DeLorean DMC-12 katalógusok - 1981

2014. december 30. Sam. Joe

dmc-12.jpgHogy a DeLorean DMC-12 egy egész generációban hagyott mély nyomokat, arra ékes példa volt Sidaries postja. Így biztosak vagyunk abban, hogy ennek az autónak az 1981-es katalógusait érdekesnek fogjátok találni. Tehát a kívánságműsorok stílusában: "Sidariesnek, meg aki szereti". (A kezdőkép Laurent Durieux munkája.)

Rövid prospektus

Brosúra

1981_delorean_folder-01.jpg

1981_delorean_folder-02.jpg

1981_delorean_folder-03.jpg

Teljes prospektus

 

Összeállította: Sam. Joe

A bejegyzés trackback címe:

https://ritkanlathatotortenelem.blog.hu/api/trackback/id/tr746982559

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2014.12.30. 08:38:17

Pfú, ez a lom farmotoros? Ráadásul hosszanti elrendezésben? De gáz! Akkor már inkább egy X1/9-et!

quinine911 2014.12.30. 09:17:33

Szuper, köszi szépen! :)

Tejinashi 2014.12.30. 09:44:17

Szerintem nagyon sokak álma egy ilyen kocsi (A Pontiac Transam 1983-as évjárattal egyetemben :) )

NMEszeme · mernokiszem.blog.hu 2014.12.30. 18:13:05

Maga a 80-as évek, semmi se kellene jobban abból az évtizedből.

hdnctrl 2014.12.30. 19:08:32

Brosúra, egy s.
Miért baj, hogy hosszában van a V6 a "lomban"?
(Az X1/9-en meg legalább nem kéne összeveszned sokakkal. A MOL székháznál parkol egy, ha érdekel.)

J.László 2014.12.30. 20:33:02

Szerintem nagyon jól nézett ki, ma is simán elmenne a fazonja. Azt olvastam, hogy viszont sok minőségi probléma volt vele.

Túrós (törölt) 2014.12.30. 21:38:54

@Hajszás Láncos: meg fogunk verni ha ilyeneket mondasz >:(

zobod 2014.12.30. 22:57:50

@Hajszás Láncos: csak ebben az elrendezésben jutott elég hely a fluxuskondenzátornak...

2014.12.31. 12:37:54

@Túrós: Attól még igaz marad. Ez az ötvenes évek technikai színvonala! A nyolcvanas években máshol már ilyesmiket csináltak: s1.cdn.autoevolution.com/images/gallery/FIATX1-9-835_3.jpg

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2015.01.01. 11:00:11

@Hajszás Láncos: "Ez az ötvenes évek technikai színvonala!"
Ezt fejtsd ki, kérlek!

Az 1972-ben debütáló Fiat X1/9-et, "bezzeg" kontextusba állítani akár technológiai felsőbbrendűség, akár minőség terén az 1981-es DeLorean DMC-12-vel, legalább olyan meglepő és mulatságos, mint Baukó Éva és Kiszel Tünde szellemi sziporkája az orális szexel kapcsolatban:

comment.blog.hu/2014/12/17/az_megvan_amikor_kiszel_tunde_es_bauko_eva_az_oboazasrol_beszelgetnek_611

2015.01.01. 18:50:18

Hát bizony a hosszelrendezésű farmotor az ötvenes évek színvonala. VW bogár, Fiat-600, Renault 4cv, Chevrolet Corvair, meg ilyesmi épült így, a nyolcvanas évek elejére már bebizonyosodott, hogy ennek az elrendezésnek csak hátrányai vannak, de semmiféle előnye, és már csak a skoda-105 maradt - meg a delorean. :-p
A fiat X1/9 lehet hogy egy olcsó autó volt szar kivitelezésben, de pl. volt neki hátul csomagtartója, ha nem is túl nagy, de legalább egy akkorka, ahova egy sportszatyrot be lehetett dobni. (Merthogy elöl, az áromvonalasítási mánia miatt úgyis kissé alacsony orrész a leszedett targatetővel pont tele is volt.)
1982-re már a porsche is rég a dedijon elrendezésű 924/944 vonulatot nyomatta, és nagyjából látható volt, hogy a jövő az keresztmotoros, első hajtású autóké.
Nem is értem, hogy volt bátorsága valakinek a nyolcvanas évek elején farmotoros luxuskocsit árulni... ez legalább annyira anakronisztikus, mint a Polonéz.

hdnctrl 2015.01.01. 19:31:27

@Hajszás Láncos: hát igen, a p 924/944 legendás autók, ellentétben a 911-gyel, ami ugye ma is farmotoros.

