Napi érdekes (25 kép) - Sínek, buszok, teherautók...

2014. január 16. JTom

1965. TATRA.jpg

1965. Egy disszidálni vágyó sofőr TATRA daruskocsival törte át a csehszlovák-nszk határt.

1880. Budapest Ferdinánd-híd.jpg

1880. Budapest Ferdinánd-híd

1894. MÁV gőzmozdony Bécs-Floridsdorf.jpg

1894. Magyar gőzmozdony Bécs-Floridsdorf-ban.

1898. Kandó vill. motorkocsi Svájc.jpg

1898. Kandó villamos motorkocsi Svájcban.

1902. Orosz függővasút Gatcsina.jpg

1902. Orosz kísérleti függővasút, Gatcsina.

1911. Mozdony vagonokat tol a gőzkompra Gombosnál.jpg

1911. Mozdony vagonokat tol a gőzkompra Gombosnál. A vasúti híd elkészültéig így továbbították a szerelvényeket. A sínek a Dunába vezettek mindkét oldalon.

1917..jpg

1917. A világ leghosszabb vasútvonala, Pétervár-Vlagyivosztok.

1920. Lóvasút Budapest Margit-sziget.jpg

1920. Lóvasútra váró utasok a Margit-szigeten.

1928. Német Opel-Sander RAK.3 rakéta-sínautó Hannover 254 km.jpg

1928. Német Opel-Sander RAK.3 rakéta-sínautó, Hannoverben 254 km/h maximális sebességgel száguldott.

1930 GANZ mozdony a Párizs-Orleans vonalon.jpg

1930. GANZ mozdony a Párizs-Orleans vonalon

¿Qué tapas hay? szerint:

Annyiban igaz a Ganz-eredet, hogy a gyártás fővállalkozója a Ganz Villamossági Rt. volt. A villamos berendezéseket is ők gyártották, de a járműszerkezet teljes egészében MÁVAG volt, a mozdonyokat is a MÁVAG építette össze. Kandó ezeknél a mozdonyoknál a villamos tervezésbe nem folyt bele, az ő része a rudazathajtások és a futómű tervezése volt.

x_dsa_sinbusz_(Ganz).jpg

1932. körül: DSA (Duna-Száva-Adria Vasúttársaság) GANZ gyártmányú benzin-sínbusza.

1941. Jobbra hajts bevezetése.jpg

1941. "Jobbra hajts" mondja a felirat valahol Magyarországon. Az áttérés utáni ún. türelmi-, vagy átmeneti időszakban sávváltó pontokat építettek ki országszerte, ahol szoktatták a vezetőket az új helyzethez.

1950. Tatra súlya alatt leszakadt híd.jpg

1950. Tatra és panelház elemek súlya alatt leszakadt híd, valószínűleg valahol Csehszlovákiában.

1952. Úttörővasút.jpg

1952. Úttörővasút

1953 Józsefváros.jpg

1953. Józsefvárosi Pu.

1956 Brit Triumph repülőgéphordozó Néva, Leningrád.jpg

1956. Brit Triumph repülőgéphordozó a Néván, Leningrádban.

1956. Csepel teherautóból átalakított autóbusz Sztálinváros.jpg

1956. Csepel teherautóból készült "autóbusz" Sztálinvárosban.

1958 Vasútépítés Érdnél.jpg

1958 Vasútépítés Érdnél

1959. Szovjet Pobjeda Szever-2 repülőgépmotoros hómobil.jpg

1959. Szovjet Pobjeda Szever-2 repülőgépmotoros hómobil.

1975 Kónyai lóvasút.jpg

1975. Kónyai lóvasút. Még a nyolcvanas években is üzemelt!

1971. Ikarus 190 prototípus Hamburgban NSZK.jpg

1971. Hamburgba szánt Ikarus 190 prototípus

1984. Ikarus 190 üzemben Hamburgban NSZK.jpg

1984. Ikarus 190 még üzemben Hamburgban (NSzK)

1984. Ikarus 280 Kubában.jpg

1984. Kissé leharcolt Ikarus 280 Kubában

1986. Ikarus 260 sínbusz tesztje.jpg

1996. Ikarus 260 sínbusz tesztje

1994. Ikarus 256 Girón XVII emeletes busz Kubában.jpg

1994. Ikarus 256 Girón XVII emeletes busz Kubában

valackyatömegből szerint:

A kubai Ikarusok nem azok (mármint Ikarusok), hanem Gironok, linencelt, meg durván átépített változatai a 200as családnak.

