Napi érdekes (14+2 kép) - 118

2015. május 24. Sam. Joe

001.jpg

1. Az 1920-as évek eleje, útburkolati jel festés az Egyesült Államokban. Nézzétek a jármű jobb első kerekére szerkesztett, útszélkövető készséget is!

002.jpg

2. 1924, a Metro-Goldwyn-Mayer filmstúdió híres oroszlán bömbölésének felvétele. Ez volt a sorban második „mozgó logó”, még fekete-fehér, de már hangosfilm. Az állatot Jackie-nek hívták és Tarzan filmekben is szerepelt.

003.jpg

3. 1936, a New York Central vasúttársaság, Mercury szerelvénye. A személyszállító vonatok, a középnyugat nagyvárosaiba jártak. A stílus art deco, de megtestesíti azt, amit ma retrofuturizmusnak hívunk. Ha azzal a feltétellel kaphatnék terepasztalt, hogy csak egy szerelvényem lehet hozzá én bizony ezt kérném.

004.jpg

005.jpg

006.jpg

4-5-6. 1964 februárja, Classius Clay – később Muhammad Ali – és a Beatles találkozása Miamiban. Az öklöző pár nappal későbbi mérkőzésére készült Sonny Listonnal. Egyik kép viccesebb, mint a másik, nem tudtam ellenállni a kísértésnek, hogy többet is megmutassak.

007.jpg

7. 1855, a képről rendelkezésre álló összes információ olvasható a képen! Már azt komoly teljesítménynek gondolom, hogy valaki ekkora távolságot megtegyen velocipéden, nem hogy még versenyezzen!

008.jpg

8. A meglehetősen szokatlan felépítésű, Blohm & Voss Bv 141 felderítő repülőgép, a második világháború egyik legritkább típusa volt, körülbelül 20 példányt építettek belőle.

009.jpg

9. 1970-es évek, Asheville, New York City. A kommentár felesleges.

010.jpg

10. 1960-as évek, Blaha Lujza tér, Budapest. Én itt láttam ezt a képet.

 

011.jpg

11. 1961, a hidegháborús konfliktus élesedik, megkezdődik a Berlini Fal építése. A szovjet M20 Pobjeda típusú személygépkocsi, két amerikai, M48A1 Patton harckocsi között halad át, a Checkpoint Charlie-nál.

012.jpg

013.jpg

12 és 13. Keletnémet úttörők, működő, Trabant-motoros... Ehh, nem is tudom hogy kéne hívni ezeket! Harckocsimodellek? Szóval ezekkel gyakorlatoznak. A teljes történet a lánctalpasokról Prokee-nál olvasható. Ez a nála a közelmúltban megjelent post juttatta eszembe azt a történetet, hogy 1972-ben a BTR 152 mintájára, gyerek-léptékű csapatszállító is készült Trabi motorral. Ez látható a 13. képen. Erről pedig itt olvasható a történet.

014.jpg

14. 1942 novembere, egy brit mozdony, mely „megbosszulta saját halálát és lelőtte” az őt megtámadó német vadászgépet! A Luftwaffe, JG26-jához tartozó, Focke-Wulf 190-es, az angliai Ashfordban található vasúti műhelyt támadta. Pilótája, Heinz Bierwirth észrevette a távolodó, D3 osztályú gőzmozdonyt, majd alacsonyan repülve tüzet nyitott rá. A gőzmozdony kazánja felrobbant, az FW 190-es pedig olyan alacsonyan repült, hogy a szétrepülő roncsdarabok eltalálták és lezuhant. Charles Gilbert mozdonyvezető és a fűtője is megsérült, de túlélte a kalandot, míg a pilóta, Bierwirth életét vesztette. Őt katonai tiszteletadás mellett temették el Hawkinge temetőjében.