Láttad már a d csomagtartóját, vagy csak 105-ös skodáét, és abból általánosítasz?

Ironpen 2015.01.01. 20:52:35

@Hajszás Láncos: azért ilyen egyszerűen nem lehet nézni egy ilyen szerkezetet, hogy motor meg karosszéria. számtalan előnye van a megoldásnak, sokan használják, főleg az egyedi sportmodelleknél, ugyanis ez a delorean nem egy családi kombi ám...

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2015.01.02. 11:42:32

@Hajszás Láncos: Haladjunk sorban! Kezdem érteni, hogy miért kötöd össze az 50-es éveket a farmotoros konstrukciókkal. De tévedsz. 8-) Csak a teljes kép kedvéért, hogy mi, mikor volt: Bogár: 1938, Seicento: 1957, 4CV: 1947, Corvair: 1959.

Ezek az autók nem azért lettek farmotorosok, mert "ott tartott a technológia, hogy csak ez ment". (Sőt! Véleményem szerint egy megbízhatóan működő farmotoros autó, nagyobb mérnöki és gyártástechnológia teljesítmény, mint egy megbízhatóan működő orrmotoros.) Azért lettek ilyenek, mert olcsó, népautónak szánták őket. Azért születtek meg akkor amikor, mert az adott ország akkor "ért oda" gazdaságilag, hogy lett arra igény, hogy a szegényebb néprétegeket is ellássák négykerekűekkel - még a Bogár is, amit a Nemzeti Szocialisták rendeltek meg a munkásság számára megfizethetően, mint megfizethető közlekedési eszköz. (Ez alól egy kivétel van, a Corvair, ami szintén az olcsóságról szólt, csak ott a GM volt a dolog nyertese azzal, hogy spórolt az előállításon.) Azért olcsóbbak, mint az "elől zörög, hátul kapar" megoldások, mert a hajtáslánc bizonyos elemeire egyáltalán nincs szükség, vagy sokkal kisebb, egyszerűbb kialakítású is elég belőlük.

Ami a DeLorean DMC-12-őt illeti: NEM SZÁNTÁK FARMOTOROS KONSTRUKCIÓNAK! (Sok nagybetűt fogok használni, nem azért hogy üvöltsek, hanem hogy kiemeljem a lényeget.) A DMC-12 a DeLorean Safety Vehicle-ből született. Mr. DeLorean egy olyan SPORTKOCSIRÓL álmodott, ami sokkal biztonságosabb, mint az akkori megoldások. Többek közt azért sportkocsiról, hogy bebizonyítsa, hogy ami biztonságos, az nem feltétlenül kell, hogy ronda, meg ormótlan legyen. Ő azért tette a motort a vezető háta mögé, mert ezzel gordiuszi csomó szintre vitte azt a problémát, hogy egy frontális ütközésnél a motorblokk - ami természeténél fogva nem szeret gyűrődni, ellenben nagy és nehéz -, a vezető és utasa ölében kössön ki, miközben nem mellékesen megöli őket.

A DSV és a DMC-12 is KÖZÉPMOTOROSNAK lett szánva, ami egy SPORTKOCSINÁL a tömegközéppont okán kifejezetten kívánatos megoldás. Amiért végül farmotoros lett, az egy kimondottan érdekes történet - nem fogok beleférni egyetlen komment mezőbe most már egészen biztos. Szóval mindkettő alvázas konstrukció - amúgy azt hittem, hogy erre utalsz, hogy "tiszta 50-es évek" -, ami azért volt jó, mert az volt az elképzelés, hogy az legyen iszonyúan merev, erős és ellenálló, míg a karosszéria készülhessen könnyebb anyagokból. Igen ám, csak amikor a britek nem kevés pénzt adtak DeLoreannak, hogy Írországban megkezdje a működését, az utolsó pillanatban kiderült, hogy az ő általa fejlesztett alváz rideg, nem tölti be a szerepét, törik. Ezért az autó az utolsó pillanatban megkapta a Lotus Esprit, dupla Y alakú alvázát. Valószínűleg azért, mert arra már nyilvánvalóan nem maradt idő, hogy valami újat fejlesszenek ki, viszont a gyárban el kellett kezdeni a termelést - ezért adták Mrs. Teacherék a pénzt - és fogadni mernék, hogy ők "hatottak oda", hogy a Lotus átadja a konkurenciának az alvázat. Míg az Espritben kétliteres, sornégyes motor dolgozott - akkoriban a harmadik generációnál tartunk, majd csak az ötödikhez, 1996-ban lesz saját fejlesztésű, 90 fokos V8-as - ami elfért úgy, hogy középmotoros tudott lenni, a DMC-12-be szánt V6-os már nem. DeLorean nem volt abban a helyzetben, hogy nagyon ugrálhatott volna, hogy "akkor nézzünk más motor után". Egyrészt az amerikai gyártóknál - így az amerikai tulajdonban lévő európaiaknál is - ellenség volt, másrészt egy csomó olyan gyártónak, akinek lett volna megfelelő, nagy teljesítményű, de a PRV-féle V6-nál kisebb erőműve, a konkurense volt a DMC-12, bolond lett volna eladni hozzá bármit is.