A bejegyzés trackback címe:

https://ritkanlathatotortenelem.blog.hu/api/trackback/id/tr255712009

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mrbloodbunny · http://mrbloodbunny.blog.hu/ 2014.01.17. 08:24:04

azért kíváncsi lennék, hogy az első fotó sofőrje túlélte-e, van ott pár golyónyom

stoppos76 2014.01.17. 09:41:41

@mrbloodbunny: Nekem is rögtön ez a kérdés ugrott be...

Ezt találtam:
"In 1965, three friends attempted to use a massive Tatra 111 truck-mounted crane to barge through highway barricades lining the Czech-German border. The crane was modified with a reinforced front bumper, the front and side panels were fortified, and its windows were covered with 12-millimeter-thick steel plates. Although the majestic beast crashed through three border gates, a hail of more than 300 bullets overpowered its advance and wounded the hopeful passengers a few feet from deliverance."

www.vice.com/read/border-czechs-997-v16n8

Namely 2014.01.17. 09:49:39

@mrbloodbunny:
"In 1965, three friends attempted to use a massive Tatra 111 truck-mounted crane to barge through highway barricades lining the Czech-German border. The crane was modified with a reinforced front bumper, the front and side panels were fortified, and its windows were covered with 12-millimeter-thick steel plates. Although the majestic beast crashed through three border gates, a hail of more than 300 bullets overpowered its advance and wounded the hopeful passengers a few feet from deliverance."

Namely 2014.01.17. 09:50:22

@stoppos76: megelőztél.... :DDDDD

stoppos76 2014.01.17. 09:53:06

@Namely: Úgy jártál, mint a Tatrasok. Pár méterre a céltól. :)

toto92 2014.01.17. 10:59:53

Nekem is rögtön az ugrott be az első képről, hogy vajon túlélte-e a delikvens.

Az a jobbra hajts nem valahol Budapest határában van? A fővárosban ugye később vezették be a jobboldali közlekedést, addig a városhatáron szépen oldalt kellett cserélni. (Állítólag innen származik az angolváltó szó is.)

mrbloodbunny · http://mrbloodbunny.blog.hu/ 2014.01.17. 14:31:41

@stoppos76: @Namely: óóó... kösz az infót, pedig nem is hülye módon próbálkoztak, szépen kibélelték a járgányt.

m_and_m 2014.01.17. 16:41:35

@toto92: Szerintem az angolváltó szónak semmi köze ehhez.
Angolváltónak egyfajta vasúti kitérőt, az ún. átszelési kitérőt hivják: www.vonatmagazin.hu/images/kisvasut/almamellek2008/DSC_5933_resize.JPG

toto92 2014.01.17. 21:18:00

@m_and_m: Azt tudom, hogy mi az angolváltó, de hallottam ilyen verziót, hogy ezért angolváltó a neve és nem mondjuk franciakereszt. Ettől még persze lehet, hogy hülyeség, azért is írtam úgy, hogy állítólag :)

Szúnyog 2014.01.20. 15:15:31

A gombosi gőzkomp teste félig elsüllyedve megtekinthető Újpesten. Papíron védett műszaki emlék.

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2014.01.20. 16:44:55

@Szúnyog: mennyire látható? meg tudod mondani merre lehet megtalálni? látogatható? tavasszal, ha hazamegyek vetnék rá egy pillantást. köszi az infót!

Szúnyog 2014.01.20. 20:19:29

vízállástól függ láthatósága. A Népszigeten lévő hajóüzem beton partfalának északi csücskénél van.

valackyatömegből 2014.01.23. 12:58:03

A kubai Ikarusok nem azok (mármint Ikarusok), hanem Gironok, linencelt, meg durván átépített változatai a 200as családnak. Illetve, az első 190-es valószínűleg Pesten tartózkodott, nem volt kint Hamburgban a fotó készültekor.

