A bejegyzés trackback címe:

https://ritkanlathatotortenelem.blog.hu/api/trackback/id/tr687288963

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Littlewood · http://mslittlewood.blogspot.hu/ 2015.03.27. 09:25:53

Látszik, hogy a cipő volt a legnagyobb kincs. Azért tényleg nagyot változott a világ meg a szegénység fogalma.

bagir 2015.03.27. 10:25:14

És ezek ugattak nekünk.

bagir 2015.03.27. 10:26:43

Hát ezért tüntettek szegény melósok, amikor kikötött a Vilhelm Gustlof rajata az üdülő német melósokkal. nem is engedték ezután Angliában kikötni.

fairlane 2015.03.27. 10:37:13

@bagir: Mármint ki ugatott nekünk és mikor? Nézz szét a hasonló témájú, a századfordulón Magyarországon készült fényképek között. Meg fogsz döbbenni azon a mélyszegénységen, amit látni fogsz.

bagir 2015.03.27. 12:00:40

Lyukra futottál. Anyai öreganyám 1902 ben született, szegények voltak, de nem rongyokban jártak. A függöny se likluk volt. Ők is mezítlábasak voltak, de nem piszkosak mint ezek. Két rend ruhája mindenkinek volt , ünnepi és melós. Ráadásul ómama konyhája szabadkéményes vala.
sajnos nem tudsz nekem erről a korról meglepőt mondani.

johnibyg 2015.03.27. 12:41:36

@bagir: Az a hajó egy kicsit későbbi, bár lehet a németek jobban néztek ki

bagir 2015.03.27. 12:52:41

Igaz de más II. Vilmos a 800as évek végén rendeletet hozott, hogy a felnőttek és a gyerekek nem alhatnak 1 szobában.
Az angolok híresen szutyokbantartották a melósaikat/az éhség fegyelme/, a németeknél nagy becsületük volt. Ha megnézel egy korai képet asz esztergályosok kalapban dolgoztak.
A háború után Weimar na az elrendezte a dolgot, amire válasz Adolf volt.

fairlane 2015.03.27. 17:08:08

@bagir: Lehet, hogy öreganyádék nem rongyokban jártak, de az akkori népek nem kis része igen.

fairlane 2015.03.27. 17:12:56

@bagir: A németek akkoriban azok voltak ipar és minőség szempontjából, mint ma a kínaiak és egyéb ázsiai országok. A gyenge minőségű tömegtermékek szállítói. A Made in Germany feiratot - és ezzel együtt a kötelezően feltüntetendő származási ország jelölést - az angolok vezették be a századfordulón. Így akarták megkülönböztetni a gyenge minőségű német árut a jó minőségű angoltól. Ennyit a kalapos, német szakmunkásokról.

p_ilonka 2015.03.27. 17:39:49

Kassák Lajos, még 1914 előtt, azért költözött Németországba, mert itthon éhen halt volna. Óriási szegénység volt akkor ott is. Lehet, hogy fejlődött a nehézipar, meg mindenféle ipar, de a melósok egyik napról a másikra éltek.
Kassákot később 1914-ben a sorozóbizottság nem vette be katonának soványság miatt. (Akkor!)
Ma egyenesen királyság van ehhez viszonyítva.

kugi · http://kugi.blog.hu 2015.03.27. 20:10:29

A fotókról jól látszik, hogy mennyit változott nemcsak a világ, de a szegénység fogalma is egy évszázad alatt...

ZON 2015.03.27. 22:13:29

@bagir: fotomuzeum.hu/media/fenykep/kicsi/00790079.jpg

Mit tudsz erről a kisfiúról ? Légy szíves, olvass utána, és aztán nosztalgiázz Horthy és kora után.