A DMC-12-re ha a forradalmi jelzőt túlzásnak is tartom, a 80-as évek elejére vetítve a modernt már egyáltalán nem. Minden kerekén tárcsafék, nem akármilyen független kerékfelfüggesztés, rozsdamentes acél karosszéria, Giorgetto Giugiaro tervezte forma, ami még akkor is magával ragadó, hogyha ő akkoriban nem egy hasonlót tervezett... Ha nem is olyan sokkal később születik, akkor biztos kerül bele ABS, ami a 80-as évek közepe-vége felé kezdett robbanásszerűen elterjedni, meg légzsák, ami szintén akkor.

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2015.01.02. 12:26:33

@Hajszás Láncos: Ajjaj, kijöttél a hóra. 8-))) Mivel a DMC-12-ről beszélgetünk, minden alábbi dolognál maradjunk is ebben a dimenzióban!

0) Csomagtér: Sportkocsinál ez a legkevésbé sem szempont, de tényleg egyáltalán nem az. Csak az, hogy gyorsan lehessen vele menni. Más semmi nem számít. Ha far-, ha középmotoros, a csomagtér akkor sem jellemző. Hogy az általad említett FIAT X1/9-nek van valami ilyesmije, abban pont nincs sok köszönet, mert alatta van a kipufogódob, ami frankón izzásig tudta melegíteni a csomagtartót és annak a tartalmát. Ha expressz pizzakiszállító vagy, akkor remek szolgáltatás, más mindenkivel kib***zás. 8-)

1) "a kocsi farnehéz": Na és? Ha meg elől van a motorja, akkor orrnehéz. Azzal együtt a Porsche 911-ekkel, meg a Renault Alpine-okkal elég jól teljesítenek versenyeken is.

2) "a hátsó hajtás rendkívül előnytelen csúszós úton": Most hajtásról beszélünk, vagy motorelhelyezésről? Ezzel az érveléssel a középmotor+4x4 kivételével minden hajtáslánc és motorelhelyezés kombó "felettébb előnytelen" csúszós úton. Ugyanakkor a két hátsó kerekét hajtó, farmotoros Kübelwagen nagyon jól teljesített nehéz terepen is.

3) "nagy sebességnél a menetszél alákap az orrának, és kormányozhatatlanná válik" Jajj, ne már! Nem véletlenül egészen lapos, a farmotoros sportautók eleje. Mennyivel kell mennie egy farmotoros sportautónak úgy, hogy elemelgesse az orrát, miközben spoilerei vannak elől, akkuja, esetleg hűtője? A 911-es Porschék zömének egyenesen hátsó spoilere van, hogy még több leszorítóerőt produkáljon hátra, mégsem kapja fel az orrát...

4) "a kipufogó rendszer túl rövid, nem könnyű szép csendesre megcsinálni": Tökéletesen irreleváns egy sportautónál, ha esetleg hangos a kipufogórendszere. Na és, ha nehéz megcsinálni? Azért mérnök a mérnök, hogy megfeleljen a kihívásoknak.

5) "a hűtés örök gond. Ha hátul van a hűtő, akkor a ventillátor zúg-búg, ha előre viszik, akkor meg a hosszú hűtőcsövek miatt nagy a hűtőkös hiszterézise, nem lehet olyan finoman szabályozni, mint egy frontmotorost (kivéve persze hátulhűtő esetén)" Mérnöki feladat, majd megoldják, jelen esetben ismét tökéletesen irreleváns.

"Nem véletlenül nem csinálnak manapság már farmotoros autókat! Az egész úgy ökörség, ahogy van! Egy olcsó kiskocsiba 50-nel szüttyögni a közértig meg vissza még isten neki, de komoly autóba nem való."