Tiberius 2014.01.24. 23:12:04

Egy kis infó a jobbra hajtásos képhez:

„(...a jobboldali közlekedéssel kapcsolatos) változásokat két ütemben kellett bevezetni. Az első ütemre 1941. július 6-án hajnali 3 órakor, a második ütemre pedig 1941. november 9-én hajnali 3 órakor került sor. Az ország legnagyobb részén az első ütemben, Budapesten és környékén pedig a második ütemben vezették be az új szabályokat. A rendelet kijelölte Budapest körzetének határát: ide azok a települések tartoztak, amelyeknek nagy szerepük volt a főváros élelmiszer-ellátásában, ezzel az ellátás zavartalanságát kívánták biztosítani. (...) A körzet határát átszelő utakon az átmeneti időszakra úgynevezett hajtási iránybeli metszési pontokat hoztak létre (...). Az áttérési pontokon figyelmeztetésként az utak mellett hagyományos táblákat helyeztek el, az utak felett pedig nagyméretű, vászonból készült jelzéseket függesztettek ki, az utakra irányító útburkolati jeleket festettek. Az oda érkezőknek ezek alapján kellett áttérniük a másik hajtási irányra, a közlekedés biztonságát a Csendőrség felügyelte. A pontok előtt mindkét oldalon 200 és 100 méter távolságban figyelmeztető táblák jelezték a közlekedőknek a hajtási irány változását... ... az összes fontosabb, számmal jelölt úton kijelölték a metszési pontokat, ahol a községeknek, illetve az útfenntartóknak el kellett helyezniük a haladási irány megváltozását jelző figyelmeztető táblákat...”

aki még többet akar olvasni a témáról, itt megteheti:

hhk.uni-nke.hu/downloads/kiadvanyok/hirvill_2evf_2sz.pdf

:)

T.

¿Qué tapas hay? 2014.01.26. 00:25:44

"1930. GANZ mozdony a Párizs-Orleans vonalon"

Ez egy MÁVAG-mozdony.

¿Qué tapas hay? 2014.01.26. 10:31:39

@JTom: Annyiban igaz a Ganz-eredet, hogy a gyártás fővállalkozója a Ganz Villamossági Rt. volt. A villamos berendezéseket is ők gyártották, de a járműszerkezet teljes egészében MÁVAG volt, a mozdonyokat is a MÁVAG építette össze. Kandó ezeknél a mozdonyoknál a villamos tervezésbe nem folyt bele, az ő része a rudazathajtások és a futómű tervezése volt.

Bővebben még: FOJTÁN, István: Kandó-mozdonyok, Vasúthistória könyvek, MÁV RT, Budapest, 1998. 215-224. oldal.

ruba 2014.02.08. 18:31:25

Engem az érdekelne, hogy mit keresett 1956-ban Leningrádban egy brit repülőgép-hordozó? Amikor akkoriban még ahhoz is 600 engedély kellett, hogy civil turistaként lefényképezhesd a Vörös-teret,akkor hogyan, és miért engedtek be egy ellenséges katonai alakulatot az egyik legfontosabb tengeri kikötőjükbe?

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2014.02.08. 18:49:14

@ruba: british triumph neva leningrad 1956
ezt üsd be a googliba és ha bírod kicsit az angolt, akkor megleld a választ :)
nem olyan érdekes a sztori, mint ahogy az emberfia gondolná.

ruba 2014.02.10. 00:12:25

@JTom: Köszi, tényleg nem annyira érdekes, de legalább feloldódott a rejtély:)

Traktoros 2014.02.17. 13:31:53

Az úttörővasutas kép biztosan 1952-es? Eléggé építés alatt áll még a berendezés, pedig az első szakaszt még 1948. július 31-én adták át. Nem lehet, hogy ez valamikor akkoriban készült, esetleg közvetlenül az átadás ideje környékén?

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2014.02.17. 13:54:01

@Traktoros: bármi lehet.
de két számomra mérvadó oldal szerint

(budapest-anno.blog.hu és vasutallomasok.hu)

1952-es a kép.

www.vasutallomasok.hu/allomas.php?az=wcsl
és
budapest-anno.blog.hu/2011/04/25/az_uttorovasut_csilleberc_allomasa_1952_ben

¿Qué tapas hay? 2014.02.17. 22:15:43

@JTom: Jól megnézve a képet, én is inkább korábbi időpontra tippelnék. Persze közvetlen bizonyítékom nincs, inkább néhány apróság:
1) ugyanaz a kép, egy kicsit szélesebben, bár rosszabb felbontásban: retronom.hu/index.php?q=node/7051
Ami érdekes, hogy mintha a II. vágány még nem készült volna el, a nagyobb felbontású képen látszik a már beépített 1. sz. váltó (a "D" kijárati jelző oszlopától balra), de a vágánykiagazást én nem fedezem fel egyik képen sem.
2) A kijárati jelző oszlopa áll, de a lámpafej jelzőfestése hiányzik. Az állomás VES-típusú biztosítóberendezése 1948-ban épült, a kép akkörüli lehet.
3) A képen látható LÁEV-motorkocsit 1948-ban szállították az úttörővasútra, majd a Ganz motorkocsik 1950-beli üzembe helyezése után ezek a motorkocsik visszakerültek Lillafüredre.