Ericin (törölt) 2015.03.28. 05:45:16

Van pár nagyon helyes arcú lányka a képeken.
London alapvetően egy szennyezett, túlzsúfolt város volt.Szén és fatüzelés, ablaktalan lakószobák, sikátorok, patkányok, nyirkosság, kosz. Nem lehetett jó ott gyerekként felnőni, sápkóros, tüdőbeteg kinézetű a kis szerencsétlenek legtöbbje a képeken.
A magyar viszonyok közt meg a vidék volt szegény, illetve mondjuk úgy voltak szegény vidékek. Az én dédnagyapáim mesteremberek voltak saját műhelyekkel (kettő is közülük), egy tanító, egy meg zenész. Ők jól éltek, tudtak földet, tanyát venni, gyerekeiket iskolázni. De aki tanulatlan volt és kubikosként, napszámosként tengődött annak nem volt könnyű.
Viszont a magyar városokban szerintem jobb volt a helyzet, pont fordítva, mint Angliában.
Angol vidékről is megnéznék képeket, gyanítom az talán nem ilyen szomorú. Angliában az ipari nagyvárosok, Leeds, Manchester, Birmingham és London voltak igazi nyomortelepek, füstös levegőj, nyirkos helyek. Azért pl. Írországban se lehetett akkor jó a helyzet, a felkelés előestélyén, elnyomásban.

Varga István 57 2015.03.28. 08:27:33

@bagir: A tengerjárót a Kraft durch Freude (Örömben az Erő, rövidítve KdF) nevű szervezet, a Német Munkafront alapszervezete építette meg a hamburgi Blohm & Voss hajógyárban. 1937-re készült el, Akkor hol kötött ki mikor?

smax 2015.03.28. 10:12:44

@fairlane: Pontosan, a "Made in Germany" eredetileg figyelmeztetés volt, csak aztán idővel visszafelé sült el. (Ebből a korszakból származik az "on the fritz" - tönkrement kifejezés is.)
A következő fotósorozat amúgy bemutathatná a korabeli magyar szegényeket.

bloghal 2015.03.28. 10:36:42

Gyönyörű képek, ajánlom minden álszentnek.

a kedves bagir meg egy kretén agitpropos, mindegy, hogy az úri vagy a kommunista Magyarországon.

A megvalósult amerikai ólom.. 2015.03.28. 11:32:19

Amikor elolvastam a címet, kórosan lesoványodott gyerekek képeire számítottam. Ehhez képes-bár biztos sokat kellett nélkülözniük pl. a ruházkodás terén- többnyire jó arcú, egészséges kölköket látni a fotókon. Mindenképp kellemesebb látvány mint a mai, már 8-10 évesen elhízott kis zseb bölények..

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2015.03.28. 12:14:21

Szép fotók és látszik, hogy a fényképész(ek) értet(tek) a szakmájához: annak idején még az is nagy szó volt, ha a fénykép helyesen van exponálva (értsd: nem túl sötét vagy világos a kép).

A szegénységről sopánkodóknak meg: ma is lehet mindenhol, akár Svájcban is, koszos, beteg szegényeket fotózni, igaz ott nehezebb, mint pl. Bangladesben. Csak meg kell nézni bármelyik World Press Photo verseny felhozatalát. Ezek a fotók azért érdekesek, mert akkor alakult ki a szociofotó, mint műfaj. Ezért máshol is, így Magyarországon is sok-sok ilyen kép készült akkoriban, pl. a pesti rakpartok munkás népeiről stb. Több akkori fotós fő témái közé tartozott volt ez, volt akik ezzel futottak be (pl. Zaránd Gyula).

J.László 2015.03.28. 13:12:35

Az angolok az ajtót sem ismerik. Ha Budapesten ülsz egy étteremben, kocsmában és valaki nem csukja be maga után az ajtót a bejáratnál/slózinál, az angol. Ennek mi lehet az oka?

pitcairn (törölt) 2015.03.28. 13:29:54

@bagir:

1. ha a jólét rendeleteken múlna akkor mindenki kastélyban élne...
2. a bismarcki "jóléti" rendszer pontosan annak köszönhette a létét, hogy csökkenteni szerették volna az angolszász államok felé irányuló kivándorlást...
3. akkoriban London volt a leggazdagabb város a világon, ezek a képek nem a gazdag negyedekben készültek

ott ugyanis lényegesen jobban lehetett keresni...

az angolszász világ tele van kivándorolt ex-németekkel...