15.jpg

015.jpg

15-16. Lockheed U-2 kémrepülőgépek roncsai kiállítva Pekingben. A gépek a tajvani légierő, Fekete Macska (黑貓中隊 / hēi māo zhōngduì) századához tartoztak. Az 1961 és 1974 között funkcionáló egység működése alatt 5 gépet lőtt le a Kínai Népköztársaság légvédelme föld-levegő rakétákkal, de kiképzés közben is veszítettek 7 gépet. Jellemzően a repülőszázad mindig 1-2 gépből állt, de fennállása alatt összesen 19 darab U-2-est használtak (el). Egy meglepően jó állapotban fennmaradt roncs ma is látható Pekingben egy múzeumban.

A bejegyzés trackback címe:

https://ritkanlathatotortenelem.blog.hu/api/trackback/id/tr747473800

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

SodalisO · http://hataronkivul.blog.hu/ 2015.05.24. 12:16:31

Az első kép hihetetlen és nagyon vicces! De amint látható működött ! :-DDDDDDD
Tarzan filmek! Jonny Weismüllerrel! Ezen nőttem fel. Meg a Daktarin, Clarence a kancsal oroszlán.:-)))
Érdekesek lehettek az állatos forgatások anno.
A pesti szines kép klassz, jók a szinek, és nagyon retró.

Bringaverseny , velocipéden.....rá se tudnék ülni kezdjük ott:-))))

kugi · http://kugi.blog.hu 2015.05.24. 12:18:33

Nagyon jó fotók! Az első képen látható útszélkövető technika nagyon komoly: egyszerű, de nagyszerű! :)

A 8. képen látható felderítő repülőgép elég szokatlan konstrukció... Nem billent el? Nyilván ezért építettek belőle csak 20 db-ot... (számomra már a Lockheed P-38 J is elég furcsa konstrukció, pedig az szimmetrikus: kugi.blog.hu/2012/11/19/182_a_vasutallomast_tamado_vadaszgep_lezuhanasa)

A 12-13. kép döbbenetes. Éleslőszert gyerekek kezébe???...

johnibyg 2015.05.24. 12:30:20

Ezekből is látszik, hogy a németek is tudnak ökörködni, bár kellett biztos néhány sör hozzájuk meg politikai hátszél :-)

johnibyg 2015.05.24. 12:49:00

@kugi: Legközelebb a linket és a zárójel végét válaszd el, mert így beveszi azt a karaktert is és nem ad ki semmit se. A P-38 és a többi kéttörzsű fura módon, de működött, igaz könnyebb célpontnak tartották őket Európában (kivétel éjszakai vadászok).

Gringo 2015.05.24. 14:23:31

Gyerekként én is megőrültem volna egy ilyen működő játéktankkért! :)

@kugi: Én nem látok éleslőszert.

kugi · http://kugi.blog.hu 2015.05.24. 14:28:56

@johnibyg: Igazad van, kösz a figyelmeztetést!
@Gringo: A forrásként hivatkozott blogon írták, hogy "némelyik löveg éles lőszer használatára is alkalmas volt", ill.: "A tábori fegyelem katonás volt, a lőszerek gyakran élesek."

Lesből Támadó Szárítókötél 2015.05.24. 18:13:03

Azért a Bv 141 kihozza az emberből a látens kényszerbeteget. ;-)

Nyiri 2015.05.24. 19:11:05

Az 1960as Blaha Lujzás kép ha kapható lenne bárhol olyan méretben mint amit az IKEA-ban lehet kapni (angol Emeletes busz, New York-i taxi) azonnal vennék és menne a falra... :)

Gringo 2015.05.24. 19:12:10

@kugi: Aha, értem.
Bár, ha a tábori fegyelem katonás volt, akkor nem féltem a gyerekeket.
Tizenegynehány évesen mi is lőttünk kispuskával, az is simán alkalmas emberélet kioltására. De az MHSZ-es felügyelő szigorú rendet tartott, bár nekünk sem jutott eszünkbe ökörködni.