Miután napra pontos adataim nincsenek, ezért ezek inkább csak olyan megérzések.

Update: feleségem szerint a kép jobb oldala retusált, valószínűleg a fehér murvaburkolat hiányait pótolták ki némi utómunkálattal.

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2014.02.17. 23:31:18

@¿Qué tapas hay?: egy szakértő szerint a képen Camot 801 motorkocsi látható amit 1951-től gyártottak, én nem értek ennyire hozzá. szerinted nem lehetséges?

indafoto.hu/multidaru/tag/dmu/5

Albu 2014.04.20. 00:40:48

(Panelházelemek lesznek azok. De a csillebérci/úttörővárosi kérdés érdekesebb.)

RUSHÚŰ 2014.05.05. 10:39:50

csóri fickó az első képen.. nem csoda hogy szabadulni akart onnan..

Kovács Ferenc 14 2014.05.05. 12:39:43

@RUSHÚŰ: Csehszlovákiából Németországba? Cseberbő vederbe. ;-)

Tejinashi 2014.06.28. 18:34:26

Azt lehet tudni, hogy az 1920-as Margit szigeti lóvasútra kik várnak? Nekem az álló férfi arca nagyon ismerős, de nem tudom hova tenni. A bal oldali férfi mintha Kosztolányihoz hasonlítana...

Dr_utcai_arcos 2014.09.04. 19:12:38

Azt a ruszki hójárót azért kipróbáltam volna!

RETROPETI 2014.09.04. 21:06:16

A szokásos szuper összeállítás. :-)

Két megjegyzés: az 1941-es oldalváltós kép a főváros határában készült, mivel ott később tértek át, ezért logikusan a képen kifelé nézünk a városból.
A sínbuszos teszt pedig nem 1986-ban, hanem 1996 környékén volt:
iho.hu/hir/sinautobusz-szentesen

teddybear01 2014.09.04. 23:49:40

@JTom: 1948-ban a Camot 001-es mozdonyt gyártották le az Úttörővasútnak. Ez 80KW-os Láng-Mercedes motorral készült.
51-ben viszont már a Ganz-Mávagban építették meg a Camot 801-es pályaszámú motorkocsit, ez már Ganz motorral épült. Utóbbinak 57-től Bamot 801 lett a pályaszáma.
1951-ben amikor kész lett a Dunakeszi gyártású Camot, akkor a 001-es gépet átszámozták 802-re.

A Ganz motorkocsikat 73-ig használták. Helyettük az MK45-ös mozdonyok kerültek.
Sajnos egyet sem őriztek meg, mindet elbontották.
hu-hu.facebook.com/permalink.php?story_fbid=118493144997220&id=124751094216689
hu.wikipedia.org/wiki/Mk45

¿Qué tapas hay? 2015.06.01. 17:14:30

@JTom: Elsüllyedt a téma, de én azért gyűjtögettem még képeket:

Camot801:
fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/t1.0-9/401491_358988834126246_97511594_n.jpg

keptar.gyermekvasut.hu/var/albums/archiv/jarmuvek1950-1960/motorvonat-sagvariliget.jpg?m=1384071973

LÁEV-motorkocsi:
keptar.gyermekvasut.hu/var/albums/archiv/jarmuvek1950-1960/laev-motorkocsi-szechenyihegy.jpg?m=1384071973

keptar.gyermekvasut.hu/var/albums/archiv/jarmuvek1950-1960/laev-motorkocsi-vonalon.jpg?m=1384071973

keptar.gyermekvasut.hu/var/albums/archiv/jarmuvek1950-1960/motorkocsik-elore.jpg?m=1384071973

Egy 1950-es kép a LÁEV-motorkocsiról:

keptar.gyermekvasut.hu/var/albums/archiv/anno-1948-1950/atadas-huvosvolgy.jpg?m=1384071974

A motorkocsik között két olyan látható különbség van, ami segíthet az úttörővárosi kép azonosításához:

1) A Camot801-nek középen is van felszállóajtaja mindkét oldalon, az ehhez tartozó kapaszkodófogantyúk nem láthatók.

2) A Camot801-nek nem volt homlokhűtője, csak a tetőn voltak háztetőformán felszerelt, osztott hűtőelemek. Az úttörővárosi képen jól látszik a motorkocsi téglalapalakú homlokhűtőjének felső része a mellékkocsi teteje felett.
süti beállítások módosítása