German American
en.wikipedia.org/wiki/German_American

German Australian
en.wikipedia.org/wiki/German_Australian

Canadians of German ethnicity
en.wikipedia.org/wiki/Canadians_of_German_ethnicity

pitcairn (törölt) 2015.03.28. 13:51:23

@Ericin:

már miért lett volna jobb a magyar városokban?

mivel volt jobb mondjuk egy gangra nyíló, komfort-nélküli lakás egy budapesti bérkaszárnyában?

pitcairn (törölt) 2015.03.28. 13:54:29

@Ericin:

az általad nyomornegyednek titulált városokba pontosan a vidéki nyomor elől menekültek az emberek...

egyszerűen azért mert ott sokkal jobb volt az élet mint vidéken...

az írektől pedig már az 1840-es évek óta tömegével lépett le a nép vidéki nyomor elől (ráadásul az egy félig meddig feudális viszonyok között rekedt félgyarmat volt...)

Girhes Joe 2015.03.28. 16:40:47

Érdekes, én se látok annyira nagyon durva nyomort a képen. Szegények, az igaz, de össze se mérhetők a csont és bőr éhezőkkel valahonnan a harmadik világból. Még a ruhákat se szólnám le egyértelműen, hisz lyukas, szakadt ruha csak egy-két képen van. A cipő tűnik inkább hiánycikknek. Illetve a lakhatási körülmények voltak láthatóan nagyon rosszak. Abban a korban ez volt a "lakótelepek népe", akik bevándoroltak vidékről a városba, mert abban bíztak, hogy ott felemelkednek, de aztán megrekedtek ezen a szinten, ami erősen vitatható, hogy jobb-e a vidékinél. Miben lenne jobb? Lakhatás meg élelem vidéken is volt, akkoriban is... az éhínség az újkorban nem volt jellemző Európa nagy részére, az ír burgonyavész kivételével.

Rébusz 2015.03.28. 17:24:19

Csatlakozok néhány előttem szólóhoz. A gyerekek ruháján látszik, hogy milyen szegények lehettek, de maguk a gyerekek arcán, haján, tekintetén, testalkatán egyáltalán nem. Sőt a gyerekek többsége nemcsak hogy egészséges tekintetű, külsejű, hanem kifejezetten szép is. A ruhát eltekintve semmiben nem különböznek a mi agyonóvott gyerekeinktől.

vuvuvu2 2015.03.28. 17:31:52

nekem leginkább az tűnt fel hogy mennyire nem tipikus brit arcok köszönnek vissza a képekről. talán 1-2 kép van ahol fel lehet ismerni a tipikus brit vonásokat, de a legtöbb kép bárhol máshol készülhetett volna a kontinensen. ha nem tudtuk volna hogy ezek londoni fotók, fel sem merült volna bennem hogy ott készültek, gyanítom, hogy ezek a külvárosi nyomornegedekben lőtt fotók az akkori bevándorlók gyerekeit mutatják. leginkább közép- és dél-európai bevándorlókra tippelek az arcok alapján. érdemes lenne többet tudni a fotók történetéről...

csepke 2015.03.28. 17:42:52

Nekem az tűnt fel hogy a mostani magyar nyomorfotókhoz képest, ezeknek mennyire értelmes tekinteteik vannak. Szakadtabbak, cipőtlenebbek, és mégis.Nyoma sincs annak a fásultságnak sötétségnek amit a mostaniakon látni.

csepke 2015.03.28. 17:45:36

@vuvuvu2: igen, nekem is feltűnt, hogy ismerősek a vonásaik, ezek középeurópaiak lehetnek.

pitcairn (törölt) 2015.03.28. 17:57:59

@vuvuvu2:

Spitalfield-ben készültek, ami akkor London __legrosszabb__hírű része volt...

spitalfieldslife.com/2014/06/29/an-astonishing-photographic-discovery/

pitcairn (törölt) 2015.03.28. 18:01:28

@vuvuvu2:

itt vmi olyan áll, hogy adománygyűjtés kapcsán a szegénységet voltak hivatva illusztrálni...