Nagyon szeretnék egy nevetségesen komolytalan Porsche 911-est. Leginkább egy Singer 911-est. De nagyon-nagyon szeretnék egy Renault Alpine A110-et is, mert meseszép. Valami Ferjáncz nevű csávó elég jól elügyetlenkedett vele a maga idejében valami rali nevű dologban, 50 km/h feletti sebességeken is és biztos, hogy nem csak a közértig ment. Meg volt valami Volkswagen nevű cég, ami valami Type 2 nevű holmival évtizedeken és generációkon keresztül egész jól teljesített 50 km/h felett, például mint mentő-, rendőrségi, meg tűzoltóautó.

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2015.01.02. 14:35:15

@Hajszás Láncos: Semmiféle "feladatom" nincs. Épeszű beszélgetéshez partner vagyok, trollkodáshoz nem - lásd fent. Megkaptad a válaszaidat, részletesen észérvekkel alátámasztva, hogy milyen előnye van a hosszában beépített farmotornak úgy általában és konkrétan a DMC-12 esetében is, csak el kellett volna olvasnod.

Ha valami bajod van JTommal, akkor rendezd le vele! Ha gyerekes sértettségből csak annyira futja tőled, hogy bicskanyitogató stílusban mindenbe belekötsz, amit leírunk - sőt, olyasmibe amibe is, amit nem - akkor itt nem vagy szívesen látott vendég.

Sidaries · http://delorean.blog.hu 2015.01.02. 15:10:10

@Hajszás Láncos: A Deloreannek is van csomagtartója az ülések mögött. És ráadásul nem csak egy szatyor fér el ott, hanem három fullra tömött hátizsák. A helye miatt pedig még nem is melegszik. Az elejében pedig van még egy másik elég nagy, bár lapos csomagtartó. Mindemellett én is azt mondom hogy a csomagtartó egy ilyen autóban lényegtelen.

Farnehéz? Igen. Ezt ellensúlyozzák a nagy hátsó kerekek valamennyire. Viszont a csúszás az más téma. Én még soha nem csúsztam meg vele véletlenül. Amikor rámentem tükörjégre nyári gumival, akkor tényleg rossz volt, de hát azért mentem oda hogy kipróbáljam. :)

Alákap a menetszél és ez baj? Ezt nem tudom hol olvastad. Előfordul hogy érezni az első rész könnyűségét nagy sebességnél és nagy szélben, de hogy ebből valaha gond lett volna, arról nem hallottam. Velem sem történt még meg soha.

Tudod mi volt a Deloreannel az egyik panasz? Miért ilyen halk ez az autó? És valóban. Külön van hozzá olyan kipufogórendszer, ami miatt erősebb és hangosabb lesz.

A hűtőrendszerrel igazad van. Jól működik, de kétségtelenül sokkal háklisabb mint az orrmotoros autóknál.

Az a baj, hogy te az autóknak csak és kizárólag a technikai funkcionalitását nézed. Márpedig sportautót, nagy motorú autót nem azért gyártanak mert olcsó vagy keveset fogyaszt vagy mert olyan marha jól használható. Hanem ezért:
i.imgur.com/OOrUs7H.jpg

Sidaries · http://delorean.blog.hu 2015.01.02. 15:23:19

Viszont hogy ontopic is legyek, jók ezek a képek. A galériában levő brosúra nekem is megvan eredetiben. Jobban óvom mint az autót. :)

Ironpen 2015.01.03. 19:32:15

@Hajszás Láncos: egy sportkocsinál a csomagtartó méretét nézni, hát hogy is mondjam, inkább nem mondom. nem farnehéz, hanem inkább közelebb áll az egyenletes súlyelosztáshoz, ezt persze csak vezetés közben érezhetnéd, de ahhoz ugyebár nem elég a tervrajzokat, meg a fotókat böngészni, a hátsó hajtás remek szórakozást nyújt egy sportautó esetében (kérdezd a bmw-seket), a menetszél felvetésed nevetséges, az orrmotorost is ugyanúgy felkaphatná, de nem teszi, mert annak semmi köze, hogy hol a motor, lásd forma 1, nagy sebesség hátul a motor, és egyik sem repül ;) , a hűtés megoldása szintén mérnöki feladat, ha megnézel egy porsche 993-at, aminek még léghűtése is volt ráadásul..., szóval a fotel professzorságod elég bénára sikeredett, az autó építéshez fikarcnyit sem értesz, egy igazi sportautó hátul hajt és többnyire hátul a meghajtás is, vagy esetleg tanítsd meg az ostobaságaidat a ferrari, lamborghini, porsche mérnökeinek, hiszen ők még szerinted az 50-es években járnak és csupa használhatatlan gépet építenek
süti beállítások módosítása