt gépek pótlására. Igaz, hogy ebben az időben már gyártották a PF változatot, de abból mi csak később kaptunk.
Az 1971-ben eladott F-13-asok pótlására MF verziójú MIG-21-eseket kaptunk.
A bisz változatot csak '74-től kezdték gyártani, mi később kaptunk belőle.

teddybear01 2015.06.26. 14:47:05

@teddybear01: Bocs, az utolsó F-13-asokat '73-ban adtuk át "arab barátainknak"....

teddybear01 2015.06.26. 14:56:33

@É2I: Valószínűleg hazudott. Ekkora balesetet sohasem lehetett volna eltitkolni, a Szabad Európa aranyat adott volna ezért a hírért, csakhogy kikürtölhesse.

Balesetek mindig voltak a seregben, az én időmben is összetörte magát az egyik motorkerékpáros foszabos srác, annyira, hogy mentőhelikopterrel vitték a pesti Honvédkórházba, és órákig műtötték agyalapi töréssel. De volt olyan is, hogy elütötte a telephelyest az egyik teherautósofőr.
Meg öngyilkosság is volt, nem kevés. Az egyik hülye majdnem magával is vitt, amikor lelőtte magát az őrszobán a géppisztollyal. Ha kinyitja a válltámaszt, engem is érhetett volna a letámasztott géppisztoly sorozata.

bioLarzen 2015.06.26. 18:16:54

@legelső MortalWombat: Vélhetőleg ezeket a képeket szigorúan ellenőrzött belsős készítette, és csak olyan képeket tettek bármilyen szinten közzé, amelyeket alaposan átnéztek, hogy nem tartalmaznak olyan titkot, ami valóban titok lenne...

A B megoldás, hogy eseleg ezeket a képeket egyáltalán nem közzétételre szánták, hanem valamilyen belső felhasználásra, é csak később, a rendszerváltás után láttak napvilágot?

bioLarzen 2015.06.26. 18:19:05

@cziczoma: Nem mondom, hogy ez a konkrét eset megtörtént, de el lehetett volna ilyen kaliberű hírt titkolni anno, hidd el.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2015.06.26. 23:01:54

@bioLarzen: Ezeket közzétételre szántákl. Kokrétan a harkocsi oszlopok találkozása az egy könyvben benne volt már a '80-as években. Tisztán emlkszem rá.

bioLarzen 2015.06.27. 02:51:24

@molnibalage: Aha. Akkor a B megoldás kiesik.

vino-et-veritas 2016.07.16. 11:23:33

@legelső MortalWombat:
Nálunk "hivatásos" ezredfotós-örömkatona is volt, megfelelő felszereléssel, laborral. Nem is szakadt meg a kiképzéseken...
Azonkívül az említett "katonaújságok" is léteztek, katonai filmstúdió is működött.Ezek teljesen nyilvánosak voltak.
Sőt készültek a nagyközönségnek is népszerűsítő filmek (talán Fiatalok a seregben?).
Az, hogy mi kerülhetett ki, persze a gondos cenzorok feladata volt.
Még egy, ami ma kevésbé kerül szóba, ami a NH-hez kapcsolódott, az az MHSz. Itt sokan sportoltak (technikai sportok, repülés, ejtőernyőzés, lövészet, motorsportok, rádiózás, stb.) és szereztek jogosítványt.

vino-et-veritas 2016.10.11. 10:46:21

@Silbermann: Általában a "kékek" (világos vagy sötét), persze alapvetően a NATO.

gigabursch 2016.10.24. 11:37:42

S lett azóta jogi lépés?
:-)

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2016.10.24. 17:12:06

@gigabursch: a végére töröltem a képet a szerverről és egy orosz oldalról linkeltem be helyette a "féltve őrzött" fotót (ugyanazt). gondolom náluk nem fenyegetőzött jogi lépésekkel :D

gigabursch 2016.10.26. 11:54:10

@JTom:
Azért akkoriban - főleg ha sajtó anyag volt - a negatívokat sokszorosították. Idehaza is pár opéldány, meg a ruszkiknál is pár példány, na meg ha olyan volt, akkor VSZ és azon belül a különböző titkosszolgálatok is.
Ezek után jogalapot formálni egy ilyen képre - nettó gyengeelméjűség.

Rókakígyó 2016.11.06. 13:41:31

@Kaaslover971: olasz/nyugatnémet páncélgránátos hadosztály.

A színhely pedig olyan, ahol repülőgéppel is lehetett lőni (bár sokszor csak elrepültek lövés nélkül). Ilyen hely pedig tudomásom szerint csak egy van/volt az országban Táborfalva. Ha nem lőttek akkor a bakonyi lőtér (Hajmáskér) jöhet szóba

fonaktamas75 2017.04.18. 21:03:25

1. T-55 csehszlovák
4. T-54A
5. T-54AR csehszlovák
6. T-55A
7-9. T-55 korai
10. T-54 valamelyik változata
szerintem
süti beállítások módosítása