" the original usage of them to accompany the annual reports of the charitable Bedford Institute, Quaker St, Spitalfields, may have been as illustrations of poverty"

spitalfieldslife.com/2011/04/02/spitalfields-nippers/

pitcairn (törölt) 2015.03.28. 18:03:49

@vuvuvu2:

Spitalfield

hugenottákkal indult

írekkel folytatódott

majd megérkeztek a kelet-európai zsidók...

www.spitalfields.co.uk/spitalfields-history/

Tökönrúgott Feleségek 2015.03.28. 20:22:35

a 8-ik képen a galambbal meg az Izlandról bevándoroltak (úgyismint Björk) :)

Victor Franco 2015.03.28. 21:53:36

@p_ilonka: De a Kassák Lajost a Tanácsköztársaság azért bevette, a direktóriumba, nem? Ezért emigrált..
Katonának nem jó, komenistának megfelel..

bioLarzen 2015.03.28. 22:49:12

Ha a kommentek átlagszínvonala elérné a blog színvonalának tizedét, már ugrásszerű fejlődés lenne...

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2015.03.28. 22:54:06

@bioLarzen: szerencsére a törzsolvasók 90%-a jó fej. az indexes kiemeléskor találnak ide néhányan Mucsáról. :D

letreh 2015.03.28. 23:03:35

A döbbenetes az, hogy egy pár gyermek arcán már abban a korban is felfedezhető volt a híres beltenyészet degeneratív jelenléte. Nincs ez máshogy most sem...

bioLarzen 2015.03.28. 23:37:22

@JTom: Jaj, ismerem a jelenséget. Közreműködtem több blog-hu-s blogon is, többnyire olyan témakörűekben, amelyek egy kisebb, de normális közönséget vonzottak - aztán néha, mikor kikerült egy-egy cikk a blogketrecbe, jött a sok IQ-fighter...

Ericin (törölt) 2015.03.29. 07:49:21

@vuvuvu2: igen, főleg a lányok nem tipikus angol arcok, fiúk inkább
Legalábbis a mai brit arcokból kiindulva.

Bikli néni 2015.03.29. 08:34:20

Hogy olvasgattam a kommenteket, rájöttem, mi zavar: ezek a gyerekek tényleg nem britek. Én is inkább kk-európaiaknak mondanám őket.
Engem egyébként nem is a cipőhiány szomorított el a legjobban, mert a képek alapján nyár volt, akkor meg a gyerek pont nem élte meg tragédiaként, ha mezítláb futkosott, a mai gyerekek is sokat vannak mezítláb a melegben. (Tudom, ettől még valószínűleg télen se volt nekik...)

Ami engem jobban megérintett, az a lakás: kicsi, ablaktalan sufnik, olyan apró belmagassággal, hogy a gyerek is felérte az ablakot. Egyébként nekem végig Nemecsekék életkörülményei jártak a fejemben. De ami a legszívszorítóbb, tudom, ez se tipikusan londoni jelenség: az a gyerekmunka. (Kicsit off, nem tudom, láttátok-e Stephen King: Kingdom Hospital c. minisorozatát. Nem spoilerezek, de aki érdeklődik a téma iránt, érdemes megnézni.)

gabardin 2015.03.29. 08:39:27

Engem egy kicsit zavar, hogy ezek mennyire megkomponált képek (nem elkapott pillanatok), bár ha az akkori szegénységet voltak hivatottak bemutatni, egyféle reklámfotóként, akkor értem. ((1. fotó vs 17.)
Mindenhol volt szegénység (most is van)...

Tempus.Anh 2015.03.29. 09:03:47

@Bikli néni: Nem kell túl messze menni etekintetben, elég a harmincas-negyvenes évek Tabánját megnézni, a kolozsvári Sáncalját, vagy egyéb magyar nyomortelepeket.
Cipőt a legnagyobbik gyerek hordott, a ruháikat egymástól örökölték, a házikójukban nyolcan-tízen osztoztak egy szobán, a szülőkkel együtt...

Bikli néni 2015.03.29. 10:08:25

@gabardin: Az ablak, a lyukas virágmintás függöny és a macsek visszatérő motívum, ez nekem is szemet szúrt a képek nézegetése közben. Ezek tényleg megkomponált képek, de attól még így száz év után is szívhezszólóak.
És igen, mindenhol volt és van szegénység. Bár ez mind relatív, mert 1-200 éve még olyan családoknál is hiányoztak alapvető dolgok (pl. vízöblítéses wc), ami ma már annyira evidens, hogy hiánya a szegénység fokmérője. Én sokat olvastam szegény sorsú gyerekekről, és nagyon megérint a téma. Ugyanakkor nem kell visszamennünk az időben ahhoz, hogy még ennél is rémesebb dolgokat lássunk a világban. index.hu/tudomany/til/2015/03/27/napi_1_dollar_hiv_bunozes_es_mocsok/