prokee · http://blog.prokee.hu 2015.05.24. 19:14:34

Ó, kösz a linket. Az elkészült két BTR-utánzatot volt szerencsém személyesen is megtapogatni még 2007-ben, aztán idén is, amikor becsempésztem magam a Trabant-múzeum raktárába.
Legyen itt két kép, a belső kifejezetten vicces :)
m.cdn.blog.hu/pr/prokee/image/070618/dsc04670.jpg
és
m.cdn.blog.hu/pr/prokee/image/070618/dsc04670.jpg

prokee · http://blog.prokee.hu 2015.05.24. 19:31:15

@Gringo:
A poszt megírása előtt számtalan német fórumot túrtam fel, és többen, akik ott jártak gyerekként, azt írták, hogy bizony voltak éles lőszer kilövésére alkalmas zsebtankok, és azokkal néha lőttek is ki éles lőszert.

Lars Eiriksson 2015.05.24. 21:46:30

@kugi:
Itt egy videó a B&V 141-esről, amint repül: www.youtube.com/watch?v=BGL_tqwjA_Q
Annyi különbség azért megfigyelhető, hogy a videón szereplőnek normál vízszintes vezérsíkja van, míg a képen szereplő példányé direkt "féloldalas" épp az aszimmetrikus kialakítás miatt.

A németek (na jó, nem csak ők...) rengeteg meg nem valósult, kísérleti stádiumig is ritkán eljutott, leginkább csak rajzasztalon létezett harceszközt terveztek, közötte nagyon-nagyon sok repülőgépet. Pl. a második világháború győztes szuperhatalmainak gyáraiban valósággá lett szovjet MiG-15-ös vagy az amerikai F-86-os egy-egy Messerschmitt ill. Focke-Wulf-tervezetet vett alapul (azaz kvázi német eredetű sugárhajtású vadászgépek vívták egymással a hadtörténet első ilyen jellegű légi harcait Korea felett), de voltak egészen hajmeresztőnek tűnő konstrukciók is.

Én kb. 15 éve bukkantam erre az oldalra: luft46.com - itt nagyon sok ilyen kevéssé ismert projektről olvasható hosszabb-rövidebb, alkalmanként gazdagon illusztrált ismertető. Vannak modellek, valamint számítógépes grafikák, fantáziarajzok is jó pár ilyen elfeledett, soha nem repült madárról.

kugi · http://kugi.blog.hu 2015.05.24. 21:55:11

@Gringo: Vlóban, a tábori felügyelők odafigyelésén múlik minden.
@Lars Eiriksson: Köszi a filmet, érdekes volt mozgás közben is látni! Stabilnak tűnik a gép.

nemszólokmégegyszer 2015.05.25. 10:51:18

@NagyságosSodalisO [eng]: Kiss Ádám jut eszembe a sóderklubból, amikor bicikli lassúsági versenyről beszél. Azt Mondja a műsorvezetőnek? " Lassúsági? B+ Borsodból importáéolk olyan versenyzőt, aki két óra alatt nem bír felszállni rá!" Hát én is így lennék, józanul is. De mekkora gepa lehetett ezzel spiccesen perecelni, még tolva is! :-)))

nemszólokmégegyszer 2015.05.25. 10:58:04

@Lars Eiriksson: Engem a nemtummmilyen német fivérek első lopkpodója /asszem csak a favázas verzió készült el/ és az első modern amcsi tényleg lopakodó "hasonlósága lepett meg, meg az első MIG-ek tökéletes hasonlósága. Mert, hogy Popov és Marconi vitáztak, hogy ki is találta fel a szikratávírót (vagy rádiót?) /remélem nem írok ökörséget/ az lehet vitatéma, de hogy egy náci terv szinte tökéletes mása felfejlesztve hadrendbe álljon 30-50 év után, azt nem hinném.

nemszólokmégegyszer 2015.05.25. 11:14:37

@Lars Eiriksson: Elb@sztam, oszt először magamnak küldtem el. /Én höjje./ De remélem átmegy.