Tempus.Anh 2015.03.29. 10:32:41

Bagir arra céloz, hogy a britek voltak a trianoni sírásóink közül azok, akik amikor ezeréves status quo-nkra hivatkoztunk, flegmával azt válaszolták, hogy "Time to change". Épp ők, akik foggal-körömmel ragaszkodnak a hagyományaikhoz, a fél világot a birodalmukhoz csatolták és tűzzel-vassal irtották ahol érték az ellenszegülő gyarmati lakosságot. Kelet-Európában győztesként diktáltak, a kisantant államok hazug nemzetiségi sirámait meghallgatva, és azza vádolva a magyarságot, hogy elnyomja a nemzetiségeit, színmagyar területeket ítéltek oda soha nem létezett, fiktív történelmű államoknak.
A Saxa-Coburg-Gotha ház addig ment a képmutatásban és a trónhoz való görcsös ragaszkodásban, hogy 1917-ben német eredetét is megtagadta.
Hadd ne jellemezzük az ilyen gesztusokat.

A fenti képeket elnézegetve náluk sem ment minden a legnagyobb rendjén.

Isten huszadik századi ostorát ők is megkapták és a gyarmatbirodalmukkal fizettek a nyakasságukért, manapság pedig szigetországuk a széthullás rémétől fenyegetve még egy népszavazásba is belement, hogy az összefércelt UK-t egybentartsa.

A franciákhoz hasonlóan ők is szenvednek gyarmati múltjuk miatt, emiatt nehéz ma London utcáin munkaidőben tősgyökeres, született angolt látni, valóban "színes" a paletta...

Jedem das seine...

pitcairn (törölt) 2015.03.29. 12:00:16

@Bikli néni:

a gyerekmunka kapcsán érdemes észben tartani azt, hogy korábban a szóban forgó a gyerekek általában nem is élték meg a felnőtt éveiket...

már gyermekként meghaltak...

Angliában az ipari forradalom népességrobbanással járt együtt
en.wikipedia.org/wiki/Demography_of_England#Historical_population

tetszik nem tetszik jelentősen nőtt a legszegényebbek átlag életszínvonala

ráadásul a gyerek-munkások jelentős része végül a __középosztályban__ vagy még feljebb kötött ki

a legszegényebbek esetében sokkal jelentősebb volt a társadalmi mobilitás mint ma...

a gyerekmunkának pedig nem a "bölcs" törvények vetettek véget, hanem a kapitalista termelési móddal együtt járó hatékonyságnövekedés

pitcairn (törölt) 2015.03.29. 12:05:23

@Bikli néni:

az ipari forradalom előtt általában a gyarmatokra deportálták (vagy pedig kivégezték...) a "problémás" gyerekeket

pl. kitűnő példa erre a 11 éves Mary Wade esete akit egy kb. 10 perces tárgyaláson ítéltek halálra 'highway robbery" vádjával majd pedig egyszerűen Ausztráliába deportálták kényszermunkára

Mary Wade
en.wikipedia.org/wiki/Demography_of_England#Historical_population

kb. ezt váltotta ki a "gonosz kapitalisták" által biztosított gyermekmunka...

ihol lenne a "hagyományos" "száműzetős-megoldás"

Timewatch The Floating Brothel Part 1/6
www.youtube.com/watch?v=Glure7MEE-k

pitcairn (törölt) 2015.03.29. 12:07:05

@gabardin:

akkoriban felettébb drága volt a fénykép, ergo igencsak meggondolták, hogy mit fényképeznek le

Magdi12 2017.09.21. 15:43:13

@fairlane: A mestert és a melóst keveritek. A mester embert megbecsülték és már jobb módú volt , nem igen járt rongyos ruhákban . A melósok éhbérért dolgoztak és nyomorúságos körülmények között éltek a családjaikkal, nem igen futotta másra , mint rongyos ruha, pedig a gyerekeket is dolgoztatták ,sok írástudatlan skót és ír bevándorló volt közöttük.
süti beállítások módosítása