Csak nem hagyott nyugadni Az első a Horten fivérek tanulmánygépe mult-kor.hu/image/article/main/.640x380/25174.jpg , a második egy Me P.1101 encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTmFLWacn8mtbEOWlxbBRcWVPog2wCQScgW6lEo6Agl_oiGyrt_

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2015.05.25. 12:29:00

@nemszólokmégegyszer: Hááááát... Szóval az volt, hogy a szövetségesek bőségesen csemegéztek a náci fejlesztések kosárkájából. Aki többet tudott hazavinni, az nyert. Mindkét oldal űrkutatása sokat köszönhet a V2-es fejlesztéseknek - vittek hozzá magukkal mérnököket is -, az amúgy teljesen sikertelen, első generációs Szovjet lökhajtásos vadászgép, a MIG-9, két, BMW 003-as hajtómű, reverse engineered (hogy mondják ezt magyarul?) kópiájával repült. Azt persze túlzás kijelenteni, hogy egy-az-egyben bármilyen német fejlesztést úgy használtak tovább, akármelyik oldalon is, hogy "lefestették a horogkeresztet", de mindenki felhasználta a németek fejlesztéseit.

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2015.05.25. 12:32:17

@Nyiri: Nem néztem ilyen szemmel, de mennyire igazad van!

pitcairn (törölt) 2015.05.25. 13:20:05

@Sam. Joe:

a nácik meg pl. a USA fejlesztéseknek köszönhettek sokat:)

reformed-theology.org/html/books/wall_street/chapter_04.htm#Ethyl Lead for the Wehrmacht

Lesből Támadó Szárítókötél 2015.05.25. 14:18:08

@Sam. Joe:

Háát, jobban belegondolva a "rakjuk vissza középre a pilótafülkét" és a "hol a francban van a jobb vezérsík???" dolgokon kívül más nem idegesít így elsőre.

(Amúgy az EVE Online-t azért szeretem, mert az is televan asszimmetrikus űrhajóval.)

efi 2015.05.25. 14:42:32

Gőzmozdonyra rádőlt a létra, aztán megrogyott.

Namely 2015.05.26. 12:33:32

Most van először olyan eset, hogy nincs időrendi sorrend?

Az Asheville-es a király kép! :) Megnéztem volna a másik zsaru arcát! :)

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2015.05.26. 12:46:14

@Namely: Őszintén szólva gőzöm sincs. Az határozta meg a sorrendet, hogy milyen sorrendben raktam el a képeket későbbi közlésre.

teddybear01 2015.05.26. 15:04:08

@nemszólokmégegyszer: A Me P.1101 inkább a JAK-15/17 -re hasonlít. Azokban is Jumo-004-es hajtómű (Klimov RD-10 néven gyártva) van beépítve. A sárkány viszont egy ehhez a hajtáshoz módosított JAK-3 váz.
upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1c/Yakovlev_Yak-17_%40_Central_Air_Force_Museum.jpg

A MIG-15 első változata ráadásul nem is német, hanem angol eredetű hajtóművel repült. Egész pontosan a Roll-Royce Nene hajtóműből kaptak párat, köszönhetően a rövid életű Munkáspárti kormánynak, és ezt gyártották a továbbiakban RD-45 néven licencben. Később viszont az újabb fejlesztésű Klimov VK1 hajtóművet használták.

AlulírottFentemlített 2015.05.27. 14:54:26

Az a mozdony zsírkirály, akárcsak a blog!

bloodhound v2.0 2015.05.27. 22:18:47

Elszomorító az NDK színvonal, vetekszik a mai KNDK-val a bizarr ötletekben, nem kétlem, hogy messze jobb, emberibb volt még itt is élni akkoriban, mint ott.
A Mercury mozdony viszont mindent visz, kép lementve. :)

vino-et-veritas 2016.07.16. 13:56:19

1. kép

Eszméletlen, hogy ez az útszélkövetés rendesen működött közel 100 éve.
Ezt itthon még a frissen épült utakon sem lehetne használni...
süti beállítások módosítása